Tuinslang aansluiten in de keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-05 13:57
Ik wil graag een tuinslang aansluiten, en ik zit te kijken naar waar dit het beste kan. Ik zie zo 2 opties onder de gootsteen in de keuken.

Ik dacht er aan om deze https://www.amazon.nl/CT-...uitkleppen/dp/B07SSSS8QD/ onder de wasmachine kraan te zetten die er nu zit. En dan de vaatwasser op dit stuk aan de ene kant, en dan de tuinslang op de andere kant. Met deze adapter: https://www.amazon.nl/GAR...tbestendig/dp/B076WVTWHR/ Dat zou moeten werken toch? (alles is 3/4 inch als ik het goed begrijp)

Maar ik zag dat er nog een uiteinde zat aan de linkerkant. Het lijkt mij dat ik daar die dop eraf kan draaien. Moet wel eerst de hoofdkraan dicht. En ik zou zo niet weten welk formaat dit is en dan zou ik iets moeten vinden met een kraantje erop dat daar op past? Het lijkt mij op het oog kleiner dan de wasmachine kraan.

Daar links zou wel handiger zijn op zich, want rechts is weinig ruimte. Kan iemand zo zien wat dit is? Of moet ik de hoofdkraan dichtzetten en dan diameter opmeten? (De hoofdkraan gaat nogal zwaar echt helemaal goed dicht dus graag zit ik daar niet te vaak aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKNDvON2GFxQsJDgeLvtuHTnpo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leE7E1btEQn85ZKsRjr1AY3M.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
Links is alleen een kraanknop. Die is in gebruik zo te zien. Je eerste optie werkt het best.

Je hebt eigenlijk een aparte kraan nodig, ik weet niet zeker of de afsluiters van dat 3weg stuk goed afsluiten en duurzaam zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door pennywiser op 12-05-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
Daar zit de keukenkraan op. Dus mocht ik die er een keer af willen halen kan ik die dichtdraaien, goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
Links boven zit er nog 1 voor warm water (denk ik).

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 12-05-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-10 22:56
je hebt ook koppelstukken om het gewoon op de kraan aan te sluiten. Deze heb ik gebruikt. Ben je daar mee bekend?

https://styledbysabine.co...n-binnenkraan-aansluiten/

[ Voor 23% gewijzigd door alwind op 12-05-2022 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Moet het een permanente aansluiting zijn?
Anders is wellicht zoiets een makkelijke oplossing: YouTube: GARDENA Adapter for Indoor Taps 💧

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wij hebben zo'n klein adaptertje in de badkamer gebruikt. (Om een lekkage op te sporen.) Werkt prima.

Voor permanent gebruik zou ik er eerder voor kiezen een loodgieter te bellen. In onze ervaring (extra kraantje voor koelkast, en een buitenkraan via de kruipruimte) kost je dat misschien 50-75 euro inclusief materiaal. Mits een en ander goed te bereiken is, is hij daar nog geen half uur mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zo te zien is aan installatie zijde alles ½" ipv ¾", alleen de slangkoppeling van de vaatwasser? aan de kraan is ¾".
je amazon spullen gaan dus niet passen.
edit:
als je van plan bent die spullen achter de kraan te zetten, dus tussen slang en kraan, dan is dit ten sterkste af te raden! bij het wegvallen van de waterdruk zorgt nu deze beluchtingskraan ervoor dat er geen water vanuit de vaatwasser of de tuinslang in het leidingnet terecht kan komen. maar het is wel mogelijk dat dan water vanuit je tuinslang in de vaatwasser terecht komt, en daar kleeft een reëel gezondheidsrisico aan!

[ Voor 77% gewijzigd door PetervdM op 12-05-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
De keukenkraan oplossing had ik inderdaad gezien, maar we gaat het ook gebruiken voor gras dus dan is het wel een tijdje in gebruik, dan is het vervelend als je de keukenkraan niet hebt leek me.

¾" inderdaad vanaf de kraan voor de vaatwasser daar doelde ik op die wil ik dan opsplitsen.

Permanent een buitenkraan zou wel ideaal zijn natuurlijk, heel goed bereikbaar is het een en ander niet vrees ik maar daar kan ik nog eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
@PetervdM Als ik dat Y ding onder de kraan zet (waar nu de de vaatwasser zit) moet dat toch passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
ja, maar herlees mijn gewijzigde post:
als je van plan bent die spullen achter de kraan te zetten, dus tussen slang en kraan, dan is dit ten sterkste af te raden! bij het wegvallen van de waterdruk zorgt nu deze beluchtingskraan ervoor dat er geen water vanuit de vaatwasser of de tuinslang in het leidingnet terecht kan komen. maar het is wel mogelijk dat dan water vanuit je tuinslang in de vaatwasser terecht komt, en daar kleeft een reëel gezondheidsrisico aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
I see, is er een koppelstuk te verzinnen die zoiets voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
Dan zou er simpelweg nog een 2e wasmachine kraan onder gezet kunnen worden?

Dus dan
1. Wasmachinekraan zoals die nu is
2. Y stuk
De ene kant -> Rechtstreeks naar vaatwasser

De andere kant -> Verloop van 3/4 naar 1/2 (link)
Daarop dan een kraan (link)
En dan daarop de tuinslang

Wel een aardige constructie de vraag is of dat ook past in de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 16:36
Ik denk dat verreweg de beste optie is om gewoon een buitenkraan aan te sluiten.

Qua moeilijkheidsgraad is dat niet moeilijker dan een t-stuk en extra kraan in je keukenkastje plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

paQ

Ik had in mijn vorige huis dit:
https://www.amazon.nl/Gar...gid=pla-393545938943&th=1
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/617XQk74XhL._AC_SL1000_.jpg

Heeft 10 jaar lekvrij gewerkt :')

Vaatwasser op de ene, tuinslang op de ander.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
Arietje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:12:
I see, is er een koppelstuk te verzinnen die zoiets voorkomt?
nee, niet echt.
wat zou kunnen / moeten:
- hoofdkraan dicht
- slang los
- vaatwasser kraan er af.
- op de vrijgekomen plek een ½ T-stuk monteren
- vaatwasserkraan terug op een van de poten van het T-stuk en slang monteren
- op de andere poot van het T-stuk óf een beluchtingskraan monteren, óf een stopkraan met aftap mogelijkheid maken voor een buitenkraan.

eea is afhankelijk van de ruimte die je hebt in je kastje, is op een 2D foto lastig te beoordelen.

[ Voor 5% gewijzigd door PetervdM op 12-05-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
@paQ dat is ook een mooie idd.

@PetervdM Zit nog te twijfelen over dat terugzuig-probleem. Heb je dat niet ook als gebruik maakt van zo'n set op de keukenkraan?

Als ik de tuinslang niet gebruik, zal het kraantje op het Y stuk dicht zitten. Dus dan lijkt het risico me vrij klein / hetzelfde als dat je hem op de keukenkraan zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
wat je achter een juiste en op de juiste wijze gemonteerde kraan doet, moet je zelf weten. daar zijn geen regels voor - jammer genoeg. ook bij "iets" wat je monteert op een keukenkraan - die een vrije uitloop hoort te hebben
- loop je risico, weliswaar niet groot, maar toch.
je hebt gelijk als je zegt dat de kans op een "gebeurtenis" zeer klein is, en alleen "jij" hebt er last van.
je begrijpt inmiddels wel dat ik geen voorstander ben van allerlei knutselarijen, leg op de juiste wijze en met de juiste materialen een buitenkraan aan.
my 2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Arietje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:39:
@paQ dat is ook een mooie idd.

@PetervdM Zit nog te twijfelen over dat terugzuig-probleem. Heb je dat niet ook als gebruik maakt van zo'n set op de keukenkraan?

Als ik de tuinslang niet gebruik, zal het kraantje op het Y stuk dicht zitten. Dus dan lijkt het risico me vrij klein / hetzelfde als dat je hem op de keukenkraan zet?
Als ik de tuinslang niet meer gebruikte, ging inderdaad dat kraantje weer dicht, en slang weg.
Heb er nooit gedoe mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
@PetervdM Wordt zeker gewaardeerd :) en is ook nuttig als info op het forum.

Wilde alleen het kunnen duiden, en wat dat betreft het is dus zo dat ook zo'n keukenkraan set niet optimaal is.

Ik denk eraan om toch een simpele Y-set te doen tijdelijk, en later eens kijken om hem degelijk naar buiten te (laten) doen. Volgende week komt mijn gras al en wordt het mooi weer dus moet nu even wat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:59
een verleng stukje en nog een y stuk. en dan een extra wasmachine kraan plaatsen.
dan ben je veilig is vaatwasser veilig je tuinslag veilig etc.
echter wel kansen op lekkages, ik vind die y stuken niet zo super.
liefste gewoon rijtje muurplaten er in maken. als je toch aan de slag moet.

en haal even een busje loctite 55. is beter ipv pfte tape,
(loctite 55 is fitingdraad en geen lijm. )

er bestaan gewoon fitingen die met een baco kan aandraaien.
wel eerst ruimen. met een ruimer dan de fitting erin dan aandraaien.
deze bijv. kan op vsh of bonofix fiting.
https://www.toolstation.n...kqU4f0brQ1NMaAk9rEALw_wcB

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 12-05-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 16:36
Een buitenkraan is sowieso wel handig.

Dus ik zou deze op termijn zeker (evt. laten) plaatsen.
Ik heb zelf nog wel eens gehad dat de tuinslang losschoot uit het gardena koppelstuk, dat wil je binnen niet meemaken.

Voor tijdelijk kun je inderdaad een (gardena) Y stuk onder de kraan zetten.
Hier een metalen versie die zeker niet spontaan lek/stuk gaat.
https://www.techniparts-o...3wgwFFEAQYAiABEgJ3kfD_BwE

Ik Zou wel de tuinslang na gebruik afkoppelen, om risico op waterschade te minimaliseren.

In de watermeter van de netbeheerder zit een terugslagklep.
Deze voorkomt terugstromen het net in.

In wasmachine kranen zit ook een terugslagklep die terugstromen voorkomt.
De beluchter is om de slang leeg te laten lopen als de kraan dicht gedraaid is.
Dat hoor je elke keer als je de kraan dicht draait met een open tuinslang eraan.

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 16-05-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
Ik heb ondertussen al het Y stuk van Gardena erop zitten. Dat werkt wel maar inderdaad het is verre van handig in de praktijk. Met het loskoppelen van de slangen komt er overal water uit dat je mag opdweilen. Heb de vraag voor buitenkraan al uitgezet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arietje
Voor als iemand nog eens dit topic doorleest, hier nog de resultaten.

Eerst de Gardena verdeler

Mijn conclusie: Werkt wel, maar niet praktisch: als je een tuinslang ontkoppelt komt er veel water uit, dat is niet handig in het keukenkastje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kMe430kBfIP4oU69zwSxbsxOgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wav4UP32KRn8Y1BE1pLIgY6y.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de buitenkraan, een Geberit 300 vorstvrije buitenkraan. Ik heb deze laten installeren. Bij het open en dichtdraaien van deze kraan, draai je het mechanisme vanaf buiten helemaal aan de binnenkant open en dicht. Er zit dus een lange staaf die je omdraait. Nadat je hem dicht draait, zit er nog water in het gedeelte door de muur. Dat water loopt vervolgens vrij snel leeg uit een apart gat buiten in de kraan. De kraan wordt om deze reden ook onder een kleine hoek aflopend geboord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX4asVNghhPgR8hJkneS1NZc1RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly55h32QAyR0Vvr8AWNjcxR7.jpg?f=fotoalbum_large

(let niet op de oude klimop :))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5dczdx2gv2arEQ0fWzGNDUAL9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfQaoFuSnnjU7oNRWbGoKoiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Arietje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:46:
Voor als iemand nog eens dit topic doorleest, hier nog de resultaten.

Eerst de Gardena verdeler

Mijn conclusie: Werkt wel, maar niet praktisch: als je een tuinslang ontkoppelt komt er veel water uit, dat is niet handig in het keukenkastje.
Dat ligt dan volledig aan de koppeling op je slang. Die zijn er met en zonder "STOP". De jouwe is dan duidelijk een zonder.
Sowieso is het handiger eerst de kraan uit te zetten, en als de druk weg is de tuinslag pas dicht te draaien.
Anders krijg je met dichtdraaien van je buitenkraan ook nog geheid een plons water over je broekspijpen :+

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 19-05-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
Volgens mij zorgt die stop er niet voor dat je een slang er droog af kunt halen, er komt altijd nog genoeg uit. Het water tussen de kraan en het stopgedeelte. Dat vind ik in een keukenkastje te veel water.

En verder vond ik het gewoon te veel gedoe om met de slanghaspel in de keuken te staan, je kunt het nooit droog en schoon houden.

Over het dichtdraaien, volgens mij is dat met deze waterkraan wel anders. Zodra je deze dicht begint te draaien, komt er al water uit dat andere gat. Maar dat zal ik in de praktijk moeten bekijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Arietje op 19-05-2022 20:06 ]

Pagina: 1