Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• georges
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik heb een warmwaterboiler combinatie gas/electrisch. Er is een schakelaar geinstalleerd waarbij ik manueel kan switchen tussen electrische opwarming van de boiler of opwarmen via de gaswandketel. Dit werkt prima.
Ik ga zonnepanelen plaatsen en zoek een electronische component die detecteert wanneer er wel/geen input is van de panelen om dan die omschakeling voor stroomtoevoer naar de boiler automatisch in/uit te schakelen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

georges schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:36:
..en zoek een electronische component die detecteert wanneer er wel/geen input is van de panelen om dan die omschakeling voor stroomtoevoer naar de boiler automatisch in/uit te schakelen.
Van je zonnepanelen of van je omvormer ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
pak een Fronius omvormer, zit een programmeerbaar relais in

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat had je zelf al gevonden?

Optie 1: de omvormer.
Een beetje hippe omvormer heeft hier een configureerbaar contact voor (Fronius, SMA).
Optie 2: de digitale hoofdmeter. Met een P1 bericht kan je met een microcontroller (Arduino, Pi) teruglevering detecteren en een relais schakelen.
Optie 3: oplossingen als Aton Power2Heat.

Optie 4: een warmtepompboiler. Die is altijd goedkoper dan gas. Zo instellen dat hij om 12:00 aan gaat en dan ben je klaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• georges
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05-2022
Iedereen bedankt voor de snelle reacties.
De installatie is al besteld, de omvormer wordt een SolarEdge SE3680H. Deze heeft in optie een component waarmee wat ik wil zal kunnen (en veel meer), maar deze is peperduur. Daarom zocht ik een goedkoper alternatief.