Airco-units (over)buren overlast

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 48.016 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 21:09
In mijn woongemeente moet je voor zoiets een vergunning aanvragen. Dat geld voor alles wat je wijzigt of toevoegt aan je gevel. Of dat ook bij jou zo is zou je uit kunnen laten zoeken.

Wij hebben zelf ook een airco maar dan op een hele nette manier weggewerkt. Maar het geluid valt mij alleszins mee. Wij wonen in een hofje en hebben wel voor eens stille variant gekozen. Als hij vol aan staat op een zomerse dag hoor je het niet meer als je de voortuin uitloopt (ongeveer 5 meter verderop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Waah schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Efficientie van een lucht/waterpomp is niet per se beter of slechter als een lucht/lucht(airco). Logisch ook, aangezien ze beide de warmte uit de lucht halen.

Maar als je inderdaad de optie hebt (vloerverwarming al aanwezig of simpel aan te leggen, of lage temp radiatoren) dan is lucht/water wel handiger. Al is het maar omdat je dan met een boiler ook meteen warm water hebt afgedekt. Dan ben je full electric (bij elektrisch koken).

Zelf zat ik in de situatie dat het veel duurder was om lucht/water te nemen.... En een airco goedkoper is, kan koelen en ik met een warmtepompboiler alsnog full electric kan.

Maar ik heb dan ook buren die niet moeilijk doen :+ O-)
Maar jij hebt de unit(s) dan waarschijnlijk niet potificaal in het zicht van je buren gehangen? Of je hebt even overleg gehad en eventuele problemen besproken?
Ben wel benieuwd naar de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Zelfs voor mij gaat het iets te snel, had niet zo waanzinnig veel reacties verwacht. Blijkbaar doet dit onderwerp wel wat in de huidige maatschappij met mensen. Verbaas me ook in die zin wel over de uiteenlopende reacties.
Dit onderwerp vraagt echt om regels en naleving, zeker nu ze steeds vaker geplaatst worden.
Er zijn al regels. Naleving nauwelijks.

Meestal is het gewoon vergunningsplichtig, want vergroten oppervlak van de woning (hoe krom dat ook is, maar het ís wel zo). En er is de geluidsnorm van 40dB(a).
bijna alle units maken gewoon 60/63dB aan lawaai op full load. Wat de fabrikant meld is de dB(a) op een afstand. Maar ze melden nooit welke afstand. Dus die 48 die ze opgeven kan op 1 meter zijn, of 3 meter :+

Dus technisch gezien kan je daar al over klagen. Voldoen niet aan de installatienorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waah schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Efficientie van een lucht/waterpomp is niet per se beter of slechter als een lucht/lucht(airco). Logisch ook, aangezien ze beide de warmte uit de lucht halen.

Maar als je inderdaad de optie hebt (vloerverwarming al aanwezig of simpel aan te leggen, of lage temp radiatoren) dan is lucht/water wel handiger. Al is het maar omdat je dan met een boiler ook meteen warm water hebt afgedekt. Dan ben je full electric (bij elektrisch koken).

Zelf zat ik in de situatie dat het veel duurder was om lucht/water te nemen.... En een airco goedkoper is, kan koelen en ik met een warmtepompboiler alsnog full electric kan.

Maar ik heb dan ook buren die niet moeilijk doen :+ O-)
En als die nou gaan verhuizen en de nieuwe buren wat minder onderdanig zijn? Daar heb je dus geen last van, als je installatie volgens de regels gewoon in orde is. Dat laatste zou toch echt mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:00
Geluid van warmtepompen is als geblaf van honden. Muziek in de oren van de eigenaar. Ellende voor een ander. De eigenaar heeft er nooit last van.

Daarnaast is de inzet van een airco ook anders dan een warmtepomp. Een warmtepomp draait flink in de winter en ook 's nachts. Dus daar kan je als buur zeker last van hebben als je graag met open raam, frisse lucht, slaapt. Daarom is er ook regelgeving gekomen voor het maximale geluid.

Nu nog een kwestie van handhaven anders hebben brutalen (zie dit topic) de hele wereld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Er zijn al regels. Naleving nauwelijks.

Meestal is het gewoon vergunningsplichtig, want vergroten oppervlak van de woning (hoe krom dat ook is, maar het ís wel zo).
Sommige gemeentes hebben het wat genuanceerder gesteld zoals bijv. hier: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1
De Woningwet maakt een onderscheid tussen vergunningsvrije en vergunningplichtige bouwwerken. Daarnaast wordt de vergunningplicht onderverdeeld in lichte en reguliere bouwvergunningen. Het Besluit bouwvergun-ningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken (hierna: Bblb) noemt verschillende categorieën van bouwwerken die vergunningsvrij of licht-vergunningplichtig zijn. Het plaatsen van een airco-unit wordt niet apart genoemd in het Bblb. Op grond hiervan kun je concluderen dat voor het plaatsen van een airco-unit altijd een reguliere bouwvergunning vereist is.

Dit is niet het geval als de airco-unit kan worden aangemerkt als een verandering van niet-ingrijpende aard aan een bestaand bouwwerk (artikel 3, eerste lid, sub k Bblb). Daarnaast moet de verandering aan drie kenmerken voldoen. Ten eerste mag de verandering geen betrekking hebben op de draagconstructie, ten tweede mag het bebouwde oppervlak niet worden uitgebreid en ten derde moet het bestaande niet-wederrechtelijke gebruik gehandhaafd worden. Is dat het geval dan kan de unit zonder bouwvergunning geplaatst worden. Belangrijk is daarbij wel dat het niet gaat over een verandering aan een monument of een beschermd stad- of dorpsgezicht. In dat geval is namelijk een lichte bouwvergunning noodzakelijk (artikel 5, eerste lid Bblb). Betreft het wel een verandering van niet-ingrijpende aard, maar wordt niet voldaan aan de genoemde kenmerken dan is ook een lichte bouwvergunning noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Maar jij hebt de unit(s) dan waarschijnlijk niet potificaal in het zicht van je buren gehangen? Of je hebt even overleg gehad en eventuele problemen besproken?
Ben wel benieuwd naar de situatie.
Mijn hoekhuis grenst niet aan iemands achtertuin (ja mijn eigen) zoals in dit geval. Dus is niet gelijk.
Aan 2 buren (die er vanuit de voortuin op kijken, en nog wat aan hun tuin doen) heb ik het gemeld. Die hadden er geen problemen mee. "Tis jouw huis".

De andere mensen die er tegen aan kunnen kijken niet gemeld. Die komen nooit in de voortuin en dat is te zien. En het geluid (er zit een straat tussen) zal geen issue zijn gezien de afstand.

Tot nu toe (heb hem slechts een paar weken) hoor ik de unit bij verwarmen niet eens. Ook niet als die net opstart. Ik moet er echt vlak onder gaan staan wil ik uberhaupt iets horen... en dan ben ik misschien een meter verwijderd met mijn oor van de buitenunit.

Dat is een MHI, ook een A-merk, en extra zuinige/stille variant. Dus geluidsoverlast zou ik niet bang voor zijn nu. Hoe het met koelen in de zomer is weet ik niet.

Ik weet wel dat als de buren die ik het niet gemeld heb moeilijk gaan doen vanwege uitzicht, ze dikke pech hebben. Ik kan me ook storen aan hun voortuin, maar dat mogen ze zelf weten hoe ze die (niet) inrichten O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 03-05-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
njitter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Sommige gemeentes hebben het wat genuanceerder gesteld zoals bijv. hier: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1

[...]
Wat is "niet ingrijpend?"
En dat bedoel ik niet als "ja ik vind het wel zo" maar wat is de daadwerkelijke definitie daarvan?

In onze gemeente is er niets specifieks gesteld over aircos trouwens. Dat zou al een hoop schelen in de verwarring.... Want na weken heen en weer mailen en bellen over hoe dat nu precies zit vóór ik allerlei kosten maak voor een vergunning.... heb ik het maar opgegeven en heb ik hem laten plaatsen :+ Als het niet goed is kán ik hem eventueel nog verplaatsen. Daar is ruimte voor.

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 03-05-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Wat is "niet ingrijpend?"
En dat bedoel ik niet als "ja ik vind het wel zo" maar wat is de daadwerkelijke definitie daarvan?
Dat staat in de link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10
madbwr schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:26:
Je kan natuurlijk gaan klagen en eisen bij de buren, gevolg boze buren die vervolgens beginnen over jou hek/schutting die niet zou voldoen aan de hoogte of 1 of ander dingetje waardoor jij boos word omdat je je schutting af moet breken en vervolgens geniet heel Nederland er weer van tijdens de volgende aflevering van "de rijdende rechter"
Ebayzo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 06:15:
Vast het zonnetje in de straat of niet? En je registreert je speciaal op dit (voorheen) tech-forum om je onterechte frustraties over zaken welke je niet kan veranderen uit te braken? ;w

Gun ons ook wat vermaak ter compensatie: https://kro-ncrv.nl › programmas
De rijdende rechter | KRO-NCRV :>
Wat betreft de (eventuele / mogelijke) geluidsoverlast van zo'n buitenunit: Die zaak is al eens bij de Rijdende Rechter geweest. Zeer vermakelijk.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
LordSinclair schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:38:
Geluid van warmtepompen is als geblaf van honden. Muziek in de oren van de eigenaar. Ellende voor een ander. De eigenaar heeft er nooit last van.

Daarnaast is de inzet van een airco ook anders dan een warmtepomp. Een warmtepomp draait flink in de winter en ook 's nachts. Dus daar kan je als buur zeker last van hebben als je graag met open raam, frisse lucht, slaapt. Daarom is er ook regelgeving gekomen voor het maximale geluid.

Nu nog een kwestie van handhaven anders hebben brutalen (zie dit topic) de hele wereld.
Ik verwacht dat juist door deze plaatsing er zo min mogelijk geluidsoverlast is voor alle betrokkenen. TS's zijn woning zit op 9 meter? (8m tuin + 1m steeg). En de rest van de buren heeft er zo geen last van.
Als die het op eigen perceel achter zet, zullen de directe buren eerder geluidsoverlast ervaren :+

Maar je spreekt uit ervaring?

en met blaffende honden is de eigenaar ook niet blij hoor. Tenminste geen één hondereigenaar die ik ken. Misschien is een auto/motor een beter voorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 03-05-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Allereerst moet het gaan om een ‘verandering’ aan een bestaand bouwwerk. Als de betreffende airco-unit namelijk te groot is kan het niet meer gezien worden als een verandering van een bestaand bouwwerk maar van het nieuw plaatsen van een op zichzelf staand bouwwerk.

Daarnaast moet sprake zijn van ‘niet-ingrijpende aard’. Dit moet bouwkundig en stedenbouwkundig bekeken worden. Er moet dus niet alleen gekeken worden naar de daadwerkelijke verandering van het bouwwerk, maar ook naar de invloed van de verandering op de omgeving. Denk hierbij aan het zichtcriterium.
Tja, hier word ik nog niet veel wijzer van hoor :+
Het mag gewoon een stuk duidelijker IMHO O-)

want er moet dus "bouwkundig" naar gekeken worden (ik ben geen bouwkundige). En er moet ook nog gekeken worden naar de verandering op de omgeving, zoals het zichtcriterium (en andere zaken?).

En wanneer is een arico unit "te groot" 8)7

Ik moet al sinds de middelbare school alles SMART definieren. Deze tekst is niet Specifiek, niet Meetbaar, niet Resultaatgericht... Tijd houd de gemeente zich sowieso niet aan :+ laat staan Acceptabel :D

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 03-05-2022 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Nouja, iets kleins...
Ze hangen boven de kavel van TS.
Says who? Die gang lijkt me allesbehalve duidelijk van TS
En ze produceren zeer waarschijnlijk teveel decibel op die positie. Iets waarvoor onlangs natuurlijk niet zomaar wetgeving is gemaakt.

Was het 2 meter op eigen perceel dan was het nog steeds net zo lelijk geweest, maar had TS verder geen rechten, nu wel mijns inziens.
Post 2 tot en met 6 geven juist aan dat dit de kwalitatief goede en stille zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Waah schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:46:
Maar je spreekt uit ervaring?
Met iets vergelijkbaars, een koelunit op een bedrijfswagen die op de oprit gestald werd 's nachts. Heeft slechts 7 jaar gekost om gelijk te krijgen dat dat ding teveel herrie maakte. En iedereen die er "geen" last van had sliep sinds het moment dat de stekker eruit moest een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:32
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Ik gok juist, dat de gemeente anders gaat oordelen. De buren lijken gewoon door hun installateur een mooi verhaaltje voorgehouden te zijn. Dit is in de meeste gevallen gewoon vergunningsplichtig. En qua geluidsproductie zijn ze ook nog eens precies gericht op de dichtstbijzijnde erfgrens. Ik betwijfel of ze op vol vermogen dan wel voldoen aan de regels.
Ik ken eerlijk gezegd geen gemeente waarbij je hiervoor een vergunning nodig hebt, of waar die vergunning anders een formaliteit is. TS kan het natuurlijk proberen, maar ik geef het weinig kans van slagen. Hooguit dat er alsnog een formuliertje moet worden ingevuld en wat geld betaald.

Wat geluid betreft acht ik de kans helemaal klein dat ze een meting krijgen waarbij die dingen boven de norm uitkomen. Zoals ik zei heb ik hier bij de mijne wel eens gemeten en die krijg ik niet boven de norm al sta ik er recht onder terwijl ik hem op vol vermogen heb gezet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 20:16
assje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Ik denk dat wit bij ons mooier is, blijft ook wel bij een rechte goot naar boven dus valt mee. Alternatief zou grijs zijn gelijk aan de regenpijp bij de buren.
[Afbeelding]
Je kunt ook een nep regenpijp tot de goot laten lopen en daar de ACleidingen in verstoppen, halverwege verdwijnen deze dan in de gevel.

Je kunt ook een foto van de gevel maken, deze op eens folie afdrukken en op de goot plakken.

Hoop opties als je het wilt, ik zelf heb het niet gedaan. Als me de witte goten opvallen als ik aan kom rijden, denk ik alleen maar aan het genot wat ik van de airco’s heb komende zomer 🥵

[ Voor 18% gewijzigd door newtastyland op 03-05-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
LordSinclair schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:19:
[...]
Met iets vergelijkbaars, een koelunit op een bedrijfswagen die op de oprit gestald werd 's nachts. Heeft slechts 7 jaar gekost om gelijk te krijgen dat dat ding teveel herrie maakte.
Ik neem aan dat je dat ding ook echt hoorde als je een woning verder stond? Iets wat mij met nieuwe airco's nog niet gelukt is. Sowieso niet echt te vergelijken omdat zo'n ding altijd hard draait omdat het binnen koud moet blijven. Een airco draait 's nachts echter op zeer laag vermogen omdat er dan weinig te koelen is.
En iedereen die er "geen" last van had sliep sinds het moment dat de stekker eruit moest een stuk beter.
Dat klinkt nogal als een eigen interpretatie, of zijn die mensen echt langs gekomen om te vertellen dat ze eerst niets hoorden, maar het nu stukken beter is geworden?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:23:
[...]

Ik neem aan dat je dat ding ook echt hoorde als je een woning verder stond? Iets wat mij met nieuwe airco's nog niet gelukt is. Sowieso niet echt te vergelijken omdat zo'n ding altijd hard draait omdat het binnen koud moet blijven. Een airco draait 's nachts echter op zeer laag vermogen omdat er dan weinig te koelen is.

[...]

Dat klinkt nogal als een eigen interpretatie, of zijn die mensen echt langs gekomen om te vertellen dat ze eerst niets hoorden, maar het nu stukken beter is geworden?
's nachts valt er misschien weinig te koelen, maar in de winter genoeg op te warmen met de units uit de TS. Lage tonen hoor je niet altijd even bewust, maar ze kunnen zeker aanwezig zijn en hinderlijk werken op je gemoedstoestand. Hinder van geluid wordt al jaren onderschat.

En ja sommige mensen praten wel met hun buren over ervaringen en zaken in de buurt. Je hoeft niet gelijk ruzie met elkaar te hebben. Het was wat ons betreft ook niks persoonlijks tegen de eigenaren van die wagen. Het was tegen het geluid wat die koelunit maakte.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 03-05-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
LordSinclair schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:27:
[...]

's nachts valt er misschien weinig te koelen, maar in de winter genoeg op te warmen met de units uit de TS. Lage tonen hoor je niet altijd even bewust, maar ze kunnen zeker aanwezig zijn en hinderlijk werken op je gemoedstoestand. Hinder van geluid wordt al jaren onderschat.

En ja sommige mensen praten wel met hun buren over ervaringen en zaken in de buurt. Je hoeft niet gelijk ruzie met elkaar te hebben. Het was wat ons betreft ook niks persoonlijks tegen de eigenaren van die wagen. Het was tegen het geluid wat die koelunit maakte.
Er zit wel een verschil tussen een koelwagen (die op 4 graden moet blijven denk ik?) en een airco die verwarmt/koelt.

Juist in de winter, waarbij je vaak 24/7 verwarmt, hoeft die niet voluit te draaien. En is het geluid dus een stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:27
@Wrxsti hou er ook rekening dat als je dit "op de spits gaat drijven" en aanhangig gaat maken bij de gemeente, je misschien voor 100% in het gelijk wordt gesteld, maar dat er vervolgens niet wordt gehandhaafd.
Als je achterburen met een mooi verhaal komen over milieu, klimaat, "van het gas af" dan is het aantal ambtenaren die echt gaan handhaven en de airco units van de muur gaan (laten) trekken op 1 hand te tellen.
Mocht dit al wel gaan plaatsvinden, dan komen de units op de achtergevel met vervolgens de leidingsgoten over de zijgevel, en ben je weer terug bij af.
De vraag in deze die jezelf moet beantwoorden, "wat wil je bereiken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 08:53
redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:19:
[...]
Wat geluid betreft acht ik de kans helemaal klein dat ze een meting krijgen waarbij die dingen boven de norm uitkomen. Zoals ik zei heb ik hier bij de mijne wel eens gemeten en die krijg ik niet boven de norm al sta ik er recht onder terwijl ik hem op vol vermogen heb gezet.
Als je onder het apparaat gaat meten zal je inderdaad een andere waarde krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Ingelogd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Als je onder het apparaat gaat meten zal je inderdaad een andere waarde krijgen ;)
Die van de Rijdende Rechter kwam niet eens boven het omgevingsgeluid uit :+ op 1 meter :+
Ik weet niet of dat een goede benchmark is. Maar ga er vanuit dat ze iemand laten meten met verstand van zaken. O-)

heb zelf geen dB meter dus kan zelf niet meten. En zo'n telefoon-app weet ik niet of ik die kan vertrouwen.

Maar de overlast zal meer visueel zijn in dit geval.
Stel: De airco moet verplaatst. Dan gaat die waarschijnlijk naar de achtergevel. En dan komen er dus aan de zijgevel méér en langere goten O-)

Ja, die zouden ook dóór het huis kunnen. Maar die mógen gewoon over de zijgevel. Dus dat gaat ook gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 03-05-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Als ik deze site gebruik wordt het volledige pad bij mijn perceel getekend…..
Geen idee of dat dan wat uitmaakt?
Klinkt wel logisch, ik denk niet dat er een deur zit van de airco buurman zijn tuin op het pad? Althans, die deur zal er niet hebben gezeten vanaf de bouw.

Heeft die buurman wel een pad achter zijn tuin die aansluit op jouw pad?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:50

DUX

blijft ook nu voor Oranje

quote: Top Gear
The styling is unlikely to win fans amongst those of us blessed with the gift of sight.
Los van de eventuele uitkomst in het geval van de TS vind ik het erg goed dat er weer een signaal komt dat dit een groter maatschappelijk esthetisch vraagstuk aan het worden is. We kunnen in dit topic alleen al vaststellen dat in ieder geval een deel van het volk moeite heeft met de vormgeving van de buitenunits of plaatsing en uiterlijk van de leidingen. Als de markt verder groeit en dit soort signalen vaker gehoord worden zullen er meer mogelijkheden komen in de markt om het allemaal wat beter te laten ogen - net zo lang totdat dat de standaard wordt.

Ook heb ik er grote moeite mee dat dit soort vraagstukken automatisch op de ander afgeschoven worden - om de "leven en laten leven" maar even terug te kaarten. Of dat nou een airco-installatie is, of zonnepanelen die blijkbaar niet prettig ogen, of trampolines in drukke wijken, of [vul in]. Eigen verantwoordelijkheid hoort er ook bij in een samenleving waarbij de woningen dicht op elkaar staan. Ik zie hier veel technische argumenten voorbij komen op een esthetisch vraagstuk: de leidingen moeten zo kort mogelijk zijn of dit is het meest efficiënt om alle kamers te kunnen bereiken. Ja, leuk, maar volgens mij is dat een probleem van de achterbuurman die graag in dat ene huis wil wonen. Vooruitlopend op een scenario dat de huidige installatie niet toegestaan is zoals deze nu hangt: wil die huiseigenaar airco dan zullen de leidingen wellicht binnendoor moeten, of hij moet de buitenunit op een plek moeten hangen waar hij/zij dat ook liever niet zou willen, of er moet een duurder model worden aangeschaft die zulke afstanden wel aan kan, of misschien moet er maar afgezien worden van een airco. Dat dan is de vervelende keuze die die persoon moet maken in plaats van het opzadelen van z'n omgeving met zijn onwil om te kiezen.

Maar, nee, in dit topic moet (nog voordat er actie is geweest) de TS nu al niet zeuren want dit is een prima werkende technische oplossing. Wat heeft de TS te maken met de financiële of technische keuzes van diens achterbuurman? Net zoals de TS erg makkelijk gesuggereerd wordt om elders te wonen kan toch net zo goed de achterbuurman een ander huis betrekken waarbij airco-mogelijkheden wél aanwezig zijn of misschien niet eens nodig? Een extreme actie maar ook dát is een keuze die bestaat waar vaak overheen gestapt wordt en met hetzelfde gemak bij de TS gelegd wordt. Willen de achterburen deze extreme keuze niet maken en tevens afwijken van de lokale regelgeving dan kan dat bijvoorbeeld aan de hand een vriendelijk gesprek vooraf met hún buren c.q. de TS. Is kennelijk niet gebeurd. De zeurpietkaart spelen vind ik ontzettend slappe hap: de achterburen beginnen met iets dat structureel te zien/horen/voelen/ruiken/whatever is. Actie is reactie. Van een airco is het echt wel algemeen bekend dat er invloed op de omgeving bestaat.

Meer dan ik zou willen is er vaak ook misinformatie aan één of beide kanten. Niet weten dat die aircoregels er zijn, niet weten dat de overlast er is, niet weten dat er mooiere of betere oplossingen bestaan. Een gesprek over intenties vooraf met de buren had dat misschien ook kunnen ophelderen. Misschien hebben de achterburen alles al keurig uitgezocht qua regelgeving en hebben ze zelfs een stiller model genomen dan aanvankelijk gewenst, dan was die suggestie ook meteen de wereld uit geholpen.

Ik snap de TS heel goed. Smaken verschillen en ik vond die kale muur niet lelijk maar dit wel. Ik wens je de rust toe om je te bezinnen in het resultaat van je eigen onderzoek en hoop dat je alles in positieve samenspraak met je achterburen kan afhandelen. Complimenten voor je kalmte in deze discussie. Ik denk dat een suskastombouwing in dit geval veel kan uitmaken voor je oog en misschien ook oor. Als je de financiële middelen hebt en het contact met de buren goed is zou ik het gesprek aangaan en aanbieden 50% van een dergelijke ombouwkast te betalen.

Verder ben ik zéker niet anti-airco; zou er maar wat graag een nemen ;)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@Wrxsti zo dit topic is flink gegroeid (net als je mooie eiken dat zullen doen :) )
Stap eens langs bij de buur en vraag gewoon het systeem op max te zetten en loop dan met hun even jouw tuin in, dan weet je tenminste waarover je het hebt wbt geluid in het echte leven.
Ook heb je dan gesprek gestart, vaak los je het meeste op met een vriendelijk gesprek (onder genot van een biertje in de lentezon in jouw tuin bijvoorbeeld :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Silent7 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:40:
@Wrxsti zo dit topic is flink gegroeid (net als je mooie eiken dat zullen doen :) )
Stap eens langs bij de buur en vraag gewoon het systeem op max te zetten en loop dan met hun even jouw tuin in, dan weet je tenminste waarover je het hebt wbt geluid in het echte leven.
Ook heb je dan gesprek gestart, vaak los je het meeste op met een vriendelijk gesprek (onder genot van een biertje in de lentezon in jouw tuin bijvoorbeeld :) )
Dan is het wel de vraag of je met de huidige weerscondities wel het juiste geluidsnivo krijgt te horen.

In de winter met -10c of in de zomer met 30+ kan ik mij indenken dat het toch anders is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Je kunt via het Omgevingsloket zelf direct nagaan of voor jouw gemeente hiervoor een vergunning noodzakelijk is.

Anders vooral niet te druk over maken en een mooi paar leibomen of goedkopere coniferen planten.
Die laatste kun je ook op een leiboom laten lijken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7HL3vLdj38BjJolfNmZzt5UaaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UgcB4qDsPFN8RCLnFAU5G4gb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:06
Tja,……stukje van de overheid….
Nb. Ik heb ook een daikin , die is aardig stil…

Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt

Nieuwsbericht | 23-03-2021 | 11:13
Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren. Met deze landelijke geluidsnorm worden buren beter beschermd tegen geluid van warmtepompen en wordt de ontwikkeling van stillere warmtepompen bevorderd.

De warmtepompmarkt vertoont een blijvend sterke groei in aantallen en in warmteproductie. Deze geluidseis zal de warmtepomp helpen in zijn verdere opmars, en ook de ontwikkeling van nieuwe stillere warmtepompen versnellen. De verwachting is dat de verkoop ook de komende tijd verder doorgroeit.

De bepalingsmethode voor de nieuwe geluidseisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden. Deze bepalingsmethode is een geluidsmeting op locatie. Op basis van akoestische berekeningen kan men echter vooraf aannemelijk maken dat voldaan wordt aan de geluidseis. Voor deze berekeningen heeft het ministerie van BZK een rekentool (ODS-bestand) laten opstellen en een daarbij behorende handleiding. De geluideisen gelden niet voor de warmtepomp zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een woning geplaatste installatie. De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ingelogd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Recht ervoor mag natuurlijk ook ;) Maar wat dBs betreft maakt het bij die van mij weinig uit. In beide gevallen zit ie op een meter afstand gemeten al ruim onder de norm.
Wolly schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Dan is het wel de vraag of je met de huidige weerscondities wel het juiste geluidsnivo krijgt te horen.

In de winter met -10c of in de zomer met 30+ kan ik mij indenken dat het toch anders is.
De meeste kun je wel op maximaal zetten (dus fans op high speed en temperatuur op max.). Sowieso hoef je niet te kijken naar die 30+, want bij verwarmen heeft je airco meer vermogen (en dus geluid) nodig. Hoe dan ook is het geluid van de airco's van de betere merken simpelweg te verwaarlozen op de afstand waar het hier om gaat. Het gaat in dit geval dus puur om hoe het er uit ziet.

Een warmtepomp (dus degene die als CV wordt gebruikt) is meestal wat minder stil, maar die heeft ook normaal gesproken meer vermogen en je gebruikt dan 1 warmtepomp om het hele huis te verwarmen. Bij airco's worden er zo goed als altijd meerdere units gebruikt (welke per unit dus stiller zullen zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 03-05-2022 16:59 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wrxsti
DUX schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Los van de eventuele uitkomst in het geval van de TS vind ik het erg goed dat er weer een signaal komt dat dit een groter maatschappelijk esthetisch vraagstuk aan het worden is. We kunnen in dit topic alleen al vaststellen dat in ieder geval een deel van het volk moeite heeft met de vormgeving van de buitenunits of plaatsing en uiterlijk van de leidingen. Als de markt verder groeit en dit soort signalen vaker gehoord worden zullen er meer mogelijkheden komen in de markt om het allemaal wat beter te laten ogen - net zo lang totdat dat de standaard wordt.

Ook heb ik er grote moeite mee dat dit soort vraagstukken automatisch op de ander afgeschoven worden - om de "leven en laten leven" maar even terug te kaarten. Of dat nou een airco-installatie is, of zonnepanelen die blijkbaar niet prettig ogen, of trampolines in drukke wijken, of [vul in]. Eigen verantwoordelijkheid hoort er ook bij in een samenleving waarbij de woningen dicht op elkaar staan. Ik zie hier veel technische argumenten voorbij komen op een esthetisch vraagstuk: de leidingen moeten zo kort mogelijk zijn of dit is het meest efficiënt om alle kamers te kunnen bereiken. Ja, leuk, maar volgens mij is dat een probleem van de achterbuurman die graag in dat ene huis wil wonen. Vooruitlopend op een scenario dat de huidige installatie niet toegestaan is zoals deze nu hangt: wil die huiseigenaar airco dan zullen de leidingen wellicht binnendoor moeten, of hij moet de buitenunit op een plek moeten hangen waar hij/zij dat ook liever niet zou willen, of er moet een duurder model worden aangeschaft die zulke afstanden wel aan kan, of misschien moet er maar afgezien worden van een airco. Dat dan is de vervelende keuze die die persoon moet maken in plaats van het opzadelen van z'n omgeving met zijn onwil om die nare keuze te maken.

Maar, nee, in dit topic moet (nog voordat er actie is geweest) de TS nu al niet zeuren want dit is een prima werkende technische oplossing. Wat heeft de TS te maken met de financiële of technische keuzes van diens achterbuurman? Net zoals de TS erg makkelijk gesuggereerd wordt om elders te wonen kan toch net zo goed de achterbuurman een ander huis betrekken waarbij airco-mogelijkheden wél aanwezig zijn of misschien niet eens nodig? Een extreme actie maar ook dát is een keuze die bestaat waar vaak overheen gestapt wordt maar en met hetzelfde gemak bij de TS gelegd wordt. Willen de achterburen deze extreme keuze niet maken en tevens afwijken van de lokale regelgeving dan kan dat bijvoorbeeld aan de hand een vriendelijk gesprek vooraf met hún buren c.q. de TS. Is kennelijk niet gebeurd. De zeurpietkaart spelen vind ik ontzettend slappe hap: de achterburen beginnen met iets dat structureel te zien/horen/voelen/ruiken/whatever is. Actie is reactie. Van een airco is het echt wel algemeen bekend dat er invloed op de omgeving bestaat.

Meer dan ik zou willen is er vaak ook misinformatie aan één of beide kanten. Niet weten dat die aircoregels er zijn, niet weten dat de overlast er is, niet weten dat er mooiere of betere oplossingen bestaan. Een gesprek over intenties vooraf met de buren had dat misschien ook kunnen ophelderen. Misschien hebben de achterburen alles al keurig uitgezocht qua regelgeving en hebben ze zelfs een stiller model genomen dan aanvankelijk gewenst, dan was die suggestie ook meteen de wereld uit geholpen.

Ik snap de TS heel goed. Smaken verschillen en ik vond die kale muur niet lelijk maar dit wel. Ik wens je de rust toe om je te bezinnen in het resultaat van je eigen onderzoek en hoop dat alles in positieve samenspraak met je achterburen kan afhandelen. Complimenten voor je kalmte in de discussie. Ik denk dat een suskastombouwing in dit geval veel kan uitmaken voor je oog en misschien ook oor. Als je de financiële middelen hebt en het contact met de buren goed is zou ik het gesprek aangaan en aanbieden 50% van een dergelijke ombouwkast te betalen.

Verder ben ik zéker niet anti-airco; zou er maar wat graag een nemen ;)
Hartstikke bedankt, een enorm fijne reactie. Ik sta er ook zo in, ben het dan ook volledig met je eens. Het is helemaal niet m’n bedoeling om de airco’s weg te laten halen, een tussenweg is voor mij ook oké. Ik probeer de rust te bewaren en ieders mening te respecteren, in de hoop dat mijn mening ook gerespecteerd wordt.

De oplossingen zijn er ook best wel, maar kosten helaas geld. Ik zie het best wel zitten om een mooie hoge(re) struik te plaatsen, maar die zijn echt serieus duur.
Of een mooie omkasting om het geheel te laten plaatsen, maar dit wordt lastig omdat er verschillende maten units hangen en de goten alle kanten oplopen…..
Zo zonde dat er niet eventjes overleg is geweest :'(
Al begrijp ik dat sommigen hier dat ook weer overdreven en niet nodig achten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Hartstikke bedankt, een enorm fijne reactie. Ik sta er ook zo in, ben het dan ook volledig met alles eens. Het is helemaal niet m’n bedoeling om de airco’s weg te laten halen, een tussenweg is voor mij ook oké. Ik probeer de rust te bewaren en ieders mening te respecteren, in de hoop dat mijn mening ook gerespecteerd wordt.
De oplossingen zijn er best wel, maar kosten helaas geld. Ik zie het best wel zitten om een mooie hoge(re) struik te plaatsen, maar die zijn echt serieus duur.
Of een mooie omkasting om het geheel te laten plaatsen, maar dit wordt lastig omdat er verschillende maten units hangen en de goten alle kanten oplopen…..
Zo zonde dat er niet eventjes overleg is geweest :'(
Al begrijp ik dat sommigen hier dat ook weer overdreven en niet nodig achten.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat die dingen lelijk zijn :+ Dus dat je er niet zo blij mee bent snap ik helemaal. Naar mijn idee zijn die bakken ook met omkasting zelden veel mooier en dus zal het al snel om die struiken/bomen gaan. En helaas is een beetje formaat struik/boom inderdaad nogal duur. Je kunt wel kleinere zetten, maar dan ben je snel een paar jaar verder voordat ze het gewenste effect geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
Silent7 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:40:
Had hij dat van te voren even gedaan was dit topic er niet denk ik niet geweest, ik wil graag meedenken en had ook best mee willen betalen aan een oplossing (omkasting / andere kleur units en goten om maar iets te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:01
EJonk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:05:
Poeh, ben toevallig ook met een airco/warmtepomp bezig. Blij dat ik wel even de moeite heb genomen om de buren te vragen en de unit op m'n eigen achterstraat zet.

Om even het topic een beetje te kapen, zijn er mensen bekend met die omkastingen? Hoeveel ruimte je moet houden rondom de unit?
Volgens mij iets van 50 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@Wrxsti hoe staat (evt.) familie erin?
bij eerder genoemde lelijke schuur buurhuis was mijn fam het eens dat we de coniferen hun gang moesten laten gaan en mijn tactische snoei van de laurierboom deed deze breed uitwaaien.
en elk jaar zagen we minder en dat gaf gewoon voldoeniing, meer dan ergenis van lelijke schuur nog zien.
En toen we buren kregen, even fijntjes wijzen op hoe mooi de laurierboom altijd groen erbij staat en hoe lekker in allerlei gerechten de bladeren zijn.... de nieuwe buren gingen hard op bestaande planten, hele bomen weg, maar door de gezellige babbels en hun de waarde van bepaalde bomen laten zien (en ook vanuit ons huis wijzen op ons voordeel van hoe ze staan) hebben ze alles laten staan en is ons uitzicht dus alleen maar beter geworden.
Vergis je niet, je eiken gaan het een prachtig aanzicht geven, het zal alleen wat tijd kosten, neem nou even contact op met de kweker, die helpt je graag (en ik ben nu erg benieuwd wat ie zegt om groei te bevorderen heb hier nogal wat eiken die ik graag groter wil :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
Silent7 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:16:
@Wrxsti hoe staat (evt.) familie erin?
bij eerder genoemde lelijke schuur buurhuis was mijn fam het eens dat we de coniferen hun gang moesten laten gaan en mijn tactische snoei van de laurierboom deed deze breed uitwaaien.
en elk jaar zagen we minder en dat gaf gewoon voldoeniing, meer dan ergenis van lelijke schuur nog zien.
En toen we buren kregen, even fijntjes wijzen op hoe mooi de laurierboom altijd groen erbij staat en hoe lekker in allerlei gerechten de bladeren zijn.... de nieuwe buren gingen hard op bestaande planten, hele bomen weg, maar door de gezellige babbels en hun de waarde van bepaalde bomen laten zien (en ook vanuit ons huis wijzen op ons voordeel van hoe ze staan) hebben ze alles laten staan en is ons uitzicht dus alleen maar beter geworden.
Vergis je niet, je eiken gaan het een prachtig aanzicht geven, het zal alleen wat tijd kosten, neem nou even contact op met de kweker, die helpt je graag (en ik ben nu erg benieuwd wat ie zegt om groei te bevorderen heb hier nogal wat eiken die ik graag groter wil :D )
Ik ga zeker even contact opnemen met de kweker, vanavond even een mailtje aan wagen. Wat m’n familie vind komt overeen met wat ik vind. Het is een doorn in het oog en erg jammer dat de overbuurman niet even contact heeft gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gelijk een 7 meter hoge conifeer kost natuurlijk serieus geld. Een paar hoge bamboe of laurier planten kunnen ook. Dan ben je gelijk met deze zomer al uit zicht met de airco's.
Eerlijk gezegd ben je dan nog beter af dan tegen die bakstenen gevel moeten kijken.

Als voorbeeld voor de inspiratie, gelijk op hoogte.
https://www.hogehagen.nl/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
Corrigan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:26:
Gelijk een 7 meter hoge conifeer kost natuurlijk serieus geld. Een paar hoge bamboe of laurier planten kunnen ook. Dan ben je gelijk met deze zomer al uit zicht met de airco's.
Eerlijk gezegd ben je dan nog beter af dan tegen die bakstenen gevel moeten kijken.

Als voorbeeld voor de inspiratie, gelijk op hoogte.
https://www.hogehagen.nl/nl/
Kijk, deze website kende ik nog niet d:)b Een mooie taxushaag van 3,5 meter is nog wel te doen zie ik.
Serieus het overwegen waard!
Even een plekje zoeken voor m’n steeneik, die wil ik niet kwijt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Ik ken eerlijk gezegd geen gemeente waarbij je hiervoor een vergunning nodig hebt, of waar die vergunning anders een formaliteit is.
Hah. Was het maar waar! Je wilt niet weten hoe lang ik vorig jaar bezig ben geweest hier om de vergunning voor 1 daikin airco rond te krijgen! Heb 2x de plaatsings afspraak moeten verzetten, diverse keren de tekening aan moet laten passen, ineens binnen enkele dagen een geluidsrapportage moeten opleveren, en extra moeten betalen ook voor plasje van de welstandscommissie.

Ik snap serieus dat mensen dit zonder vergunning doen ook al is een vergunning verplicht, zoals bij ons. WAT een onzin traject was dat :(
Ik kwam er alleen echt niet onderuit, want huurhuis, en geen toestemming van verhuurder zonder die bouwvergunning.

dragon2 in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-06 10:58
De ervaringen van andere medetweakers is al gezegd wat betreft het geluid van een Daikin, maar hier ook kan ik je nogmaals verzekeren: ze zijn echt doodstil tijdens koelen. Wanneer er wordt verwarmd is het een iets ander verhaal en dan hoor je voornamelijk de ventilator die dan standaard harder draait. In de winter zit je meestal toch binnen met dichte ramen, maar in de zomer kan ik me de zorgen over geluidsoverlast iets bij indenken :+

Grote kans overigens dat de buren die units in de winter alleen maar leuk aan de muur laten hangen zonder ook maar te gebruiken voor verwarming. In de omgeving hier is het me opgevallen dat er huishoudens zijn die de afgelopen jaren diverse duizenden euro's hebben uitgegeven aan airco's maar dat ze 's winters letterlijk allemaal stilstaan.

[ Voor 28% gewijzigd door VikeeVeekie op 03-05-2022 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:56:
oe dan ook is het geluid van de airco's van de betere merken simpelweg te verwaarlozen op de afstand waar het hier om gaat.
Dat kun je niet zo algemeen stellen. Er zijn hiervoor al mensen geweest die dit hebben aangegeven (voor hun eigen airco). Ik sluit me hierbij aan met mijn eigen A-merk airco. Een paar meter voor de airco heeft deze een storend geluid, ook op laag vermogen. (De enige die hier last van kan hebben ben ik gelukkig zelf.)

En zo heb je de wijze van gebruik zoals maximaal koelen of verwarmen, defrosts, plaatsing met reflecties, maandagochtend exemplaar, slijtage, gaar merk, etc. die voor meer geluid zorgen dan het stille briesje wat graag wordt voorgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
dragon2 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:02:
[...]

Hah. Was het maar waar! Je wilt niet weten hoe lang ik vorig jaar bezig ben geweest hier om de vergunning voor 1 daikin airco rond te krijgen! Heb 2x de plaatsings afspraak moeten verzetten, diverse keren de tekening aan moet laten passen, ineens binnen enkele dagen een geluidsrapportage moeten opleveren, en extra moeten betalen ook voor plasje van de welstandscommissie.

Ik snap serieus dat mensen dit zonder vergunning doen ook al is een vergunning verplicht, zoals bij ons. WAT een onzin traject was dat :(
Ik kwam er alleen echt niet onderuit, want huurhuis, en geen toestemming van verhuurder zonder die bouwvergunning.

Precies wat ik bedoel eigenlijk. Naar mijn idee is dit nl. alsnog gewoon de vergunning geven, maar dan inclusief wat extra geld vangen voor de gemeente. Uiteindelijk wordt het toch wel goedgekeurd (tenzij het echt om een airco gaat die op 1 meter van iemand zijn slaapkamerraam wordt gehangen.)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Rukapul schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Dat kun je niet zo algemeen stellen. Er zijn hiervoor al mensen geweest die dit hebben aangegeven (voor hun eigen airco). Ik sluit me hierbij aan met mijn eigen A-merk airco. Een paar meter voor de airco heeft deze een storend geluid, ook op laag vermogen. (De enige die hier last van kan hebben ben ik gelukkig zelf.)

En zo heb je de wijze van gebruik zoals maximaal koelen of verwarmen, defrosts, plaatsing met reflecties, maandagochtend exemplaar, slijtage, gaar merk, etc. die voor meer geluid zorgen dan het stille briesje wat graag wordt voorgehouden.
Maar heb jij dan een nieuwe Daikin of b.v. Mitsubishi? Want het is niet zo dat alle A-merken zo stil zijn. Degene die bij TS op de foto staat valt echter onder 1 van de stillere merken. Onder de betere merken versta ik dan ook niet algemeen de A-merken, maar wel de stille A-merken ( naar mijn idee zijn sommige van de A-merken dan ook helemaal geen A-merk wat airco's betreft)

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:21

psy

We moeten juist nog veel meer airco's/warmtepompen plaatsen. En zo te zien gaat dat ook in sneltreinvaart momenteel. Wen er maar aan. Je zal die dingen nu echt overal gaan zien.

En dan nu opeens met strengere regelgeving komen? Een beetje nederlandse betutteling vind ik het wel weer zeg.

Ik denk dat het daarvoor toch echt te laat is. Ik ga er wél vanuit dat de meeste mensen een beetje kunnen nadenken over waar ze die units plaatsen.

Wij hebben er ook drie (een grote L/W en twee kleine L/L's). Netjes op grondniveau in de tuin waar niemand ze kan zien.

Nu hebben de buren er ook een geplaatst. Direct in het zicht, op de garage, twee meter van de erfgrens. Ik zie hem zo als ik de keukendeur uitkom.
Maar het is een Daikin en ik weet dat ze doodstil zijn. Als je het hoort, is het een stil geruis. Prima hoor. Ik heb er totaal geen moeite mee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 12:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Kijk, deze website kende ik nog niet d:)b Een mooie taxushaag van 3,5 meter is nog wel te doen zie ik.
Serieus het overwegen waard!
Even een plekje zoeken voor m’n steeneik, die wil ik niet kwijt
Wel even netjes met je buurman overleggen voordat je die plaatst hij. Voor hetzelfde geld wil hij niet naar dat gedrocht van jouw haag kijken.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
psy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:06:
We moeten juist nog veel meer airco's/warmtepompen plaatsen. En zo te zien gaat dat ook in sneltreinvaart momenteel. Wen er maar aan. Je zal die dingen nu echt overal gaan zien.

En dan nu opeens met strengere regelgeving komen? Een beetje nederlandse betutteling vind ik het wel weer zeg.

Ik denk dat het daarvoor toch echt te laat is. Ik ga er wél vanuit dat de meeste mensen een beetje kunnen nadenken over waar ze die units plaatsen.

Wij hebben er ook drie (een grote L/W en twee kleine L/L's). Netjes op grondniveau in de tuin waar niemand ze kan zien.

Nu hebben de buren er ook een geplaatst. Direct in het zicht, op de garage, twee meter van de erfgrens. Ik zie hem zo als ik de keukendeur uitkom.
Maar het is een Daikin en ik weet dat ze doodstil zijn. Als je het hoort, is het een stil geruis. Prima hoor. Ik heb er totaal geen moeite mee.
Ik ben ook helemaal niet tegen airco’s / warmtepompen, ben er voorstander van. Maar wel op een manier waar je je buren en buurtgenoten zo min mogelijk tot last bent.
Als je dit topic doorleest blijkt wel hoe enorm de vraag naar goede regelgeving is. Het is gewoon nodig omdat mensen tegenwoordig geen rekening meer met elkaar houden.
Als ik een topic had geplaatst of ik zomaar m’n unit boven iemands achtertuin kan plaatsen, kun je de reacties wel bedenken schat ik in:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
Koffie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:13:
[...]

Wel even netjes met je buurman overleggen voordat je die plaatst hij. Voor hetzelfde geld wil hij niet naar dat gedrocht van jouw haag kijken.
Heb maar aan 1 kant buren, dus dat komt helemaal goed. Die taxus haag komt trouwens naast hun “lelijke” dichte overkapping (waar ik me overigens niet aan stoor), dus al plaats ik een haag van 20 meter, zien ze hem nog niet d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:18
Jeetje dit topic gaat best hard.

Ik zou er zelf geen problemen mee hebben, maar snap best dat iemand zich eraan kan storen. Jammer dat de buren niets overlegd hebben, het hangt inderdaad wel pontificaal in je gezichtsveld. Je kan wellicht tot overeenstemming komen om de goten te verven (antraciet, zwart). Dat scheelt wellicht al.

Zelf moet ik wel toegeven dat ik ook niet met buren heb overlegd. Bij mij echter wel bewust laag op de oprit en de buren hebben daar niet direct uitzicht op. Maar kan me ook wel voorstellen dat buren wellicht ook mijn goten niet mooi vinden. Ik had wel keuze in kleur, maar heb zelf juist bewust wit gekozen omdat kozijnen ed ook wit zijn.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:06

MLLL

Palm Treo 650

Wees eens eerlijk , hoe vaak kijk je tegen die muur aan op die hoogte?
Ik gok van bijna nooit , gezichtsveld is nooit zo hoog en over een week let je er niet meer op.

Wel 6 pagina's gevuld op Tweakers en dat is ook iets waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

Dark Angel

Corvette LS Power

Ben ook heel erg benieuwd wat je had gedaan als je buren het gemeld hadden dat het ging gebeuren?
Mocht het geen vergunning zijn. Dan kunnen ze het je wel melden maar dan nog heb je ze daar hangen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
@Wrxsti Out of the box: als je na het plaatsen van een heg of bomenrijtje nog steeds last hebt van die verticale goot (die immers zo te zien behoorlijk hoog komt) dan zou ik die buren vragen of ze het ok vinden als je de witte goot voorziet van een verflaagje. Dan schilder je hem in de kleur van de gevel zodat 'ie zo min mogelijk opvalt, zeker van een afstand. Of je maakt een foto van de bakstenen en ontwerpt een wrap/sticker in exact die look ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
Dark Angel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:25:
Ben ook heel erg benieuwd wat je had gedaan als je buren het gemeld hadden dat het ging gebeuren?
Mocht het geen vergunning zijn. Dan kunnen ze het je wel melden maar dan nog heb je ze daar hangen.
Dat had mógelijk wel kunnen leiden tot bijvoorbeeld andere kleur goten (al dan niet tegen meerkosten die TS daar mogelijk bereid voor zou zijn om te dragen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wrxsti schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:37:
[...]
Hij had de units ook tegen z’n eigen achtergevel kunnen hangen, zodat hij er zelf de hele dag tegen aan moet kijken…?
Zo te zien hangen ze dan in de zon en het is natuurlijk efficienter als de condenser in de schaduw hangt.

Ik zou persoonlijk ook niet overleggen met de buren over zoiets. Huizen hebben zo vaak buizen en leidingen van buiten (regenpijpen bijvoorbeeld). Ook niet 'fraai' maar het is gewoon een huis. Het is iets anders als ik een muurschildering van een middelvinger zou aanbrengen (of erger :P ). Of een camera die in hun tuin kijkt.

Maargoed, dit is mijn mening. Als een expat een beetje internationaal perspectief :) : Ik vind dat Nederland hier veel te ver in gaat. Overal zijn regeltjes voor (waar ik vroeger woonde moesten alle huizen in precies dezelfde kleur geverfd worden |:( ), en welstandscommissies en zelfs bij de rechter kan je je verhaal halen om cosmetische dingen. Waar ik gewoond heb in Australie, Ierland en Spanje (waar ik nu woon) zijn dit gewoon geen dingen waar men om maalt. Alleen als je het echt te bont maakt. Denk aan een airco die verroest is en herrie maakt, of niet goed vast zit en zo naar beneden kan vallen. Ook bijvoorbeeld fiber internet wordt hier gewoon aan de voorgevel geniet (met nietjes of tie-wraps) en als een bundel naar elke woning gehangen. Ja het ziet er niet uit maar je hebt geen duizenden euro aanlegkosten ivm graven en het werkt prima. Een beetje pragmatiek mag ook wel :)

Als ik het verhaal lees van bijvoorbeeld @dragon2 vind ik dat echt veel te ver gaan. Hij/zij is gewoon 700 euro kwijt aan bureaucratisch geneuzel. Volgens mij heb je de airco zelf al voor minder. Dat gaat nergens meer over.

En inderdaad, met de druk van warmtepompen gaat dit natuurlijk alleen maar meer voorkomen, de overheid wil Nederland zelf aan de warmtepomp hebben dus ze moeten het wel toestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door GekkePrutser op 04-05-2022 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 07:29
Ik snap TS heel goed. Ik probeer zelf ook meer rekening houden met de buren dan dat naar mijn idee andersom gebeurt, en dit is inderdaad een hele vervelende verrassing. Ik snap ook heel goed dat TS liever overleg van tevoren had gehad.

Echter: de technische installatie is vrij netjes uitgevoerd, de units zijn volgens de specificaties behoorlijk stil en ik snap ook dat deze locatie gekozen is i.v.m. de binnenunits. Waarschijnlijk is het huis een rijtjeshuis, en aan de achterzijde had de airco waarschijnlijk hemelsbreed veel dichter bij een slaapraam van de buren gestaan dan nu. Naar mijn mening is er daarom geen overduidelijk betere oplossing dan de huidige oplossing, anders dan dat de buurman helemaal zou moeten afzien van een airco. En dat vind ik ook weer onredelijk.

Ik zie eigenlijk maar twee redelijke opties: niks doen of de kabelgoten vervangen door minder lelijke kabelgoten. Ik denk daarom dat TS het beste de nieuwe situatie kan accepteren, en voor de kabelgoten misschien nog in gesprek kan met de buurman. Heel veel andere opties zijn er volgens mij niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
The_BoKmeester schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:08:
Tip voor volgend huis: Vrijstaand
Want dan heb je geen over- of achterburen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 07:29
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:15:
[...]

Ik ben ook helemaal niet tegen airco’s / warmtepompen, ben er voorstander van. Maar wel op een manier waar je je buren en buurtgenoten zo min mogelijk tot last bent.
Wat is volgens jou dan een beter alternatief? Ik kan enkel omkasting en kabelgoten bedenken. Met een andere locatie ben je andere buren vermoedelijk net zo goed tot last.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DUX

DUX

*snip*
Inhoudelijk: de apparaten hangen niet recht voor het gezicht maar laten we ook niet gaan doen alsof die dingen dertig meter hoog hangen. De schutting is misschien twee (?) meter hoog en ruim genomen hangen die dingen misschien nog één meter hoger maar volgens de natuurkundige wetten van het perspectief hoeven we met grotere afstand helaas steeds minder omhoog te kijken. Geen nekbeweging nodig om die dingen onbewust te zien hangen vanuit huis of bijna de hele tuin behalve misschien als je met je neus tegen schutting aan staat.

Eigenlijk hangen die dingen op bijna dezelfde hoogte als het beganegrondplafond van bijvoorbeeld mijn eigen huis. Ik zie vanuit iedere hoek op de begane grond rechtuit kijkend zowel plafond dichtbij als plafond verder weg. En dan is het nog niet eens in een afwijkende kleur geschilderd.

Op positievere noot: het zou inderdaad goed kunnen dat zoiets went maar dat is niet per se het onderwerp waar de TS deze groep nu op bevraagd of wat 'ie niet zelf had kunnen verzinnen. De tijd zal het in ieder geval leren.

Als de buren wél vooraf langs waren gekomen hadden ze het kunnen hebben over:
  • Of de TS misschien een biertje wil komen drinken onder het genot van diens binnenkort te plaatsen airco!
  • Om te melden dat de airco geplaatst gaat worden op die-en-die dag en dat de TS daardoor een paar uur even wat moeilijker door de brandgang kan of bij diens achteringang.
  • Om te melden dat hij weet dat de TS er misschien moeite mee heeft maar komt melden dat hij alles uitgezocht is en dat het volgens de lokale regelgeving mag en hij daarop zijn keuze gebaseerd heeft.
  • Om te vragen of die kasten misschien een paar decimeter naar links/recht/boven/onder moeten zodat ze achter eventuele items in de TS-tuin kunnen vallen qua zichtlijnen of qua smaak
  • Of de TS de leidingen op deze manier goed vindt of binnen gestelde mogelijkheden misschien anders wil laten lopen.
  • Of er wat TS betreft nog nagedacht moet worden over de kleurstelling van de leidingen of misschien de apparaten zelf
  • Of de TS omkasting zou willen en hoe de TS dat dan wil betalen
Eigenlijk dus alle onderwerpen die reeds voorbij zijn gekomen in dit topic behalve dat de TS nu de informatie moet gaan halen bij de airco-eigenaar en dat daarmee de toon van het gesprek heel anders zal overkomen, zeker als er nu achteraf kosten gemaakt moeten gaan worden of gesleuteld aan de gloednieuwe gadget.

Ik lees in een reactie dat de keuze om dan maar geen airco te nemen ook onredelijk kan zijn. Op zich kan ik me daar ook wel in vinden maar zelfs dan hadden de achterburen vooraf langs kunnen komen om die overweging kenbaar te maken en te laten zien dat alternatieven geen reële mogelijkheid zijn. Dat had voor mij de situatie een stuk amicaler gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 04-05-2022 15:46 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
*snip* maak liever een topicreport. :)

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 04-05-2022 15:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 22:00

PB-powell

Mr. Laziness

DUX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 01:53:
*snip*

Inhoudelijk: de apparaten hangen niet recht voor het gezicht maar laten we ook niet gaan doen alsof die dingen dertig meter hoog hangen. De schutting is misschien twee (?) meter hoog en ruim genomen hangen die dingen misschien nog één meter hoger maar volgens de natuurkundige wetten van het perspectief hoeven we met grotere afstand helaas steeds minder omhoog te kijken. Geen nekbeweging nodig om die dingen onbewust te zien hangen vanuit huis of bijna de hele tuin behalve misschien als je met je neus tegen schutting aan staat.

Eigenlijk hangen die dingen op bijna dezelfde hoogte als het beganegrondplafond van bijvoorbeeld mijn eigen huis. Ik zie vanuit iedere hoek op de begane grond rechtuit kijkend zowel plafond dichtbij als plafond verder weg. En dan is het nog niet eens in een afwijkende kleur geschilderd.

Op positievere noot: het zou inderdaad goed kunnen dat zoiets went maar dat is niet per se het onderwerp waar de TS deze groep nu op bevraagd of wat 'ie niet zelf had kunnen verzinnen. De tijd zal het in ieder geval leren.

Als de buren wél vooraf langs waren gekomen hadden ze het kunnen hebben over:
  • Of de TS misschien een biertje wil komen drinken onder het genot van diens binnenkort te plaatsen airco!
  • Om te melden dat de airco geplaatst gaat worden op die-en-die dag en dat de TS daardoor een paar uur even wat moeilijker door de brandgang kan of bij diens achteringang.
  • Om te melden dat hij weet dat de TS er misschien moeite mee heeft maar komt melden dat hij alles uitgezocht is en dat het volgens de lokale regelgeving mag en hij daarop zijn keuze gebaseerd heeft.
  • Om te vragen of die kasten misschien een paar decimeter naar links/recht/boven/onder moeten zodat ze achter eventuele items in de TS-tuin kunnen vallen qua zichtlijnen of qua smaak
  • Of de TS de leidingen op deze manier goed vindt of binnen gestelde mogelijkheden misschien anders wil laten lopen.
  • Of er wat TS betreft nog nagedacht moet worden over de kleurstelling van de leidingen of misschien de apparaten zelf
  • Of de TS omkasting zou willen en hoe de TS dat dan wil betalen
Eigenlijk dus alle onderwerpen die reeds voorbij zijn gekomen in dit topic behalve dat de TS nu de informatie moet gaan halen bij de airco-eigenaar en dat daarmee de toon van het gesprek heel anders zal overkomen, zeker als er nu achteraf kosten gemaakt moeten gaan worden of gesleuteld aan de gloednieuwe gadget.

Ik lees in een reactie dat de keuze om dan maar geen airco te nemen ook onredelijk kan zijn. Op zich kan ik me daar ook wel in vinden maar zelfs dan hadden de achterburen vooraf langs kunnen komen om die overweging kenbaar te maken en te laten zien dat alternatieven geen reële mogelijkheid zijn. Dat had voor mij de situatie een stuk amicaler gemaakt.
Tsja en wat als de buren nou hadden geroepen: jo wij gaan een airco ophangen op die dag, doe ermee wat je wil. Wat had TS dan gedaan? Dan was de verrassing minder groot geweest, maar het uiterlijk hetzelfde. En hadden de buren dan het hele blok van TS moeten informeren? Of de hele buurt?
Als iedereen die iets aan z'n huis gaat klussen elke keer alle buren moet informeren wordt je knettergek. Onze achterburen hebben hun balkon een compleet andere kleur gegeven dan hun buren, ziet er niet uit. Ik kijk eropuit maar ga ook geen stampij maken. Leven en laten leven komt van twee kanten maar TS lijkt vooral te zoeken naar meningen die hem gunstig zijn in dat de buren iets meer met hem rekening moeten houden dan andersom.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 04-05-2022 15:48 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wrxsti
PB-powell schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:15:
[...]

Tsja en wat als de buren nou hadden geroepen: jo wij gaan een airco ophangen op die dag, doe ermee wat je wil. Wat had TS dan gedaan? Dan was de verrassing minder groot geweest, maar het uiterlijk hetzelfde. En hadden de buren dan het hele blok van TS moeten informeren? Of de hele buurt?
Als iedereen die iets aan z'n huis gaat klussen elke keer alle buren moet informeren wordt je knettergek. Onze achterburen hebben hun balkon een compleet andere kleur gegeven dan hun buren, ziet er niet uit. Ik kijk eropuit maar ga ook geen stampij maken. Leven en laten leven komt van twee kanten maar TS lijkt vooral te zoeken naar meningen die hem gunstig zijn in dat de buren iets meer met hem rekening moeten houden dan andersom.
Ik vind dit te makkelijk, en daarbij heb ik juist helemaal geen stampij gemaakt. Dit topic heb ik gemaakt om advies in te winnen, om te kijken hoe andere mensen in deze situatie staan. Of zie jij advies vragen al als stampij maken, dat kan natuurlijk ook.
Als ze van te voren hadden gekomen had ik gerust willen betalen om de goten in steenmotief te laten wrappen bijvoorbeeld, ik ken specialisten hierin.
Scheelt al een boel. Zoals eerder aangegeven wil ik de airco’s ook helemaal niet verwijdert hebben, ook hierin trek je verkeerde conclusies.

En natuurlijk hoeven ze niet de hele straat in te lichten, er heeft verder niemand last van, behalve ik. Want mijn tuin grenst er direct aan, als enige. Maar ik respecteer je mening. Sterker nog, ik ga er denk ik ook niets meer aan doen, behalve dat ik er zelf groen voor ga zetten. En dat komt mede door deze goede discussie, wat iets heel anders tot doel heeft dan stampij maken…

[ Voor 12% gewijzigd door Wrxsti op 04-05-2022 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Het kwam voornamelijk over alsof je advies zocht hoe de buren hierop aan te spreken en ervoor te zorgen dat er iets aan de airco's/leidingen gedaan zou worden. Maar ook goed om te horen dat je een keus hebt gemaakt. Persoonlijk denk ik dat het de keuze is waarbij de relatie met de buren het minst wordt belast en dat is denk ik voor iedereen op de lange termijn het prettigst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 12-06 09:26
Ik denk dat ik toch even naar de buren zou lopen om te vragen of er een mogelijkheid is om de kabelgoten een andere kleur te maken in verband met je uitzicht. Zeker als je mensen kent die hier specialist in zijn.

Even een praatje maken over het geheel is toch niet zo verkeerd? Het zou mij niets verbazen als ze er gewoon open voor staan als je aangeeft dat je het goed vind dat ze aan het milieu denken, maar je de kleur van de goten niet zo geslaagd vind. Eventueel kan je aangeven dat je (een deel van) de kosten hiervan op je wil nemen. Dan kan je vervolgens altijd nog wat bomen plaatsen in het zicht van de units.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wrxsti
M@cer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:37:
Ik denk dat ik toch even naar de buren zou lopen om te vragen of er een mogelijkheid is om de kabelgoten een andere kleur te maken in verband met je uitzicht. Zeker als je mensen kent die hier specialist in zijn.

Even een praatje maken over het geheel is toch niet zo verkeerd? Het zou mij niets verbazen als ze er gewoon open voor staan als je aangeeft dat je het goed vind dat ze aan het milieu denken, maar je de kleur van de goten niet zo geslaagd vind. Eventueel kan je aangeven dat je (een deel van) de kosten hiervan op je wil nemen. Dan kan je vervolgens altijd nog wat bomen plaatsen in het zicht van de units.
Dat ga ik ook doen, maar ik ga er niet speciaal voor aanbellen, dat komt gelijk weer opdringerig over. We zien elkaar regelmatig, dus dan komt vanzelf aankomende dagen / weken. Ik denk dat je makkelijker praat als het spontaan komt in plaats van geforceerd iemand “aanspreken”. En ik ben ook zeker bereid om hiervoor de kosten grotendeels te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44

HugoBoss1985

Xenotech

Wrxsti schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Dat ga ik ook doen, maar ik ga er niet speciaal voor aanbellen, dat komt gelijk weer opdringerig over. We zien elkaar regelmatig, dus dan komt vanzelf aankomende dagen / weken. Ik denk dat je makkelijker praat als het spontaan komt in plaats van geforceerd iemand “aanspreken”. En ik ben ook zeker bereid om hiervoor de kosten grotendeels te betalen.
Het nadeel voor jou is dat het je dan, waarschijnlijk, dwars blijft zitten tot op dat moment.
Ik stem ook voor even aanbellen en het bespreekbaar maken.
Nu weet ik niet waar je woont maar in Brabant gaat dat heel makkelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-05-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
HugoBoss1985 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Het nadeel voor jou is dat het je dan, waarschijnlijk, dwars blijft zitten tot op dat moment.
Ik stem ook voor even aanbellen en het bespreekbaar maken.
Nu weet ik niet waar je woont maar in Brabant gaat dat heel makkelijk ;)
Het valt wel mee, buiten het feit dat ik het gedrochten van units vind, blijken ze volgens de kenners hier mega stil. Daar ben ik al blij om. Hij had ook goedkope meuk kunnen ophangen. Zolang ik ze in m’n slaapkamer niet hoor (meter of 9-10) en in de zomer geen zware bromtonen hoor, is het oké. Het esthetische los ik binnenkort zelf op. De twee goten zouden dan eventueel een ander kleurtje moeten krijgen of gewrapt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44

HugoBoss1985

Xenotech

Wrxsti schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Het valt wel mee, buiten het feit dat ik het gedrochten van units vind, blijken ze volgens de kenners hier mega stil. Daar ben ik al blij om. Hij had ook goedkope meuk kunnen ophangen. Zolang ik ze in m’n slaapkamer niet hoor (meter of 9-10) en in de zomer geen zware bromtonen hoor, is het oké. Het esthetische los ik binnenkort zelf op. De twee goten zouden dan eventueel een ander kleurtje moeten krijgen of gewrapt moeten worden.
Het feit dat je hierover een topic op Tweakers opent laat mij denken dat het je dwars zit.
Je had voor het openen van een topic ook naar je buurman kunnen lopen en jezelf wellicht wat zorgen kunnen besparen... of niet (afhankelijk van zijn reactie).
Dan wist je voor het openen van dit topic al wat beter waar je aan toe was ;)
Maar het is jouw leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

PB-powell schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:15:
Tsja en wat als de buren nou hadden geroepen: jo wij gaan een airco ophangen op die dag, doe ermee wat je wil. Wat had TS dan gedaan? Dan was de verrassing minder groot geweest, maar het uiterlijk hetzelfde.
Volgens mij geef ik hier letterlijk antwoord hierop in het stuk dat je aanhaalt :? Volgens mij heb je dan (1) een ander soort gesprek dan achteraf, (2) kun je samen denken over de situatie onder het genot van een bierte, (3) kun je samen nadenken over de beste indeling aan de muur waardoor het uiterlijk niet hetzelfde is. In het ergste geval heb je inderdaad iemand die vooraf al een lange neus maakt en niks met je wil doen maar dat is mijns inziens nu ook een beetje het gevoelsmatige vertrekpunt van de TS als hij een gesprek wil beginnen dus veel erger zou een gesprek vooraf niet kunnen zijn, toch?
En hadden de buren dan het hele blok van TS moeten informeren? Of de hele buurt?
Als iedereen die iets aan z'n huis gaat klussen elke keer alle buren moet informeren wordt je knettergek.
Eens, maar laten we niet overdrijven. Laten we het beperken tot de in-your-face tuin die het hier betreft, dat zou op z'n minst netjes zijn geweest van de buren. Verder staat het de andere buren van de TS ook vrij om hier een topic te openen zodat we daarover kunnen bakkeleien en die grens wellicht kunnen verleggen :)
Onze achterburen hebben hun balkon een compleet andere kleur gegeven dan hun buren, ziet er niet uit. Ik kijk eropuit maar ga ook geen stampij maken.
Dat het elders anders loopt is geen vrijbrief dat iedereen maar z'n gang kan gaan. Kudos dat jij het zo laat, een ander staat het vrij om er eventueel wel wat mee te doen. Ook hier had ik het op z'n minst netjes gevonden als je vantevoren geïnformeerd was.
Leven en laten leven komt van twee kanten maar TS lijkt vooral te zoeken naar meningen die hem gunstig zijn in dat de buren iets meer met hem rekening moeten houden dan andersom.
HugoBoss1985 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:56:
Het feit dat je hierover een topic op Tweakers opent laat mij denken dat het je dwars zit.
Je had voor het openen van een topic ook naar je buurman kunnen lopen en jezelf wellicht wat zorgen kunnen besparen... of niet (afhankelijk van zijn reactie).
Dan wist je voor het openen van dit topic al wat beter waar je aan toe was ;)
Maar het is jouw leven.
Ik lees dat niet. Ik lees dat hij informatie wil inwinnen en dat doe je natuurlijk niet op het onderwerp "hoe kan ik het beste m'n mond houden hierover" ondanks dat hij al vroeg aangaf dat ook dat een mogelijkheid was. Desalniettemin mosterd na de maaltijd want de TS heeft al gesproken hoe hiermee verder te willen gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door DUX op 04-05-2022 11:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:12
redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat die dingen lelijk zijn :+ Dus dat je er niet zo blij mee bent snap ik helemaal.
Niet iedereen, wat mij betreft zijn ze helemaal niet lelijk. Ze zijn functioneel en zien er normaal uit. Mooi is anders maar ik snap ook niet waarom dergelijke units en zonnepanelen uberhaupt mooi zouden moeten zijn, zolang ze maar niet oerlelijk zijn en dat is nu net weer een kewstie van smaak.
Had ik daar dus gewoond had ik ze (vooropgesteld dat het ook mag) ook gewoon aan de zijmuur gehangen als dat het beste uit kwam. Het zou eerlijk gezegd niet of nauwelijks in me opkomen dat iemand zich eraan zou kunnen storen dus zou het ook niet in me opkomen om het te melden bij de buren.
Kijkende naar de foto is mijn persoonlijke mening dat het er keurig en netjes uit ziet.

Het hoeft dus ook geen onwil van de buurman te zijn, het kan ook gewoon zo zijn dat hij zich van geen kwaad bewust is. Om er achter te komen of dat het geval is zal er met de buren gesproken moeten worden.

PS
Kasten om dit soort units is dan weer iets waarvan ik van mening ben dat het lelijk is. Ze zijn sowieso groter dan de unit zelf en het is overduidelijk dat er iets verborgen of aan het zicht onttrokken dient te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01
Gewoon ff aanbellen. Wat is daar mis mee? En vragen:

Hey buurman, ik zag dat je airco’s hebt opgehangen. Prima hoor, ik merk dat het bij mij in huis in de zomer ook erg warm wordt…., maar vind die witte kabelgoten wat lelijk. Is het een probleem als ik een keer een potje verf regel, op de ladder klim en ze een kleurtje passend bij je bakstenen geef?
Hoef je helemaal niets voor te doen, en vallen ze mij een stuk minder op.

Zo zou ik t aanpakken, en kijken hoe ze reageren. Grote kans dat ze zeggen: dikke prima. Kost je welgeteld 20 euro en een uurtje op de ladder.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

DUX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:59:
[...]
Volgens mij geef ik hier letterlijk antwoord hierop in het stuk dat je aanhaalt :? Volgens mij heb je dan (1) een ander soort gesprek dan achteraf, (2) kun je samen denken over de situatie onder het genot van een bierte, (3) kun je samen nadenken over de beste indeling aan de muur waardoor het uiterlijk niet hetzelfde is. In het ergste geval heb je inderdaad iemand die vooraf al een lange neus maakt en niks met je wil doen maar dat is mijns inziens nu ook een beetje het gevoelsmatige vertrekpunt van de TS als hij een gesprek wil beginnen dus veel erger zou een gesprek vooraf niet kunnen zijn, toch?

[...]
Eens, maar laten we niet overdrijven. Laten we het beperken tot de in-your-face tuin die het hier betreft, dat zou op z'n minst netjes zijn geweest van de buren. Verder staat het de andere buren van de TS ook vrij om hier een topic te openen zodat we daarover kunnen bakkeleien en die grens wellicht kunnen verleggen :)

[...]

Dat het elders anders loopt is geen vrijbrief dat iedereen maar z'n gang kan gaan. Kudos dat jij het zo laat, een ander staat het vrij om er eventueel wel wat mee te doen. Ook hier had ik het op z'n minst netjes gevonden als je vantevoren geïnformeerd was.

[...]

[...]

Ik lees dat niet. Ik lees dat hij informatie wil inwinnen en dat doe je natuurlijk niet op het onderwerp "hoe kan ik het beste m'n mond houden hierover" ondanks dat hij al vroeg aangaf dat ook dat een mogelijkheid was. Desalniettemin mosterd na de maaltijd want de TS heeft al gesproken hoe hiermee verder te willen gaan.
Ik vind het nogal overdreven om je buren elke keer in te lichten bij verbouw of aanpassingen aan je huis. Als onze buren waren langsgekomen had ik mijn schouders opgehaald en gezegd jouw huis, jouw pakkie an. Ik denk dat het gros van de mensen er zo in zit omdat je anders constant de halve wijk aan het informeren bent. We leven in een dichtbevolkt land, rekening houden met elkaar lukt nou eenmaal niet altijd en als we constant het 'nette' verhaal willen houden dan schiet niemand iets op. De ene buur vind misschien een wit balkon mooi, de ander grijs, de ander vind dat het dezelfde kleur moet zijn als de rest en weer iemand anders kan het niet schelen. Zelfde voor TS hier. Hij kan misschien wel een bepaalde kleur willen voor de buizen van de airco's, maar als zijn buren er ook iets van vinden en wat anders mooier vinden, wat dan? Polderen is leuk, maar het houdt ergens een keer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

PB-powell schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:08:
Ik vind het nogal overdreven om je buren elke keer in te lichten bij verbouw of aanpassingen aan je huis. Als onze buren waren langsgekomen had ik mijn schouders opgehaald en gezegd jouw huis, jouw pakkie an. Ik denk dat het gros van de mensen er zo in zit omdat je anders constant de halve wijk aan het informeren bent. We leven in een dichtbevolkt land, rekening houden met elkaar lukt nou eenmaal niet altijd en als we constant het 'nette' verhaal willen houden dan schiet niemand iets op. De ene buur vind misschien een wit balkon mooi, de ander grijs, de ander vind dat het dezelfde kleur moet zijn als de rest en weer iemand anders kan het niet schelen. Zelfde voor TS hier. Hij kan misschien wel een bepaalde kleur willen voor de buizen van de airco's, maar als zijn buren er ook iets van vinden en wat anders mooier vinden, wat dan? Polderen is leuk, maar het houdt ergens een keer op.
Ik snap je punt wel maar ik vind dat je niet meermaals de hele wereld er bij moet halen. Ik heb het niet over het informeren van de hele buurt; ik heb het over het informeren van die ene buur in wiens zichtveld een puist van een airco geplaatst wordt waar de eigenaar er zelf geen zicht op heeft. Ik heb het niet over iedere verbouwing aan een huis of het het plaatsen van bloemen: ik heb het het over het plaatsen van een omstreden, niet in het beeld passende aanpassing die misschien ook elders had gekund. Ik zeg niet zoals jij dat per definitie de wensen heel ver uit elkaar liggen tussen de partijen en dat praten bij voorbaat al geen zin heeft; misschien liggen de meningen verrassend dichtbij elkaar en/of kan het met minimale moeite voor beide partijen prima opgelost worden. Als je niet praat weet je het niet. Praten met je buren is gratis trouwens.

"Zoveel mensen, zoveel wensen" is een uitspraak die ik zelf vaak maak. Je kunt het inderdaad niet iedereen naar de zin maken. En, ja: niks móet. En, ja, er is een grens tot hoever je als buur kan gaan. Het kan inderdaad gebeuren dat je er samen niet uit komt, maar dan heb je het wel geprobeerd. Maar het is wel netjes. Maar het wordt wel gewaardeerd. Maar het kan ook wél tot prima oplossingen leiden waar iedereen tevreden mee is. Bij voorbaat al de deur dicht doen met een mededeling "jouw huis jouw pakkie an, ik ga niet polderen"? Dan proef ik daar geen wens voor samenwerking of de wens tof met elkaar om te willen gaan voor de komende jaren. En als reactie hierop staat het mij dan vrij om te kiezen tussen "ik laat het zitten" of "dan ga ik wel op andere manieren onderzoeken of ik de situatie voor mezelf prettiger kan maken" en dat kunnen dan ook minder fijne acties zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

DUX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Ik snap je punt wel maar ik vind dat je niet meermaals de hele wereld er bij moet halen. Ik heb het niet over het informeren van de hele buurt; ik heb het over het informeren van die ene buur in wiens zichtveld een puist van een airco geplaatst wordt waar de eigenaar er zelf geen zicht op heeft. Ik heb het niet over iedere verbouwing aan een huis of het het plaatsen van bloemen: ik heb het het over het plaatsen van een omstreden, niet in het beeld passende aanpassing die misschien ook elders had gekund. Ik zeg niet zoals jij dat per definitie de wensen heel ver uit elkaar liggen tussen de partijen en dat praten bij voorbaat al geen zin heeft; misschien liggen de meningen verrassend dichtbij elkaar en/of kan het met minimale moeite voor beide partijen prima opgelost worden. Als je niet praat weet je het niet. Praten met je buren is gratis trouwens.

"Zoveel mensen, zoveel wensen" is een uitspraak die ik zelf vaak maak. Je kunt het inderdaad niet iedereen naar de zin maken. En, ja: niks móet. En, ja, er is een grens tot hoever je als buur kan gaan. Het kan inderdaad gebeuren dat je er samen niet uit komt, maar dan heb je het wel geprobeerd. Maar het is wel netjes. Maar het wordt wel gewaardeerd. Maar het kan ook wél tot prima oplossingen leiden waar iedereen tevreden mee is. Bij voorbaat al de deur dicht doen met een mededeling "jouw huis jouw pakkie an, ik ga niet polderen"? Dan proef ik daar geen wens voor samenwerking of de wens tof met elkaar om te willen gaan voor de komende jaren. En als reactie hierop staat het mij dan vrij om te kiezen tussen "ik laat het zitten" of "dan ga ik wel op andere manieren onderzoeken of ik de situatie voor mezelf prettiger kan maken" en dan ook minder prettige acties zijn.
Punt is dat iets aanpassen aan je huis, er altijd meerdere buren 'last' van kunnen hebben, dus vandaar waar trek je de grens? En ik hoef inderdaad niet per se een goede samenwerking of vrienden te zijn met mijn buren. Ze begroeten of een kort praatje over de schutting is fijn, maar meer hoeft van mij niet en gezien de toenadering (of ontbreken ervan) van mijn buren vinden zij het ook prima zo. En mijn ervaringen zijn dat het gros van Nederland zo leeft, wetende dat we allemaal iets te dulden hebben van elkaar. Zolang het niet buiten proportioneel is heeft het geen zin om je aan je buren te storen, de enige die je daarmee hebt ben jezelf (zoals zichtbaar in de vele topics hier over buren 'overlast').

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

PB-powell schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:00:
Punt is dat iets aanpassen aan je huis, er altijd meerdere buren 'last' van kunnen hebben, dus vandaar waar trek je de grens? En ik hoef inderdaad niet per se een goede samenwerking of vrienden te zijn met mijn buren. Ze begroeten of een kort praatje over de schutting is fijn, maar meer hoeft van mij niet en gezien de toenadering (of ontbreken ervan) van mijn buren vinden zij het ook prima zo. En mijn ervaringen zijn dat het gros van Nederland zo leeft, wetende dat we allemaal iets te dulden hebben van elkaar. Zolang het niet buiten proportioneel is heeft het geen zin om je aan je buren te storen, de enige die je daarmee hebt ben jezelf (zoals zichtbaar in de vele topics hier over buren 'overlast').
Waarom blijf je de aanname doen dat je er bij voorbaat onderling niet uit gaat komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Bij het nieuwbouw appartement van mijn moeder staan ze allemaal op het dak. Ziet er niet uit naar mijn mening maar zo heeft niemand er last van.

Die airco's zijn we niet gewend in Nederland. In andere landen hangen ze overal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 11:43
Aan de foto te zien zitten deze units niet rechtstreeks naast de slaapkamer van TS, en is er sowieso enige afstand tussen beide woningen. Als ik de buurman was dan had ik TS ook niet geïnformeerd over de units. Whats next, klagen dat iedereen een andere merk, kleur, hoeveelheid zonnepanelen op het dak heeft liggen? (vind ik net zo lelijk als deze units btw).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:08

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Net geklaagd bij de buurman dat ik mij stoor aan de lelijkheid van zijn nieuwe auto die de hele dag op de oprit staat en waar ik op uitkijk, dit had best wel even overlegd mogen worden.. wat een topic.

Ik heb ook twee units geplaatst op het dak van de garage en de buren nadien gevraagd of ze bij geluidoverlast even aan de bel willen trekken, het is niet in mij opgekomen om ze vooraf te informeren over het aangezicht simpelweg omdat ik niet kan inbeelden dat dit als storend kan worden ervaren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

revolution-nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:43:
simpelweg omdat ik niet kan inbeelden dat dit als storend kan worden ervaren.
Voorkant vind ik een ander verhaal. Dat is de openbare weg. Juist in je achtertuin wil je toch lekker ontspannen zitten met bij voorkeur een fijn uitzicht. Daarom plaatsen we mooie planten etc. Je zit daar voor je rust. Het is wetenschappelijk aangetoond dat alleen al het zien van planten rustgevend en stressverlagend werkt. Ik denk dat dit voor airco's niet geldt, eerder het tegenovergestelde.

In plaats van een lege muur tegen 2 airco's moeten aankijken doet daar natuurlijk wel behoorlijk afbreuk aan.
Niemand zal dat een verbetering vinden en je zult toch hopelijk begrijpen dat een meerderheid het dus als iets negatiefs zal ervaren (de 1 meer dan de ander)

Ik heb ook 3 units hangen. Maar ik zou het niet zo in het zicht van de buren durven hangen. Dat vind ik een beetje aso.
Ik zou het wel doen met meer camouflage of omkasting. Dan heb ik 'gedaan wat ik kan' om zowel de lusten als de lasten te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 04-05-2022 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ontspanning, juist! Dat doe je niet om voor zoiets zoveel negatieve energie op je hals te halen en in potentie de relatie met je buren te verstoren wat ook niet meehelpt.

Ik vraag mij af waar TS zich in potentie nog meer druk om maakt.

Suck it up en maak van de nood een deugd door er een mooie lijboom neer te zetten, dan is de situatie door deze airco's beter dan voorheen.

Als buurman was ik snel klaar geweest met dit soort commentaar.

Ik ben benieuwd of TS zelf de hele buurt informeerd als er iets veranderd in het zichtveld.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 04-05-2022 22:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

revolution-nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:02:
Ontspanning, juist! Juist doe je niet om voor zoiets zoveel negatieve energie op je hals te halen en in potentie de relatie met je buren te verstoren wat ook niet meehelpt.

Ik vraag mij af waar TS zich in potentie nog meer druk om maakt.

Suck it up en maak van de nood een deugd door er een mooie lijboom neer te zetten, dan is de situatie door deze airco's beter als voorheen.

Als buurman was ik snel klaar geweest met dit soort commentaar.

Ik ben benieuwd of TS zelf de hele buurt informeerd als er iets veranderd in het zichtveld.
Je maakt net als vele anderen hier een karikatuur van TS. Het is niet zo zwart wit . Hij gaat die leibomen plaatsen en is blij met die adviezen.

Zijn vraag is toch niet vreemd. Het is nogal wat als je dit opeens voorgeschoteld krijgt en er maar mee moet dealen.
Het is jammer dat de buren dit zo maar doen. Los van de juridische kant, zou het fijn zijn om rekening te houden met anderen.

Ik zou dit never nooit gedaan hebben bij mijn (over)buren als zij er op uit moeten kijken vanuit hun achtertuin, hun rustplek waar ze in het weekend genieten van hun tuin.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-05-2022 22:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maar waar ligt de grens dan? Moet de buurman ook overleggen als hij zijn kozijnen een andere kleur wilt verfen omdat TS gevoelig is, en met welke andere buren zou dit ook overlegd moeten worden? Kom op zeg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

revolution-nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:14:
Maar waar ligt de grens dan? Moet de buurman ook overleggen als hij zijn kozijnen een andere kleur wilt verfen omdat TS gevoelig is, en met welke andere buren zou dit ook overlegd moeten worden? Kom op zeg....
Nou daar zijn geloof ik regels voor (welstandscommissie).

Maar dat is natuurlijk wel van een andere orde. Een ander kleurtje of 2 van die gevaartes ophangen.

Maar inderdaad, er is geen duidelijke grens. Juist daarom handig om op zijn minst even te polsen bij de buren hoe zij er (letterlijk) tegen aankijken.

En uiteraard alleen deze buren. Dit is echt in your face voor TS

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-05-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
caspervc schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:03:
Gewoon ff aanbellen. Wat is daar mis mee? En vragen:

Hey buurman, ik zag dat je airco’s hebt opgehangen. Prima hoor, ik merk dat het bij mij in huis in de zomer ook erg warm wordt…., maar vind die witte kabelgoten wat lelijk. Is het een probleem als ik een keer een potje verf regel, op de ladder klim en ze een kleurtje passend bij je bakstenen geef?
Hoef je helemaal niets voor te doen, en vallen ze mij een stuk minder op.
De vraag is: Hoe goed blijft verf op dat soort PVC goten zitten? Ik denk niet bepaald goed. Als het een paar jaar al af loopt te bladderen dan is het nog veel lelijker. Stickers zullen wel wat langer meegaan maar ook niet eeuwig.

En wie gaat er dan voor het onderhoud zorgen?

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 04-05-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GekkePrutser schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:34:
[...]

De eigenaar?
bij lusten horen ook lasten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GekkePrutser schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:34:
[...]

De vraag is: Hoe goed blijft verf op dat soort PVC goten zitten? Ik denk niet bepaald goed. Als het een paar jaar al af loopt te bladderen dan is het nog veel lelijker. Stickers zullen wel wat langer meegaan maar ook niet eeuwig.

Het gaat om de mindset en de benadering die Casper bedoelt. Even omdenken en denken in mogelijkheden in plaats van stampvoetend een overlast topic openen op Tweaker over het leed wat je word aangedaan en navragen wat je rechten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:40:
[...]
De eigenaar?
Ja maar ik bedoel, als de TS aanbiedt om het te gaan verven (zoals werd geopperd), rijst vanzelf de onderhoudsvraag voor later. De buur heeft hier immers niet om gevraagd (en staat in zijn recht met name op het esthetische aspect, als ik het goed heb begrepen).

Verven lijkt me gewoon geen goede optie om aan te bieden omdat het al snel onderhoud zal vereisen om het er niet verloederd uit te laten zien. Terwijl deze nette witte goten gewoon hun leven lang wit zullen blijven. Dat is juist het voordeel van PVC voor bijv. kozijnen, je hebt er geen omkijken naar.

Maar misschien vergis ik me en zijn er gewoon hele goede verfsoorten voor PVC.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 04-05-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

revolution-nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:43:
Het gaat om de mindset en de benadering die Casper bedoelt. Even omdenken en denken in mogelijkheden in plaats van stampvoetend een overlast topic openen op Tweaker over het leed wat je word aangedaan en navragen wat je rechten zijn...
Op welke toon had de TS volgens jou wel een topic mogen openen - hoe had de openingspost er uit moeten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

de Peer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:40:
De eigenaar?
Principieel ben ik het eens met je beredenering maar ik denk dat dan weer wat teveel gevraagd is van de achterburen en vind het redelijk dat de TS dan ook een deel mag bekostigen. Onderhoud is nou eenmaal periodiek werk en er is eigenlijk geen behandeling die eeuwigdurend is afgezien van misschien gekleurde pvc rechtstreeks uit de fabriek en ook dat verbleekt misschien een beetje?

Eventuele kosten omkasting 50/50 en dan kosten onderhoud op kleuren (verf/sticker/whatever) van de leidingen en diezelfde omkasting zou ik denk ik bij de TS neerleggen, plus de vrijheid aan de TS om dat onderhoud ook daadwerkelijk te kunnen doen. Dat lijkt me een redelijk voorstel aan de achterburen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DUX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:17:
[...]

Op welke toon had de TS volgens jou wel een topic mogen openen - hoe had de openingspost er uit moeten zien?
"Goh, de achterbuurman heeft een airco opgehangen die ik niet zo mooi vind. Heeft iemand een tip voor een mooie boom die ik daarvoor kan zetten? Liever wel meteen de goede hoogte en voldoende afschermend, en liever niet de hoofdprijs"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:29
De witte leidingen storen me nog het meest. Als ik die zie, vraag ik me af wat mensen van witte pvc regenpijpen aan hun huis zouden vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:43
Joris748 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 06:48:
vraag ik me af wat mensen van witte pvc regenpijpen aan hun huis zouden vinden.
niks daar zie je toch geen reet van als je binnen zit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 10:22
ikswarom schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:36:
Aan de foto te zien zitten deze units niet rechtstreeks naast de slaapkamer van TS, en is er sowieso enige afstand tussen beide woningen. Als ik de buurman was dan had ik TS ook niet geïnformeerd over de units. Whats next, klagen dat iedereen een andere merk, kleur, hoeveelheid zonnepanelen op het dak heeft liggen? (vind ik net zo lelijk als deze units btw).
Ik kwam gisteren thuis, hebben mijn buren een nieuwe auto. Een gele, met een groen dak. En dan ook nog een Dacia. Belachelijk dat ze dit niet met mij hebben overlegd. Als ik uit mijn keukenraam kijk, word ik gewoon verblind. Morgen direct rechtsbijstand inschakelen of ik ze kan dwingen de Dacia in te ruilen voor een zwarte audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 12-06 09:26
Als ik dit topic lees snap ik steeds beter dat programma's als de rijdende rechter nog jaren lang door kan gaan en er zoveel burenruzies ontstaan.. Een beetje rekening houden met je buren is blijkbaar gewoon teveel gevraagd..

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 05-05-2022 07:48 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 06:48:
De witte leidingen storen me nog het meest. Als ik die zie, vraag ik me af wat mensen van witte pvc regenpijpen aan hun huis zouden vinden.
Dat kan me net zo weinig schelen als de huidige grijze eigenlijk. Maar ik stoor me ook niet aan airco's of zonnepanelen waar ik op uitkijk. Noch de dakkapellen van de overburen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-06 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mcsluis schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:45:
[...]

Ik kwam gisteren thuis, hebben mijn buren een nieuwe auto. Een gele, met een groen dak. En dan ook nog een Dacia. Belachelijk dat ze dit niet met mij hebben overlegd. Als ik uit mijn keukenraam kijk, word ik gewoon verblind. Morgen direct rechtsbijstand inschakelen of ik ze kan dwingen de Dacia in te ruilen voor een zwarte audi.
Tja, zo'n airco-unit kan ook een lawaai maken.
Wellicht valt dat nu nog mee, maar over een paar jaartjes met minimaal onderhoud hoor je de lagers schrapen.

Ik zou i.i.g de wet er op nalezen, een airco unit mag maar een bepaald aantal decibel produceren op de erfgrens. De buurman had simpelweg ook de unit in z'n eigen tuin kunnen hangen toch? Nu valt dat inderdaad wel mee gezien de unit niet echt in de buurt zit van een slaapkamer o.i.d., maar ja.

Anyways, als een buurman hier steevast een camper voor mijn raam zou zetten, zou ik daar zeker iets van vinden/zeggen.
Het werkt immers beide kanten op en d'r zijn nu eenmaal regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 09:15
DUX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:17:
Ik heb het al vaker aangehaald, maar wat dacht je van geen topic openen en bij de buren aanbellen om het er op een vriendelijke manier over te hebben? Waarschijnlijk komt er een mooie oplossing uit waar beide partijen iets aan hebben.

Ik zie helaas een patroon dat men steeds vaker de discussie of het gesprek uit de weg gaat, en het over de juridische boeg willen gooien. Dat vind ik zeer verontrustend en ik kan je vertellen dat het niet bevorderlijk is voor de relatie met je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mcsluis schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:45:
[...]

Maak de vergelijking dan wel goed. Die gele Dacia hangt niet 24/7 boven de schutting van TS en uit het zicht van de eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 14:27

Agent47

I always close my contracts.

Dit topic kan beter dicht hoor. Het wordt weer een typische Tweakers topic waarin iedereen tegen elkaar ingaat.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Agent47 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:59:
Dit topic kan beter dicht hoor. Het wordt weer een typische Tweakers topic waarin iedereen tegen elkaar ingaat.
Daarom is GoT toch ook een discussie forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 14:27

Agent47

I always close my contracts.

souljah1h schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Daarom is GoT toch ook een discussie forum?
Ja akkoord, maar het is een keer klaar lijkt me toch?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Het is niet de bedoeling om hier een algemene discussie te starten over burenlast. Dergelijke topics houden we op de kwestie zelf waar de TS mee zit.

Aangezien die tot zover geholpen is, sluit ik het topic. @Wrxsti als de zaak een nieuwe wending krijgt, of je wil een update plaatsen, neem contact op in de DM dan kan het topic weer open. Voor nu gaat het topic dicht.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.