Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe maakt men een slimme meter écht slim (Vac) ?

Pagina: 1
Acties:

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-11 15:41
De slimme meter die wij verplicht (hebben) moeten plaatsen heet slim omdat het (dagelijks) verbruik per dag achteraf is af te lezen en omdat deze meter niet terugdraait bij teruglevering maar de teruggeleverde kWh's apart meet. Nu is de slimme meter nog helemaal niet ideaal. Want ook als er in de zomer 's op werkdagen in de middag een stroomoverschot is, betaal je nog steeds het hoog tarief. Ook maakt de slimme meter geen onderscheid tussen stroomafname tijdens de dure piekmomenten ('s morgens vroeg en 's avonds tussen 18:00 en 21:00 h). Dus hoe zou de netwerkbeheerder de slimme meter echt slim kunnen maken ? Biedt het voltage en de frequentie daartoe een mogelijkheid? Want als er een stroomoverschot is, loopt de Vac immers op.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik kan er niet echt een concrete vraag uithalen, je kan prima realtime informatie uit je meter halen met diverse oplossingen via de P1 poort.
Er zijn ook dynamische contracten waar je geld toekrijgt op gebruik van stroom tijdens momenten van overschot.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die meter meet gewoon de ingaande en uitgaande (teruglevering) energie. Dat heeft toch niks met tarieven te maken?

Als je variabele tarieven wilt die gedurende de dag fluctueren afhankelijk van vraag en aanbod dan moet je niet naar je meter kijken, maar op zoek naar een leverancier die dergelijke contracten aanbiedt. Zie: het grote day ahead energie prijzen topic.

Of begrijp ik je nu verkeerd?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
Wat wil je bereiken. Wat is voor jou "slim".
Home assistant (of andere domotica) kan de slimme meter uitlezen dmv de P1 poort of the meter. Hierdoor krijg je iedere 5? seconden de waardes binnen. Daarna bepaal je dus via domotica wat je met die gegevens gaat/kunt doen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:49
Nouja niet onbeperkt, maar bijvoorbeeld de E350 heeft 6 TOU billing rates, ofwel dagdeeltarieven.
Dus daar kunnen ze wel iets mee doen, maar dat vereist boekhouding en dat kost geld.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Die intelligentie hoeft niet in de meter, men kan een dag vooraf verbazingwekkend precies inschatten hoeveel verbruik en variabele opwek (wind en zon) er zal zijn, en de prijzen er op afstellen.
Zie idd dat "day ahead" topic en verbaas je dat dat nu al kan (of het voordelig is, dat is wat anders, moet je je situatie goed voor bekijken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cratchit
DukeBox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:54:
Ik kan er niet echt een concrete vraag uithalen, je kan prima realtime informatie uit je meter halen met diverse oplossingen via de P1 poort.
Er zijn ook dynamische contracten waar je geld toekrijgt op gebruik van stroom tijdens momenten van overschot.
Ik heb, net als zoveel anderen, een gewoon contract. Met dal- en piekuren. Mijn vraag is dus of het TECHNISCH mogelijk zou zijn om van een doordeweekse middag met een overschot aan zon PV AUTOMATISCH een daluur te maken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Cratchit schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:04:
Ik heb, net als zoveel anderen, een gewoon contract. Met dal- en piekuren. Mijn vraag is dus of het TECHNISCH mogelijk zou zijn om van een doordeweekse middag met een overschot aan zon PV AUTOMATISCH een daluur te maken.
Ja, sterker nog dat is niet eens heel ingewikkeld (als je meer dan alleen je auto wilt laden) en er is een topic waar dit ook behandeld wordt. Maar uiteindelijk stop je wel een hoop werk in een paar euro besparing.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2022 21:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:49
Een energieoverschot op het net (europabreed) is te herkennen aan een stijging van de frequentie. Daarmee kan je automatiseren. Sterker nog, daarmee wordt het omgekeerde geautomatiseerd, als de frequentie teveel zakt vallen de verbruikers af.

Een overbelasting van de distributie is te herkennen aan het stijgen of dalen van de spanning, maar dat bekent niet altijd dat er energie over is. Daar is een complexe state-estimator voor nodig, zo'n fijnmazig smart grid hebben we nog niet. Of dat publiceren ze niet. De energiemeter is daar ook een klein onderdeel van.
Wellicht interessant als je meer hiervan wilt weten. Af en toe wel geinig om eens in te kijken.
https://phasetophase.nl/boek/index.html

Uiteindelijk zou de netbeheerder wel wat informatie kunnen verspreiden wat via de P1 poort naar buiten komt en dat je daar dan apparaten mee kan besturen. Maar een open API van je lokale netbeheerder via internet is wellicht dan ook afdoende.
Cratchit schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:04:
[...]

Europabreed, ja. Zie @Orion84 zijn post. Binnen jouw stad, nee, niet via de energiemeters bij je thuis.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Een slimme meter is wat mij betreft gewoon een dom ding. Hij registreert en meer doet hij niet. Wat dat betreft is hij net zo slim als de oude meter met draaischijf.

• Cratchit
Ik heb deze vraag via de chatfunctie op facebook ook bij Enexis weggelegd. De P1 poort lijkt mij niet ideaal want dat is een extra investering en het verbruikt ook 40 Watt. En een kenmerk van een stroommeter is ook dat de meter niet alleen meet omdat de gebruiker het zelf leuk vindt maar dat met die echte slimme meter (dus een Vac gestuurde meter) er door de energieleverancier ook mee afgerekend gaat worden.

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Er zijn al een aantal aanbieders die dynamische uur tarieven aanbieden voor energie als je een slimme meter hebt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754

Om je eigen energieverbruik in te kunnen zien moet je of voor je slimme meter gaan zitten en naar het schermpje staren of aan de slag met de P1 poort.

Wat zou je nog verwachten dat een slimme meter doet?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Cratchit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:36:
De P1 poort lijkt mij niet ideaal want dat is een extra investering en het verbruikt ook 40 Watt.
Hoe kom je hieraan? Dat lijkt mij voor een seriele poort nogal vreemd?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

40 Watt zal wel lekker warm worden. Als je slimmemeter net zo warm wordt als een 40 Watt gloeilamp is er iets goed mis :)

• Cratchit
superduper schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:06:
[40 watt verbruik]

Hoe kom je hieraan? Dat lijkt mij voor een seriele poort nogal vreemd?
Het betreft het apparaat dat je dan op de seriele poort zou aansluiten.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Cratchit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Het betreft het apparaat dat je dan op de seriele poort zou aansluiten.
Zelfs dan doe je nog iets verkeerd.. een simpele pi3 volstaat met 3W

• Cratchit
Cratchit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:36:
Ik heb deze vraag via de chatfunctie op facebook ook bij Enexis weggelegd. De P1 poort lijkt mij niet ideaal want dat is een extra investering en het verbruikt ook 40 Watt. En een kenmerk van een stroommeter is ook dat de meter niet alleen meet omdat de gebruiker het zelf leuk vindt maar dat met die echte slimme meter (dus een Vac gestuurde meter) er door de energieleverancier ook mee afgerekend gaat worden.
Antwoord gehad van Enexis. " Er hangen volgens de wet alleen nog wat haken en ogen aan beïnvloeding door middels van meters". Verder wordt alleen maar gewezen op maatregelen die enexis zelf neemt om de netspanning op orde te houden. En natuurlijk ... thuisbatterijen 8)7
Pagina: 1