Coax behouden of alleen UTP in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07
Beste,

Ik heb even een simpele vraag; maar ik zit even met het antwoord.

Ik ga verhuizen, waar ik momenteel Ziggo heb met een Coax kabel, wil ik in ons nieuw huis alleen nog maar UTP aanleggen en al bestaande Coax gaan verwijderen. De reden hiervan is, er zitten heel veel jaren 90 coax kabels in de muur en dat is hedendaags geen optimale kwaliteit, de PVC buizen zijn maar 1,5 cm breed waardoor meerdere kabels trekken lastig wordt in 1 buis. Ik wil ook al het afdekschakelmateriaal vervangen, dus het zou schelen ook in kosten als ik niet meer nodig heb, wat nu een doos is voor Coax zou dan een doos voor UTP worden. Ook zouden er minder gaten hoeven te frezen waardoor ik niet het stucwerk van de muren beschadig.

Zelf heb ik meer aan UTP dan Coax aangezien ik gebruik maak van een Unifi Netwerk en wil graag op wat strategische punten een accesspoint zetten voor goed bereik, mijn kantoor wil ik bekabeld aansluiten (dit i.v.m. werk) en ouderwets TV kijken met een afstandsbediening moet ook nog steeds blijven kunnen voor mijn wederhelft.

Nu heb ik ook een glasvezelaansluiting in dit huis, waar ik eigenlijk de mogelijkheid heb voor Delta, Caiway of Trined glasvezel of toch op Coax blijven hier en daar en deze aanvullen met de Ziggo Next Mini.

Nu mijn vraag; ik lees bij deze glasvezel providers de decoder een directe verbinding moet hebben naar de Modem. In hoeverre klopt dit? De vraag is in hoeverre hier gewoon een switch en Unifi USG router tussen mag zitten tussen de decoder en de Modem, aangezien elke ruimte maar 1 UTP aansluiting krijgt en ik deze ook wil gebruiken voor het Unifi netwerk?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09
9/10x kan dit gewoon, je moet wel wat config doen op je router
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Wat je ook kunt doen is nlziet apart afnemen. Ik heb dat native op de tv zitten of via een firetv. Je mist wat kanalen maar verder ben ik er mega blij mee (ook qua reclame)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:22
Bij delta/caiway (zelfde tv product) kan er gewoon een switch tussen want dat tv signaal loopt gewoon over internet… (en ook geen ingewikkelde dingen als igmp snooping nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
mfransen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:16:
Bij delta/caiway (zelfde tv product) kan er gewoon een switch tussen want dat tv signaal loopt gewoon over internet… (en ook geen ingewikkelde dingen als igmp snooping nodig)
Bedankt voor de antwoorden. Die IGMP snooping is inderdaad een lastige procedure, vraag me ook af in hoeverre dit ook altijd stabiel werkt

Maar bij Delta/caiway werkt het tegenwoordig dus in principe gewoon gerouteerd waardoor je dus niet afhankelijk bent om rechtstreeks de router functie van hun modem te gebruiken? Dus een directe verbinding, even los van die USG procedure, is tegenwoordig niet meer nodig? Ik zou graag mijn eigen materiaal willen blijven gebruiken en zelfs mijn Unifi setup op dit vlak gaan upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09
@CronoS76 moet je even in het caiway topic kijken.
Afaik hebben ze nog 2 standaarden, de oude met igmp en de nieuwe. Neem aan dat je standaard de non igmp krijgt bij nieuwe aansluiting

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-05 12:35
Wellicht de oude coax vervangen voor een gecombineerde kabel? Dan kun je alsnog kijken wat je doet.

https://www.kabelnl.nl/Te...-combinatiekabel-20-meter

Coax is alleen nog nodig voor tv van de lokale kabelboer, meestal Ziggo of tv via schotel. Ziggo gaat al stilletjes aan afstappen van DVB-C gezien hun nieuwste mini decoder en mogelijkheden in de app. Dan blijft enkel schotel over mocht je dat ooit willen gebruiken. Dus je kunt het er op wagen, afhankelijk hoe handig je wederhelft is met tv via een decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb hier coax en twee UTPs van de meterkast naar de woonkamer. Die tweede UTP vind ik inmiddels overdreven, maar zou nog eens handig kunnen zijn. De coax heb ik werkelijk nooit gebruikt. Met als kanttekening dat ik ook nooit Ziggo heb gehad hier. Eerder wel tv via glasvezel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Probleem met de combinatiekabel is, is dat ik naar de toekomst toe het liefst meteen Cat6a in mijn woning wil aanleggen naar alle verschillende kamers. Cat6 vind ik hedendaags toch te oud worden als ik alles moet heraanleggen. Cat7 lijkt me de komende jaren nog niet direct nodig, hooguit naar mijn kantoor, maar die kan ik wat eenvoudiger in de toekomst heraanleggen omdat dit op zolder is en misschien dat ik deze meteen Cat7 maak.

Ik kan Caiway even bellen in hoeverre er een eigen router tussen geplaatst kan worden en/of er dus nog sprake is dat nieuw aansluitingen niet die IGMP Snooping nodig hebben, hetzelfde geld voor Delta; ik weet nog niet zeker welke provider het zou worden..

Met Ziggo, als ik daarop zou blijven, zou ik zo ie zo overstappen op de nieuwe Next Mini; deze is UTP/Wifi only en heeft geen Coax meer nodig dan alleen in de meterkast. Echter glasvezel internet heeft qua snelheid meer voordelen, waardoor ik toch deze optie onderzoek en ik niet direct op Ziggo wil blijven hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:51
@CronoS76 Ik heb mijn coax uit mijn huis gesloopt zonder overleg met aanbieders. Ik heb eerst Caiway gehad en nu sinds 1 jaar Delta. Dit gaat allebei top via UTP. Mijn mening was ook dat coax verjaard is.

De nieuwbouw in de omgeving word zelfs alleen nog maar UTP aansluitingen gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je toch nieuw gaat aanleggen lijkt mij weinig mis met Cat6A, maar ook cat6 gaat tot 55m op 10gbit/s, wat voorlopig echt wel zat is.

Ik zit zelf bij Trined, en ik denk dat het bij hun ligt aan het gebied waar je zit (omdat ze op verschillende netwerken meehoppen), maar ik ben heel erg blij dat ik Coax heb liggen. Bij mij levert Trined namelijk naast interactieve TV, ook TV over DVB-C. Sowieso maakte het overstap van Ziggo makkelijker: Coax uit de splitter, in het glasvezel modem, klaar. Daarna geen extra kastjes (altijd handig, maar zeker in de slaapkamer), coax in de TV, klaar. Eén afstandsbediening, zoveel TVs als je wil zonder extra kosten.

Nu weet ik dat ik geluk heb, en dit in de meeste gebieden niet mogelijk is over glasvezel. Maar zolang het wel kan ben ik er blij mee, en je zou toch hopen dat ze een keer IPTV gewoon standaardiseren zodat elke TV het zelf direct kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:40

Snow_King

Konijn is stoer!

Sissors schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:04:
Nu weet ik dat ik geluk heb, en dit in de meeste gebieden niet mogelijk is over glasvezel. Maar zolang het wel kan ben ik er blij mee, en je zou toch hopen dat ze een keer IPTV gewoon standaardiseren zodat elke TV het zelf direct kan gebruiken.
DVB-IP zou dit eens moeten oplossen. Duurt vast nog jaren.

Ik heb in mijn nieuwe huis (2020) naar elke kamer 2x UTP en 1x COAX laten leggen. Ook als er hier binnenkort glasvezel is blijf ik denk ik bij Ziggo voor TV. Dit omdat ik de DVB tuner van de TV gewoon veel fijner vind werken dan setup boxen of extra apps. Zeker om zoiets ook aan de oppas (lees: schoonmoeder) uit te leggen.

TV kijken of COAX is wat mij betreft gewoon een stuk gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb enkel UTP voorzien in mijn huis. Het plan is om in de technische ruimte in de kelder waar ook de modem van de ISP hangt de Tv-box neer te zetten, en via "HDMI over UTP" te gaan werken. Zo heb je ook maar 1 tv box nodig en kan je die op elke TV in het huis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snow_King schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:12:
[...]

DVB-IP zou dit eens moeten oplossen. Duurt vast nog jaren.

Ik heb in mijn nieuwe huis (2020) naar elke kamer 2x UTP en 1x COAX laten leggen. Ook als er hier binnenkort glasvezel is blijf ik denk ik bij Ziggo voor TV. Dit omdat ik de DVB tuner van de TV gewoon veel fijner vind werken dan setup boxen of extra apps. Zeker om zoiets ook aan de oppas (lees: schoonmoeder) uit te leggen.

TV kijken of COAX is wat mij betreft gewoon een stuk gebruiksvriendelijker.
Hier ook naar alle kamers minimaal 1 combi-outlet met Cat6 en Coax gelegd. Geen moment spijt van gehad. Maar inderdaad wel bij de gratie van een TV aanbieder die coax levert.

Vraag is of dat op de langere termijn houdbaar is. De argumenten om bij Ziggo te blijven brokkelen namelijk nogal wat af, zeker met het verdwijnen van Formule 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
De kamers zijn inderdaad het probleem. Ik wil op elke kamer wel UTP hebben, geen probleem als hier een switch komt te liggen, dus er hoeft niet direct twee UTP kabels te komen.

Alleen in die buis gaat het mij niet lukken denk ik om een Cat6a kabel en een Coax kabel bij elkaar te stoppen, daar is die buis te smal voor; daarbij zou ik ook weer gaten erbij moeten gaan frezen in de muren, er zijn ook afdekplaatjes waar UTP en Coax inzitten, alleen dat is niet beschikbaar in mijn schakelmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CronoS76 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:28:
De kamers zijn inderdaad het probleem. Ik wil op elke kamer wel UTP hebben, geen probleem als hier een switch komt te liggen, dus er hoeft niet direct twee UTP kabels te komen.

Alleen in die buis gaat het mij niet lukken denk ik om een Cat6a kabel en een Coax kabel bij elkaar te stoppen, daar is die buis te smal voor; daarbij zou ik ook weer gaten erbij moeten gaan frezen in de muren, er zijn ook afdekplaatjes waar UTP en Coax inzitten, alleen dat is niet beschikbaar in mijn schakelmateriaal.
Welk schakelmateriaal heb je? Is Cat6 voor de komende tien jaar niet meer dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 23:24
Er bestaan ook platte CAT6 (en ook al CAT7 zie ik) kabels, hiervan kun je er wel meerdere door 1 buis krijgen. Of wellicht een platte CAT7 en een Coax door dezelfde buis :)

[ Voor 33% gewijzigd door MineTurtle op 02-05-2022 09:54 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
MikeyMan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Welk schakelmateriaal heb je? Is Cat6 voor de komende tien jaar niet meer dan voldoende?
Ik heb Berker S1 Polarwit glanzend als schakelmateriaal.

Tsja of het voldoende is blijft altijd een gok. Voor TV e.d. gaat dit geen probleem zijn, dat werkt zelfs nog op 100 mbit, maar computersignaal zal wat sneller overgaan naar 10 GB denk ik. In dit huis heb ik heel lang geleden ook nog Cat5 op wat plekken aangelegd, dacht toen ook dat dit voldoende ging zijn voor de komende 15 jaar ;)

Cat6a is ongeveer 1,8 mm dikker in diameter dan een Cat6 kabel... maar met een dikke Coax erbij wordt dit te krap. Ook heb ik het Cat6a kabel al gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans heeft cat6 en een dunne coax (Gamma) zonder probleem in een pvc-pijpje getrokken

Wel tegelijkertijd trekken. En inderdaad afmonteren in een smart tv doos.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:46
de vraag is wanneer(voor welke situaties) denk je voor een thuisnetwerk 10G nodig te hebben.
ik kan hierbij alleen download/backup acties bedenken. en hoe erg is het dat dit wat langer duurt?

ik heb in 2002 overal (20x dubbele rj45) bedraad cat5 aangelegd. ik zie voor mij zelf nog geen use case om sneller dan 1Gbit naar mijn NAS te gaan.

voor de aanleg heb ik wel 3/4 pvc gebruikt. daar kon 2x cat5 + coax(voor sat-tv) doorheen (max lengte 18m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:44

Sharky

Skamn Dippy!

peter-rm schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:31:
de vraag is wanneer(voor welke situaties) denk je voor een thuisnetwerk 10G nodig te hebben.
ik kan hierbij alleen download/backup acties bedenken. en hoe erg is het dat dit wat langer duurt?

ik heb in 2002 overal (20x dubbele rj45) bedraad cat5 aangelegd. ik zie voor mij zelf nog geen use case om sneller dan 1Gbit naar mijn NAS te gaan.

voor de aanleg heb ik wel 3/4 pvc gebruikt. daar kon 2x cat5 + coax doorheen (max lengte 18m)
Is denk ik een beetje Tweakers-eigen, het snelst mogelijke moeten hebben. Need vs Want :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:46
ja klopt, dat zeiden ze van mij ook toen ik het geheel in 2002 aan ging leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76

voor de aanleg heb ik wel 3/4 pvc gebruikt. daar kon 2x cat5 + coax doorheen (max lengte 18m)
Dan heb je waarschijnlijk cat5e toch aangelegd? Cat5 is in principe 100 mbit dacht ik..

Tsja, gigabit is zeker ook toereikend en 10 gigabit is nu nog overkill inderdaad, dat zal zeker nog wel even duren maar minimaal moet het wel 1 gigabit zijn.
.
Met een 3/4 PVC pijp kan je makkelijk inderdaad 2 UTP kabels trekken, deze pijp is dikker, ik heb alleen 1/2 PVC pijp wat een stukje dunner is... Twee dunne kabels zou wel lukken, maar ik verwacht niet dat hier 2 dikkere kabels in gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:50

Metalfreak

Hoije woh!

Dit ja, Ik heb laatst nog ergens een Cat5e kabel naartoe getrokken omdat dat makkelijker was in die situatie en ik die nog had liggen. Ik kan mij geen enkel scenario voorstellen in de komende 10 jaar dat ik op die plek meer van 1Gbit nodig ga hebben.

In de rest van het huis inmiddels wel Cat6, maar ook daar zie ik nergens een use case dat 10Gbit vereist. Je moet ook maar net zin hebben om alle apparatuur weer te vervangen. Mijn NAS heeft ook geen 10Gbit poorten.

Maar hier op Tweakers is het een doodzonde als je niet minimaal Cat6A aanlegt, want "niet toekomstbestendig", maar niemand die dan ook maar kan vertellen wat je er dan mee zou moeten doen.

Overigens is Coax inmiddels wel achterhaald. Ik meen dat Ziggo zelfs op de nieuwe Next mini boxjes ook alleen maar UTP/Wifi gebruikt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:40

Snow_King

Konijn is stoer!

voor de aanleg heb ik wel 3/4 pvc gebruikt. daar kon 2x cat5 + coax(voor sat-tv) doorheen (max lengte 18m)
Laten we 2,5Gb niet vergeten. Die lijkt het eerder voor thuisgebruik te gaan worden.

Ik heb CAT6 in mijn huis liggen en daar moet ook 2,5Gb overheen kunnen.

Tot op heden heb ik al jaren 1Gb netwerken thuis en voorzie ik niet dat ik veel meer nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 16:27
Sissors schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:04:
Als je toch nieuw gaat aanleggen lijkt mij weinig mis met Cat6A, maar ook cat6 gaat tot 55m op 10gbit/s, wat voorlopig echt wel zat is.
Klein puntje hierop is wel, als je SFP+ naar 10Gb UTP converters gebruikt, moet je wel vaak CAT6a gebruiken. CAT6, kan werken, maar wordt vaak niet ondersteund.

Maar persoonlijk zou ik gewoon overal CAT6 naar toe trekken, tenzij je heel gemakkelijk CAT6a kan trekken. Al dit niet lukt, zoals vaak in bestaande PVC pijpjes het geval is, trek dan gewoon CAT6, of ga eventueel voor gewoon CAT5a. Is voor de meeste doeleinden voorlopig nog genoeg, al is CAT6 beter voor de toekomst.

CAT7 zou ik gewoon overslaan en nooit nemen. Is geen echte standaard en zie je eigenlijk nergens echt gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Rolfie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Klein puntje hierop is wel, als je SFP+ naar 10Gb UTP converters gebruikt, moet je wel vaak CAT6a gebruiken. CAT6, kan werken, maar wordt vaak niet ondersteund.

Maar persoonlijk zou ik gewoon overal CAT6 naar toe trekken, tenzij je heel gemakkelijk CAT6a kan trekken. Al dit niet lukt, zoals vaak in bestaande PVC pijpjes het geval is, trek dan gewoon CAT6, of ga eventueel voor gewoon CAT5a. Is voor de meeste doeleinden voorlopig nog genoeg, al is CAT6 beter voor de toekomst.

CAT7 zou ik gewoon overslaan en nooit nemen. Is geen echte standaard en zie je eigenlijk nergens echt gebruikt worden.
Twee kabels gaan niet door die buis heen; als ik nu bij die Coax ook nog een Cat 6 kabel moet trekken, dan lukt me dit denk ik niet met al die bochten. In essentie kan ik dan alleen die Cat6 als combinatiekabel doen met Coax. Of ik kies ervoor om alleen een Cat6a kabel er doorheen te trekken en in de toekomst Coax niet meer te gebruiken. Dat is hetgeen waar ik nu even over twijfel (los dat de dubbele dozen infrezen (voor UTP en Coax) ook nog een punt is)..

Naar mijn kantoor hoeft geen TV kabel te lopen, dus trek ik meteen Cat6a.. maar alles wat naar een TV toe gaat is in principe Cat 6 meer dan voldoende... De vraag is alleen of ik ooit nog Coax zou gebruiken; als ik overstap naar Delta of Caiway dan ga je die Coax niet gebruiken verder en ben je afhankelijk van UTP. Ook bij Ziggo kan ik gaan voor de Next mini en is er een alternatief .... het zou alleen fijn zijn om de interne tuner van een TV te gebruiken bij de extra TV's op de slaapkamers en dat zou een voordeel zijn als ik bij Ziggo of Trined zou blijven.. Lastig.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-05 12:35
Nog een (dure) optie is om UTP te trekken en als er echt coax nodig is aan de slag te gaan met converters. Ze bestaan, of het goed werkt, geen idee :) .

https://www.bol.com/be/nl...ver-utp/9200000045704273/

coax to utp (tv) converter

Beetje rondzoeken op GoT geeft weinig hoop moet ik er wel bij zeggen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig zit mijn zwager met een zelfde situatie. Hij heeft nu coax, krijgt glasvezel maar kabels trekken is een ding - daar zou ook alles er uit moeten / vervangen moeten worden door UTP.
Ik heb hem geadviseerd eerst eens met een setje Hirschmann MoCa te testen. Dan jaag je een ethernetsignaal via UTP aansluiting over bestaande coaxkabel. Dat zou 1Gbit moeten leveren en is uitbreidbaar. Voor thuisgebruik meer dan voldoende.
Zie pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks
Is uitbreidbaar met losse units ook vziw. Kost 100 euro, maar da's nog allicht goedkoper dan een paar 100 meter goede UTP kabel en het trekt een stuk sneller.
Testen kun je het sowieso (WKOA), als het niet werkt stuur je het terug en vervang je alsnog alles door UTP :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-05 15:06
Zelf heb ik miin KPN Arris VIP5202 aangelsoten op een TP-Link switch die ik het tv meubel hangt. Deze switch komt in de meterkast via het patchpaneel weer uit in een andere TP-Link switch.

Twee weken geleden heb ik bij een vriend nieuwe bekabelde aansluitingen gemaakt in heel het huis. Zijn KPN arris VIP 2952 is op eenzelfde manier aangesloten.

Voor mijn moeder heb ik vorige week nieuwe access points opgehangen, hierbij de oude coax verwijderd en nieuwe FTP getrokken. Als zij op haar kamer TV kijkt, kan ze dit nu gemakkelijk casten via haar iPhone en de Ziggo app.

In alle gevallen geen problemen ervaren door het verwijderen van coax, of het plaatsen van switches.

edit: je kan bij Ziggo nu ook de Next Mini krijgen, die sluit je aan op UTP. Ik raad je af om te beginnen met converters van coax naar utp of utp naar coax. Ziet er niet afgewerkt uit, is duur en je loopt in de toekomst bijna zeker tegen een probleem aan met nieuwe functionaliteit o.i.d.

Gewoon UTP/FTP trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Michael van S op 02-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:18
Je zou je af kunnen vragen of je overal nog lineaire tv gaat kijken met in iedere tv een ci+ kaart. Dit is de enige rede did ik kan bedenken om coax aan te leggen.
De meeste nieuwe tv’s hebben WiFi of (100mbit) ethernet waar je NLZIET oid in prima kwaliteit kan kijken (LG/android/Panasonic ondersteunt dit native, rest geen ervaring). Tv’s gebruiken op dit moment 100mbit verbinding full duplex.

Set top boxen kan je vervangen door Apple TV of chromecast stick etc

[ Voor 8% gewijzigd door jpvk007 op 03-05-2022 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Nou... ik heb al het coax uit huis gehaald dit weekend (paar buizen nog over) en overal ligt nu een Cat6a kabel terug; dit ging gelukkig goed door de dunne buizen heen.. Nu kijken welke provider het dan straks wordt..
Pagina: 1