Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maximale vermogen van PV omvormer op een groep

Pagina: 1
Acties:

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-11 14:48
Help, iedere site zegt weer wat anders...

Heb een offerte voor een pv installatie geaccepteerd, 4.6 primo fronius omvormer, 1 fase omvormer. Volgens deze site https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/ is mijn hoofdaansluiting 1 x 35A prima tot 5750W opbrengst. Dus geen probleem.

Nu heb ik me bedacht dat ik een 3 fase hoofdaansluiting wil i.v.m. elektrisch koken. (Kookgroep 2 x 16A = 32A zit al erg dicht bij de 35A van de hoofdaansluiting, als dan de oven ook aan gaat, de was nog draait en de waterkoker aangaat...)
Maar 3 fase zou zijn 3x25A, te weinig voor de 4.6 primo... max de eerder genoemde site max 3680W

Maar volgens deze site https://voltasolar.nl/ken...el-zonnepanelen-op-groep/ gaat de berekening anders en mag 4600/230=20A nog wel op 1 fase bij 3 x 25A..

Nu weet ik het niet meer. Moet ik mijn pv installateur lastig vallen voor een 3 fase omvormer, moet ik een 3 x 35A aansluiting aanvragen of komt het precies binnen de marge uit?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

1. Voor elektrisch koken hoef je geen 3x25A, de piek is erg kort.
2. 20A terugleveren kan prima op 3x25A. Het is inderdaad niet selectief, maar niemand valt daarover.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Puristen vinden van net, werkt in de praktijk wel

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:25
Kijk ook even wat de levertijden zijn bij je netbeheerder, 'even' een aansluiting omzetten naar 3*25A kan tegenwoordig best problematisch zijn.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46
Dennism schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:42:
Kijk ook even wat de levertijden zijn bij je netbeheerder, 'even' een aansluiting omzetten naar 3*25A kan tegenwoordig best problematisch zijn.
Enexis verzwaring aangevraagd in november, gerealiseerd begin februari en ik moest er ook nog zelf achter aan bellen. (Ik had er al rekening mee gehouden) maar je hoort 'horror' verhalen van 6 tot 8 maanden wachttijd.

discogs

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:25
loewie1984 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Enexis verzwaring aangevraagd in november, gerealiseerd begin februari en ik moest er ook nog zelf achter aan bellen. (Ik had er al rekening mee gehouden) maar je hoort 'horror' verhalen van 6 tot 8 maanden wachttijd.
Enexis lijkt inderdaad nog redelijk te zijn, bij Liander hoor je verhalen van 'we weten het niet' tot 'op zijn vroegst najaar 2022'.
Pagina: 1