Airco-units (over)buren overlast

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 47.562 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

De helft van dat pad is waarschijnlijk van die buren. Maar de gemeente is de enige die hier wat mee kan. Als er geen vergunning is, terwijl die er wel had moeten zijn, dan is dat eigenlijk je enige ingang. Deze units worden onderdeel van het gebouw en daardoor verandert het volume. Sec gezien mag dat alleen op of boven het achtererf van de woning vergunningsvrij. Maar of ze gaan handhaven is maar de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
echt wild denkend
laat je buren een frame maken op de muur, een halve meter buiten de aircounits.
daar dan vast planten jasmijn en winterjasmijn
en op de plekken waar de jasmijn omhoog groeit een pot met passiebloem.
Dan heb je gele bloemen in de winter van de winterjasmijn, vroege zomer een heerlijke geur en prachtige bloemenzee van de gewone jasmijn (die ook wintergroen is) en na een winter binnen te hebben gestaan groeit de passiebloem daar doorheen en geeft mooie bloemen en misshien zelfs fruit de rest van de (na) zomer.
Maar goed dat kost de buren geld en tijd.
Zou wel betekenen dat je hoop dat ze de airco flink gebuiken zodat de heerlijke geur je tuinzitten nog fijner maakt, kost een jaar om een stuk als dit te bedekken en heeft een beetje water wekelijk nodig, echte aanrader.
Al deze planten slopen niets en geven weinig tot geen overlast, bijv een blauwe regen zou mooi zijn maar is een ramp in dingen stuk drukken en vallende bladeren die naam past er namelijk te goed bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Rukapul schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Heb je dat op de kadasterkaart gecontroleerd?

Je gebruikt namelijk ook termen als brandgang wat suggereert dat je op basis van aannames werkt.
Ik ben nog helemaal niet zo ver, de term brandgang had iemand anders gebruikt. Ik neem dus in feite nog niets aan, omdat ik nogmaals alleen advies wil inwinnen voordat ik actie ga ondernemen en dingen tot de bodem uit ga zoeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:10:

Er zijn gewoon zwarte leidinggoten hoor. Dat scheelt al heel veel.

Alleen installateurs lijken die niet te kennen.

Wij hebben zwarte gevels, ik wilde echt geen witte leidinggoot.
sterker nog. Die dingen kunnen ze gewoon in elke kleur spuiten die je wilt (tegen meerprijs). Maar de meeste mensen kiezen voor de standaard witte goten want het mag allemaal niet teveel kosten en ze kijken er toch niet zelf tegenaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.klimate.nl/media/wysiwyg/goot_in_kleur.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door njitter op 03-05-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
njitter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:44:
[...]

sterker nog. Die dingen kunnen ze gewoon in elke kleur spuiten die je wilt (tegen meerprijs). Maar de meeste mensen kiezen voor de standaard witte goten want het mag allemaal niet teveel kosten en ze kijken er toch niet zelf tegenaan.

[Afbeelding]
Dit zou al veel minder overheersend zijn inderdaad. Nog steeds niet heel fraai maar te overzien. Zo jammer dat er nooit overleg is geweest om dit soort dingen te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 16:19

3raser

⚜️ Premium member

[...]

[Afbeelding]
Er zijn enkele basiskleuren waarin die goten worden geleverd maar de monteur is geen schilder dus "in elke kleur spuiten" lijkt me lichtelijk overdreven. Maar je staat natuurlijk vrij om de goot naderhand zelf in elke kleur te spuiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Dit zou al veel minder overheersend zijn inderdaad. Nog steeds niet heel fraai maar te overzien. Zo jammer dat er nooit overleg is geweest om dit soort dingen te bespreken.
Dit kan nog steeds, dus ga gerust even met je buren praten. Ik heb het idee dat je nu vooral in een negatieve/boze flow zit en dat je denkt nog ergens via de gemeente je gelijk te kunnen halen. Ik denk dat je kansloos bent en dat je je energie beter in iets positiefs kunt steken. Zoals het idee dat het qua geluidsoverlast wel mee zal vallen en het feit dat de boel op verschillende manieren nog op te fleuren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wrxsti
3raser schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Dit kan nog steeds, dus ga gerust even met je buren praten. Ik heb het idee dat je nu vooral in een negatieve/boze flow zit en dat je denkt nog ergens via de gemeente je gelijk te kunnen halen. Ik denk dat je kansloos bent en dat je je energie beter in iets positiefs kunt steken. Zoals het idee dat het qua geluidsoverlast wel mee zal vallen en het feit dat de boel op verschillende manieren nog op te fleuren is.
Ik neig ook naar het laatste hoor, ik heb weinig zin om energie te steken in een eventuele bonje, ellenlang mailverkeer met gemeentes etc…
Enige wat ik nog wel overweeg is om de gemeente te vragen wat de regels zijn, aangezien deze online niet te vinden zijn. Zolang ik geen geluidshinder ondervind en het lukt me om er mooie bomen voor te zetten is het voor mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat het me verbaast hoe smaakvol je zo'n airco weg kan werken. Dit ziet er gewoon prima uit eigenlijk

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Er zijn enkele basiskleuren waarin die goten worden geleverd maar de monteur is geen schilder dus "in elke kleur spuiten" lijkt me lichtelijk overdreven. Maar je staat natuurlijk vrij om de goot naderhand zelf in elke kleur te spuiten.
Een goede monteur kan dat zelf of laat het doen. Quote van een website:
Leidinggoot in kleur

Voor het afwerken van de koelleidingen en stuurstroomkabels gebruiken wij hoogwaardige kunststof leidinggoot. Deze leidinggoot is standaard in een witte kleur uitgevoerd, hetgeen in veel gevallen erg afsteekt met de kleur van de gevel.

@@@ kan deze leidinggoot in alle RAL kleuren leveren, waardoor de leidinggoot nauwelijks opvalt en een veel fraaier geheel met de gebruikte gevelafwerking vormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

Heeft de installateur nooit gehoord van een multi-split?
Los van dat dit enorm lelijk is, nu stroomt er condenswater in de (brand)gang. Dat lijk mij niet wenselijk. Dat had ook netter weggewerkt moeten worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:22
Man man, wat een topic weer!

Klagen terwijl:
- Meerdere Tweakers geven aan dat deze units stil zijn
- Je kijkt eerst tegen een kale, lelijke gevel. Maar nu er twee witte kastjes hangen is het ineens een probleem
- Er genoeg opties zijn om het zicht te verbeteren (boompje, heg of wat dan ook)
- De (achter)buurman toch met zijn huis mag doen wat hij wil

En als klap op de vuurpijl: proberen ‘gelijk’ te halen bij de gemeente, terwijl je de daadwerkelijke ‘overlast’ nog niet eens ervaren hebt of er iets aan hebt proberen te doen. Lees: gesprek met de buurman of boompjes plaatsen.

Sorry, maar het gaat toch echt vaker in het leven gebeuren wat jou niet helemaal aan staat. Je kunt er onnodig veel energie in steken, maar dat kost je alleen maar heel veel leefplezier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

Sito schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:57:
...
...
Dat is nog maar de vraag.
Ik zou wel direct het gesprek aangaan en niet >1 maand wachten.

Edit: Slasher in "Buurvrouw klaagt over geluid airco"
Hier ook de installateur die in de eerste plaats niet zo handig is geweest

[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 03-05-2022 10:01 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wrxsti

Klagen terwijl:
- Je kijkt eerst tegen een kale, lelijke gevel. Maar nu er twee witte kastjes hangen is het ineens een probleem
- Er genoeg opties zijn om het zicht te verbeteren (boompje, heg of wat dan ook)

En als klap op de vuurpijl: proberen ‘gelijk’ te halen bij de gemeente, terwijl je de daadwerkelijke ‘overlast’ nog niet eens ervaren hebt of er iets aan hebt proberen te doen. Lees: gesprek met de buurman of boompjes plaatsen.

Sorry, maar het gaat toch echt vaker in het leven gebeuren wat jou niet helemaal aan staat. Je kunt er onnodig veel energie in steken, maar dat kost je alleen maar heel veel leefplezier.
Jij bepaalt nu voor mij dat ik er geen last van moet hebben, maar ik heb er wel degelijk last van. Het ziet er namelijk niet uit. Ik kijk liever tegen een stuk egale muur dan deze gedrochten inclusief afgrijselijke witte goten. Als het nu 20 meter ver weg was, was het een ander verhaal, ze hangen praktisch boven mijn tuin.
Of hij mag doen met zijn gevel wat hij wil is bovendien maar de vraag…

Als achteraf blijkt dat de regels ook zijn overschreden heb ik houvast om iets aan te kaarten, bij de buurman danwel bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:54:
Enige wat ik nog wel overweeg is om de gemeente te vragen wat de regels zijn, aangezien deze online niet te vinden zijn.
Kun je hier geen check doen voor een omgevingsvergunning?
De regels qua geluidsoverlast zijn volgens mij landelijk geregeld. Ik denk dat in dit geval daar niets te halen valt.

[ Voor 13% gewijzigd door 3raser op 03-05-2022 10:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-04 08:43
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Groen maken ben ik helemaal voor, maar niet omdat ik overlast ervaar van een ander.
Een airco is naar mijn mening geen milieu verbeterende machine, maar dat terzijde.
Sinds ik verwarm met airco's verbruik ik 90% minder gas. Het is dus juist enorm milieu vriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
mortal schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Sinds ik verwarm met airco's verbruik ik 90% minder gas. Het is dus juist enorm milieu vriendelijk.
Prima:) Graag ontopic blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Klagen terwijl:

En leg mij nou eens uit waarom de buurman die twee witte kastjes die toch verwaarloosbaar geluid maken en helemaal niet lelijk zijn, niet in zijn eigen achtertuin ophangt?

Het antwoord op die vraag laat direct zien waarom je lult. Nofi hoor, maar je gaat me toch echt niet zeggen dat het er niet lelijker op is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-04 15:47
Als die brandgang van de gemeente is, dan heeft hij de units over de erfgrens opgehangen. Tenzij er nog wat ruimte tussen zit wat je niet kan zien.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Sinds ik koel met mijn airco's verbruik ik meer elektriciteit en evenveel gas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

[Afbeelding]
Is het ook niet gewoon gewenning hier in Nederland? Ik zie daar namelijk verderop een spuuglelijke gootafvoer en daar hoor je niemand over...

Ik vind jouw oplossing trouwens erg fraai, daar niet van hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 13:40
Overigens, en ik heb niet alles gelezen, is er ook een technische beperking in waar de buitenunit komt te hangen. Daarnaast kost een meter leiding laten leggen door een bedrijf volgens mij ook best wel wat. Zie ook https://www.daikin.be/nl_be/blog/leidingen-airco.html voor de max afmetingen.

Als je de airco dus aan de achtergevel hangt kies je niet alleen de langste weg naar de binnen units ( tenzij het beter uit komt maar dan hing de buitenunit ook niet aan de zijgevel ) maar kost het je dus ook meer geld. Ga er dus niet zomaar vanuit dat de buurman er niet zelf tegenaan wilt kijken. Dit is, op basis van de binnen units, waarschijnlijk de meest efficiënte en kosten efficiënte manier van ophangen.

Ik zou dus inderdaad gaan voor een mooie boom :) lichtinval heb je toch al niet door het huis

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:48

PB-powell

Mr. Laziness

Sissors schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:12:
[...]

En leg mij nou eens uit waarom de buurman die twee witte kastjes die toch verwaarloosbaar geluid maken en helemaal niet lelijk zijn, niet in zijn eigen achtertuin ophangt?

Het antwoord op die vraag laat direct zien waarom je lult. Nofi hoor, maar je gaat me toch echt niet zeggen dat het er niet lelijker op is geworden.
Mede omdat we niet kunnen zien hoe de achtergevel van de buurman eruit ziet. Niet alle gevels zijn geschikt om iets aan op te hangen, die van ons is daar een goed voorbeeld van gezien we ramen over de gehele breedte hebben die ook nog eens vrij hoog zijn.

Of het minder mooi is laat ik in het midden (niets zo persoonlijk als smaak), maar dit topic is wel Nederland op z'n smallst. Buurman moet maar alles doen om TS het naar z'n zin te maken.
Volgende week komt hier een topic: buurman aan de zijkant dwingt mij mijn airco's te laten verplaatsen welke volledig legaal zijn opgehangen en binnen alle wettelijke normen vallen. |:(

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34

joker1977

Tweakert

Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Jij bepaalt nu voor mij dat ik er geen last van moet hebben, maar ik heb er wel degelijk last van. Het ziet er namelijk niet uit. Ik kijk liever tegen een stuk egale muur dan deze gedrochten inclusief afgrijselijke witte goten. Als het nu 20 meter ver weg was, was het een ander verhaal, ze hangen praktisch boven mijn tuin.
Of hij mag doen met zijn gevel wat hij wil is bovendien maar de vraag…
Je begrijpt dat al je klachten op dit moment niet veel verder gaan dan "Sjemig wat ben jij lelijk, wil jij niet in mijn gezichtsveld komen" ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wrxsti
PB-powell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Mede omdat we niet kunnen zien hoe de achtergevel van de buurman eruit ziet. Niet alle gevels zijn geschikt om iets aan op te hangen, die van ons is daar een goed voorbeeld van gezien we ramen over de gehele breedte hebben die ook nog eens vrij hoog zijn.

Of het minder mooi is laat ik in het midden (niets zo persoonlijk als smaak), maar dit topic is wel Nederland op z'n smallst. Buurman moet maar alles doen om TS het naar z'n zin te maken.
Volgende week komt hier een topic: buurman aan de zijkant dwingt mij mijn airco's te laten verplaatsen welke volledig legaal zijn opgehangen en binnen alle wettelijke normen vallen. |:(
Erg overdreven deze aanname dat de buurman alles moet doen om het mij naar de zin te maken. Er bestaat zoiets als overleg, om het voor beide partijen aanvaardbaar te maken. Dit is voor mij echt een doorn in het oog en voor hem geweldig. Hij kijkt er namelijk niet de godganse dag tegen aan.
De vraag is maar of ze er legaal hangen. Mocht dit wel zo zijn dan zal ik dit natuurlijk accepteren, zo werkt de wet nu eenmaal. In het geval ze er niet legaal hangen verwacht ik hetzelfde van de buurman.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Erg overdreven deze aanname dat de buurman alles moet doen om het mij naar de zin te maken. Er bestaat zoiets als overleg, om het voor beide partijen aanvaardbaar te maken. Dit is voor mij echt een doorn in het oog en voor hem geweldig. Hij kijkt er namelijk niet de godganse dag tegen aan.
De vraag is maar of ze er legaal hangen. Mocht dit wel zo zijn dan zal ik dit natuurlijk accepteren, zo werkt de wet nu eenmaal. In het geval ze er niet legaal hangen verwacht ik hetzelfde van de buurman.
Maar waar houdt het overleg plegen dan op? Had de buurman dan jullie gehele blok moeten informeren? Of andere huizen die potentieel op die muur uitkijken?
Een aankondiging had gekund maar is de buurman absoluut niet tot verplicht. Als ik elke keer dat ik iets in mijn tuin/gevel aanpas de buren moet gaan inlichten blijf ik bezig. En gezien wij in een buurt met drive-in woningen wonen is alles wat wij in de tuin doen zichtbaar voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:03

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Boudewijn schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:11:
Tsja je kunt hooguit op het platteland gaan wonen (daar heb je boeren, tractors en koeien ;) ), of eens het gesprek met ze aangaan. Gezien dit allemaal niet heel lomp of onredelijk van die andere mensen lijkt denk ik dat je verder moet met je leven :)

Paar boompjes tactisch planten? ;)
Platteland wordt je ook niet blij van met al die windmolens tegenwoordig. ;)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Leven en laten leven is een onbekend begrip geworden. Ook al zou hij de airco's verplaatsen, heb je nog lelijke goten over de muur lopen. Waar stopt het, wanneer ben je tevreden? Het is van een mug een olifant maken schat ik zo. Informeer bij de buurman of ze reglementair hangen voordat je de gemeente op z'n dak stuurt. Daar vernietig je niet alleen de relatie mee met je buurman, het voorkomt ook verder geneuzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ja maar als alles zwart was zag het er al een heel stuk beter uit. Echter, de vraag is of TS dan nog blij geweest was, want het was alsnog een verrassing geweest en dat is de helft van het verhaal.

Maar goed, je kunt in ieder geval blij zijn dat je buren niet de goedkoopste airco hebben opgehangen, dan had je ook nog geluidoverlast.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 16:10
Wrxsti schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:03:
Na thuiskomst van m’n werk zie ik tot mijn schrik ineens 2 grote (airco) units tegen de gevel van m’n overburen, inclusief lelijke goten en lasdoos.

[Afbeelding]
Als ze de units op hun eigen voor of achter gevel hadden gehangen had je dus naar nog meer mooie goten over de muur gekeken.

Als het witte je echt zo stoort, loop met een zak geld naar de buren en stel ze voor om op jou kosten een schilder in te huren om alles in steen motief te schilderen. Dit aangezien alleen jij last hebt van het uitzicht, zou het wat hypocriet zijn om de buren te laten betalen voor jou uitzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:25:
Dit is voor mij echt een doorn in het oog en voor hem geweldig. Hij kijkt er namelijk niet de godganse dag tegen aan.
Stel je toch gewoon voor dat ze op jouw kosten worden gespoten?
Hij kijkt er namelijk niet de godganse dag tegen aan, dan is het een beetje gek als hij wel zou moeten betalen voor iets waar hij zelf geen profijt van heeft.

Je kunt ook nog even kijken of van de leibomen oid niet beter aan zijn kant kunnen staan. Een boom moet wel 50cm van de erfgrens staan, maar volgens mij zit er nog een brandgang en is degene die bezwaar zou mogen maken -> jij.
Voor €100 heb je al een leiboom, zet er een setje neer en je bent klaar. Mogelijk dat de buurman zo'n bedrag nog wel te overzien vindt (en het kleed zijn huis & tuin ook aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

@TheGhostInc Een boom is toch meestal 2 meter van de erfgrens en kleinere beplanting 50cm?

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
Hari-Bo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:55:
@TheGhostInc Een boom is toch meestal 2 meter van de erfgrens en kleinere beplanting 50cm?
Ik dacht 1 meter, maar als dit de enige fatsoenlijke manier is om van het afgrijselijke zicht af te komen ga ik ze echt neerzetten…
Het is het 1 of het ander

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Ik begrijp TS heel goed. Het ziet er niet uit en ik vind het een beetje arrogant dit zonder overleg te plaatsen. Je kunt die dingen nog enigzins netjes wegwerken / laten wegvallen. Er zijn ook niet voor niets regels mbt gevels en schuttingen, dus even checken met je gemeente

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

@Wrxsti Het is nog steeds 2 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:57
Nee, airco units /warmte pompen zijn niet het mooiste uitzicht wat er bestaat, maar wat wel zo is als we van het gas af moeten en je woont in een normaal rijtjeshuis waar laat je dan de units ?
Airco is er allang niet meer voor alleen de koeling, hier in de buurt komen er steeds meer net als zonnepanelen, ik vind beide lelijk, maar aangezien we om moeten is het helaas niet anders.
Dan kan de topic starter wel zeggen als iemand zegt :sinds ik verwarm met airco is het gasverbruik 90% minder dat dat off topic is, maar als hij zelf moet omdat je of gedwongen wordt of het gas is helemaal niet meer te betalen waar laat je ze dan zelf ? Ga je dan met 4 buren overleggen en zij weer met 4 buren enz enz.
Neemt niet weg dat de buizen in de kleur van de gevel een stuk aangenamer zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
Dus met andere woorden, ik kan dus gewoon helemaal niets en heb het maar de accepteren zonder mogelijkheid van een leiboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:12
GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:57:
offtopic:
Je hebt ook goten op kleur. Buitenboel hier is 9001, regenpijp ook en airco goot loopt strak langs de regenpijp in dezelfde kleur. Valt niet op als je langs het huis loopt :)
Die witte goot matcht eigenlijk juist mooi met de kozijnen, dat was inderdaad deel van de overweging. Een grijze regenpijp steekt daar veel meer bij af maar is dan weer in lijn met beide buren die daar ook een regenpijp hebben zitten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dus de buurman mag illegaal een airco ophangen en de TS moet zich aan de regels houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-04 13:17
madbwr schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Als ze de units op hun eigen voor of achter gevel hadden gehangen had je dus naar nog meer mooie goten over de muur gekeken.
Leuk dilemma dit, maar iedereen hangt ze het liefst uit hun eigen zicht, ook de buurman... Die binnenunits hangen nu waarschijnlijk op een mooie plek omdat het dicht bij de buitenunit is, en voor die beneden verdieping (waarschijnlijk) midden in de leefruimte. Echter als die dingen aan de voor of achter gevel hadden gehangen, dan hadden ze waarschijnlijk ook wel een andere plek gehad. Wie zegt dat ze dan nog steeds op die zelfde plek hangen?

Ik snap ts wel, de vraag is wat je er mee kan... Als dat spul wettelijk gewoon daar mag hangen begin je niet zo veel. Het was netter geweest als buurman even kwam overleggen, wellicht als ding in "baksteen-rood" was uitgevoerd dat het minder was. Maar ik vindt die dingen persoonlijk ook lelijk en ben blij dat ik niet tegen een exemplaar van de buren of mezelf aan hoef te kijken...

Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat een gedrochten zeg, ik snap wel dat je hier van baalt. Als het hun eigen grond is kun je hier niets mee.
Uit je verhaal maak ik echter op dat de units boven openbare grond hangen.
Dat lijkt me niet de bedoeling, ik zou even informeren bij je gemeente hoe ze hier tegen aankijken, de meeste gemeentes hebben hier richtlijnen voor (bijvoorbeeld minimaal 1 meter vanaf erfgrens)

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 03-05-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
jeroenkb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:07:
Dus de buurman mag illegaal een airco ophangen en de TS moet zich aan de regels houden.
Ja zo gaat dat vaak hier op tweakers :+ 8)7

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Ja zo gaat dat vaak hier op tweakers :+ 8)7
zijn ook allemaal aircofielen hier ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mortal
Ik denk dat je best een goede zaak hebt op gebied van geluid. Die norm is vorig jaar flink strenger geworden. Ofwel 40DB op de erfgrens.

https://www.arpa-advocate...voor-warmtepomp-en-airco/

Deze Daikin unit produceert 49DB en lijkt op de foto op de erggrens zelf gemonteerd.

https://www.comfortklimaa...txm50R-8472198742895.html

[ Voor 41% gewijzigd door mortal op 03-05-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Ik dacht 1 meter, maar als dit de enige fatsoenlijke manier is om van het afgrijselijke zicht af te komen ga ik ze echt neerzetten…
Het is het 1 of het ander
Verschilt per gemeente. Check dat even.

Alhoewel ik begrip heb voor het probleem van de TS, snap ik de buren ook wel. Die waren zich er vast niet van bewust. Zo n ding zet je ook niet op je eigen achtergevel want je hebt de leidingen die door door meerdere kamers heen moeten.

Denk dat als je aangeeft dat je het uizicht er niet fraaier op is geworden dat er samen gedacht kan worden aan een esthetische oplossing. Laat ze beide units inschakelen en kijk samen even hoeveel overlast er is.

Stel je gaat regelneuken omdat ze boven de steeg hangen, Dan is het makkelijk voor de buurman. Zet hij beide units bovenop zijn uitbouw schiet je daar nog niets mee op.

Bij Meester Frank Visser vraagt hij ook regelmatig: "Ja maar het gaat maar om X, ik snap dat je daar het recht op hebt maar wil je daar echt een probleem van maken?"

offtopic:
Al is deze topic wel een goede marketing geworden voor Daikin. Als ik een split unit neem dan ga ik dan daar ook wel voor :P

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 03-05-2022 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

jeroenkb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:07:
Het is nog onduidelijk of de airco wel/niet legaal hangt. TS heeft nog niks uitgezocht bij de gemeente en weet ook niet of er wel/geen vergunning voor nodig is en of deze wel/niet is verleend.
Met zulke aannames en uitspraken help je de discussie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
PB-powell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Het is nog onduidelijk of de airco wel/niet legaal hangt. TS heeft nog niks uitgezocht bij de gemeente en weet ook niet of er wel/geen vergunning voor nodig is en of deze wel/niet is verleend.
Nogmaals, ik denk voor de 7e keer inmiddels, voordat ik naar de gemeente ga mailen, wil ik graag adviezen inwinnen wat te doen. Die adviezen lopen echt ver uiteen, van niets doen tot gemeente inlichten tot een boom planten.
Het blijkt dus gewoon dat iedereen er anders tegenaan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PB-powell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Wat volgens mij al duidelijk is geworden uit het topic is dat de airco's boven een openbaar pad hangen. Tevens dat dat sowieso niet mag.

Dus wat mij betreft is het al wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
jeroenkb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Wat volgens mij al duidelijk is geworden uit het topic is dat de airco's boven een openbaar pad hangen. Tevens dat dat sowieso niet mag.

Dus wat mij betreft is het al wel duidelijk.
Ik kan vanmiddag een foto van het gangpad maken, misschien verduidelijkt dit het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
Eventueel de kadaster papieren inkijken of het pad van de gemeente is.

[ Voor 94% gewijzigd door Wrxsti op 03-05-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Wrxsti
Je kunt ook al vandaag online checken bij je gemeente of er een vergunningaanvraag was en wat de lokale vereisten zijn.

Weet je einde van de dag of ze legaal of illegaal hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 22:01

Knetterhard

Dedicated

Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Nogmaals, ik denk voor de 7e keer inmiddels, voordat ik naar de gemeente ga mailen, wil ik graag adviezen inwinnen wat te doen. Die adviezen lopen echt ver uiteen, van niets doen tot gemeente inlichten tot een boom planten.
Even googlen en je het had antwoord zo gevonden; je moet namelijk een vergunning bij de gemeente aanvragen als het volume van het pand toeneemt, in dit geval is dat zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Wrxsti daarom reageerde ik op @jeroenkb die nogal stellig is dat de airco illegaal hangt.
Er is een vergunning voor nodig waarschijnlijk en zowel jij als @jeroenkb weten niet of deze is verleent of niet. Dus stellig reageren dat dat ding illegaal hangt is gewoonweg niet juist. Iedereen kan wel iets roepen maar zonder de feiten blijft het een mening.

Mijn tip aan TS zou zijn om iets te verzinnen om de boel te verbergen, de kans dat je het ding verplaatst krijgt is zeer klein en zorgt niet voor een betere relatie met je achterburen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Dus met andere woorden, ik kan dus gewoon helemaal niets en heb het maar de accepteren zonder mogelijkheid van een leiboom.
lees mijn eerdere post over je huidige prachtbomen, die kan je sneller laten groeien en zullen je uitzicht elk jaar weer mooier maken tot het gewoon rustiek en helemaal goed is wbt je uitzicht.
(ik neem aan dat je ze ook neergezet hebt om daar tegenaan te kijken ipv een kale muur.
Geef het de tijd, snoei slim en verwijder bloemen en vruchten (als ze dat doen in Nl), geef water en voeding en je maximaliseert de groei naar waar je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
jeroenkb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:21:
@Wrxsti
Je kunt ook al vandaag online checken bij je gemeente of er een vergunningaanvraag was en wat de lokale vereisten zijn.

Weet je einde van de dag of ze legaal of illegaal hangen
Op de website van de gemeente kun je terugkijken naar bekendmakingen. Hier is niet te vinden over deze zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PB-powell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:22:
@Wrxsti daarom reageerde ik op @jeroenkb die nogal stellig is dat de airco illegaal hangt.
Er is een vergunning voor nodig waarschijnlijk en zowel jij als @jeroenkb weten niet of deze is verleent of niet. Dus stellig reageren dat dat ding illegaal hangt is gewoonweg niet juist. Iedereen kan wel iets roepen maar zonder de feiten blijft het een mening.

Mijn tip aan TS zou zijn om iets te verzinnen om de boel te verbergen, de kans dat je het ding verplaatst krijgt is zeer klein en zorgt niet voor een betere relatie met je achterburen.
De tip zou moeten zijn: zoek uit of er er legaal hangt.

Zo ja: inderdaad proberen te verbergen
Zo nee: aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23
Als die er wel legaal hangt, kun je vragen of je een bekisting voor de Airco mag bekostigen voor jouw "uitzicht". Geen idee wat dat doet met geluid en wat dat doet met warmteafvoer, ofwel meer lawaai omdat hij harder moet werken?

@Silent7 Ze moeten blijkbaar 2m van de erfgrens af geplant worden. Dan gaat dat hem niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x86dev
  • Laatst online: 21-04 17:08
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Bij mijn weten is dit ook Tweakers en geen gratis juridisch loket :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Op de website van de gemeente kun je terugkijken naar bekendmakingen. Hier is niet te vinden over deze zaak.
Dat weten we dus al dat er geen vergunning voor aangevraagd is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
Silent7 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:23:
[...]

lees mijn eerdere post over je huidige prachtbomen, die kan je sneller laten groeien en zullen je uitzicht elk jaar weer mooier maken tot het gewoon rustiek en helemaal goed is wbt je uitzicht.
(ik neem aan dat je ze ook neergezet hebt om daar tegenaan te kijken ipv een kale muur.
Geef het de tijd, snoei slim en verwijder bloemen en vruchten (als ze dat doen in Nl), geef water en voeding en je maximaliseert de groei naar waar je wilt.
Ik heb ze 2 jaar geleden inderdaad neergezet in de hoop dat ze een meter of 3-4 hoog groeien. Helaas gaat het niet zo rap en zijn ze amper groter geworden.
Het zijn steeneik struiken, welke ik hoopte tot mooie hoge zuilen te krijgen.
Bloemen en vruchten heb ik nog niet waargenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
x86dev schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Bij mijn weten is dit ook Tweakers en geen gratis juridisch loket :-).
Ik zit hier ook niet voor juridische adviezen, meer voor menselijke adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 11:59

bloody

0.000 KB!!

TS, post een foto van de ruimte tussen schutting en airco?
Ik denk dat nu niemand een idee heeft van de ruimte daartussen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

jeroenkb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:24:
[...]

De tip zou moeten zijn: zoek uit of er er legaal hangt.

Zo ja: inderdaad proberen te verbergen
Zo nee: aanpakken
En dan ook direct zeker weten dat je je buren op extra kosten en werk jaagt. Weet je ook direct zeker dat je geen vrienden in de buurt maakt, de vraag is of je dat moet willen.
Je kan er heel stellig en principieel in gaan staan, de vraag is wat je daarmee wint en uiteindelijk verliest. Er zijn makkelijkere en vriendelijke opties die ik persoonlijk eerst zou uitzoeken en proberen en ook minder moeite kosten (voor beide partijen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wrxsti
bloody schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:27:
TS, post een foto van de ruimte tussen schutting en airco?
Ik denk dat nu niemand een idee heeft van de ruimte daartussen.
Die ga ik vanmiddag even maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Ik heb ze 2 jaar geleden inderdaad neergezet in de hoop dat ze een meter of 3-4 hoog groeien. Helaas gaat het niet zo rap en zijn ze amper groter geworden.
Het zijn steeneik struiken, welke ik hoopte tot mooie hoge zuilen te krijgen.
Bloemen en vruchten heb ik nog niet waargenomen.
bel de kweker eens en vraag die om tips hoe groei te versnellen, ik verwacht dat ie je zegt wat lagere takken en laag zittende nieuwe takken weg te snoeien zodat de energie in de top gaat zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
PB-powell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:27:
[...]

En dan ook direct zeker weten dat je je buren op extra kosten en werk jaagt. Weet je ook direct zeker dat je geen vrienden in de buurt maakt, de vraag is of je dat moet willen.
Je kan er heel stellig en principieel in gaan staan, de vraag is wat je daarmee wint en uiteindelijk verliest. Er zijn makkelijkere en vriendelijke opties die ik persoonlijk eerst zou uitzoeken en proberen en ook minder moeite kosten (voor beide partijen).
De spijker op z’n kop, en daarom had een klein overleg zo fijn geweest. Het zijn hartstikke aardige mensen verder, al vaker een babbeltje mee gemaakt. Daarom vind ik het zo jammer dat hij niet even de moeite had genomen om überhaupt iets te vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
Van Google maps, een oudere foto maar geeft prima de steeg weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89nHRdjsn-5vp0rIiXkZ7VsmRLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu9tnArtVWCpP1hOLiRbXSJb.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zo bekijk zit er nog een stukje eigen grond bij, vlak langs zijn gevel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dijkertje schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:07:
Maar het hangt toch niet aan jouw huis, maar aan die van de overburen?
Dan zijn zij toch vrij in wat ze doen met hun eigen woning (uitbouw daargelaten)?
Stef87 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:09:
Twee mooie Daikin units.

Die zijn stil. Niet zeuren is niet je eigen woning. Ze staan ook niet eens dichtbij.

*edit*
Zet er een boom voor desnoods, 50cm vanaf erfgrens mag dat.
"Niet zeuren, niet je eigen woning".

Toch benieuwd hoe men het zou vinden als hun uitzicht ineens verloedert. Volgens mij zijn er zelfs al eens mensen gedwongen om hun huis over te schilderen, omdat een gifgroen huis voor alle andere bewoners niet acceptabel is.

Je mag niet "alles" zomaar doen op je eigen huis.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34

joker1977

Tweakert

Jeroenneman schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:36:
[...]

[...]

"Niet zeuren, niet je eigen woning".

Toch benieuwd hoe men het zou vinden als hun uitzicht ineens verloedert. Volgens mij zijn er zelfs al eens mensen gedwongen om hun huis over te schilderen, omdat een gifgroen huis voor alle andere bewoners niet acceptabel is.

Je mag niet "alles" zomaar doen op je eigen huis.
Ik denk dat de meeste mensen die zo wonen accepteren dat je in een buurt woont met andere mensen. En dat andere mensen soms andere prioriteiten en smaken hebben.

Maar het hele topic wordt m.i. wel overheerst door een wat zuur geklaag van de TS. Die heeft in zijn tuin 'uitzicht' tegen een schutting en daaroverheen een blinde muur van een brandgang. Wat verwacht je dan precies ? Dat zo'n blinde muur in het geheel niet gebruikt mag worden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

Jeroenneman schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:36:
Afbeeldingslocatie: https://www.worldbank.org/content/dam/photos/780x439/2016/oct-1/Air%20conditioning%20FS%20Joana%20Twitter.jpg

Die mensen worden pas wakker als dit het straatbeeld is geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:33:
Van Google maps, een oudere foto maar geeft prima de steeg weer.

[Afbeelding]

Als ik het zo bekijk zit er nog een stukje eigen grond bij, vlak langs zijn gevel.
Geldt bij jullie niet dat de steeg half eigendom is van de huizen ernaast? Dat is hier namelijk wel het geval, dit kan je bij het kadaster zo zien. Dan heb je dat de erfgrens tot halverwege de steeg loopt ipv zijn schutting. Het recht van overpad moet in voorzien zijn, maar daar heeft een hoog hangende airco geen effect op dus is in dit geval geen probleem. Wat het wel zou zijn als hij z'n schutting zou verleggen natuurlijk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
joker1977 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen die zo wonen accepteren dat je in een buurt woont met andere mensen. En dat andere mensen soms andere prioriteiten en smaken hebben.

Maar het hele topic wordt m.i. wel overheerst door een wat zuur geklaag van de TS. Die heeft in zijn tuin 'uitzicht' tegen een schutting en daaroverheen een blinde muur van een brandgang. Wat verwacht je dan precies ? Dat zo'n blinde muur in het geheel niet gebruikt mag worden?
Tsja dit is wel weer heel makkelijk. Ivm de privacy zet ik geen foto neer van de complete tuin, ik heb namelijk vrij uitzicht aan de linkerkant. Deze gedrochten storen enorm in het algemene beeld, en dat is mijn mening.
Hadden ze uit het zicht gehangen, was er geen probleem. Had hij ze op de uitbouw gezet, geen probleem. Maar zo prominent 2 van die grote units tegen een hoek gevel, is iets te gek. Had ze nog liever op de grond gehad, en dan 2 leidingen in kleur van de woning, was er ook geen probleem geweest.

En als er regels zijn dat deze 2 units daar niet mogen hangen, dan mogen ze dat niet. Om daar achter te komen, ben ik genoodzaakt om de gemeente om informatie te vragen. Wordt vervolgd…

[ Voor 13% gewijzigd door Wrxsti op 03-05-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebasstk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04 22:34
Snap je frustratie. Maar probeer je er niet teveel aan te storen. Is het niet waard ;)
Je zou idd hele mooie leilindes kunnen planten tegen de schutting aan.

Amd Athlon XP 2000+ en Alpha 8045t + Papst ngm, 56.0 °C Stress | Msi K7T266 Pro2-RU| 512MB DDR (Crucial/Micron) CL=2.5 | 2x Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) raid0 | Maxtor 120G | Ati Radeon 8500 Retail | 19 Inch Panasonic | Pioneer dvd 116 | Liteon 52/24/52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:59:
[...]

De ruimte tussen de schutting en de gevel is ongeveer 1,5 tot 2 meter maximaal. Dit is een openbaar pad, de huizen rechts komen via dit pad naar hun achtertuin. Een pad van de gemeente dus.
Vaak zijn dit soort paden juist niet van de gemeente maar van de huiseigenaren.

Zoek het eens op in je koopakte of het kadaster.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sito
Sissors schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Wellicht omdat dit voor de buurman het meest praktisch is, omdat daar de binnenunits hangen? Anders zou hij met het probleem kunnen zitten dat hij leidingen door heel zijn huis moet trekken van de binnenunits naar buitenunits.

Begrijp me niet verkeerd, maar dit klinkt erg als “mijn overburen hebben blauwe gordijnen, maar dat vind ik een vreselijke kleur”.

De componenten voor verduurzaamheid (airco's, warmtepompen, zonnepanelen etc.) zijn niet mooi, maar om te denken dat je er in je omgeving niet mee te maken gaat hebben is een utopie. Het zal alleen maar meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
Wolly schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Vaak zijn dit soort paden juist niet van de gemeente maar van de huiseigenaren.

Zoek het eens op in je koopakte of het kadaster.
Ik ga deze ook even opzoeken vanmiddag in de koopakte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:53

mwa

FabianGTI schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:25:
[...]

Wat is er nou weer tokkie aan airco units? Dat ontgaat me even? :?

Voor de TS, die buitenunits van Daikin zijn zoals eerder aangegeven erg stil, ik heb ze zelf gehad en hoorde ze zelfs amper bij het badkamerraam, waar je buitenunits pal onder hingen.
Mijn buren waren destijds ook een beetje terughoudend maar moesten na een week toch gelijk geven dat ze echt amper hoorbaar waren.

En het is nou niet dat je uitzien zonder die units wel mooi was. :+
Tokkie dozen. Ze vallen bij mij in dezelfde categorie als rolluiken en tv schotels, ik vind het geen porum maar ieder z’n eigen ding hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:30:
[...]

De spijker op z’n kop, en daarom had een klein overleg zo fijn geweest. Het zijn hartstikke aardige mensen verder, al vaker een babbeltje mee gemaakt. Daarom vind ik het zo jammer dat hij niet even de moeite had genomen om überhaupt iets te vertellen.
Doe dit dan zelf! Ga op eigen initiatief een babbeltje maken, in plaats van je frustratie op een forum te dumpen.

Als je het goed aanvliegt kun je wellicht iets overeenkomen dat er een mooiere ombouw of iets dergelijks komt. Dat zou het beste zijn voor beide partijen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:41

Punkrocker

Mostly harmless

Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Ik ga deze ook even opzoeken vanmiddag in de koopakte.
Via mijn.overheid.nl kan je gratis de kadastrale kaart opvragen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mortal
mwa schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Tokkie dozen. Ze vallen bij mij in dezelfde categorie als rolluiken en tv schotels, ik vind het geen porum maar ieder z’n eigen ding hè.
Net als zonnepanelen? want deze warmtepompen (wat dat is het) komen er straks nog veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 13:17

Sebazzz

3dp

jeroenkb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Dat weten we dus al dat er geen vergunning voor aangevraagd is
Daarmee neem je aan dat dat volgens de APV moet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 14:57
Die Airco units zou ik nog wel mee kunnen leven, maar die afschuwelijk lelijke witte kabelgoten, daar zouden ze echt wat aan moeten doen als gemeente. Je ziet het hier in de buurt ook steeds meer komen en het lijkt of de installateur er ook geen enkele rekening mee houdt om dat een beetje netjes weg te werken..

Er zou wat mij betreft best wat regels mogen komen om die kabelgoten in dezelfde kleur als het huis te moeten leveren..

Even overleg vanuit de buren had gewoon handig geweest.. Dan had je kunnen aangeven dat je die witte kabelgoten niet zo fraai vind. Een beetje buur zou daar dan wel rekening mee houden.

[ Voor 17% gewijzigd door M@cer op 03-05-2022 12:06 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrxsti
Punkrocker schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Via mijn.overheid.nl kan je gratis de kadastrale kaart opvragen.
Bedankt, even snel gekeken. Op de kaart zie ik geen steeg, de percelen zijn tegen elkaar getekend, dan kan je er dus vanuit gaan dat het om een gedeelde steeg gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 13:41
Poeh, ben toevallig ook met een airco/warmtepomp bezig. Blij dat ik wel even de moeite heb genomen om de buren te vragen en de unit op m'n eigen achterstraat zet.

Om even het topic een beetje te kapen, zijn er mensen bekend met die omkastingen? Hoeveel ruimte je moet houden rondom de unit?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 22:03
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Bedankt, even snel gekeken. Op de kaart zie ik geen steeg, de percelen zijn tegen elkaar getekend, dan kan je er dus vanuit gaan dat het om een gedeelde steeg gaat?
Klopt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
mbt die kabelgoten is een installateurskwaaltje om knalwitte op te hangen.
Ze zijn er in allerlei kleuren te krijgen waardoor het amper opvalt.

Maar waarom zeurt niemand over knal witte regenpijpen dat veel huizen hebben eigenlijk?

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 03-05-2022 12:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

RvV

M@cer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:04:
Die Airco units zou ik nog wel mee kunnen leven, maar die afschuwelijk lelijke witte kabelgoten, daar zouden ze echt wat aan moeten doen als gemeente. Je ziet het hier in de buurt ook steeds meer komen en het lijkt of de installateur er ook geen enkele rekening mee houdt om dat een beetje netjes weg te werken..

Er zou wat mij betreft best wat regels mogen komen om die kabelgoten in dezelfde kleur als het huis te moeten leveren..
Die buitenuinits storen mij ook totaal niet. Die witte goot daarentegen...brrrr..
Verklaar mij voor gek maar ik heb er zelf voor gekozen om ze aan de binnenkant te doen. Niet voor de buren (want vrijstaand zonder buren) maar puur omdat ik er niet mee kan leven aan de buitenkant. Zo heeft iedereen zijn eigen merkwaardigheden. :D

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 14:57
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:05:

Maar waarom zeurt niemand over knal witte regenpijpen dat veel huizen hebben eigenlijk?
Omdat die niet over de hele muur worden geplaatst met allerlei bochten :X
En volgens mij zijn de meeste regenpijpen grijs en worden die zover mogelijk aan de linker of rechterkant van het huis geplaatst.
RvV schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Die buitenuinits storen mij ook totaal niet. Die witte goot daarentegen...brrrr..
Verklaar mij voor gek maar ik heb er zelf voor gekozen om ze aan de binnenkant te doen. Niet voor de buren (want vrijstaand zonder buren) maar puur omdat ik er niet mee kan leven aan de buitenkant. Zo heeft iedereen zijn eigen merkwaardigheden. :D
Ik zou me inderdaad ook werkelijk elke dag dood ergeren als ik thuis kom en ik zie van die lelijke kabelgoten dwars over mijn hele huis lopen.. En al zou ik er mee kunnen leven, dan zou ik het er thuis nooit doorheen krijgen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door M@cer op 03-05-2022 12:11 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ene kant blinde muur met aircos... Andere kant vrij uitzicht...

Ik zou m'n stoel de andere kant op keren. Zie je er niks meer van...

Linksom of rechtsom zal dit de komende jaren het straatbeeld gaan bepalen. Aircos, warmtepompen, zonnepanelen, laadpalen en elektrische autos.

Mooi is het allemaal niet, maar wen er maar aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:50
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:05:

Omdat die normaal zijn. Dit is (nog niet) normaal. Maar dat zal het wel gaan worden met de energie-transitie. Dus mensen die het lelijk vinden: Wen er maar aan :+ . want de regering gaat toch inzetten op meer warmtepompen en als de APV een belemmering gaat vormen zullen ze de wet aanpassen zodat het wél mogelijk wordt.

Enige wat TS kan doen is bij de gemeente vragen of er een vergunning nodig is volgens de APV. Dan zou je kunnen eisen dat ze daar weg moeten.

Daar wordt de relatie met je buurman natuurlijk niet beter van. Dus of dat het waard is kan je alleen zelf beslissen...

Plaatsing is logisch: Dit is de meest logische locatie ivm de binnenunits.
Reden ook logisch: Ze zijn een stuk zuiniger om te verwarmen van een gasketel. Zeker met de huidige prijzen.

Je gaat de buurman, bij een klacht, hoe dan ook in de portemonnee raken. Dus ik zou gewoon eens een gesprek aan gaan voor een mogelijkheid tot omkasting + zwarte goten. Dan lijkt het al heel anders. Desnoods bouwen jullie samen een omkasting (voor het oog, hoeft niet eens voor het geluid. Dat maakt kwa prijs nogal uit) aangezien jij er last van hebt.

Alternatief is een boze buurman, die vervolgens een mooi spandoek aan zijn gevel hangt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Je kan de buren netjes vragen of ze de goten een ander kleurtje willen geven.
Ook de behuizing kan wel wat mee gebeuren.

Juridisch heb je geen poot om op te staan want ze staan ver genoeg van de erfscheiding.
Voorgevels zijn regels over maar niet de zijgevel.

Je kan ook je eigen raam blinderen met folie dan heb je er ook geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Huh? Serieus? Is dat een zoveel efficiëntere manier van je huis verwarmen? Heb je een idee hoe dat dan werkt? Ik dacht dat airco's juist milieurampen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
M@cer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Omdat die niet over de hele muur worden geplaatst met allerlei bochten :X
En volgens mij zijn de meeste regenpijpen grijs en worden die zover mogelijk aan de linker of rechterkant van het huis geplaatst.
Dan ben je nog niet in onze woonwijk geweest, allemaal knal witte en donkere muren, is echt geen uitzondering.

Maar zoals gezegd die dingen zijn wel te verfen of te vervangen voor een ander kleurtje.
Dat een goot kriskras over een muur loopt is omdat het niet anders kan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 03-05-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wrxsti schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Meestal wel, https://kadastralekaart.com/ geeft een luchtfoto als onderlegger, daar is het misschien wat beter op te zien. Zou natuurlijk ook kunnen dat de steeg achter jouw huis bij jouw kavel hoort en je zij-buren recht van overpad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:10
walletje-w schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:29:
Ik verbaas me ook een beetje over de hoeveelheid reacties van “niets mee doen, gewoon accepteren”.

Er zijn regels om in een dicht bewoond land als Nederland de boel voor iedereen acceptabel te houden. Zeker met dergelijke installaties moet je gewoon je buren in acht nemen. Een gesprek was dan ook zeker netter geweest, helemaal als je vele regels overtreed. Machines zoals deze kunnen 24 uur per dag draaien en dus een gigantische overlast veroorzaken. Juist proactief op reageren kan veel kosten besparen voor de buren.

Naast dus de 4 punten van @Jan-man voldoet dit ook never nooit niet aan de geluidsnorm. Ondanks dat Daikin een goed merk is en de airco units uit ervaring stil blijken te zijn kunnen ze volgens de regelgeving nog steeds teveel lawaai maken. Dit is ook simpel uit te rekenen met de tool van de overheid. https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Waarom ik nu al weet dat deze niet voldoen. In dit document van Daikin vind je de rekenwaardes van de airco units. https://www.daikin.nl/con...eluidsdocument%202021.pdf en die zitten allemaal boven de 60dBA. Dan ga je het niet redden met 1,5m naar de erf grens van de buren. En omdat er twee hangen gaat die 60dBA nog met 3dBA omhoog ook.

Je hebt dus zeker recht van spreken. En met bovenstaande redenen kun je prima naar de buren dat je hier niet blij mee bent. Je kunt voorstellen dat je het eerst even aankijkt maar mocht je er wel overlast van hebben dat je er dan wel een punt van kunt gaan maken.

Voor iedereen die denk dat dit meevalt. In principe is dit gedeelte van de tuin nu op een mooie dag niet meer comfortabel voor deze persoon omdat je dan continue een zware ventilator boven je hoofd hebt hangen, die lekkere warme lucht over de schutting blaast. (Ja ik weet dat dit niet altijd zo is en het mee kan vallen, maar daar is absoluut geen garantie op). Daarnaast kunnen deze dingen ook zeer efficient voor verwarming gebruikt worden waardoor ze ook in de andere drie maanden veelvuldig gebruikt kunnen gaan worden. Dan zit je minder in de tuin dus dat scheelt.
Ik verbaas me echter weer over hoeveel regels er wel niet zijn met wat ik wel en niet kan doen met MIJN huis. Ik begrijp je punt dat de buurman een stukje van zijn tuin niet kan gebruiken, maar vaak genoeg maak ik "buren" mee die van die rotkinderen hebben die op zonnige dagen in hun eigen tuin spelen en enorme kabaal maken. Ja dan zit ik ook niet lekker in het zonnetje.... Moeten we daar dan ook maar een regel voor verzinnen?

We hebben het altijd over: rekening houden met elkaar.
Het accepteren dat het niet mooi is, is ook rekening met de ander houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:50
42erik schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Huh? Serieus? Is dat een zoveel efficiëntere manier van je huis verwarmen? Heb je een idee hoe dat dan werkt? Ik dacht dat airco's juist milieurampen waren.
Dat is inderdaad een misvatting. Een CV ketel haalt een rendement van 90-98%. Een warmtepomp (want dat is een airco gewoon, lucht/lucht warmtepomp) haalt een rendement over het hele jaar genomen (stookseizoen) van tussen de 300 tot 500%. Gemiddeld tegenwoordig is een COP van 4 (400% rendement).

Oftewel: 1kWh electriciteit wordt 4kWh warmte.
gasketel: 1kWh gas-energie wordt 0,98kWh warmte.

Nu zit er zo'n 9-10 kWh energie in 1m3 gas. Maar financieel kan het ook dan nog altijd uit...
Sterker: Het is zuiniger om gas om te zetten naar Electra, en vervolgens met een warmtepomp te verwarmen.... Dan om gas direct in de huizen te verbranden.

Airco's zijn juist relatief zuinig. En deze Daikin's zijn hoge kwaliteit units.

Ik zou echt sturen op zwarte goten (relatief lage kosten, lijkt het al heel anders van) en eventueel een omkasting (duurder)

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 03-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:39
[...]

Dat waren ze ook, maar zijn ze niet meer. Met een COP die tegenwoordig al boven de 5 kan zitten, is verwarmen zo goed als altijd beter met een airco. Bij ons is het gasverbruik ook met de helft afgenomen door de airco ('s morgens warmen we het huis op met CV, waarna airco's de rest van de dag de temperatuur behouden). Zeker als je het kunt combineren met zonnepanelen is het dus een heel goede en goedkope optie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrxsti
Cheesy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:16:
[...]

Meestal wel, https://kadastralekaart.com/ geeft een luchtfoto als onderlegger, daar is het misschien wat beter op te zien. Zou natuurlijk ook kunnen dat de steeg achter jouw huis bij jouw kavel hoort en je zij-buren recht van overpad hebben.
Als ik deze site gebruik wordt het volledige pad bij mijn perceel getekend…..
Geen idee of dat dan wat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Wordt pas een milieu ramp als je het ook de hele zomer 20 graden wilt hebben. Maar in principe zijn het gewoon (zuinige) warmtepompen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Stef87 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:09:
Twee mooie Daikin units.

Die zijn stil. Niet zeuren is niet je eigen woning. Ze staan ook niet eens dichtbij.

*edit*
Zet er een boom voor desnoods, 50cm vanaf erfgrens mag dat.
Het zicht op die plasticbakken is natuurlijk drie keer kut :X

Poah dikke Massey.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.