Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 12:56
Situatie:
  • Zuidgerichte halfopen woning uit 1958, bestaande uit een niet geisoleerd 'oud' stuk (zolder is half en half geïsoleerd, wordt opnieuw gedaan) en een goed geïsoleerde aanbouw die +-3/4 is van de bestaande woning.
  • +-10j geleden overal dubbel glas geplaatst
  • centrale verwarming op gas
  • 18 zonnepanelen en digitale teller
Nu willen we nog wel een en ander doen maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
We zijn van plan om van het oud gedeelte de spouw te vullen. Isolatie tegen de gevel zien we niet zitten omdat de charme van het huis dan wegvalt.
We staan op het punt om een thuisbatterij aan te schaffen.

Verder dacht ik nog aan een zonneboiler. Maar blijkbaar bestaat er ook een warmptepompboiler. Als ik dan verder kijk kom ik dan ook uit op warmtepompen, ga ik beter voor een airco... 8)7

Heeft iemand in mijn situatie gestaan, of kan iemand mij een 'ideale' richting in duwen? Op het forum staat veel interessante info die dan voor mij wel TE technisch wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-FTG3maPYDqJOnHDUvUS97TMes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9hfJP1uE6RQ8IZBh48H5aR9r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 09:26
Wij kunnen de hand schudden. Ik begrijp exaxt hoe je je voelt, zeg ik als Tweaker een beetje beschaamd. Ik ben begonnen met spouwmuurisolatie en vloerisolatie. Ondanks dat er een vorm van isolatie in de spouw zat heb ik het allemaal laten opvullen in 2019. De vloer is van beton, dus daar is Tonzon onder gekomen. Daarna zijn er ook bij mij 18 zonnepanelen geplaatst. In 2008 zijn alle ramen en kozijnen vervangen door zogenaamd HR++ glas, het is waardeloos. De kou straalt er gigantisch van af. Dus die worden in juni allemaal vervangen door modern HR++ glas en kunststof kozijnen die goed genoeg isoleren om er subsidie op te mogen aanvragen. Overigens zou het dak in 2011 compleet vernieuwd en geísoleerd zijn. Dat kan best, maar er waait nog best wat wind vind ik. Daar moet ik nog wel een keer goed naar kijken.
En nu ben ik net als jij aangekomen op de rest. Ik wil van de verwarmingsbuizen en radiatoren af, zonder rigoreus te verbouwen. En, ik wil graag kunnen koelen omdat ze zon altijd wel zijn werk doet hier in huis. Omdat ik dat ook bij voorkeur per ruimte afzonderlijk wil kunnen doen kom ik al snel uit op een multi-split lucht/lucht warmtepomp.
Ik had het idee om vervolgens een zonneboiler-systeem aan te schaffen voor warm water. Maar, kennelijk zou ik meer hebben aan een warmtepompboiler omdat die vrij zuinig met energie omgaan en ook in de winter warm water kunnen leveren. Dus die zonneboiler, die laat ik waarschijnlijk varen.
Dan moet ik nog uitzoeken of het in mijn geval loont om een lucht/waterwarmtepomp te nemen in combinatie met een xxboiler. Met zo een pomp zou ik namelijk de vloerverwaming op de begane grond kunnen behouden (waar wordt gekookt en gegeten). En wellicht dat ik dus datzelfde systeem kan gebruiken om de xxboiler op temperatuur te krijgen en zo in mijn warm water te kunnen voorzien. En dan zou ik dus uiteindelijk ook die warmtepompboiler laten vallen. Dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om een aparte airco (L/L) voor de begane grond te installeren in combinatie met die L/W warmtepomp.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
Dat zijn ook veel vraagtekens en vooruitzichten :-)

Op een gemiddelde dag in december verbruik ik ongeveer 165kWh (14,375m³) gas om vooral te verwarmen. Er zullen ook wel minimum 2 douches bijzitten. Met de huidige prijzen zou dit ongeveer €14,83 kosten

Kan ik dit op een of andere manier vergelijken met andere systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja, een warmtepomp (lucht/water of lucht/lucht) maakt 4-5 kWh warmte van 1 kWh elektriciteit. Lees ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .

Het sommetje van 165 kWh naar 14 m³ gas volg ik niet - ik kom op 17 m³.
€1.03/m³ is ook al even geleden, wat kost een kWh elektriciteit voor jou?

Verder is het denk ik belangrijk om aan te geven wat je zelf wil en kan doen - arbeid is duur en schaars en maakt elke maatregel fors duurder. Zelf doen loont al snel en is met isolatie soms goed te doen, zeker dakisolatie.
Ook zijn er in dit forum veel voorbeelden van kantoorhelden die hun eigen warmtepomp hebben geïnstalleerd. Dan blijken vooral begrijpend-lezen skills van belang :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
Proton_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:32:
Het sommetje van 165 kWh naar 14 m³ gas volg ik niet - ik kom op 17 m³.
€1.03/m³ is ook al even geleden, wat kost een kWh elektriciteit voor jou?
We hebben al een tijdje een dititale meter. Volgens de netbeheerder verbruikten we bv 08/12/2021 14,985m³ gas, als ik kWh kies komt dit op 171,948kWh

elek. piekuren: €0,32698/kWh (incl 21% btw)
elek. daluren: €0.24851/kWh (incl 21% btw)
gas: €0,11408/kWh (incl 21% btw)
Proton_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:32:
Verder is het denk ik belangrijk om aan te geven wat je zelf wil en kan doen - arbeid is duur en schaars en maakt elke maatregel fors duurder. Zelf doen loont al snel en is met isolatie soms goed te doen, zeker dakisolatie.
Ook zijn er in dit forum veel voorbeelden van kantoorhelden die hun eigen warmtepomp hebben geïnstalleerd. Dan blijken vooral begrijpend-lezen skills van belang :)
Ik wil heel veel zelf doen tot waar de premies stoppen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gas in kWh, hoogcalorisch gas... België?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dit moet wel haast België zijn inderdaad.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst je isolatie en glas op orde brengen. Daarnaast eens kijken of het ook nog tocht zo links en rechts, zo ja, dan ook dat verhelpen. Vergeet met het isoleren ook niet dat je moet ventileren, daar moet je dus ook naar kijken of dat op orde is.

Wanneer je isolatie, beglazing en tochtbehandeling op orde is kun je gaan kijken naar je verbruik. Zo schaf je niet een warmtepomp, airco etc aan met een te (veel) hoog vermogen, dat zou een beetje zonde zijn. Op basis van je verbruik (metingen over 1 -3 jaar) kun je heel gericht een verwarmingstoestel uitzoeken.

Tegelijkertijd kun je ook eventueel met je energieverbruik bezig, dus niet met je opwek maar écht met je verbruik. Het heeft weinig zin om je dat (nog) vol(ler) te leggen terwijl je de helft van je energie al zou kunnen besparen door bijvoorbeeld een stekkerdoos met schakelaar of timers aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
Inderdaad, België ...

Glas zit er ongeveer 10j in, dit wordt niet veranderd.
Spouw wordt normaal na-geïsoleerd, net als de rolluikkasten.
Ik ben actief bezig met de energie-monitoring, daar zie ik geen problemen.
Pagina: 1