Druk cv ketel daalt langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 10.967 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetjes
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-05-2022
Hoi,

Wij hebben eind vorig jaar een verbouwing gehad oa vloerverwarming laten plaatsen. Sindsdien is de druk van de cv ketel al 3x langzaam teruggelopen. Het teruglopen gaat steeds langzamer (er zitten steeds meer weken tussen). Onze loodgieter zegt dat het gewoon komt doordat we vele meters vloerverwarming aan hebben laten leggen waardoor er nog steeds lucht in zit. Hij is langs geweest en kon geen lekkage ontdekken.

Ons jaarlijks cv onderhoud door een andere monteur is ook net geweest tijdens pasen. Expansievat overstort en ontluchter waren allemaal in orde.

Ik zie nu de druk weer langzaam afnemen van 1,5 naar 1,3 in twee weken tijd.

Cv is uit 2015.

Denken jullie ook dat dit door de nieuwe vloerverwarming komt of is het onzin wat die loodgieter zegt? Het klopt toch niet dat we in 4 maanden al 3 keer water hebben moeten bijvullen (een paar glazen water).

Groet Leetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 22:03
Het klopt eigenlijk niet maar hier heb ik dezelfde ervaring, weliswaar geen vloerverwarming maar een heel langzame afname van de druk.
Tja, ik heb ook overal gezocht maar als het zo weinig is kan het redelijk onopgemerkt blijven.

Ik hou de druk bij en vul af en toe een heel klein beetje bij.

[ Voor 12% gewijzigd door Leader98 op 01-05-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 19:21

Jan20

CMJJKFE

Als je installatie helemaal leeg is geweest kan het inderdaad kloppen dat je een aantal keren zult moeten ontluchten en bijvullen. Ook bevat nieuw bijgevuld water meer stuurstof dan het doodgeslagen water wat in je CV installatie aanwezig was.

Na mijn verbouwing toen mijn hele cv installatie leeg was heb ik hem ook meerdere keren moeten bijvullen. Ook heb ik een microbel ontluchter (welke je dan hoort als er nog stuurstof in de leiding zit) dan loopt die langzaam iets terug.

Wat je kan doen is de ketel hoog opstoken dan alle verwarmingen ontluchten en daarna kijken of installatie minder snel leegloopt.

Het bijvullen van 2 a 3 keer per jaar van je CV installatie is geen rare situatie elke maand zou inderdaad niet moeten. Mocht er dan toch een kleine lekkage zitten kan je eventueel een lekdetectiebedrijf laten komen maar ik zou het eerst nog een tijdje afwachten. Eventueel de druk wat hoger opvoeren (2 bar? in de plaats van 1.5 loopt die dan sneller leeg?)

Altijd als je de ketel bijvult loopt die in het begin wat leeg (zie bovenstaande punten). Daarom vul ik de CV altijd tot 2 bar en daarna met ontluchten etc loopt die terug tot 1.9 bar ongeveer.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan20 op 01-05-2022 11:42 ]

CMJJKFE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:27
Omdat je zegt dat het steeds langzamer gaat, heb ik het idee dat het wel klopt.
Aanpassingen aan een CV betekent lucht in de leidingen en in het water.
Dat komt er langzaam weer uit.
Voordat alle lucht eruit is, kan je zo 2-3 jaar verder zijn.
Goed in de gaten houden en bijvullen indien nodig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb dezelfde ervaring en ook vloerverwarming gekregen. Zowel boven als beneden de vloer netjes ontlucht maar de druk loopt best hard terug. Heb na een half jaar dat ik hier woon al moeten bijvullen, en nu zie ik de druk weer heel langzaam teruglopen. In m'n oude flat heb ik in 4 jaar 1x hoeven bijvullen maar dat was veel minder oppervlak en geen vloerverwarming, dus dat is wellicht niet helemaal netjes om te vergelijken.

Ook geen idee hoe dit op te lossen, maar je bent in ieder geval niet de enige.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 14:23

pietje63

RTFM

Mijn cv geeft ook een lagere druk aan bij koud dan bij warm water (kan in theorie natuurlijk ook, maar verschil lijkt me te groot).
Zou het kunnen dat bij warmer weer het cv water minder warm is en je daardoor appels met peren vergelijkt?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-06 00:00

TOA

Leetjes schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:01:
Hoi,

Wij hebben eind vorig jaar een verbouwing gehad oa vloerverwarming laten plaatsen. Sindsdien is de druk van de cv ketel al 3x langzaam teruggelopen. Het teruglopen gaat steeds langzamer (er zitten steeds meer weken tussen). Onze loodgieter zegt dat het gewoon komt doordat we vele meters vloerverwarming aan hebben laten leggen waardoor er nog steeds lucht in zit. Hij is langs geweest en kon geen lekkage ontdekken.

Ons jaarlijks cv onderhoud door een andere monteur is ook net geweest tijdens pasen. Expansievat overstort en ontluchter waren allemaal in orde.

Ik zie nu de druk weer langzaam afnemen van 1,5 naar 1,3 in twee weken tijd.

Cv is uit 2015.

Denken jullie ook dat dit door de nieuwe vloerverwarming komt of is het onzin wat die loodgieter zegt? Het klopt toch niet dat we in 4 maanden al 3 keer water hebben moeten bijvullen (een paar glazen water).

Groet Leetjes
Is dit uiteindelijk opgelost geraakt?
Hier hetzelfde probleem. Al een paar keer moeten bijvullen, steeds langzame afname van druk (vloerverwarming ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
pietje63 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:05:
Mijn cv geeft ook een lagere druk aan bij koud dan bij warm water (kan in theorie natuurlijk ook, maar verschil lijkt me te groot).
Zou het kunnen dat bij warmer weer het cv water minder warm is en je daardoor appels met peren vergelijkt?
Dat verklaart niet 4x bijvullen. Als die warm is dan zou de druk hoog genoeg zijn, is het water koud dan zou je dus bijvullen en zou je de volgende keer dat het water koud is voldoende druk moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier graag verder: Druk cv ketel daalt langzaam

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.