Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 09:48
Al jaren besteden wij de belastingaangifte uit aan een boekhouder.
Voor zowel m'n vrouw als ik. We hebben ook nog even een eigen bedrijfje gehad wat hij ook gedaan heeft.
Tot nu toe naar tevredenheid, alhoewel hij wel in 1x een aantal facturen stuurde welke hij was vergeten te sturen in het verleden.

Nu heeft hij voor 2021 ook aangifte gedaan.
Nu krijg ik een naheffing van om en nabij de €1500,- Voor ons heel veel geld.
Navraag bij de boekhouder leert ons:
De voorlopige aanslag IB 2021 was nog gebaseerd op 2019. Deze wordt automatisch door de belastingdienst gegenereerd. Helaas is mij dat bij het verzorgen van de aangifte IB 2020 niet opgevallen. Jij had die toen al wel gemaild gelijktijdig met de gegevens over 2020. De gegevens van 2021 heb ik toen opgeslagen in het mapje voor 2021 en er kennelijk niet verder inhoudelijk bekeken. Als ik dat wel had gedaan, dan had ik de voorlopige aanslag (teruggaaf) toen al kunnen laten verminderen. Mijn excuus hiervoor.
Nu had ik dit wellicht zelf ook kunnen ontdekken door alles na te kijken, echter hebben we onze belastingzaken niet voor niets volledig uitbesteed zodat we er zelf geen omkijken meer naar hebben.

Als ik Google, kom ik meerdere gevallen tegen echter gaat dit om veel hogere bedragen en gaat de compensatie over de rekeningen van de boekhouder, niet over de belastingaanslag.
Tevens heb ik in 2021 blijkbaar teveel belasting terugbetaald gekregen wat ik nu weer moet terugbetalen.
Uiteraard gingen we er vanuit dat alles klopte, ook het bedrag wat we in 2021 terugkregen. Dus onder aan de streep heb ik geen financieel verlies omdat ik het gekregen geld nu terug moet betalen.
Praktisch heb ik wel gewoon een strop van bijna €1500.

Uiteraard heb ik alle benodigde papieren aan de boekhouder aangeleverd over alle jaren, wat hij zelf ook zegt.

Zou ik hier nog wat mee kunnen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:34
uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je aangifte. Wat je boekhouder ook indient. je zult het altijd zelf moeten controleren.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Prima boekhouder, die heeft je 1500 euro namelijk een jaartje uitgesteld, en dus had je daarmee nog winst kunnen boeken ;)

Serieus: een andere boekhouder zoeken. "Kennelijk niet verder inhoudelijk bekeken" boezemt niet echt veel vertrouwen in.

Daarnaast: als 1500 euro "heel veel geld" is, waarom betaal je dan iemand om je belastingen in te vullen? Dat doet hij/zij ook niet gratis neem ik aan?

[ Voor 23% gewijzigd door Jeroenneman op 10-05-2022 13:25 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Misschien kan je boekhouder coulant zijn en je korting / geen kosten in rekening brengen voor zijn dienst. Anders ben je vrij om een betere in te huren.

Als je nu gewoon in loondienst bent / geen uitzonderlijke situatie hebt zou ik sowieso het zelf gaan doen, maar ook dan moet je controleren of alles vooraf goed is ingevuld.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Ora et Labora schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:20:
Praktisch heb ik wel gewoon een strop van bijna €1500.
Nee, je hebt een strop van precies €0. Het lijkt nu een strop van bijna €1500, maar daar staat tegenover dat je een tijd geleden onterecht bijna €1500 hebt gekregen.

Hopelijk heb je dus nog wat op je spaarrekening staan om de boel weer even in balans te brengen.

Ik ben het met je eens dat het slordig is van de boekhouder, maar linksom of rechtsom is het een bedrag dat je zult moeten terugbetalen. En daarna op zoek naar een andere boekhouder. :)

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 10-05-2022 13:27 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als er geen vertrouwen meer is in deze boekhouder moet je op zoek naar een andere, maar daar houdt het wel een beetje op denk ik.

Waar zit je zelf aan te denken met betrekking tot deze aanslag? Het is geen boete, maar geld waarop je achteraf geen recht bleek te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:37
Wat zou je ermee willen? Het opgelegde bedrag is niet onterecht, en ook als je boekhouder zijn werk wel goed had gedaan dan had je dat bedrag moeten betalen (alleen op een andere manier/ander tijdstip). In die zin heb je geen schade geleden die je eventueel zou kunnen verhalen op je boekhouder.

Als €1500 ineens betalen teveel is dan zou je kunnen proberen een betalingsregeling te treffen met de belastingdienst (of je boekhouder opdragen om dat te regelen, uiteraard zonder dat ie daarvoor extra kosten rekent).

En daarna inderdaad óf zelf je aangifte doen óf een andere boekhouder zoeken :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als die 1500 teveel geld is om in een keer te betalen, dan staat de BLD eigenlijk altijd wel open voor een betalingsregeling.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Per saldo betaal je niks meer dan dat je in een andere situatie had gemoeten. Enige verschil is dat je de 1.500 in een andere situatie eerder had betaald.
Denk dat het wel goed is om verder te gaan kijken, want als die je gegevens over 2021 niet inhoudelijk had bekeken, geeft dat niet veel vertrouwen. Wellicht dat er nu niet gebruik gemaakt wordt van bepaalde vrijstellingen, door gebrek aan kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
eLScha schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:28:
Als er geen vertrouwen meer is in deze boekhouder moet je op zoek naar een andere, maar daar houdt het wel een beetje op denk ik.
Of wel weg gaan, geen andere boekhouder. Als ts geen eigen bedrijf meer heeft, dan is het allemaal niet zo spannend meestal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:46
Je kan hier niets mee want je heb geen schade. Verder is het even de vraag wat de boekhouder voor je moest doen. Heb je gevraagd of hij de voorlopige aanslag wilde controleren? Ik bedoel je kan een hoop documenten zijn kant op sturen maar dat wil niet zeggen dat je boekhouder het allemaal moet checken. Het is maar net de vraag wat is afgesproken. Zijn dienstverlening kan zijn alleen de aangifte doen, het kan ook zijn dat hij alle aanverwante zaken zoals toeslagen en voorlopige aanslagen van latere jaren ook checkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 07:42

Herman

FP ProMod
Als ik het zo lees, vind ik het ook niet echt een fout van de boekhouder. Het is fraai als de boekhouder ook even in de toekomst kijkt en nagaat of de voorlopige aanslag van het huidige jaar logisch is, maar ik vind het geen schokkende fout dat dit niet is gedaan. Zeker als je hem hier niet expliciet opdracht toe hebt gegeven.

Je noemt dat je een 'naheffing' hebt ontvangen. Dit is volgens mij niet de juiste term. Een naheffing ontvang je wanneer bijvoorbeeld de Belastingdienst afwijkt van je aangifte omdat er fouten in staan. Als ik je verhaal lees, wijkt de werkelijke belastingdruk 'gewoon' af van wat de Belastingdienst in een voorlopige aanslag heeft opgelegd. Dat is geen naheffing ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Herman op 10-05-2022 13:47 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een voorlopige aanslag is toch precies dat: Voorlopig. Daar komt altijd nog een eind-afrekening met bijbehorende correctie over, aangezien je doorgaans niet met 100% zekerheid kunt zeggen wat de precieze details van je belastingaanslag in dat jaar gaan worden. Nu zeggen dat je een strop van 1500 euro hebt vind ik dan ook een beetje opvallend: Da's geld wat je gekregen hebt waar je nooit recht op hebt gehad.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:33
@Ora et Labora
Een voorschot van de belastingdienst krijgen is altijd risicovol, want pas achteraf weet je precies waar je recht op hebt. Als je financiële situatie zo krap is dat je nu spreekt over een strop van 1500 euro zou je direct moeten stoppen met het vragen van zo'n voorschot. Of je moet het netjes op een aparte rekening zetten en pas uitgeven als het definitief is.
Onder aan de streep heb je precies genoeg belasting betaald. Je hebt enkel op geld gerekend waar je geen recht op had.

Maar dat je boekhouder z'n werk beter had moeten doen of je beter had moeten voorlichten is wel duidelijk. Dus vraag hoe hij jullie tegemoet kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Check ook even je voorlopige teruggaaf voor 2022, zodat je niet volgend jaar weer met hetzelfde probleem zit. Je kunt indien nodig op elk moment een nieuwe voorlopige aangifte indienen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 09:48
Allen hartelijk dank voor de nuttige reacties.
Ik kan die €1500,- wel betalen gelukkig.
Ik zal inderdaad voortaan zelf beter opletten en naar een andere boekhouder uitkijken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:37
Je geeft aan een eigen zaak te hebben en dat je nu € 1.500 aan belasting extra moet betalen, omdat je boekhouder halverwege 2021 nog niet wist hoeveel winst je eind 2021 zou hebben. Door afbouw van heffingskortingen en dergelijke zit je in Nederland vrij snel op 50% belasting, dus dan heb je het over € 3.000 meer of minder winst, dat is op jaarbasis nou niet echt een megabedrag. Dus tenzij je verwacht dat je volgende boekhouder een glazen bol heeft denk ik niet dat je het zomaar beter gaat vinden.

Dit is nou precies het hele concept van een voorlopige aanslag, de Belastingdienst probeert ongeveer in de buurt te zitten, maar als je winst iets hoger uitvalt dan moet je bijbetalen.

Wat mij betreft ligt het probleem hier meer op het punt dat iedereen zomaar een eigen zaak mag beginnen. Het opnieuw invoeren van een ondernemersdiploma zou mij echt perfect lijken, met daarbij dan in elk geval één les over hoe belastingen werken, want wat mij betreft hoor je dat gewoon zelf te snappen als je ondernemer wordt. Maar goed ik denk dat ik offtopic ga nu.

Let inderdaad even op de voorlopige teruggaaf 2022 (let ook op eventueel ontvangen toeslagen, mocht je die over 2021 ook hebben gehad, hou dan rekening met het feit dat je daar misschien ook nog wel terug moet betalen) en probeer zelf iets te gaan snappen van waarom je bij moet betalen of terug krijgt, daar schiet je meer mee op als zoeken naar de glazen bol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Laten we voordat we beginnen over een ondernemersdiploma, eens beginnen met begrijpend lezen...
"We hebben ook nog even een eigen bedrijfje gehad..." is voltooid verleden tijd, dat is dus voorbij.

Plus het is hoe dan ook duidelijk dat de boekhouder steken heeft laten vallen, dat geeft ie namelijk zelf toe:
"De gegevens van 2021 heb ik toen opgeslagen in het mapje voor 2021 en er kennelijk niet verder inhoudelijk bekeken."

Natuurlijk ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de aangifte, maar als je de aangifte uit handen geeft aan een professional, mag je daar toch wel een bepaalde verwachting bij hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-05-2022 09:19 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Tevens heb ik in 2021 blijkbaar teveel belasting terugbetaald gekregen wat ik nu weer moet terugbetalen.
Hoe krijg je dat dan voor elkaar :? . Je doet toch nu pas dit jaar aangifte over 2021, dus krijg je ook nu pas geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

Nu had ik dit wellicht zelf ook kunnen ontdekken door alles na te kijken, echter hebben we onze belastingzaken niet voor niets volledig uitbesteed zodat we er zelf geen omkijken meer naar hebben.
Hebben een jullie een dusdanige complexe situatie dat je het moet uitbesteden? Juist de NLse belastingdienst is erg zorgzaam naar de 'standaard' werknemers van Nederland. Daarnaast krijg je met een voorlopige teruggaaf geld waarvan de verwachting is dat je dat het huidige jaar te veel zal betalen. Als je niet voor verrassingen wilt staan dan stop met voorlopige aangiftes en doe je alleen maar de daadwerkelijke aangifte en leg je het moment van het terug ontvangen van te veel betaalde belasting op het moment dat de cijfers duidelijk zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
fisherman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Hoe krijg je dat dan voor elkaar :? . Je doet toch nu pas dit jaar aangifte over 2021, dus krijg je ook nu pas geld terug.
#voorlopigeteruggave

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
fisherman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:21:
[...]

offtopic:
Zoiets heet een voorlopige aanslag ;) Soms ook wel een voorlopige aangifte of voorlopige teruggave genoemd. Deze kun je al tijdens het lopende jaar aanvragen, en soms legt de Belastingdienst deze uit zichzelf op (zoals in dit geval). Dan betaal je, c.q. dan ontvang je gedurende het betreffende aangiftejaar al belasting :>
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:15:
(...)

Plus het is hoe dan ook duidelijk dat de boekhouder steken heeft laten vallen, dat geeft ie namelijk zelf toe:
"De gegevens van 2021 heb ik toen opgeslagen in het mapje voor 2021 en er kennelijk niet verder inhoudelijk bekeken."

Natuurlijk ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de aangifte, maar als je de aangifte uit handen geeft aan een professional, mag je daar toch wel een bepaalde verwachting bij hebben.
Op basis van de informatie in de OP denk ik zelf dat de boekhouder best royaal is geweest met het aanbieden van excuses. Zoals ik al eerder aangaf, het was fraai geweest als de boekhouder de voorlopige aanslag 2021 even had beoordeeld, maar zijn opdracht was het doen van de jaarstukken 2020. Wanneer je zonder expliciete opdracht om de aanslag te controleren, de VA2021 meegeeft met heel veel andere documenten, dan kan ik me voorstellen dat de boekhouder dit heeft nagelaten.
Vervelend is het wel :) Zonder dat je het verwacht nog fors bijbetalen is niet leuk. Maar de schade is nihil, zoals anderen in dit topic hebben aangegeven.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
Herman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:51:
[...]

offtopic:
Zoiets heet een voorlopige aanslag ;) Soms ook wel een voorlopige aangifte of voorlopige teruggave genoemd. Deze kun je al tijdens het lopende jaar aanvragen, en soms legt de Belastingdienst deze uit zichzelf op (zoals in dit geval). Dan betaal je, c.q. dan ontvang je gedurende het betreffende aangiftejaar al belasting :>

[...]
Serieus? Dat is toch vragen om problemen? Zo werkt het hele toeslagen systeem ook.

[ Voor 55% gewijzigd door fisherman op 11-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
fisherman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Serieus? Dat is toch vragen om problemen? Zo werkt het hele toeslagen systeem ook.
Tot afgelopen jaar viel het bepaald niet mee om een voorlopige teruggave stop te zetten. Je moest dan een aangepaste aangifte doen die het te betalen/ontvangen bedrag precies op nul zette. Als je er eenmaal één had, kreeg je die elk jaar opnieuw.

Zelf heb ik hem vorig jaar stopgezet (op de omslachtige manier), en kreeg ik hem voor dit jaar doodleuk weer automatisch toegestuurd. Inmiddels kan je wel gewoon aangeven dat ze dat hele ding stop moeten zetten, zonder een complete voorlopige aangifte te faken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
fisherman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:58:
[...]

[...]

offtopic:
Wanneer je zelf (of je intermediair) goed in de gaten houdt of de voorlopige aanslag nog actueel is, werkt het systeem prima ;)
Als je in loondienst bent, draagt je werkgever al veel inkomstenbelasting af door dit in te houden op je salaris. Wanneer je ondernemer bent, is dit niet het geval. Om te voorkomen dat je duizenden en soms wel tienduizenden euro's aan inkomstenbelasting na afloop van een jaar moet betalen, is een voorlopige aangifte een goed middel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Die beste man is wel degelijk volledig aansprakelijk voor deze blunder. Vraag hem maar hoe hij dat gaat oplossen. Laat je niet zomaar afschepen. Hij heeft alle informatie/stukken van je ontvangen maar heeft verzuimd er wat mee te doen. Je schakelt die man niet voor niets in. Jij hebt niet alle kennis in huis om die zaken goed te kunnen controleren/invullen. Hij wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Nijl op 11-05-2022 10:41 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
Herman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:02:
[...]

offtopic:
Wanneer je zelf (of je intermediair) goed in de gaten houdt of de voorlopige aanslag nog actueel is, werkt het systeem prima ;)
Als je in loondienst bent, draagt je werkgever al veel inkomstenbelasting af door dit in te houden op je salaris. Wanneer je ondernemer bent, is dit niet het geval. Om te voorkomen dat je duizenden en soms wel tienduizenden euro's aan inkomstenbelasting na afloop van een jaar moet betalen, is een voorlopige aangifte een goed middel :)
Ok, ja begrijpelijk dat het in sommige gevallen een uitkomst kan zijn, maar iedereen is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn/haar eigen aangifte. Ook als je deze laat doen door een boekhouder.
Altijd zelf controleren dus en in dit geval moet TS gewoon betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
Nijl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:38:
Die beste man is wel degelijk volledig aansprakelijk voor deze blunder. Vraag hem maar hoe hij dat gaat oplossen. Laat je niet zomaar afschepen. Hij heeft alle informatie/stukken van je ontvangen maar heeft verzuimd er wat mee te doen. Je schakelt die man niet voor niets in. Jij hebt niet alle kennis in huis om die zaken goed te kunnen controleren/invullen. Hij wel.
Niet waar hoor, een becon is nooit aansprakelijk voor een aangifte van iemand waarvoor hij die verzorgt. Uiteindelijk moet diegene zelf gewoon een controle uitvoeren op de opgestelde aangifte.
Dit wordt gewoon betalen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 19:00
Per saldo heeft hij geen schade toch? Hij heeft teveel geld ontvangen, dat mij hij nu terugbetalen. Dat het slordig is is een tweede, maar ik denk niet dat je hier echt wat kan verhalen. Wellicht kan hij zijn eigen factuur wat verlagen?

[ Voor 3% gewijzigd door rnark op 11-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
fisherman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Niet waar hoor, een becon is nooit aansprakelijk voor een aangifte van iemand waarvoor hij die verzorgt. Uiteindelijk moet diegene zelf gewoon een controle uitvoeren op de opgestelde aangifte.
Dit wordt gewoon betalen :-)
Dit is gewoon onzin. Wanneer een intermediair / fiscalist / etc. een beroepsfout maakt en wanneer je hierdoor schade lijdt, dan kun je je intermediair / fiscalist / etc. hiervoor aansprakelijk stellen. Een goede intermediair / fiscalist / etc. heeft hiervoor ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Dit dekt het risico van de intermediair / fiscalist / etc. en geeft jou de zekerheid dat er iets te verhalen valt op het moment dat je schade lijdt door zo'n beroepsfout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 20:43
Heeft TS schade geleden dan? Nee. TS heeft teveel gekregen, dat moet gewoon netjes terug betaald worden.

Of het netjes is, is een ander verhaal. TS kan het beste naar een ander kijken. ( vraag mij überhaupt af wat TS voor hem betaald heeft )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:28
Herman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Dit is gewoon onzin. Wanneer een intermediair / fiscalist / etc. een beroepsfout maakt en wanneer je hierdoor schade lijdt, dan kun je je intermediair / fiscalist / etc. hiervoor aansprakelijk stellen. Een goede intermediair / fiscalist / etc. heeft hiervoor ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Dit dekt het risico van de intermediair / fiscalist / etc. en geeft jou de zekerheid dat er iets te verhalen valt op het moment dat je schade lijdt door zo'n beroepsfout.
"wanneer je hierdoor schade lijdt" is hier wel key. In huidige voorbeeldsituatie is er geen geleden schade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Mijre schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:19:
[...]

"wanneer je hierdoor schade lijdt" is hier wel key. In huidige voorbeeldsituatie is er geen geleden schade.
Eens hoor. Maar er werd gesteld dat de aansprakelijkheid nooit bij de intermediair ligt, dat wilde ik tegenspreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
Herman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Eens hoor. Maar er werd gesteld dat de aansprakelijkheid nooit bij de intermediair ligt, dat wilde ik tegenspreken ;)
Ik had het over aansprakelijk voor de aangifte van iemand anders, daar is de persoon zelf altijd voor verantwoordelijk. Niet scchade die een becon veroorzaakt bij materiele zaken van een client van hem. Materiele zaken zullen verzekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:05
Ben je bij de boekhouder blijven hangen omdat je ooit een BTW plichtig bedrijf had en geen zin had daar elke maand/3 maanden mee bezig te zijn? Heeft dat bedrijf nog steeds invloed op je aangifte? Waarom heb je eigenlijk een boekhouder? Een boekhouder gebruik je als ie meer oplevert dan wat ie kost. Aftrekposten zijn er niet zoveel meer en creatief boekhouden valt prive ook best tegen. Lees wel altijd de toelichtingen op vragen.

Zeker bij je inkomstenbelasting/teruggaaf/toeslag blijf je zelf verantwoordelijk bij alles wat je bij de belastingdienst inlevert, er zijn wat zeldzame rechterlijke uitspraken met hele bijzondere situaties waar dat anders was.

Concreet: Doe zelf je prive aangiften en bespaar. Zet een voorlopige teruggaaf stop dan hoef je achteraf niet of minder bij te betalen of krijg je dan geld terug. Ja, ook bij hypotheekschuld kan dat. Je krijgt dan niet maandelijks geld maar 1x per jaar, veel lekkerder en je went aan een krapper budget, als je moet leven van de belastingteruggaaf krab ik achter mijn oren......... Krijg je toeslagen? Bekijk elk jaar of je inkomen nog overeenkomt met de schatting van de BD. Je kunt een toeslag stoppen en binnen bepaalde termijnen later met terugwerkende kracht alsnog aanvragen. Opnieuw: standaard krapper budget wel een 1malig hoger bedrag om bijvoorbeeld van te sparen of een grotere uitgave mee te doen.

Juist omdat je ooit een bedrijf hebt gehad zou je dit prima zelf moeten kunnen doen en het bespaart geld. Toen ik van boekhouder (moest) wisselen en de aangifte inkomstenbelasting apart gefactureerd werd heb ik de boekhouder voor dat onderdeel meteen afgeserveerd. Dat is een netto besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 07:45
Wat ik hier mis, is waar je de boekhouder precies voor betaalt. Een boekhouder (de naam zegt het al) registreert alleen de boekhoudkundige feitjes. En doet wellicht op basis van diezelfde feitjes een aangifte.

Hij geeft geen economisch, fiscaal of juridisch advies tenzij je daarvoor betaalt. Iemand die dat doet geeft financieel of juridisch advies (en noemt zich dan controller, adviseur of consultant). Dat is niet voor niets een wat duurder betaald volkje.

If you pay peanuts, you get monkeys. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

"boekhouder"? Denk dat je een belastingadviseur of administrateur bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 21:10
Fout van de boekhouder die voordelig uitdraait voor jezelf, zeker aan de huidige inflatiecijfers heeft je dat gewoon geld opgebracht. Om daarvoor nu naar een andere boekhouder te lopen, dan zou ik mij toch eerst de vraag stellen hoe lang je al klant bent en hoe tevreden je verder bent.

Want als je denkt dat boekhouders geen fouten maken ben je verkeerd. Daarnaast ben je maar een kleine klant voor een boekhouder, je moet als boekhouder véél kleine klanten hebben om voldoende werk te hebben. Lees, de echt goede boekhouders aanvaarden geen kleine klanten of het moet een startende boekhouder zijn maar dan loop je het risico dat de boekhouder zijn kleine klanten later laat overnemen door een andere boekhouder.

Uit eigen ervaring, als je 3 keer moet wisselen van boekhouder begin je wel anders te denken. Vergeet ook niet dat een nieuwe boekhouder de bestaande boekhouding volledig gaat willen nazien en niet blind een bestaande boekhouding overneemt, er hangt dus ook een administratief prijskaartje aan vast.
Jij had die toen al wel gemaild gelijktijdig met de gegevens over 2020.
Daar gaan bij wel alarmbellen af, mailtjes, mapjes, daar doe ik niet aan mee. Mijn boekhouding moet volledig via een digitaal boekhoudingsplatform gebeuren.

Dan kan ik onmiddelijk & automatisch facturen inladen, bijvoorbeeld als ik een factuur uitschrijf dan moet ik 0 actie doen om die in de boekhouding te krijgen. Idem als Microsoft mij een factuur stuurt, gaat volledig automatisch de boekhouding in.

Kan ik meteen heel mijn boekhouding digitaal inkijken als ik een factuur wil nakijken zonder dat ik ze zelf ergens moet bijhouden.

Alle facturen die in dat systeem komen worden automatisch door het systeem al klaar gezet, bedragen worden automatisch ingelezen, BTW aangiftes worden automatisch aangemaakt, vooral repeterende facturen worden volledig automatisch ingeboekt, de boekhouder moet het enkel nog approven => veel minder werk voor de boekhouder wat ik ook eis want de uren van een boekhouder zijn niet bepaald goedkoop.

Als de belastingsdients controle komt doen, export, mail hier is de volledige boekhouding, krijg je een antwoord terug dat de controle ok was zonder daadwerkelijk ooit face to face met de controleur gesproken te hebben.

Als ik dan anno 2022 nog hoor dat die communicatie via mailtjes en mapjes gebeurd, of nog erger, via papier dan kijk ik wel eens raar. Ikzelf heb namelijk nog nooit iets op papier gezet van facturen en ik heb ook 0 papieren boekhouding. Gaat ook moeilijk als je niet eens een printer hebt.

Dus als je van boekhouder wisselt, zorg dat die ook volledig digitaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Dus altijd tevreden, zelfs later laten betalen en nu een correctie laten doorvoeren op het voorschot van de BD?

Wat ik zou doen, vooral bij deze ‘boekhouder’ blijven en vragen of hij de VA van 2022 wil controleren of eventueel zelfs helemaal stoppen. Je hebt geen garantie dat je volgende boekhouder beter is.

Doe zelf honderden aangiften per jaar en geef bij mijn klanten wel aan als ze beter de VA kunnen laten aanpassen of stoppen. Indien ik dit moet doen is het wel weer een extra dienst die moet worden afgenomen (want dit is praktisch een nieuwe voorlopige aangifte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:37
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:15:
Laten we voordat we beginnen over een ondernemersdiploma, eens beginnen met begrijpend lezen...
"We hebben ook nog even een eigen bedrijfje gehad..." is voltooid verleden tijd, dat is dus voorbij.

Ik vind het leuk en vriendelijk dat hij excuses aanbied, maar om te zeggen dat hij echt iets fout heeft gedaan. Bij het aanleveren van de stukken van 2020 heeft hij de VA van 2021 gezien. Dat zal dus waarschijnlijk ergens tussen februari en september (met een stukje uitstel voor de aangifte 2020) 2021 zijn geweest. Ik heb zelf ook een aantal jaar als aangiftemedewerker gewerkt, als de voorlopige aanslag dan redelijk overeenkomt kan ik echt niet beter schatten als een geautomatiseerd systeem van de Belastingdienst.

Had de boekhouder na kunnen vragen of de winst hoger of lager zou zijn? Ja, had gekunt. Wilde de klant daar ook voor betalen? Of is het alleen achteraf aangeven wat niet goed gaat? Ik weet het niet, ik weet wel dat als ik een kwartiertje factureerde voor het aanpassen van een voorlopige aanslag er heel wat klanten waren die zich afvroegen of dat wel nodig was.

Oh en excuses dat ik één woord over het hoofd . Ik snap niet goed waarom daar zo bot op gereageerd moet worden. Conclusie is dat het op de aangifte van vorig jaar schijnbaar wel effect had, anders was het hele probleem er niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Laatst online: 25-09 14:44
Het meeste is wel gezegd, maar persoonlijk zou ik bij deze boekhouder blijven. Alleen al het feit dat hij niets verbloemt en eerlijk toegeeft dat hij niet goed heeft opgelet vind ik lovenswaardig. En in het vervolg zal hij bij jou wel beter opletten.
Pagina: 1