Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:37
Ik woon in een tussenwoning van 1973 en verbruik per jaar ongeveer 2000 kWh electriciteit en 1100 m3 gas.

Nu wil ik maatregelen gaan treffen om te besparen op kosten. Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Zoveel verschillende soorten maatregelen die je kunt treffen tegenwoordig en zoveel verschillende verhalen.
Wat heb je inmiddels al gedaan?
- Radiatorknoppen vervangen voor Tado slimme knoppen + bypass
- Folie achter all radiatoren
Keuken, woonkamer, 3 slaapkamers en zolder
- Waterzijdig inregelen
- HR++ glas
- Spouwmuurisolatie
- Dakisolatie
- Vloerisolatie
- Buisisolatie zolder
Heb je al zonnepanelen?
Nee, maar ik heb al wel een offerte binnen voor 8-10 panelen. Dit lijkt de eerstvolgende stap en staat los van de maatregelen die ik nog wil gaan treffen.
Heb je vloerverwarming beneden en wat is de oppervlakte?
Nee. Totale oppervlakte 45 m2
Ik las dat voor een warmtepomp je het beste vloerverwarming kunt hebben, maar dat je ook warmtepomp en met hoge temperatuur hebt. Zou dit toch een mooie stap zijn of toch kiezen voor iets anders?
Heb je een CV ketel, zo ja welke?
Remeha Avanta 28c. Deze is sinds vorig jaar na een 10 jarig lease contract nu eigendom.
Kook je nog op gas?
Ja, maar de kookplaat wordt op korte termijn vervangen voor een elektrisch model.
Wat is je budget?
€5000 - €7000

Graag jullie advies?
Kan ik beste gaan voor een warmtepomp, zo ja hybrid of toch kiezen voor iets anders.

[ Voor 7% gewijzigd door qwasd op 11-05-2022 22:21 ]

Alle reacties

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Waarom slechts 8 panelen? Plek? Probeer meer te plaatsen.

Vloerverwarming wel handig voor warmtepomp maar kostbare aanleg. Bij grote verbouwing wel zeer aan te raden.

Is de watertemperatuur van de CV al zo laag mogelijk? Dit om te kijken of je je woning met een warmtepomp kan verwarmen.

Je kan ook een L/L warmtepomp overwegen trouwens.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-11 21:54
Je huis klinkt als dat van mij, alleen is dat 4 jaren jonger. Wij zijn nu gasloos dmv airco (aka lucht/lucht warmtepomp) en warmtepompboiler. De airco opgehangen voor 1600E en de boiler zelf geplaatst voor 1300E netto. Die laatste kan goedkoper, die eerste is waarschijnlijk duurder momenteel. Maar dat is niet perse een configuratie die voor iedereen even prettig is (maar wat ik persoonlijk heerlijk vind).

Wat voor type radiatoren heb je (hoeveel platen/lamellen en wat voor formaten)? En op wat voor temperatuur stook je nu je cv? Heb je al lager geprobeerd? En is je budget inclusief zonnepanelen?

Mbt kostenbesparing is dat een goed begin, dan je verwarming en dan je warme water. Hybride, afgezien van bivalent, wordt op dit forum bijna altijd afgeraden dus dat zou ik schrappen.

Edit: en de allerbelangrijkste, isoleren. Kijk vooral eens naar je dak. Wat is daar momenteel qua isolatie de opbouw van? Kan daar nog wat onder of bij? Vooral schuine daken zijn goed zelf te doen van binnenuit en met bijvoorbeeld B keus PIR of soortgelijk blijft het ook nog eens enigsinds betaalbaar. Of misschien moeten je pannen wel vervagen worden, kan je direct de isolatie meenemen.

[ Voor 19% gewijzigd door kevineppo op 11-05-2022 23:05 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• qwasd
kevineppo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:01:
Je huis klinkt als dat van mij, alleen is dat 4 jaren jonger. Wij zijn nu gasloos dmv airco (aka lucht/lucht warmtepomp) en warmtepompboiler. De airco opgehangen voor 1600E en de boiler zelf geplaatst voor 1300E netto. Die laatste kan goedkoper, die eerste is waarschijnlijk duurder momenteel. Maar dat is niet perse een configuratie die voor iedereen even prettig is (maar wat ik persoonlijk heerlijk vind).

Wat voor type radiatoren heb je (hoeveel platen/lamellen en wat voor formaten)? En op wat voor temperatuur stook je nu je cv? Heb je al lager geprobeerd? En is je budget inclusief zonnepanelen?

Mbt kostenbesparing is dat een goed begin, dan je verwarming en dan je warme water. Hybride, afgezien van bivalent, wordt op dit forum bijna altijd afgeraden dus dat zou ik schrappen.

Edit: en de allerbelangrijkste, isoleren. Kijk vooral eens naar je dak. Wat is daar momenteel qua isolatie de opbouw van? Kan daar nog wat onder of bij? Vooral schuine daken zijn goed zelf te doen van binnenuit en met bijvoorbeeld B keus PIR of soortgelijk blijft het ook nog eens enigsinds betaalbaar. Of misschien moeten je pannen wel vervagen worden, kan je direct de isolatie meenemen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Onderstaande alle radiatoren in huis:
  • Slaapkamer 2096 watt (75/65/20) type 22 1200x600
  • Werkkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600
  • Slaapkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600
  • Keuken 1762 watt (75/65/20) type 22 1200x450
  • Woonkamer 3523 watt (75/65/20) type 22 2400x450
  • Gang 1132 watt (75/65/20) type 21 600x900
De CV temperatuur heb ik nooit aangepast op mijn Remeha cv ketel. Dat zou ik dus even na moeten kijken, en kan ik dus verlagen als test de aankomende winter?

Het budget is zonder zonnepanelen.
Voor de zonnepanelen heb ik een vergoeding gekregen van €4000 dus die zal daar ook minimaal aan besteed worden. Mijn budget voor overige maatregelen komt uit eigen zak.

Dakisolatie is net voor de aanschaf van de woning gedaan. Dat is al wel jaren geleden.

Als warmtepompboiler bedoel je zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 12-05-2022 00:27 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb zelf kozijnfolie aangebracht op enkel glas, kan je ook doen dan heb je een soort driedubbel glas, of nog beter: wat plexiglas op maat laten maken en op de kozijnen monteren.

• kevineppo
qwasd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:25:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Onderstaande alle radiatoren in huis:
  • Slaapkamer 2096 watt (75/65/20) type 22 1200x600
  • Werkkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600
  • Slaapkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600
  • Keuken 1762 watt (75/65/20) type 22 1200x450
  • Woonkamer 3523 watt (75/65/20) type 22 2400x450
  • Gang 1132 watt (75/65/20) type 21 600x900
Ook vrij gelijk aan wat ik had hangen. Anderen met radiatoren en een full electric WP kunnen hier denk ik meer over vertellen, maar als je niet wilt/kan investeren in vloerverwarming voor in ieder geval woonkamer gaat het erg lastig worden met de bestaande radiatoren en een lucht/water warmtepomp denk ik. Ja, je kan natuurlijk DBE / ventilatoren ertegenaan zetten, maar dan zit je toch al met luchtverplaatsing. Dan kan je net zo goed een airco ophangen, kan je ook nog eens lekker koelen.
De CV temperatuur heb ik nooit aangepast op mijn Remeha cv ketel. Dat zou ik dus even na moeten kijken, en kan ik dus verlagen als test de aankomende winter?
Als je het warm kan houden met 40 graden dan zou je volledig elektrisch kunnen. Maar probeer eerst eens 50 bijvoorbeeld. Hoe lager de temperatuur van je CV, hoe efficiënter hij ook werkt dus dat kan ook al een kleine gas/kostenbesparing opleveren en kost je niks.
Het budget is zonder zonnepanelen.
Voor de zonnepanelen heb ik een vergoeding gekregen van €4000 dus die zal daar ook minimaal aan besteed worden. Mijn budget voor overige maatregelen komt uit eigen zak.

Dakisolatie is net voor de aanschaf van de woning gedaan. Dat is al wel jaren geleden.
Dan heb je een leuk budget voor de rest en denk ik dat je een heel eind gaat komen. Mijn eerste suggestie zou zijn om te kijken of je je afgifte kan vergroten, in eerste instantie door vloerverwarming, en anders door extra of grotere (LTV) radiatoren. Als dat niet kan of niet past, of prijstechnisch wordt het te duur, dan zou ik eens gaan grasduinen in het grote lucht/lucht warmtepomp topic (zit op mobiel dus heb de link even niet paraat)
Als warmtepompboiler bedoel je zoiets?
Dat lijkt er inderdaad op, maar deze gaat naar wat ik kan zien duurder uitvallen in kosten dan warm water op gas. Een veelgebruikte WPB hier op het forum is deze: https://www.esanico.be/nl...lantic+explorer&results=1

Gebruikskosten-technisch gelijk aan gas, maar als je je gas afsluit betaal je geen vastrecht meer. 50 tot 250 euro per jaar afhankelijk van je capaciteitstarief. Vandaar dat dit het beste als laatste stap kan. Je krijgt in 2022 725 euro subsidie voor dit of soortgelijke boilers. In tegenstelling tot degene die je stuurde kan deze 100% op de warmtepomp werken. Zelf heb ik de AroSTOR, zelfde idee maar ander merk met een RVS vat.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
@qwasd Kan je hetzelfde overzicht maken voor 35/30/20 van je radiatoren?
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:30
@qwasd Ook gedacht aan simpele oplossingen?
Ventilatoren op de radiatoren is een heel simpele besparing en levert meer op dan radiatorfolie want daardoor ga je radiatoren boosten en kan de ketel temperatuur omlaag waardoor het redement hoger is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Zie overigens voor adviezen richting een WP zeker ook eerst even Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:05

_Apache_

For life.

mr_evil08 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:08:
@qwasd Ook gedacht aan simpele oplossingen?
Ventilatoren op de radiatoren is een heel simpele besparing en levert meer op dan radiatorfolie want daardoor ga je radiatoren boosten en kan de ketel temperatuur omlaag waardoor het redement hoger is.
De speedcomforts hier werken verrassend goed. Gaan automatisch aan en uit, zijn onhoorbaar en zorgen dat de verwarming een tandje lager kan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-11 09:40
_Apache_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:17:
[...]

De speedcomforts hier werken verrassend goed. Gaan automatisch aan en uit, zijn onhoorbaar en zorgen dat de verwarming een tandje lager kan.
Met code VEH2021 krijg je nog 20% korting 😉

• qwasd
kevineppo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Ook vrij gelijk aan wat ik had hangen. Anderen met radiatoren en een full electric WP kunnen hier denk ik meer over vertellen, maar als je niet wilt/kan investeren in vloerverwarming voor in ieder geval woonkamer gaat het erg lastig worden met de bestaande radiatoren en een lucht/water warmtepomp denk ik. Ja, je kan natuurlijk DBE / ventilatoren ertegenaan zetten, maar dan zit je toch al met luchtverplaatsing. Dan kan je net zo goed een airco ophangen, kan je ook nog eens lekker koelen.

[...]

Als je het warm kan houden met 40 graden dan zou je volledig elektrisch kunnen. Maar probeer eerst eens 50 bijvoorbeeld. Hoe lager de temperatuur van je CV, hoe efficiënter hij ook werkt dus dat kan ook al een kleine gas/kostenbesparing opleveren en kost je niks.

[...]

Dan heb je een leuk budget voor de rest en denk ik dat je een heel eind gaat komen. Mijn eerste suggestie zou zijn om te kijken of je je afgifte kan vergroten, in eerste instantie door vloerverwarming, en anders door extra of grotere (LTV) radiatoren. Als dat niet kan of niet past, of prijstechnisch wordt het te duur, dan zou ik eens gaan grasduinen in het grote lucht/lucht warmtepomp topic (zit op mobiel dus heb de link even niet paraat)

[...]

Dat lijkt er inderdaad op, maar deze gaat naar wat ik kan zien duurder uitvallen in kosten dan warm water op gas. Een veelgebruikte WPB hier op het forum is deze: https://www.esanico.be/nl...lantic+explorer&results=1

Gebruikskosten-technisch gelijk aan gas, maar als je je gas afsluit betaal je geen vastrecht meer. 50 tot 250 euro per jaar afhankelijk van je capaciteitstarief. Vandaar dat dit het beste als laatste stap kan. Je krijgt in 2022 725 euro subsidie voor dit of soortgelijke boilers. In tegenstelling tot degene die je stuurde kan deze 100% op de warmtepomp werken. Zelf heb ik de AroSTOR, zelfde idee maar ander merk met een RVS vat.
Welke lucht/lucht warmtepomp heb jij hangen dan? En heb je dit in elke ruimte?

• kevineppo
Mitsubishi Heavy Industries, 3.5kW single split in de woonkamer. Installatie volledig zelf gedaan, alleen het F gassen gedeelte uitbesteed (zoals verplicht is). Boven verwarmen we niet en hangt (nog) niks naast een infrarood paneeltje op mijn werkplek maar ik zit te denken aan een kanaalunit (Daikin) op zolder onder het verlaagde plafond naar alle slaapkamers of een extra 3.5kW single split (dan ook MHI). Vanwege de bouw van het huis zou ik de kanalen wel kwijt kunnen, maar die units zijn aanzienlijk duurder in Nederland. Je zou met een single split kunnen beginnen en daar een (groot) deel van je verwarming mee proberen af te vangen. Als je weinig ruimte hebt voor een buitenunit zou ik het in een keer goed aanpakken.

Maar ik wil nog wel even herhalen dat airco verwarming niet voor iedereen geschikt is. Het is snel en efficiënt, maar maakt geluid en je moet wel goed nadenken over de plaatsing van de binnenunit(s) ivm luchtstroming. Zelf heb ik van beide geen last maar YMMV.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:16
qwasd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:08:
[...Wat heb je inmiddels al gedaan?]
- Radiatorknoppen vervangen voor Tado slimme knoppen + bypass
- Folie achter all radiatoren
Keuken, woonkamer, 3 slaapkamers en zolder
- Waterzijdig inregelen
- HR++ glas
- Spouwmuurisolatie
- Dakisolatie
- Vloerisolatie
- Buisisolatie zolder

............
Ik woon in een tussenwoning van 1973 en verbruik per jaar ongeveer 2000 kWh electriciteit en 1100 m3 gas.
Is het Gas verbruik voor, of na dat je bovenstaande isolatie hebt laten plaatsen?

• qwasd
canonball schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Is het Gas verbruik voor, of na dat je bovenstaande isolatie hebt laten plaatsen?
Dat is van vorig jaar en het enige wat erna is gewijzigd zijn de radiatorknoppen van tado en folie achter de radiatoren.

• qwasd
kevineppo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:54:
Mitsubishi Heavy Industries, 3.5kW single split in de woonkamer. Installatie volledig zelf gedaan, alleen het F gassen gedeelte uitbesteed (zoals verplicht is). Boven verwarmen we niet en hangt (nog) niks naast een infrarood paneeltje op mijn werkplek maar ik zit te denken aan een kanaalunit (Daikin) op zolder onder het verlaagde plafond naar alle slaapkamers of een extra 3.5kW single split (dan ook MHI). Vanwege de bouw van het huis zou ik de kanalen wel kwijt kunnen, maar die units zijn aanzienlijk duurder in Nederland. Je zou met een single split kunnen beginnen en daar een (groot) deel van je verwarming mee proberen af te vangen. Als je weinig ruimte hebt voor een buitenunit zou ik het in een keer goed aanpakken.

Maar ik wil nog wel even herhalen dat airco verwarming niet voor iedereen geschikt is. Het is snel en efficiënt, maar maakt geluid en je moet wel goed nadenken over de plaatsing van de binnenunit(s) ivm luchtstroming. Zelf heb ik van beide geen last maar YMMV.
Ik denk dat ik voor deze ga voor de woonkamer.
Deze kan 4 KW verwarmen en 3.5 KW koelen.

Dit zijn de afmetingen van mijn woonkamer met open keuken.
De ruimtes zitten aan elkaar vast en is L-vormig.
Ik hoop dat de keuken dan nog wel redelijk verwarmd kan worden.
Woonkamer: 5.41 x 4.41 x 2.60 = 62 m3
Keuken: 3 x 4 x 2.60 = 31.2 m3
Totaal: 62 + 31.2 = 93.2 m3
Volgens mij moet de MHI 3.5 kw dan voldoende zijn toch?

Ik heb deze topic flink doorgelezen en las dat Daikin en MHI vergeleken met een Haier of LG minder lawaai maken.

• qwasd
Ik heb zojuist deze prijzen (inclusief montage) doorgekregen van een leverancier.

Prijzen zijn voor standaard montage max 3 meter leiding 1 x gat boren door hout of steen.
Stroom binnen 2 meter van buiten unit.

5 KW

Haier tundra 1600,-
Daikin sensira 1860,-
Daikin comfora 2195,-
Mitsubishi electric 1859,-
Mitsubishi heavy 1999,-

3.5 KW

Haier tundra 1350,-
Daikin sensira 1625,-
Daikin comfora 1899,-
Mitsubishi electric 1650,-
Mitsubishi heavy 1800,-

• kevineppo
qwasd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:21:

[...]

Volgens mij moet de MHI 3.5 kw dan voldoende zijn toch?

Ik heb deze topic flink doorgelezen en las dat Daikin en MHI vergeleken met een Haier of LG minder lawaai maken.
Die shop heb ik hem ook vandaan :). Heb je een idee van waar in de woonkamer je hem op wilt hangen? Dat maakt namelijk wel een verschil of de warmte wat meekomt. De warme lucht gaat namelijk niet gemakkelijk "de hoek om". 3.5 kW zou voor dat oppervlakte inderdaad genoeg moeten zijn icm het HR++ glas

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@qwasd Wij hebben ook een MHI 3,5kW hier hangen met ongeveer hetzelfde oppervlak van open keuken en woonkamer. Bij ons hangt de binnenunit in de open keuken zo dat hij met instelling schuin de woonkamer in kan blazen.
Dat werkt perfect, speciaal voor de MHI SRK/SRC 35ZS-W i.v.m. de specificaties, hij is zeer stil, zowel binnen- als buitenunit en verbruik is laag, afgelopen winter op een koude dag doet hij zo’n 200W p/u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egVzvTxaZVugFetXxkRPthpjK6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JR9n8OCl6IbH2AM3YkOCbbh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjGCe7zMR1a4I1FFbLalPqa9B5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adSYYmG55N4hYkCZILdfUTUi.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• qwasd
HereIsTom schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:24:
@qwasd Wij hebben ook een MHI 3,5kW hier hangen met ongeveer hetzelfde oppervlak van open keuken en woonkamer. Bij ons hangt de binnenunit in de open keuken zo dat hij met instelling schuin de woonkamer in kan blazen.
Dat werkt perfect, speciaal voor de MHI SRK/SRC 35ZS-W i.v.m. de specificaties, hij is zeer stil, zowel binnen- als buitenunit en verbruik is laag, afgelopen winter op een koude dag doet hij zo’n 200W p/u.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit gaat de 1e stap worden waarschijnlijk. 3.5 kw zou ook voldoende moeten zijn.
Even iets anders. Hoe heb jij de airco in Homewizard gekregen? Ik las dat veel mensen het met shelly doen.

• qwasd
kevineppo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Die shop heb ik hem ook vandaan :). Heb je een idee van waar in de woonkamer je hem op wilt hangen? Dat maakt namelijk wel een verschil of de warmte wat meekomt. De warme lucht gaat namelijk niet gemakkelijk "de hoek om". 3.5 kW zou voor dat oppervlakte inderdaad genoeg moeten zijn icm het HR++ glas
De beste locatie moet dan inderdaad nog even bekeken worden. In de keuken is de montage lastig, maar in de woonkamer wil dit prima op 2 kanten echter moet de airco dan scheef blazen om de keuken te bereiken. Dit ivm de L vorm van de woonkamer/keuken.

• HereIsTom
qwasd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Dit gaat de 1e stap worden waarschijnlijk. 3.5 kw zou ook voldoende moeten zijn.
Even iets anders. Hoe heb jij de airco in Homewizard gekregen? Ik las dat veel mensen het met shelly doen.
Ik heb ook een Shelly, maar vind de Energy Socket van Homewizard beter en duidelijker overzicht.
Hier staat de buitenunit op het dak, maar de stroom hebben ze gewoon op een stopcontact achter de airco aangesloten, daar zit dus de Energy Socket tussen.
Deze Airco kun je de lamellen zo instellen dat ze naar links of rechts moeten blazen.
Ons gasverbruik is afgelopen winter met 90% afgenomen, alleen nog gas voor warm water.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• kevineppo
qwasd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:33:
[...]

De beste locatie moet dan inderdaad nog even bekeken worden. In de keuken is de montage lastig, maar in de woonkamer wil dit prima op 2 kanten echter moet de airco dan scheef blazen om de keuken te bereiken. Dit ivm de L vorm van de woonkamer/keuken.
Schuin blazen is niet zo'n probleem, bij mij moet het ook schuin om in de keuken te komen. Daar is het wel iets frisser, maar dan sta je toch boven je potten en pannen dus een beetje (lees +-1 graad verschil tov het warmste deel) kouder maakt niet zoveel uit. Liever een warmere woonkamer, maar niet in de tocht zitten.

• qwasd
kevineppo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:06:
[...]

Schuin blazen is niet zo'n probleem, bij mij moet het ook schuin om in de keuken te komen. Daar is het wel iets frisser, maar dan sta je toch boven je potten en pannen dus een beetje (lees +-1 graad verschil tov het warmste deel) kouder maakt niet zoveel uit. Liever een warmere woonkamer, maar niet in de tocht zitten.
Als ik het goed heb gelezen heb jij een Arostar warmtepompboiler. Hoeveel liter is deze en met wat voor gezinssamenstelling als je dit wilt delen?

Ik zit ook alvast te kijken naar een warmtepompboiler en mijn oog viel ook op de Arostar. Een alternatief waar ik naar zat te kijken is een Ferroli Egea. Het probleem waar ik echter mee zit is dat ik een niet al te hoog model kwijt kan ivm schuin dak op zolder.

• kevineppo
270L voor twee personen. Veel en veel te groot. Wij hadden uitgekund met een 150L variant namelijk. Alleen ik wilde graag een RVS tank, dus dan zit je al op 200L. En bij esanico was destijds de 270L + extra spiraal wel 50 euro duurder dan de 200L zonder. Nu dus de temperatuur relatief laag gezet (=hogere efficiëntie) en dat is genoeg voor ons beide om achter elkaar te gaan douchen. Geen bad hier.
De 200L variant is zo uit mijn hoofd 140 hoog. Net als de meeste WPBs die je niet aan de muur hangt is de diameter zo'n 60 cm. De 270L is +-180.

Edit sorry de quote vergeten @qwasd :)

[ Voor 3% gewijzigd door kevineppo op 16-05-2022 08:24 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De bedenkingen voor het verwarmen met een split unit zijn al wel genoemd. Ik zou daar nog wel aan toe willen voegen dat daarmee ook de stralingswarmte van een radiator wegvalt. In zekere mate dus een achteruitgang in comfort.

Ik ben ook wel benieuwd of er voldoende informatie bij de splits bekend is, welk vermogen ze nog leveren bij zeer lage buitentemperaturen en hoeveel geluid ze dan produceren. Die info wordt niet vaak gedeeld bij split unit aircos.

Life is not about specs, it is about joy!

• HereIsTom
bartvl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:55:
De bedenkingen voor het verwarmen met een split unit zijn al wel genoemd. Ik zou daar nog wel aan toe willen voegen dat daarmee ook de stralingswarmte van een radiator wegvalt. In zekere mate dus een achteruitgang in comfort.

Ik ben ook wel benieuwd of er voldoende informatie bij de splits bekend is, welk vermogen ze nog leveren bij zeer lage buitentemperaturen en hoeveel geluid ze dan produceren. Die info wordt niet vaak gedeeld bij split unit aircos.
Ben ik het niet mee eens wij verwarmen met een Airco warmtepomp en dat bevalt perfect en comfort is prima.
Als je juiste Airco warmtepomp neemt dan werkt die nog bij -20° het verbruik is dan wel hoger, maar dat is het dan ook met gas en hoe vaak wordt het in Nederland nog -10°.

• bartvl

bartvl

Het is ook geheel maatwerk. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van wat voor een glas je hebt, hoeveel en waar het zit. Slecht glas zorgt voor veel koudestraling en dat is erg moeilijk te compenserende.
Er zijn vast en zeker ook situaties waarin je het op comfort beperkt of niet merkt. Of accepteert.
Feit is dat stralingswarmte/koude beter gewaardeerd wordt dan lucht warmte/koude.

Daarnaast zeg ik ook zeker niet dat split units niet in staat zijn om bij zeer lage buitentemperaturen te functioneren, maar dat informatie daar vaak over ontbreekt.

• HereIsTom
bartvl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:09:
Het is ook geheel maatwerk. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van wat voor een glas je hebt, hoeveel en waar het zit. Slecht glas zorgt voor veel koudestraling en dat is erg moeilijk te compenserende.
Er zijn vast en zeker ook situaties waarin je het op comfort beperkt of niet merkt. Of accepteert.
Feit is dat stralingswarmte/koude beter gewaardeerd wordt dan lucht warmte/koude.

Daarnaast zeg ik ook zeker niet dat split units niet in staat zijn om bij zeer lage buitentemperaturen te functioneren, maar dat informatie daar vaak over ontbreekt.
Wat voor glas je hebt maakt niet uit dat heb je bij elke warmtebron.
Wat voor oplossing je ook zoekt is isolatie één van de eerste dingen waarmee je begint en daar hoort goed glas e.d. ook bij.
Het is echt onzin dat lucht warmte niet comfortabel is, dat zit echt tussen de oren van memsen die zelf geen Airco warmtepomp hebben!
Wij hebben vaak visite gehad die niet wisten dat wij alleen met de Airco warmtepomp verwarmde, zo wel kwa comfort als geluid hadden ze niks in de gaten totdat we ze het later vertelde een aangenaamd verrast waren. :Y

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb vorig jaar november een LG lucht/lucht laten installeren in de woonkamer en kreeg daar de woonkamer en keuken goed warm mee. Ik verstookte 800m3 Gas per jaar echter is het toch anders dan verwarming met radiatoren en dus heb ik in maart een lucht/water monoblock warmtepomp van Panasonic geïnstalleerd en dat vinden wij veel comfortabeler maar uiteindelijk is dat persoonlijk. SWW wordt met een 270ltr Wpb van Atlantic gedaan en dat is meer dan genoeg voor 4 volwassen personen, nu alleen nog de gaskookplaat eruit en dan de gasaansluiting verwijderen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• qwasd
klump4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:46:
Ik heb vorig jaar november een LG lucht/lucht laten installeren in de woonkamer en kreeg daar de woonkamer en keuken goed warm mee. Ik verstookte 800m3 Gas per jaar echter is het toch anders dan verwarming met radiatoren en dus heb ik in maart een lucht/water monoblock warmtepomp van Panasonic geïnstalleerd en dat vinden wij veel comfortabeler maar uiteindelijk is dat persoonlijk. SWW wordt met een 270ltr Wpb van Atlantic gedaan en dat is meer dan genoeg voor 4 volwassen personen, nu alleen nog de gaskookplaat eruit en dan de gasaansluiting verwijderen
Heb jij ook vloerverwarming? Ik heb namelijk alleen radiatoren in huis en weet dus niet of ik met lage temperaturen het huis warm krijg. Voor nu gaat mijn interesse naar L/L (MHI) en een warmtepompboiler van bijvoorbeeld Vaillant (Arostor).

Waar ik in mijn huis (tussenwoning 1973) ook mee zit is de ventilatie. Die is niet mechanisch en naar mijn mening niet voldoende.

Welke warmtepomp heb jij als ik vragen mag? En wat is de reden dat je geen all in one hebt gekozen? Ik zit met de ruimte op zolder / schuin dak

[ Voor 7% gewijzigd door qwasd op 16-05-2022 20:24 ]

• qwasd
Is dit bijvoorbeeld niks in mijn situatie?

https://www.123klimaatsho...ga06ev-180-l-400-v-60-kw/
Deze heb je ook in een HT (high temperature) model.

https://www.123klimaatsho...t-water-warmtepomp-80-kw/

[ Voor 39% gewijzigd door qwasd op 16-05-2022 21:21 ]

• bartvl

bartvl

HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Wat voor glas je hebt maakt niet uit dat heb je bij elke warmtebron.
Wat voor oplossing je ook zoekt is isolatie één van de eerste dingen waarmee je begint en daar hoort goed glas e.d. ook bij.
Het is echt onzin dat lucht warmte niet comfortabel is, dat zit echt tussen de oren van memsen die zelf geen Airco warmtepomp hebben!
Wij hebben vaak visite gehad die niet wisten dat wij alleen met de Airco warmtepomp verwarmde, zo wel kwa comfort als geluid hadden ze niks in de gaten totdat we ze het later vertelde een aangenaamd verrast waren. :Y
Niet om een welles nietes discussie te starten, maar ik denk dat het goed is om wel goed te informeren:
Het type glas is daar in wel degelijk van belang. Oud dubbel glas heeft een véél lagere oppervlakte temperatuur dan modern HR++(+) glas. Dat is dan ook een van de redenen dat er bijna altijd een radiator onder de ramen zit. Deze vangt de koudeval op en compenseert voor het stralingsdiscomfort.

Nogmaals ik zeg niet dat verwarmen met lucht niet comfortabel kan zijn. Maar feit is dat uit binnenklimaat onderzoek duidelijk blijkt dat het als minder comfortabel wordt ervaren als er geen stralingswarmte is.
In algemene zin wordt ook gesteld dat voor een engiszins vergelijkbaar comfortniveau de ruimtetemperatuur bij luchtverwarming ca 2K hoger dient te zijn dan bij stralingswarmte.

• HereIsTom
bartvl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:17:
[...]

Niet om een welles nietes discussie te starten, maar ik denk dat het goed is om wel goed te informeren:
Het type glas is daar in wel degelijk van belang. Oud dubbel glas heeft een véél lagere oppervlakte temperatuur dan modern HR++(+) glas. Dat is dan ook een van de redenen dat er bijna altijd een radiator onder de ramen zit. Deze vangt de koudeval op en compenseert voor het stralingsdiscomfort.

Nogmaals ik zeg niet dat verwarmen met lucht niet comfortabel kan zijn. Maar feit is dat uit binnenklimaat onderzoek duidelijk blijkt dat het als minder comfortabel wordt ervaren als er geen stralingswarmte is.
In algemene zin wordt ook gesteld dat voor een engiszins vergelijkbaar comfortniveau de ruimtetemperatuur bij luchtverwarming ca 2K hoger dient te zijn dan bij stralingswarmte.
Wat een onzin, zit gewoon tusse de oren zoals ik al schreef, maar ok dan gewoon geen Airco warmtepomp nemen, laat je je lekker een veel te dure L/W warmtepomp aansmeren waarmee je het niet warm krijgt met het slechte glas.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

qwasd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:04:
[...]

Heb jij ook vloerverwarming? Ik heb namelijk alleen radiatoren in huis en weet dus niet of ik met lage temperaturen het huis warm krijg. Voor nu gaat mijn interesse naar L/L (MHI) en een warmtepompboiler van bijvoorbeeld Vaillant (Arostor).

Waar ik in mijn huis (tussenwoning 1973) ook mee zit is de ventilatie. Die is niet mechanisch en naar mijn mening niet voldoende.

Welke warmtepomp heb jij als ik vragen mag? En wat is de reden dat je geen all in one hebt gekozen? Ik zit met de ruimte op zolder / schuin dak
Nee ik heb alleen maar radiatoren in huis, huis is een hoekhuis uit 1953 met 6cm spouwmuur isolatie, 8 cm glaswol tegen het dakbeschot en dubbelglas uit 1986 met kunststof kozijnen, geen vloerisolatie. Woonoppervlak onder is 34m2 kamer en 10m2 keuken met open deur naar woonkamer, de radiatoren zijn wel overdimensioneerd dus dat help wel. Ik verbruikte 800 m3 gas per jaar voor het warm te houden met 45gr watertemperatuur, ik heb mechanische ventilatie die altijd afzuigt in de woonkamer, ik heb een Panasonic 5 kW monoblock geïnstalleerd en drie jaar geleden een Atlantic explorer warmtepompboiler van 270ltr. voor toentertijd 5 personen en dat vervangd 350m3 gas, daarom heb ik nu geen all-in one.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• klump4u
  • Niet online

klump4u

HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:27:
[...]

Wat een onzin, zit gewoon tusse de oren zoals ik al schreef, maar ok dan gewoon geen Airco warmtepomp nemen, laat je je lekker een veel te dure L/W warmtepomp aansmeren waarmee je het niet warm krijgt met het slechte glas.
Waarom is dat onzin, een ieder kan dat anders ervaren, jij zit in een appartement dat je met 200m3 gas p.j. warm krijgt, als je zoals ik 800m3 moet vervangen heb je zo wie zo een kouder huis en dan zijn er nog die meer gas moeten vervangen.
Mijn Panasonic l/w warmtepomp ( zelf installeren) was na subsidie nog €500,- goedkoper dan de LG 3,5 die €1100,- koste.

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 16-05-2022 22:29 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:27:
[...]

Nou ik heb vorig jaar op één zijraam na in de woonkamer het oude thermopane uit '84 vervangen door hr++.
Mag jij raden welk gordijn als eerste dichtgaat wegens koudeval.

Je kunt het ook voelen als je in de winter een hr++ of dat oude thermopane raam aanraakt met je vlakke hand dat scheeld behoorlijk en ze zitten nog geen meter van elkaar af...

Dus tussen de oren.. ben ik het niet helemaal mee eens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• qwasd
Door de verschillende ervaringen ga ik nu echt twijfelen.

Een nadeel van een L/L warmtepomp en een warmtepompboiler voor douchen/warm water vind ik in mijn situatie dat ik op de bovenverdieping dan geen verwarming meer heb. Uiteraard is dit weer op te lossen door in 1 of meerdere slaapkamers ook een L/L warmtepomp te plaatsen. Of dit slim is m.b.t. kosten en de verschillen met een warmtepomp weet ik niet. Een voordeel echter is natuurlijk wel weer dat koelen in de zomer ook mogelijk is.

Ik las ook over hoge temperatuur warmtepompen in het lucht/water warmtepomp topic, maar die worden wel vaak afgeraden i.v.m de cop waarde. Zijn hier mensen die dit wel hebben, en wat is jullie ervaring hier mee?

Zou anders een eerste goede stap toch vloerverwarming zijn, en in de winter de temperatuur van de cv verlagen om te kijken of ik het huis nog warm krijg.

12 zonnepanelen aan de zuidzijde gaan er sowieso komen.

Los daarvan hebben we het budget om gasloos te gaan verhoogd naar 10K als dit al mogelijk is. Ik vind het allemaal erg lastig, veel mogelijkheden en materie wat ik niet allemaal snap. Misschien toch wijsheid een adviseur te laten langskomen?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:15

Wuursj

want worst is al bezet

Voor wat het waard is: mijn matig geisoleerde huis uit 1913 hou ik prima warm met een L/W pomp en louter radiatoren. Boven nog beter dan beneden. Het draait op ~40 graden wat niet ideaal is. We gaan nog over naar vloerverwarming maar het valt mij mee. Ik zit nu op 0,85 kwh/graaddag wat redelijk hoog is vergeljken met een nieuwbouwhuis maar wel te betalen. Goedkoper dan gas iig met ~2000 electrische kwh's aan verwarming.

Nu is het bij een tussenfase want de boel wordt nog geisoleerd en ook de vloerverwarming voor een lagere Ta komt nog. Maar eigenlijk ben ik blij verrast dat het zo goed gaat in de afgelopen 2 (matige) winters.

Volgens de warmteverliesberekeningen van de situatie van na de verbouwing, zou het nog eens naar de helft kunnen. Ik ben benieuwd.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• qwasd
Wuursj schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:14:
Voor wat het waard is: mijn matig geisoleerde huis uit 1913 hou ik prima warm met een L/W pomp en louter radiatoren. Boven nog beter dan beneden. Het draait op ~40 graden wat niet ideaal is. We gaan nog over naar vloerverwarming maar het valt mij mee. Ik zit nu op 0,85 kwh/graaddag wat redelijk hoog is vergeljken met een nieuwbouwhuis maar wel te betalen. Goedkoper dan gas iig met ~2000 electrische kwh's aan verwarming.

Nu is het bij een tussenfase want de boel wordt nog geisoleerd en ook de vloerverwarming voor een lagere Ta komt nog. Maar eigenlijk ben ik blij verrast dat het zo goed gaat in de afgelopen 2 (matige) winters.

Volgens de warmteverliesberekeningen van de situatie van na de verbouwing, zou het nog eens naar de helft kunnen. Ik ben benieuwd.
Wat voor opstelling merk/type heb je? All in one, split?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:15

Wuursj

want worst is al bezet

qwasd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:43:
[...]

Wat voor opstelling merk/type heb je? All in one, split?
Split want ik wilde een zo klein mogelijke unit op het dak. Bij mij is het een Remeha Mercuria MR6 met mitsubishi buiten unit geworden. Inmiddels het oude model. Op zich maakt merk en type niet heel veel uit. Als het ff kan, zou ik voor een monoblock in de tuin gaan, maakt het hele verhaal nog wat simpeler en goedkoper.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1