quote: Top Gear
The styling is unlikely to win fans amongst those of us blessed with the gift of sight.
Los van de eventuele uitkomst in het geval van de TS vind ik het erg goed dat er weer een signaal komt dat dit een groter maatschappelijk esthetisch vraagstuk aan het worden is. We kunnen in dit topic alleen al vaststellen dat in ieder geval een deel van het volk moeite heeft met de vormgeving van de buitenunits of plaatsing en uiterlijk van de leidingen. Als de markt verder groeit en dit soort signalen vaker gehoord worden zullen er meer mogelijkheden komen in de markt om het allemaal wat beter te laten ogen - net zo lang totdat dat de standaard wordt.
Ook heb ik er grote moeite mee dat dit soort vraagstukken automatisch op de ander afgeschoven worden - om de "leven en laten leven" maar even terug te kaarten. Of dat nou een airco-installatie is, of zonnepanelen die blijkbaar niet prettig ogen, of trampolines in drukke wijken, of [vul in]. Eigen verantwoordelijkheid hoort er ook bij in een samenleving waarbij de woningen dicht op elkaar staan. Ik zie hier veel technische argumenten voorbij komen op een esthetisch vraagstuk: de leidingen moeten zo kort mogelijk zijn of dit is het meest efficiënt om alle kamers te kunnen bereiken. Ja, leuk, maar volgens mij is dat een probleem van de achterbuurman die graag in dat ene huis wil wonen. Vooruitlopend op een scenario dat de huidige installatie niet toegestaan is zoals deze nu hangt: wil die huiseigenaar airco dan zullen de leidingen wellicht binnendoor moeten, of hij moet de buitenunit op een plek moeten hangen waar hij/zij dat ook liever niet zou willen, of er moet een duurder model worden aangeschaft die zulke afstanden wel aan kan, of misschien moet er maar afgezien worden van een airco. Dat dan is de vervelende keuze die die persoon moet maken in plaats van het opzadelen van z'n omgeving met zijn onwil om te kiezen.
Maar, nee, in dit topic moet (nog voordat er actie is geweest) de TS nu al niet zeuren want dit is een prima werkende technische oplossing. Wat heeft de TS te maken met de financiële of technische keuzes van diens achterbuurman? Net zoals de TS erg makkelijk gesuggereerd wordt om elders te wonen kan toch net zo goed de achterbuurman een ander huis betrekken waarbij airco-mogelijkheden wél aanwezig zijn of misschien niet eens nodig? Een extreme actie maar ook dát is een keuze die bestaat waar vaak overheen gestapt wordt en met hetzelfde gemak bij de TS gelegd wordt. Willen de achterburen deze extreme keuze niet maken en tevens afwijken van de lokale regelgeving dan kan dat bijvoorbeeld aan de hand een vriendelijk gesprek vooraf met hún buren c.q. de TS. Is kennelijk niet gebeurd. De zeurpietkaart spelen vind ik ontzettend slappe hap: de achterburen beginnen met iets dat structureel te zien/horen/voelen/ruiken/whatever is. Actie is reactie. Van een airco is het echt wel algemeen bekend dat er invloed op de omgeving bestaat.
Meer dan ik zou willen is er vaak ook misinformatie aan één of beide kanten. Niet weten dat die aircoregels er zijn, niet weten dat de overlast er is, niet weten dat er mooiere of betere oplossingen bestaan. Een gesprek over intenties vooraf met de buren had dat misschien ook kunnen ophelderen. Misschien hebben de achterburen alles al keurig uitgezocht qua regelgeving en hebben ze zelfs een stiller model genomen dan aanvankelijk gewenst, dan was die suggestie ook meteen de wereld uit geholpen.
Ik snap de TS heel goed. Smaken verschillen en ik vond die kale muur niet lelijk maar dit wel. Ik wens je de rust toe om je te bezinnen in het resultaat van je eigen onderzoek en hoop dat je alles in positieve samenspraak met je achterburen kan afhandelen. Complimenten voor je kalmte in deze discussie. Ik denk dat een suskastombouwing in dit geval veel kan uitmaken voor je oog en misschien ook oor. Als je de financiële middelen hebt en het contact met de buren goed is zou ik het gesprek aangaan en aanbieden 50% van een dergelijke ombouwkast te betalen.
Verder ben ik zéker niet anti-airco; zou er maar wat graag een nemen