Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Op de club zetten we nu koffie via een aggregraat. Dat kan beter natuurlijk.

Ik bezig met het samenstellen van een mooi PV offgrid systeem en wil even weten of ik al in de goede richting zit.

3 x standaard PV all black paneel ca 300 Wp (paralell geschakeld)

Victron 100/50 MPPT laadregelaar zoals
https://www.bol.com/nl/nl...YCEAm8fL5kqIaAjtpEALw_wcB

2 x 230 Ah 12V tractie accu paralell geschakeld

4000 watt zuivere sinus omvormer.

Koffiezetapparaat

Koffie!

De Victron kan tot 100V dus ik vroeg me af of het efficienter is om de panelen in serie te zetten? Hoewel dat met 3 stuks niet echt lekker past. (maximale Z dak vulling)
De panelen leveren max 10A x 3 stuks = 30A maar de Victron zoekt wel het “maximum power point” op van de panelen toch (ca 33V) en converteerd dan het voltage naar het lagere laad voltage toch?

Ik was een beetje bang dat de Victron een MPPT zoekt op het ideale laad voltage (ca 14V) en zocht al wat grafieken hierover maar heb die nog niet kunnen vinden. Hopelijk is de Victron wel wat slimmer toch en converteerd het hoge ideale MPPT voltage naar een lager laad voltage? Zodat het maximum vermogen (op dat moment) van de panelen altijd gebruikt wordt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:04
Wat voor omvormer wil je gaan gebruiken? En wat voor koffiezet apparaat?

Ik zou zelf die twee accu's in serie zetten in combinatie met andere omvormers etc. Dat scheelt je weer pegels voor je kabels.

Ook interessant, hoe vaak zet je koffie? Heb je al eens gekeken naar wat je koffiezet apparaat in totaal gebruikt over een dag? Het kan zijn dat je met zonnepanelen in de winter nooit uit gaat komen.

En heb je ook nog een datasheet van je zonnepanelen?

[ Voor 114% gewijzigd door LittleKiller op 10-05-2022 13:18 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
@LittleKiller
Als omvormer deze
https://www.hbm-machines....ningsomvormer-4000-watt-1

en kwa panelen bv deze DMEGC Solar Mono 330Wp full black
https://www.sun-solar.nl/...zonnepanelen-op-voorraad/

Koffiezetapparaat varieerd maar altijd ergens rond de 3000W dus met een 4000 watt omvormer moet het altijd lukken denk ik. Ik heb koffiezetten gemeten en kom uit op 0,25 kwh gebruik per kan koffie, en de accu heeft ca 1,25 kwh nuttige capaciteit (50% leeg)

Ja 24V zou in principe efficienter zijn maar we hebben ook al andere 12V toepassingen en vandaar dat het wel een 12V systeem moet zijn.

Een keer of 4 koffie zetten op een dag denk ik ;)
In de winter kan het krapper worden, vandaar ook wel een beetje overdimensioneren van de PV panelen tov de omvormer zodat het hopelijk in de winter ook nog wel lukt. En dan is de koffie ook maar een paar keer per week dus op andere dagen kan het systeem ook laden.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 10-05-2022 13:42 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Een heel andere suggestie: ken je dit ding?

https://www.makita.nl/art...ezetapparaat-op-accu.html

Of is dat te low-volume? (merk op dat 'ie wel een 18V 5 Ah accu leegtrekt met 3 koppen koffie zetten, dus dat gaat wel hard).

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Wilke schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:44:
Een heel andere suggestie: ken je dit ding?

https://www.makita.nl/art...ezetapparaat-op-accu.html

Of is dat te low-volume? (merk op dat 'ie wel een 18V 5 Ah accu leegtrekt met 3 koppen koffie zetten, dus dat gaat wel hard).
Ja dat is een heel mooi ding! Maar voor 10 man koffie zetten gaat niet echt rap op die manier en is ook geen oplossing voor de ander 12V toepassingen dus dit gaat hem niet worden vrees ik ;)

• LittleKiller
Gerco-M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:40:
@LittleKiller
Als omvormer deze
https://www.hbm-machines....ningsomvormer-4000-watt-1

en kwa panelen bv deze DMEGC Solar Mono 330Wp full black
https://www.sun-solar.nl/...zonnepanelen-op-voorraad/

Koffiezetapparaat varieerd maar altijd ergens rond de 3000W dus met een 4000 watt omvormer moet het altijd lukken denk ik. Ik heb koffiezetten gemeten en kom uit op 0,25 kwh gebruik per kan koffie, en de accu heeft ca 1,25 kwh nuttige capaciteit (50% leeg)

Ja 24V zou in principe efficienter zijn maar we hebben ook al andere 12V toepassingen en vandaar dat het wel een 12V systeem moet zijn.

Een keer of 4 koffie zetten op een dag denk ik ;)
In de winter kan het krapper worden, vandaar ook wel een beetje overdimensioneren van de PV panelen tov de omvormer zodat het hopelijk in de winter ook nog wel lukt. En dan is de koffie ook maar een paar keer per week dus op andere dagen kan het systeem ook laden.
Die zonnepanelen kun je maar 2 van in serie gebruiken. Ze hebben een open klem spanning van ruim 40 volt. Dat maakt dat je altijd boven de 100 volt uit zal komen van die de solar lader aan kan. Je mag dus maar maximaal 2 panelen in serie zetten.

Ik kom op ruim 5 kwh uur voor een volle accu. Daar gaat iets mis in je berekening.
Het is zinvol om eens te kijken naar pvgis https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/. Als ik jouw systeem invoer dan kun je 80 (waarschijnlijk minder) kannen koffie zetten in december.

Je kunt ook eens kijken naar een MASS COMBI ULTRA van Mastervolt. Daar zit een solar regelaar ingebouwd en kun je je aggregaat ook op aansluiten. Als je dan overhoopt toch zonder stroom komt te zitten, kun je alsnog je aggregaat starten.

Oh en ik kan je verzekeren dat een goede omvormer niet per se hoeft te worden overgedimensioneerd. Dat zit allemaal al ingebakken.

[ Voor 3% gewijzigd door LittleKiller op 10-05-2022 14:00 ]

• LittleKiller
Overigens een heel andere vraag, heb je helemaal geen elektriciteit op je club/vereniging?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
LittleKiller schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Die zonnepanelen kun je maar 2 van in serie gebruiken. Ze hebben een open klem spanning van ruim 40 volt. Dat maakt dat je altijd boven de 100 volt uit zal komen van die de solar lader aan kan. Je mag dus maar maximaal 2 panelen in serie zetten.

Ik kom op ruim 5 kwh uur voor een volle accu. Daar gaat iets mis in je berekening.
Het is zinvol om eens te kijken naar pvgis https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/. Als ik jouw systeem invoer dan kun je 80 (waarschijnlijk minder) kannen koffie zetten in december.

Je kunt ook eens kijken naar een MASS COMBI ULTRA van Mastervolt. Daar zit een solar regelaar ingebouwd en kun je je aggregaat ook op aansluiten. Als je dan overhoopt toch zonder stroom komt te zitten, kun je alsnog je aggregaat starten.

Oh en ik kan je verzekeren dat een goede omvormer niet per se hoeft te worden overgedimensioneerd. Dat zit allemaal al ingebakken.
Ja er passen 3 panelen op het Z dak en vandaar dat ik deze paralell wilde schakelen, dat moet ook goed werken voor de Victron en voor het laden, maar ik vroeg me dus alleen af of ik dan ook het maximum vermogen van 700 watt krijg of dat deze op een lager voltage (accu laad spanning) gaat werken en er dus een lager vermogen uit komt.

Die Mastervolt is vast een zeer goede unit maar prijstechnisch wel in een heel andere categorie. Het totale budget is nu rond de E1800 en deze alleen zit daar al boven. En ik denk dat de oude aggregraat nog wel even blijft staan “voor als”

Ik kom met 230 x 12 x 0,5 = 1.38 kwh dus die 5 kwh is wel mooi maar dan reken je denk ik met 2 accu’s en 100% capaciteit. Deze accu’s kan / mag je niet leegtrekken hoor. De “voltage cutoff” stopt dat ook wel denk ik.

Ja 80 kannen koffie is leuk, maar het is maar een club locatie die sporadisch bezocht wordt en in de winter als het buiten koud is zowiezo al niet vaak dus iets minder is al genoeg denk ik ;)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
LittleKiller schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:01:
Overigens een heel andere vraag, heb je helemaal geen elektriciteit op je club/vereniging?
Nee het is een weiland locatie “in the middle of nowhere” waar eigenlijk alleen maar een klein keetje staat. Wel mooi vrij en lekker de ruimte voor de hobby en dat is het belangrijkste daar _/-\o_

Ca 500 M van de dichtsbijzijnde doorgaande weg waar vast wel elektra ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerco-M op 10-05-2022 15:01 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
@reneeke1970 zit ik op de goede weg kwa plan?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als budget een issue is, dan is een aziatische alles-in-1 https://kleinezonnepanele...24v-stuks/a-2028-10000219 wellicht een optie?

Bij de HBM omvormer staan ernstig dunne kabels. Vergis je niet dat 2 kW op 12V, 200A betekent. Dat betekent 70-90mm².
Beter in serie en een dc-dc converter voor de 12V meuk.

Met zulke vermogens wil je misschien wel 48V, dan kom je ook in scooteraccu-terrein waar betaalbaar lithium te krijgen is. Dat doet het ook in de winter.

[ Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 10-05-2022 17:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
Ik zou het generatortje blijven gebruiken of bij toerbeurt gewoon allemaal en thermoskan meenemen.
3000W koffiezetter geeft vak een piekvermogen wat vel hoger is, ik heb al zoveel gesloopte omvormers gezien omdat mensen alleen even koffie wilden zetten.
Wintermaanden, geen beginnen aan. Mijn 24 panelen wekken in de wintermaanden soms dagenlang geen volledige kWh op. Dus met 3 stuks en dan koffiezetten.. Als het kan altijd naar 24V gaan, dan begin je al hoger dan 12V en dan gaat het toch makkelijker maar ik zou het niet eens gaan doen, kost bakken met geld, daarvan koopje drie generators en jarenlang diesel of benzine.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een koffiezetter is geen 3 kW toch? Een random blokker ding is 600W, doe je er twee voor 12 kopjes...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:03:
Als budget een issue is, dan is een aziatische alles-in-1 https://kleinezonnepanele...24v-stuks/a-2028-10000219 wellicht een optie?

Bij de HBM omvormer staan ernstig dunne kabels. Vergis je niet dat 2 kW op 12V, 200A betekent. Dat betekent 70-90mm².
Beter in serie en een dc-dc converter voor de 12V meuk.

Met zulke vermogens wil je misschien wel 48V, dan kom je ook in scooteraccu-terrein waar betaalbaar lithium te krijgen is. Dat doet het ook in de winter.
Die alles in 1 kost ongeveer hetzelfde als de Victron en de 4000 omvormer samen, en is nog steeds 24V dus dat gaat hem ook niet worden vrees ik.

Ja dikke kabels is zeker belangrijk, en ook zo kort mogelijk natuurlijk.
Voor een lithium accu is die scooter accu heel betaalbaar ja!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:23:
Een koffiezetter is geen 3 kW toch? Een random blokker ding is 600W, doe je er twee voor 12 kopjes...
We gebruiken een vrij groot koffie apparaat, en die werkt op zich goed. Met een goede hoog vermogen omvormer kunnen we er ook gewoon elk koffie zet apparaat aan hangen, en ook andere normale (16A max) apparaten.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:52:
Ik zou het generatortje blijven gebruiken of bij toerbeurt gewoon allemaal en thermoskan meenemen.
3000W koffiezetter geeft vak een piekvermogen wat vel hoger is, ik heb al zoveel gesloopte omvormers gezien omdat mensen alleen even koffie wilden zetten.
Wintermaanden, geen beginnen aan. Mijn 24 panelen wekken in de wintermaanden soms dagenlang geen volledige kWh op. Dus met 3 stuks en dan koffiezetten.. Als het kan altijd naar 24V gaan, dan begin je al hoger dan 12V en dan gaat het toch makkelijker maar ik zou het niet eens gaan doen, kost bakken met geld, daarvan koopje drie generators en jarenlang diesel of benzine.
Piekvermogen kan nodig zijn inderdaad, en daarom ook een 4000 watt omvormer, zodat elk normaal apparaat er wel zonder problemen op kan werken. Ik denk dat het wel los loopt met een zuivere sinus omvormer zoals deze.

Ja het scheeld dat we in de winter ook niet vaak koffie zetten hoor! ;) Een paar keer koffie zetten per week op 3 panelen moet wel lukken hopen we, we zullen het zien.

We zijn met onze hobby bezig midden in de natuur dus we doen dit project ook vooral om duurzame redenen, hoewel er met de huidige benzine prijzen economisch misschien ook wel ergens een TVT is denk ik. En om de club wat vooruit te helpen kwa voorzieningen want om “klik” stroom te hebben voor wat we ook willen doen is toch wel fijn, zonder een generator te hoeven starten of HOREN. :P

• Proton_

Proton_

Team Welles

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Iets meer budget en een victron multiplus van marktplaats halen? Ben je in een keer klaar.

Wise enough to play the fool

• Proton_

Proton_

Team Welles

De MultiPlus heeft geen MPPT. Dan ga je naar de EasySolar-II en moet je het budget verdubbelen.

Pagina: 1