Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24
Sommige zullen mijn vraag al hebben zien staan in het productie topic. Sinds afgelopen zaterdag is mijn installatie actief. Hieronder de specs:
Oost-West opstelling van 17.100Wp
Oost: 20*450Wp = 9000Wp
West: 18*450Wp = 8100Wp
Hellingshoek dak: 55 graden
Geen schaduw
Omvormer: Sungrow 10RT (tijdelijk ivm leveringsproblemen, idee is om 12kW te zetten)
Afgelopen zondag en maandag 2 mooie dagen achter de rug kwa opwek. Respectievelijk 75 en 81 kWh opgewekt. Goed voor een efficiëntie van 4.38 en 4.73 kWh/kWp. Prima voor een O/W opstelling. Echter zag ik gisteren een vreemde trend gedurende de dag die ik niet goed kan plaatsen. Namelijk dat de gehele opstelling en met name de westzijde van mijn opstelling in de ochtend underperformde en gelimiteerd leek te worden door de opwek aan de oostzijde. In de grafiekjes is dit beter zichtbaar. Ik heb even afgelopen zondag en maandag tegen elkaar afgezet.

- Zondag 1 mei was een wisselende dag met bewolking en zonneschijn.
- Maandag 2 mei was een zonnige dag met bijna de gehele dag zon. Rond de middag even wat bewolking en daarna verder met enkel zon.

Zondag 1 mei, performance westzijde
Precies zoals je het zou verwachten.
In cijfers: om 08.00: 0.6kW om 12.00: 1.8kW
Maandag 2 mei, performance westzijde
Vanaf de ochtend blijft de opwek steken onder de 1kW.
In cijfers: om 08.00 uur 0.35kW om 12.00 0.67kW. Terwijl het deze dag zonniger was dan zondag!

Zondag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEUdgJfE-0iXsK4khe1JWmQC3F0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpeQWj1cdk0oVTE9v2H8EqAP.jpg?f=fotoalbum_small
Maandag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4-2SsiiyXrnJEJDoWkTOxgeUsk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pVsuiPMR7j4Clr6JRHyXiKC.jpg?f=fotoalbum_small

In de grafiek (helaas alleen in A als ik per string bekijk) zie ik dat de opwek aan de westkant enkel stijgt als de opwek in het oosten daalt. Daardoor krijg ik de indruk dat de omvormer eea niet aan kan. Daarnaast vind ik het vreemd dat ik slechts hele lage pieken heb in de opwek 7-8 kWh (10-11A * 740V) met volle bak zon, terwijl ik op een matige dag als zondag pieken had van 9-10 kWh (14-15A * 740V). Zichtbaar is dat de oostelijke string op zondag pieken haalt van 12A terwijl deze maandag niet verder komt dan 9-10A.

Nu zou het kunnen dat de zonnestraling zondag gewoon beter was dan maandag. Maar als ik kijk naar medetweakers gaat afgelopen maandag de boeken in als een van de betere dagen en zou ik dus dezelfde of hogere pieken verwachten.

Mijn omvormer is nu een Sungrow 10RT. Ik zou eigenlijk een 12RT krijgen maar die is momenteel niet leverbaar en de installateur vraagt zich af of het überhaupt nodig is. Ik vraag me af of dit het verschil zou kunnen maken. Het probleem is dat de opwek gisteren gelimiteerd leek tot 8kW terwijl de omvormer makkelijk 10kW of zelfs iets hoger aan zou moeten kunnen. Een hogere omvormer zou dan niet helpen zou je denken.

Iemand met meer ervaring enig idee waar dit aan ligt? Is het dan toch het feit dat de omvormer vanaf de ochtend loopt te draaien en daardoor minder hoge pieken aan kan? En zou dat dan anders zijn met een hogere omvormer?

Als er meer informatie nodig is, laat het me weten. Ik kan allerlei gegevens exporteren, maar dit leek mij relevant.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Beste antwoord (via B-Bandit op 03-05-2022 21:56)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tussen pieken en mooie ronde grafieken kan een behoorlijk verschil zitten geilustreerd door mijn stekelbeestje en de hipo solaris. (sorry ik had geen beter voorbeeld in mijn plaatjes klaar staan _O- )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z5L8UnjF3Ci4LDr-ERy87IfHM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rqxszvnT3hAkcSuh9Q4h6HO.jpg?f=fotoalbum_large

[/URL]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Of6wC1ne7va_pLjPRZSmiBDORk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBWeUKecGFxu1p1UIJKb33rN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 12:06
Ik zie eenzelfde iets in mijn grafieken en denk dat het bij mij te maken heeft met de teruglevercapaciteit van het stroomnet. Op zonnige dagen zijn er blijkbaar teveel mensen die terugleveren en daardoor lijkt mijn omvormer af te schakelen met een overvoltage-error. Je kunt eens kijken of jij ook een dergelijke error ziet.

Woon je in een wijk met veel zonnepanelen? En weet je hoe oud de stroomkabels in de grond zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Sjeik op 03-05-2022 16:35 ]

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ik denk het verschil tussen direct licht en indirect licht. west gaat niet iets doen omdat oost minder gaat doen.. de zon gaat van oost naar west. ;) we hebben nog steeds maar 1 zon

• B-Bandit
Sjeik schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:34:
Ik zie eenzelfde iets in mijn grafieken en denk dat het bij mij te maken heeft met de teruglevercapaciteit van het stroomnet. Op zonnige dagen zijn er blijkbaar teveel mensen die terugleveren en daardoor lijkt mijn omvormer af te schakelen met een overvoltage-error. Je kunt eens kijken of jij ook een dergelijke error ziet.

Woon je in een wijk met veel zonnepanelen? En weet je hoe oud de stroomkabels in de grond zijn?
Volgens mij nog geen sprake hiervan. We zitten in een nieuwbouwwijk. Overigens relatief veel zonnepanelen, dat wel. Maar iedereen zit op 3-fase hier. Onze woning is 1 jaar oud, de rest tussen de 8 en 5 jaar oud. Heb geen overvoltage-errors gekregen. Zou de spanning dan niet te hoog moeten zijn? Ik zag gisteren juist een lagere spanning dan zondag, namelijk gemiddeld 740v vs 770v op zondag.
twain4me schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:35:
ik denk het verschil tussen direct licht en indirect licht. west gaat niet iets doen omdat oost minder gaat doen.. de zon gaat van oost naar west. ;) we hebben nog steeds maar 1 zon
Hier had ik al rekening mee gehouden. Vandaar dat ik 2 waardes heb vergeleken, om 0800 en 1200. Bij die laatste is het effect van de draaiing goed zichtbaar door meer direct licht terwijl in de vroege ochtend het allemaal indirect is. Desondanks is het verschil aanzienlijk.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 12:06
B-Bandit schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Volgens mij nog geen sprake hiervan. We zitten in een nieuwbouwwijk. Overigens relatief veel zonnepanelen, dat wel. Maar iedereen zit op 3-fase hier. Onze woning is 1 jaar oud, de rest tussen de 8 en 5 jaar oud. Heb geen overvoltage-errors gekregen. Zou de spanning dan niet te hoog moeten zijn? Ik zag gisteren juist een lagere spanning dan zondag, namelijk gemiddeld 740v vs 770v op zondag.
Het gaat om het voltage van het AC-netwerk, als dat bij mij boven de 250v komt (i.p.v. de normale 230v), dan stopt die er mee.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• twain4me
  • Nu online

twain4me

B-Bandit schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:40:
[

Hier had ik al rekening mee gehouden. Vandaar dat ik 2 waardes heb vergeleken, om 0800 en 1200. Bij die laatste is het effect van de draaiing goed zichtbaar door meer direct licht terwijl in de vroege ochtend het allemaal indirect is. Desondanks is het verschil aanzienlijk.
klopt komt door bewolking in hogelucht lagen heb je via reflectie soms een hogere opbrengst aan de kant waar geen zon staat dan bij direct licht en een egaal blauwe lucht. zeker bij zoon dakhoek. op de echt mooie dagen heb je dat niet. zolang je totalen netjes blijven zou ik mij er geen zorgen om maken.. maar het kan helpen om een uitgezoemde grafiek te laten zien.. when in doubt, zoom out!

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 03-05-2022 16:47 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:10
Heb je de optie om een gehele dag te laten zien? De tijdslijn slechts tot ~14:00 vertekend de boel behoorlijk.

Op het eerste oog vind ik persoonlijk de getallen niet echt heel afwijkend?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43

Proton_

Team Welles

55 graden is best steil. Zomertijd + Nederland = pas om ca 13:36 staat vandaag de zon pal in het zuiden en verwacht je vergelijkbare opbrengst oost en west. Als het al echt zuiver oost/west is, want een paar graden afwijking maakt op deze helling al een boel uit.

Edit: je hebt op west minder liggen, dus je hebt netjes aangetoond dat op een zonnige dag er veel minder licht in de schaduw is B-)

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 03-05-2022 16:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• B-Bandit
nooberke schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:46:
Heb je de optie om een gehele dag te laten zien? De tijdslijn slechts tot ~14:00 vertekend de boel behoorlijk.

Op het eerste oog vind ik persoonlijk de getallen niet echt heel afwijkend?
Afwijkend in die zin dat ik gisteren op zijn minst even hoge pieken zou verwachten per string. In elk geval aan de oostzijde meer opwek. En daarnaast mis ik aan de westzijde opwek.

Zondag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/793o9OKbGyLJAxP2RD4DD7O54qs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cu4hNv0okl1iILrLF94GaCS.jpg?f=fotoalbum_medium

Maandag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-ieu5tvkConlEMgSfWLq5Dp1Gs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5CPDalsVwpBqrpWEJDiPhdz.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik snap dat de maandag grafiek er praktisch als een bellcurve uit ziet. Maar ik zou dus verwachten dat de top van deze curve ergens in de 14A zone zou liggen (top van zondag) en niet op de 11A.
twain4me schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:44:
[...]

klopt komt door bewolking in hogelucht lagen heb je via reflectie soms een hogere opbrengst aan de kant waar geen zon staat dan bij direct licht en een egaal blauwe lucht. zeker bij zoon dakhoek. op de echt mooie dagen heb je dat niet. zolang je totalen netjes blijven zou ik mij er geen zorgen om maken.. maar het kan helpen om een uitgezoemde grafiek te laten zien.. when in doubt, zoom out!
De reflectie die voor een hogere waarde zorgt op west vind ik een goede uitleg. Ik vind het nog altijd vreemd dat ik gisteren op oost bijna 15% minder opwek dan zondag.

[ Voor 4% gewijzigd door B-Bandit op 03-05-2022 17:02 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
https://www.thomasberger....w2=8100&temp_coeff2=-0.48

Dit is voor ergens in België.

Deze tool schat soms laag op vermogen, het gaat om de vorm van de 2 grafieken... Ik zie in de basis geen enkel probleem bij je?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• B-Bandit
Ronald schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:03:
https://www.thomasberger....w2=8100&temp_coeff2=-0.48

Dit is voor ergens in België.

Deze tool schat soms laag op vermogen, het gaat om de vorm van de 2 grafieken... Ik zie in de basis geen enkel probleem bij je?
Volgens deze tool is er inderdaad niks mis met mijn opstelling. Als ik echter kijk naar mijn opwek afgelopen zaterdagmiddag en zondag de hele dag. Dan zie ik dat mijn panelen gezamenlijk prima 13-14A kunnen opwekken op hun hoogtepunt, zeg maar 10kW. Die opwek haal ik op zo een mooie stralende dag als gisteren dus de hele dag niet. Dat vind ik raar. Dan blijft het steken op 8kWh de hele dag en vraag ik me af waarom hij bijna 20% minder opwekt.

Mijn vraag:
Heeft dat er dus mee te maken dat je prima pieken van 10kWh kan halen (en daarna ook weer dalen waardoor eea afkoelt), terwijl dezelfde panelen bij een continu volle zon 20% minder presteren?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43

Proton_

Team Welles

@B-Bandit de hoogste stroom krijg je met de hoogste instraling en dat is als de zon tussen witte bewolking door schijnt, niet met blauwe lucht :)
Dit is mijn ONO set aan de gevel met clear sky, 100 watt in de schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWdKu0JKhIirUkcztmwxW2VzMGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYTwQqpg3RuJc6TFAZGPObLe.png?f=fotoalbum_large
En dezelfde set met lichte bewolking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfIwP9e1k63okzf8qdTpFN8wp5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yq8DNvaJW2Vd0s3Hq4xkwsCN.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
Ik pakte maandag ook maar 280W uit een 350W paneel. Dat de zon vol schijnt betekend niet dat het 1000W/m² is een je panelen zijn dan waarschijnlijk ook veel warmer, dus minder efficiënt dan de norm temperatuur van 25°C.

Of de 10kW omvormer voldoet: Sunny design kan het inzichtelijk maken. Al doet de pvcalc tool mijn denken dat de 12kW waarschijnlijk erg ruim in de jas dit zitten.

Hiervoor heb je de exacte azimut nodig, binnen een paar graden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Nu online

twain4me

tussen pieken en mooie ronde grafieken kan een behoorlijk verschil zitten geilustreerd door mijn stekelbeestje en de hipo solaris. (sorry ik had geen beter voorbeeld in mijn plaatjes klaar staan _O- )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z5L8UnjF3Ci4LDr-ERy87IfHM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rqxszvnT3hAkcSuh9Q4h6HO.jpg?f=fotoalbum_large

[/URL]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Of6wC1ne7va_pLjPRZSmiBDORk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBWeUKecGFxu1p1UIJKb33rN.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
twain4me schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:30:

[Afbeelding]

[/URL][Afbeelding]
_O- _/-\o_ _O- :9B

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:49
Voor zover ik het kan beoordelen obv wat je hier beschrijft doet je installatie precies wat je ervan zou verwachten. Logisch dat op een heldere dag de westkant tot het middaguur weinig tot niks doet. Zou zeggen: loop gewoon ook eens naar buiten en kijk hoe op zo'n moment de panelen erbij liggen. Dwz in de schaduw en geen indirecte instraling.

Verder denk ik dat je installateur gelijk heeft mbt de dimensionering. De piek voor een O/W opstelling van 55 graden zal niet de moeite zijn om daar een nog grotere omvormer voor op te hangen.

• B-Bandit
Dank allen voor jullie reacties. Ik ga het de komende dagen blijven volgen. Voornaamste misconceptie van mij lijkt dat het mooiste weer in de hoogste opwek resulteert.

• Ronald
@B-Bandit hier nog een mooi voorbeeld van het effect van temperatuur: https://pvoutput.org/comp...6&df=20220417&dt=20220502

Mijn systeem maandag tegen het vorige dagrecord 2 weken eerder.

• B-Bandit
Ronald schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:10:
@B-Bandit hier nog een mooi voorbeeld van het effect van temperatuur: https://pvoutput.org/comp...6&df=20220417&dt=20220502

Mijn systeem maandag tegen het vorige dagrecord 2 weken eerder.
Ik denk niet dat ik je volg. De curves zijn vergelijkbaar?

• Ronald
@B-Bandit de curve van afgelopen maandag heeft een lager piek vermogen midden op de dag, Ondanks dat in de koelere ochtend en avond de productie heel duidelijk hoger was, dus meer zon op de panelen viel.

• B-Bandit
Ronald schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:30:
@B-Bandit de curve van afgelopen maandag heeft een lager piek vermogen midden op de dag, Ondanks dat in de koelere ochtend en avond de productie heel duidelijk hoger was, dus meer zon op de panelen viel.
Ah ok. Het verschil in de top is zo minimaal, dat voelt voor mij nog als verwaarloosbaar :+ Na een jaar lang de productie dag in dag uit volgen zullen dit soort dingen mij ongetwijfeld meer opvallen O-)

En inderdaad duidelijk dat in de ochtend en avond nu meer opwek plaatsvindt dan 2 weken geleden.

Pagina: 1