Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tussenwoning 2014 [Project van het gas af]

Pagina: 1
Acties:

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:05
Beste mede-Tweakers,

In 2014 hebben wij de sleutels gekregen van onze destijds nieuwbouwwoning. Betreft een (goed geisoleerde) tussenwoning met 3 woonlagen en gelegen op het Zuid-Westen.

Qua verwarming uitgevoerd met:
Intergas 24/28 (gas)ketel voor warm water en conventionele verwarming middels radiatoren door de gehele woning. [400m3/500m3 jaarlijks verbruik met 2 kleine kids en 2 volwassen / 2 badkamers/ 2 douches]

Om te verduurzamen wordt deze week geinstalleerd:
Daikin Stylish lucht/lucht warmtepomp met 3,5kw binnenunit in de woonkamer en 5x 1.5 kw binnenunits in de slaap/werkkamers. Dit middels 2 Daikin buitenunits van 4kw (voorzijde) en 6.8kw (achterzijde)
Verder worden de bestaande 8x Sunpower 375wp uitgebreid met 8x AEG 375 wp panelen voor zonneproductie.

Graag jullie advies voor de vervolgstappen. Qua koken zal op korte termijn over worden gegaan op elektrisch koken. Echter qua verdere verwarming en warmwater weet ik niet zo goed wat de juiste keuze(s) is/zijn.

Eigen ideeen:
1. Infrarood vloerverwarming begane grond (±55m2) + warmtepompboiler (270L) Vailiant aroSTOR etc.
2. Watergedragen vloerverwarming begane grond + NIBE F730 (volgens mij kan deze ook gecombineerd op de MV en luchtaanvoer waar mijn huidige CV ketel gebruik van maakt)

Huidige CV staat op de 1ste verdieping in een apart hok van ong. 1m x 1m met aparte aan en afvoer van lucht voor de CV en de huidige MV unit.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Hoor graag als aanvullende details handig zijn om deze post aan te vullen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik weet niet of die infrarood vloerverwarming fijn is en efficient is, want als je vloerverwarming en L/L units hebt dan heb je al voldoende verwarming denk ik.

WPB zeker een goed idee, maar voor SWW kan je ook een L/W WP gebruiken, geen idee of de NIBE die je noemt daar ook opties voor heeft.

Er zijn zelfs mensen (waaronder ik) die een simpele goedkope E boiler gebruiken voor SWW maar als je veel water gebruikt kan dat wel erg duur worden en is een WBP of L/W veel efficienter en economischer.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01

The Wizard

Moderator Mobile
Hier een tussenwoning uit 2000. Ik heb nu 5 jaar een 3,5 kWh unit in de woonkamer en 4x 2,0 kWh units in de slaapkamers verdeeld over 2 multisplits.

Voor de ww heb ik een 200 liter WP boiler op de plaats van de CV, staat er nu 4 jaar, in een gezin van 4 met 2 dochters van 10 en 12. Nog nooit koud water gehad.

Bij het opknappen 2 jaar geleden van de begane vloer heb ik overal infrarood vloerverwarming gelegd (80 W/m2) omdat in de winter het toch wel killig aanvoelt. Ik had het veel eerder moeten doen. Staat alleen aan op echt gure dagen en dan vaak alleen ‘s avonds dus het verbruik valt heel erg mee.

Is trouwens goed zelf aan te leggen, wat handigheid en basis verstand van elektra.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• tinusa4
Wat betreft de 2 opties zijn er wel verschillende investeringen mee gemoeid:
1. infr vw + warmtepompboiler heb je het over een investering van 2.000 + 3.000
2. water vw + ventilatie l/w warmtepomp heb je het over een investering van 2.000 + 12.000

Goed om te lezen bij The Wizard dat de combi van 3.5kw unit + infr vw naar behoren werkt. Eigen berekening die ik maakte qua stroomverbruik van de infra vw: 80w/m2 x 50 m2 x 2 uur stooktijd p/d x 100 koude dagen = 800 kw per jaar. Is dat een reele inschatting?

Een optie 3 met een L/W WP zie ik niet zitten omdat ik dan een 3de buitenunit kwijt moet (bijv.
Daikin Altherma 3).

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48
Je kunt de mechanische ventilatieunit vervangen door een WP boiler. Ook goede ervaringen mee. Ik heb 80L voor 2 personen, icm. WTW op de douche is dat goed te doen. Als ik de ruimte had gehad had ik wel een wat groter vat genomen overigens.

• tinusa4
Cereal schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:32:
Je kunt de mechanische ventilatieunit vervangen door een WP boiler. Ook goede ervaringen mee. Ik heb 80L voor 2 personen, icm. WTW op de douche is dat goed te doen. Als ik de ruimte had gehad had ik wel een wat groter vat genomen overigens.
Is de luchtinvoer dan zowel van de mechnanische ventilatie als van de buitenluchtaanvoer?

Enige is dan wel dat ik voor de begane grond voor full electric vloerverwarming (infrarood etc) moet kijken / watergedragen oplossing afvalt.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48
tinusa4 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:29:
[...]

Is de luchtinvoer dan zowel van de mechnanische ventilatie als van de buitenluchtaanvoer?
De warmtepompboiler vervangt je mechanische ventilatie, je sluit hem aan op de buis die uit het huis komt (badkamer/toilet/keuken oid) en die lucht gebruikt hij om het water op te warmen, de koude lucht blaast hij dan via de normale afvoer, -die nu door de mechanische afvoer gebruikt wordt- uit. Als hij aan het verwarmen is zuigt hij wel flink lucht af, dus je krijgt wel wat meer buitenlucht binnen in je huis via de roosters.

Er zijn best wat interessante topics hierover, genoeg te lezen :)

Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiDFiwvlTIqTIQiJqjNjLDIgWlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L4xk0WS5EFFfgZySkmyTE70G.png?f=user_large

Bron: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/

[ Voor 12% gewijzigd door Cereal op 03-05-2022 15:37 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

Tazzios

..

infrarood vloerwarming klinkt aardig maar is gewoon elektrische verwarming, COP1. Op het moment dat je die nodig hebt doen je zonnepanelen niet meer zo veel en begint je (slimme)meter flink te tellen.
optie4: Is de L/L WP die je hebt niet al voldoende?

• tinusa4
Tazzios schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:35:
infrarood vloerwarming klinkt aardig maar is gewoon elektrische verwarming, COP1. Op het moment dat je die nodig hebt doen je zonnepanelen niet meer zo veel en begint je (slimme)meter flink te tellen.
optie4: Is de L/L WP die je hebt niet al voldoende?
Optie 4: gaan we ervaren de komende winterperiode. Ik ben benieuwd, al stoken wij nu ook maar tot 19 graden. Maar wat ik van TheWizard begrijp kan voor het comfortabele nog wel infrarood vw worden overwogen. Ik ben vooral benieuwd wat een realistisch verbruik hiervoor is met enkel verwarmen op de koude dagen en waarschijnlijk ook enkel de avonden (vandaar de 2 uur in mijn bovenstaande berekening).
Optie 4 dan nog wel i.c.m. een (simpele) elektrische boiler of warmtepompboiler dus (zoals de genoemde warmtepompboiler Vailiant aroSTOR, in de TS)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Ik zou nooit voor IR vloerverwarming kiezen… Je zit daarna altijd vast aan je elektrische inefficiente oplossing met COP = 1.
Zoals al genoemd heb je die alleen nodig op de momenten dat de zon het minste doet. Als de saldering eraf gaat, kost het op die momenten dus extra veel, en is niet duurzaam.

Bij een watergedragen vloerverwarming kun je er in eerste instantie ook gewoon voor kiezen om dit volledig elektrisch te verwarmen…. zet er een simpele doorstroomverwarmer met pompje op bijvoorbeeld, die gewoon het water elektrisch verwarmt…
Alleen, dan heb je in de toekomst wél altijd de flexibiliteit en mogelijkheid om over te schakelen naar een duurzamer alternatief met warmtepomp bijv.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:31
Mag ik je vragen waarom je kiest voor lucht verwarming?

Ik heb zelf ook een huis uit hetzelfde bouwjaar en een zelfde gezin samenstelling. Wij hebben vloerverwarming en willen dan ook gewoon water verwarming voor de vloeren + douche/bad.

Toch zie ik meer mensen kiezen voor lucht verwarming in plaats van vloerverwarming. Is dat zoveel goedkoper in gebruik? Of de mogelijkheid van een airco in de zomer?

• tinusa4
@President Gekozen voor L/L vanwege het kunnen koelen. Verder beschikt mijn woning (nog) niet over vloerverwarming of andere LTW units. L/W als eerste overwogen, maar vanwege rendement op huidig warmteafgiftesysteem (hoge temperatuurradiatoren die ook nog een hoop stof vasthouden en ik qua design niet mooi vind) en een buitenunit die meer geluid produceert hier niet voor gekozen.

• tinusa4
Optie 5: L/L warmtepomp (reeds in bezit) + Elektrische CV ketel: voorbeeld: https://www.warmteservice...sche-CV-ketel-/p/10020400
Helaas kan ik niet een energielabel vinden om een inschatting te vinden van een gemiddeld jaarverbruik.
Mooie van dit systeem is dat het warmtapwater kan worden geleverd in combinatie met het aansluiten van een watergedragen vloerverwarmingssysteem.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

tinusa4 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:17:
Optie 5: L/L warmtepomp (reeds in bezit) + Elektrische CV ketel: voorbeeld: https://www.warmteservice...sche-CV-ketel-/p/10020400
Helaas kan ik niet een energielabel vinden om een inschatting te vinden van een gemiddeld jaarverbruik.
Mooie van dit systeem is dat het warmtapwater kan worden geleverd in combinatie met het aansluiten van een watergedragen vloerverwarmingssysteem.
NOOIT voor elektrische CV gaan. Het is niet voor niets dat dat label niet te vinden is ;)

• tinusa4
The Wizard schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:50:
Hier een tussenwoning uit 2000. Ik heb nu 5 jaar een 3,5 kWh unit in de woonkamer en 4x 2,0 kWh units in de slaapkamers verdeeld over 2 multisplits.

Voor de ww heb ik een 200 liter WP boiler op de plaats van de CV, staat er nu 4 jaar, in een gezin van 4 met 2 dochters van 10 en 12. Nog nooit koud water gehad.

Bij het opknappen 2 jaar geleden van de begane vloer heb ik overal infrarood vloerverwarming gelegd (80 W/m2) omdat in de winter het toch wel killig aanvoelt. Ik had het veel eerder moeten doen. Staat alleen aan op echt gure dagen en dan vaak alleen ‘s avonds dus het verbruik valt heel erg mee.

Is trouwens goed zelf aan te leggen, wat handigheid en basis verstand van elektra.
@The Wizard enig idee wat je electra jaarverbruik is voor specifiek de infrarood vloerverwarming?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01

The Wizard

Moderator Mobile
tinusa4 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:55:
[...]

@The Wizard enig idee wat je electra jaarverbruik is voor specifiek de infrarood vloerverwarming?
Niet echt, het is puur bijverwarming bij koud weer. Ik monitor het niet separaat. Als ik gok dan is het een paar honderd kWh per jaar.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• tinusa4
Inschatting dan: 100 koude dagen per jaar / gemiddelde stooktijd 4 uur / vermogen 80w/m2
Gemiddeld 50% van de tijd aan het verwarmen, bron: https://www.carbonheating.nl/

100 dagen x 4 uur x 80w x 50% x Correctiefactor (L/L verwarmen + zeer goed geisoleerd) 75% x 50m2 = 600 kwh

Totaal in scenario 1: 5.600 kwh

Huishouden verbruik: 3.000 kwh
L/L warmtepomp: 1.300 kwh
Warmtepompboiler: 500 kwh (150 m3 gas x 10 x scop 3)
Infrarood vloer(bij)verwarming: 600 kwh
Elektrisch koken: 200 kwh

Dat gaat nu met 100% salderen nog goed (nu 15x 375wp). Daarna wordt het vast een andere rekensom, maar daar zullen meer Tweakers tegen aan gaan lopen.

• tinusa4
UPDATE:
Verwarmen met L/L gaan nog prima. Ook met de lage temperaturen (-5c) van nu.
Gasverbruik is nu gemiddeld 7m3 per maand voor koken en warm water. Wel duurt het enorm lang voordat er warm water uit de kraan komt.

Graag wil ik van het gas af en overweeg de volgende optie (ong. optie 5 reeds genoemd):
elektrische cv + boiler (120L) rond de 1.500-2.000 investering. Ook om mogelijk vloerverwarming beneden als bijverwarming te nemen en later over te stappen op warmtepomp die met LTV de warmte hiervoor kan verzorgen.

Verwacht jaarverbruik: 100m3 naar 1.000 kwh electriciteit voor warm water en 1.000 kwh voor bijverwarmen vloerverwarming (is precies mijn overproductie, waar ik nu enkel 0,09 euro voor krijg)

Dan scheelt voor nu een investering van ~15k voor een NIBE F730 en wellicht zijn er over 3 jaar betere alternatieven (en goedkoper?).

Optie boiler-> vanwege slim opwarmen water overdag bij overproductie (april-oktober) (ondanks nu nog 100% salderen)

Vraag is of iemand nog suggesties heeft?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
ja, geen elektrische cv ketel kopen en geen grote warmtepomp halen. Haal gewoon een warmtepompboiler en je bent klaar. Ik begrijp niet waarom je nog vloerverwarming nodig hebt naast die airco's die het ook prima volhouden in een moderne goed geisoleerde tussenwoning.

jij bent echt met 2000 euro en 1 dag werk van het gas af, waarom zijn er nog aanvullende dingen nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 13-12-2022 16:04 ]

• tinusa4
Sorry, late reactie hier. Maar voor de begane grond willen we over naar een wat robustere vloer (ter vervanging van de huidige parket vloer). Met houttegel/PVC als vervanging wil ik (vooral de vrouw thuis) wel vloerverwarming hebben (als bijverwarming).

Nu lees ik dat de Vaillant aroSTOR 270 met een extra spiraal voorzien kan worden en bij kan verwarmen. Idee voor mijn situatie waar ik met de Daikin Stylish 3.5kw de woonkamer op temperatuur kan brengen en de vloerverwarming (a 50m2) mee kan verwarmen om een koude vloer te voorkomen?

Ervaringen? Suggesties?

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-11 12:57
tinusa4 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:10:
Sorry, late reactie hier. Maar voor de begane grond willen we over naar een wat robustere vloer (ter vervanging van de huidige parket vloer). Met houttegel/PVC als vervanging wil ik (vooral de vrouw thuis) wel vloerverwarming hebben (als bijverwarming).

Nu lees ik dat de Vaillant aroSTOR 270 met een extra spiraal voorzien kan worden en bij kan verwarmen. Idee voor mijn situatie waar ik met de Daikin Stylish 3.5kw de woonkamer op temperatuur kan brengen en de vloerverwarming (a 50m2) mee kan verwarmen om een koude vloer te voorkomen?

Ervaringen? Suggesties?
Vloerverwarming als bijverwarming bij een verbruik van 500m3 gas, daar krijg je echt geen warme voeten van. Je had imo voor dat je half had doorgepakt even de tijd moeten nemen om te kijken wat je wensen en eisen zijn. Wat jij verduurzaming noemt, noem ik verkwanseling. :X

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• tinusa4
Ik heb altijd nog de combi van l/l wp en infrarood (net als hierboven TheWizard) als mogelijkheid. Maar als ik bij de keuze van warmtepompboiler voor het sww ook de vloerverwarming voor begane grond kan meenemen zou dat misschien een mooi een alternatief (en beter rendement iig denk ik) zijn. Qua vermogen (±2kw voor de aroSTOR 270) voor vloerverwarming inclusief een 3.5kw l/l (die de ruimte al makkelijk warm houd met -5) zou ik inschatten dat je niet tekort komt en een prima warme vloer kan krijgen.

*Die 500m3 gas was trouwens inclusief sww en verwarming gehele huis.

• tinusa4
Update:
Ik zit nu te kijken naar de Daikin EKHHE260CV3.
Heeft een thermisch vermogen (warmtepomp) van 1.82kw en een backup heater van 1.5kw. (max 3.2kw totaal)

Met 45m2 vloerverwarming tegen 40w warmteverlies per m2 = 1.800w benodigd vermogen.

Eventueel nog een combineren met een 3.5kw cv ketel / doorstromer als backup. In het ergste geval douche je dan 4 maanden per jaar een aantal minuten met COP1. En dat is te overzien met 10m2 gas p/maand nu voor SWW.

Maar de rekensom biedt mogelijkheden...

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11 16:09
tinusa4 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:05:
Update:
Ik zit nu te kijken naar de Daikin EKHHE260CV3.
Heeft een thermisch vermogen (warmtepomp) van 1.82kw en een backup heater van 1.5kw. (max 3.2kw totaal)

Met 45m2 vloerverwarming tegen 40w warmteverlies per m2 = 1.800w benodigd vermogen.

Eventueel nog een combineren met een 3.5kw cv ketel / doorstromer als backup. In het ergste geval douche je dan 4 maanden per jaar een aantal minuten met COP1. En dat is te overzien met 10m2 gas p/maand nu voor SWW.

Maar de rekensom biedt mogelijkheden...
Heeft deze WPB een dubbele spiraal? Als je een WPB met dubbele spiraal neemt kan je namelijk de spiraal die normaal voor het zonneboiler systeem is aansluiten op je vloerverwarming. Het nadeel is wel dat je dan wss wel te weinig capaciteit hebt om je WPB ook voor het douchen te gebruiken.

Leg overigens sowieso water VW aan, dan kan je later altijd nog kiezen. Als je dan momenteel heel graag je VW elektrisch wil verwarmen dan plaats je gewoon een plintboilertje ertussen. (wat natuurlijk een stuk minder zuinig is dan een WP, maar dat is infrarood VW ook)

• tinusa4
Evanrvb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Heeft deze WPB een dubbele spiraal? Als je een WPB met dubbele spiraal neemt kan je namelijk de spiraal die normaal voor het zonneboiler systeem is aansluiten op je vloerverwarming. Het nadeel is wel dat je dan wss wel te weinig capaciteit hebt om je WPB ook voor het douchen te gebruiken.

Leg overigens sowieso water VW aan, dan kan je later altijd nog kiezen. Als je dan momenteel heel graag je VW elektrisch wil verwarmen dan plaats je gewoon een plintboilertje ertussen. (wat natuurlijk een stuk minder zuinig is dan een WP, maar dat is infrarood VW ook)
Specifiek de EKHHE-PCV3 heeft een dubbele spiraal. Dus dat zou voldoen. Verder zouden de 4 maanden (nov/dec/jan/feb) dan met COP1 warm water worden voorzien. 10m2 x 4 maanden x factor 10 = 400 kwh stroomverbruik (i.p.v. 150 kwh indien met COP3) = 250 kwh extra stroomverbruk op deze manier.
Pagina: 1