Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 12:56
Goedemorgen,

Bij voorbaat dank voor jullie hulp/info.

We zijn al aan het lezen geslagen over volledige ir verwarming maar stemt ons niet erg positief. We hebben een bod gedaan op een twee onder een kap huis. Uit 1974. Vloer is geisoleerd en dak gedeeltelijk. Schuifpui heeft a+++ glas maar rest niet. Hele huis wordt verwarmd met ir panelen. Warm water komt uit gasgeiser. Er zijn geen radiatoren of iets dergelijks meer. Huis heeft 28 pv. Ook 2 airco units boven maar die zijn redelijk oud en verwarmen niet goed volgens makelaar. Vdrkoper betaalt 200 euro voor elektra en 60 euro aan gas. Per maand is dat. Wij vinden dat erg hoog met 28 panelen en lijkt alsof het niet goed te verwarmen is. Met name in de winter. Naarmate het salderen afneemt zal dit alleen maar duurder/hogerworden toch? Wij hebben geen goed gevoel over alleen maar ir panelen. Zouden er nog meer opties zijn om de benedenverdieping te verwarmen? Die is namelijk groot en hoog. Of eerst volledig isoleren en dan pas vervolgstappen? Intentie was eigenlijk om zonder iets te doen in het huis te trekken…..

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je biedt op een huis uit 1974 en wilt niets doen?

Als die panelen er bijvoorbeeld al 12 jaar op liggen zal het weinig meer opleveren in vergelijking met de moderne panelen, dan alles verwarmen met IR, slechte isolatie en dan oude airco’s, ik zou een budget gaan reserveren om dit gelijk goed te regelen met isolatie, vloerverwarming en een lucht/water & /lucht/lucht warmtepomp combinatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Ik zou daar ook geen goed gevoel bij hebben. Zo'n huis wil je niet met IR verwarmen.
Ik zou dan toch gaan verbouwen en een warmtepomp met vloerverwarming installeren. Of een goede moderne airco en daar mee gaan verwarmen (doe ik hier ook).

Ook bizar dat ze dus IR geïnstalleerd hebben en dan niet van het gas zijn gegaan. Waarom dan die overstap op IR...

En inderdaad, áls salderen daadwerkelijk afgebouwd gaat worden (dat roepen ze al sinds 2015), dan gaat dit een dure grap worden.

Aan de andere kant. Je kan er prima nu in en alvast een plan maken om over 3-5 jaar de boel aan te pakken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Eerst isoleren, dan pas verduurzamen.

Dus het bekende rijtje:
Spouwmuur isolatie
Tochtstrippen
Dubbel glas

IR paneel vind ik iets voor op een wc of badkamer.
Goedkoop verwarmen > kachel
Duurzaam verwarmen > warmtepomp voor je vloer verwarming circuit en bij verwarmen met andere middelen zoals een lucht/lucht (airco)

discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
200+60 op basis van welke tarieven? Ja daar is natuurlijk leuk mee te stoeien als het tarieven op een nog lopende ouder contract zijn...

60 euro aan gas per maand voor alleen een gasgeiser lijkt me extreem veel voor SWW...

Wil je een woning in waar je niets aan hoeft te doen, dan moet je verder kijken. Ik ruik vragen die niet gesteld zijn en Antwoorden waar je niet blij van gaat worden.

Persoonlijk zou ik er op rekenen dat deze woning een geheel nieuw verwarming systeem nodig heeft... En dan is het enige verstandige vloerverwarming, overal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
Mijn zusje heeft ook zo'n woning gekocht vorig jaar, er werd ook nog trots geadverteerd met "all-electric"; om te janken

Inmiddels hebben zij overal L/L warmtepompen opgehangen, het enige dat nog haalbaar was.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@FenF Zoals gezegd: op welke tarieven gebaseerd?

Als het niet op recente tarieven is gebaseerd dan moet je eigenlijk lezen:

500 euro per maand stroom en 200 euro per maan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:30
Je hebt een paar opties
1 de infraroodpanelen lekker laten hangen en gebruiken als sporadische verwarming voor de ruimtes die je niet vaak gebruikt.
2 Het trekken van nieuwe cv leidingen naar de ruimtes die je echt wil verwarmen en meteen vloerverwarming aanleggen.
3 Investeren in een paar nieuwe airco's voor de verwarming en een warmtepompboiler, kan het gas er meteen uit.

Optie 3 is het meest snel en goedkoop te realiseren.

Ps. Klinkt als iemand die de radiators lelijk vond of op zijn gas rekening wilde besparen en dan maar is gegaan voor de meest goedkope en slechte electrische oplosssing.

De PV opbrengst zal vermoedelijk wel meevallen maar vanwege de Cop1 verwarming moet er geld bij.

[ Voor 29% gewijzigd door D-dark op 08-05-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FenF schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:48:
Vdrkoper betaalt 200 euro voor elektra en 60 euro aan gas. Per maand is dat. Wij vinden dat erg hoog met 28 panelen en lijkt alsof het niet goed te verwarmen is.
Wat is het woonoppervlakte? Voor een huis in de jaren 70 is dat niet belachelijk veel ofzo. Wij betalen in een huis van ~150m2, 485 euro per maand aan gas/electra omdat het ook gewoon niet warm te houden is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:52
Oon schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:45:
[...]

Wat is het woonoppervlakte? Voor een huis in de jaren 70 is dat niet belachelijk veel ofzo. Wij betalen in een huis van ~150m2, 485 euro per maand aan gas/electra omdat het ook gewoon niet warm te houden is
Nou dan stook je wel flink ook. Wij wonen in een huis van 160m2 uit 1900 en betalen €240 per maand.

In dit geval zou ik zoals eerder aangegeven ook voor een volledig nieuw verwarmingssysteem gaan, wel zo lekker om dit te doen voor je er daadwerkelijk woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 12:56
Hi allen dank voor de antwoorden.
Mijn man was iets te kort door de bocht met zijn verhaal, ik zal het wat aanpassen.

Het huis is uit 1974 maar volledig gemoderniseerd. De staat is zo perfect dat er echt niets aan gedaan hoeft te worden dan alleen meubels erin.

Vloerverwarming is voor nu geen optie want er ligt een hele mooie natuurstenen vloer in. Wij snappen ook niet waarom ze niet voor vloerverwarming hebben gekozen.
Het huis heeft een aparte bouw. Woonkamer ligt aan tuinkant en het direct een deel van het dak erboven. Boven de keuken en eetgedeelte liggen de slaapkamers.
De vloer beneden is volledig geïsoleerd . Het dak van de woonkamer is ook geïsoleerd. De pui in de woonkamer is hr+++ glas. Eetgedeelte en keuken dubbelglas.

In de woonkamer hangen aan de muur aan weerskanten 2 grote panelen en aan het plafond 2 grote zwarte ballen.
Bij de eettafel hangt er een en in de keuken 2. Verder is er nog een openhaard.
In een zijkamer bij de woonkamer die open is hangt niets. Zie hier de plattegrond.

Gelukkig kunnen we ons huidige contract van energieleverencier meenemen lees ik net

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCPEYPUqNVWQpKs-VvebwEZqV_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIX0yK1JXGmKEMxz4GxAJsaf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Dan blijven er nog steeds 3 opties:

- Niet doen
- Hoge energie rekening
- Accepteren dat je gaat investeren in lucht/lucht warmtepomp verwarming. Lees het topic daarover nu eerst door zodat je deze optie begrijpt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
@FenF
Je hoeft niet gelijk iets te doen. Goed om te weten:

Isoleren blijft altijd stap 1:
- Als je nog geen HR++ hebt maar ouderwets dubbel glas is het lonend om dat glas te vervangen. Dat kan in bestaande kozijnen, zeker als die van hout zijn.
- niet geisoleerde deel dak toch naisoleren helpt ook echt.

Je kan met IR beginnen, zeker als je weinig thuis bent en als je thuis bent vaak de haard stookt.

Besef dat als je met IR het huis op 20 graden wil houden:
je 4x zoveel kWh nodig hebt met IR als met een L/L of L/W WP.
Een gasketel is per 8kWh 1 m3 gas.

Lijkt me ook belangrijk om uit te vinden of je een natuurstenenvloer zonder vloerverwarming wel comfortabel vindt.

Insc

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 08-05-2022 19:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Klinkt als een geflipt huis en ik raadt jullie dan ook aan om een goeie bouwtechnische keuring te laten uitvoeren, vaak doen ze voornamelijk minimale zaken en het het doel er goed en instap klaar eruit te laten zien.

Verder eens met @Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Vorkie dat is een goed idee... Er zijn zo te horen echt hele domme keuzes gemaakt met het huis... Je wil weten wat er verborgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eens met bovenstaande.
Ik wil nog wel plafondverwarming +spanplafond voorstellen, maar ik denk dat L/L hier haalbaarder en veel goedkoper is, zeker op korte termijn.

En een warmtepompboiler, die kan mooi in de bijkeuken (wel geveldoorvoer nodig).
Dat scheelt in ieder geval een gasaansluiting.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

FenF schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:32:
Hi allen dank voor de antwoorden.
Mijn man was iets te kort door de bocht met zijn verhaal, ik zal het wat aanpassen.

Het huis is uit 1974 maar volledig gemoderniseerd.

..

Gelukkig kunnen we ons huidige contract van energieleverencier meenemen lees ik net
Het is dus niet gemoderniseerd anders lag er wel vloerverwarming icm met een warmtepomp

En je 2 opmerking is korte termijn denken. Energie wordt alleen maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

FenF schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:32:

Als je huidige contract nog loopt zul je hem zelfs in 99% van de gevallen mee moeten nemen.
Het contract staat op naam van een (rechts)persoon, niet op een adres.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@FenF

"De vloer beneden is volledig geïsoleerd . Het dak van de woonkamer is ook geïsoleerd. De pui in de woonkamer is hr+++ glas. Eetgedeelte en keuken dubbelglas."

volledig geisoleerd wat betekend dat? net als het dak vd woonkamer, dat zal dan een plat dak zijn?
eetgedeelte en keuken is hr++? staat in het glas of als het er niet in staat, dan is het waarschijnlijk gewoon dubbel glas en dat is 3x slechter dan goed hr++ (wat al een minimum is).

de muren zijn ook geïsoleerd?

boven is dus eigenlijk geen verwarming momenteel, dat is in zo'n huis wel wenselijk dus een dikke kostenpost om te herstellen.

het verwarmen met IR panelen en een houtkachel (om zo de energierekening nog wat te verlagen), lijkt de huidige bewoners ook al niet echt goed af te gaan.

minimaal 5000kw stroomopbrengst van de pv en dan nog 200e per maand kwijt is niet best. Stroom is nu ook ongeveer 3x duurder dus daar kan je 600e per maand van maken.

nu de tips:

+ warmtepompboiler erin ipv de geiser. kan het gas eraf en kan je ook je warmwater in elk geval vanaf je panelen laten opwarmen wanneer het salderen voorbij is. mogelijk dus ook je fornuis vervangen.

airco's boven ouder dan 10jaar vervangen en anders mogelijk bijvullen, reviseren.
beneden ook minimaal 2 airco's ophangen en dan wel een paar degelijke. je hebt bv van mitsubishi aircps die de ruimte scannen en dan naar de plekken blazen die kouder blijven.

kostenplaatje toch wel 6k of als je boven ook moet vervangen richting 8k.
IR panelen is mooi en werkt leuk als je eronder zit, maar voor ruimteverwarming is het niet goed genoeg tenzij je een passiefhuis hebt.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik ben het eens met de tips om met airco’s (L/L WP) te verwarmen, doen we hier ook met MHI units en dat werkt echt perfect. 5 units hier in onze vrijstaande woning en dat bevalt goed. Zeer efficient en snel verwarmen wanneer je wil en kwa installatie nog best te overzien.

Voor warm water is een WPB het meest efficient, maar als je een heel laag warm water gebruik hebt zoals wij ook (100 m3 per jaar aan gas) dan kan je ook een simpele elektrische boiler overwegen, die zijn erg goedkoop in aanschaf en helpen je ook voor lage kosten van het gas af zodat je vastrecht weer bespaard. En met PV stroom ook best goedkoop in gebruik.

IR panelen zijn heel mooi, wij hebben er hier ook een gebruikt in een thuiskantoor, een jaar lang. Nu met meer isolatie en een L/L unit daar is het elektra verbruik in de winter gedaald van 320 kwh naar 120 kwh per maand!!!

Dus inderdaad als je nog ergens wat isolatie kan verbeteren zeker doen. Vooral als het laaghangend fruit is en je nog een “door waai dak” hebt zoals wij hadden in ons huis van 1969 8)7 Het waaide de spouw en alle binnenmuren door en nu dat dak beter geisoleerd is, is gelijk ons hele huis energie zuinig! We hebben panelen gelegd om ons hele verbruik minimaal af te dekken maar nu hebben we opeens veel te veel panelen. Nee wacht niemand heeft ooit teveel panelen. 8) Maar we leveren wel meer stroom aan de rest van de straat tegenwoordig >:)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zo te lezen vinden jullie/is het een mooi huis, ik zou eerst alle mogelijke alternatieven bekijken en als niets kan dan voor lief nemen om binnen en buiten te verlelijken met een hoop airco units. Er zijn meer alternatieven, ik zou geen plafondverwarming nemen ivm de lage hoogte van de kamers. Kijk eens naar wandverwarming icm met een lw warmtepomp, jullie hebben genoeg m2 om van af te snoepen. Staat er midden in de kamer een open haard? Die wel even moderniseren dan ! Vervangen door een hoog rendement houtkachel en wel zelf hout hakken dan, doe je ook nog zelf wat voor de warmte ;-)
De geiser vervangen door een doorstroomverwarmer is ook mogelijk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:27
Wel een natuurstenen vloer (hardstikke duur, hardstikke mooi) maar niet de moeite doen om er even vloerverwarming onder te leggen.
Zoals hierboven al aangegeven betekent dit dat er gewoon domme, verkeerde keuzes zijn gedaan waarbij de looks voorop stonden en de functionaliteit achterwege bleef.
Ik begrijp dat het een aantrekkelijk plaatje oplevert en het is heel moeilijk om daar als koper doorheen te kijken en te zien dat je toch wel een huis koopt met een groot gebrek.
Daarnaast is het wel houden van een gasaansluiting alleen voor het warm water ook een domme verkeerde keuze. Je kunt erover speculeren wat er nog meer aan merkwaardige keuzes in de woning te vinden is.
En ja, zodra het salderen is afgelopen ben je helemaal de sjaak in deze woning qua energierekening en kun je alsnog die natuurstenen vloer eruit gaan slopen of leeglopen op de rekening voor resistief verwarmen.

Airco's ophangen en daarmee verwarmen kan, maar de ervaringen hiermee zijn erg wisselend.
Werken doet het wel, maar ze maken continu geluid en ze blazen, sommige mensen kunnen daarmee leven anderen vinden het oncomfortabel en wennen er nooit aan. Ik zou de gok niet nemen, nog afgezien van het esthetische effect van overal airco's, omdat je geen plan B hebt als het voor jou niet werkt.

Punt is dat wanneer je een woning koopt die helemaal af is, je daar ook een prijs voor betaalt qua afwerkingsniveau. Dan moet die woning ook naar je zin zijn, niet alleen qua looks maar ook qua techniek.
Anders betaal je de hoofdprijs en kun je alsnog gaan verbouwen en dat was nou net niet de bedoeling.

Mocht je de funda link willen posten hier doe dat vooral dan kunnen we meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:48:
Wel een natuurstenen vloer (hardstikke duur, hardstikke mooi) maar niet de moeite doen om er even vloerverwarming onder te leggen.
Zoals hierboven al aangegeven betekent dit dat er gewoon domme, verkeerde keuzes zijn gedaan waarbij de looks voorop stonden en de functionaliteit achterwege bleef.
Om dit iets meer duidelijk te maken, kennissen hebben vloerverwarming laten leggen. Dit kostte ongeveer 1500 EUR voor ~100m2 (weinig groepen). Dat zijn dus echt de kosten niet. Hetzelfde voor isoleren, vele vormen van isolatie zijn goedkoop en verdien je snel terug. Dat er niet geïsoleerd is is behoorlijk vreemd.

Infraroodpanelen kunnen nuttig zijn, echter zijn er veel betere oplossingen als hoofdverwarming (edit: dit dankzij de lage COP / efficiëntie). Zeker met een redelijk hoog plafond en een trap zou ik het mij (geen expert) logisch zijn om te verwarmen vanaf de vloer. Of puur en alleen een lichaam te verwarmen dankzij infrarood (edit: en dus de woonkamer niet volledig op te warmen).

Je hoort trouwens te isoleren voordat je andere maatregelen neemt. Modern zou ik dit huis niet noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door bkor op 09-05-2022 10:58 ]

Pagina: 1