Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Bij mijn ouders zorgde dat er geregeld voor, dat bij het inschakelen van de SMA Sunnyboy 4.0 de aardlekschakelaar tripte.
Ik heb zelf onlangs mijn antieke schroefzekeringenkast met 0,5A aardlekschakelaar vervangen door een moderne, omdat ik mijn PV installatie (1000Wp Omnik) wilde uitbreiden (3600Wp SMA).
Ik heb nu 2x30mA aardlekschakelaars voor alle verbruikersgroepen, en 1x300mA aardlekschakelaar voor de 2 PV groepen.
Wil je de groep achter een bestaande aardlek plaatsen? Of gebruik je een aardlekautomaat?
Ieder goed advies hier is op basis van aannames en daardoor per definitie onjuist
[ Voor 10% gewijzigd door keur0000 op 12-05-2022 15:57 ]
Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Lagere stroom is in de regel veiliger maar het moet natuurlijk ook werkbaar blijven. 300mA is op zich geen probleem daar het geen groep met stopcontacten is maar voor vast apparaat. De 300mA zit er dan niet voor aanraakbeveiliging maar om de installatie veilig te houden. Maar zegt de fabrikant dat 30mA ook prima is moet dat ook geen probleem zijn. Ofwel, data van de fabrikant is leidend.
Hoe hoger, hoe kleiner de kans dat ze voor een aardlektrip hoeven terug te komen. Hier werd 100mA genoemd in de handleiding, bijna niet te vinden natuurlijk. Gewoon voor 30mA gegaan en draait al 2 jaar zonder issues.DukeBox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:29:
Zelfs de installateurs van panelen geven vaak aan dat 300mA 'beter' is terwijl in de specificaties van de omvormer gewoon 30mA genoemd wordt.
In woonhuis mag geen 300 zover ik weet, nen zegt alles achter 30mA. Type B hoeft niet als de omvormer dat niet nodig heeft, er zijn maar weinig installateurs die een versie B plaatsen. (Voor dc lekstroom)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Een omvormer met meer dan 30mA lekstroom zit simpelweg niet deugdelijk in elkaar.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
eigenlijk is het de optelsom van kabels, connectoren, panelen en de omvormer.Ivow85 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:40:
Een omvormer met meer dan 30mA lekstroom zit simpelweg niet deugdelijk in elkaar.
en dat is waarom fabrikanten hoog voorschrijven de omvormer fabrikant zal de zwartepiet toegespeeld krijgen in de "volksmond" terwijl het prima aan de panelen de connectoren of de instalateur kan liggen.
Die laatste wil niet terug komen dus steekt met alle liefde een te zware aardlek omdat de fabrikant het voorschrijft..
helmaal eens hoor, het zou gewoon moeten werken met een 30mA aardlek. in verreweg de meeste gevallen heb je anders gewoon een brakke connectie op het dak.
Maar heeft wel aardlek detectie intern op AC en DC. Maar of die de NEN1010 halen geen idee.
Wel vraag ik me af of dit ding in Nederland is toegestaan.
Maar zou de importeur bellen, mag die een antwoord geven.
Voor zover mijn kennis reikt, is dit niet waar: aan aardlekschakelaar constateert een verschil in stroom door de fase en nul. Die constateert dus alleen een lek in de AC stroomkring van de omvormer.twain4me schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:04:
[...]
eigenlijk is het de optelsom van kabels, connectoren, panelen en de omvormer.
en dat is waarom fabrikanten hoog voorschrijven de omvormer fabrikant zal de zwartepiet toegespeeld krijgen in de "volksmond" terwijl het prima aan de panelen de connectoren of de instalateur kan liggen.
Die laatste wil niet terug komen dus steekt met alle liefde een te zware aardlek omdat de fabrikant het voorschrijft..![]()
helmaal eens hoor, het zou gewoon moeten werken met een 30mA aardlek. in verreweg de meeste gevallen heb je anders gewoon een brakke connectie op het dak.
Een lek in de DC-stroomkring (aan de kant van de zonnepanelen dus) kan alleen door de omvormer zelf worden geconstateerd (meestal geeft de omvormer dan een 'isolation fault' oid.
Een transformatorloze omvormer zoals tegenwoordig wordt toegepast zal altijd een lekstroom hebben. Een frequentieregelaar (die wordt toegepast om het toerental van een draaistroommotor traploos te regelen), lijkt que constructie redelijk op een PV omvormer, en kent hetzelfde probleem.
De meeste fabrikanten hebben in hun laatste generaties omvormers wel maatregelen getroffen om de lekstroom te minimaliseren, zodat deze achter een 'standaard' 30mA kan.
toch gaan bij probleem instalaties aardlekerschakelaars uit bij mistig of heel nat weer, en zie je bij omvormers die de lekstroom meten zoals de sma de lekstroom omhoog gaan bij mistig weer. Het lijkt mij niet dat de omvormer binnen daar last van heeft, maar juist de panelen en conectoren buiten. maargoed helemaal snappen doe ik dit ook nog steeds niet, misschien kan @Proton_ het uitleggen.dennisfr schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:51:
[...]
Voor zover mijn kennis reikt, is dit niet waar: aan aardlekschakelaar constateert een verschil in stroom door de fase en nul. Die constateert dus alleen een lek in de AC stroomkring van de omvormer.
Een lek in de DC-stroomkring (aan de kant van de zonnepanelen dus) kan alleen door de omvormer zelf worden geconstateerd (meestal geeft de omvormer dan een 'isolation fault' oid.
Een transformatorloze omvormer zoals tegenwoordig wordt toegepast zal altijd een lekstroom hebben. Een frequentieregelaar (die wordt toegepast om het toerental van een draaistroommotor traploos te regelen), lijkt que constructie redelijk op een PV omvormer, en kent hetzelfde probleem.
De meeste fabrikanten hebben in hun laatste generaties omvormers wel maatregelen getroffen om de lekstroom te minimaliseren, zodat deze achter een 'standaard' 30mA kan.
Dan zijn Belgen sterker gemaakt dan Nederlanders (of is hun interne weerstand hoger), want hier in BE zijn droge ruimtes beveiligd met 300mA, enkel natte ruimtes hebben een 30mA.Rol-Co schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:07:
Als je 300 mA monteert kan je net zo goed niets doen, een aardlek is er voor de mens en niet voor het apparaat, 300 is gewoon dodelijk. 30 in meeste gevallen niet.
In woonhuis mag geen 300 zover ik weet, nen zegt alles achter 30mA. Type B hoeft niet als de omvormer dat niet nodig heeft, er zijn maar weinig installateurs die een versie B plaatsen. (Voor dc lekstroom)
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
https://files.sma.de/downloads/Ableitstrom-TI-en-26.pdf
Die leggen het beter uit dan ik kan
TL;DR: een nat paneel werkt als condensator en in een TL omvormer wordt die condensator met 50Hz op-en ontladen. De stroom die daardoor loopt is niet gevaarlijk, maar is door de omvormer niet te onderscheiden van een wél gevaarlijke lekstroom.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is niet waar (nog onjuist..). Maar een 300mA aardlek plaats je niet voor de mens. Ook niet voor het apparaat. Maar voor de installatie.Rol-Co schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:07:
Als je 300 mA monteert kan je net zo goed niets doen, een aardlek is er voor de mens en niet voor het apparaat
Nee een 300mA niet neeSeptillion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:43:
[...]
Dat is niet waar (nog onjuist..). Maar een 300mA aardlek plaats je niet voor de mens. Ook niet voor het apparaat. Maar voor de installatie.
Vroegah was dat hier ook, we lopen gewoon wat jaren voor op Belgiënaftebakje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Dan zijn Belgen sterker gemaakt dan Nederlanders (of is hun interne weerstand hoger), want hier in BE zijn droge ruimtes beveiligd met 300mA, enkel natte ruimtes hebben een 30mA.
Belgen sterker,
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Kan jij me vertellen waar ik dit document kan vinden? Ik heb een installatie met 5,8 kWp en mijn aardlekschakelaar van 30mA klapt er sinds vorige week steeds uit.MacgregorSound schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:29:
Qua aardlek kun je grofweg rekenen met 10mA per kWp, ABB heeft hier een mooi document over mocht je de technische uitleg willen.
AlstuTjenok schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:42:
[...]
Kan jij me vertellen waar ik dit document kan vinden? Ik heb een installatie met 5,8 kWp en mijn aardlekschakelaar van 30mA klapt er sinds vorige week steeds uit.
En wat schrijft je omvormer voor?Tjenok schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:42:
[...]
Kan jij me vertellen waar ik dit document kan vinden? Ik heb een installatie met 5,8 kWp en mijn aardlekschakelaar van 30mA klapt er sinds vorige week steeds uit.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽