Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 09:45

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
Ik wil zonnepanelen plaatsen, ik heb daarvoor meerdere offertes opgevraagd en ben eigenlijk al tevreden met de goedkoopste offerte. Het verschil met (meerdere) hogere offertes is echter significant waardoor ik me afvraag of ik niet iets over de hand zie.
Hier de situatie:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sdGKf4m.png
ZZW orientatie, dakhelling 45graden
Beschikbare (dak)ruimte
Rond de 80m2 - 2X dakramen
Schaduw
Schaduwvorming is beperkt. Aan het einde van de dag werpt een boom ZW van het huis de eerste schaduw linksonder het dak:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oKBvct7.png
Jaarverbruik
Rond de 8500kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25A
Budget en doel
Budget max 14K
Doel is mijn huidige jaarverbruik minimaliseren. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst meer panelen wil. Maar dan spreken we over een lange tijd en die komen dan op de garage te liggen verderop.
Ik wil daarom graag 24 panelen plaatsen
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aHAC8TA.png
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ja maar beperkt, ik ben al tevreden met een standaard app. Openbare API is een nice to have.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aZQtLok.png
Regio
Noord Brabant/ Den Bosch
Voorlopige conclusie
Een verschil van tussen Coolblue en Zon7 (serieel) van €3000 (34%).
De zonnepanelen van Zon7 hebben een langere garantie en hogere gegarandeerde opbrengst na 25 jaar.
Toch neig ik naar de offerte van Coolblue. Wat denken jullie?

[ Voor 45% gewijzigd door J-P op 03-05-2022 20:05 ]

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Beste antwoord (via J-P op 10-10-2022 09:31)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sowieso de microomvormers. Heeft vele voordelen: (meestal) betere opbrengst, monitoren per paneel, geen zwakste schakel, niet één defect onderdeel die het hele systeem plat legt, geen grote gelijkspanning op je dak, veiliger.

De Coolblue offerte is goedkoop simpelweg doordat systemen met een standaard stringomvormer goedkoop zijn. Als je het geld hebt zou ik kiezen voor één van de Enphase-aanbiedingen.

Gaslicht.com is veel duurder. Is deels te verklaren door de duurdere microomvormer (IQ7A ipv. IQ7+). Niet duidelijk is welke Envoy gaslicht.com levert: De standaard of de uitgebreide 'metered'. Als dat laatste het geval is, dan verklaart dit het prijsverschil.
Bij zowel Greenchoice als Gaslicht.com is niet duidelijk wat ze in de meterkast doen. Enphase Q-relais? Ook een aparte groep voor de Envoy? Gebruik van ferrierringen?

Ik neig naar Greenchoice. Grote verschil in opbrengst tussen Greenchoice en Gastlicht.com suggereert dat de IQ7+ beperkend is, maar in praktijk blijkt dat erg mee te vallen en betwijfel ik of het verschil echt zo groot is (of die SunPower-panelen moeten veel beter presteren dan de Trina's)

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 04-05-2022 09:31 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In deze tijden van vraag en aanbod lijkt me de offerte van coolblue prima.

Graag zien we wat meer info:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Sowieso die van Coolblue, want die van zon7 klopt geen snars van:
Solaredge omvormer zonder optimizers kan niet. En eerst zien of ze hem kunnen leveren. ;)

Wise enough to play the fool

• J-P

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:15:
Sowieso die van Coolblue, want die van zon7 klopt geen snars van:
Solaredge omvormer zonder optimizers kan niet. En eerst zien of ze hem kunnen leveren. ;)
Oei, dat kan mijn fout zijn. Ik vroeg naar de meerwaarde van het parallelle systeem aangezien ik geen schaduw vorming had op het dak. Toen vertelde ze me het bedrag wat ik daarvoor kwijt was. Ik heb de optimizers vervolgens verwijderd en de omvormer laten staan.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:13:
In deze tijden van vraag en aanbod lijkt me de offerte van coolblue prima.

Graag zien we wat meer info:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Check, ga ik aanpassen aangepast

Acties:
  • Beste antwoord

• SvMp
  • Niet online
Sowieso de microomvormers. Heeft vele voordelen: (meestal) betere opbrengst, monitoren per paneel, geen zwakste schakel, niet één defect onderdeel die het hele systeem plat legt, geen grote gelijkspanning op je dak, veiliger.

De Coolblue offerte is goedkoop simpelweg doordat systemen met een standaard stringomvormer goedkoop zijn. Als je het geld hebt zou ik kiezen voor één van de Enphase-aanbiedingen.

Gaslicht.com is veel duurder. Is deels te verklaren door de duurdere microomvormer (IQ7A ipv. IQ7+). Niet duidelijk is welke Envoy gaslicht.com levert: De standaard of de uitgebreide 'metered'. Als dat laatste het geval is, dan verklaart dit het prijsverschil.
Bij zowel Greenchoice als Gaslicht.com is niet duidelijk wat ze in de meterkast doen. Enphase Q-relais? Ook een aparte groep voor de Envoy? Gebruik van ferrierringen?

Ik neig naar Greenchoice. Grote verschil in opbrengst tussen Greenchoice en Gastlicht.com suggereert dat de IQ7+ beperkend is, maar in praktijk blijkt dat erg mee te vallen en betwijfel ik of het verschil echt zo groot is (of die SunPower-panelen moeten veel beter presteren dan de Trina's)

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 04-05-2022 09:31 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SvMp
Ik haal ook vaak wat begrippen door elkaar, maar een kleine nuance:
Gelijkstroom is bij zowel een string als micro omvormer gelijk.
Je bedoelt waarschijnlijk de hogere gelijkspanning wat gevaarlijkere situaties kan veroorzaken. Daardoor komt er meer vermogen (energie) vrij bij meerdere panelen in 1 string dan bij 1 enkel paneel aan een micro omvormer.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2022 05:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
@SvMp Graag ook de nadelen van Micro-Omvormers: Lagere efficiëntie, aftoppen, langere AC bekabeling en daardoor nog hogere spanning op het opwek punt.
Je doet nu lijken alsof een serieel systeem onveilig is... Dat is niet zo.

Je punt over verschil in opbrengst is echt niet goed... Simulaties uit verschillende software pakketten zijn niet onderling te vergelijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• com2,1ghz
  • Laatst online: 20-11 16:22
J-P schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Oei, dat kan mijn fout zijn. Ik vroeg naar de meerwaarde van het parallelle systeem aangezien ik geen schaduw vorming had op het dak. Toen vertelde ze me het bedrag wat ik daarvoor kwijt was. Ik heb de optimizers vervolgens verwijderd en de omvormer laten staan.

[...]

Check, ga ik aanpassen aangepast
Een van de redenen voor een parallel systeem is dat ieder paneel apart gemonitord kan worden. En ook als 1 paneel kapot zou gaan dat de boel blijft werken als ik het niet mis heb.

Maar goed, met de kennis van nu zou ik Solaredge in combinatie met optimizers vermijden als je niet te maken hebt met schaduw.

• SvMp
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 05:09:
@SvMp
Ik haal ook vaak wat begrippen door elkaar, maar een kleine nuance:
Gelijkstroom is bij zowel een string als micro omvormer gelijk.
Je bedoelt waarschijnlijk de hogere gelijkspanning wat gevaarlijkere situaties kan veroorzaken. Daardoor komt er meer vermogen (energie) vrij bij meerdere panelen in 1 string dan bij 1 enkel paneel aan een micro omvormer.
Het gevaar zit in de spanning die hoog oploopt door het in serie zetten van meer dan enkele panelen. Ik heb het woord "stroom" ge-edit om misverstanden te voorkomen.

• SvMp
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:58:
@SvMp Graag ook de nadelen van Micro-Omvormers: Lagere efficiëntie, aftoppen, langere AC bekabeling en daardoor nog hogere spanning op het opwek punt.
Je doet nu lijken alsof een serieel systeem onveilig is... Dat is niet zo.
Lagere efficiëntie hangt van de situatie af. Door het autonoom werken van paneel+micro kunnen de microvormers samen efficiënter zijn dan een stringomvormer als er schaduw is. Kan ik in geval van TS niets over zeggen.

Aftoppen kan met een stringomvormer ook als je overdimensioneert. Bij Enphase speelt dit wat meer omdat de IQ7 en IQ7+ een veel lager maximaal vermogen hebben dan wat huidige zonnepanelen [in theorie] kunnen leveren. In de praktijk blijkt dit mee te vallen, is oa. hier te lezen https://www4.enphase.com/en-au/support/iq7a-vs-iq7
De offertes bieden een IQ7+ en IQ7a. Met een IQ7a krijg je sowieso geen aftopping icm. 380 Wp panelen. Met de IQ7+ een beetje, maar dat valt in de praktijk mee.

Ik heb nergens gezegd dat een systeem met stringomvormer altijd onveilig is, maar de branden door zonnepanelen komen in veel gevallen doordat er een hoge gelijkspanning over het dak loopt en er wat mis is met de bekabeling. De nuance hierbij is dat het zeldzaam is en een vakkundige installateur hier nog altijd de doorslag geeft.

Hoe meer ik lees over omvormers, hoe meer verbaasd ik ben dat die stringomvormers nog geïnstalleerd worden. Ze zijn inmiddels achterhaald door een betere oplossing. Imho zijn stringomvormers uitsluitend geschikt voor grote aantallen zonnepanelen zonder schaduw waar geen mensen onder wonen, zoals zonnevelden. Maar ja ze zijn wel wat goedkoper, dat dan weer wel. Ik vind het dapper van bedrijven dat ze toch die Enphase offreren, want de goedkoopste worden ze daarmee niet.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 04-05-2022 09:56 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Lagere efficiëntie is permanent... die dingen doen maar 96% max. Een string omvormer max 98+%.

Aftoppen bij een string omvormer is een keuze. Bij Enphase wordt je gedwongen. IQ7+ heeft een idioot laag vermogen van slechts 290VA. IQ7A is idioot veel duurder, en loopt met de steeds grotere hoog vermogen panelen ook al achter te feiten aan.
Met een 380W paneel heb je 1 a 2% verlies op IQ7+ op jaarbasis...

Om deze achterstand van 3-4% in te halen moet er heel veel schaduw spelen. De TS geeft zelf aan dat schaduw beperkt is.

En je mag even op bezoek in Australië over de situatie schaduw... https://www.nrgsolar.com....e-fronius-testing-station

Je bent aan het micro-fanboyen zonder alle feiten te onderkennen. String omvormers ondervangen het grootste risico van hoge gelijkspanning al jaar en dag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Toevallig heeft een kennis zeer recentelijk nog panelen laten plaatsen, maar deze hebben een hogere opbrengst per paneel. Type: Hyundai 400 Ultra-Black, Canadian Solar 450Wp.

Prijs is op enkele euro's na € 1.000,- per kW aan vermogen, na aftrek BTW teruggave. All-in.
Prijs per Wp volgens de offerte € 1,00.

Wellicht interessant om het maximale uit de beschikbare ruimte te halen?

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-11 14:54
Danny the dog schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:23:
Toevallig heeft een kennis zeer recentelijk nog panelen laten plaatsen, maar deze hebben een hogere opbrengst per paneel. Type: Hyundai 400 Ultra-Black, Canadian Solar 450Wp.

Prijs is op enkele euro's na € 1.000,- per kW aan vermogen, na aftrek BTW teruggave. All-in.
Prijs per Wp volgens de offerte € 1,00.

Wellicht interessant om het maximale uit de beschikbare ruimte te halen?
Mag ik vragen welke partij dit is geweest? :9 ik kom nergens goedkoper uit dan €1,12 per kwh, en dat is dan ook wel de goedkoopste die ik heb kunnen vinden

Wat betreft TS ik zou voor coolblue gaan. Met 25 jaar garantie ( fabriek? ) op de panelen is best uniek. Daarnaast zijn die trina solar panelen zover ik heb kunnen onderzoeken prima panelen. N.a.v. jouw post ga ik ook eens een offerte opvragen bij coolblue :+

[ Voor 16% gewijzigd door hollandnick op 04-05-2022 17:07 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
hollandnick schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:05:
[...]
Mag ik vragen welke partij dit is geweest? :9 ik kom nergens goedkoper uit dan €1,12 per kwh, en dat is dan ook wel de goedkoopste die ik heb kunnen vinden
Maar natuurlijk. Dat is firma Sunleaves.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• J-P

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
Bedankt iedereen,

Ik ben uiteidenlijk voor CoolBlue gegaan. Fijne service en alles erg netjes gemonteerd.
Sinds begin sept liggen ze erop:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YPmixgn.jpeg

Pagina: 1