Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game PC RTX3080 of RTX3080ti ? Intel of AMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:55

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe game pc moet 4 a 5 jaar meegaan als het even kan.
Ik wil op 1440p kunnen gamen op ultra settings.
Aan mijn systeem zijn 3 schermen aangesloten (3x 1440p resolutie), de kans bestaat dat ik games ook op 3 schermen wil spelen, zoals bij racen en simultaties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een max bedrag in mijn hoofd van 3000 inclusief assamblage door de firma zelf.
Ik wil er zelf niet aan sleutelen, gewoon bestellen en laten installeren door hetzelfde bedrijf.
dit kost mij meer, maar dat heb ik er voor over.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat mij puur om de PC.
Alle randapparatuur heb ik voorzien.
Muis, Toetsenbord, headset, racestuur, webcam, elgato streamdeck.
Ik heb nu een Corsair 400 behuizing en ik vind deze helemaal prima.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil minimaal een RTX3080, maar twijfel of ik voor de RTX3080 Ti moet gaan.
Ik kom nu van een RTX2080 (geen TI) en helaas moet ik tegenwoordig veel games op Mid settings spelen om boven de 60FPS te blijven. Bottleneck zit hem ergens in de combinatie tussen mijn i7-7700 en slecht geheugen.
Maar de PC die ik nu heb, is bijna 5 jaar oud en heeft mankementen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
in de BBG van deze maand lees ik AMD. hoewel ik liever INTEL systeem draai.
Geen idee waarom, maar altijd beter ervaring meegehad, dus durf de stap niet te wagen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wens is dus, dat het systeem gewoon vloeiend op 1440p kan gamen, terwijl ik twitch of youtube op een 2e scherm heb aan staan. Ik speel veel simulaties.

Ga je overklokken?
Nee, tenzij het is om het levensduur te kunnen verlengen.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen hebben of mijn volgende samenstelling goed samenwerkt:
*knip* externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch

Ik heb goede ervaring met Azerty, mijn vorige 2 systemen komen hier ook vandaan.

Maar waar ik dus voornamelijk over twijfel, om geld te besparen is om toch voor een RTX3080 (geen TI) en ter controle of mijn voeding voldoende is ?
Waar zou ik op kunnen sparen of waar zijn betere oplossingen voor.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 02-05-2022 13:53 ]

Angelo NL / Global Cargo VTC

Alle reacties

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:52

KipCurreh

Nightcrawler

Al eens gekeken naar de BBG van mei? Als je het 4k systeem bekijkt, krijg je al een goed idee imo..
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2022

Als je in de thread hiervan kijkt, kan je ook een intel build vinden
[BBG][Mei 2022] 4K Gaming Systeem

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 13:51
Pykow schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:50:
...
Maar waar ik dus voornamelijk over twijfel, om geld te besparen is om toch voor een RTX3080 (geen TI)
...

Waar zou ik op kunnen sparen of waar zijn betere oplossingen voor. [/i]
Ik zou zeggen: dat hangt af van het prijsverschil wat je voor die 2 varianten betaalt.
De Ti versie is op z'n best 10% sneller.
Maar met een adviesprijs van EUR 1200 voor de RTX3080Ti en EUR 720 voor de RTX3080...
Zelf zou ik maximaal 10% meer geld willen uitgeven voor een Ti, dus ergens tussen EUR 70 - EUR 100.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Ik zou zeggen: dat hangt af van het prijsverschil wat je voor die 2 varianten betaalt.
De Ti versie is op z'n best 10% sneller.
Maar met een adviesprijs van EUR 1200 voor de RTX3080Ti en EUR 720 voor de RTX3080...
Zelf zou ik maximaal 10% meer geld willen uitgeven voor een Ti, dus ergens tussen EUR 70 - EUR 100.
De rtx3080 had een prijs van 1200 euro en de ti was paar tientjes meer.
Verder heb ik naar de bbg topic gekeken en eigenlijk vergelijkbare pc samengesteld.

Als ik de benchmark moet geloven zal ik 45% beter prestaties moeten halen.
Wel hogere stroomverbruik van bijna 200watt meer.

De pc is inmiddels besteld en denk dat ik weer wat jaartjes vooruit kan.
Even een investering :)

Ik verwacht hem volgende week binnen.

Daarna wil ik kijken wat ik met mn huidige pc ga doen.
Verkopen of als stream pc of op mn werk kantoor inrichten.

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Ik ben benieuwd, welke build heb je dan genomen, ongeveer? Er staan heel wat Intel-builds in de BBG-discussie.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 13:51
Pykow schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:01:
[...]

De rtx3080 had een prijs van 1200 euro en de ti was paar tientjes meer.
Verder heb ik naar de bbg topic gekeken en eigenlijk vergelijkbare pc samengesteld.

Als ik de benchmark moet geloven zal ik 45% beter prestaties moeten halen.
Wel hogere stroomverbruik van bijna 200watt meer.
Oke.
Als je bereid bent om EUR 1200 te betalen voor een RTX3080, dan is een Ti voor een paar tientjes meer ZEKER de moeite waard en zou ik voor de Ti gaan.

Echter, die 45% kan je vergeten. Eerder rond de 10% (RTX3080 vs RTX3080Ti)
Ook de stroomverbruik is wel wat overdreven.
Volgens mij doet de Ti hooguit iets van 50W meer dan de non-Ti.

Ben benieuwd naar je ervaring als ie straks binnen is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
GarBaGe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Oke.
Als je bereid bent om EUR 1200 te betalen voor een RTX3080, dan is een Ti voor een paar tientjes meer ZEKER de moeite waard en zou ik voor de Ti gaan.

Echter, die 45% kan je vergeten. Eerder rond de 10% (RTX3080 vs RTX3080Ti)
Ook de stroomverbruik is wel wat overdreven.
Volgens mij doet de Ti hooguit iets van 50W meer dan de non-Ti.

Ben benieuwd naar je ervaring als ie straks binnen is.
Tja het zijn echt zieke prijzen, maar mijn huidige PC werkt nog voldoende na 5 jaar.
als mijn nieuwe PC ook 5 jaar vol kan houden en het is nu meer een 4K gaming systeem, terwijl ik bij 1440p blijf, dan zal de pc zeker een levensduur hebben van 5 jaar, vermoed ik.

45% prestatie verbetering op basis van wat ik nu heb.
Er zit nu een RTX2080 (geen Ti) in mijn huidige systeem.
Daarnaast had mijn huidige moederbord een probleem, dat hij mijn ram maar tot 3000mhz kon zetten.
Ik had ram bankjes van 3600mhz. was ook 32GB.
Bios geupdate, boekjes erbij gepakt en zelfs een maat naar laten kijken.
Ik heb het toen opgegeven, want wist toch dat er een nieuwe build aan ging komen.
Er moest al een nieuwe moederbord komen voor een nieuwe processor.

Ga ik nog een keer mee hobbien en misschien zelfs in de toekomst de 32GB van mijn huidige pc, naar de nieuwe PC verplaatsen. Ik heb immer gekozen voor zelfde merk en type.
Maar RAM zal in nieuwe systeem ook wel beter werken, ga ik weer vanuit.

Ik zal zo even de samenstelling hieronder plaatsen

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
belgianmadcow schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:40:
Ik ben benieuwd, welke build heb je dan genomen, ongeveer? Er staan heel wat Intel-builds in de BBG-discussie.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 374,14€ 374,14
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 184,90€ 184,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Ti GAMING OC 12G€ 1.379,-€ 1.379,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 129,91€ 129,91
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenFractal Design Ion Gold 850W€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 215,-€ 215,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.587,38

Achteraf zag ik, dat ik beter voor de Intel i7 12700K had moeten gaan.
ik zag 4.9Ghz tegenover 5.0Ghz staan en dacht. ach bespaard geld.
in de topic hebben ze het ook over de 12700 zonder K. maar dat prijs verschil was het denk ik wel waar geweest.
Maar goed als ze bewerken 20% beter te presteren dan de vorige generatie en in mijn huidige pc zit nog een Gen7, dan zal ik er sowieso flink op vooruit gaan ;)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Merci om je build te posten!
We houden ons hier wel met plezier bezig met te optimaliseren binnen de huidige generatie, maar uiteindelijk zijn de verschillen toch al heel groot als je van paar generaties terug komt, dus niet inzitten met je keuze zou ik zeggen. Laat eens wat horen als The Thing aan de praat is, altijd leuk voor wie hier mee denkt!
En sowieso, veel plezier ermee :w

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
belgianmadcow schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:52:
Merci om je build te posten!
We houden ons hier wel met plezier bezig met te optimaliseren binnen de huidige generatie, maar uiteindelijk zijn de verschillen toch al heel groot als je van paar generaties terug komt, dus niet inzitten met je keuze zou ik zeggen. Laat eens wat horen als The Thing aan de praat is, altijd leuk voor wie hier mee denkt!
En sowieso, veel plezier ermee :w
Vandaag mail gehad, dat ze de samenstelling hebben bekeken en ermee aan de slag gaan ;)
Duurt altijd paar dagen, maar verwacht hem volgende week in huis !

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Laatste nieuws is dat de PC gisteren in assemblage is gegaan en na verwachting vandaag verzonden gaat worden.
Dus als het mee zit, morgen in huis

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
De PC is zojuist binnen gekomen alleen ik heb nog 1 issue waarbij ik niet weet of het aan de PC ligt of aan het netwerk hier op mijn kantoor.

Als ik een game download via steam of Epic launcher dan komt deze tot 25mbps (terwijl speed 100mbps is, maar dat maakt even niet uit)
Binnen enkele minuten worden alle PC's in ons netwerk afgesloten van het internet.
Ze kunnen geen webpagina meer openen.

de nieuwe PC is gewoon nog aan het downloaden, maar ook ik kan via Chrome geen website meer benaderen, terwijl het downloaden op steam doorgaat.

Zodra ik de download stop, dan heeft iedereen binnen 1 seconde weer verbinding en kunnen ze weer werken.

Is dit een Windows 11 LAN issue, Netwerk issue ?
Ik weet niet hoe je dit moet testen

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
We zijn een avond verder en de PC is inmiddels thuis neergezet.
Ik heb nog geen technische benchmarken gedraaid of de PC tot de max uitgeprobeerd, maar ik kan wel mijn eerste ervaringen met jullie delen.
Na wat problemen met het netwerk op kantoor, had ik hier thuis geen last van.
Dus ik heb gewoon keurig mijn gang kunnen gaan.

1. Tiny Tina Wonderwold (Borderlands 4) gespeeld op 1440p alles op Preset Ultra.
wel gecapped op 60FPS, omdat ik benieuwd was of hij stabiel op dit nummer bleef staan.
Geen voor 99% goed met paar kleine dipjes daaronder, maar dat was te verwaarlozen.

2. Medieval Mercury (grote openwereld survivle game) moest ik voorheen op medium spelen en zelfs schaduwen op low. Nu alles op Ultra en alle opties aan die er maar zijn en ook dit draaide capped mooi op 60FPS.

3. American Truck Simulator (Gisteren een TruckersMP conmvoy gespeeld, dat is een mod die met meer dan 15 spelers bij elkaar, wel eens framedrops geeft)
ik verbaas mij, dat ik niet onder de 95FPS kwam met 30 man in de buurt. Im supprised, want de mod is niet helemaal optimaal

4. Opstarten van games is niet normaal snel.
Ik had al een SSD, maar dit is gewoon 2x sneller voor mij gevoel.

5. Corsair iCue was goed geinstalleerd en alles werkte mee met Tiny Tina Wonderworld game.

De 2 problemen die ik nu ervaar met Windows 11.

1. Logitech G29 stuur kon ik gisteren alleen de G-hub driver van downloaden.
Mijn stuur heeft nu geen mogelijkheid om automatisch te centreren.
Ik zal dus opzoek gaan naar een oplossing en hopelijk kan ik de oude driver / tool ook nog gebruiken op windows 11

2. Xbox Game pass blijft heel erg lang hangen op vooorbereiden voor een download en lijkt soms niks te doen. Ik heb mijn PC paar uur aan laten staan en opeens was Halo infinity geinstalleerd, maar ik kan de game niet starten. dubbel klikken, snelkoppeling op bureaublad er gebeurd niets (ook in taakbeheer zie je niets gebeuren) (Windows 11 probleem ? want mijn vorige pc had daar geen last van)

Medieval Mercury heb ik wel uit de xbox pass kunnen downloaden en spelen.
Maar getest met Wreckfest, Halo, Outraged en allemaal het resultaat dat Xbox app, niet begint met het downloaden van de game.

Vanavond mijn eerste live stream.
Ik baal even dat de SteamDeck van Elgato geen eigen geheugen heeft en dat alle knoppen opnieuw moest instellen.

• Arjant2
  • Laatst online: 16-11 12:45
Pykow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:29:

Vanavond mijn eerste live stream.
Ik baal even dat de SteamDeck van Elgato geen eigen geheugen heeft en dat alle knoppen opnieuw moest instellen.
Neem aan dat het inmiddels gelukt is. Maar voor de volgende keer, je kan je profielen backup-en en overzetten naar een andere pc.
https://help.elgato.com/h...-Up-and-Restore-Profiles-

[ Voor 12% gewijzigd door Arjant2 op 16-05-2022 17:37 ]

Pagina: 1