Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben bezig met het opzetten van een netwerk voor een collega. Netwerk bedoelt voor een combinatie van thuiswerken (zakelijk) en gamen (wifi/ eventueel XBOX) door de kinderen.

Ik had een ontwerp gemaakt op hoe ik mijn eigen woning heb ingericht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ETAmgefGZgKbqwGAi0UwNIhrFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/67V42onY3eFj9qtbdIAnHfAz.png?f=fotoalbum_large

In de basis een Unifi USG als router, waar een cloud-key aan gekoppeld is voor de Unifi controller software. De derde LAN poort gaat naar een switch (US-8 POE), vanwaar de woning wordt voorzien van bedraad internet en een aantal Unifi AP.

De tweede en derde AP zijn op dit moment optioneel, omdat nog niet bekend is hoe het bereik door het huis heen zal zijn. Het betreffen houten vloeren, dus mogelijk is 1 AP voldoende.

Nu kom ik er achter dat de USG alsook de US-8 POE eigenlijjk niet meer verkrijgbaar is.

Als ik het goed begrijp is USG vervangen door -- de veel duurdere -- Dream Machine.

Nu zat ik te puzzelen, als ik een Dream machine kies, dan heb ik de USG, een AP en de Cloud Key in 1.

Als de switch dan vervang door Unifi Switch Lite-8-POE, dan zou ik goed moeten zitten.

Klopt dit? Of kan ik beter voor een andere Unifi combinatie kiezen?

Edit: ik kom er net achter dat de Dream Machine ook eigenlijk niet meer verkrijgbaar is. Is er uberhaupt nog wel een Unifi router te verkijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door Skyaero op 05-05-2022 14:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je zou eventueel ook een UDM pro kunnen overwegen en dan het accesspoint middels een poe injector (15 euro van unifi) kunnen aansluiten. Dan heb je verder geen randapparatuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:17
Je kan ook een simpele unmanaged switch gebruiken ipv een US-8-POE.
Alle Unifi APs komen (bijna allemaal) standaard met een POE-injector.
En als je geen VLANs wilt of andere fancy netwerken dingen, is een unmanaged switch net zo goed.

Een ander alternatief voor de Dream Machine of de UDM Pro, zou nog kunnen zijn: de UXG Pro.
Maar kwa prijs waarschijnlijk wat te duur?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Skyaero Je controller kan niet aan de USG gekoppeld worden. Aangezien het een netwerkapparaat is zal die aan je switch moeten. De USG (Pro) heeft maar één poort voor je netwerk, de andere is voor je WAN (waar je internet op binnenkomt. Wanneer je de mediabox/TV direct op het modem aansluit op de benedenverdieping kun je de controller kwijt in de switch.

Verder, afhankelijk van de bouw van de woning kun je het AP op de eerste verdieping eerst eens weglaten en de dekking met die op de begane grond en de tweede verdieping bekijken. Bij ons, rijtjeswoning jaren 80, werkt dat uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexie1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-07-2022
ik heb een soortgelijke set up met een usg en een unifi 8 switch (4xpoe) ik heb in het midden van mijn huis (alleen begane grond en 1 verdieping) met houten vloeren een AP longrange opgehangen. Ik ben alleen enorm teleurgesteld in het bereik.

ik zit letterlijk 8 meter van de AP af en heb 2 streepjes wifi signaal wat dan ook nog om de haverklap wegvalt. ik dacht met long range minimaal het hele huis te kunnen afdekken, Toegegeven ik heb de AP in vertikale stand boven aan de muur gemonteerd en ik zit dus op de 1ste verdieping. Maar dan nog.

Ik had een ziggo modem router in een en dat wifi signaal reikt wel tot mijn werkplek en veel sterker.

Doe ik iets verkeerd. Is mijn AP niet goed?

Het stomme is dat ik in mijn schuur (met houten dakspanten en pannen) ook een longrange AP heb opgehangen en ook daar zit ik buiten op 8 meter afstand met nauwelijks bereik.

Zijn er dingen die ik kan tweaken verbeteren. Of zijn mijn verwachtingen gewoon te hoog gespannen?

ik ben een noob op dit gebied dus excuses als ik makkelijk over dingen heen stap of domme vragen stel/opmerkingen maak.

alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er zijn heel veel factoren en instellingen. Sterkte van het zendsignaal, welk kanaal, kanaalbreedte, 5GHz of 2.4 GHz. Ik heb drie AP's in mijn woning (betonbunker), een ervan is een LR. Ik moet zeggen dat ik de PRO beter vind functioneren, hoewel het elkaar niet heel veel ontloopt.

Wat je o.a. kunt doen is de app WIFIman downloaden. Deze is van Ubiquity zelf en kun je heel mooi signaalsterkte meten, alsook zien of er iets interfereerd en op welke AP je verbonden bent.

Om overigens nog antwoord te geven op mijn eigen vraag in de startpost. Ik ben gegaan van de net uitgebrachte Dream Router, de opvolger van de Dream Machine. Ingebouwde USG, Cloud Key en Wifi, alsook beschikking over 2 extra POE porten (voor de overige 2 AP's in mijn set-up) en een derde niet POE-poort die nu naar een eenvoudige switch gaan waar de rest van de bekabeling op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 00:13
Deze vraag is al meerdere keren langsgekomen in [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Ik zou zelf ook voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro gaan met een AP Lite op iedere verdieping (3x).
Pagina: 1