Dit systeem moet het kerstkado worden voor mijn vader, met de nadruk op het. Je van het. Hij is gepensioneerd en daarvoor praktisch zijn hele leven wiskundedocent geweest op een ROC. Hij heeft ook daarom sinds begin jaren 80 ook altijd een PC gehad. Hij is het type dat gaat glunderen als we het hebben over hoeveel kernen er tegenwoordig wel niet in een CPU zitten. "Ja, en tegenwoordig raken die elk 5GHz." "Oh echt waar? Tjonge jonge! En dat 16 keer?" Snap je? 
Zijn huidige PC heeft hij gekocht voor 2300 euro, 12+ jaar geleden, zodat 'ie wel even mee ging. Nu ruim 12 jaar verder is hij echter te zuinig om zichzelf een keer te trakteren door een nieuwe te kopen, terwijl wij allemaal weten dat hij wel een nieuwe zou willen hebben.
Zijn huidige systeem is volgens mij een Intel quadcore (4x2.5Ghz denk ik?), 4gb intern en een ratelende harde schijf. Ook heeft hij twee verschikkelijke niet-matchende monitoren.
Tijd voor een upgrade!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat hij er op doet wil ik niet zwaar laten meewegen in deze adviesvraag. Hij gebruikt Office, een programma om Midi files te schrijven voor de kerk(?), hij bewerkt en beheert de foto's van de familie en speelt hij een keer Lemmings of Battlechess in een dosbox. Overduidelijk geen requirements voor de onderdelen die je hieronder ziet, maar toch. Die ouwe mag wel eens weer verwend worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1600,- euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat het enige wat hij uit z'n oude PC zal overplaatsen zijn harde schijven zullen zijn. Ik ga ervan uit dat die oude schijven wel overgeplaatst kunnen worden als secundaire schijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de onderstaande configuratie voldoende is om weer een decennia soepeltjes mee te kunnen met de rest van de wereld. Ik weet het, de configuratie is een shotgun en de requirement lijkt het doden van een muis, maar we willen hem verwennen. We willen hem een PC geven waarvan hij denkt: "Wat een geweldig apparaat, daar kan ik voorlopig wel mee vooruit zeg!"
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU
Minimaal Intel i7 12th gen (Hij heeft nu eenmaal altijd Intel gehad. Ik sta wel open voor een AMD configuratie, al moet ik nog wel overtuigd worden. Ik wil er ook een leuk verhaal bij hebben.
GPU
nVidia (ook hier sta ik open voor een AMD component.Uiteraard geen 20 of 30-serie GeForce oid.)
Alle overige componenten
Geen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn huidige PC heeft hij gekocht voor 2300 euro, 12+ jaar geleden, zodat 'ie wel even mee ging. Nu ruim 12 jaar verder is hij echter te zuinig om zichzelf een keer te trakteren door een nieuwe te kopen, terwijl wij allemaal weten dat hij wel een nieuwe zou willen hebben.
Zijn huidige systeem is volgens mij een Intel quadcore (4x2.5Ghz denk ik?), 4gb intern en een ratelende harde schijf. Ook heeft hij twee verschikkelijke niet-matchende monitoren.
Tijd voor een upgrade!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat hij er op doet wil ik niet zwaar laten meewegen in deze adviesvraag. Hij gebruikt Office, een programma om Midi files te schrijven voor de kerk(?), hij bewerkt en beheert de foto's van de familie en speelt hij een keer Lemmings of Battlechess in een dosbox. Overduidelijk geen requirements voor de onderdelen die je hieronder ziet, maar toch. Die ouwe mag wel eens weer verwend worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1600,- euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat het enige wat hij uit z'n oude PC zal overplaatsen zijn harde schijven zullen zijn. Ik ga ervan uit dat die oude schijven wel overgeplaatst kunnen worden als secundaire schijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de onderstaande configuratie voldoende is om weer een decennia soepeltjes mee te kunnen met de rest van de wereld. Ik weet het, de configuratie is een shotgun en de requirement lijkt het doden van een muis, maar we willen hem verwennen. We willen hem een PC geven waarvan hij denkt: "Wat een geweldig apparaat, daar kan ik voorlopig wel mee vooruit zeg!"
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU
Minimaal Intel i7 12th gen (Hij heeft nu eenmaal altijd Intel gehad. Ik sta wel open voor een AMD configuratie, al moet ik nog wel overtuigd worden. Ik wil er ook een leuk verhaal bij hebben.
GPU
nVidia (ook hier sta ik open voor een AMD component.Uiteraard geen 20 of 30-serie GeForce oid.)
Alle overige componenten
Geen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Geen RGB
- Geluidsniveau is geen issue (zijn gehoor is niet al te best meer
)
- Energieverbruik is geen issue (zware games of taken zullen niet voorkomen)
- Futureproof (voor 10+ jaar)
- A-merken en modellen (ik wil niet pretenderen dat wat ik gekozen heb, allemaal A-merk of model is. Ik heb er wel iets verstand van, maar niet zo diep als de meeste hier.)
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
- Kan hij met dit systeem, zonder een GPU, moeiteloos video kijken met het scherm in de config?
- Wat kan ik nog uit de overige 80,- euro halen?
- Zijn er mogelijk hardware incompatibiliteiten/bottlenecks te noemen?
- Is de voeding krachtig genoeg? Ik kon wel vinden dat de CPU 'gedekt' is, maar kon niet zo zien of andere componenten samen misschien meer nodig hebben.
- Moet ik nog extra koelventilatoren erbij nemen?
- Welke koelpasta, en waar, schaf ik aan?
- Suggesties welkom!
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i9-12900F Boxed | € 531,10 | € 531,10 |
| 1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 205,95 | € 205,95 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 34GL750-B Rood, Zwart | € 359,- | € 359,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 29,- | € 29,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 75,61 | € 75,61 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M (2021) | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB | € 176,50 | € 176,50 |
| Totaal | € 1.512,96 | |||