220v ac naar 12v en 5v dc voor labvoeding

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door jeroen vrij op 02-05-2022 22:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
In een labvoeding? Of ALS labvoeding?

In beide gevallen nee trouwens, wat voor een stromen denk je af te nemen?

- Friends don't let friends use fritzing. Er zijn veel betere gratis programma's te vinden. (https://www.kicad.org/ https://easyeda.com/ )
- Een brugcel zijn niet vier diodes die in een rondje wijzen. (D1 en D4 staan verkeerd om)
- Je LM317's worden (een beetje afhankelijk van wat voor een stroom je wilt afnemen) warm tot HEET. Neem geen pielige SMD uitvoeringen maar een TO220 die je dan ook nog op een koelblok kunt schroeven. Zet deze daarvoor aan de rand van de print.
- ik mis de ontkoppel C-tjes en de C aan de uitgang.
- Je massa verbindingen zijn VEEL te dun.
- zorg voor bevestigingsgaten in je print
- verzorg je aansluitingen via connectors, en zorg dat die aan de rand van de print zitten.
- zet in een geval als deze ook een diode over de regelaar zodat je niks sloopt als je externe spanning aanbied.
- Is het een en ander (inclusief trafo) niet veel te klein?

- Teken altijd eerst een schema, en maak van daar uit je PCB layout, een beetje goed pcb pakket kijkt dan meteen of je geen ongeldige verbindingen maakt.(fritzing is GEEN goed PCB pakket)

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 02-05-2022 22:45 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

5 en 12v... Ik zou een oude PC voeding pakken....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Een PC voeding kan dan weer een killer hoeveelheid stroom leveren, als je dan ergens een fout in je schakeling hebt rook je gegarandeerd wat uit.

@jeroen vrij

Jammer dat je je post weg kiept, mijn post was niet bedoeld om je af te kraken maar om opbouwende kritiek te leveren.

We zijn allemaal ergens moeten beginnen. En dit soort fouten kun je beter oplossen voordat je een stapel PCB-tjes uit China laat komen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
@Sine zo is hij niet bedoeld dacht zal als goede leerling gelijk je positieve kritiek benutten om hem wat mooier te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Idd jammer dat TS zijn openingspost heeft verwijderd.

Een schema zou beter geweest zijn dan een printontwerp. Een LM317 voor een vaste 5v spanning zou niet mijn keuze zijn maar ee simpele 7805. Als je dan toch met een 317 aan de slag gaat, waarom dan niet direcct regelbaar?

De trafo die ik zag op het ontwerp was zeker geen groot vermogen ding en omdat je met lineaire regelaars werkt zal je ook snel aan het limiet zitten.

Maar om toch even de gedachtes te prikkelen, een projectje dat ik onlangs gedaan heb:
Modding een bureau lamp

Een 4A trafo, stukken degelijker dan een switched PSU en het gewicht helpt om de lamp steviger te laten staan. Na gelijkrichting blijft er ongeveer 16v over. De juiste potmeter berekend voor de voltageregeling en de boel ingebouwd. Door de switching DC/DC module kan ik onder de 10v wel de volle 5A eruit trekken die het kan verwerken mits ik de lamp (halogeen 20W) uit laat..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zonder TS nogal een kaal topic. Dus slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.