Ecolution WTW blaast CV ketel eruit op koude winterdagen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt74
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-07 09:22
Ik heb een Ecolution WTW (CV4 regeling) + HR CV ketel. Deze combi werkt meestal uitstekend. Alleen bij heel koude winterdagen wordt het huis niet meer warm, ondanks dat zowel WTW als CV aan staan. Als ik dan de Ecolution op alleen ventileren zet, en het huis alleen door de CV ketel wordt verwarmd, dan wordt mijn huis weer goed warm. Maar wel met gebruik van heel veel gas,

Mijn vermoeden is dat de WTW op deze momenten zoveel druk op de warmwaterleiding zet dat de parallel geschakelde CV ketel zijn warmte niet meer goed kwijt kan. Is er een manier om dat te testen? Bijvoorbeeld de geleverde druk door de Ecolution te verlagen of de geleverde druk door de CV ketel te verhogen? Beide kan ik niet vinden in de handleidingen.

Mijn apparatuur:
- Inventum Ecolution Combi 50
- Remeha Calenta 40c
- Vloerverwarming + lage temperatuur radiatoren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt74
NB CV ketel minimum pompvermogen = 60%, maximum = 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De ketel geeft geen storing?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt74
Nope, die heeft niets door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je ze niet in serie kunt zetten (ketel met driewegklep?) dan is een evenwichtsfles de technische oplossing denk ik. Wel duur.

Spelen met de pomp moet je kunnen vinden in de installateurhandleiding, niet in de gebruikershandleiding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1975
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-08 11:26
Ik heb ongeveer dezelfde opstelling en hetzelfde probleem.
Als bij mij de ketel aanspringt om bij te stoken, gaat de cv-ingangstemperatuur snel omhoog en schakelt de cv af, om pas veel later weer aan te springen. De cv staat op zijn laagste modulerende stand / vermogen. Mogelijk heb je daar ook last van.

Ik zat eraan te denken om een buffervat te plaatsen om zo het systeemvolume te vergroten en de cv langer de tijd te geven zijn energie af te staan, waardoor de cv energiezuiniger kan werken.

Sowieso moet ik de ecolution en de cv beter laten samenwerken, ze hebben nu ieder hun eigen thermostaat. Die van de cv springt een halve graad lager in, maar dat is niet comfortabel.

Ik heb het voor elkaar gekregen om via de USB poort op de ecolution te monitoren hoe deze reageert (Python op pc of rpi). Dit geeft ook verhelderende info over de ingangs- en uitgangstemperaturen van mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zou ze niet parallel, maar in serie zetten, dan heb je nooit flowproblemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdyTAj7WSLa3BfXgzDl2lyClbAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6iKkKeO3Hr8yWtlSwkJ4R4M.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1