Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouwwoning, krijg de temperatuur niet goed

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:04
Mijn broertje heeft vorig jaar een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen (huur, portiekwoning). De verhuurder is een woningcorporatie.

Hij krijgt de temperatuur binnen zijn woning maar niet goed. In de woonkamer heeft hij een thermostaat waarmee hij het een en ander kan instellen. De woonkamer heeft als ligging zuidoost, dus veel zon in de woonkamer.

Hij heeft zijn thermostaat op 21C staan, maar zijn systeem is grotendeels van de tijd aan het koelen. Hierdoor voelt de rest van de woning fris aan, terwijl de woonkamer gewoon goed aanvoelt. Het koelen uitzetten kan niet lijkt het? De enige manier om koeling uit te zetten is om de thermostaat op bijv 24C in te stellen.

Hij heeft een technische ruimte met best grote units, o.a. een WTW systeem, units van Itho Daalderop, een redelijk groot boiler (270 liter?), kranen voor zijn vloerverwarming, een omvormer voor zonnepanelen.

Is dit tegenwoordig normaal bij nieuwbouwwoningen of werkt zijn systeem gewoon niet goed?

EU DNS: 86.54.11.100

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 12:04
Is dit ook gemeld bij de woningcorporatie? Ik denk dat de temperatuur van het systeem aangepast moet worden, bijv, dat het 3 graden warmer is, zodat je dus niet op 24 graden hoeft te zetten.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:53
Is vrij normaal.
De ruimte waar de (enige) thermostaat hangt zal de regeling doen voor het hele huis.
Als je die ruimte dus (fors) opwarmt met zon, dan zal er gekoeld worden (wat doorwerkt in andere ruimtes).

1. Zorg ervoor dat je de zon buiten houdt als het (te) warm wordt (liefst zonwering buiten en/of gordijnen/shutters).
2. Zet de deuren open zodat het teveel aan warmte van de woonkamer ook naar andere ruimtes kan.
2. Systeem scheiden met meerdere thermostaten.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:04
Lelletje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:33:
Is dit ook gemeld bij de woningcorporatie? Ik denk dat de temperatuur van het systeem aangepast moet worden, bijv, dat het 3 graden warmer is, zodat je dus niet op 24 graden hoeft te zetten.
Ja, er is gister iemand langs geweest, hij kwam ook met het advies om de thermostaat op 24C in te stellen zodat er niet wordt gekoeld, maar dan krijg je weer een hele warme woonkamer (of denk ik fout?).

Verder begreep mijn broertje weinig van het verhaal wat er gister vertelt werd. Het zou iets te maken hebben met de buitentemperatuur oid.

Je zou toch denken dat je koelen gewoon uit kan zetten? Iets als if temp < 21C dan verwarmen. If temp > 21C dan niks doen.

EU DNS: 86.54.11.100

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:17
Heeft de thermostaat een buitensensor? Anders kan je misschien de thermostaat regeling uitzetten en puur sturen op stooklijn en buitentemperatuur. Ligt eraan hoe het huis verwarmd wordt (lucht-water warmtepomp?)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:53
c-nan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:15:
Je zou toch denken dat je koelen gewoon uit kan zetten? Iets als if temp < 21C dan verwarmen. If temp > 21C dan niks doen.
Dat kan misschien wel, handleiding opsporen.

Al lijkt het me wenselijk om boven de 23/24 wel weer te gaan koelen (wellicht afhankelijk van of er een overschot aan energie aanwezig is)?

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 04-05-2022 12:54 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is normaal dat nieuwbouw niet of slecht ingeregeld is.
Is het vloerverwarming, dan kan je bij teveel koeling op de verdeler de overige ruimtes wat dichtschroeven. In de winter zet je die weer open.

Maar de handleiding of het typenummer van de thermostaat zou wel helpen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1