Advies internet connectie mancave

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 17:58
Mijn wederhelft heeft mij samen met mijn gaming speelgoed verbannen naar de zolder. Dus mancave is in de maak *O*

Echter heb ik op zolder sneller internet nodig en weet niet zeker wat de beste methode is om dit te bereiken.

Situatie:
Ik heb 3 TP Link Deco X60's (Deco 1 in woonkamer, Deco 2 op 1e verdieping, Deco 3 op zolder).
Momenteel is de main Deco aangesloten op de Ziggo Connect box (in Bridge modus) met 300 download (ga waarschijnlijk upgraden naar 600). Deco 2 en 3 zijn wireless verbonden.
De Deco's staan in Router mode.

Op zolder haal ik nu 80 download, maar hier wil ik de verbinding op de gaming pc zo goed en stabiel mogelijk krijgen aangezien ik daar ga sim racen in VR. Ik ben tevreden met de wifi in de rest van het huis.

Ik had/heb totaal geen verstand van netwerk zaken, dus heb al heel wat zitten lezen (oa in dit topic). De meningen verschillen nogal online dus hopelijk kan ik hier wat goed advies krijgen voordat ik met kabels aan de gang ga (wat niet bepaald makkelijk is in mijn huis).

Opties die ik tot zover op een rijtje heb:
1. Ziggo box weer op router mode laten zetten en kabel rechtstreeks van Ziggo box naar pc op zolder trekken. De Deco's ongewijzigd laten.
2. Ziggo box in bridge mode. Connect box -> Deco 1 -> kabel van Deco 1 naar Deco 2 -> kabel van Deco 2 naar Deco 3 -> Deco 3 naar pc.
3. Ziggo box in bridge mode. Connect box -> Deco 1 -> UTP hub -> kabels van UTP hub naar Deco 2 en naar Deco 3 -> Deco 3 naar pc.

De vraag bij optie 2 en 3 is ook of het beter is om de Deco's in router mode te laten of te switchen naar AP mode.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Heb je de mogelijkheid om een eigen router neer te zetten die losstaat van de Deco's? Eventueel een embedded bordje en daarop OpenBSD/HardenedBSD kwakken of OPNsense als je een GUI "nodig" hebt.

Zo niet: dan zou ik persoonlijk voor optie 1 gaan en de Deco's dan switchen naar de AP modus, om problemen met een dubbele NAT te voorkomen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lijkt me op zich niets mis met de Deco als router als de Zigbee box in bridge staat. Nu zou je inderdaad door kunnen lussen maar mijn voorkeur zou gewoon een losse kabel zijn voor de PC naar boven te trekken. Dus beneden een switch plaatsen en dan twee kabels naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
jurroen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:42:
Heb je de mogelijkheid om een eigen router neer te zetten die losstaat van de Deco's? Eventueel een embedded bordje en daarop OpenBSD/HardenedBSD kwakken of OPNsense als je een GUI "nodig" hebt.

Zo niet: dan zou ik persoonlijk voor optie 1 gaan en de Deco's dan switchen naar de AP modus, om problemen met een dubbele NAT te voorkomen.
Nu je het zegt, ik heb nog een Netgear Nighthawk R7000 liggen. Wellicht dat deze nog van pas komt.
embedded bordje en daarop OpenBSD/HardenedBSD kwakken of OPNsense
Dit zal ik echt even moeten Googelen. Dit zegt me werkelijk helemaal niks :/

Maar thanks voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:49:
Lijkt me op zich niets mis met de Deco als router als de Zigbee box in bridge staat. Nu zou je inderdaad door kunnen lussen maar mijn voorkeur zou gewoon een losse kabel zijn voor de PC naar boven te trekken. Dus beneden een switch plaatsen en dan twee kabels naar boven.
Dus van Connect box naar een switch en van daaruit een rechtstreeks naar de pc op zolder en een naar de primary Deco?
Dan kan ik de rest ook zo laten as is en hoeft er maar 1 kabel naar de zolder toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Als de Wifi setup bevalt zou dat kunnen ja. Maar ik heb niet een enorm hoge pet op van AP mesh over wifi, kabel is gewoon stabieler. En als je toch gaat trekken is tweede kabel weinig extra moeite.

Maar anderzijds, de Deco heeft twee ethernet connecties dus dat zou ook een switch moeten zijn. Maar geen idee of de Deco dat beetje fatsoenlijk afhandelt. Misschien wel, dan zou je dus prima alles kunnen lussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:17:
Als de Wifi setup bevalt zou dat kunnen ja. Maar ik heb niet een enorm hoge pet op van AP mesh over wifi, kabel is gewoon stabieler. En als je toch gaat trekken is tweede kabel weinig extra moeite.

Maar anderzijds, de Deco heeft twee ethernet connecties dus dat zou ook een switch moeten zijn. Maar geen idee of de Deco dat beetje fatsoenlijk afhandelt. Misschien wel, dan zou je dus prima alles kunnen lussen.
Dat is ook weer waar... misschien is 2 kabels trekken toch de beste optie als ik toch eenmaal bezig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Ronster schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:51:
[...]

Nu je het zegt, ik heb nog een Netgear Nighthawk R7000 liggen. Wellicht dat deze nog van pas komt.

[...]
Dit zal ik echt even moeten Googelen. Dit zegt me werkelijk helemaal niks :/

Maar thanks voor je input!
Als ik het goed onthouden heb is de R7000 al EOL (dat wil zeggen: geen ondersteuning meer). Maarrr, je kunt 'm flashen met FreshTomato. Komt niet in de buurt van de geavanceerde beveiliging en mogelijkheden die OPNsense kan bieden - maar daarvoor heb je dan ook een ander systeem nodig. Een beetje een embedded bordje kost zo'n 250 euro, maar dan heb je ook gelijk wat goeds.

Een RPi CM4 met een tweede ethernetpoort erbij kan overigens ook, maar die halen geen Gbit/s doorvoer. Geen idee hoe belangrijk dat voor je is of binnen een paar jaar kan worden.

Enne, ja: bekabelde APs zijn altijd aan te raden op mesh.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Alle nodes bekabeld aansluiten
Ziggo in router mode

Officieel moeten ze achter elkaar maar samenkomen in 1 goede switch werkt iok

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Als je de nodes niet bekabelt aan kunt/wilt sluiten is optie 1 gewoon de beste.
Het enige nadeel daarvan is dat je deco wifi netwerk en je zolder twee aparte subnets zijn en elkaar niet kunnen bereiken.
Heb je dus een printer op zolder staan dan kun je niet printen vanaf die deco wifi.
En als je de Wifi van die Ziggo box aanzet (wat niet hoeft) deze ook in hetzelfde subnet als de zolder zit en niet in het Deco subnet.

Nog een ander router inzetten geeft gewoon precies hetzelfde effect.
En laat je niet gek maken door al die mensen die roepen dat die Ziggobox slecht is en in bridge mode moet staan, of dat dubbel NAT (wat je dan krijgt) heel slecht is, dat is echt geen van beiden waar.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 02-05-2022 15:15 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ben(V) schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:11:
Als je de nodes niet bekabelt aan kunt/wilt sluiten is optie 1 gewoon de beste.
Het enige nadeel daarvan is dat je deco wifi netwerk en je zolder twee aparte subnets zijn en elkaar niet kunnen bereiken.
Heb je dus een printer op zolder staan dan kun je niet printen vanaf die deco wifi.
En als je de Wifi van die Ziggo box aanzet (wat niet hoeft) deze ook in hetzelfde subnet als de zolder zit en niet in het Deco subnet.

Nog een ander router inzetten geeft gewoon precies hetzelfde effect.
En laat je niet gek maken door al die mensen die roepen dat die Ziggobox slecht is en in bridge mode moet staan, of dat dubbel NAT (wat je dan krijgt) heel slecht is, dat is echt geen van beiden waar.
Ook hier wordt duidelijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden en de meningen over de makkelijkste/beste weg verdeeld is :)

Tot zover neig ik het meeste tot de optie die jij beschrijft.
Een kabel naar de zolder trekken. Dan kan ik ook nog wat experimenteren wat het beste werkt.
Ik denk dat ik Ziggo maar eens bel om de connect box weer op router mode te zetten. Wifi uit en voor zover ik weet heb je er dan geen nadelen van, toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:15
Al gezegd, maar kabel is in alle gevallen het beste medium:
- sneller dan WiFi
- lagere Ping tijden dan WiFi
- geen storingen tov druk bezette WiFi kanalen
- Veiligst aangezien je niets de lucht door stuurt
- plug & play ipv instellingen en wachtwoorden

Als je toch bezig bent, probeer je WiFi nodes (Decos ) ook bedraad aan te sluiten, omdat je anders de bandbreedte deelt via Mesh (dit zie je mogelijk al op zolder waar nog maar 80mbit van de 300 over is)

Zou zelf decos in Ap modus houden en je Ziggo’s box de routing laten doen. Decos zijn niet zo geavanceerd.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Stinger_Ventura schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:20:
Al gezegd, maar kabel is in alle gevallen het beste medium:
- sneller dan WiFi
- lagere Ping tijden dan WiFi
- geen storingen tov druk bezette WiFi kanalen
- Veiligst aangezien je niets de lucht door stuurt
- plug & play ipv instellingen en wachtwoorden

Als je toch bezig bent, probeer je WiFi nodes (Decos ) ook bedraad aan te sluiten, omdat je anders de bandbreedte deelt via Mesh (dit zie je mogelijk al op zolder waar nog maar 80mbit van de 300 over is)

Zou zelf decos in Ap modus houden en je Ziggo’s box de routing laten doen. Decos zijn niet zo geavanceerd.
Goede argumenten, thanks.
Wireless werkt sowieso niet zoals het hoort. De Deco op zolder gebruikt de Deco in de woonkamer als source, terwijl Deco 2 veel korterbij staat. En er is geen mogelijkheid om de source Deco te wijzigen. Vrij waardeloos. Ik hoop maar dat ik dit issue met kabels kan omzeilen. Heb namlijk ook gelezen dat mensen de AP's hebben bekabeld maar dat de ze nog steeds via wireless communiceren en ze het niet opgelost krijgen. Helemaal apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een kabel naar zolder trekt en die Ziggo Connectbox weer in router mode zet, zou ik die Deco's gewoon in AP mode zetten, die Deco op zolder ook bedraad aansluiten en die Deco op de eerste verdieping uitzetten.

Ik vermoed dat een Deco op de begane grond en een Deco op zolder waarbij ze beiden bedraad zijn aangesloten en dus in AP mode( = wired backhaul) staan beter werkt dat drie Deco's niet in router mode (= wireless backhaul).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ben(V) schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:33:
Als je een kabel naar zolder trekt en die Ziggo Connectbox weer in router mode zet, zou ik die Deco's gewoon in AP mode zetten, die Deco op zolder ook bedraad aansluiten en die Deco op de eerste verdieping uitzetten.

Ik vermoed dat een Deco op de begane grond en een Deco op zolder waarbij ze beiden bedraad zijn aangesloten en dus in AP mode( = wired backhaul) staan beter werkt dat drie Deco's niet in router mode (= wireless backhaul).
Klinkt óók als een goed plan…
Weer een optie die ik uit kan proberen d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ronster schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:26:
Wireless werkt sowieso niet zoals het hoort. De Deco op zolder gebruikt de Deco in de woonkamer als source, terwijl Deco 2 veel korterbij staat. En er is geen mogelijkheid om de source Deco te wijzigen.
Wees blij dat hij dit doet! Anders had al je data er nog een hop bij.
Apparaat => Deco3 => Deco2 => Deco1
En dat allemaal over de al enorm druk bezette wifi banden. Daar wordt het waarschijnlijk niet beter/sneller van. Vandaar, kabel naar alle AP's geeft veel betere mesh.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 02-05-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:22:
[...]
Vandaar, kabel naar alle AP's geeft veel betere mesh.
Helemaal met je eens maar om technisch correct te blijven: als je alle deco nodes bedraad aansluit heb je geen mesh netwerk.
(Sorry ik probeer niet vervelend te zijn)

@Ronster ben benieuwd wat alle scenario's voor effect hebben op je wifi prestaties.
Als je zover bent: zou je dat ook kunnen posten?
Kan jou geval ook een mooie use case worden voor anderen. En een overtuigen waarom kabels trekken een slimme investering is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@frankyfn126 Ligt er wel een beetje aan welke definitie je gebruikt. We hebben nooit gezegd dat mesh AP's een wireless mess moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:24

rally

Deyterra Consultancy

Ronster schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Dat is ook weer waar... misschien is 2 kabels trekken toch de beste optie als ik toch eenmaal bezig ben.
Er is *niets* sneller en stabieler als kabels. Dus als je de mogelijkheid hebt om kabels te trekken, dan zou ik dat zeker doen. Als 2 mogelijk is, dan zou ik dat ook meteen doen, zodat je wat flexibeler bent voor de toekomst.

Hou rekening met een aantal zaken:
1. Koop *geen* CCA/CCS kabel. Alleen 100% koper
2. Denk na hoe je ze gaat afmonteren. Op LSA of met stekkers? Voor LSA is massieve kern het beste en hiervoor zijn ook RJ45 connectoren te koop.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
@Septillion Het liefst verban ik dat hele woord van het forum, want het geeft meer verwarring dan duidelijkheid onder de meeste mensen 😋

[ Voor 5% gewijzigd door frankyfn126 op 02-05-2022 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:54:
@frankyfn126 Ligt er wel een beetje aan welke definitie je gebruikt. We hebben nooit gezegd dat mesh AP's een wireless mess moeten zijn ;)
Mesh is in marketing “superdepuper goeie wifi met meer punten, wifi uplink en super vette roaming””!!!

Laten we die definitie niet hanteren :p
Mesh bij wifi == wireless uplink :)
Bedrade multi-ap set (zoals de deco) doen niets met mesh

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
frankyfn126 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:51:
[...]

Helemaal met je eens maar om technisch correct te blijven: als je alle deco nodes bedraad aansluit heb je geen mesh netwerk.
(Sorry ik probeer niet vervelend te zijn)

@Ronster ben benieuwd wat alle scenario's voor effect hebben op je wifi prestaties.
Als je zover bent: zou je dat ook kunnen posten?
Kan jou geval ook een mooie use case worden voor anderen. En een overtuigen waarom kabels trekken een slimme investering is
Zeker zal ik de uitkomst hier delen!
Mede Tweakers doen hun best te helpen wat ik erg waardeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
rally schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:58:
[...]

Er is *niets* sneller en stabieler als kabels. Dus als je de mogelijkheid hebt om kabels te trekken, dan zou ik dat zeker doen. Als 2 mogelijk is, dan zou ik dat ook meteen doen, zodat je wat flexibeler bent voor de toekomst.

Hou rekening met een aantal zaken:
1. Koop *geen* CCA/CCS kabel. Alleen 100% koper
2. Denk na hoe je ze gaat afmonteren. Op LSA of met stekkers? Voor LSA is massieve kern het beste en hiervoor zijn ook RJ45 connectoren te koop.
Ook hier nog totaal geen kaas van gegeten, dus wederom alle advies is welkom. Thanks! d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronster
Voor diegenen die het interessant vinden hier even een update :)

Ik had besloten om voor de meest eenvoudige oplossing te gaan.
Dus vanuit de Ziggo box (in bridge mode, omdat ie hier al in stond) naar de main Deco, vanuit de main Deco naar een switch en vanuit de switch met kabel naar de tweede switch op zolder.
De Deco die ertussen zat gebruik ik niet meer, dus het hele huis leunt nu op 2 Deco's, wat tot zover perfect gaat.
Op zolder heb ik op de pc (rechtstreeks met bekabeld met Deco 2) volle snelheid (600mb download) en draadloos op 5G met de Oculus is ook supersnel. Bitrate 1200, ping rond de 10.
Dus: d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
@Ronster dank voor je terug koppeling.
En een duidelijk bewijs dat een kabel trekken ALTIJD de betere optie is.
Zowel in snelheid, latency, stabiliteit alsmede het aantal nodes/satellieten dat je nodig hebt. (En hierdoor dus ook een lagere totaal prijs)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

@Ronster @frankyfn126
Kabels trekken is niet altijd even makkelijk, maar het levert inderdaad wel altijd de meeste stabiele verbinding (mits goed afgemonteerd ;) )
Bovendien geeft het ook meer flexibiliteit voor de toekomst (bijv. Als er toch meerdere bekabelde aansluitingen nodig zijn, kan je er eenvoudig een switchje tussen zetten).

Goed gedaan Ronster en bedankt voor de terugkoppeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
@rally @frankyfn126
Graag gedaan natuurlijk. Ben hier ook voorzien van prima advies!
Ik heb overigens een s/ftp cat 6a (koper) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Dan heb je een *hele* goede kabel gebruikt. Kan je ook nog 10Gbit in de toekomst over laten lopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je bedoelt een volkomen overbodig over gedimensioneerde kabel.

10 Gbps is prima te realiseren met Cat 6 Utp en afscherming voegt niets toe, maar kan wel voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Yup.. Voor thuisgebruik ben ik helemaal eens dat CAT6 voldoende is. Ik heb ook CAT6 thuis gebruikt en haal daarover ook 10Gbit.

Maar daarom ook de >:) Smiley erbij.

Echter als hij voor CAT6A wil kiezen… prima toch? :)

Pagina: 1