Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

waterput/pomp, aansluiting verlegd naar tuinhuis; werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
Wij hebben een waterput in de tuin, 17m diep. Daarnaast heb ik een Aldi waterpomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_RBZkB2UB7DHZbmi22mP1WFe6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZvyLcdFp71uoOFyUc2oNolK.jpg?f=fotoalbum_large

Voorheen heeft dit gewerkt; ik had de waterpomp met de bijgeleverde slang van 4m met terugslagklep naast de waterput gezet. De waterput had een deksel op maaiveldhoogte en daar stond het pompje naast; werkte prima.

Vorig jaar hebben we een tuinhuis/garage gebouwd; de waterput zit voor de ingang in de grond.

Ik heb de waterput ong 80cm diep uitgegraven en op die diepte een kap op de put gezet. In die kap zit een gat en daar heb ik een 40mm drukpvc buis van 4m doorheen gestoken, met aan die buis een terugslagklep.
Bovenop de buis zit een bocht (een ruime drukpvc bocht), vanaf daar gaat het naar het tuinhuis, ongeveer 3-3,5m en dan omhoog ong een meter naar boven grondniveau

Boven de put zit náást de 90gr bocht een drukpvc koppeling; die heb ik daar geplaatst zodat ik bij problemen door het losdraaien van de koppeling de aanzuigbuis uit de put zou kunnen trekken zonder dat ik het vaste traject naar de schuur moet slopen.
Mits ik de put opgraaf.,..

Totale hoogte van pomp tot aan terugslagklep is dus ong 5m nu. Horizontaal moet ong 3 a 3,5m overbrugd worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b30qQPfr0b0zGMCXvlRBrK0x3L4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tnxZfZzzYv7g1yqm1oHB11WC.png?f=user_large
Grondwater staat hier meestal ong 2m (tot zelfs 1m!) onder maailveld, ik weet niet hoe dat nu is gezien de droogte, en ik kan het niet zien, omdat de put 80cm onder de grond zit. Daar ligt ook een grote betontegel op en daar omheen is alles netjes afgewerkt.
Ik kan dus niet bij de put zonder een hele hoop werk.

Nu heb ik mijn pomp aangesloten, de putleiding gevuld en de pomp idem dito. Als ik dan de pomp inschakel komt er een sec of 5 flink water uit, daarna wordt het steeds minder en na een seconde of 30 niks meer, of af en toe een squirt. Ook na 5 minuten pompen niks

Pomp van de buurman geleend (iets kleinere pomp); zelfde probleem.

Wat is het probleem van mijn put?

Terugslapklep: Als ik de putleiding met water vul, dan loopt het water heel langzaam terug; enkele centimeters in 20-30min. De terugslapklep lijkt te werken dus (al lekt er een klein beetje water weg)

(lucht)Lekkage: ik heb het hele pvc traject zorgvuldig gelijmd. Heel misschien heb ik de PVC koppeling niet goed aangedraaid (rubbertje vergeten??)

Lucht in leidingen: Ik heb er ook voor gezorgd dat het horizontale traject naar het huis goed afloopt zodat daar geen lucht in zou moeten kunnen blijven staan

Waterniveau: ik kan niet zien hoe hoog het water momenteel staat. Mogelijk kan ik dit bij een buurman even controleren. Gezien het al 2 maanden nauwelijks regent zou het kunnen (?) dat het water onder mijn buis (aanzuigpunt) van 5m diep staat? Lijkt mij toch sterk.

Pomp: Mijn pomp zou iig 7m diep moeten kunnen aanzuigen. Die van de buurman doet exact hetzelfde

Iemand een idee?

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:20
Als je bij de terugslagklep kan, echt even los maken en zien hoe soepel hij is.
Had de zelfde klachten 5 jaar terug en bleek toch echt de terugslag klep te zijn.

Waar heb je die zitten? Direct aan je pomp?

• Stefke
Die zit onder aan de buis, 5m onder de grond in de put waar ik niet bij kan. Daar hoort ie toch om te zorgen dat mijn aanzuigbuis vol blijft staan?

Het gele ding in de tekening (aanduiding is weggevallen)

Zo een is t, aan de buis bevestigd met een PVC puntstuk met draad https://www.doehetzelfber...slagkleppen-met-korf.html

Sinds ik de boel heb omgebouwd naar deze situatie de pomp niet kunnen gebruiken (ik had ook niks om mijn pompje aan te sluiten op het PVC traject). Conclusie is dan ook i.i.g. dat ik dit nieuwe traject niet heb getest nadat ik heb aangelegd (was in de winter)
Daarna is het tuinhuis aangelegd (betonplaatfundering) en sinds 2 maanden het terrein afgewerkt. Put ligt dus onder een grote tegel.

Hoop het probleem op te kunnen lossen zonder te moeten graven, anders wordt dat een project voor volgend jaar...

[ Voor 83% gewijzigd door Stefke op 09-05-2022 16:37 ]

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:10

Wom

In welke regio is dit? 4-5 meter is niet diep voor een waterbron namelijk, maar is afhankelijk van waar je zit. Zelf heb ik 100+ bronnen geslagen, maar dat was altijd tussen de 7 en 9 meter, afhankelijk van de grondlagen die je tegenkomt.

Als je geen valse lucht trekt, kan het vuil in de terugslagklep zijn of een tekort van aanvoer. Aangezien je aangeeft dat het water zakt (dit zie je aan de pomp neem ik aan?), lijkt je terugslagklep niet helemaal lekker te zijn. Als er voldoende water is om aan te zuigen zou dat niet direct probleem mogen zijn overigens. Alleen onhandig elke keer als je de pomp wilt gebruiken.

De PVC buis is een filterbuis neem ik aan, waar het water in komt te staan wat je dan omhoog trekt. Heb je mogelijkheid om met wat druk water de buis in te spuiten? Het kan best zijn dat de haarscheurtjes in de filterbuis verstopt zitten. Meestal zit er een filterkous overheen, daar kan zich in de loop der tijd ook modder in ophopen zodat je minder aanzuig hebt.

Op afstand is lastig te zeggen, maar mijn gok zit hem in een gebrek aan water wat in de filterbuis komt. Dat kan waterstand zijn, of vervuiling van de filterbuis zelf. Terugslagklep (zeker als je langs boven water toevoegt) zou daar geen impact op mogen hebben (als er water uit kan, kan er ook water in, simpel gezegd). Al is het natuurlijk geen goed teken dat je peil zakt als je bijgevult hebt.

// Ik zie nu je toevoeging aan je laatste post. Als het werkte en na wijziging van je traject werkt het niet meer, dan is mijn eerste gedachte dat je ergens lucht trekt. Zou ook wel een logische verklaring zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Wom op 09-05-2022 16:45 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien kan je aan de zuigzijde een vacuumdrukmeter kunnen monteren, dan kan je uitsluiten of je lucht aanzuigt of dat er wel voldoende vacuum is, maar je terugslagklep/korf verstopt is.
Volgens mij is dat een van de weinige dingen die je kan doen zonder de put te openen.
Linkje van Ali
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H275a7101396d4ac6a309d5f2ef12c675n.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-11 22:42
Als het lucht is zou je dat ook moeten kunnen horen. Dat heeft een heel ander geluid.
Een voetklep lekt bijna altijd een klein beetje. Niet om je zorgen om te maken.
Ik weet niet hoe je de buis van 110 aan de bovenkant dichtgemaakt hebt. De lucht die daar zit kan in dat geval niet meer weg. Volgens mij kan dat geen kwaad. Maar misschien dat dit wel mee gaat tellen.
Het meest waarschijnlijk is vervuiling van zuigfilter of voetklep. Als laatste redmiddel voordat je alles loshaalt zou een fles schoonmaakazijn kunnen zijn die je er in kiept en een paar dagen laat staan.
Grondwaterstand bij de buurman controleren zou ik zeker doen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
edit: niet goed gelezen.

[ Voor 90% gewijzigd door Yaksa op 09-05-2022 18:08 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stefke
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe

@Wom @Yaksa Misverstand uit de weg: de put is 17m diep. De aanzuigbuis die ik er in heb gehangen is 4m lang (vanaf bovenkant punt, dat is ong 80cm onder maaiveld)

Lang verhaal kort: de bovenkant van de put is 110m PVC buis. Daarin heb ik - in plaats van een slang - een 4m lange 40mm pvc buis gehangen met daaronder aan een terugslagklep (voetklep leer ik nu :) ) zoals in bovenstaande link
Die buis hangt in een 110mm pvc kap die de put afsluit. Vanaf dat punt gaat een 40mm pvc leiding naar de pomp.
Ik kan de 4m aanzuigbuis die in de put hangt loskoppelen van dat traject met een PVC koppeling, mits ik de put opgraaf.
Dat laatste is dus wat lastig...

Nog wat info
Ik heb de put laten slaan in april 2020, die zomer heb ik hem ook enkele keren gebruikt (waterpomp naast de put met bijgeleverde aanzuigslang). Laat ik zeggen een keer of 20-25 misschien?

In april 2021 heb ik de put omgebouwd met de leiding naar binnen toe (in april 2021 werd de fundering van het tuinhuis gestort), maar hij is dus sinds eind zomer 2020 niet meer gebruikt. Sindsdien zijn we het tuinhuis/garage (fors gebouw) aan het bouwen geweest.
De omgebouwde put is dus nooit gebruikt, ook de nieuwe - ongebruikte - klep onderaan de buis dus. Helaas heb ik hem ook niet getest (ik kon mijn pomp er nog niet op aansluiten, daar heb ik pas begin dit jaar de spullen voor gekocht)

De putbuis (110mm) zit aan de bovenkant dus inderdaad dicht met een PVC kap (met daarin de 40mm aanzuigbuis). Zou dat vacuum trekken? Moet daar een ontluchting in?

Zou een flinke pomp misschien de voetklep/terugslagklep kunnen lostrekken (mocht dat de oorzaak zijn?)

Overigens komt er niet meer dan misschien een emmer water uit de pomp als ik eerst alles vul en hem dan aanzet. Misschien twee. Nauwelijks het water wat in het bovengrondse buistraject zit denk ik (dat is ong 3,5-4m 40mm pvc)

Ik weet dat ik er voor gezorgd heb dat het horizontale traject netjes omhoog loopt, ik kan me nog herinneren dat ik hem daarvoor speciaal onder een rioolafvoer door moest leggen.

@Gerardus1956 zal de optie schoonmaakazijn eens proberen

Kan het niet gebruiken van een put hem onklaar maken?

Edit: zojuist de aanzuigbuis weer gevuld na een uur of 3-4, er moest een paar liter water in, 2l zou ik zeggen

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 09-05-2022 19:13 ]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
wat je in de openingspost beschrijft lijkt mij in eerste instantie op een lek in de aanzuigslang waardoor er (steeds meer)lucht in komt en dan pompt er geen water meer.

een andere mogelijkheid is dat de slang niet diep genoeg hangt en je door het pompen je de put leegzuigt en de pomp daardoor valse lucht krijgt.

ik ga zelf voor de 1e mogelijkheid, het hoeft maar een heel klein gaatje te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door peter-rm op 09-05-2022 19:33 . Reden: typo ]

• Stefke
@peter-rm ja dat zou kunnen. In dat geval heb misschien de pvc koppeling niet goed aangedraaid, want de rest - 2 bochten - is gelijmd...

Edit: er is dus geen slang, het hele traject van voetklep tot aan de pomp is harde druk pvc buis van 40mm, met twee bochten en 1 koppeling. Een gaatje lijkt me lastig ...

Komende week ga ik even bij een buurman kijken hoe diep t grondwater hier staat

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 09-05-2022 22:07 ]

• Stefke
Mijn buurman heeft gekeken en hij peilde 4,8m (maar dat was wel tijdens het pompen, dus mogelijk hoger als er niet gepompt wordt) wat erg laag is voor hier (2 maanden geleden kwam het water al omhoog toen ik 1m diep groef!).
Volgens mij gaf degene die de put geboord heeft (17m dus) aan dat het grondwater hier nooit zo laag zou komen.

Maar mijn aanzuigbuis is een standaard buislengte, op ong 80cm diep. Die lengte is denk ik 5m (standaard drukpvc 40mm buis), maar misschien 4 of zp, dat weet ik niet zeker. Dus mijn aanzuigpunt zit op ong 4,8 of 5,8m
(Ik kan me niet 100% herinneren of ik de buis niet misschien toch een stukje ingekort heb om het traject aan te leggen)

Stel het grondwater zit op 4,8 en mijn aanzuigklep op 5,8m, zou ie dan binnen 10-20sec het niveau in de put verlagen en daardoor lucht aantrekken?
Als mijn buis 4,8m is, dan is het vrij duidelijk dat het niveau te laag staat, in ieder geval bij een werkende pomp (zie meting buurman)

Als ik de putaanzuigbuis vul met water en de pomp ook, dan komt er 10-15sec vol water uit, daarna begint het snel minder te worden en na 30sec stopt ie en sputtert af en toe wat na.
Zet ik vervolgens de pomp uit dan hoor ik het water terugstromen in de aanvoerbuis die dan duidelijk vol lucht zit, dus of een luchtlek (wat mij op zich zou verbazen, aanvoerbuis zorgvuldig in elkaar gezet) of dus inderdaad een te lage waterstand.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 13-05-2022 12:31 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Het lijkt dat je de put leegzuigt. Je vult de buis met 2 liter water, en kan dan 2 emmers water oppompen; dat water moet uit de put komen. Wellicht trek je de put leeg, en zuig je de aanzuigbuis vol met lucht. Paar uur later is het water weer aangevuld, en je kan weer leiding vullen om 2 emmers op te pompen tot de put weer te laag staat.

Wachten op de regen, daarna komt het vast goed. MAar op termijn wil je vast de aanzuigbuis dieper steken, zodat je kan water pompen als het droog is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stefke
Mysterie opgelost; inmiddels staat het grondwater (waarschijnlijk) weer wat hoger, de pomp doet het weer.

Vreemd genoeg op de laatste dag van de droogte (voor een donderdag met zeer veel regen) deed de pomp het weer. Het viel met al op dat het water in de pijp (put) niet meer zakte (al 3 dagen hetzelfde niveau) en daarvoor kon ik er maar 1,5L azijn in schenken. Dus ik probeer het; toen werkte de pomp wel, al sputterde hij wat lucht.
Ik vermoed dat het waterniveau tot nét onder de rand van de voetklep kwam waardoor er wat lucht meegezogen werd. Daarvoor stond het blijkbaar te laag.

Na enkele dagen nog eens geprobeerd en nu is de lucht eruit en levert de pomp vol water. Ik zal dus de put een keer moeten opgraven en de aanzuigbuis verlengen met een meter of 3.

Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1