Extra groep voor PV installatie, 30mA of 300mA aardlek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:36
Ik ga binnenkort zonnepanelen plaatsen en hiervoor een nieuwe groep aanleggen met B karakteristiek aardlek. Ik lees dat sommige omvormer fabrikanten aanraden hiervoor een aardlek schakelaar van 300mA te gebruiken omdat een 30mA er te snel uit zou slaan. De fabrikant van mijn omvormer heeft hier niets over in de handleiding staan, alleen dat wordt aangeraden de groep af te zekeren op 16A.

De omvormer is (uiteraard) het enige apparaat wat op deze nieuwe groep wordt aangesloten.

Gegevens over de PV installatie:
Totaal vermogen: 1500Wp
Omvormer: Invt iMars MG1K5TL
1 fase

TL;DR: 30mA of 300mA aardlek kiezen voor PV groep?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:23
Tijdens het inschakelen van de omvormer 's ochtends, is het mogelijk dat een PV omvormer korstondig meer dan 30mA lekstroom heeft. Of dat voor jou ook geldt zou je misschien in de datasheet van de omvormer terug kunnen vinden.

Bij mijn ouders zorgde dat er geregeld voor, dat bij het inschakelen van de SMA Sunnyboy 4.0 de aardlekschakelaar tripte.

Ik heb zelf onlangs mijn antieke schroefzekeringenkast met 0,5A aardlekschakelaar vervangen door een moderne, omdat ik mijn PV installatie (1000Wp Omnik) wilde uitbreiden (3600Wp SMA).

Ik heb nu 2x30mA aardlekschakelaars voor alle verbruikersgroepen, en 1x300mA aardlekschakelaar voor de 2 PV groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:21
Volgens mij gaat de B karakteristiek over de vermogens schakeling en niet over de aardlek.
Wil je de groep achter een bestaande aardlek plaatsen? Of gebruik je een aardlekautomaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Alleen de fabrikant moet aangeven welke beveiliging en welk type aardlekschakelaar moet worden toegepast. Vanaf een papiertje is niet te zien hoe het inwendig in elkaar zit en welke elektronische beveiligingen er zitten ingebouwd en wat de te verwachten DC component is die word terug geleverd aan het elektriciteitsnet, kortom leg de vraag bij de leverancier/fabrikant neer.

Ieder goed advies hier is op basis van aannames en daardoor per definitie onjuist

[ Voor 10% gewijzigd door keur0000 op 12-05-2022 15:57 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zelfs de installateurs van panelen geven vaak aan dat 300mA 'beter' is terwijl in de specificaties van de omvormer gewoon 30mA genoemd wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de omvormer gewoon beschermd tegen DC-lekken (doen meeste wel) dan mag je gewoon een type A aardek plaatsen (ipv een type B).

Lagere stroom is in de regel veiliger maar het moet natuurlijk ook werkbaar blijven. 300mA is op zich geen probleem daar het geen groep met stopcontacten is maar voor vast apparaat. De 300mA zit er dan niet voor aanraakbeveiliging maar om de installatie veilig te houden. Maar zegt de fabrikant dat 30mA ook prima is moet dat ook geen probleem zijn. Ofwel, data van de fabrikant is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:29:
Zelfs de installateurs van panelen geven vaak aan dat 300mA 'beter' is terwijl in de specificaties van de omvormer gewoon 30mA genoemd wordt.
Hoe hoger, hoe kleiner de kans dat ze voor een aardlektrip hoeven terug te komen. Hier werd 100mA genoemd in de handleiding, bijna niet te vinden natuurlijk. Gewoon voor 30mA gegaan en draait al 2 jaar zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je 300 mA monteert kan je net zo goed niets doen, een aardlek is er voor de mens en niet voor het apparaat, 300 is gewoon dodelijk. 30 in meeste gevallen niet.

In woonhuis mag geen 300 zover ik weet, nen zegt alles achter 30mA. Type B hoeft niet als de omvormer dat niet nodig heeft, er zijn maar weinig installateurs die een versie B plaatsen. (Voor dc lekstroom)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Elk degelijk apparaat moet correct werken op een 30mA aardlek. Zeker als alléén dat ene apparaat op die aardlek is aangesloten en er dus geen 'optelsom' is van hele kleine beetjes lekstroom van verschillende apparaten die een 30mA aardlek kunnen doen trippen.

Een omvormer met meer dan 30mA lekstroom zit simpelweg niet deugdelijk in elkaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Ivow85 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:40:

Een omvormer met meer dan 30mA lekstroom zit simpelweg niet deugdelijk in elkaar.
eigenlijk is het de optelsom van kabels, connectoren, panelen en de omvormer.

en dat is waarom fabrikanten hoog voorschrijven de omvormer fabrikant zal de zwartepiet toegespeeld krijgen in de "volksmond" terwijl het prima aan de panelen de connectoren of de instalateur kan liggen.
Die laatste wil niet terug komen dus steekt met alle liefde een te zware aardlek omdat de fabrikant het voorschrijft.. :+

helmaal eens hoor, het zou gewoon moeten werken met een 30mA aardlek. in verreweg de meeste gevallen heb je anders gewoon een brakke connectie op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Fabrikant en importeur hebben het niet op hun website staan.
Maar heeft wel aardlek detectie intern op AC en DC. Maar of die de NEN1010 halen geen idee.
Wel vraag ik me af of dit ding in Nederland is toegestaan.
Maar zou de importeur bellen, mag die een antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 00:12
Qua aardlek kun je grofweg rekenen met 10mA per kWp, ABB heeft hier een mooi document over mocht je de technische uitleg willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:23
twain4me schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:04:
[...]

eigenlijk is het de optelsom van kabels, connectoren, panelen en de omvormer.

en dat is waarom fabrikanten hoog voorschrijven de omvormer fabrikant zal de zwartepiet toegespeeld krijgen in de "volksmond" terwijl het prima aan de panelen de connectoren of de instalateur kan liggen.
Die laatste wil niet terug komen dus steekt met alle liefde een te zware aardlek omdat de fabrikant het voorschrijft.. :+

helmaal eens hoor, het zou gewoon moeten werken met een 30mA aardlek. in verreweg de meeste gevallen heb je anders gewoon een brakke connectie op het dak.
Voor zover mijn kennis reikt, is dit niet waar: aan aardlekschakelaar constateert een verschil in stroom door de fase en nul. Die constateert dus alleen een lek in de AC stroomkring van de omvormer.

Een lek in de DC-stroomkring (aan de kant van de zonnepanelen dus) kan alleen door de omvormer zelf worden geconstateerd (meestal geeft de omvormer dan een 'isolation fault' oid.

Een transformatorloze omvormer zoals tegenwoordig wordt toegepast zal altijd een lekstroom hebben. Een frequentieregelaar (die wordt toegepast om het toerental van een draaistroommotor traploos te regelen), lijkt que constructie redelijk op een PV omvormer, en kent hetzelfde probleem.

De meeste fabrikanten hebben in hun laatste generaties omvormers wel maatregelen getroffen om de lekstroom te minimaliseren, zodat deze achter een 'standaard' 30mA kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

dennisfr schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Voor zover mijn kennis reikt, is dit niet waar: aan aardlekschakelaar constateert een verschil in stroom door de fase en nul. Die constateert dus alleen een lek in de AC stroomkring van de omvormer.

Een lek in de DC-stroomkring (aan de kant van de zonnepanelen dus) kan alleen door de omvormer zelf worden geconstateerd (meestal geeft de omvormer dan een 'isolation fault' oid.

Een transformatorloze omvormer zoals tegenwoordig wordt toegepast zal altijd een lekstroom hebben. Een frequentieregelaar (die wordt toegepast om het toerental van een draaistroommotor traploos te regelen), lijkt que constructie redelijk op een PV omvormer, en kent hetzelfde probleem.

De meeste fabrikanten hebben in hun laatste generaties omvormers wel maatregelen getroffen om de lekstroom te minimaliseren, zodat deze achter een 'standaard' 30mA kan.
toch gaan bij probleem instalaties aardlekerschakelaars uit bij mistig of heel nat weer, en zie je bij omvormers die de lekstroom meten zoals de sma de lekstroom omhoog gaan bij mistig weer. Het lijkt mij niet dat de omvormer binnen daar last van heeft, maar juist de panelen en conectoren buiten. maargoed helemaal snappen doe ik dit ook nog steeds niet, misschien kan @Proton_ het uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Rol-Co schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:07:
Als je 300 mA monteert kan je net zo goed niets doen, een aardlek is er voor de mens en niet voor het apparaat, 300 is gewoon dodelijk. 30 in meeste gevallen niet.

In woonhuis mag geen 300 zover ik weet, nen zegt alles achter 30mA. Type B hoeft niet als de omvormer dat niet nodig heeft, er zijn maar weinig installateurs die een versie B plaatsen. (Voor dc lekstroom)
Dan zijn Belgen sterker gemaakt dan Nederlanders (of is hun interne weerstand hoger), want hier in BE zijn droge ruimtes beveiligd met 300mA, enkel natte ruimtes hebben een 30mA.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 16:27

Proton_

Team Welles

@twain4me prima leesvoer daarover:
https://files.sma.de/downloads/Ableitstrom-TI-en-26.pdf
Die leggen het beter uit dan ik kan :)
TL;DR: een nat paneel werkt als condensator en in een TL omvormer wordt die condensator met 50Hz op-en ontladen. De stroom die daardoor loopt is niet gevaarlijk, maar is door de omvormer niet te onderscheiden van een wél gevaarlijke lekstroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:07:
Als je 300 mA monteert kan je net zo goed niets doen, een aardlek is er voor de mens en niet voor het apparaat
Dat is niet waar (nog onjuist..). Maar een 300mA aardlek plaats je niet voor de mens. Ook niet voor het apparaat. Maar voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@dennisfr "Probleem" is dat moderne omvormers trafoloos zijn en er daardoor dus geen harde scheiding is tussen de AC en de DC kant. Daardoor kan een lek aan de DC kant dus merkbaar zijn aan de AC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Septillion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Dat is niet waar (nog onjuist..). Maar een 300mA aardlek plaats je niet voor de mens. Ook niet voor het apparaat. Maar voor de installatie.
Nee een 300mA niet nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

naftebakje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Dan zijn Belgen sterker gemaakt dan Nederlanders (of is hun interne weerstand hoger), want hier in BE zijn droge ruimtes beveiligd met 300mA, enkel natte ruimtes hebben een 30mA.
Vroegah was dat hier ook, we lopen gewoon wat jaren voor op België :)

Belgen sterker, 8)7 puhh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Solax 7k tripte heel vaak mijn 30mA, met de 300 draait de installatie al 3 jaar vlekkeloos.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1