Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het kerstkado voor mijn vader, een nieuwe desktop.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BillyZesNegen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-01 11:49
Dit systeem moet het kerstkado worden voor mijn vader, met de nadruk op het. Je van het. Hij is gepensioneerd en daarvoor praktisch zijn hele leven wiskundedocent geweest op een ROC. Hij heeft ook daarom sinds begin jaren 80 ook altijd een PC gehad. Hij is het type dat gaat glunderen als we het hebben over hoeveel kernen er tegenwoordig wel niet in een CPU zitten. "Ja, en tegenwoordig raken die elk 5GHz." "Oh echt waar? Tjonge jonge! En dat 16 keer?" Snap je? :)

Zijn huidige PC heeft hij gekocht voor 2300 euro, 12+ jaar geleden, zodat 'ie wel even mee ging. Nu ruim 12 jaar verder is hij echter te zuinig om zichzelf een keer te trakteren door een nieuwe te kopen, terwijl wij allemaal weten dat hij wel een nieuwe zou willen hebben.

Zijn huidige systeem is volgens mij een Intel quadcore (4x2.5Ghz denk ik?), 4gb intern en een ratelende harde schijf. Ook heeft hij twee verschikkelijke niet-matchende monitoren.

Tijd voor een upgrade!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat hij er op doet wil ik niet zwaar laten meewegen in deze adviesvraag. Hij gebruikt Office, een programma om Midi files te schrijven voor de kerk(?), hij bewerkt en beheert de foto's van de familie en speelt hij een keer Lemmings of Battlechess in een dosbox. Overduidelijk geen requirements voor de onderdelen die je hieronder ziet, maar toch. Die ouwe mag wel eens weer verwend worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1600,- euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat het enige wat hij uit z'n oude PC zal overplaatsen zijn harde schijven zullen zijn. Ik ga ervan uit dat die oude schijven wel overgeplaatst kunnen worden als secundaire schijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de onderstaande configuratie voldoende is om weer een decennia soepeltjes mee te kunnen met de rest van de wereld. Ik weet het, de configuratie is een shotgun en de requirement lijkt het doden van een muis, maar we willen hem verwennen. We willen hem een PC geven waarvan hij denkt: "Wat een geweldig apparaat, daar kan ik voorlopig wel mee vooruit zeg!"

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU
Minimaal Intel i7 12th gen (Hij heeft nu eenmaal altijd Intel gehad. Ik sta wel open voor een AMD configuratie, al moet ik nog wel overtuigd worden. Ik wil er ook een leuk verhaal bij hebben.
GPU
nVidia (ook hier sta ik open voor een AMD component.Uiteraard geen 20 of 30-serie GeForce oid.)
Alle overige componenten
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Geen RGB
  • Geluidsniveau is geen issue (zijn gehoor is niet al te best meer ;) )
  • Energieverbruik is geen issue (zware games of taken zullen niet voorkomen)
  • Futureproof (voor 10+ jaar)
  • A-merken en modellen (ik wil niet pretenderen dat wat ik gekozen heb, allemaal A-merk of model is. Ik heb er wel iets verstand van, maar niet zo diep als de meeste hier.)
Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
  • Kan hij met dit systeem, zonder een GPU, moeiteloos video kijken met het scherm in de config?
  • Wat kan ik nog uit de overige 80,- euro halen?
  • Zijn er mogelijk hardware incompatibiliteiten/bottlenecks te noemen?
  • Is de voeding krachtig genoeg? Ik kon wel vinden dat de CPU 'gedekt' is, maar kon niet zo zien of andere componenten samen misschien meer nodig hebben.
  • Moet ik nog extra koelventilatoren erbij nemen?
  • Welke koelpasta, en waar, schaf ik aan?
  • Suggesties welkom!
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900F Boxed€ 531,10€ 531,10
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 205,95€ 205,95
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 79,90€ 79,90
1MonitorenLG UltraGear 34GL750-B Rood, Zwart€ 359,-€ 359,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 29,-€ 29,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 75,61€ 75,61
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 176,50€ 176,50
Totaal€ 1.512,96

Alle reacties

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:41
office, fotobewerking. battle chess. Wat is het doel precies? Een intel nuc i3 voldoet prima hiervoor, ben je 300 euro kwijt. zijn huidige systeem voldoet trouwens ook hiervoor.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat verwacht je van ons?[i]

Kan hij met dit systeem, zonder een GPU, moeiteloos video kijken met het scherm in de config?
Wat kan ik nog uit de overige 80,- euro halen?
Punt 1, nee.
Punt 2 een videokaart misschien ?

Iets serieuzer de F serie CPU's hebben de onboard GPU uitgeschakeld dus als je überhaupt beeld wil heb je of een videokaart nodig of een non-F model :)
Met een standaard simpele onboard GPU van Intel kun je gewoon 2x 4K video kijken zonder problemen.

Je voeding is dikke overkill, als het systeem max. 300 watt gebruikt zou het veel zijn.

Koelpasta zit al op of bij je CPU koeler.

de 980 Pro zou ik inruilen voor een gewone 980 en zelfs dat is al dikke overkill dan maargoed als je dat niet wilt neem dan de versie zonder heatsink aangezien het bord die je gekozen hebt al een M.2 koeler heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door sapphire op 07-05-2022 00:54 ]

Gabriël AM5

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09
De SSD zou met een gewone 980 ook al af kunnen, zoals @sapphire aangaf. Je kan zelfs overwegen om een 512GB model te nemen ook, zolang zijn photo en muziek collectie op de huidige HDD's blijft.

Het moederbord is misschien ook wat overkill. Bij de niet-wetenden helpt het ook niet zo bij de wauw factor ;)
pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 deze plank kwam twee maanden nog langs in een review van Tweakers en kreeg een Great Value reward. Heeft ook nog een VGA poort voor als je pa nog met een oude CRT monitor wil dosbox gamen, zoals het hoort _/-\o_

Verder heb je een GPU erbij nodig, die zit niet bij je gekozen CPU in. Probeer zoiets misschien:
pricewatch: MSI Radeon RX 6500 XT MECH 2X 4G OC

Voor die prijs vind je ook een degelijke Nvidia GTX 1650 wel. Maar de RX 6500 XT is nieuwer, en dus iets meer wauw :) Het verbruik past ook nog net binnen wat die voeding aankan.

Als je wat bezuinigd op de SSD en het moederbord kan je ook voor een AMD RX6600 of een Nvidia GTX 3050 gaan eventueel en nog steeds binnen het budget blijven. Heb je nog wat budget over, koop een leuk koelblok voor de CPU, ziet er leuk uit via dat raampje van de behuizing, zo'n mega toren :9

Is er nog een specifieke reden om voor die hele brede monitor te gaan? Juist voor Dosbox games, fotos, en office werk is dat niet ideaal. Als je wat bezuinigd op de SSD & Moederbord, en het bij een RX 6500 XT houd kan deze monitor er misschien net vanaf:
reviews: Huawei MateView 28"-monitor - Innovatief maar niet perfect
Vrij uniek met zijn 3:2 verhouding. Het zit een beetje tussen 16:9 en 4:3 in. Een iets vierkanter scherm is ook wel zo fijn als met verloop van tijd de ogen wat achteruit gaan en alles op standje koeienletters gaat. Verder ziet hij er ook fancy uit, en dat beeldscherm is toch waar je tegenaan kijkt. Ook heeft dit scherm twee makkelijk te bereiken USB-A poorten en audio poort voor een koptelefoon aan de zijkant van de pilaar.

Neem je verder het toetsenbord en de muis mee van de oude configuratie? Mocht je die ook nieuw willen, vergeet ze niet. Die twee zijn echter zeer persoonlijk wat je fijn vind, dus die laat ik volledig aan jou over.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 12:57

Zenix

BOE!

Neem een wat betere kast, die kast is redelijk budget. Ga voor een mooie fractal meshify of define, dat zijn nette kasten die geen kermis attractie zijn. Het metaal van die kasten is ook wat dikker, betere schroeven etc. Zeker als je 10 jaar tegenaan moet kijken, dan zou ik daar niet op besparen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
Ben je niet wat vroeg met het uitzoeken van een kerstcadeau? Wie weet wat je in december voor dat geld koopt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@svenk91 voor €200 een videokaart toevoegen die enorme overkill is lijkt me zonde. Een ‘gewone i9-12900 toevoegen is goedkoper, even veel ‘kernen’ voor de wauw factor én gewoon onboard video.

Zelfs met videokaart is de voeding nog overkill, de 6500 zit gebruikt onder load 120watt. Adler Lake is niet de meest zuinige architectuur maar de rest van het systeem gebruikt écht geen 430watt ;) Dus ‘nog net’ is eerder ruim.
Aan de andere kant is het veie wel een aardige voeding én €56 is een prima prijs.

Gabriël AM5

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13

Herman

FP ProMod
Zenix schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 02:10:
Neem een wat betere kast, die kast is redelijk budget. Ga voor een mooie fractal meshify of define, dat zijn nette kasten die geen kermis attractie zijn. Het metaal van die kasten is ook wat dikker, betere schroeven etc. Zeker als je 10 jaar tegenaan moet kijken, dan zou ik daar niet op besparen.
Eh, de behuizingen die NZXT maakt, zijn naar mijn ervaring top notch. Ook de H510 oogt echt niet cheap ofzo :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Leuk, lezend is het eerste waar ik aan dacht, een mooie grote gekromde monitor zal heel erg futuristisch voelen voor m en die heb je al gezocht.

Kijk eens naar deze kast: reviews: Fractal Design Define 7 Compact - Kleiner, maar groot genoeg
Handig met USB dingen makkelijk bereikbaar.(merk maakt over het algemeen goede kasten die mooi en netjes zijn

Ik zou er een HD dock bijdoen dan kan hij de data overzetten en daarna de ratelschijven veilig wegleggen, en evt met een nieuwe hd gebruiken voor backups.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 13:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@BillyZesNegen Als die oude schijven belangrijke data bevatten lijkt het mij belangrijk om deze wel op een paar verse te zetten + offsite backup strategie.

Is een nieuwe super-de-luxe printer nog een idee?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

pietje63

RTFM

aljooge schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:46:
office, fotobewerking. battle chess. Wat is het doel precies? Een intel nuc i3 voldoet prima hiervoor, ben je 300 euro kwijt. zijn huidige systeem voldoet trouwens ook hiervoor.
De wow-factor kan inderdaad ook komen van hoe klein het tegenwoordig kan..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
pietje63 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Dit is wel een goed punt, als je een mooi kastje achter het scherm op bv vesa mounts kan hangen, met zon enorm gekromd scherm dan is de toekomst er echt wel voor hem (en geen bewegende delen "wat beweegt slijt" en lekker zuinig want ook dat is toekomstbestendig

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pietje63 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Idd, ik was ook altijd van de desktop pc's, maar voor mijn gebruik (geen games, niet meer tweaken aan de pc) zijn de mogelijkheden van een krachtige desktop pc en beetje overkill en bovendien met het oog op de huidige energiecrisis behoorlijk onzuinig. Gebruik nu als hoofdsysteem een laptop die ik aan een monitor en tobo/muis heb hangen.

Je hebt het hier over een pc die weer decennia mee zou moeten gaan. Ik denk dat een traditionele desktop pc in deze vorm binnen het huidige decennium al zwaar achterhaald is. Gezien de specs van zijn huidige 12 jaar oude pc heeft ie er zo te zien nooit aan gesleuteld oid (geen SSD, maar 4gb geheugen), dus dan kun je net zo goed een compactere, energiezuinige, geïntegreerde oplossing kiezen. En voor het geld dat je daarmee bespaart koop je topline randapparatuur (mooie muis, toetsenbord, scherm, speakers/headset), want dat is uiteindelijk hetgeen waar je het meest naar kijkt cq in handen hebt. Die i9 merkt ie daarentegen echt niet.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Palomar Die voorspelling hoorde ik begin vorig decennium ook al maar zie hier de revival van de desktop….alweer.

De i9 voegt ook niets toe maar dat schrijft de TS zelf ook. Het is niet nodig maar vaders vind het gewoon mooi, 16 cores, 5Ghz, ect.

Gabriël AM5

• BillyZesNegen
aljooge schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:46:
Gaat een Intel nuc i3 ook nog 10 jaar mee? Wat hij nu heeft is voldoende in principe en wat hij zou krijgen is ruimmm voldoende.

De 10 jaar en de wow-factor is eigenlijk het belangrijkste.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:07
Wat is voor hem echt de wow factor, hoe groter, meer toeters en bellen grote koelers ect, dat maakt wat uit :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:03
Aangezien het een kerstcadeau is: ga je dit systeem binnen nu en een paar weken al bestellen? Zo niet, dan zou ik nu niet alles uit gaan zoeken en even wachten tot wanneer je het daadwerkelijk wilt gaan bestellen.

Waarom?
1. Hardware vernieuwt snel, over een paar maanden kan je mogelijk al betere producten krijgen voor hetzelfde geld.
2. Misschien nog wel belangrijker: wat je nu uitzoekt, is over een paar maanden mogelijk niet meer verkrijgbaar, om wat voor reden dan ook. En dan moet je opnieuw beginnen met uitzoeken waarmee je het moet vervangen.

The devil is in the details.

• BillyZesNegen
freaky35 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:54:
Wat is voor hem echt de wow factor, hoe groter, meer toeters en bellen grote koelers ect, dat maakt wat uit :)
Het zou meer gaan om wat wij een sleeper zouden noemen. De kast mag er leuk uitzien, maar er hoeft geen spoiler pakket op. Het gaat meer om de inhoud en kracht op papier, dan dat het om uiterlijke kenmerken gaat.

• BillyZesNegen
Hahn schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:02:
Aangezien het een kerstcadeau is: ga je dit systeem binnen nu en een paar weken al bestellen? Zo niet, dan zou ik nu niet alles uit gaan zoeken en even wachten tot wanneer je het daadwerkelijk wilt gaan bestellen.

Waarom?
1. Hardware vernieuwt snel, over een paar maanden kan je mogelijk al betere producten krijgen voor hetzelfde geld.
2. Misschien nog wel belangrijker: wat je nu uitzoekt, is over een paar maanden mogelijk niet meer verkrijgbaar, om wat voor reden dan ook. En dan moet je opnieuw beginnen met uitzoeken waarmee je het moet vervangen.
Dank je. Daar heb je gelijk in. Misschien ben ik wat te vroeg hiermee en kan ik dit beter nog eens oppakken in oktober. Genoteerd!

• BillyZesNegen
Xander schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 02:21:
Ben je niet wat vroeg met het uitzoeken van een kerstcadeau? Wie weet wat je in december voor dat geld koopt.
Ja inderdaad. Een ander benoemt dit ook en daar hebben jullie een punt. Misschien moet ik deze vraag nog eens in oktober gaan stellen.

Bedankt, hier had ik nog niet aan gedacht!

• BillyZesNegen
sapphire schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:52:
[...]

Iets serieuzer de F serie CPU's hebben de onboard GPU uitgeschakeld dus als je überhaupt beeld wil heb je of een videokaart nodig of een non-F model :)

Met een standaard simpele onboard GPU van Intel kun je gewoon 2x 4K video kijken zonder problemen.

Je voeding is dikke overkill, als het systeem max. 300 watt gebruikt zou het veel zijn.

Koelpasta zit al op of bij je CPU koeler.

de 980 Pro zou ik inruilen voor een gewone 980 en zelfs dat is al dikke overkill dan maargoed als je dat niet wilt neem dan de versie zonder heatsink aangezien het bord die je gekozen hebt al een M.2 koeler heeft.
Bedankt! Ik ga dus waarschijnlijk pas later bestellen dit jaar, op advies van tweakers hier, vanwege snel dalende kosten. Maar ik zal zeker je punten meenemen.
  • F series hebben geen onboard gpu
  • Voeding kan kleiner
  • Bij dit bord geen heatsink nodig
  • Een gewone 980 is nog steeds overkill, dus ook goed

• freaky35
Later dit jaar,ow dan kan je beter dan opnieuw kijken,want er komt het nodige aan nieuwe hardware aan.Dan zal de lijst waarschijnlijk wel wat veranderen 🙂

• svenk91
sapphire schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:27:
@svenk91 voor €200 een videokaart toevoegen die enorme overkill is lijkt me zonde. Een ‘gewone i9-12900 toevoegen is goedkoper, even veel ‘kernen’ voor de wauw factor én gewoon onboard video.

Zelfs met videokaart is de voeding nog overkill, de 6500 zit gebruikt onder load 120watt. Adler Lake is niet de meest zuinige architectuur maar de rest van het systeem gebruikt écht geen 430watt ;) Dus ‘nog net’ is eerder ruim.
Aan de andere kant is het veie wel een aardige voeding én €56 is een prima prijs.
Behalve dat je niet de 550 watt voor je componenten beschikbaar hebt. Als je sowieso veilig wilt zitten moet je er toch wel van uitgaan dat je 20% minder hebt omdat de voeding 20% gebruikt. In de praktijk zal je iets meer overhouden, maar just to be sure is 20% een mooie vuistregel. 550*0.8 = 440 watt. Dat is waarschijnlijk nog wel genoeg voor wat ik voorstel, maar een veel dikkere Nvidia GPU gaat niet lukken met zo'n voeding.

• BillyZesNegen
Zenix schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 02:10:
Mooi, dank. Ik ben slecht op de hoogte van de behuizingen. Ik neem je tip mee. Ik zal ze eens gaan bekijken.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
BillyZesNegen schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Gaat een Intel nuc i3 ook nog 10 jaar mee? Wat hij nu heeft is voldoende in principe en wat hij zou krijgen is ruimmm voldoende.

Je kunt ook overwegen om hem over 5 jaar nog een keer de "wow-factor" te geven. Als je nu een NUC van 300-500 euro koopt heb je een "wow-factor" en steek je 1100 euro in je zak om het over een paar jaar nog eens te doen.

Wel een leuk idee! Succes met het maken van de keuzes :)

• BillyZesNegen
freaky35 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:16:
Later dit jaar,ow dan kan je beter dan opnieuw kijken,want er komt het nodige aan nieuwe hardware aan.Dan zal de lijst waarschijnlijk wel wat veranderen 🙂
Ja. Als ik jullie zo hoor, is dat wel het beste. Nog even wachten. Ik start dan wel een nieuwe en bericht jullie voor v2 van het kerstkado. :)

• BillyZesNegen
Silent7 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Dit is wel een goed punt, als je een mooi kastje achter het scherm op bv vesa mounts kan hangen, met zon enorm gekromd scherm dan is de toekomst er echt wel voor hem (en geen bewegende delen "wat beweegt slijt" en lekker zuinig want ook dat is toekomstbestendig
Voorlopig is mijn conclusie om even te wachten met welke aanschaf dan ook. Ivm dat Kerst nog best ver weg ligt.

Maar ik ga mij toch maar eens verdiepen in wat voor nuc systeem voor hem zou kunnen werken. Ik heb daar nog geen eigen ervaring mee.

Misschien is het inderdaad wel een 'mooie stap de toekomst in'.

• Zenix

Zenix

BOE!

Herman schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:54:
[...]

Eh, de behuizingen die NZXT maakt, zijn naar mijn ervaring top notch. Ook de H510 oogt echt niet cheap ofzo :)
De behuizing druk je zo in, staal is dun. Afstandbusjes die niet goed blijven zitten omdat schroefdraad niet goed is. Verf brokt er makkelijker vanaf. Voor de prijs is het prima, maar kwaliteit kan ik het niet noemen. Zo'n kast gebruik je met een budget build, niet als je 1600 euro wilt uitgeven.

Als je dan werkt met een Fractal Design R4 bijvoorbeeld, dikker staal, beter schroefdraad en na 8 jaar nog geen verf eraf. Meerdere builds erin gehad. Heb sinds kort een compact R7, staal is wat minder dik dan de R4, maar kan het niet indrukken en de rest is wel kwaliteit.

Verschil is ook een 2kg in gewicht tussen de NZXT en een R7 Compact.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 07-05-2022 13:18 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:41
BillyZesNegen schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:43:
[...]

ja, kan wel 10 jaar mee. Je moet alleen wel af en toe het fannetje uitzuigen en dan moet je deze even demonteren. Belangrijk is ook dat je de ssd voorziet van een heatsink en dat je extra investeert in een goede SSD, zoals bijvoorbeeld de samsung SSD pro

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:30
svenk91 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Behalve dat je niet de 550 watt voor je componenten beschikbaar hebt. Als je sowieso veilig wilt zitten moet je er toch wel van uitgaan dat je 20% minder hebt omdat de voeding 20% gebruikt. In de praktijk zal je iets meer overhouden, maar just to be sure is 20% een mooie vuistregel. 550*0.8 = 440 watt. Dat is waarschijnlijk nog wel genoeg voor wat ik voorstel, maar een veel dikkere Nvidia GPU gaat niet lukken met zo'n voeding.
Natuurlijk heb je wel 550W beschikbaar, beetje meer zelfs ivm overdimensionering.
Die verliezen (minder dan 10%, geen 20%) trekt de voeding EXTRA uit de muur en zet dat om in warmte, dat gaat niet van het gelabelde vermogen af.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
svenk91 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Je bedoelt de inefficiëntie van de voeding? Zo werkt dat niet. Een 550w voeding die 80% efficiënt is trekt 687,5w uit het stopcontact. Overigens is een efficiëntie van 80% iets van 15 jaar geleden. Een voeding als de TX550M is gemiddeld meer dan 90% efficiënt.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:05

timovd

Voorsprong door techniek

Falcon schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:10:
@BillyZesNegen Als die oude schijven belangrijke data bevatten lijkt het mij belangrijk om deze wel op een paar verse te zetten + offsite backup strategie.

Is een nieuwe super-de-luxe printer nog een idee?
Dit! Waar worden de foto's opgeslagen? Dat zijn vaak de meest waardevolle data.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• BillyZesNegen
xh3adshotx schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Je kunt ook overwegen om hem over 5 jaar nog een keer de "wow-factor" te geven. Als je nu een NUC van 300-500 euro koopt heb je een "wow-factor" en steek je 1100 euro in je zak om het over een paar jaar nog eens te doen.

Wel een leuk idee! Succes met het maken van de keuzes :)
Thanks! Ik moet mij maar echt eens gaan verdiepen in NUC's. Ik weet enigzins mijn weg in desktop componenten, maar NUC's zijn mij inhoudelijk onbekend. Op werk maken we er ook gebruik van, maar dacht altijd dat dat 'minimale mini-pc'tjes' zijn. Die net kunnen wat ze moeten doen, office draaien. Kunnen die echt zo krachtig zijn dan? Richting de config die ik opgeef in deze post? Heb je voor mij een voorbeeld of tip?

• BillyZesNegen
timovd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Dit! Waar worden de foto's opgeslagen? Dat zijn vaak de meest waardevolle data.
Dit staat nu op een van zijn ratelende mechanische schijven. Ik vermoed dat hij ze als secundaire schijven in het nieuwe systeem zal willen aansluiten.

• Zenix

Zenix

BOE!

BillyZesNegen schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Dit staat nu op een van zijn ratelende mechanische schijven. Ik vermoed dat hij ze als secundaire schijven in het nieuwe systeem zal willen aansluiten.
Ik zou wel even de SMART gegevens checken van die oude schijven en ze preventief vervangen door een nieuwe, of gewoon meer SSD's.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Eerlijk gezegd mis ik het nut van een nieuwe pc. De huidige werkt nog (maar ratelt?). Waarom dan honderden euro's stukslaan op een nieuw systeem als je met een SSD en eventueel wat nieuwe fans een wereld van verschil bereikt terwijl je je vader niet opscheept met een systeem dat hij niet kent en waar zijn (oude?) legacy software misschien niet op werkt. Geloof me, been there done that (ik kijk naar jou schoonvader).

Verder eens met hierboven, nu al een topic openen voor eind van dit jaar is natuurlijk sowieso nutteloos ;).

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:26
Out of the box, iMac 27". Niet de M1 lijn maar een oudere op intel basis? Alles in een, simpel te bedienen, senior proof (heb er twee ingezet in de familie en ging prima, zelfs voor Windows adepten).

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34
Het is uiteraard prima om voor een nieuw systeem te gaan alleen de oude PC upgraden met een SSD kan een goede winst in snelheid betekenen. En een paar nieuwe harde schijven voor back-up van belangrijke data (of grote SSD)

Alleen wel wat onnodig energieverbruik met oude hardware.

Allicht een idee om te overleggen wat de eisen zijn. Een Intel NUC of iMac is ook een interessante optie als de vereiste software daarop kan draaien.

Een NUC is te koop met een I7 maar uiteraard minder upgrade mogelijkheden en allicht de duurzaamheid ?

https://www.coolblue.nl/p...l-nuc-kit-nuc10i7fnh.html

[ Voor 55% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-05-2022 21:44 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:47

Quad

Doof

Of je koopt nu al een mooi scherm, over een maandje is het immers vaderdag.
En dan heb je een reden om met kerst een leuk systeem erbij te zetten.

Win nu, win einde van het jaar.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:43
Mooie samenstelling door TS. Ik zou toch hebben gekozen voor DDR5 geheugen, want je gaat 10 jaar doen vertel je vader met deze nieuwe systeem. Ik zou meteen Samsung 980Pro 2TB hebben genomen ruimte is heel belangrijk zeker als hij 10 jaar mee gaat doen.

Met de Kerstperiode is er al weer nieuwere generatie uit van AMD AM4 Zen 4 en Intel.

[ Voor 41% gewijzigd door Van der Berg op 08-05-2022 09:10 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Gewoon ervoor gaan TS! Ik lees veel adviezen dat het voor veel minder ook kan, maar iedereen mist het belangrijkste aspect hier : de ouwe man verwennen! Ik vind het een super gebaar 👍

• svenk91
Niet helemaal een NUC, maar wel handzaam (en met goede GPU! Dat mist bij de echte NUCs toch meestal):

pricewatch: Zotac ZBOX Magnus One ECM53060C

Daar moet nog wel geheugen en opslag bij gescoord worden.

Met wat geluk is er iets vergelijkbaars met de laatste cpu generatie beschikbaar tegen kerst :)
Nu is bovenstaande systeem handig om eens te bekijken ter oriëntatie.

• freaky35
SYQ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:12:
Gewoon ervoor gaan TS! Ik lees veel adviezen dat het voor veel minder ook kan, maar iedereen mist het belangrijkste aspect hier : de ouwe man verwennen! Ik vind het een super gebaar 👍
helemaal mee eens eens :) :)

TS moet kopen wat hij het meest vind passen bij zijn vader.
Als dat een groot systeem is alle toeters en bellen ,dan dat..
En dan maakt het niks uit dat hjer bv alleen mee zo internettten.
Het gebaar is wat telt :)

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 09-05-2022 12:57 ]

Pagina: 1