Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-07 18:43
Dag,

Over een maand ga ik starten met het verbouwen van de zolder.
Ik wil hier 2 slaapkamers gaan maken en een vliering aangezien de nok 4,8m hoog is.

Nu ben ik aan het kijken voor de radiatoren en heb hier wat vragen over.

Één kamer is ongeveer 37m3 de andere 26m3
De ketel staat momenteel op 60 graden, deze wil ik voor komende winter verlagen naar 55 graden.
Als ik de standaard berekeningen ga bekijken zou er een best grote radiator moeten komen, voor de grootste kamer heb ik eigenlijk plaat voor een radiator van max. 800mm breed en 600mm hoog.

Het betreft natuurlijk een zolder die al redelijk wordt opgewarmd door onderliggende verdiepingen maar het zou net ff iets warmer mogen.

Wat zouden jullie doen, wat is wijsheid qua wattage? ik zou het liefst nog een convectie willen ivm eventuele lagere aanvoertemperaturen in de toekomst.

Elke suggestie is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-07 13:45

Dentheman

Zie signature

Zonder te weten in hoeverre de nieuwe slaapkamers zijn geïsoleerd etc. is er geen zinnig antwoord op je vraag te geven :)

Eigenlijk kan je nooit een te grote radiator plaatsen mits je voldoende vermogen hebt om deze te voorzien van warm water, indien voorzien van een thermostaatknop zal deze naar behoefte warmte afgeven.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Ik zou eerst maar 'ns meten hoe warm het nu op de zolder is.
Het is stukken gezonder om in een 'frisse' slaapkamer te slapen.
Ten eerste val je eerder in slaap, omdat je lichaamstemperatuur iets moet dalen alvorens in slaap te komen.
Ten tweede maak je in een 'warme' slaapkamer minder melatonine aan, een hormoon wat het verouderingsproces vertraagt.
De ideale temperatuur verschilt per persoon, maar een temperatuur rond de 18 graden zou redelijk goed moeten zijn. Kouder is dus eigenlijk geen probleem (extra deken of elektrisch dekentje?), warmer wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou een airco ophangen, kan je verwarmen en koelen, wel zo lekker in de zomer voor zolder en goedkoop met verwarmen.

Hier staat hij al weer twee weken aan voor het slapen gaan om terug te koelen naar 18c

[ Voor 39% gewijzigd door revolution-nl op 05-05-2022 13:48 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Dentheman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:06:
Zonder te weten in hoeverre de nieuwe slaapkamers zijn geïsoleerd etc. is er geen zinnig antwoord op je vraag te geven :)

Eigenlijk kan je nooit een te grote radiator plaatsen mits je voldoende vermogen hebt om deze te voorzien van warm water, indien voorzien van een thermostaatknop zal deze naar behoefte warmte afgeven.
Het is een huis uit 1999, dus goed geïsoleerd, de vloer van de vliering alsook de nog te zetten scheidingswanden zullen ook nog extra geïsoleerd worden, wanden 7 cm plafond 12cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
revolution-nl schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:47:
Ik zou een airco ophangen, kan je verwarmen en koelen, wel zo lekker in de zomer voor zolder en goedkoop met verwarmen.

Hier staat hij al weer twee weken aan voor het slapen gaan om terug te koelen naar 18c
Dat is ook een optie, wil sowieso in beide ruimtes airco’s plaatsen, heeft u ook ervaring hoe dit voelt in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Eigenlijk hebben we veel meer info nodig om een goed advies te kunnen geven.
Zoals: Is de verwarmingsketel wel geschikt om 2 radiatoren bij te hangen? Welk bouwjaar is deze ketel? Wordt er alleen geslapen of ook gestudeerd/gewerkt op de slaapkamers? Wat voor glas komt erin (aannemende dat er nog geen glas in zit)?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Yaksa schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:12:
Eigenlijk hebben we veel meer info nodig om een goed advies te kunnen geven.
Zoals: Is de verwarmingsketel wel geschikt om 2 radiatoren bij te hangen? Welk bouwjaar is deze ketel? Wordt er alleen geslapen of ook gestudeerd/gewerkt op de slaapkamers? Wat voor glas komt erin (aannemende dat er nog geen glas in zit)?
De ketel heeft inderdaad nog genoeg capaciteit, bouwjaar is 2012, er wordt geslapen en gestudeerd, er is een klein dakkapel aanwezig met dubbel glas en de andere kamer komt een velux met triple glas van plusminus 110x110

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLPfUtcZHesCyti4blxfyGYR3q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7zjqtosSbwRB4wtV8Hwz71G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

vwlunatic schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Dat is ook een optie, wil sowieso in beide ruimtes airco’s plaatsen, heeft u ook ervaring hoe dit voelt in de winter?
Werkt uit de kunst, sterker nog het is mijn primaire verwarming :*) zie ook Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1