Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Desktop advies, algemeen en concrete vragen

Pagina: 1
Acties:

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-11 11:37
Beste mensen,

Het lijkt er op dat mijn desktop het na 10 jaar heeft begeven.(zie andere topic van mij).

Ik wil mij nu alvast gaan oriënteren op een nieuwe. Ik heb niet veel verstand van computers naast het aller basaalste, dus alvast excuses als ik niet direct compleet in mijn informatievoorziening ben.

Max prijs: +/- €800
Zelfbouw door een winkel, (want schijnt beter te zijn) Of is het eenvoudig om gewoon zelf te doen?
Gebruik: Office, eenvoudige games, league of legends... Ik ben niet echt een gamer, zeker niet nieuwe games. Maar ik speel wel altijd wat spelletjes.
Sketchup (tijdelijk voor wat woning schetsjes, dus niets bijzonders. Opslag foto's, surfen en kijken video's. Volgens mij basic.

Wensen: Ik neem een 1 jaar oude GeForce GTX 1650 mee.
SSD 250 of 500 GB( heb nog een half jaar oude) SSD liggen die ik in oude niet gebruikte laptop heb geplaatst. Misschien kan ik die bijplaatsen?

De computer moet lang mee gaan, net als mijn huidige.

Fatsoenlijke voeding, berekent op iets meer als ik in de toekomst iets moet bij plaatsen, net zoals ik vorig jaar na 9 jaar er een videokaart in heb gezet.

Dvd/CD speler (huidige verbruiken?)
Verder weet ik het niet.

Vraagtekens? AMD of Intel? Ik had een I5. Behalve dat er nu iets meer werkt was de snelheid en prestatie tot op de dag van vandaag prima! En dat na 10 jaar.

Hoop op juiste kwaliteit prijs verhouding. Als dat kan

8 GB geheugen??

Ik kan wel naar de plaatselijke computerzaak gaan, maar zou het fijn vinden ietsjes onderlegd te zijn en hun verkoopadvies te kunnen wegen . Zij moeten wel de computer voor me bouwen.

Huidige kast hergebruiken? Is een cooler master, was destijds van Norrod.

Merken? Geen idee...

Wel een beetje een stille computer/voeding.

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik naar moet kijken, dus loop ik het risico dat ik zomaar een computer koop.

Hoe kom je tot een keuze voor een geschikt moederbord? hoe bepalend is een moederbord? dat is niet de processor toch?

Mijn vraag is in algemene zin mij op bepaalde zaken te attenderen waar ik geen weet van heb.
In sommige gevallen wellicht een specifiek product adviseren met onderbouwing.
Antwoord op mijn concreet gestelde vragen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor je tijd. Wil je meer weten lat het me even weten.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmaaier op 08-05-2022 17:06 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Heb je al naar de Desktop Best Buy Guide - Mei 2022 - Mainstream gaming-pc gekeken? Laat daar de videokaart uit en zet de jouwe er in. Let wel: ik denk dat er weinig leveranciers zijn die een systeem willen bouwen op basis van jouw videokaart - heb je geen handige vriend/collega/kennis/familielid die je kan helpen met het in elkaar zetten? Het is ongeveer net zo moeilijk als een bouwpakket maken, en iets moeilijker (maar niet veel) dan het gemiddelde IKEA meubel in elkaar zetten. Zoek op bv Youtube eens naar wat instructie - bv

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:23
Het zelf in elkaar zetten van een pc is met diverse youtube instructie video's prima om te doen.
Een licentie voor het besturingssysteem kan je ook gewoon in de winkel kopen.

Blijft over als belangrijkste vraag je budget.
Voor inspiratie kan je kijken naar de laatste best buy guides.

Nieuw: topic templates

• grasmaaier
dankje,

de template heb ik zo goed als mogelijk gevolgd bij mijn eerste post.

Op het filmpje zie ik direct al speciaal gereedschap of benodigdheden. Ik zal eens kijken of er niet een starterssetje is waar alles in zit, en hoeveel dat allemaal zou kosten.

Als ik er voor zou kiezen zelf een computer te bouwen en dus ook alles zelf te betellen. Hoeveel geld zou dat ongeveer schelen?

En is er op dit forum genoeg geduld om mij te ondersteunen bij het bouwen?

• martyw
grasmaaier schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:36:
Als ik er voor zou kiezen zelf een computer te bouwen en dus ook alles zelf te betellen. Hoeveel geld zou dat ongeveer schelen?
https://azerty.nl/7517 tot https://azerty.nl/9448
Dit is een vriendelijk forum

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 08-05-2022 19:55 ]

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Minstens rond 100 € doordat je geen "samenbouwen" betaalt, maar meestal eerder richting 200 €. En in een andere thread zie je zo maar even 600 € (op een high-end systeem wel).

Als je bij één shop alles kiest omdat zij het gaan bouwen, kan je niet meer kiezen wat je waar haalt. Dat scheelt aardig, je kan het zelf perfect merken als je met de Pricewatch een wenslijst aanmaakt (handleiding hier, het is een vereiste dat te doen hier). Je kan dan nl. bestelkosten berekenen (en daar keuzes in maken, hoeveel winkels, welke wel/niet etc).

Qua speciale gereedschappen: met een middenformaat ("Philips")-kruiskopschroevendraaier ben je wel rond hoor. Met een magnetische punt is handig maar geen must.

Gezien je "basic" gebruik, ook eens naar de mei-versie van de BBG Office-systeem kijken.
Hier staat die lijst, dan kan je die zo als wenslijst importeren.
Je zou er dan nog gerust de SSD die je al hebt in kunnen doen, en de tweede SSD-plek openlaten voor als je een grote(re) nodig hebt. Ben je voor 450€ rond.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24

Op het filmpje zie ik direct al speciaal gereedschap of benodigdheden. Ik zal eens kijken of er niet een starterssetje is waar alles in zit, en hoeveel dat allemaal zou kosten.

Zoals? Je hebt strict gezien voor het bouwen van de PC alleen een standaard schroevendraaier nodig. Antistatische mat is mooi, maar je kunt ook je voeding in een geaard stopcontact steken en uit laten staan en af en toe aanraken om jezelf te ontladen. Verder zie je vaak sidecutters als aanrader, maar die zijn om kabelbindertjes door te knippen etc. :)

En jawel, voor vragen kun je in dit topic ook gewoon terecht. Misschien een @ neerzetten naar iemand zodat ze een notificatie krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door youridv1 op 08-05-2022 21:23 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:07
Met een anti statisch bandje aan de aarde van een stopcontact en een schroevendraaier kom je al een heel eind :)

Verder vooral goed veel tutorials kijken op you tube hoe je een pc bouwd en vooral ook heel goed de manuals lezen/gebruiken tijdens het bouwen
En vooral de tijd nemen en goed kijken wat je doet, zorg dat je verder niet wat hoeft te doen wanneer je gaat bouwen.

En vragen kan je altijd stellen inderdaad :) no problem

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• grasmaaier
Ik heb twee opties gemaakt, eigenlijk gewoon de best buy van mei. Want als zij zeggen dat dit goed zal zijn, dan weet ik niet waarom ik anders moet kiezen. Maar aanvullend heb ik wel vraagtekens.

Ik weet dat sommige producten meer opties hebben of betere synergie met het ene product dan het ander. Ik kan dat niet beoordelen. Misschien kunnen jullie mij wijzen op zaken welke ik met keuzes misloop of juist wel kan krijgen.

Er staat bij de goedkopere voeding niet bij hoeveel DB deze produceert, de duurde 38. Ze zeggen dat dit stil is. En 550 Wat is nodig voor mijn videokaart denk ik.

Kan mijn huidige videokaart in deze systemen? Ik kreeg in bovenstaande bericht de indruk dat misschien niet altijd kan.

Ik zag dat kasten geen opening meer hebben voor een dvd brander. Maar waarom zou ik mijn huidige kast niet gebruiken?

Deze kast heeft geen USB C. Maar dat is wel de standaard aan het worden toch? Moet ik niet als uitgangspunt een kast nemen met USB C?

Ik weet niet zo goed wat ik moet vragen. morgen ga ik weer verder kijken.

Mijn voornemen is nu wel dat ik het zelf bouw. Want jullie zeggen dat het kan ;-) Wellicht is dit nog wel een criteria in de aankopen? Mogelijk dat bepaalde producten moeilijker zijn te installeren?
En mij staat bij dat je met je handen nooit aan een printplaat mag komen omdat het dan stuk zou gaan. Is dat wel zo?

Basic desktop (zo goedkoop mogelijk)
eigen inbreng: huidige kast, dvd brander, SSD van 6 mnd oud en Gforce GTX 1650
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 135,52€ 135,52
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,80€ 61,80
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
Totaal€ 372,05

Basic + Desktop
eigen inbreng: Gforce GTX 1650, externe cd/dvd brander (kan ik via usb koppelen)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B550M AORUS PRO-P€ 126,90€ 126,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 78,80€ 78,80
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 584,30

[ Voor 56% gewijzigd door grasmaaier op 11-05-2022 21:17 ]

• youridv1
Ik zal maar beginnen met het feit dat ik denk dat je het beste voor een AMD R5 systeem kunt gaan of een intel i5, gezien het feit dat je blijkbaar zuinig genoeg bent op je spullen om een pc 9 jaar goed te houden, is het dan ook wel zo fijn dat je niet eerder dan dat tegen hardware limitaties aanloopt bij de simpelere taken.
Een i5 is technisch gezien marginaal sneller voor een lagere prijs van de losse processor, maar als je de moederbord prijs meeneemt is AMD al gauw genoeg in het voordeel dat ik voor mijn eigen euro voor de R5 5600 zou gaan.

Mocht je toch een nieuw kastje willen omdat je bijvoorbeeld graag iets stils wil of iets nieuws, dan kun je in de pricewatch filteren op 5,25 inch bays. Dit zijn de slots waar een optische drive zoals een dvd brander in past.

Persoonlijke favoriet
pricewatch: Cooler Master Silencio S400 microATX (daarmee bedoel ik de grootste moederbord formfactor die past)
pricewatch: Cooler Master Silencio S600 ATX
De Silencio wordt letterlijk bedoelt. Deze kasten zijn echt stil voor de prijs. Ik gebruik zeer regelmatig een workstation die in een silencio zit en ondanks de matige ventilatoren die de leverancier (dus niet cooler master) erin heeft gedaan, is hij goed stil. De ATX variant is een beetje prijzig.
Als je vorige kast ook uit de Silencio lijst komt (gezien ik lees dat dat ook een Coolermaster is) zou ik zeer sterk overwegen om die her te gebruiken.

USB-C op de kast vereist ook een specifieke aansluiting op je moederbord, en de prijs van moederborden met die aansluiting begint bij 150 euro. Dat vind ik persoonlijk een beetje (heel) veel voor een pc die bij jouw wensen past.

Qua moederbord worden er zo te zien niet veel eisen gesteld. Geen exotische overclocking wensen, geen super high end processor of mega veel schijven/SSD's. De enige vraag is dan nog, wil je wifi?
Zonder wifi kun je het basic houden met dit bord:
pricewatch: Gigabyte B550M DS3H
En met wifi is dit een leuke optie:
pricewatch: ASUS Prime B550M-A (WI-FI)

Qua geheugen heb ik niets aan te merken. 16GB, 2 sticks, 3200MHz, prijs oplopend en dan staan de sticks die jij gekozen hebt bovenaan, ze zijn van een goed merk en ze hebben goede reviews. Goed genoeg voor mij.

Die voeding is klasse, zeker voor dat geld. Ik ben erg te spreken over de TX lijn van Corsair.

Een processorkoeler kan ik wel aanraden. No nonsense modellen zijn niet duur en drukken de geluidsproductie van een i5/R5 naar nihil.
pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver Goedkoop en zeer zeker goed genoeg
pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II Iets duurder maar nog stiller

De samsung 980 is een prima SSD voor jouw taken. Niet de aller snelste onder de PCIe SSD's, maar ruim voldoende voor basale taken + gamen.
Als de SSD's die je nog over hebt nog niet oud zijn en echt over zijn, kun je ze zeker aansluiten. Meer opslag is meer beter. Met een terabyte aan storage heb je ook gelijk geen grote behoefte meer om een conventionele HDD te monteren en dat scheelt een hoop in geluidsproductie.
Niets zo vervelend als geconcentreerd met iets bezig zijn in de kamer waar de PC staat en Windows dat besluit even de hele HDD te gaan indexeren in zijn vrije tijd, waardoor je dat gebrom van de HDD boven de hele pc uit hoort.

Ik weet niet precies welke GTX 1650 je hebt, maar de Corsair TX voeding is meer dan overkill voor elke 1650 en hij past in de Pure Base 500 die je had uitgezocht en ook in beide Silencio's.

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 11-05-2022 22:39 ]

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

Heb je helemaal niet nodig, alleen een schroevendraaier eigenlijk. Als je deze volgt heb je alle info die je nodig hebt en het word in Jip en Janneke taal uitgelegd: https://youtu.be/BL4DCEp7blY

• grasmaaier
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie Youri,

Rubje, bedankt, komt goed uit,

Ik heb nog een aantal vragen. Ik begin alvast met een foto van mijn huidige kast. Kan ik ergens terug vinden wat voor model het exact is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU3BSnPHBUoUtadPMDbS6IjE3BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKsxQQ7vNVux5Ufy29oSCtyo.jpg?f=fotoalbum_large

vraag: Ik zag dat het moederbord zelf ook een USB C aansluiting heeft. Dan is dat toch prima? Heb ik aan de voorkant USB 3.2 en aan de achterkant USB C.

vraag: Het moederbord is er enkel voor om te bepalen hoeveel aansluitmogelijkheden en opties je computer uiteindelijk kan krijgen toch? Het moederbord zegt niets over rekensnelheid of andere zaken?? En daarom is een eenvoudig moederbord voor mijn gebruik prima? Met wifi is denk ik wel handig, je weet maar nooit.
Zijn er nog andere opties op een moederbord waar ik wellicht even naar moet kijken? Bluetooth bedenk ik nu zelf. Volgens mij heeft het gekozen moederbord geen Bluetooth.

vraag: Alle bedrading die ik nodig heb om de verschillende onderdelen aan te sluiten. Zit dat bij de onderdelen zelf? Of zit dat bij de kast?

vraag: Heb ik ook van die pasta nodig om koolers te plaatsen? Dat moest met de videokaart

Vraag: Bij de kast zelf zit al een ventilator zie ik. Deze is voor de algemene kooling in de kast?
De extra ventilator die ik erbij koop is voor boven de processor, en de voeding heeft zelf ook nog een ventilator. Heb ik dit zo goed?
En dan is het soms relevant om te kijken naar het type ventilator die de kast heeft omdat deze in kwaliteit en geluid kunnen verschillen. Klopt dit. Maar met de drie modellen die nu een optie zijn zit dit wel goed geloof ik. Ze ontlopen elkaar niet veel.

Vraag: Kan ik Windows 10 installeren op een nieuwe computer waarbij ik de key van mijn huidige desktop of mijn kapotte laptop gebruik?

andere vragen volgen.

[ Voor 58% gewijzigd door grasmaaier op 12-05-2022 21:26 ]

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:49
grasmaaier schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:18:
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie Youri,

Rubje, bedankt, komt goed uit,

Ik heb nog een aantal vragen. Ik begin alvast met een foto van mijn huidige kast. Kan ik ergens terug vinden wat voor model het exact is?

[Afbeelding]

vraag: Ik zag dat het moederbord zelf ook een USB C aansluiting heeft. Dan is dat toch prima? Heb ik aan de voorkant USB 3.2 en aan de achterkant USB C.

vraag: Alle bedrading die ik nodig heb om de verschillende onderdelen aan te sluiten. Zit dat bij de onderdelen zelf? Of zit dat bij de kast?

vraag: Heb ik ook van die pasta nodig om koolers te plaatsen? Dat moest met de videokaart

[

andere vragen volgen.
Bedrading zit bij nieuwe kast en voeding.

Usb c op de achterkant is prima.

Ventilator(s) kast is idd algemene koeling. Koeler voor de cpu moet je idd los kopen.

Door de bank genomen heb je meestal 1 of 2 ventilaroren die lucht in de kast blazen en 1 of 2 uit. Voeding heeft meestal ook een ventilator ja.

[ Voor 8% gewijzigd door Jelle Brolnir op 12-05-2022 19:31 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
D-dark schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:58:
Het zelf in elkaar zetten van een pc is met diverse youtube instructie video's prima om te doen.
Een licentie voor het besturingssysteem kan je ook gewoon in de winkel kopen.

Blijft over als belangrijkste vraag je budget.
Voor inspiratie kan je kijken naar de laatste best buy guides.

Nieuw: topic templates
Licenties kun je beter even googlen, dan heb je windows voor euro of €10 en office voor euro of €5, Tweakers laat niet toe om hier links over te delen dus dat zal je echt zelf even moeten opzoeken maar het bespaard je veel tegenover de winkel

• martyw
Die kast is een Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver (dank Google ;) )

Het moederbord heeft vele functies, een belangrijke is de stroom van de voeding naar de CPU brengen. Goedkopere moederborden hebben daar vaak kwalitatief mindere componenten, dan is het voor processoren die wat meer stroom gebruiken zaak dat op orde te hebben, met name bij Intel speelt dat. CPU fabrikanten leveren chipsets om moederborden te bouwen - die chipset is een goede indicatie voor welk moederbord je nodig hebt. Vuistregel is dat je met een Intel Pentium of i3 toe kan met een H610. Voor een niet overklokbare i5 en i7 heb je een B660/H670 moederbord, voor een i7 moet je de goedkoopste vermijden. En voor een overklokbare CPU of een i9 neem je een Z690 moederbord.
Het Gigabyte moederbord wat je in je Intel build hebt zitten is geschikt voor CPU's tot en met een i5-12400.

• grasmaaier
Google lens... Dat vergeet ik nog wel eens.

Ik ga wel een nieuwe kast kopen heb ik nu besloten. Volgens mij zijn de drie kasten in het voorstel stiller en degelijker.

Ik zag dat ik nu dus een micro model heb. Op dat filmpje werd gesproken dat deze wel lastiger zijn om in te werken. Is dat voor mij een reden om voor een maat groter te gaan?

Die goedkope Windows vind ik niet en ik weet niet of dit betrouwbaar is. Maar kan ik de codes van mijn laptop of huidige desktop niet gebruiken dan?

Een nieuwe bios komt zonder key en die moet ik dan toevoegen?

• martyw
Of je een Windows key kan overzetten hangt van het soort licentie dat je hebt af: een OEM key kan niet overgezet, een Retail key wel. Ik zie de firma Norrod op je kast staan, mijn vermoeden is dat je daar een OEM key bij gekregen hebt..... Over goedkope keys: lees Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?

Over kast grootte: je werkt met componenten van relatief bescheiden afmeting, dat past prima in een mATX kast, bijvoorbeeld de eerste die @youridv1 noemt.

• youridv1

[Afbeelding]
vraag: Het moederbord is er enkel voor om te bepalen hoeveel aansluitmogelijkheden en opties je computer uiteindelijk kan krijgen toch? Het moederbord zegt niets over rekensnelheid of andere zaken?? En daarom is een eenvoudig moederbord voor mijn gebruik prima? Met wifi is denk ik wel handig, je weet maar nooit.
Zijn er nog andere opties op een moederbord waar ik wellicht even naar moet kijken? Bluetooth bedenk ik nu zelf. Volgens mij heeft het gekozen moederbord geen Bluetooth.

Vraag: Bij de kast zelf zit al een ventilator zie ik. Deze is voor de algemene kooling in de kast?
De extra ventilator die ik erbij koop is voor boven de processor, en de voeding heeft zelf ook nog een ventilator. Heb ik dit zo goed?
En dan is het soms relevant om te kijken naar het type ventilator die de kast heeft omdat deze in kwaliteit en geluid kunnen verschillen. Klopt dit. Maar met de drie modellen die nu een optie zijn zit dit wel goed geloof ik. Ze ontlopen elkaar niet veel.
Het moederbord moet je inderdaad zien als een soort uberverdeelstekker met soms een wifi kaartje erop. Ze zijn in 99% van de gevallen niet van belang voor performance.
Met als uitzondering moederborden die oververhitten bij het plaatsen van een te zware cpu (die technisch gezien wel werkt) maar dat is hier niet het geval.
Hele goedkope moederborden begrenzen soms de frequentie van het RAM, dat is ook hier niet het geval.

Er zit bluetooth op het Asus WIFI moederbord dat ik linkte. In het overgrote deel van de gevallen zit er in de wifi kaart die op het moederbord zit ook bluetooth. In het geval van dit moederbord is dit 5.1. Staat op de pricewatch pagina in de specificaties

Koelpasta zit in een tube of zakje bij de processorkoeler.

De ventilator in de kast is inderdaad om de behuizing te ventileren met lucht van buitenaf. Die extra ventilator met koelblok is inderdaad om direct op de processor te plaatsen. Voedingen zijn inderdaad zelfvoorzienend met hun ventilator. In de behuizing zit op het montagepunt voor de voeding aan 1 of 2 zijden ventilatierooster waar de voeding door in kan ademen. De achterkant van de voeding (waar de hoofdschakelaar zit) valt in een gat in de achterkant van de behuizing en daardoor kan de lucht naar buiten.
Je kunt kiezen om de voeding van buiten of binnen de behuizing te laden inademen. Het advies is meestal van buiten tenzij je de pc op tapijt zet, omdat het rooster naar buiten vaak aan de onderkant van de behuizing zit en dat is nogal naar met stof en tapijt.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Er kan wel kwaliteitsverschil zitten tussen ventilatoren, maar een ventilator is altijd nog te vervangen door een andere, doorgaans worden er gewoon standaardmaten gebruikt. Ik zou de kast dus vooral kopen op de kast, niet op de ventilator, en als je ontevreden bent later een keer een nieuwe ventilator kopen.

Ventilatoren kunnen nieuw ook stil zijn en na een aantal jaar gaan aanlopen waardoor ze meer geluid gaan maken, dus ook dan kun je altijd nog iets vervangen (behalve waarschijnlijk de ventilator op je videokaart en in je voeding).

De aansluitingen op moederborden willen inderdaad wel verschillen, maar doorgaans is dat pas relevant voor extreme gebruikers die 6 harde schijven, 5 losse ventilatoren 8 usb-poorten voorin de kast of 3 uitbreidingskaarten (videokaarten / geluidskaarten) wil gebruiken. Voor standaardgebruik met 1 videokaart, 1 SSD en 2 USB-poorten op de kast heeft echt elk moederbord meer dan voldoende aansluitingen, en voor nog wat extra SSD's ook.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 13-05-2022 18:50 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• grasmaaier
Hoe belangrijk is de USB C?

Ik had het niet goed bekeken maar het moederbord in de opties van eerdere berichten met wifi/ bluetooth heeft geen usb C.

deze wel pricewatch: ASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)

Wordt wel weer twee tientjes duurder. Is het goedkoopste moederbord met deze opties. Nu in de aanbieding bij azerty.

Wat zijn jullie gedachten hieromtrent?

[ Voor 202% gewijzigd door grasmaaier op 13-05-2022 21:22 ]

• youridv1
Dat ligt geheel aan of jij het gebruikt. Er zit al sinds 2016 usb c achterop mijn pc en ik heb het nog nooit gebruikt. Anderen gebruiken het weer wel natuurlijk.

Het zit voornamelijk op laptops en smartphones etc. Op de desktop heb ik er nog niets aan gehad

• grasmaaier
Ik gebruik het nu enkel voor mijn telefoon. Maar de USB c is toch de vervanger van de huidige USB?

• martyw
grasmaaier schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:57:
Ik gebruik het nu enkel voor mijn telefoon. Maar de USB c is toch de vervanger van de huidige USB?
Ik heb vooral baat bij USB-C op mijn laptop (ik heb er een met een USB-C voeding) - met een geschikte monitor met ingebouwde USB hub kun je dan met 1 kabel zowel je monitor, muis en keyboard aansluiten en de voeding. Op PC's heb ik tot nu toe een USB-C aansluiting nog niet gemist.

• grasmaaier
bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

Ik merk dat ik vast loop op de keuze voor het moederbord, en de keuze voor de kast.

Bij het vergelijken zie ik informatie waarvan ik niet weet hoe waardevol het is of niet weet wat het eigenlijk inhoud.

moederbord (https://tweakers.net/pric...;1635208;1564258;1563132/)
Het lijkt er op dat alle moederborden verschillende sterke punten hebben, maar geen een heeft ze allemaal... Dus hoe belangrijk zij bepaalde kenmerken?
- Ik zou toch wel graag bluetooth willen hebben, dus dan heb ik wifi nodig. Maar het is meer met het oog op de toekomst. Beter nu een paar tientjes meer en de komende 9? jaar weer alles klaar.
- hoe belangrijk is de VRM?
- hoe belangrijk is usb 3.2 10G t.o.v. 5 G? En dan heb je die intern en extern. is er een belangrijker?
- Ethernet 1G of 2.5 G?
- de Audiochip. De Bestbuy benoemt specifiek dat er een redelijke audiochip in zit. Volgens mij beter dan de anderen die ik geadviseerd of gevonden heb.
- HDMI is wel een vereiste. het lijkt er op dat de ASUS prima dat niet heeft, maar dit kan ik niet geloven.
- ze verschillen in mosfets of powerstages... heet invloed op snelheid begrijp ik. ook heatsinks verschillen.

Het zijn veel vraagtekens, maar misshcien wil iemand er nog wat over zeggen?

Ik kan er wel vanuit gaan dat alles gewoon met elkaar gecombineerd kan worden? Of is dit iets wat ik vooraf ook moet onderzoeken? De producten die ik nu aan het uitzoeken ben althans?

Ik zal later mijn vraagtekens over de kasten noteren. Bij voorbaat dank.

[ Voor 10% gewijzigd door grasmaaier op 14-05-2022 16:58 ]

• youridv1
Je hebt een losse videokaart, dus je gebruikt de HDMI poort die op de videokaart zit, niet die op het moederbord. Video poorten op moederborden zijn voor eventuele in CPU's geïntegreerde videokaarten, die de R5 5600 helemaal niet heeft.
HDMI is sowieso meer een TV dan een PC connector. PC's gebruiken meestel Displayport, zit ook op jouw GTX 1650. De verschillen tussen hdmi en displayport zijn heel simpel. Displayport kan namelijk alles wat HDMI kan en meer en/of beter.

De VRM is bij een R5 5600 bijna niet relevant. Als het niet absoluut het laagste van het laagst is, is het oke. Een degelijk B550 bord is eigenlijk al overbuilt voor de 5600.

USB 5G is dus maximaal 5 gigabit per seconde -> 625 megabyte per seconde. Dit is voor 99% van de doeleinden meer dan voldoende. Het enige wat je op een usb poort zou kunnen aansluiten wat kan profiteren van een 10G poort is een super snelle externe SSD. Als je niet veel met externe schijven doet, ga je er weinig aan hebben.
Intern: aansluiting om USB poorten van de kast op aan te sluiten.
Extern: achterop het moederbord op het zogeheten I/O shield.

Ethernet, poeh, ik zie 1 gigabit niet snel de beperkende factor worden maar 9 jaar is een lange tijd. Als ik zelf een moederbord koop, let ik niet op de ethernet snelheid. Ik heb 300 down en 30 up thuis, dus gigabit is voor mij prima. Ik hoef me daar pas druk om te maken als ik hier thuis meer dan gigabit glasvezel aangeboden krijg én dat ook ga aanschaffen.

In principe werken alle B550 moederborden met alle Ryzen 5000 CPU's. Je kunt ook nog voor X570 gaan maar die zijn nodeloos duur.

Alle DDR4 geheugen werkt op een B550 moederbord (behalve SODIMM, dat is voor laptops)
Technisch gezien kun je op de website van je moederbord een QVL (qualified vendor list?) vinden. Hierin staan de typenummers van alle RAM setjes die gevalideerd zijn op het moederbord. Ik ga heel eerlijk zijn, ik heb die lijst er nog nooit bij gepakt bij het onderdelen uitkiezen.

Alle videokaarten gebruiken PCIe connectoren en alle desktop PC moederborden hebben minimaal 1 zo'n connector, dus dat gaat werken.

Wat betreft kast compatibility, er staat bij een kast aangegeven welke moederbord formfactors hij support.
Verder moet je voor iedere aansluiting op de kast een interne moederbord header hebben.
Zit er een USB 3.nogwattes poort op je kast, dan moet je om die te kunnen gebruiken die ook op je moederbord hebben zitten. Alle kasten gebruiken dezelfde interne connector daarvoor en ieder B550 bord heeft een header voor minimaal 2 USB 3.X poorten, maar je kunt dat allemaal nalezen in de specificaties in de pricewatch.

Audiochip, tsja. Wat belangrijker is, is dat de audiochip goed geïsoleerd zit van de rest van het moederbord ivm ruis. Daar zijn niet echt goede specificaties voor. De soort audiochip maakt in principe niet heel veel uit. Iets duurdere moederborden hebben vaak een iets duurdere audiochip. Ik gebruik persoonlijk nooit moederbord audio... Altijd een externe audio interface zoals een USB koptelefoonversterker of USB speakerversterker.

• martyw
grasmaaier schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:56:
bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

Ik merk dat ik vast loop op de keuze voor het moederbord, en de keuze voor de kast.

Bij het vergelijken zie ik informatie waarvan ik niet weet hoe waardevol het is of niet weet wat het eigenlijk inhoud.

moederbord (https://tweakers.net/pric...;1635208;1564258;1563132/)
Het lijkt er op dat alle moederborden verschillende sterke punten hebben, maar geen een heeft ze allemaal... Dus hoe belangrijk zij bepaalde kenmerken?
- Ik zou toch wel graag bluetooth willen hebben, dus dan heb ik wifi nodig. Maar het is meer met het oog op de toekomst. Beter nu een paar tientjes meer en de komende 9? jaar weer alles klaar.
- hoe belangrijk is de VRM?
- hoe belangrijk is usb 3.2 10G t.o.v. 5 G? En dan heb je die intern en extern. is er een belangrijker?
- Ethernet 1G of 2.5 G?
- de Audiochip. De Bestbuy benoemt specifiek dat er een redelijke audiochip in zit. Volgens mij beter dan de anderen die ik geadviseerd of gevonden heb.
- HDMI is wel een vereiste. het lijkt er op dat de ASUS prima dat niet heeft, maar dit kan ik niet geloven.
- ze verschillen in mosfets of powerstages... heet invloed op snelheid begrijp ik. ook heatsinks verschillen.

Het zijn veel vraagtekens, maar misshcien wil iemand er nog wat over zeggen?

Ik kan er wel vanuit gaan dat alles gewoon met elkaar gecombineerd kan worden? Of is dit iets wat ik vooraf ook moet onderzoeken? De producten die ik nu aan het uitzoeken ben althans?

Ik zal later mijn vraagtekens over de kasten noteren. Bij voorbaat dank.
Ik zou als je er negen jaar mee wil doen iets kiezen als
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 155,-€ 155,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P360A Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,16€ 97,16
Totaal€ 757,87

Dan heb je een moederbord wat geen belemmering is voor de CPU - en je kan deze evetueel ooit nog eens met de i7-12700 upgraden. Het moederbord beschkit over moderne USB aanslutngen, het heeft 2,5 Gbps ethernet en een fatsoenlijke audio chip, maar als je hifi wilt zou ik zowiezo een externe DAC kopen .....

• grasmaaier
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie Youri.

Mart bedankt voor het alternatief. Ik had echter al gekozen voor een ryzen serie. Ik vond de logica van best buy mei en van Yuri wel prima. Het lijkt mij voldoende voor mij.

Ik heb mijn moederbord gekozen: Asus PRIME B550M-A (WI-FI) moederbord en ik heb mijn wensenlijst aangepast.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS Prime B550M-A (WI-FI)€ 119,90€ 119,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 78,80€ 78,80
1BehuizingenCooler Master NR400 (with ODD)€ 69,90€ 69,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II€ 34,90€ 34,90
Totaal€ 772,-

Ik heb zelf nog een gamingpro OC geforce gtx 1650 4gb 128 bit videokaart van één jaar oud die ik er in wil plaatsen.

Nu heb ik nog een keuze over, de kast! Of het advies van de best buy: be quiet! Pure Base 500 Zwart of een alternatief dat Youri voorstelde: Cooler Master Silencio S400. Deze maten lijken mij voor mij prima. Mijn huidige kast is zelfs maar 35 cm hoog. Maar na het kijken van diverse filmpjes overweeg ik ook de Cooler Master N400. Dit vanwege de kritiek op de airflow van de stillere varianten.

https://tweakers.net/pric.../1458128;1411034;1326838/

Als ik voor een Cooler Master ga dan plaats ik mijn huidge ODD er in. Dit kan niet met de Be Silent. Maar ik begrijp dat deze kast maar liefst drie!! ventilatoren als standaard heeft. Met een vierde ventilator voor mijn processor wordt dat al vier. Ik vraag mij af of dit allemaal slim is, gezien mijn gebruik, is dat wel nodig? office, beetje eenvoudige games, meestal ouder, beetje sketschup tijdelijk, surfen, video kijken en verder niet zo veel.

In de filmpjes wordt gesproken over onderdelen die meer geluid maken en onderdelen die minder geluid maken. Ik vroeg mij af of mijn setup van zichzelf al niet vrij stil is en daarom een extra stille kast wellicht minder nodig is.

Ik heb de indruk dat de cable management bij beide series prima is. Gewoon praktische kasten waar ik als leek wel mee zou moeten kunnen werken

Willen jullie nog eenmaal jullie visie geven over de kasten? Ik voel me wat bezwaard het weer te vragen hoor...

[ Voor 46% gewijzigd door grasmaaier op 15-05-2022 09:28 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
grasmaaier schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:17:
Maar na het kijken van diverse filmpjes overweeg ik ook de Cooler Master N400. Dit vanwege de kritiek op de airflow van de stillere varianten.
Boeit niet met jouw systeem dat niet eens 200w verbruikt.
dan plaats ik mijn huidge ODD er in. Dit kan niet met de Be Silent.
Daat heeft be quiet! de Pure Base 600 voor.
Maar ik begrijp dat deze kast maar liefst drie!! ventilatoren als standaard heeft. gezien mijn gebruik, is dat wel nodig?
Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken/aan te sluiten.

pricewatch: Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP is nog een heel aardig alternatief.

• grasmaaier
Ik hoef met mijn voorgenomen systeem niet te kijken naar de airflow?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Niets om je druk over te maken in de genoemde behuizingen.

• youridv1
Ik sluit me aan bij Uszka. Over airflow hoef je je pas druk te maken bij zwaardere hardware. Met name zware videokaarten vragen om veel airflow. Die verbruiken zomaar 300+ watt, wat meer is dan jouw hele systeem.
Ook de stillere behuizingen van cooler master en bequiet hebben ruim voldoende ventilatie voor jou.

In jouw geval zou je zelfs nog weg kunnen komen met 1 ventilator in de behuizing en dan je voeding intern laten afzuigen. Natuurlijk zijn 2 ventilatoren, 1 in, 1 uit een ideale oplossing voor 90% van de normaal geprijsde PC’s.

Al koop je een behuizing met 3 of 4 ventilatoren, dan kun je die in de bios gewoon zachtjes zetten. Alle moederborden hebben tegenwoordig een “silent” preset voor de ventilatoren. Je kunt ze gewoon allemaal aansluiten, gegeven dat je genoeg aansluitingen hebt, en op silent zetten. Ook dan heb je ruim voldoende airflow.

Er draaien in mijn kast ook 4 ventilatoren op een laag pitje. Dan nog 2 op de radiator voor mijn CPU en 2 case ventilatoren op de videokaart (met behulp van aftermarket videokaart koeling).
Toch is mijn systeem altijd fluisterstil. Ook tijdens belasting

[ Voor 59% gewijzigd door youridv1 op 15-05-2022 16:16 ]

• grasmaaier
Okay helder. dankje

Dus nu kan ik over gaan tot bestelling?

Er zijn geen andere dingetjes die ik nog moet bestellen? kabeltjes of schroefjes, wat dan ook? Met deze onderdelen heb ik alles in huis om het volledig op te bouwen? Ik betel wel een anti statisch bandje.

Er zijn geen andere dingen die ik nog moet nakijken?

Ik kan alles bij Megekko bestellen. Dan zou ik donderdag alles binnen hebben.

Ik ben ook wel benieuwd hoe ik na het bouwen controleer of alles goed werkt. Aangezien ik nu niet naar de winkel terug kan.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmaaier op 15-05-2022 20:49 ]

• martyw
grasmaaier schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:45:
Ik ben ook wel benieuwd hoe ik na het bouwen controleer of alles goed werkt. Aangezien ik nu niet naar de winkel terug kan.
Dan is een systeem met een Intel i5-12400 licht in het voordeel: als je geen beeld uit je videokaart krijgt heb je nog de ingebouwde GPU van de Intel. De Ryzen die je nu hebt mist dat, en presteert ook iets minder ....
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 143,-€ 143,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1650 GP OC (met DrMOS)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
Totaal€ 648,41

(en in principe worden alle kabels, schroeven, moeren, koelpastas, etc meegeleverd)

[ Voor 79% gewijzigd door martyw op 15-05-2022 22:12 . Reden: systeem met verbeterde CPU ]

• grasmaaier
Dankje Marty, dat is namelijk wel relevant.

Ik heb de vorige keer de computer namelijk laten bouwen zonder videokaart met een goede voeding zodat ik in de toekomst alsnog een videokaart kon plaatsen. Dat heb ik dus één jaar geleden (na 8 jaar) dus pas gedaan. Al die tijd was de onboard videokaart voor mij voldoende.

Dat wil ik nu ook. Ik had er niet eens bij stil gestaan... Ik schrok er dan ook van toen ik het las.

Mijn huidige computer heeft de I5 4460 op een MSI H97M-G43(MS-7924).

Zijn de benamingen van onboard videokaarten hetzelfde gebleven? Is de gene die jij voorstelt van dezelfde kwaliteit maar dan nieuwer? Is het enkel een kwestie van een zo'n hoog mogelijk getal? of heb je hier ook verschillende kwaliteiten/ series in?

Ik weet ook niet hoe mijn huidige videokaart zich verhoudt tot de I5, kan niet bij vergelijk. Mij staat bij dat een nieuwe I5 videokaarten van een paar jaar oud al verslaat.

Heb ik dan een andere processor koeling nodig voor een intel? Ik zag dat je daar ook een alternatief voorstelt.

Overigens loopt de prijs inmiddels wel op. Ik vind het nu wel ongeveer mijn max worden nu ik hem zelf ga bouwen. Maar wellicht zijn de desktops de afgelopen jaren relatief duurder geworden?

Ik ga toch ook kijken naar een andere ODD, de mijne maakt heel veel lawaai.

[ Voor 28% gewijzigd door grasmaaier op 16-05-2022 09:02 ]

• martyw
De nieuwe i5 - met Intel UHD Graphics 730 is grafisch beter dan de oude met Intel HD Graphics 4600, maar je videokaart is flink rapper - met name voor gaming is dat relevant (zie bv: https://www.videocardbenc...GTX-1650/2451vs4379vs4078), ik zou hem wel inbouwen in je nieuwe PC

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 16-05-2022 10:26 ]

• grasmaaier
helder en bedankt.

De totaalprijs van mijn wenslijst is hetzelfde bij Megekko en Iscomputers. Vanwege verzendkosten loont het niet of amper om te gaan shoppen bij andere aanbieders.

Megekko levert alleen en geeft geen advies, dat weet ik al. Is er nog een reden voor mij om voor de een of andere te kiezen?

De prijzen stijgen wel dagelijks, valt mij op. helaas ging de voeding al 40 euro omhoog. Dus ik denk dat het handig is om maar snel te bestellen.

• martyw
Je zou ook de BitFenix Formula Gold 450W kunnen nemen

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:07
Megekko heb ik zelf goede ervaringen mee,zie niet een reden om een andere winkel te kiezen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring ermee.

• grasmaaier
Ja ik zat zelf ook al te kijken naar een andere voeding. Had er al 5 vergeleken. is die BitFenix, los van dat het wattage wat lager is, verder qua kwaliteit enzvoort wel gelijk aan die corsair? ik zag dat die niet modulair is. verder wat verschillen in pinnen en dergelijke. maar dat zegt mij niets.

ik lees wel dat deze een intelligente fan heeft waardoor die stil is. Bij de Corsair kan ik er niets over vinden.

en de Bit is niet modulair, ik begrijp dat je dan alle kabels in de kast houd, niet weg kunt halen wat je niet gebruikt.

[ Voor 49% gewijzigd door grasmaaier op 16-05-2022 16:09 ]

• martyw
grasmaaier schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:34:
Ja ik zat zelf ook al te kijken naar een andere voeding. Had er al 5 vergeleken. is die BitFenix, los van dat het wattage wat lager is, verder qua kwaliteit enzvoort wel gelijk aan die corsair? ik zag dat die niet modulair is. verder wat verschillen in pinnen en dergelijke. maar dat zegt mij niets.

ik lees wel dat deze een intelligente fan heeft waardoor die stil is. Bij de Corsair kan ik er niets over vinden.

en de Bit is niet modulair, ik begrijp dat je dan alle kabels in de kast houd, niet weg kunt halen wat je niet gebruikt.
De Bitfenix is prima - check de recensie van de buren onder de review tab. In de Silencio kast is wel plek om de niet gebruikte kabel weg te werken.

• grasmaaier
Hallo Allemaal,

Iedereen die heeft geadviseerd, bedankt.

Vandaag heb ik mijn bestelling ontvangen. Leuk om alles uit de doos te halen!

Op een verpakking na zag alles er keurig uit. Een klein gaatje in het doosje van het moederbord. Maar het doosje van de processor heeft wat verdrukt gezeten. Deze is ietswat gedeukt en de hoeken zijn iets wat verwrongen of gevouwen.

Tsja, moet ik hier direct wat mee? Ik zag op de youtube filmpjes iets met pinnetjes bijvoorbeeld. Moet allemaal wel in orde zijn. Wat vinden jullie?

Of gewoon het principe dat het doosje in orde moet zijn?

Ik zou graag een topic willen aanmaken voor het bouwen van mijn systeem, maar waar kan ik dat het beste plaatsen? om te voorkomen dat het weer gesloten wordt..

[ Voor 21% gewijzigd door grasmaaier op 20-05-2022 19:31 ]

• grasmaaier
Ik zie nu al dat de processor komt met een processorcooler.

Maar die heb ik zelf ook besteld...

• martyw
grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:45:
Ik zie nu al dat de processor komt met een processorcooler.

Maar die heb ik zelf ook besteld...
Als je een van de aangeraden koelrs hebt gekocht zal die stiller zijn dan de Intel koeler.

• youridv1
bouwtopic kan denk ik wel hier? Ik denk niet dat je gesloten wordt, hooguit verplaatst naar het juiste mapje

processorkoeler die bij de processor in de doos zit kan direct de prullenbak in. Die zijn onbruikbaar tenzij iedere laatste cent telt, en zelfs dan raad ik iedereen aan hem toch te vervangen

Als het plastic bakje waar de cpu in zit oke is, dan doet het kartonnetje er weinig toe. Wel lullig natuurlijk

Ik zie dat je uiteindelijk een intel 12400 hebt gekocht, daar zitten geen pinnen op, zoals bij AMD, maar gouden contactjes. AMD gaat volgende generatie ook wisselen naar die soort cpu contactjes. De kans dat je cpu het niet doet is nihil, pinloze cpu’s beschadigen is erg lastig tenzij je een mesje pakt

[ Voor 56% gewijzigd door youridv1 op 21-05-2022 08:42 ]

• grasmaaier
Hallo Youri,

Bedankt,

Ik ben al een aardig stuk op weg :D. Ik wil nu een prebuild test doen.

Bouwen van mijn eerste systeem

• grasmaaier
martyw schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:04:
Of je een Windows key kan overzetten hangt van het soort licentie dat je hebt af: een OEM key kan niet overgezet, een Retail key wel. Ik zie de firma Norrod op je kast staan, mijn vermoeden is dat je daar een OEM key bij gekregen hebt..... Over goedkope keys: lees Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?

Over kast grootte: je werkt met componenten van relatief bescheiden afmeting, dat past prima in een mATX kast, bijvoorbeeld de eerste die @youridv1 noemt.
Ik heb er even goed naar gekeken.

Er zijn tal van sites waar je voor 10 of 14 euro een sleutel kunt kopen. Maar ik lees dat het niet altijd een windows 10 sleutel is maar ook wel windows 7 of 8. Dat het activeren soms telefonisch moet, heel soms werkt het niet. En ik las ook ergens dat een upgrade naar 11 problematisch kan zijn. In ieder geval weinig vertrouwen.

Maar op bol.com staat deze advertentie: https://www.bol.com/nl/nl...9BYQ.2_29.30.ProductTitle

Is dit niet de gewone volledige windows 10 dan? Ook nog eens retail. dit staat er:

Aantal licenties en gebruikers
Type licentie
Volledige-licentie
Afmetingen verpakking
14,9 x 11,6 x 2,2 cm
Verpakkingsinhoud
Officiële Microsoft Retail verpakking met USB installatie medium, toelichting en keycard met licentie sleutel

Of is dit ook misleiding? 30 euro vind ik namelijk ook niet veel geld gezien ik ze ook voor meer dan 100 zie staan. Ik ben geneigd deze te kopen. Het is ook nog eens tweemaal achtereen afgeprijsd.

(grappig, ik log in op bol.com en zie dat de prijs direct 3 euro omhoog gaat :D blijkbaar zien ze dat ik er eerder naar heb gekeken :( )

[ Voor 5% gewijzigd door grasmaaier op 23-05-2022 17:38 ]

• grasmaaier
Ik heb de Windows van mijn geplaatste link besteld en binnen.

Het is een installatie USB. Ik heb begrepen dat deze eerst alles download, met de updates, en daarna gaat installeren.

Nu vraag ik mij af of ik niet gewoon de bijbehorende key kan intypen. Aangezien ik zelf windows 10 al geinstalleerd heb. Of heeft dat consequenties voor de toekomst? Het is een retailversie.

Ik vroeg mij ook af of de key automatisch aan mijn bios wordt toegekent. Dus dat ik zodra ik windows met deze key activeer dit vanaf nu in de Bios blijft? Of moet ik in de toekomst altijd met deze USB windows blijven isntalleren?

Wat ik niet begrijp is waarom Windows de USB niet ziet. Mijn USBstations werken gewoon, maar deze USB ziet hij niet. Ik kan dus niet kijken wat er op staat. Weten jullie hoe dat kan?

[ Voor 18% gewijzigd door grasmaaier op 30-05-2022 17:28 ]

• youridv1
Installatiemedia zijn geen normale USB sticks. Ze hebben een ander filesystem. De reden dat je er niet op kan kijken is omdat dat niet de bedoeling is, volgens microsoft. Op linux installatiemedia kun je meestal nog wel wat zien, maar veel wijs word je er ook niet uit.

Ik vermoed dat je de key gewoon kan intypen ja. Als het goed is schrijft windows de key in je TPM module weg. Dat is een standaard windows feature in ieder geval. Ik zou de licentie sowieso altijd bewaren en de stick ook
Pagina: 1