FE Warmtepomp (en dus boilervat) of hybride. Berekeningen en

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:48
Ik zie dat de vraag al vaker is gesteld, en dan is de conclusie vaak: FE warmtepomp is jullie advies.
Ik heb hier echter ook wat data, en ik 'twijfel'

Het eea is uitgerekend, en met de volgende normering:
Het WV-deel van het programma volgt de methode volgens ISSO-publicatie 51 (2017, conform norm NEN-EN 12831-1) en berekent de vermogens voor de warmteafgifte, nodig om de verschillende vertrekken op de gewenste temperatuur te brengen en te houden. Het programma berekent ook het benodigde aansluitvermogen voor de warmteopwekker, dat vooral van belang is voor keuze van een eventuele toekomstige warmtepomp. Voor berekening van de vermogens hanteert de standaard methode -10°C voor de buitentemperatuur. De GS-berekening van de gevraagde vermogens is nauwkeuriger dan volgens de WV-berekening. De WV-berekening wordt daarom ter controle gebruikt.

Mijn huidige gasverbruik voor CV en tapwater is 2600 m3. Na een grondige verbouwing, en isolatie is de verwachting (adv model) dat dat 1500 m3 wordt (vrijstaand huis)

het verbruik gas voor tapwater is ongeveer 500 m3 Per jaar. Dus 2100m3 warmte. 500m3 tapwater.

De warmtevraag per jaar is: 13743 KwH, en het verbruik is ingeschat op 4300 KwH

Vermogen warmtepomp [kW] 6,46

Nu is de extra investering in FE bijna 15.000EU (zonder subsidie)
HEt nadeel is dat je ook een megagroot boilervat hebt van 300L (waar ik niet echt plek voor heb)

Is in mijn geval een Hybride dan niet perfect? bijna 80% van de warmtevraag in gas is Electrisch te doen, en het tapwater doe je dan met de CV ketel.
Want wellicht kijk ik verkeerd. Maar tapwater via zo'n boiletvat is niet heel veel goedkoper dan water verwarmt door een HR ketel?

En ik zet echt ook met de ruimte die een 300L boiler inneemt. Hoe moeten kleinere huizen dat in de toekomst gaan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door meermarco op 07-05-2022 09:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:32
@meermarco , Hoe kom je aan 300L? 45m3 gas voor SWW.
Ik kom van 100m3 en heb een 200L en kan er 2 dagen mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Advies van diegene die de calculatie deed. Daarnaast. 4 personen achter elkaar moeten kunnen douchen. Gemiddeld 9 minuten waarvan er 1 echt heet doucht. 2 badkamers. 1 badkamer kop Max 6 liter per minuut. De ander 10L per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:21
Hoe weet je dit:
het verbruik gas voor tapwater is ongeveer 45 m3
Is dat een gok of gemeten ?

Tip: kijk eens hoeveel m3 je verbruikt in een zomermaand (waarbij je geen verwarming gebruikt hebt).
Doe dat x 12 en je hebt het ongeveer voor een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dat heb ik precies op die manier gedaan. Gekeken naar mijn verbruik in juli en dan de afgelopen 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Tapwaterverbruik 45 m3 per maand of per jaar?

15k euro verschil tussen full electric en hybride? Dan kan ik me voorstellen dat hybride gunstiger is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
busscherski schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:38:
Tapwaterverbruik 45 m3 per maand of per jaar?

15k euro verschil tussen full electric en hybride? Dan kan ik me voorstellen dat hybride gunstiger is.
45m3 per maand. En nee. FE ongeveer 15K zonder subsidie. En hybrid 5-6K zonder subsidie. Maar het gekke is: de subsidie voor beiden is zowat gelijk.

Maar goed: als je veel tapwater nodig hebt. En geen ruimte voor groot vat. Wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het verschil in spullen is ongeveer €2k, ik heb de indruk dat de markt een beetje afgeroomd wordt.

Overigens, zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, hoofdstuk Douchen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Proton_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:17:
Het verschil in spullen is ongeveer €2k, ik heb de indruk dat de markt een beetje afgeroomd wordt.

Overigens, zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, hoofstuk Douchen
Dat is de meerprijs voor puur een 300 liter rvs vat en de boilervoeler.

De warmtepomp zelf zal niet een ELGA kunnen zijn maar een full electric model en twee maatjes groter zijn, wellicht van een enkelfasemodel naar een driefasemodel.

Het goedkoopste hybride model die uit gaat bij +4 graden zal niet een stil model hoeven zijn om aan de geluidseisen te voldoen. Full electric die bij -10 graden nog aan de geluidseisen voldoet moet wellicht een iets duurder stil model zijn zoals een Vaillant of Nibe etc.

Bij de full electric krijg je wellicht een pomploze verdeler etc.

Bij hybride natuurlijk niet vergeten dat je de ketel ook nog een keertje moet vervangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
meermarco schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:40:
Ik zie dat de vraag al vaker is gesteld, en dan is de conclusie vaak: FE warmtepomp is jullie advies.
Ik heb hier echter ook wat data, en ik 'twijfel'

Het eea is uitgerekend, en met de volgende normering:
Het WV-deel van het programma volgt de methode volgens ISSO-publicatie 51 (2017, conform norm NEN-EN 12831-1) en berekent de vermogens voor de warmteafgifte, nodig om de verschillende vertrekken op de gewenste temperatuur te brengen en te houden. Het programma berekent ook het benodigde aansluitvermogen voor de warmteopwekker, dat vooral van belang is voor keuze van een eventuele toekomstige warmtepomp. Voor berekening van de vermogens hanteert de standaard methode -10°C voor de buitentemperatuur. De GS-berekening van de gevraagde vermogens is nauwkeuriger dan volgens de WV-berekening. De WV-berekening wordt daarom ter controle gebruikt.

Mijn huidige gasverbruik voor CV en tapwater is 2600 m3. Na een grondige verbouwing, en isolatie is de verwachting (adv model) dat dat 1500 m3 wordt (vrijstaand huis)

het verbruik gas voor tapwater is ongeveer 45 m3

De warmtevraag per jaar is: 13743 KwH, en het verbruik is ingeschat op 4300 KwH

Vermogen warmtepomp [kW] 6,46

Nu is de extra investering in FE bijna 15.000EU (zonder subsidie)
HEt nadeel is dat je ook een megagroot boilervat hebt van 300L (waar ik niet echt plek voor heb)

Is in mijn geval een Hybride dan niet perfect? bijna 80% van de warmtevraag in gas is Electrisch te doen, en het tapwater doe je dan met de CV ketel.
Want wellicht kijk ik verkeerd. Maar tapwater via zo'n boiletvat is niet heel veel goedkoper dan water verwarmt door een HR ketel?

En ik zet echt ook met de ruimte die een 300L boiler inneemt. Hoe moeten kleinere huizen dat in de toekomst gaan doen?
Wat betreft de boiler.
Die zou kleiner kunnen als je een warmteterugwinning op de douche zet of de temperatuur hoger instelt. (wel iets onzuiniger)
Als 2e optie een kleiner boilervat welke je op de warmtepomp aansluit en een 2e losse warmtepompboiler.

Maar bedenk dat je cv er ook uit gaat dus die ruimte komt weer vrij.

En ja. qua kosten scheelt het weinig maar de besparing op gas voor verwarmen en geen vastrecht telt behoorlijk aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@busscherski laat ik het er bij houden dat ik een prijsverschil van €15k €9k echt niet begrijp. Een goede 5.5 kW warmtepomp is (in aanschaf) misschien goedkoper dan je denkt: ongeveer dezelfde prijs als de 4 kW Elga en huppelt door tot -20.
Uiteraard komt er nog een boel spullen bij, maar dat verandert het verhaal niet echt.

De hybride variant van de WP alleen op de verwarming en SWW alleen met gas is wel aardig toekomstbestendig. Dan kan je altijd nog kijken of je een losse splitboiler in het trapgat hangt, dwtw+doorstromer installeert of een (ventilatie)warmtepompboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Proton_ het bleek toch 9 a 10 k euro verschil te zijn. Nog veel inderdaad.

Wat betreft de boel spullen die extra nodig zijn. Een Vaillant mono die je als full electric gebruikt komt met een binnenunit etc.
https://www.wasco.nl/artikel/0120311

Er zal wel iets meer dan een 5.5 kW full electric aangeboden zijn aan TS. Mogelijk zelfs een 3 fasen model want 13743 KwH thermisch / 1650 vollasturen = 8.3 kW. Al kan dat met een Vaillant all electric en beta factor van 0.8 ook nog net met een enkelfase model.

En als de hybride maar 1 enkelfase groep nodig heeft die gemakkelijk aangelegd kan worden maar full electric vereist lastig kabeltrekken dan zou ik het bijna begrijpen.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat de installateur graag installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@busscherski hier offtopic, maar mijn Vaillant draait all-e zonder binnenunit :)
Wel met VWZ AI+ en VRC720 (€350 samen) en €300 aan loodgietersspul en €300 aan externe monitoring.
Zie ook de signature hieronder. Ik maak dus geen SWW met de buitenunit.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 06-05-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Proton_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:55:
@busscherski hier offtopic, maar mijn Vaillant draait all-e zonder binnenunit :)
Wel met VWZ AI+ en VRC720 (€350 samen) en €300 aan loodgietersspul en €300 aan externe monitoring.
Zie ook de signature hieronder. Ik maak dus geen SWW met de buitenunit.
Onze definities van all electric verschillen :p Ik bedoel dat je er ook tapwater mee maakt.
Vaak is de COP1 hulpverwarming in de binnenunit ook wel handig, tenzij je het ontwerpt met een beta factor groter dan 1. Wat wel leuk is van die propaan mono's is dat ze tenzij het buiten echt heel koud is de legionellarun zonder element kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Dit stukje moeten we ook meerekenen

1500 m3 is uitgaande van Koevlaas 7,2 kW en naar boven afgerond 8 kW. / Misschien 10 afhankelijk van berekeningen
Maar 2600 m3 voor isolatie moet toch wel een behoorlijk groot of oud huis zijn.
Trek ik daar warmwater van af blijft er nog 2000 over

En 15000 euro voor een 8 kW warmtepomp met toebehoren lijkt mij gezien de huidige markt een normale prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
D-dark schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:09:
Dit stukje moeten we ook meerekenen

1500 m3 is uitgaande van Koevlaas 7,2 kW en naar boven afgerond 8 kW. / Misschien 10 afhankelijk van berekeningen
Maar 2600 m3 voor isolatie moet toch wel een behoorlijk groot of oud huis zijn.
Trek ik daar warmwater van af blijft er nog 2000 over

En 15000 euro voor een 8 kW warmtepomp met toebehoren lijkt mij gezien de huidige markt een normale prijs
En 15k ex subsidie voor 6kw unit voor een huis met 1200-1300 m3 inclusief sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
simonhoi schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:15:
[...]

En 15k ex subsidie voor 6kw unit voor een huis met 1200-1300 m3 inclusief sww?
Het irritante is dat de meerprijs van een 8 kW unit eigenlijk het enige verschil is, en die is niet zo groot. (grotere warmtepomp meer subsidie, kleine meerprijs)
De rest is identiek, boiler, slangen, manuren, buffervat, hydraulische module. Zelfs het minimale vermogen scheelt vaak niet veel of niets. Volgens Koevlaas 6,3 uitgaande van 1300 m3. Is je verbruik meerendeels warm water dan zou een 6 kunnen.

Logischerwijs zou je voor een 6 kW unit eerder in de richting van een 13500 a 14000 denken met de huidige prijzen. Wat dat betreft is de prijsinflatie helaas enorm in vergelijking met een jaar eerder. Scheelt zo een paar duizend euro.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 06-05-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De prijs kan ook verschillen naar gelang het huis gemakkelijk of moeilijk is.
Hoe makkelijk of moeilijk is het bijvoorbeeld om de stroomkabels aan te leggen of de verbinding tussen binnen en buitenunit.
En hoe netjes het afgewerkt is. Alles in koper of toch gewoon meerlagenbuis etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@busscherski aan de Auer Edel Eau zit een stekker, er zit een slot op de gaskraan, de auto heeft geen uitlaat. Hoe all-electric wil je het hebben?
Een warmtepompboiler met subsidie is goedkoper dan de binnenunit met leidingwerk, en dan moet het vat er nog bij.
De warmtepomp een maatje groter kiezen kost iets van €300, dat is goedkoper dan noodverwarming (minimaliseren van werk in de groepenkast is ook een dingetje, niet zelden worden er krachtgroepen en verzwaring naar 3x25A bijgehaald). De 7.5 kW variant kan op een gewone 16A groep (en kost €4.191,67 inclusief BTW exclusief €2550 subsidie).

@D-dark daarom is het zaak om de toebehoren te minimaliseren. Dus bijvoorbeeld kort leidingwerk (32mm appendages zijn duur), een ontwerp dat werkt zonder buffervat, het expansievat van de gasketel laten hangen etc.

Uiteraard is dat niet altijd mogelijk etc, maar feit is dat we hier nooit zo'n minimale offerte zien.

Een goede reden voor een hoge offerte vind ik wel als het hele afgiftesysteem vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Proton_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:37:
@busscherski aan de Auer Edel Eau zit een stekker,
Dat had ik gemist.
Een warmtepompboiler met subsidie is goedkoper dan de binnenunit met leidingwerk, en dan moet het vat er nog bij.
Als je het zelf installeert wel. Als je het moet laten doen is het al snel andersom. En ik denk dat jij die Auer Edel Eau nog hebt geinstalleerd met de oude goede subsidie? Toen kreeg je geld toe bij die apparaten.
De warmtepomp een maatje groter kiezen kost iets van €300,
Ja van 5.5 kW naar 7.5 kW.
Maar van 7.5 kW naar 10 kW is het een ander bedrag. (los van meer ruimte nodig en duurdere componenten in de meterkast, extra groepenkastje nodig, kabeltrekken, eventueel overstappen naar 3 fase etc.)
dat is goedkoper dan noodverwarming (minimaliseren van werk in de groepenkast is ook een dingetje, niet zelden worden er krachtgroepen en verzwaring naar 3x25A bijgehaald). De 7.5 kW variant kan op een gewone 16A groep (en kost €4.191,67 inclusief BTW exclusief €2550 subsidie).
2700 euro subsidie zelfs.
De klanten die ik spreek zijn er vaak zelf al van overtuigd dat ze naar 3 x 25A willen als ze dat nog niet hebben. Overigens ook vaak vanwege PV.
@D-dark daarom is het zaak om de toebehoren te minimaliseren. Dus bijvoorbeeld kort leidingwerk (32mm appendages zijn duur), een ontwerp dat werkt zonder buffervat, het expansievat van de gasketel laten hangen etc.

Uiteraard is dat niet altijd mogelijk etc, maar feit is dat we hier nooit zo'n minimale offerte zien.

Een goede reden voor een hoge offerte vind ik wel als het hele afgiftesysteem vervangen wordt.
Arbeid is duur in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
busscherski schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:58:
[...]

2700 euro subsidie zelfs.
De klanten die ik spreek zijn er vaak zelf al van overtuigd dat ze naar 3 x 25A willen als ze dat nog niet hebben. Overigens ook vaak vanwege PV.
Kan inderdaad zonder upgrade.
12 groepen is mogelijk onder 1 X 35.

En de cv behoort op een aparte groep te zitten en die kan je mooi hergebruiken voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
D-dark schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:18:
[...]
En de cv behoort op een aparte groep te zitten en die kan je mooi hergebruiken voor de warmtepomp.
Vanaf wanneer is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Hmm, je hebt gelijk.
Even driedubbel gecontroleerd en is meer een aanbeveling dan echt benodigd.
Mag samen met andere apparaten op een reguliere groep.
Trekt minder dan 2000 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:21
meermarco schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:17:
[...]

45m3 per maand. En nee. FE ongeveer 15K zonder subsidie. En hybrid 5-6K zonder subsidie. Maar het gekke is: de subsidie voor beiden is zowat gelijk.

Maar goed: als je veel tapwater nodig hebt. En geen ruimte voor groot vat. Wat dan?
Aha, per maand. In de startpost lijkt het per jaar.
Dus bijna 500 m3 aan warm water per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Plenkske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:33:
[...]

Aha, per maand. In de startpost lijkt het per jaar.
Dus bijna 500 m3 aan warm water per jaar.
Klopt. Zal mijn beginpost even aanpassen.
Maar al met al. Hoe kan ik dit het beste (volgens jullie) oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het ligt eraan bij welke temperatuur de hybride warmtepomp uitschakelt en de verwarming over laat aan de CV ketel. Als dat bij 4 graden boven nul gebeurt verwacht ik zo'n 70% besparing op gas voor verwarmen en die 500 M3 gas voor tapwater blijft (misschien eens een zuiniger douchekop uitproberen).

Je verwacht dus anders 1500 m3 / jaar te verbruiken voor verwarming plus 500 m3 / jaar voor warm tapwater?

Dan ga je dus van 2000 m3 naar ongeveer 900 m3 gas per jaar. Het voordeel is dat je geen boilervat hebt, het nadeel dat er nog wel een CV ketel hangt (is wel kleiner dan een boilervat maar staat vaak niet zo heel veel meer in de weg).
Er zijn mensen die 2000 euro betalen voor 900 M3 gas.

Als de hybride warmtepomp bijvoorbeeld blijft stoken tot 0 graden dan is er alweer iets meer gas te besparen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja idd. Nadeel is: cv ketel kan evt op de vliering Het boilervat niet. Want die zijn te hoog. Die kan ik daar niet kwijt. Max hoogte daar is 100cm ofzo. Nu zit de cv in de bijkeuken. Boven de wasmachine en droger. Ook daar past het boilervat niet. Liefste zou ik alles vervangen. Ben ik in 1x klaar. Maar het lijkt qua ruimte en evt kosten niet te gaan werken voor ons. (Vooralsnog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ken je huis niet maar een 300 liter boiler heeft uit mijn hoofd een diameter van 660 mm en een hoogte van 1700 mm. Laat het dus 0.7 x 0.7 m = 0.5 m2 innemen, zeg maar 0.3% van je woning. Ongeveer zoveel ruimte als een wasmachine en droger die op elkaar staan.
Ik denk dat die ruimte wel gevonden kan worden als je het wilt.
De aanbieding voor de hybride warmtepomp lijkt me overigens wel scherp. Al staat er niet echt bij wat je er precies voor krijgt.
Als je het zelf (grotendeels) installeert kan het vast veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor @meermarco, om een warmtepomp (óók hybride) optimaal te laten presteren, heb je goede afgifte nodig zoals bijvoorbeeld vloerverwarming.
Klopt het dat ik daar nog niets over lees?
Als dat in orde is, lijkt me een 7 kW warmtepomp prima voor all-e. Zo niet, regel dan een HT-warmtepomp en spaar nog even door om de afgifte alsnog te fixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
We zullen afgiftesysteem gaan aanpassen. Nu ouderwetse radiatoren. Dan straks beneden vloerverwarming en boven moderne LTV radiatoren. (Wellicht beneden ook, maar denk toch vloer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hopelijk geen zoneregeling ofzo :)
Als de offertemaker dat niet weet, dan heb je dus in ieder geval een (onnodig) buffervat erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
busscherski schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:25:
Ik ken je huis niet maar een 300 liter boiler heeft uit mijn hoofd een diameter van 660 mm en een hoogte van 1700 mm. Laat het dus 0.7 x 0.7 m = 0.5 m2 innemen, zeg maar 0.3% van je woning. Ongeveer zoveel ruimte als een wasmachine en droger die op elkaar staan.
Ik denk dat die ruimte wel gevonden kan worden als je het wilt.
De aanbieding voor de hybride warmtepomp lijkt me overigens wel scherp. Al staat er niet echt bij wat je er precies voor krijgt.
Als je het zelf (grotendeels) installeert kan het vast veel goedkoper.
Klopt. Maar die hoogte lukt niet op de vliering. De diameter is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Heb je een schets van je vliering?
Je kunt 2 of 3x een 150l boiler in serie zetten, zoals deze van 1020 mm:
https://www.oeg.net/hot-w...ger-516005202?anchor=tabs

Anders kom je op zo'n probleemoplosser, best prijzig.
https://www.oeg.net/built...tal-516006444?anchor=tabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met iets anders dan een normale 300 liter staande boiler wordt het natuurlijk allemaal wel duurder en minder efficient. Vaillant ondersteunt bijvoorbeeld dat er tijdens de legionellarun een recirculatiepomp kan worden aangestuurd, dat is wellicht nodig om een goede legionellarun te doen over meerdere boilers. Technisch kan er een heleboel. Maar zeker als zoiets nodig is en het huis is verder ook al niet zo makkelijk dan kom ik ook al snel in de buurt van een offerte van 15k.

De legionellarun recirculatiepomp zal dat het warmste water uit de bovenkant van het laatste vat naar de koude onderkant van de eerste boiler pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Daarnaast is een FE in mijn geval dan toch nooit rendabel? Stel dus 2x150. De aanschaf en gebruik is dan toch haast een terugverdientijd van meer dan 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja en nee. Op verbruik verdien je 'm niet terug (500 m³ zal iets van 1250-1500 kWh worden, wat is jouw contract?), maar als dit de enige reden voor de gasaansluiting is, dan mag je daar €200/jaar vastrecht vanaf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Proton_, ik verwacht dat de hybride die @meermarco is aangeboden uit gaat bij bijvoorbeeld +4 graden. Ten opzichte daarvan zou full electric zo`n 900 m3 gas besparen.
Een hybride die ook voldoende vermogen heeft voor verwarming wanneer het -10 graden C is maar geen tapwater maakt zal denk ik duurder zijn dan wat nu aangeboden is. Ten opzichte daarvan zal full electric zo`n 500 m3 gas per jaar besparen.
Ik heb nog geen details gehoord dus voor nu gebruik ik even die 900 m3 als waarheid.

Bij de goedkoopste aanbieder betaal je voor 900 m3 2000 euro bij een nieuw contract.
Een warmtepomp zal, als je geen zonnepanelen hebt ongeveer 2200 kWh = 1000 euro kosten.

Energieprijzen kunnen stijgen en dalen.

Ze zeggen dat het aardgas ooit wijk voor wijk afgesloten gaat worden. Dan werkt hybride niet meer. Maar ik verwacht dat dat nog best de levensduur van je warmtepomp gaat duren. Vervangen van een kapotte warmtepomp zal overigens goedkoper zijn dan een nieuwe warmtepomp in een huis die er nog geen gehad heeft.
Vergeet in je terugverdientijd berekening overigens niet dat er eventueel een nieuwe CV ketel en onderhoud nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ah, ik dacht dat het specifiek over het terugverdienen van de boilers ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja, ik zit daar een beetje mee. De warmtepomp zou ik volgens de berekening wel terugverdienen.

Rendement:
o 325 % voor ruimteverwarming;
o 190% voor warmtapwater.
 Kostenschatting: € 15.500 ( € 10.000 plus € 3.500 voor aanpassing naar lage temperatuur verwarming minus € 1.200 voor vermeden nieuwe gasketel (waarbij die nog al wel 5-8 jaar meekan)

Voor de bereiding van warmtapwater moet bij de het gasverbruik in de tabel nog 259 m3 per jaar worden opgeteld. Als het tapwater door de warmtepomp wordt verwarmd, is dat 999 kWh per jaar.
Die gegevens kloppen niet helemaal, want ik verbruik iets meer. Maar dan zou ook de boiler dus iets zuiniger zijn dan de gasketel. Maar dat is vooral door de gekke tarieven van nu.

Tevens wordt aangegeven dat een vloerverwarming meer in KwH/M3 gebruikt dan een LTV radiator.

Dus ik zit een beetje, is een warmtepomp FE +boiler (moet dan echt een plek creëren voor het 300L vat) al handig. Of gewoon lekker hybride gaan. En over 10-15 jaar weer eens kijken.

En ja, ik zal ook zonnepanelen nemen. ECHTER, als de salderingsregeling gaat verdwijnen, zal ik toch vooral electra gebruiken in de koude/donkere periodes, en minder overdag als je wel veel zon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
meermarco schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:51:
Ja, ik zit daar een beetje mee. De warmtepomp zou ik volgens de berekening wel terugverdienen.

Rendement:
o 325 % voor ruimteverwarming;
o 190% voor warmtapwater.
 Kostenschatting: € 15.500 ( € 10.000 plus € 3.500 voor aanpassing naar lage temperatuur verwarming minus € 1.200 voor vermeden nieuwe gasketel (waarbij die nog al wel 5-8 jaar meekan)

Voor de bereiding van warmtapwater moet bij de het gasverbruik in de tabel nog 259 m3 per jaar worden opgeteld. Als het tapwater door de warmtepomp wordt verwarmd, is dat 999 kWh per jaar.
Die gegevens kloppen niet helemaal, want ik verbruik iets meer. Maar dan zou ook de boiler dus iets zuiniger zijn dan de gasketel. Maar dat is vooral door de gekke tarieven van nu.

Tevens wordt aangegeven dat een vloerverwarming meer in KwH/M3 gebruikt dan een LTV radiator.

Dus ik zit een beetje, is een warmtepomp FE +boiler (moet dan echt een plek creëren voor het 300L vat) al handig. Of gewoon lekker hybride gaan. En over 10-15 jaar weer eens kijken.

En ja, ik zal ook zonnepanelen nemen. ECHTER, als de salderingsregeling gaat verdwijnen, zal ik toch vooral electra gebruiken in de koude/donkere periodes, en minder overdag als je wel veel zon hebt.
Paar punten. Over 5 a 8 jaar moet je dan ook je cv ketel vervangen.
Bij full electric kan je gasaansluiting weg en ben je van de beheerskosten voor gas af. Dat is zeker ook een besparing van rond de 250 a 300 op jaarbasis.

Vloerverwarming gebruikt wel ietsje meer maar geeft wel veel meer warmte gelijkmatig af als het eenmaal op temperatuur is. Dat vind een warmtepomp prettiger.

Dus de keuze is meer wil ik voor 5 a maximaal 8 jaar hybride gaan en dan verder kijken.
En bedenk je wil geen full electric warmtepomp moeten uitzoeken als je gas ketel toch vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dat klopt. Eigenlijk voor de ‘verwarming’ ben ik er ook wel uit. Ik wil FE. Alleen voor tapwater gebruikt het zoveel ruimte. Dat is echt jammer. Zou mooi zijn als het een plat iets was,zodat het op de vloer kan van de kruipruimte of vliering bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Proton_ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:40:
Hopelijk geen zoneregeling ofzo :)
Als de offertemaker dat niet weet, dan heb je dus in ieder geval een (onnodig) buffervat erbij.
Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankje. Zal dat iig bewaren. Blijft enkel de tapwater problemen over.
Pagina: 1