Toilet minder vaak doortrekken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.519 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
LED-Maniak schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Als je 12x per dag doorspoelt zou ik ff checken of medisch alles goed is?

Daarnaast is het niet zo fijn voor je pot als je jouw afval water er in laat staan. Je krijgt aanslag waardoor je het vaker moet schoonmaken met azijn om die pot mooi wit te houden.
Nou, mijn pot beneden heeft van 20 jaar water toch aardige kalkranden die ik met geen mogelijkheid meer weg krijg. Maar de urine vliegt er nog steeds door na een flush. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Caayn schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Dit heb ik wel eens gedaan met oude toiletten waar nog zo'n overdreven groot reservoir op zit. Paar bakstenen in het reservoir werkt fantastisch.

Per baksteen scheelde het ongeveer 0.5L water per spoelbeurt.
Want er zit geen afstelling op? Hier een toilet uit de jaren '70 en daar kan ik gewoon de hoogte van de vlotter instellen (wat dus zorgt voor de hoeveelheid water die er per spoelbeurt doorheen komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
com2,1ghz schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Ik zou zelf even een check doen of je wel voldoende drinkt.
Volgens het maxima MC is het gemiddelde 6 a 7 keer per 24 uur. Daarboven heb je een overactieve blaas. Poepen doe je gemiddeld 1x per dag. Dus zou je volgens de TS maar een keer hoeven flushen.
Dus. Goed topic. Goed plan.
MotorBeast schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Nou, mijn pot beneden heeft van 20 jaar water toch aardige kalkranden die ik met geen mogelijkheid meer weg krijg. Maar de urine vliegt er nog steeds door na een flush. :+
Esthetisch onverantwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 09-05-2022 14:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
LED-Maniak schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Volgens het maxima MC is het gemiddelde 6 a 7 keer per 24 uur. Daarboven heb je een overactieve blaas. Poepen doe je gemiddeld 1x per dag. Dus zou je volgens de TS maar een keer hoeven flushen.

[...]

Esthetisch onverantwoord.
Hoevaak je naar de wc gaat hoeft niks te zeggen over je gezondheid. Ik ga wel vaker dan 12 keer op een dag, maar drink ook meer dan 5 liter water op een dag.

Het gemiddelde zegt niks. De gemiddelde persoon heeft overgewicht, kijkt EditieNL en blijft thuis voor 1 tegen 100.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Dit is wel heel extreem. Kleine boodschap is de kleine knop en grote boodschap grote knop bij ons.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
LED-Maniak schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Overdrijf niet zo. Als je veel water drinkt, dan plas je ook vaker. Is niets mis mee.
Ik zit hier ook op de 3 liter water per dag en kom ook aardig in de buurt van 12x op een dag naar het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:08
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:18:
[...]
Maar we moeten het wel in verhouding zien. Gebruik van warm water, auto rijden en vlees eten hebben allemaal factoren meer impact op uitstoot, energie en in geval vlees watergebruik.

Iets goed willen doen is mooi maar even een pareto doen waar te beginnen wellicht.
In verhouding inderdaad...

Puur financieel gezien gaan mijn maandelijkse kosten voor water, elektra/gas en wonen (hypotheek) steeds een factor 10 omhoog.

Voor water betaal ik 20 euro per maand, voor elektra/gas (ongeveer) 200, en voor mijn hypotheek (ongeveer) 2000. Als ik op 1 van die posten 10% zou kunnen besparen, dan zou 't het meeste opleveren om te kijken naar mijn hypotheek (200 euro) in plaats van naar water (2 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
mark-k schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Want er zit geen afstelling op? Hier een toilet uit de jaren '70 en daar kan ik gewoon de hoogte van de vlotter instellen (wat dus zorgt voor de hoeveelheid water die er per spoelbeurt doorheen komt).
Jawel hoor, maar zelfs op de laagste stand van de vlotter ging er nog 9 á 10 liter doorheen per spoelbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
com2,1ghz schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Overdrijf niet zo. Als je veel water drinkt, dan plas je ook vaker. Is niets mis mee.
Ik zit hier ook op de 3 liter water per dag en kom ook aardig in de buurt van 12x op een dag naar het toilet.
Gelukkig is dit topic niet gefundeerd op overdrijven. :+ :D

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Maar douche nu al met koud water? De potentiële besparing hiervan is groter, zowel energetisch als financieel. Een gemiddeld huishouden verbruikt meer water met douchen dan met het doorspoelen van toilet. Bij het douchen zit zo'n 90% van de kosten in het verwarmen van het water en maar 10% in het water.

Ga je nu koud douchen dan vervalt dus die 90%, daarnaast ga je automatisch korter douchen dus bespaar je daar ook nog eens de helft.

Eigenlijk een no-brainer.

https://www.sciencealert....-benefits-of-cold-showers

[...]
Ja dit kwam ik ook tegen.
Voorheen ving ik water op in emmer tijdens warm laten worden en dat ging dan naar de planten.
Nu begin ik gelijk met wassen ook al is het water koud, vanaf de voeten omhoog.
Eerste keren deed ik enkel de voeten en tegenwoordig probeer ik zo hoog mogelijk te komen.
Tijdens het douchen draai ik de kraan naar koud tot de water temp omlaag gaat en dan zet ik m weer normaal, dan zakt de temp nog even door en dit doe ik tenminste 2 keer, 1 keer met het water over de voorkant en 1 keer terwijl het over mijn rug sproeit, dang wat haal je dan diep adem, alleen dat lijkt me al bevorderlijk voor de gezondheid :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Gelukkig is dit topic niet gefundeerd op overdrijven. :+ :D
Neuh nummer 2 spoelde hij wel door, dus geen achterblijvende drijvers hier.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik heb de oplossing gevonden! Nooit meer nadenken over doorspoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qoyo-pudODmIMH74J6777xEToPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1mwd2BhmCuQ2tdXR22KnEUn.jpg?f=fotoalbum_large

Topic kan dicht :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35
Managelorian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:12:
Want het water raakt op als we teveel gebruiken?
Er is een groot verschil in drinkbaar (zoet) water en water.
Want ja dat nuttig water (voor ons) geraakt op. Of denk je dat Ordal/Spa blauw/Chaudfontaine water kunnen 'maken'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
jeroeningen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:21:
Dat dan weer niet. Mijn schoenen kosten tussen de 1700 en 2100 euro per paar. Weliswaar betaalt door de verzekering en zo bespaar ik op een andere manier ook in mijn kleding ;)
Eigenlijk ben je gewoon een hele nare vent :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Adje trekt de wc gewoon door na gedane arbeid en ververst regelmatig de vijver voor een klein deel.
Besparen is een goed iets maar fuck it.... een hobby mag wat kosten en ik was de auto niet meer aan huis en al veel minder dan voorheen.
Dat is mijn bijdrage.

Ik kom nogal eens op locaties waar ik soms ook wel eens een sanitaire stop inlas, als je dan op een toilet komt waar ze niet doorgetrokken hebben bij de #1 dan is dat al zo'n goor tafereel dat ik dan eerst 3x doortrek om er zeker van te zijn dat de meeste zooi weg is.
Is het een #2 dan wordt het een volgende locatie waar ik een bezoekje ga brengen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49

s3n

Mijn kinderen vergeten regelmatig door te spoelen maar gebruiken wel wc-papier.
Op den duur krijgt mijn riool er moeite mee als ik dan wel doorspoel met weinig water. Resultaat is dat ik doortrekt alsof het #2 is, ook bij #1 om te compenseren / mijn riool vrij te houden.

Ofwel, ik zie geen voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:59
SmurfLink schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Neuh nummer 2 spoelde hij wel door, dus geen achterblijvende drijvers hier.
Nog zuiniger: de hele dag in een emmer pissen, en daar vervolgens de #1 mee doorspoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:11:
Er is een groot verschil in drinkbaar (zoet) water en water.
Want ja dat nuttig water (voor ons) geraakt op. Of denk je dat Ordal/Spa blauw/Chaudfontaine water kunnen 'maken'?
Ongeveer 40 procent van het drinkwater maken drinkwaterbedrijven van oppervlaktewater.
https://www.drinkwaterpla...t-ons-kraanwater-vandaan/

Afbeeldingslocatie: https://www.drinkwaterplatform.nl/wp-content/uploads/2019/10/Overzichtskaart-distributiegebieden.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 09-05-2022 15:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
@jeroeningen Als je wil besparen op water zou ik een toilet laten plaatsen waarbij je kan kiezen tussen de grote en kleine boodschap, urine in de pot laten zitten door niet door te trekken is erg ranzig en op den duur laat het aanslag achter.

Maar het zal niet je riool laten verstoppen als je maar bij de grote boodschap wel goed doortrekt.

Riool verstoppingen komt vaak door overmatig WC papier gebruiken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:15:
@jeroeningen Als je wil besparen op water zou ik een toilet laten plaatsen waarbij je kan kiezen tussen de grote en kleine boodschap,
Ik heb nog nooit een toilet gezien waar je niet gewoon handmatig kan doseren of op stop kunt drukken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Barry|IA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:07:
Ik heb de oplossing gevonden! Nooit meer nadenken over doorspoelen.

[Afbeelding]

Topic kan dicht :)
Je bedoelt schijten bij de fitness? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:59
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:16:
[...]
Ik heb nog nooit een toilet gezien waar je niet gewoon handmatig kan doseren of op stop kunt drukken.
alstu
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/_3wi_VET4rKI/SjFyuXdSbfI/AAAAAAAAEnE/2TAtbTe6CBg/w1200-h630-p-k-no-nu/toilette.jpg

met extragratis natte voeten als je niet snel bent..

[ Voor 7% gewijzigd door breew op 09-05-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
breew schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:18:
[...]

alstu
[Afbeelding]

met extragratis natte voeten als je niet snel bent..
Ik zie de knop niet op dit plaatje dus ben nog niet overtuigd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:19:
[...]
Ik zie de knop niet op dit plaatje dus ben nog niet overtuigd :+
Bij oudere stortbakken til je de afsluiter omhoog met een hendel of ketting die pas weer dicht gaat als het water weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Waarom ga je niet vlak voordat je naar huis gaat vanaf werk daar nog even snel naar de wc.
En zorg dat je 's ochtends ook meteen op je werk naar de wc gaat..

Die paar keer dat je dan nog thuis bent kan je dan met een gerust hart doorspoelen. :?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je nou het kraantje dichtdraait naar je toilet en voortaan in je stortpak pist, kan je dat zelfs gebruiken om je grote boodschap door te spelen. Win Win.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
bouwfraude schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:25:
Bij oudere stortbakken til je de afsluiter omhoog met een hendel of ketting die pas weer dicht gaat als het water weg is.
Deze zijn toch wel handmatig te sluiten ook? Alleen bij van die ouderwetse hoog gemonteerde bakken met kettinkje werkt dat dan niet omdat je er niet bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:36
Dit topic is ruim een maand te laat gestart, past beter op 1 april...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35
Wat duid je hiermee aan? Er wordt nergens water gemaakt/geproduceerd.
Het enige wat je bron aantoont, is welke manieren men gebruikt als aanvoer. Deze bedrijven doen niets anders als het oppompen + filteren ervan.

Oppervlakte water is afkomstig van rivieren, en regen. Als deze aanvoer stopt, bijvoorbeeld al weken dat er amper is gevallen, blijft er niets anders over dan grondwater. En grondwater wordt steeds minder bijgevuld. Want door verstedelijking komt regenwater gewoon terecht in het riool en wordt dat dus zout water (om maar te zwijgen dat de aanvoer de vraag niet verwerkt krijgt).

Als je dan 10liter per dag kunnen besparen door minder door te trekken, is dat maatschappelijk erg bewust nagedacht, ook al zie je daar zelf economisch niets van terug.

Maar blijkbaar telt besparen hier enkel als het te maken heeft met je portefeuille.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Deze zijn toch wel handmatig te sluiten ook? Alleen bij van die ouderwetse hoog gemonteerde bakken met kettinkje werkt dat dan niet omdat je er niet bij kunt.
Werkt hier prima hoor. Gewoon het hendeltje, waar het touwtje aan zit bovenin omhoog duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:02
Wij hebben een andere reden om minder door te trekken: Geluid.

De vrouwen in dit huis moeten helaas nogal vaak, want ze zijn gezegend met een kleine blaas.
Dus die gaan elke nacht wel een keer. Ik als lichte slaper trek het dan echt niet dat dan nog ongeveer 3 a 4 minuten de pot aan het vullen is voor de volgende doortrekbeurt.

Dus het eerste wat in de ochtend gedaan word is doortrekken.
Verder gebruik ik het water van de wasdroger ook nog wel eens, als het zo uitkomt.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 20:20
Veel mensen denken helaas dat besparen alleen om het fiscale voordeel draait. Ik snap het wel: ten eerste lijkt het me niet onverstandig zo weinig mogelijk energie te verbruiken, mede omdat een groot deel van die energie uit fossiele brandstoffen komt (eventueel met Russische of Groningse oorsprong).
Ten tweede lijkt het erop dat we in Nederland rap van wateroverschot naar een watertekort in de toekomst gaan.
Ten derde is het soms ook een sport: de ene maand net iets zuiniger dan de andere maand.

Ik had altijd een stuk lood op de vlotterkraan, daardoor stopt de spoelbeurt zodra je de knop loslaat.

Tegenwoordig hebben we een randloze inbouw wc, maar mijn echtgenote is er geen voorstander van om deze 's nachts door te spoelen, ze zijn namelijk best lawaaiig. Als de urine niet geconcentreerd is verwacht ik niet dat het veel problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:16:
[...]

Al een tijd zijn er toileten met 2 knoppen, 1 voor de kleine en de andere voor de grote boodschap, veelal zijn het hangpotten waarbij ik het zie.

Ook heb ik toiletten gezien waarbij je zelf kan stoppen met spoelen maar daarvan weet ik de merk zo even niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-05-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:20
Kleine boodschap op straat en grote boodschap op de plantjes (bespaar je ook op kunstmest)

Afspoelen enkel buiten in de regen. Tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
mr_evil08 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Al een tijd zijn er toileten met 2 knoppen, 1 voor de kleine en de andere voor de grote boodschap, veelal zijn het hangpotten waarbij ik het zie.

Ook heb ik toiletten gezien waarbij je zelf kan stoppen met spoelen maar daarvan weet ik de merk zo even niet.
Dat kan bij elk toilet met een mechanische bediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
bierviltjeberekening met afgeronde getallen voor 't gemak: kraanwater kost 1 euro per kuub.
douchen kost 50 cent per 10 minuten
een normaal toilet gebruikt 5-10 liter water per spoelbeurt (zonder waterbesparend te zijn)

100x volledig spoelen vs 20 minuten douchen

keertje minder douchen doet meer voor 't milieu en je portemonnee, en de extra schoonmaakkosten/eerder vervangen van de pot door alle urine die door je glazuur vreet(?) zijn dan nog buiten beschouwing.

edit: en antwoord op je vraag: nee, je riolering raakt hier niet van verstopt

[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 09-05-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Barry|IA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:54:
[...]

Dat kan bij elk toilet met een mechanische bediening.
Helaas niet, genoeg toiletten hebben maar 1 knop waardoor de hele stortbak leeg loopt, ander hendel/knop aanzetten gaat vaak niet.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 09-05-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:19
dyrc schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:54:
bierviltjeberekening met afgeronde getallen voor 't gemak: kraanwater kost 1 euro per kuub.
Voor de Vlamingen onder ons, in Vlaanderen kost 1m³ ongeveer €4,30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 20:20
Dat het niet altijd ( meestal niet durf ik zelfs te zeggen) op de bediening zit wilt niet zeggen dat het niet kan :). Vandaar ook de truc met een gewicht op het spoelmechanisme of een baksteen in de stortbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
cadsite schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Voor de Vlamingen onder ons, in Vlaanderen kost 1m³ ongeveer €4,30.
dat wordt nog minder douchen dan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
een normaal toilet gebruikt 5-10 liter water per spoelbeurt (zonder waterbesparend te zijn)

keertje minder douchen doet meer voor 't milieu en je portemonnee, en de extra schoonmaakkosten/eerder vervangen van de pot door alle urine die door je glazuur vreet(?) zijn dan nog buiten beschouwing.

edit: en antwoord op je vraag: nee, je riolering raakt hier niet van verstopt
Ik heb zo’n sterk vermoeden dat wanneer iemand al nadenkt over niet elke keer doorspoelen, die persoon het stadium van dagelijks douchen al lang voorbij is 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
Ik heb nog nooit met zoveel verbazing een topic op GOT gelezen. Maar goed hierbij mijn tip.

Vang je koud water op wat nog niet warm genoeg is om te douchen. Afhankelijk van ieders situatie maar je kan zomaar 2.5-4liter water opvangen. Gebruik je dat om door te spoelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
Met de Bear Grylls methode kan je op twee fronten besparen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-urZ7mEnPLJOfBMGhwsuqzr9PjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZZjK6soLx0wa1P2gayJ2thh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGDyuJbCoEHUaA7h_bqEleq8trs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wdTQe2AaRRlZEK9s3nEY13ZF.jpg?f=user_large

deze jongen aan je regenpijp op heuphoogte, you know what to do!

on a slightly more serious note: als je 't water niet gebruikt om door te spoelen dan verdampt 't de komende weken door aanhoudende droogte toch. kan 'je 't net zo goed versneld terugbrengen in de cyclus, ipv te wachten totdat 't weer neerslaat op een gebergte.
water verdwijnt niet als je 't doorspoelt, dat zien we gewoon weer ergens anders terug.

[ Voor 38% gewijzigd door dyrc op 09-05-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar even alle gekkigheid terzijde - TS heeft een bepaalde wens en wil advies erover. Wat we niet weten is randvoorwaardes:

- hoeveel mag de oplossing kosten? en heb je een bepaalde terugverdientijd in gedachten?
- hoeveel werk mag de oplossing kosten om te implementeren?
- hoeveel werk mag de oplossing kosten in gebruik?
- reken je bij kosten/baten ook niet-financiele zaken mee (gemak? waterbesparing los van prijs ervan? CO2 uitstoot)
- zijn er practische grenzen aan hoe ver je kunt gaan? (huurwoning met eisen verhuurder? vrouw die minder fanatiek is dan jij bent? 3 hoog achter wonen, geen tuin en buren die misschien geen waterzuiveringsmoeras in hun achtertuin willen :+ )

Meest elegante oplossing is IMHO een volwaardig grijswaternet in huis installeren, waarbij je regenwater maar ook dingen als douchewater opvangt en vervolgens gebruikt om te spoelen, zodat je er geen drinkwater voor hoeft te gebruiken. Ivm lage prijs drinkwater ga je de investering er financieel nooit uit halen, maar het is duurzaam, en kan zelfs bijdragen aan een geheel off-the-grid optie als je in buitengebied woont waar overige zaken ook haalbaar zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Johan Bogle schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:07:
[...]
Ik heb zo’n sterk vermoeden dat wanneer iemand al nadenkt over niet elke keer doorspoelen, die persoon het stadium van dagelijks douchen al lang voorbij is 😂
Muwahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
dion_b schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:36:
Maar even alle gekkigheid terzijde - TS heeft een bepaalde wens en wil advies erover. Wat we niet weten is randvoorwaardes:

- hoeveel mag de oplossing kosten? en heb je een bepaalde terugverdientijd in gedachten?
- hoeveel werk mag de oplossing kosten om te implementeren?
- hoeveel werk mag de oplossing kosten in gebruik?
- reken je bij kosten/baten ook niet-financiele zaken mee (gemak? waterbesparing los van prijs ervan? CO2 uitstoot)
- zijn er practische grenzen aan hoe ver je kunt gaan? (huurwoning met eisen verhuurder? vrouw die minder fanatiek is dan jij bent? 3 hoog achter wonen, geen tuin en buren die misschien geen waterzuiveringsmoeras in hun achtertuin willen :+ )

Meest elegante oplossing is IMHO een volwaardig grijswaternet in huis installeren, waarbij je regenwater maar ook dingen als douchewater opvangt en vervolgens gebruikt om te spoelen, zodat je er geen drinkwater voor hoeft te gebruiken. Ivm lage prijs drinkwater ga je de investering er financieel nooit uit halen, maar het is duurzaam, en kan zelfs bijdragen aan een geheel off-the-grid optie als je in buitengebied woont waar overige zaken ook haalbaar zijn.
Ik zal de vragenlijst voor TS beantwoorden.

Mag niks kosten, tenzij verzekering betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:45:
Wat duid je hiermee aan? Er wordt nergens water gemaakt/geproduceerd.
Het enige wat je bron aantoont, is welke manieren men gebruikt als aanvoer. Deze bedrijven doen niets anders als het oppompen + filteren ervan.
Als waterzuiveringsbedrijven hun water uit oppervlaktewater halen en rioolwaterreiniging het loost op oppervlaktewater is er dus een gesloten kringloop. De kosten (milieutechnisch) zitten dan in in de energie die in de processing verbruikt wordt.
Oppervlakte water is afkomstig van rivieren, en regen. Als deze aanvoer stopt, bijvoorbeeld al weken dat er amper is gevallen, blijft er niets anders over dan grondwater. En grondwater wordt steeds minder bijgevuld. Want door verstedelijking komt regenwater gewoon terecht in het riool en wordt dat dus zout water (om maar te zwijgen dat de aanvoer de vraag niet verwerkt krijgt).

Als je dan 10liter per dag kunnen besparen door minder door te trekken, is dat maatschappelijk erg bewust nagedacht, ook al zie je daar zelf economisch niets van terug.
De kernvraag hier is of je qua waterbalans water "verbruikt". Je zou kunnen zeggen dat water pas verbruikt is als het bijvoorbeeld verdampt uit je zwembad (en boven zee neerslaat). Water dat je door het riool spoelt keert terug in de balans.

Groot deel van water wordt echter gewonnen uit grondwater. Dan is het alsnog een interessante vraag welk verbruik het zwaarste telt. Misschien is het verbeteren van infiltratie in je omgeving wel véél belangrijker dan het terugdringen van verbruik dat het riool in gaat. Dus; zorgen dat je tuin groen is en zo min mogelijk bestrating.
Maar blijkbaar telt besparen hier enkel als het te maken heeft met je portefeuille.
Ik heb absoluut niets tegen besparen, ik vind het alleen belangrijk dat we onze energie en moeite zo efficient mogelijk inzetten. Alle kleine beetjes helpen maar soms helpen heel veel kleine beetjes alsnog maar een klein beetje.

Zo lang je nog vlees eet hoef je het gesprek over water besparen door te stoppen het het doortrekken van je toilet in ieder geval niet te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:36:
Of dat duurzaam is zal nog de vraag zijn; dat hangt af van de energetische terugverdientijd van de gebruikte materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30

Dit soort vergelijkingen (doorspoelen vs douchen) zijn leuk en aardig, maar het is niet het één óf het ander, hè ;)

Je kan prima iets minder vaak doorspoelen én een keertje per week minder douchen. Dan heb je een win-win te pakken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Hahn schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Dit soort vergelijkingen (doorspoelen vs douchen) zijn leuk en aardig, maar het is niet het één óf het ander, hè ;)

Je kan prima iets minder vaak doorspoelen én een keertje per week minder douchen. Dan heb je een win-win te pakken.
Inderdaad, je sociale omgeving ben je dan toch al lang kwijt. Volgende stap, jezelf warmen met je uitwerpselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:30:
Zo lang je nog vlees eet hoef je het gesprek over water besparen door te stoppen het het doortrekken van je toilet in ieder geval niet te voeren.
Het zal je misschien verbazen, maar de waterbesparing bij een veganist die per dag 3x 7L minder doortrekt is exact hetzelfde als bij een vleeseter die per dag 3x 7L minder doortrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Johan Bogle schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Inderdaad, je sociale omgeving ben je dan toch al lang kwijt. Volgende stap, jezelf warmen met je uitwerpselen?
Nee, gewoon bij je buren in bed kruipen.

Kan het iets minder met de overtrokken reacties zoals deze? Als jij in plaats van 7 keer per week 6 keer per week zou gaan douchen, dan stink je niet opeens 24/7 een uur in de wind.

En als je normaal gesproken 12 keer per dag plast en doortrekt, en dat terugbrengt naar 9 keer doortrekken, dan zullen weinig mensen daar wat van merken. Aangezien je urine al bijna puur water is, als je zo vaak naar de wc gaat. En als je alleen woont (wat ik gok dat TS doet), dan merkt al helemaal niemand wat ervan.

Vind ik het een beetje overdreven om op die manier water te besparen? Op zich wel, ik zou het dan ook niet doen. Maar sommige reacties hier doen laten geloven dat als je een keertje een half uur je plasje niet doortrekt, dat je huis in zal storten door de stank.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:58
Ik zou zeggen pis in je wasbak!
Urine meteen weg en je kan 2 seconden je kraan openzetten. Geen geur en/of aanslag (denk ik)

succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Klaar met de pret, een slot erop.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.