Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelloa
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-09-2024
Wij hebben een nieuw appartement gekocht en waren eerst overtuigd om vloerverwarming te leggen. Na onderzoek te hebben gedaan en ook de kosten in overweging te hebben genomen (via een tweetal offertes circa 5.000 EUR), zijn we nu toch aan het twijfelen. Daarom was ik benieuwd naar jullie ervaring/advies omtrent de vloerverwarming, hieronder een paar details van het appartement:

- Het appartement is circa 140m2
- Stadsverwarming
- 1 verdieping
- In het huidige appartement hebben wij nagenoeg nooit de verwarming aanstaan, het nieuwe appartement is vergelijkbaar qua isolatie

Vraag die wij hebben, graag benieuwd naar jullie advies/feedback:
1. Voor zover onze kennis reikt (google search), zal onze vloerverwarming aangesloten worden (als hoofdverwarming) waar nu de huidige radiatoren op zijn aangesloten. Ik begreep dat je normaliter de vloerverwarming nooit helemaal mag uitzetten. Dus als wij het op een lage temperatuur zouden zetten (16-17-18 graden) zou het nog steeds betekenen dat er dagelijks water wordt gebruikt. Ik was benieuwd hoeveel dit extra zou kosten per maand aan water? Zoals gezegd, zou het natuurlijk heel wat schelen als we de radiatoren enkel aanzetten wanneer het echt koud zou aanvoelen in het appartement.

2. Zijn er daarnaast nog zaken waar wij gebruik van kunnen maken om de temperatuur makkelijk te reguleren (gaat dat dan via zon verdeler?)

3. Op internet lees ik dat je wanneer je een radiator gaat loskoppelen of vloerverwarming gaat leggen je je energieleverancier op de hoogte moet stellen, is werkelijk benodigd of kunnen we hier vanaf zien?

4. Hebben jullie daarnaast zelf nog tips voor wat betreft het leggen van een vloerverwarming in het appartement? Wij dachten eerst dat het mooier zou staan zonder radiatoren, maar als we de oude radiatoren verwijderen en modernere radiatoren installeren, zou dat denk ik ook best mooi kunnen zijn.

Andere tips of vragen zijn tevens welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:58
tip 1 eerst even een waarschuwing. flexibele buis en stadsverwarming zijn geen goede combi.
er moet een tempetuur verlager tussen anders is je buis met 10 jaar stuk.
dit geld met name voor radiatoren. en de toevoer/afvoer naar de vloerverwamings verdeler.
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU en scheelt ook in kosten.

tip 2 en zet er ook wel de juiste verdeler in. er zijn nogal wat verdelers op de markt.
bij stadsverwarming oude principe is een keerklep tussen de aanvoer en retour erg belangrijk.
ga je de stadsverwming ombouwen naar cv temp zoals in het filmpje hierboven dan weet ik even
niet of dit nog geldt. (ik ben alleen een doorgeef luik weet niet alle principes regels etc.)
een rtl ventiel heeft ook nog wel zin jouw geval. kijk even het hele fimpje ter info.
https://www.youtube.com/watch?v=CZAyrSVYaLQ

tip 3 de pompen moet blijven draaien. eventueel pomp schakelaar plaatsen.
deze laat de pomp eens per 24 uur draaien zodat de pomp niet vast komt te zitten.
de toevoer kraan mag je in de zomer gewoon dicht zetten als je kosten wil bespraren.
een centrale kamer thermostaat met zone klep doet immers hetzelfde.

tip 4 vloerverwarming leg je in een slakkenhuis patroon en hoh 10 cm.
en niet al te lange groepen maken. liever wat korte groepen.

vraag is even hoe wil het een ander gaan aansturen bij vloerverwarming.
optie a centrale kamer thermostaat. met een zone klep.
optie b complete zoneregeling. met een zone klep zoals tado of evohome.
(welke alsnog de zoneklep opent/of danfoss 112 amz)

hetzelfde geldt als je voor nieuwe radiatoren gaat hoe wil je het aansturen ?
centrale kamer thermostaat met zoneklep of een zone regeling. zoals tado of evohome.

bij een centrale kamer thermostaat werkt eigenlijk gewoon als een normale cv ketel.
koud dan gaat ie aan warm dan gaat ie weer uit. hoef je minder aan de knoppen te zitten.

reken je radiaoren wel goed uit. dus genoeg vermogen voor de betreffende kamers.
je gaat immers stoken op cv ketel temp 75/65 door de temperatuur menger..
hoe het wattage aan dat staat bij 75/65 graden. (en niet het wattage bij 90/70 staat)
of reken ze een slag groter uit zodat je nog wat lager kan in je aanvoer temp.

voorbeeldt stel je ruimte vraagt normaal 1000 watt. bij 75/65.
je gaat je aanvoer verlagen aanvoer 60 retour 50 kamer tempetuur 20 graden
geven correctie is 1,6 dus dan moet je 1600 watt ophangen.
zie tabel :http://energiepionier.nl/...e-temperatuur-verwarming/

linksom zeg ik gewoon normale bereking aanhouden. rechtsom zeg ik een maatje groter.
het is net wat je ermee wilt bereiken. welke water tempetuur je wilt stoken. etc

daarnaast is ook stookgedrag nog wel een ding. radiatoren kunnen snel opwarmen.
(echter als je 24/7 stookt heb je niet zo,n hoge aanvoer temp nodig. gelijkmatiger etc)
tenzij het vriest dat het kraakt. dan is het wel lekker dat je aanvoer tot 75 graden kan.

maar vloerverwaming moet je 24/7 delfde temperatuur stoken. dat is trage verwarming.

en de vraag vloerverwarming vs radiatoren vs ltv radiatoren is lastig.
die wil ik graag open laten. daar zullen andere wel input voor hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door miciel op 02-05-2022 02:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
miciel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 00:25:
..maar vloerverwaming moet je 24/7 delfde temperatuur stoken. dat is trage verwarming...
Ik pas nachtverlaging toe op mijn voerverwarming, en de politie is nog niet langsgeweest 8)7

Er is geen enkele reden om geen nachtverlaging (of variërende temperatuur) toe te passen met vloerverwarming (en er zijn enkele redenen om het net wél te doen). Wel moet je even zien hoe snel je kan opwarmen met de vloer, en daar rekening mee houden in je programmering van de thermostaat (vb uurtje vroeger beginnen opwarmen 's ochtends zodat het warm is als je opstaat; dat compenseer je doordat je een uurtje vroeger de verwarming uit mag doen omdat de vloer nog een tijdje warmte uitstraalt); een goeie thermostaat kan dat zelf inschatten. En uiteraard ga je niet je huis naar 15°C laten afkoelen, om dan te verwachten dat je 's ochtends op een kwartiertje weer lekker op 22°C staat.
Al verlaag je maar een halve graad:
- je kan ervoor zorgen dat 's ochtends bij het opstaan de badkamer warm is (zonder nachtverlaging kan het zijn dat je net op het koudste punt zit).
- je kan wat spelen met het comfort niveau: als je net van je werk komt, en volop begint te koken en huishouden te doen volstaat 20.5°C (bij ons); het moment dat je stilvalt en nog ff in de zetel zit is het wel fijn om naar 21° te gaan.
- je kan rekening houden met zoninstraling: weet je dat met zon het op een bepaald uur vaak iets te warm wordt, kan je even vooraf al iets verlagen in temperatuur waardoor je minder temperatuurschommelingen hebt.
- Als je naar een warmtepomp en zonnepanelen gaat, kan je wat gaan bufferen: als de zonnepanelen overschot hebben wat warmer gaan, dan is het nog niet koud als de zon onder is. Ook vermijd je zo dat 's nachts de warmtepomp constant draait (typisch buiten wat frisser), en overdag niet als je net electricititeit over hebt (want saldering is niet houdbaar, het net is geen batterij).

Vloerverwarming geeft trouwens veel minder stofcirculatie (warmte door straling, niet door luchtstroom van radiatoren); je hebt meer ruimte aan je muren; en de warmte voelt veel confortabeler aan (je voelt niet dat het verwarmd wordt, het is gewoon comfortabel). Ook kan je vaak op lagere temperatuur stoken waardoor je net wat zuiniger uit bent.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 02-05-2022 12:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mocht je ooit van stadsverarming af willen, is een eigen warmtepompje vaak de enige optie. Dan wil je de vloerverwarming hebben.
Met €0,35/kWh en sCOP4.5 (dat haal je met vloerverwarming) heb je warmte voor €21/GJ. Vul hier je eigen bedragen in :)
Kies dan wel een verdeler die ook geschikt is voor LTV (= instelbaar op niet mengen).
Stoken in een appartement is erg gevoelig voor het gedrag van je (onder)buren, dus ervaringen uit het verleden kunnen misleidend zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.