Software alternatieven in Downloads

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Geregeld komen er nieuwe software-versies voorbij op de Frontpage. Vroeger heette dat onderdeel de "Meuktracker", tegenwoordig heet het Downloads. Daar staat allerlei software netjes gecategoriseerd.

Ik weet niet of het geautomatiseerd wordt met bijvoorbeeld Ketarin, of dat het door de community wordt aangedragen, maar vele softwarepaketten en hun versiegeschiedenis worden geïndexeerd door Tweakers.

Zo stond er onlangs een nieuwe versie van TagScanner op de frontpage. Dan zou ik wel willen zien welke alternatieven zijn en hoe die soortgelijke app die me aan Star Trek doet denken ook alweer heet.
spoiler:

De meeste handige tools die ik gebruik heb ik gevonden doordat anderen mij er op attenderen. Het is niet ingewikkeld om te bepalen of iets een alternatief is of niet. Dat is behoorlijk objectief te bepalen. Of iets een goed alternatief is, dat is subjectief, en daar zijn de reacties of het forum voor.

Het lijkt me handig als er in de metadata van een softwarepakket - waar bijvoorbeeld ook de compatibaliteit en versiegeschiedenis door Tweakers wordt geïndexeerd - bij wordt gehouden welke alternatieven er nog meer door de Tweakers meuktracker worden geïndexeerd.

De community zou deze alternatieven kunnen aandragen. Het is niet alleen goed voor het ontdekken van nieuwe software en het engageren van de community, het is ook goed voor de SEO.

Geef deze TS een +1 (y) om het op de agenda te zetten!

[ Voor 74% gewijzigd door Sando op 22-10-2022 14:39 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is er mis mee om de betreffende meuk softwarenaam even te kopiëren en te plakken op www.alternativeto.net? Daar wordt actief een hele database bijgehouden met programma's, kun je er selecteren op Windows, Mac of Linux varianten en kun je meteen zien wat betaald, shareware of open source is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het zou daarnaast wel fijn zijn als Orc meuk voorlopig geen aandacht krijgt in het kader van Fuck RuSSia.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 19:20

macnerd

No Apples please :-)

sypie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:28:
Wat is er mis mee om de betreffende meuk softwarenaam even te kopiëren en te plakken op www.alternativeto.net? Daar wordt actief een hele database bijgehouden met programma's, kun je er selecteren op Windows, Mac of Linux varianten en kun je meteen zien wat betaald, shareware of open source is etc.
Wellicht is een linkje naar alternativeto.net (inclusief applicatienaam) een mooi idee. Dus bij een update over Notepad++ zou er dan een linkje bij komen naar https://alternativeto.net/software/notepad-plus-plus/.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Jongens, jullie moeten de TS wel een +1 AKA thumbs up geven, anders komt deze feature nooit op de agenda. ;)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Laatst online: 18:54

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik denk dat eventuele alternatieven uit de reacties moeten komen. Dan heb je meteen ervaringen i.p.v. en simpel linkje.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 21-09 19:20

macnerd

No Apples please :-)

Rhapsody schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:29:
Ik denk dat eventuele alternatieven uit de reacties moeten komen. Dan heb je meteen ervaringen i.p.v. en simpel linkje.
Mwah daar denk ik anders over. Niet alle versies worden voorzien van commentaar, dus dan mag je door de oudere versies heen bladeren om te zien of iemand een alternatief heeft genoemd. De ervaringen zijn zeker nuttig, maar handig om alternatieven te zoeken vind ik ze niet.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De simpelste manier om alternatieven te vinden zonder ervaringen van anderen is toch gewoon zelf zoeken? Sommige 'alternatieven' die op 3rd party sites worden genoemd zijn slecht of zelfs eigenlijk helemaal geen alternatief. Juist de ervaringen van anderen maken het waardevol imho.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tweakers.net is geen indexer van alle software die maar online wordt geslingerd; hiermee ga je goede & slechte "alternatieven" dus nooit / tijdig vastgelegd krijgen en is er altijd wel iemand die dan na een week, maand of jaar vindt dat er niet genoeg aandacht besteed is.

Als ik kijk naar iets als dit filter weet ik in ieder geval een grove scheiding te maken wat er op mijn laptop & Windows 11 kan draaien als ik iets met MP3 wil doen.
macnerd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:44:
[...]

Mwah daar denk ik anders over. Niet alle versies worden voorzien van commentaar, dus dan mag je door de oudere versies heen bladeren om te zien of iemand een alternatief heeft genoemd. De ervaringen zijn zeker nuttig, maar handig om alternatieven te zoeken vind ik ze niet.
Mogelijk valt dat op te lossen door +2 reacties automagisch "door te kopieren" naar de volgende versie van een pakket. Hiermee zal je dan, als lezer, gestimuleerd worden om een +2 van 2 jaar geleden even zelf door Google te halen of het alternatieve pakket of bekende bug er ondertussen uit gehaald is.

Let wel: het is & blijft Tweakers en zoals @Bor aangeeft, je kan ook zelf zoeken naar applicaties. Verder is er op GoT ook een berg met verzameltopics zoals "hoe heet deze game ook alweer" of "waar koop je bepaalde iets". En niets houdt je tegen verder om een goed-omlijnde topicstart te beginnen waarin je aangeeft wat je exact wil doen met je verzameling .OGV bestanden en dan kunnen kenners daarover meedenken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:43:
Tweakers.net is geen indexer van alle software die maar online wordt geslingerd (...) je kan ook zelf zoeken naar applicaties
Waarom hebben we dan al sinds jaar en dag die meuktracker die softwareversies indexeert? Je kunt immers ook handmatig naar updates zoeken. Dit is overigens een retorische vraag, en het antwoord ("omdat het handig is") is ook van toepassing op het linken van alternatieven in de metadata.

Hier op Tweakers kan de community nieuws submitten. De community kan hardware submitten. Software submitten. Updates van software submitten. Metadata van hard- en software aanpassen, of een verzoek daartoe doen. Waarom zouden we de community niet alternatieven die toch al door de Tweakers meuktracker geindexeerd worden naar elkaar laten linken? Waarom zouden we daar opeens een grens trekken? Het is niet alleen goed voor het ontdekken van nieuwe software en het engageren van de community, het is ook goed voor de SEO.

Het is niet heel vaag of ingewikkeld om te bepalen of iets een alternatief is of niet. Dat is behoorlijk objectief te bepalen. Of iets een goed alternatief is, dat is subjectief, en de meningen zullen verschillen. Maar net als bij het moderatiesysteem wil Tweakers juist die objectieve data van de community hebben.

Onlangs was er een enquête geweest over hoe T de community meer kan engageren. Nou, zo bijvoorbeeld. Laat mensen enthousiast hun kennis delen op een plek waar anderen er wat aan hebben. De meeste handige tools die ik gebruik heb ik gevonden doordat anderen mij er op attendeerden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bor schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:58:
Sommige 'alternatieven' die op 3rd party sites worden genoemd zijn slecht of zelfs eigenlijk helemaal geen alternatief.
Er is inderdaad ontzettend veel troep. In mijn idee gaat het dan ook alleen om alternatieven die al door de Tweakers meuktracker worden geïndexeerd. Daar wordt dan naar gelinkt. Als er een alternatief - een softwarepakket dus - in de meuktracker ontbreekt, dan kan dat via de reguliere kanalen op de Downloads pagina aangevraagd worden. Pas als de kwaliteit goed genoeg is om door de meuktracker opgenomen te worden, dan kan het ook aangedragen worden als een alternatief.
Rhapsody schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:29:
Het is juist handig als er (bijvoorbeeld) rechts onder de versiegeschiedenis een aantal klikbare alternatieven staan. De link brengt je naar de Tweakers-softwarepagina van het alternatief, en daaronder kan je in de reacties lezen wat mensen ervan vinden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1