Glaswol met spijkerflens of aparte folie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedenavond,

Ik wil mijn zolder isoleren en zit nu te twijfelen wat de betere optie is:
Glaswol installeren en bedekken met een folie of glaswol met een spijkerflens installeren?

Het prijsverschil tussen de twee opties is niet super groot, maar ik vroeg me af wat beter is.
Is er een verschil in isolatie waarde of iets dergelijks? Of een andere reden waarom iemand het ene over het andere zou kiezen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Is de spijkerflens dampopen/dicht/vochtregluerend? Heeft die folie met die spijkerflens dezelfde werking als de lossen isolatie met passende juiste folie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
PIR geen optie? Met dezelfde dikte betere isolatiewaarde. Zie ook (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?. Werkt ook makkelijker heb ik het idee, je kunt het vastklemmen tussen balken en de naden afwerken met PUR-schuim.

Spijkerflens is bij de randen wel handig (makkelijk vastzetten op latten met een nietapparaat/tacker), maar als je stukken rol die parallel lopen dampdicht aan elkaar wil bevestigen zal je alsnog met aluminiumtape aan de gang moeten. Steenwolplaten zonder alu-dampscherm en dan afwerken met folie zie je ook wel. Maar ook dan moet je de naden/gaatjes nog aftapen.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40
Beiden zijn mogelijk en de keuze vaak afhankelijk van de soort constructie waar het geplaatst wordt. Soms kun je spijkerflens niet zo netjes verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
No Hands schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:01:
Is de spijkerflens dampopen/dicht/vochtregluerend? Heeft die folie met die spijkerflens dezelfde werking als de lossen isolatie met passende juiste folie?
Beide zijn dampremmend. Er zit een dampdichte folie boven op het dak dus het was afgeraden om ook dampdicht aan de binnenkant te doen vanwege vocht vast houden.

Het zou dezelfde werking moeten hebben van wat ik uit de beschrijvingen kon vissen.

Dit is degene met spijkerflens:
https://www.praxis.nl/bou...-schuin-dak-160mm/5507806

Dit is waar ik het mee vergeleek:
https://www.budgetisolati...nauf-naturoll-plus-160mm/
https://www.budgetisolati...remmende-folie-1-5-x-50m/

Maar ik zie net dat er een verschil in lamda waarde is waardoor degene met spijkerflens er beter uit ziet. Dus als er geen substantieel verschil is ga ik voor die denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

Dampdichte laag boven de isolatie? Dan moet je haast wel met een klimaatfolie in de weer. En die bestaan niet in spijkerflens. Losse folie dus.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
ThinkPad schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:08:
PIR geen optie? Met dezelfde dikte betere isolatiewaarde. Zie ook (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?. Werkt ook makkelijker heb ik het idee, je kunt het vastklemmen tussen balken en de naden afwerken met PUR-schuim.

Spijkerflens is bij de randen wel handig (makkelijk vastzetten op latten met een nietapparaat/tacker), maar als je stukken rol die parallel lopen dampdicht aan elkaar wil bevestigen zal je alsnog met aluminiumtape aan de gang moeten. Steenwolplaten zonder alu-dampscherm en dan afwerken met folie zie je ook wel. Maar ook dan moet je de naden/gaatjes nog aftapen.
Hi,

bedankt voor het delen van dat topic, ik zal er een blik op werpen.

Mijn prioriteit ligt vooral bij het damp open houden van het dak en de hoogste isolatiewaarden per euro uit de beschikbare ruimte halen. Er ligt al een damp dichte folie onder de dakpannen, dus mij is geadviseerd om een dampremmende folie te gebruiken en glaswol omdat die ook dampen door laat.

Het idee was om isolatie toe te passen zoals de meeste videos op youtube dat aangeven, dus ik zal ook houten balken bestellen en op 60cm afstand installeren van elkaar. En dan de spijkerflensen dicht tapen met alu-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Wuursj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
Dampdichte laag boven de isolatie? Dan moet je haast wel met een klimaatfolie in de weer. En die bestaan niet in spijkerflens. Losse folie dus.
Volgens de beschrijving van de spijkerflens glaswol:
bekleed met damp remmende alukraft bekleding

Dampremmend zou ook werken in mijn situatie toch? Zou ook damp doorlatend moeten zijn, of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

De basisregel is: naar buiten toe meer dampopen dan naar binnen toe. Anders krijg je condensatie in je isolatie. Dampremmend binnen is dus voldoende als je naar buiten toe open bent. Dat is niet het geval bij een dampdichte laag aan de buitenkant. Eigenlijk heb je dan twee keuzes:
1) binnenkant nog dampdichter maken dan de buitenkant (wat in de praktijk vaak onmogelijk is)
2) een klimaat folie die in de zomer gaat open staan waardoor de in de winter vochtig geworden isolatie weer kan drogen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Ammo123 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Volgens de beschrijving van de spijkerflens glaswol:
bekleed met damp remmende alukraft bekleding

Dampremmend zou ook werken in mijn situatie toch? Zou ook damp doorlatend moeten zijn, of begrijp ik dat verkeerd?
Dampremmend is heel wat anders da klimaatfolie. Die spijkerflens deken kan dus niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ontzettend bedankt voor de tips, ik zal er rekening mee houden. Ik wist dit namelijk niet. Toch goed dat ik het heb nagevraagd hier!
Pagina: 1