Stedin - Slimme meter oplossingsrichtingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47
Situatie:

Sinds 2014 woon in dit huis (midden des land).
Hier heeft altijd al een slimme meter (Kaifa) gehangen en werkt qua metingen naar behoren.

I.v.m. de huidige energietarieven en het aflopen van mijn vaste! contract wil ik een overstap maken naar een andere energieleverancier met variabel tarief Deze is niet bereid mij als klant aan te nemen en biedt bij (duurdere) modelcontracten voor een jaar aan. Waarom?

Mijn slimme meter heeft (schijnbaar) een defect waardoor hij de verbruiksgegevens niet kan verzenden. Het staat allemaal netjes op de meter zelf als 'aan' en ook mijn huidige energieleverancier mag ze uitlezen van mij.

Door het defect voel ik mij nu benadeeld en kan ik dus voor duurdere modelcontracten opdraaien terwijl Stedin een defect heeft aan de meter.

Stedin meent geen oplossing hiervoor te hebben en blijft melden: als we de oplossing hebben dan krijgt u een brief (zonder enige tijdsindicatie wanneer het opgelost is)

Na diverse telefoontjes en vragen gooit men het nu op: het ligt aan uw huis en het feit dat de meter geen verbinding kan krijgen (dekking). Ik vind dat eerlijk gezegd kul na diverse testen met oude en nieuwe apparatuur van mijn kant en diverse data/communicatie protocollen die iig bij telefoons bekend zijn.

Vraag:
Werken die slimme meters nu echt anders en klopt het wat Stedin te zeggen heeft? Of kan ik op een of andere Stedin zover krijgen om actie te ondernemen? (Er is bijv. nog nooit een monteur geweest of visueel te kijken of te meten)

Wellicht Tweakers met soortgelijke ervaringen en die wel tot een oplossing zijn gekomen?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hebben de buren een vergelijkbare woning? Kan daar de meter wel uitgelezen worden door de netbeheerder of energieleverancier? Dan kun je prima stellen dat de uitspraak "het ligt aan je woning" kul is. Dat is ook prima te verkondigen naar de netbeheerder.

Het probleem is alleen: jouw meter heeft geen prioriteit en de netbeheerders zijn ontzettend druk en kampen met een tekort aan monteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Hi @sypie ,

Ja de buren hebben exact dezelfde woning en slimme meter.
De buren ondervinden hier geen enkel probleem. Dit is ook reeds aan Stedin gecommuniceerd.

Ik heb inmiddels een klachtenbrief geschreven en ingediend maar Stedin wil deze niet in behandeling nemen omdat ze zeggen toch niet het probleem op te kunnen lossen.

Ik heb ondertussen mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld om te kijken hoe ik in mijn recht sta en wat ik hiermee kan doen. Dank voor de reactie!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kijk eens of deze gratis optie een breekijzer voor je kan zijn.
Ff een acount aanmaken, ik zie zelf even geen vervelende zaken.
https://umeter.nl/veelgestelde-vragen/
Kwam het via Googlen tegen.
Enm met wat getrichter zoeken kwam ik dit nog tegen
https://radar.avrotros.nl...ter-t193680.html#p2754089
Tis het proberen waard....

PS: Er zit dus gewoon een telefoonkaartje in je slimme meter, dus als je bijvoorbeeld teveel metaal/afscherming om je meter heen zit KAN het zijn dat de verbinding mogelijk toch niet goed is......
Ik weet niet of je dat zelf kunt testen.....
Als die slimme meters met oude kaartjes worden uit gefaseerd want het oude mobiele 3G netwerk is er uit...
nieuws: KPN stopt eind maart definitief met ondersteuning 3G-netwerk
KPN stopt per 31 maart met het ondersteunen van 3G-netwerken. Klanten kunnen vanaf die datum alleen nog maar van het 4G- en 5G-netwerk gebruikmaken, of eventueel van een 2G-netwerk wanneer de nieuwere netwerktechnologieën niet op een toestel ondersteund worden....
...................
Mocht een klant geen toegang hebben tot 4G of 5G, dan moet diegene het doen met 2G. Dit netwerk blijft nog 'tot tenminste april 2025' beschikbaar.
Mag toch hopen dat dit niet jouw huidige probleem nu is... zonder bericht van je provider?

[ Voor 40% gewijzigd door route99 op 05-05-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:58
Op dit moment is het bijna nergens mogelijk om een vast contract af te sluiten.

Voor interessante aanbiedingen zie: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
route99 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:59:
Mag toch hopen dat dit niet jouw huidige probleem nu is... zonder bericht van je provider?
Dat dus... Stedin geeft werkelijk niets vrij. Heeft mijn klachtenbrief niet behandeld en blijven mij afwimpelen.
Ik ga jouw andere links even doornemen thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
turkeyhakan schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:59:
Op dit moment is het bijna nergens mogelijk om een vast contract af te sluiten.

Voor interessante aanbiedingen zie: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Dat is juist niet wat ik wil. Ik wil juist variabel gaan nu, tot de markt stabiliseert!
Vandaar dat ik ook niet op dure modelcontracten zit te wachten (dat zijn gewoon 1-jarige vaste tarieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:58
Griffin2k schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Dat is juist niet wat ik wil. Ik wil juist variabel gaan nu, tot de markt stabiliseert!
Vandaar dat ik ook niet op dure modelcontracten zit te wachten (dat zijn gewoon 1-jarige vaste tarieven)
Modelcontract is een andere benaming voor een variabel contract. De voorwaarden zijn hetzelfde en de tarieven veranderen doorgaans 2 keer per jaar. Ik weet niet waar jij je info vandaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 19:46
@Griffin2k wij hebben precies hetzelfde probleem met Stedin. Na tig keer vragen wat nou precies het probleem is, kwamen ze eindelijk met:
Er zit een storing tussen onze mast en de meter. Dit wordt door de afdeling uitgezocht. Echter is er nog geen oplossing beschikbaar. Indien deze bekend wordt, sturen we een brief.
Ben jij hier nog verder mee gekomen? Ben benieuwd of er iets is wat ik nog kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de huidige wetgeving zit een domme weeffout. De netbeheerder is niet verantwoordelijk ( ondanks dat het hun infrastructuur is!) voor het uitlezen van een slimme meter, maar de leverancier. In een geval waar het niet werkt sta je als consument met lege handen. In de toekomstige wetgeving verandert dat en wordt de netbeheerder verantwoordelijk.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
Dirk J schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:14:
@Griffin2k wij hebben precies hetzelfde probleem met Stedin. Na tig keer vragen wat nou precies het probleem is, kwamen ze eindelijk met:

[...]
Ben jij hier nog verder mee gekomen? Ben benieuwd of er iets is wat ik nog kan doen.
Ik ben heel ver gegaan.. verder dan ik wilde. Tegen het stalken aan zeg maar. Aangetekende brieven, klachten, klantenservice, via via e-mailadressem van klachtenafdelingen, rechtsbijstand etc.

Na een hele lange tijd hebben ze denk ik eieren voor hun geld gekozen en een nieuwe meter geplaatst. En goh..... Hij doet het weer.

En dan zie je dat het bureaucratische proces sterk is maar een monteur het niet boeit. Die weet al tijden dat het aan de meters ligt

[ Voor 9% gewijzigd door Griffin2k op 28-08-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhrietman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08-2024
Dag Giffin2k, ik heb precies hetzelfde probleem als waar jij mee zat. Mijn slimme meter is ook niet uitleesbaar volgens de energieleverancier en Stedin geeft aan dat het defect bekend is maar dat ze er niets aan kunnen doen…..
Ben wel benieuwd wat volgens jou de doorslag heeft gegeven voor Stedin om uiteindelijk toch een nieuwe meter te plaatsen, want ik zit nu ook vast aan een torenhoog maandelijks voorschot van ruim €800,- terwijl ik flextarieven (per uur) kan krijgen voor veel minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
jhrietman schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:01:
Dag Giffin2k, ik heb precies hetzelfde probleem als waar jij mee zat. Mijn slimme meter is ook niet uitleesbaar volgens de energieleverancier en Stedin geeft aan dat het defect bekend is maar dat ze er niets aan kunnen doen…..
Ben wel benieuwd wat volgens jou de doorslag heeft gegeven voor Stedin om uiteindelijk toch een nieuwe meter te plaatsen, want ik zit nu ook vast aan een torenhoog maandelijks voorschot van ruim €800,- terwijl ik flextarieven (per uur) kan krijgen voor veel minder geld.
Tja wat heeft de doorslag gegeven. Dat vind ik lastig. Ik ben echt wel stalkerig geweest omdat ik overtuigd was dat de meter gewoon defect was. Er was namelijk niets veranderd op huiselijk vlak.

De kanalen die ik gebruikt heb: Klachtbrieven, emails, chats, Twitter, rechtsbijstand etc.

Het is nu echt een andere meter, die volgens de monteur veel beter is. Ook qua communicatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Griffin2k op 25-09-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Overigens het mooie was: mijn meter heeft twee jaar prima gefunctioneerd en toen van de ene op de andere dag niet meer! Ook zichtbaar bij Stedin op de website zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-07 21:58
jhrietman schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:01:
Rietman, jij nog verder gekomen?
Ik ontdek net hetzelfde probleem dat mijn meter al een tijdje geen data meer stuurt. Stedin heeft hem schijnbaar uitgezet omdat de data te onregelmatig binnen kwam.

Ik krijg ook de riedel, er zijn er te weinig, hij meet nog dus hij doet het nog voldoende. Het slimme deel is geen verplichting op dit moment. En sorry daardoor heeft u nu hogere kosten.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
klavertje3 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:37:
[...]

Rietman, jij nog verder gekomen?
Ik ontdek net hetzelfde probleem dat mijn meter al een tijdje geen data meer stuurt. Stedin heeft hem schijnbaar uitgezet omdat de data te onregelmatig binnen kwam.

Ik krijg ook de riedel, er zijn er te weinig, hij meet nog dus hij doet het nog voldoende. Het slimme deel is geen verplichting op dit moment. En sorry daardoor heeft u nu hogere kosten.... :(
Ik denk dat je wel in aanmerking komt voor de 10 euro kadobon.
Pagina: 1