Sommige zullen mijn vraag al hebben zien staan in het productie topic. Sinds afgelopen zaterdag is mijn installatie actief. Hieronder de specs:
- Zondag 1 mei was een wisselende dag met bewolking en zonneschijn.
- Maandag 2 mei was een zonnige dag met bijna de gehele dag zon. Rond de middag even wat bewolking en daarna verder met enkel zon.
Zondag 1 mei, performance westzijde
Precies zoals je het zou verwachten.
In cijfers: om 08.00: 0.6kW om 12.00: 1.8kW
Maandag 2 mei, performance westzijde
Vanaf de ochtend blijft de opwek steken onder de 1kW.
In cijfers: om 08.00 uur 0.35kW om 12.00 0.67kW. Terwijl het deze dag zonniger was dan zondag!
Zondag
:strip_exif()/f/image/jpeQWj1cdk0oVTE9v2H8EqAP.jpg?f=fotoalbum_small)
Maandag
:strip_exif()/f/image/0pVsuiPMR7j4Clr6JRHyXiKC.jpg?f=fotoalbum_small)
In de grafiek (helaas alleen in A als ik per string bekijk) zie ik dat de opwek aan de westkant enkel stijgt als de opwek in het oosten daalt. Daardoor krijg ik de indruk dat de omvormer eea niet aan kan. Daarnaast vind ik het vreemd dat ik slechts hele lage pieken heb in de opwek 7-8 kWh (10-11A * 740V) met volle bak zon, terwijl ik op een matige dag als zondag pieken had van 9-10 kWh (14-15A * 740V). Zichtbaar is dat de oostelijke string op zondag pieken haalt van 12A terwijl deze maandag niet verder komt dan 9-10A.
Nu zou het kunnen dat de zonnestraling zondag gewoon beter was dan maandag. Maar als ik kijk naar medetweakers gaat afgelopen maandag de boeken in als een van de betere dagen en zou ik dus dezelfde of hogere pieken verwachten.
Mijn omvormer is nu een Sungrow 10RT. Ik zou eigenlijk een 12RT krijgen maar die is momenteel niet leverbaar en de installateur vraagt zich af of het überhaupt nodig is. Ik vraag me af of dit het verschil zou kunnen maken. Het probleem is dat de opwek gisteren gelimiteerd leek tot 8kW terwijl de omvormer makkelijk 10kW of zelfs iets hoger aan zou moeten kunnen. Een hogere omvormer zou dan niet helpen zou je denken.
Iemand met meer ervaring enig idee waar dit aan ligt? Is het dan toch het feit dat de omvormer vanaf de ochtend loopt te draaien en daardoor minder hoge pieken aan kan? En zou dat dan anders zijn met een hogere omvormer?
Als er meer informatie nodig is, laat het me weten. Ik kan allerlei gegevens exporteren, maar dit leek mij relevant.
Afgelopen zondag en maandag 2 mooie dagen achter de rug kwa opwek. Respectievelijk 75 en 81 kWh opgewekt. Goed voor een efficiëntie van 4.38 en 4.73 kWh/kWp. Prima voor een O/W opstelling. Echter zag ik gisteren een vreemde trend gedurende de dag die ik niet goed kan plaatsen. Namelijk dat de gehele opstelling en met name de westzijde van mijn opstelling in de ochtend underperformde en gelimiteerd leek te worden door de opwek aan de oostzijde. In de grafiekjes is dit beter zichtbaar. Ik heb even afgelopen zondag en maandag tegen elkaar afgezet.Oost-West opstelling van 17.100Wp
Oost: 20*450Wp = 9000Wp
West: 18*450Wp = 8100Wp
Hellingshoek dak: 55 graden
Geen schaduw
Omvormer: Sungrow 10RT (tijdelijk ivm leveringsproblemen, idee is om 12kW te zetten)
- Zondag 1 mei was een wisselende dag met bewolking en zonneschijn.
- Maandag 2 mei was een zonnige dag met bijna de gehele dag zon. Rond de middag even wat bewolking en daarna verder met enkel zon.
Zondag 1 mei, performance westzijde
Precies zoals je het zou verwachten.
In cijfers: om 08.00: 0.6kW om 12.00: 1.8kW
Maandag 2 mei, performance westzijde
Vanaf de ochtend blijft de opwek steken onder de 1kW.
In cijfers: om 08.00 uur 0.35kW om 12.00 0.67kW. Terwijl het deze dag zonniger was dan zondag!
Zondag
:strip_exif()/f/image/jpeQWj1cdk0oVTE9v2H8EqAP.jpg?f=fotoalbum_small)
Maandag
:strip_exif()/f/image/0pVsuiPMR7j4Clr6JRHyXiKC.jpg?f=fotoalbum_small)
In de grafiek (helaas alleen in A als ik per string bekijk) zie ik dat de opwek aan de westkant enkel stijgt als de opwek in het oosten daalt. Daardoor krijg ik de indruk dat de omvormer eea niet aan kan. Daarnaast vind ik het vreemd dat ik slechts hele lage pieken heb in de opwek 7-8 kWh (10-11A * 740V) met volle bak zon, terwijl ik op een matige dag als zondag pieken had van 9-10 kWh (14-15A * 740V). Zichtbaar is dat de oostelijke string op zondag pieken haalt van 12A terwijl deze maandag niet verder komt dan 9-10A.
Nu zou het kunnen dat de zonnestraling zondag gewoon beter was dan maandag. Maar als ik kijk naar medetweakers gaat afgelopen maandag de boeken in als een van de betere dagen en zou ik dus dezelfde of hogere pieken verwachten.
Mijn omvormer is nu een Sungrow 10RT. Ik zou eigenlijk een 12RT krijgen maar die is momenteel niet leverbaar en de installateur vraagt zich af of het überhaupt nodig is. Ik vraag me af of dit het verschil zou kunnen maken. Het probleem is dat de opwek gisteren gelimiteerd leek tot 8kW terwijl de omvormer makkelijk 10kW of zelfs iets hoger aan zou moeten kunnen. Een hogere omvormer zou dan niet helpen zou je denken.
Iemand met meer ervaring enig idee waar dit aan ligt? Is het dan toch het feit dat de omvormer vanaf de ochtend loopt te draaien en daardoor minder hoge pieken aan kan? En zou dat dan anders zijn met een hogere omvormer?
Als er meer informatie nodig is, laat het me weten. Ik kan allerlei gegevens exporteren, maar dit leek mij relevant.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
:strip_exif()/f/image/0rqxszvnT3hAkcSuh9Q4h6HO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JBWeUKecGFxu1p1UIJKb33rN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8cu4hNv0okl1iILrLF94GaCS.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/F5CPDalsVwpBqrpWEJDiPhdz.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/NYTwQqpg3RuJc6TFAZGPObLe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yq8DNvaJW2Vd0s3Hq4xkwsCN.png?f=fotoalbum_large)