Bouwen van mijn eerste systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 15:17
Beste lezers,

Met behulp van tweakers heb ik mijn eerste PC onderdelen voor een compleet systeem besteld en intussen ontvangen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 143,-€ 143,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 98,66€ 98,66
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,23€ 61,23
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 660,53

Het bouwen is nieuw voor mij maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit gaat lukken. Ik volg dit filmpje: YouTube: How to build a PC, the last guide you'll ever need!

Ik verwacht wel een aantal vraagtekens tegen te komen en die wil ik hier graag stellen.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Eerste vraag:

Mij werd geadviseerd een processor cooler te kopen, heb ik ook gedaan.

Maar ik zie nu direct al dat er eentje bij de processor zelf zit.... Wat te doen?

[ Voor 62% gewijzigd door grasmaaier op 20-05-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:50:
Beste lezers,

Met behulp van tweakers heb ik mijn eerste PC onderdelen voor een compleet systeem besteld en intussen ontvangen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 143,-€ 143,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 98,66€ 98,66
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,23€ 61,23
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 660,53

Het bouwen is nieuw voor mij maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit gaat lukken. Ik volg dit filmpje: YouTube: How to build a PC, the last guide you'll ever need!

Ik verwacht wel een aantal vraagtekens tegen te komen en die wil ik hier graag stellen.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Eerste vraag:

Mij werd geadviseerd een processor cooler te kopen, heb ik ook gedaan.

Maar ik zie nu direct al dat er eentje bij de processor zelf zit.... Wat te doen?
De Hyper 212 koelt beter en stiller dan de boxed koeler. Gewoon gebruiken dus als je het al hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Is dit de sticker die er af moet? Waar de naam op staat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4k3FzN60pWQCVor8PduXyJx6gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZzYJ7ZBDkeUbgsBqLUJnX3V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 14:11
Voor je eerste build is het belangrijkste.

Alles wat je in elkaar steekt, een connector, een moeder bord of wat het ook mag zijn.

Je hoeft in principe nergens kracht bij te gebruiken. Als dat wel het geval is, zoek dan goed wat andere mensen doen, ofwel, zorg ervoor dat je zeker weet dat wat je doet, goed is.

Maar als je lego in elkaar kan zetten, kan je ook een PC bouwen! Zeker met de guide van linus.

Over de koeling: eigenlijk levert de fabrikant altijd een koeler bij de CPU. Deze koeler is eigenlijk niet toereikend voor gamen. Je kunt dus het beste eentje erbij kopen, dat heb jij ook gedaan! goed bezig!

Ben je je ervan bewust dat je geen videokaart hebt? Ik neem aan dat je er zelf al eentje hebt anders dan maak je dit systeem eigenlijk voor niets, want met een integrated graphics kan je niet gamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:22:
Is dit de sticker die er af moet? Waar de naam op staat? [Afbeelding]
Dat mag er gewoon op blijven zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Maar in dat filmpje waren zijn woorden: for the love of God, remove the film 😀

Is dat dan iets anders? Oww wacht, hij heeft het over de thermal pad

Ja, ik heb een videokaart.

[ Voor 26% gewijzigd door grasmaaier op 20-05-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:24:

Is dat dan iets anders?

Ja, ik heb een videokaart.
Zal wel een rant richting samsung zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:24:

Is dat dan iets anders?
Kun je ff aanwijzen waar hij dat zegt in het filmpje?

Als jij een koellichaam erop plakt, dan kan dat zo zijn. Als je deze nvme drive gewoon in een m2 slot drukt, maakt het echt niet uit

edit: ik heb even gekeken naar je moederbord, je kunt hem eraf halen. maar een nvme drive heeft gewoon geen koeling nodig eigenlijk. ik zou het lekker laten zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door LittleKiller op 20-05-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Bedankt, ja zo is het.. sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Welke videokaart heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
ik had er al een, een palit gforce gtx 1650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Mooi! ik wilde even controleren of je voeding het wel aan kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
jemig wat een grote cooler is dit haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black
dit is een grote koeler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
ik geloof dat ik een intel lga 1700 heb. in ieder geval las ik dat ik een socket 1700 heb

mag ik mijn moederbord op zijn kop neer leggen. Dus met het geheugen op de doos. Zodat ik aan de andere kant die plaat kan schroeven? of hoe moet ik dat anders doen?

[ Voor 48% gewijzigd door grasmaaier op 20-05-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
@grasmaaier Wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
ik heb diverse opties in the manual. voor diverse systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Je hebt LGA 1700 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:41:
ik geloof dat ik een intel lga 1700 heb. in ieder geval las ik dat ik een socket 1700 heb

mag ik mijn moederbord op zijn kop neer leggen. Dus met het geheugen op de doos. Zodat ik aan de andere kant die plaat kan schroeven? of hoe moet ik dat anders doen?
Beter ff nieuwe comment maken volgende keer. Je kunt gewoon het moederbord op de kop leggen. Wees je ervan bewust dat het moederbord kwetsbaar is, maar inderdaad, zo zul je het moeten doen.

Het kan ook zijn dat je kast een uitsparing heeft achter het moederbord. In dat geval kun je ervoor kiezen om je moederbord te plaatsen en de bevestigingsplaat van de koeler te plaatsen als je moederbord al in de kast zit. Maar het maakt niet heel veel uit. zolang je maar voorzichtig bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Deze richting denk ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCufcJAbd6hbaAcuqqXUhUZNmPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TSfg1205KzeHwxXnJydr642.jpg?f=fotoalbum_large

Moeten die rubbere dopjes er af? Ik drukte die Finnen al uit elkaar namelijk...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_BiyI7rWA_7YZ6GAziGZuc9YYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UW8KkHnAStzXkkqV4AJLI78e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door grasmaaier op 20-05-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
wel spannend of de coolpaste zich goed uitspreid. :D maar ik had er denk ik best veel op gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:04:
wel spannend of de coolpaste zich goed uitspreid. :D maar ik had er denk ik best veel op gedaan
orientatie is goed.

Je mag er wel wat vanaf halen. Het is een beetje veel. Kijk goed naar het filmpje, daar laten ze het ongetwijfeld goed zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Te laat. Ja het filmpje had allerlei opties, tot aan volledige kruisen .. ik ben er tussen in gaan zitten.. maar ik zie er niets onderuit komen.

Onze berichten kruisten elkaar. Heb je nog een tip over die dopjes?

[ Voor 33% gewijzigd door grasmaaier op 20-05-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
grasmaaier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:10:
Te laat. Ja het filmpje had allerlei opties, tot aan volledige kruisen .. ik ben er tussen in gaan zitten.. maar ik zie er niets onderuit komen.
Het is nooit te laat om koelpasta te verwijderen, anders zouden CPUs en koelers single use zijn. Maar laat het maar zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmaaier
Gelukt. Ik ga morgen verder want het licht wordt slecht en ik word moe. Het vergt wel concentratie van me.

Hartelijk dank voor je tijd en hulp Killer!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOr_UCDxYngG7YMOBt7Ab4ZbMAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSDvd4zYkx7SGY7Jz1stnguZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
"building a pc together", ik kijk morgen mee hoe 't gaat :)
complimenten voor de (moeite van de) foto's!

je RAM stripjes zitten in ieder geval op de juiste plek (A2 en B2), komt vaker voor dat men daar de handleiding niet op leest en maar wat doet (A1 A2 of A1 B1). dat brengt ook meteen het vertrouwen dat we morgen een werkende pc hebben.
(metprutsen met de front panel header als voorspeld hoogtepunt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Goedemorgen,
Ik ga verder en wil graag een pre test doen. Ik moet mijn gpu uit mijn oude computer halen. Moet daar meer los gemaakt worden voordat ik bij mijn gpu kan komen? Het lijkt vast geklikt te zitten met dat blauwe ding en ik kan het maar beperkt indrukken...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g8EOTgQvIA3mjgXrtjGNVAgfBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpUjzvLpOc3J8ZOBrSFbZK36.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
grasmaaier schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 06:51:
Goedemorgen,
Ik ga verder en wil graag een pre test doen. Ik moet mijn gpu uit mijn oude computer halen. Moet daar meer los gemaakt worden voordat ik bij mijn gpu kan komen? Het lijkt vast geklikt te zitten met dat blauwe ding en ik kan het maar beperkt indrukken...[Afbeelding]
goeiemorgen!
aan de zijkant zit een plastic palletje(s) dat als een klemmetje over de kaart valt (vergelijkbaar met hoe je ram vastzit).
ik zie dat je de schroeven en stroomkabel al loshebt, nu het palletje naar de zijkant houden en de kaart naar je toe trekken. (hij moet er recht uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
ja dat probeer ik. Ik heb inmiddels de processorventilator en ssd eruit voor iets meer ruimte. Maar ik druk heel hard op dat blauwe palletje maar er gebeurd niets. en ik krijg de kaart er zo niet uit. ik weet het ook niet. ben al tien pogingen verder dus als het makkelijk moet gaan dan is dat stadum voorbij

Deze schroefjes kunnen wel vast blijven denk ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0DC7XdzliiR3IcDXJN5Xsq6Hww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjoCxlBv8fYDZSQ5C5rKzkiS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door grasmaaier op 21-05-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
oww, je moet er niet op drukken, maar er achter en dan schuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
grasmaaier schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:27:
oww, je moet er niet op drukken, maar er achter en dan schuin...
dat is bij elk mobo (fabrikant) net anders, maar good to hear dat je 'm hebt. de gpu komt er nu ook uit (met iets kracht zonder te forceren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik denk dat deze kabel hier hoort. Maar welke van de twee? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjFTEtqiVSmLG0jubZSAAwZRuF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcmPXTHZr89uyLkxbsyDEwhZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:39
Dat maakt niet uit, welke je pakt. ik pak altijd de kortste, zodat ik het extra stukje weer plat tegen de kabel aan kan maken met een tiewrap. Dat staat het netst. Dat kleine 2 pin stukje wat er naast los van dit kun je gewoon laten bungelen.

Dat extra stuk kabel, wat uit de eerste connector weer naar buiten komt en naar de volgende gaat, is voor als je een videokaart hebt met 2 powerconnectors. de kabel van deze voeding is dus gemaakt om 2x het benodigde wattage van zo’n connector te leveren

[ Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 21-05-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Okay top.

En het spannende is met een schroevendraaier de boel aan zetten. Ik moet de power switch hebben. Maar ik heb heel wat meer pinnetjes, dicht op elkaar, dan in het filmpje....alhoewel. het is wel hetzelfde. maar wel heel dicht op elkaar.

En moet ik nog geaard blijven bij het testen? Nee toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpYGSUhjhn9P3ReoYt5s2FDbTXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhtSB1eAAvRIuxB5ZXjfAiRB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door grasmaaier op 21-05-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
in de handleiding van je moederbord staat ergens een uitvergroot plaatje met legenda van die connector :)

pw is power
res is reset
pwr led is het aan lampje
pled is een oudere standaard voor het aan lampje volgensmij
hd led is een iets dat knippert als de hardeschijf actief is, die laat ik persoonlijk altijd los omdat het vervelend is en niet veel zinnigs zegt
speak is voor een bios speaker/pieper, als er in de doos van je moederbord een klein zwart rond speakertje zit, een dik muntstukje met 2 kabels, kan die daarop, maar dat is ver van noodzakelijk

[ Voor 70% gewijzigd door youridv1 op 21-05-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
wow. hij gaat gewoon aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
maar hoe gaat het weer uit?

en waar vind ik mijn ssd? de rest stond er wel. AANVULLING: Heet mijn SSD : M2? ik denk het wel, want dat is het enige dat ik wel kan vinden. Ik was opzoek naar iets van 500 GB. maar dat staat er niet bij. Volgens mij is het zo in orde.

Ik heb de voeding maar uit gedrukt. ik geloof dat het niet te lang moet aan staan. De save and exit zorgde voor een herstart namelijk.

[URL="https://tweakers.net/i/BPHuSrWK1tFfZeQXxXd8HjOTBnQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cY4y1HQ1GU5JY41aucPlW52i.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgUiq7FKRHgVouYhLBim8Je_HOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cY4y1HQ1GU5JY41aucPlW52i.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Moderator, ik doe mijn best. en ik heb meerder filmpjes en google aan staan hoor ;-) Maar ik voel mij gehaast omdat alles open is en dat het vaak net niet helemaal specifiek op mijn systeem is. En die handleidingen.... nou.. dat is niet altijd veel meer dan een plaatje helaas. maar komt goed.

Mijn tijd zit er nu op. Ik ga vanavond weer verder. Bedankt voor alle tijd en hulp!

[ Voor 127% gewijzigd door grasmaaier op 21-05-2022 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:@grasmaaier let een beetje op de oneliners zoals hier boven en de zoekertjes die je met een simpele google search kan vinden. Het forum is geen plek voor slowchat en dumpvragen. Mocht je in het bouwproces/installatie zaken tegenkomen die je echt niet begrijpt én niet kan vinden, dan kan je ze hier posten.

In principe staat alles in de handleidingen dus dat is de eerste plek om te kijken. Daarna google/youtube. Daarna pas het forum. Vermeld dan ook wat je gevonden hebt en waarom dat onduidelijk is. Het forum gaat uit van eigen inzet. Het is geen afhaalrestaurant ;). Succes!
grasmaaier schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:02:
Moderator, ik doe mijn best. en ik heb meerder filmpjes en google aan staan hoor ;-) Maar ik voel mij gehaast omdat alles open is en dat het vaak net niet helemaal specifiek op mijn systeem is. En die handleidingen.... nou.. dat is niet altijd veel meer dan een plaatje helaas. maar komt goed.
Je geloof zeker dat je je best doet en dat zie ik ook wel terug in je foto's etc, maar we hebben nou eenmaal bepaald dat je altijd moet laten zien wat je gevonden hebt, zodat duidelijk is dat je zelf ook moeite doet in het zoeken naar antwoorden. That's it :).

@de reacties hieronder voel je vrij om een "build-log" subforum aan te kaarten in Lieve adjes, dat is hier immers verder off topic :).

[ Voor 72% gewijzigd door br00ky op 21-05-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
br00ky schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:02:
[modbreak]@grasmaaier let een beetje op de oneliners zoals hier boven en de zoekertjes die je met een simpele google search kan vinden. Het forum is geen plek voor slowchat en dumpvragen. Mocht je in het bouwproces/installatie zaken tegenkomen die je echt niet begrijpt én niet kan vinden, dan kan je ze hier posten.

In principe staat alles in de handleidingen dus dat is de eerste plek om te kijken. Daarna google/youtube. Daarna pas het forum.[/]
kan me vinden in je modbreak.
wil wel graag opmerken dat er bereidheid is om te helpen, aangezien er netjes foto's bijgevoegd worden en ook vrij netjes omschreven wordt waar tegenaan gelopen wordt.
(deze voelt voor mij niet aan als de vaker gespotte 1dagsaccounts met een vage vraag die we nooit meer terug zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ik kan me niet zo goed vinden in de modbreak, het onelinen wel ja, maar er worden duidelijke vragen gesteld en foto’s bijgevoegd en er is veel animo om te helpen, ook mede door zij die geholpen hebben de onderdelen samen te stellen, maar ik maak de regels niet. Ik zou een assemblagehulp mapje op het forum wel waarderen, maar dat is niet voor hier. :)

@grasmaaier de ssd zou onder m.2 moeten staan inderdaad, maar wel met zijn naam. Samsung oid verwacht ik er wel in voor te komen.

Tevens zie ik in de foto bij je gskill werkgeheugen 2133mhz staan. Dit kun je verhogen door het snellere profiel in te laden, dit kan via advanced settings. Staat onder XMP of memory profile. Als je dit niet doet, krijg je niet de snelheid waar je voor hebt betaald :)
Er staat links op de foto ook XMP disabled. Dat moet weg.

ik zie ook tussen system fans de ventilatoren van je kast nog niet, dus die heb je nog niet aangesloten denk ik ?

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 21-05-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller

Ik heb de voeding maar uit gedrukt. ik geloof dat het niet te lang moet aan staan. De save and exit zorgde voor een herstart namelijk.
Dit is vrij normaal.

*knip* dit mag verder via DM als je daar behoefte aan hebt, graag weer ontopic

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 21-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliart Rivia
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 09:09
Heet mijn SSD : M2? ik denk het wel, want dat is het enige dat ik wel kan vinden.
Ja, je SSD is een m.2 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Bedankt voor de antwoorden.

Youri, bedankt dat je opmerkt dat ik mijn geheugen profiel moet aanpassen. Dat heb ik gedaan. Er was enkel profiel 1 of disabled.

Ik heb ook op de processor cooler geduwd en de temperatuur bleef stabiel. Stond als test in de filmpjes.

Ik post twee foto's die alle gegevens weergeven, voor het geval jullie nog meer opvalt dat ik moet aanpassen.

Zoals ik het nu zie lijkt alles gewoon te werken en is het in orde. Ik ga het in de kast plaatsen. Dan sluit ik ook de fans van de kast aan, die had ik nu inderdaad nog niet aangesloten.

Lets Go!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-emavXJilsKJyEyEXYGlzbTkK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHtKbY6ugxO5k6dSVq8FLUXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9xoh6EFdHHcHzKNTI3ZaXdCtjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcYKnZJh5MazCNLi93M3Ug47.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door grasmaaier op 21-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Een vraagje over het moederbord plaatje. Dien ik het USB plaatje naar binnen te buigen? Of af te breken? Ik heb het moederbord nog niet vast gezet dus ik kan het nog naar binnen buigen.
Maar het gaatje is wel erg groot voor een USB. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pmrG1bQninml2SSLGAOp1WTr2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwWdbLjD5KhCWqUGStr1ehxC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

grasmaaier schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:20:
Een vraagje over het moederbord plaatje. Dien ik het USB plaatje naar binnen te buigen? Of af te breken? Ik heb het moederbord nog niet vast gezet dus ik kan het nog naar binnen buigen.
Maar het gaatje is wel erg groot voor een USB. [Afbeelding]
Zo te zien hoort die een stuk naar ''achter'' gebogen te zijn, nu zit hij voor de poort. Kan verder niks kwaad als je hem afbreekt oid.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
volgens de handleiding moet de voeding er in met het rooster naar boven, maar dan wijst deze naar een metalen plaat. Klopt dat wel?

moet het niet met het rooster naar beneden toen?

Op het plaatje kun je dus niet het rooster zien. enkel de stekker ingang en de tekst. Aan de ander kant staat de tekst ondersteboven. Maar dan zit de stekker nog steeds aan de andere kant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpya-dicXn0DHZdd_NNCt9zplJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXuDTIRVmK2Xyw6GKcDhYcxw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHiOI3ONZEH3I8vyuwrkCP_o7vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkymGf7ciLgQuFjLFiohYMes.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door grasmaaier op 21-05-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik zou de voeding met de ventilator naar beneden monteren er zit een rooster in de onderkant, dan kan de fan van de voeding koele lucht naar binnen zuigen via dat rooster

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 21-05-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Op youtube heb ik nog gezocht naar montage van deze voeding maar kon niets over dit model vinden. tsja. zowel aan de boven als aan de onderkant zit een metalen plaat met circa 5 mm ruimte tussen de voeding en de plaat. Aan de bovenkant zit nog wel een uitsparing van iets van 15 mm bij 50 mm. Aan de onderkant zit een roostertje met filter. Mijn gevoel zegt dat het wel gek is de voeding ondersteboven te monteren. Of is er geen boven of onderkant moet voeding?

[ Voor 36% gewijzigd door grasmaaier op 22-05-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Inderdaad ondersteboven monteren. Je wilt immers niet dat warme lucht vanuit de voeding je case in wordt geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
waarom heeft mijn moederbord een usb 3.2 ingang. en heeft mijn kabel enkel 3.0 er op staan?

YouTube: How to build a PC, the last guide you'll ever need! 1.16 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJmBMv6ZEeiiiMSFy3jOZs8WsRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg8Z0bY7rkoliGX4GwZkqDyN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door grasmaaier op 22-05-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik geloof dat ik klaar ben. Alles zit in de kast, kast dicht en ik kom weer in de bios.

Dan is alles okay? En is het nu tijd om Windows te installeren?

Een vraagje nog. Ik heb veel schroefjes over maar een wil ik navragen. Die op de foto. Ik had er twee van. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4uzhqlP4txCRCROV3553r6JL2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfm5kwYOgAx6ftv5IpqFKbrW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle drie de fans doen het, en de xmp staat nu op profiel 1. Temperatuur blijft nu op 26 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1f8pTRsjagn-aZvWMI2rjt0TSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yv2ybxA5N6QVL8QYpycEt03K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door grasmaaier op 22-05-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Ik zou persoonlijk de M.2 SSD in de bovenste slot stoppen.
1. Dan kan het ook gebruik maken van de heatsink (cooler)
(sticker lekker op de SSD houden, wel folie van de heatsink halen)
2. Dan is het rechtstreeks aan gesloten op je CPU en is beter dan via je chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
grasmaaier schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:49:
Een vraagje nog. Ik heb veel schroefjes over maar een wil ik navragen. Die op de foto. Ik had er twee van. [Afbeelding]
Wij kunnen niet ruiken waar dit schroefje bij hoort. Of die dus nog nodig is kunnen wij niet weten ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
grasmaaier schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:49:

Een vraagje nog. Ik heb veel schroefjes over maar een wil ik navragen. Die op de foto. Ik had er twee van. [Afbeelding]
Dat is voor de installatie van M2 ssd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Wat die schroefjes doen, kunnen wij inderdaad niet ruiken. Als alles vast zit, zijn de potentieel voor additionele SSD’s, die jij niet geinstalleerd hebt, of simpelweg reserve.

Yes, windows installeren, drivers halen op de product support pagina van je moederbord en de nvidia driver voor je videokaart halen en dan is het off to the races.
Windows zal uit zichzelf ook wel drivers installeren. Vaak zelfs de juiste, maar niet altijd even up to date

[ Voor 14% gewijzigd door youridv1 op 22-05-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Okay, die M2 verplaatsen.... Dan moet ik de cooler er af halenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4iUB8nCy8w2xgMxja566UrenNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o56OuupxaZYjsIEI2GV7I8l7.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht de graphics card

Oww het viel reuze mee. Enkel de graphics card (wederom) verwijderd. Ik kreeg een kleine hartverlamming toen ik het las haha.

Ik heb de film er af gehaald. Zie foto. Wat is dat materiaal dat er op die heatsink zit? Daar ging het dus over in een van mijn eerste vragen. Bedankt heren/dames.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-6df91iWW9MUV0cR2b75JYw-x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72bhT0dxmKt6DhX2G3kEcoVo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 120% gewijzigd door grasmaaier op 22-05-2022 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
grasmaaier schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:23:
Ik heb de film er af gehaald. Zie foto. Wat is dat materiaal dat er op die heatsink zit?
Google?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Google is je vriend. Dat is een thermal pad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
grasmaaier schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:23:
Okay, die M2 verplaatsen.... Dan moet ik de cooler er af halen[Afbeelding]

Wellicht de graphics card

Oww het viel reuze mee. Enkel de graphics card (wederom) verwijderd. Ik kreeg een kleine hartverlamming toen ik het las haha.

Ik heb de film er af gehaald. Zie foto. Wat is dat materiaal dat er op die heatsink zit? Daar ging het dus over in een van mijn eerste vragen. Bedankt heren/dames.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad een thermal pad, dat is om goed contact te maken met je M.2 drive.
Pagina: 1