Gebruik van A/B-kanaal speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Ik heb een Marantz SR5006 receiver icm Minx Min 22 speakers. Hoewel ik hier meer dan tevreden over ben bij het kijken van een film, kan het geluid me niet bekoren bij muziek. Ik mis daarbij het warme geluid, waarschijnlijk veroorzaakt doordat de subwoofer mee wil/moet doen en dit allemaal wat onnatuurlijk klinkt. De bass wordt niet goed verdeeld en in 2.0 hoor je uiteraard alleen de satellietspeakers die dan weer bass missen.

Nu heeft m’n receiver een B-kanaal en ik overweeg hiervoor Q Acoustics 3030i speakers aan te schaffen. Mijn vraag is hoe gaat dit in de praktijk? Kan ik bepaalde receiver standen koppelen aan dit B-kanaal of moet ik constant handmatig gaan wisselen? Of is het meer aan te raden om de fronts te vervangen door de 3030i’s en bij muziek voor stereo geluid te kiezen?

De 3030i’s zijn 6 ohm dus gelijktijdig aansluiten gaat ‘m niet worden (8 ohm noodzakelijk). Afgezien van of ik dit wil.

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-05-2022 22:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:06
Volgens mij kan dat prima. Aansluiten op B en alleen even van speakers A naar B switchen en een Direct mode op de versterker kiezen. Dan stopt de sub en krijg je het hele frequentie bereik op speakers B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:31:
Nu heeft m’n receiver een B-kanaal en ik overweeg hiervoor Q Acoustics 3030i speakers aan te schaffen. Mijn vraag is hoe gaat dit in de praktijk? Kan ik bepaalde receiver standen koppelen aan dit B-kanaal of moet ik constant handmatig gaan wisselen?
Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
TBTL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 06:22:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Dat als ik bijv input cd of net/usb kies (streaming audio), de receiver automatisch naar kanaal B schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik weet niet of dat kan. Je zou al kunnen proberen of je dat in kan stellen op je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 06:37:
[...]

Dat als ik bijv input cd of net/usb kies (streaming audio), de receiver automatisch naar kanaal B schakelt.
Vermoedelijk zul je dat handmatig moeten kiezen, ik denk dat je de Zone Select/Zone 2 On/Off knopjes voor op je Marantz daarvoor moet gebruiken.

Heb je de subwoofer gewoon ergens neergezet, of heb je bv een "Subwoofer Crawl" gedaan?
Mogelijk zijn er nog andere manieren om het geluid te verbeteren, de plaatsing van de luidsprekers en subwoofer is sowieso belangrijk, maar ook de crossover frequentie en volume van de subwoofer kunnen veel uitmaken.

Omdat ik je situatie niet ken is het moeilijk te zeggen of vervangen beter is dan 2 luidsprekers toe te voegen, als je bv een 5.1 opstelling hebt met dezelfde luidsprekers dan zul je bij het vervangen van de 2 front luidsprekers waarschijnlijk een stap terug doen als het om surround geluid gaat, maar dat is moeilijk te zeggen omdat ik je eisen/verwachtingen niet ken en het ook met persoonlijke voorkeur heeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:49
De Marantz site werkt bij mij niet mee, dus weet niet of het voor dit model geldt, maar bij oudere modellen moet je een fysieke schuif over te zetten om tussen 6 en 8 ohm te kiezen. Dan kun je ze dus niet combineren.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Waarom vervang je de luidsprekers niet gewoon als ze niet bevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KILLorBE
Cyriel85 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:10:
De Marantz site werkt bij mij niet mee, dus weet niet of het voor dit model geldt, maar bij oudere modellen moet je een fysieke schuif over te zetten om tussen 6 en 8 ohm te kiezen. Dan kun je ze dus niet combineren.
Over de impedantie zou ik me geen zorgen maken, het is een nominale waarde en dat zegt niks over een eventuele dip. Als je luidsprekers met een impedantie van 2 Ohm aan gaat sluiten dan zou ik er wel even over nadenken.
Overigens is het aan te raden om een eventuele impedantie schakelaar op de hoogste stand te laten staan (Voor uitleg google: amplifier impedance switch).
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:35:
Waarom vervang je de luidsprekers niet gewoon als ze niet bevallen?
Omdat geld niet op ieders rug groeit? Mogelijk zijn er andere oplossingen? Overigens bevallen ze wel als het om film gaat, maar is er iets wat niet helemaal lekker klinkt als het om muziek (2.1/2.0?) gaat.
Natuurlijk kun je ze ook 'gewoon' vervangen, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het weinig helpt door een verkeerde instelling, een dikke 'null' op de luisterpositie...
Waarschijnlijk zal het wel wat uitmaken, gezien het frequentiebereik van de Minx Min 22 slechts tot 120Hz gaat (Bij -3, -6db of nog erger?), maar eerst wat gratis dingen proberen kan geen kwaad, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KILLorBE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Over de impedantie zou ik me geen zorgen maken, het is een nominale waarde en dat zegt niks over een eventuele dip. Als je luidsprekers met een impedantie van 2 Ohm aan gaat sluiten dan zou ik er wel even over nadenken.
Overigens is het aan te raden om een eventuele impedantie schakelaar op de hoogste stand te laten staan (Voor uitleg google: amplifier impedance switch).

[...]

Omdat geld niet op ieders rug groeit? Mogelijk zijn er andere oplossingen? Overigens bevallen ze wel als het om film gaat, maar is er iets wat niet helemaal lekker klinkt als het om muziek (2.1/2.0?) gaat.
Natuurlijk kun je ze ook 'gewoon' vervangen, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het weinig helpt door een verkeerde instelling, een dikke 'null' op de luisterpositie...
Waarschijnlijk zal het wel wat uitmaken, gezien het frequentiebereik van de Minx Min 22 slechts tot 120Hz gaat (Bij -3, -6db of nog erger?), maar eerst wat gratis dingen proberen kan geen kwaad, toch?
Hij vervangt toch alleen de fronts door de Q Acoustics. Dat kost net zoveel als hij al van plan was uit te geven. Wisselen tussen luidsprekers afhankelijk van de content is natuurlijk geen oplossing. Een goede luidspreker klinkt goed bij alle content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:44:
Hij vervangt toch alleen de fronts door de Q Acoustics. Dat kost net zoveel als hij al van plan was uit te geven. Wisselen tussen luidsprekers afhankelijk van de content is natuurlijk geen oplossing.
Waarom zou wisselen van luidsprekers afhankelijk van de content geen oplossing zijn? Heb je eerdere reacties wel gelezen?
Overigens heeft de TS volgens mij nog niks besloten, er zijn vragen gesteld welke misschien leiden naar een goede oplossing.
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:44:
Een goede luidspreker klinkt goed bij alle content.
Onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij Denon / Marantz kun je inderdaad instellen hoe multichannel of stereo over de speakers verdeeld wordt. Hoe uitgebreid of beperkt dat bij jou receiver is weet ik niet. Bij mijn Denon 2311 (al wat ouder, maar zelfde basis) kan ik kiezen dat ie bij stereo de fronts A, B of A+B moet pakken, en dat doet ie ook netjes afhankellijk van wat ik instel

Ik zat even naar de specs van je Cambridge Audi Minx te kijken. Die gaan laag tot 120Hz volgens spec en da's niet al te diep, dan ga je al richting middenbereik. Aangenomen dat ze ook nog een beetje afvallen op hun grenzen ga ik er vanuit dat je sub een stukje midden voor zijn rekening moet nemen. Weet niet hoe hoog je crossover staat, maar die zou ik iig ervens richting de 150 of hoger verwachten (aangenomen dat je audissey gedraaid hebt). Daar kun je mee spelen natuurlijk, kijken hf het helpt.
Verder de suggestie om naar je LFE setting te kijken. LFE+main ipv de reguliere LFE zou kunnen helpen, dan speelt je sub altijd mee, ook bij stereo

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KILLorBE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:07:
[...]

Waarom zou wisselen van luidsprekers afhankelijk van de content geen oplossing zijn? Heb je eerdere reacties wel gelezen?
Overigens heeft de TS volgens mij nog niks besloten, er zijn vragen gesteld welke misschien leiden naar een goede oplossing.

[...]

Onzin.
Hij zegt dat z'n luidsprekers niet voldoen voor muziek, maar wel voor film. Dan vervang je zo voor luidsprekers die voldoen door beiden. Opgelost.

Een goede luidspreker klinkt bij alle content goed. Als dat niet het geval is met een luidspreker dan is het geen goede luidspreker. Daar valt niet eens over te discussiëren.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-05-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:23:
Hij zegt dat z'n luidsprekers niet voldoen voor muziek, maar wel voor film. Dan vervang je zo voor luidsprekers die voldoen door beiden. Opgelost.
Lees je überhaupt wat er gezegd wordt?
Zo ja, ga daar dan eens inhoudelijk op in, met welke woorden zegt de TS bv dat de luidsprekers niet voldoen voor muziek?
Hoe weet jij wat de TS hoort/ervaart?
Films en muziek kun je niet vergelijken, films klinken al snel 'beter' wat niet wegneemt dat ze nog beter kunnen klinken.
De integratie van een subwoofer is wel vaker een probleem, misschien zou de TS daar eerst eens naar moeten kijken?
Hoe weet jij wat het probleem is? Als jij uit de zeer summiere beschrijving van de TS kunt opmaken dat andere luidsprekers de oplossing zijn, dan mag je mij eens (evt. tegen betaling) vertellen hoe je dat doet.
In het B&W draadje heb je het over advies van anderen, maar nu geef je het advies om geld over de balk te gooien zonder ook maar 1 vraag gesteld te hebben, iets met pot en ketel of zo?
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:23:
Een goede luidspreker klinkt bij alle content goed. Als dat niet het geval is met een luidspreker dan is het geen goede luidspreker. Daar valt niet eens over te discussiëren.
Zeer zeker valt daar over te discussiëren, ik ken jouw definitie van goed namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KILLorBE schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:06:
[...]

Zo ja, ga daar dan eens inhoudelijk op in, met welke woorden zegt de TS bv dat de luidsprekers niet voldoen voor muziek?
Films en muziek kun je niet vergelijken, films klinken al snel 'beter' wat niet wegneemt dat ze nog beter kunnen klinken.
De integratie van een subwoofer is wel vaker een probleem, misschien zou de TS daar eerst eens naar moeten kijken?
Hoe weet jij wat het probleem is? Als jij uit de zeer summiere beschrijving van de TS kunt opmaken dat andere luidsprekers de oplossing zijn, dan mag je mij eens (evt. tegen betaling) vertellen hoe je dat doet.
In het B&W draadje heb je het over advies van anderen, maar nu geef je het advies om geld over de balk te gooien zonder ook maar 1 vraag gesteld te hebben, iets met pot en ketel of zo?

[...]

Zeer zeker valt daar over te discussiëren, ik ken jouw definitie van goed namelijk niet.
Er staat letterlijk in de eerste post dat de luidsprekers niet goed genoeg klinken voor muziek.

Een goede luidspreker is eenvoudig te definiëren. Voldoende output in het laag, lineair vanaf 50 tot 20khz (hoewel 15-17khz voor veel mensen al voldoende is, uniforme afstraling. Het standaard lijstje waarvan onomstotelijk bewezen is dat ze de voorkeur genieten in dubbelblinde luistertest door alle soorten luisteraars. Kan je de peer-reviewed papers sturen als je dat interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goed is arbitrair en voor iedereen anders. Maar @Anoniem: 159816 , geef anders een link naar dat topic dat je laatst gemaakt hebt. Scheelt je een hoop uitleggen en discussie van telkens het zelfde

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Dat zal vast en zeker dit topic zijn, maar ik heb echt geen uitleg nodig hoor. Ik draai al langer mee in het audio wereldje en heb van alles gezien, gehoord en geprobeerd. Mijn zoektocht naar goed, beter, best is al een tijdje afgelopen omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik nooit tevreden ben (Ergens onderaan staat een simpele uitleg.)

Waar het mij om gaat is dat Koeitje dingen zegt die niet kloppen, misschien moet ie het beter verwoorden of eerst vragen stellen i.p.v. aannemen dat zijn kijk op dingen de enige juiste kijk op zaken is.

Maar het feit dat Koeitje simpelweg aanneemt dat het probleem met andere luidsprekers opgelost zou zijn stoort mij nog het meest, en dat ook nog eens blijft herhalen en vervolgens bijna alle door mij gestelde vragen negeert.

Begrijpend lezen:
1)
Ik heb een Marantz SR5006 receiver icm Minx Min 22 speakers. Hoewel ik hier meer dan tevreden over ben bij het kijken van een film, kan het geluid me niet bekoren bij muziek.
Staat daar letterlijk dat de luidsprekers niet goed klinken voor muziek? Ik dacht het niet, maar daar kom ik nog op terug.

2) Als je het volgende leest, zou je daar uit op kunnen maken dat de TS eigenlijk niet zo goed weet wat het probleem is?
Ik mis daarbij het warme geluid, waarschijnlijk veroorzaakt doordat de subwoofer mee wil/moet doen en dit allemaal wat onnatuurlijk klinkt.
3) En dan deze vraag:
Of is het meer aan te raden om de fronts te vervangen door de 3030i’s en bij muziek voor stereo geluid te kiezen?
Waarschijnlijk kan dit 1 van 2 dingen betekenen, namelijk dat de TS met zijn huidige luidsprekers naar muziek luistert in 2.1 of meerkanaals (De TS heeft wel aangegeven dat bij 2.0 het laag mist, dus dat heeft de TS geprobeerd en kun je dus uitsluiten, echter zegt dat niet alles over eventuele problemen met instellingen.)

Probleemoplossing:
Verzamel zoveel mogelijk informatie om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het e.e.a.
Dit doe je niet door aannames te doen, maar door vragen te stellen (Tenzij je helderziend bent, ter plaatse bent geweest of bv een soortgelijke ervaring met dezelfde apparatuur hebt gehad.)
Even terug naar punt 1):
Heeft iemand gevraagd wat de bron voor muziek is? Nee hè? Deze is door de TS ook niet genoemd. Wat nou als het een verrotte MP3 speler is, of een geweldige netwerk speler met verrotte MP3tjes?
Is er iets bekend over de AVR instellingen? Nee hè? Niet van belang? Weet wel zeker van wel!!
Kom niet aan met "maar films klinken wel goed," zoals ik al eerder heb gezegd klinken films al snel 'beter' daarbij ken je het referentiekader en evt. eisen van de TS niet *En nog vele andere dingen die je niet weet.)
Voorbeeld: toen mijn AVC-A10SE de geest gaf heb ik als tijdelijke oplossing een AVR-2808 gekocht, met films klonk het goed, echter klonk het met muziek ((Meerkanaals) stereo) een stuk slechter, maar nadat ik de 2808 vervangen had door zijn grotere broertje, de AVR-4308, zat ik ongeveer weer op het niveau van de AVC-A10SE. Mogelijk had de 2808 moeite met het aansturen van mijn luidsprekers, maar dat zou je niet weten als je geen vragen zou stellen en ik je niet van voldoende informatie zou voorzien, toch?
Waren andere luidsprekers een oplossing geweest? Niet als ze ook lastig aan te sturen zouden zijn, maar een andere AVR was ook een oplossing. Dus simpelweg roepen dat andere luidsprekers de oplossing zijn is BS, maar als Koeitje het zo goed weet waarom geeft hij dit dan niet aan?

Dingen waar compleet aan voorbij gegaan wordt:
Een vraag die niet gesteld is: Wat heeft de voorkeur, film of muziek en in welke verhouding?
In een eerdere post heb ik aangegeven dat bij vervangen van de front luidsprekers de TS waarschijnlijk een stapje terug zal doen in het geval van bv een 5.1 opstelling (Homogeniteit, iemand?), het zou dus kunnen dat wisselen tussen luidsprekers afhankelijk van content wel degelijk een goede oplossing is, daarbij heeft de TS de luidsprekers al.
Nog een vraag die niet gesteld is: Heeft de TS de Q Acoustics 3030i al gehoord en waarom juist de keuze voor deze luidspreker?
Wat is het niveau van de TS als het gaat om kennis van akoestiek, plaatsing van luidsprekers/subwoofer, kennis van diverse instelling...etc?
Zou de TS dan de vragen stellen die er gesteld zijn? Waarschijnlijk niet als je het mij vraagt, maar wie ben ik?

Zo kan ik nog even doorgaan...
Is het een mogelijkheid dat Audyssey er een zooitje van heeft gemaakt, of dat het een geval user-error is?
In het geval van verkeerde instellingen (crossover @ 240Hz bv) is het probleem dan opgelost met andere luidsprekers?
Het antwoord op die vragen weet ik al, en ik denk dat sommige andere mensen dat ook weten.

Waarom reageert Koeitje niet op vragen als:
Mogelijk zijn er andere oplossingen?
eerst wat gratis dingen proberen kan geen kwaad, toch?
Heb je eerdere reacties wel gelezen?
Hoe weet jij wat het probleem is?

@Koeitje Als ik vraag wat jouw definitie van goed is, dan vraag ik niet naar het resultaat van een of ander onderzoek welke over luidsprekers gaat (Of je het daar nu mee eens bent of niet, peer reviewed of niet, ik hecht sowieso niet veel waarde aan onderzoeken, vaak blijkt jaren later dat het e.e.a. toch anders blijkt te zitten, zo zouden bv de polen op een batterij/accu omgewisseld zijn als ze vroeger wisten wat ze nu weten.)
Mijn definitie van goed m.b.t luidsprekers is tweeledig, te weten:
Een luidspreker is goed als deze goed is in het verbergen van imperfecties, vervorming e.d. van slechte opnames.
Een luidspreker is goed als deze goed is in het ten gehore brengen van de kleinste details van goede opnames.
Slechte opnames zullen op de eerste beter klinken, maar veel slechter op de tweede en vice versa, een goede opname zal op de tweede veel beter klinken dan op de eerste.
Vaak verlang ik naar de tijd dat ik kind was, alles klonk een beetje hetzelfde, nu ik betere systemen heb gehoord weet ik dat ik dat ook zal missen, maar ik weet ook dat een goed systeem een slechte opname nooit goed zal laten klinken -> FEIT!
Wat muziek betreft luister ik naar vele genres, en ik geef bij het ene genre bv de voorkeur aan een andere afstelling dan bij een ander genre, vaak zit dit al in de opname, maar dat is niet altijd het geval.
Zo geef ik bij Rap en Miami Bass bv over het algemeen de voorkeur aan een U afstelling (Iets wat blijkbaar bij veel mensen de voorkeur heeft), zelf noem ik dat de Kenwood sound (Mogelijk herkenbaar voor mensen die in de jaren 80 opgegroeid zijn, maar misschien was dat alleen mijn ervaring.)
Bij Norah Jones mis ik soms wat hoog, maar Tin Pan Alley van Stevie Ray Vaughan bv klinkt, in mijn oren, op mijn systeem geweldig. YMMV.

Als je zegt dat je auto niet meer start en vervolgens vraagt of iemand een idee heeft hoe dat te verhelpen is, dan zullen sommige mensen zeggen dat je een nieuwe auto moet kopen, probleem opgelost :+
Terwijl bv de tank volgooien of de accu opladen ook een oplossing was geweest.

Tot slot: Dit is geen persoonlijke aanval, zo is het in ieder geval sowieso niet bedoeld, en ik snap dat er genoeg mensen met problemen zijn (Me too -> People don't fake depression, they fake being okay. Remember that. Be kind - Robin Williams), maar ik wou een ellenlange post als deze voorkomen door vragen te stellen, jammer genoeg werd er op diverse vragen geen antwoord gegeven, met deze post als resultaat.

Als je vind dat ik de plank missla dan hoor ik dat graag, op die manier leer ik misschien nog iets (Easy Is Not Worth Anything - 2STROKE STUFFING.)

Om het helemaal af te sluiten nog een paar quotes, welke tot op zekere hoogte betrekking hebben tot wat er gezegd is, doe ermee wat je wilt (I hope you learned something - Louis Rossmann):
Assumption is the Mother of all Fuck-ups
Do not correct a fool or he will hate you; correct a wise man, and he will appreciate you. - Bruce Lee
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. - Bertrand Russell
The very powerful and the very stupid have one thing in common. Instead of altering their views to fit the facts, they alter the facts to fit their views. - The Doctor
Common sense is a flower that doesn't bloom on every garden.
The truth is always a threat to evil men. - TrueCarthaginian

PS: Als het om de quotes gaat dan kun je voor een aantal vast en zeker quotes vinden die het tegendeel beweren, maar dat geldt ook voor onderzoeken (peer-reviewed of niet,) daarbij ben ik de uitzondering op de regel!

[ Voor 0% gewijzigd door KILLorBE op 08-05-2022 21:17 . Reden: Aanvulling op het auto verhaal ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het enige wat ik uit je post haal is dat je de theorie niet snapt. En dan bedoel ik alles van het technische gedeelte, het experimenteel design, psycho-akoestiek tot aan de onderliggende psychologische effecten. Persoonlijke anekdotes hebben nul waarde, want die zijn niet uitgevoerd in een gecontroleerde omgeving. Meer hoog of laag pas je achteraf aan met een equaliser of DSP op basis van de content (circle of confusion zorgt daarvoor, kan je even op Googlen als je meer info wilt). Een goede luidspreker reageert beter op equalisers en DSP aanpassen qua tonaliteit doordat ze een uniforme geleidelijke afstraling hebben.

Je mag natuurlijk helemaal zelf weten hoe je het aanpakt, maar dat jij iets zelf doet maakt het nog geen goed advies.

@fRiEtJeSaTe moet eerst checken of de subwoofer meedoet met de muziek samen met z'n Minx luidsprekers. Als dat het geval is en het niet bevalt dan is de beste oplossing de fronts te vervangen. Je wilt niet tussen luidsprekers wisselen voor film en muziek, de luidspreker die het beste is voor muziek zal ook het beste zijn voor film (tenzij je ineens +10dB harder film kijkt of vice versa). Tonaliteit verschillen tussen de center en de fronts kan vervelend zijn, maar ik durf te stellen dat je het niet gaat merken. En als je het merkt dan is het vooral dat de center achterblijft.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 09-05-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Anoniem: 159816 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:37:
@fRiEtJeSaTe moet eerst checken of de subwoofer meedoet met de muziek samen met z'n Minx luidsprekers. Als dat het geval is en het niet bevalt dan is de beste oplossing de fronts te vervangen. Je wilt niet tussen luidsprekers wisselen voor film en muziek, de luidspreker die het beste is voor muziek zal ook het beste zijn voor film (tenzij je ineens +10dB harder film kijkt of vice versa). Tonaliteit verschillen tussen de center en de fronts kan vervelend zijn, maar ik durf te stellen dat je het niet gaat merken. En als je het merkt dan is het vooral dat de center achterblijft.
Ik denk dat ik dat maar ga proberen. Heb al zitten spelen met de crossover en subwoofer volume. Hele systeem is voor films echt wel meer dan ok, en ik verbaas me over wat die Min 22 speakertjes kunnen produceren. Maar bij het luisteren naar muziek heb ik een voorkeur voor warm geluid.

Nu nog even kijken hoe ik m'n vrouw zover ga krijgen want ze zijn wel een stukje groter. :P

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-05-2022 09:06 ]

Pagina: 1