TP-link deco M4 i.c.m. Ubee 1318ZG

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:07
Wie kan mij helpen met de aansluiting van een TP-link deco M4 set (3 stations) op een Ubee 1318ZG modem?

Even wat achtergrond
• Ik gebruik al mijn apparaten via WIFI (dus niet via UTP kabels).
• Ik wil de deco M4 ook draadloos aansluiten (behalve de hoofd deco dan). Ik wil in principe geen kabels gaan leggen.
• Ik gebruik VPN en torrents

Dus bijv. welk van de twee wordt de router, wel/geen bridge?
Welke netwerknaam gebruik je dan, die van Ubee of van de Deco?

Alvast dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ubee dus ik neem aan Ziggo?

Altijd de boel in bridge zetten. TP link heeft meer instellingsmogelijkheden en je hebt maar 1 setup waar het mis kan gaan ipv 2.

Bovendien, mocht je ooit van provider wisselen is het een kwestie van ompluggen :)

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 01-05-2022 10:52 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
Ja Ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb diezelfde combi in gebruik. Ubee modem gewoon standaard (niks op aangepast en staat niet in bridge-modus) en de Deco's staan in Access Point modus (wel specifiek ingesteld dus). Werkt prima. Wel wordt geadviseerd om volgens mij niet meerdere Deco's rechtstreeks op het modem aan te sluiten (wel via een switch of doorverbinden). Zie: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/ omdat er anders een netwerk-loop oid kan optreden (zelf geen last van gehad toen ik het wel even op die manier aangesloten had, maar ik zou het wel zo aansluiten als ze adviseren om vreemde problemen te voorkomen).

[edit] Oh, ik zie dat je de deco's ook niet bedraad op elkaar wilt aansluiten. Dan is dat laatste stukje denk ik helemaal niet van toepassing.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 01-05-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
Met de deco’s als access point … heeft je wifi dan de netwerknaam die je bij de installatie van de deco set hebt opgegeven, of krijg je die van de ubee?

[ Voor 180% gewijzigd door Dekkertje op 01-05-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dekkertje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Met de deco’s als access point … heeft je wifi dan de netwerknaam die je bij de installatie van de deco set hebt opgegeven, of krijg je die van de ubee?
Dat kun je uiteraard zelf instellen. Ten eerste heeft die Ubee volgens mij geen wifi (die van mij iig niet, misschien heb ik dan een andere). Toen ik nog wel een modem had met wifi heb ik daarop de wifi uitgezet en op de Deco de wifi naam/wachtwoord/encryptie hetzelfde ingesteld als op het modem. Meeste apparaten pakten dat nieuwe wifi-netwerk toen zonder problemen op (op een paar moest ik het opnieuw instellen, geen idee waar dat precies aan lag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
Voor mij nog steeds niet duidelijk wat nu het beste is in mijn specifieke situatie (alles onbekabeld via wifi):

1) Ubee modem in router mode en deco op AP mode

of

2) Ubee modem in bridge, en deco op router mode

[ Voor 202% gewijzigd door Dekkertje op 01-05-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het boeit niet Zoveel
Makkelijkste is ubee in router modus laten staan en deco in ap mode. Ik bedoel de enige reden dat je in je router moet zijn is portforwarding, hoe vaak js dqat nodig?

Voor van ubee normaal laten is: mocht je een apparaat hebben als nas die je bedraad wilt aansluiten dan kan die direct in de ubee, anders moet die in de deco)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 15:13
Dekkertje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:53:
1) Ubee modem in router mode en deco op AP mode
Ik zou eerst optie 1 werkend krijgen.
Het ziggo modem/router is de verantwoordelijkheid van ziggo. Dat is dus een makkelijke, supported en stabiele basis.
Als je dat werkend hebt en dan nog opties van de deco mist kun je altijd nog naar optie 2 over gaan.

Ik lees ook dat je de decos draadloos aan gaat sluiten.

Lees dan vooral ook de FAQ van @laurens0619
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"
En vergeet ook niet de algemene wijsheid van
@dion_b tav extra stroomkosten omdat je meer nodes nodig hebt
Wifi netwerk upgrade - coverage boven snelheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Idd, een supported situatie behouden is voor mij ook de reden om het ziggo modem/router ongemoeid te laten. Als je problemen hebt met die Deco kun je altijd een pc/laptop rechtstreeks bekabeld op je ziggo-modem aansluiten of een willekeurig andere wireless access point erop aansluiten om de boel weer werkend te krijgen. Als je je modem in bridge-mode laat zetten en zelf voor een router zorgt heb je weer een extra potentiele kink in de kabel. En het in bridge-mode laten zetten is dan wel officieel supported, maar het wijkt wel wat af van de 'standaard'-situatie, waardoor een supportafdeling soms weer langer aan het puzzelen is naar de oorzaak van een probleem. Vooral bij een log bedrijf Ziggo wil je alles zo simpel mogelijk houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
Ik heb de deco set nu helemaal draadloos aangesloten (behalve de hoofd-deco). De deco is n router mode aangesloten op de ubee die ook in router mode staat; dus router achter router. In de ubee heb ik momenteel alleen de hoofd-deco bekabeld aangesloten. Ik verwacht niet dat ik nog andere apparaten bekabeld op de ubee ga aansluiten.

Via de deco app op mijn tablet/mobiel kan ik nu (met de deco in router mode) precies zien welke apparaten er aangesloten zijn, op welk deco station, wat hun activiteit is, en heb ik ouderlijk toezicht met evt te gebruiken profielen (wat wel handig is met jonge kinderen). Ik kan met een druk op de knop bepaalde apparaten zelfs tijdelijk afsluiten van wifi. Ook heb ik inmiddels een gasten netwerk geopend, waarvan ik via dezelfde app ook gedetailleerd inzicht heb. Kortom veel inzicht in mijn wifi netwerk via een gebruiksvriendelijke app. Als ik de deco’s in AP mode zou zetten, dan vrees ik dat mijn inzicht in mijn wifi netwerk verloren gaat.

Nu heb ik wel eens berichten gelezen dat router achter router problemen geeft, maar bij mij werkt het wifi netwerk (vooralsnog) in deze set-up goed en snel. Ik heb overall snelle wifi. Het is een verademing met wat ik eerst had.

Iemand meer die de deco zo heeft geïnstalleerd (router-router)?

Iemand die problemen verwacht met deze router-router set up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Dekkertje in ap mode verlies je alleen parental controls

- router achter router (nat achter nat) geeft alleen problemen met
- dubbele port mappings
- gescheiden netwerken als je spul aan de ubee zou aansluiten

Sommige zeggen dat dubbel nat een doodszonde is. Is overdreven voor de rest merk je er niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
1) is AP mode alleen mogelijk bij bekabelde deco’s? Ik meen dit een keer ergens gelezen te hebben.

2) In welke set-up is de deco m4 set plug-and-play? Is dit alleen bij de door “The Eagle” aangegeven set-up (ubee als bridge, en deco als router)? Ik wil voorkomen dat ik de deco steeds opnieuw moet configureren, bijvoorbeeld als ik in de toekomst weer een nieuw modem krijg, of in geval van stroomuitval.

3) welke set-up werkt het beste voor vpn/torrents (ubee als router, of deco als router)? Ook met het oog op evt. blokkades van sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekkertje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:44:
1) is AP mode alleen mogelijk bij bekabelde deco’s? Ik meen dit een keer ergens gelezen te hebben.
Nee, kan zowel bekabeld als met draadloze backhaul.
2) In welke set-up is de deco m4 set plug-and-play? Is dit alleen bij de door “The Eagle” aangegeven set-up (ubee als bridge, en deco als router)? Ik wil voorkomen dat ik de deco steeds opnieuw moet configureren, bijvoorbeeld als ik in de toekomst weer een nieuw modem krijg, of in geval van stroomuitval.
Stroomuitval zou nooit mogen leiden tot verlies van instellingen. Nieuwe modem zou geen invloed moeten hebben op instellingen Deco. Enige dat daartoe zou mogen leiden is een factory reset van je Deco spullen.
3) welke set-up werkt het beste voor vpn/torrents (ubee als router, of deco als router)? Ook met het oog op evt. blokkades van sites?
Ubee UBC1318 is een door provider redelijk dichtgetimmerd apparaat met weinig instelmogelijkheden, Deco M4 is een door TP-Link opzettelijk nagenoeg helemaal dichtgetimmerd apparaat met vrijwel geen instelmogelijkheden. Geen van beide is geschikt voor betere tweakwerk. Als je een VPN endpoint in je router wilt, heb je een andere categorie apparaat nodig als router, maar dan ga je jezelf een stuk meer in de materie moeten verdoepen om dat rond te krijgen. Ik proef niet echt dat je daar open voor staat. Hou het simpel en doe evt VPN endpoints gewoon op je PC.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 03-05-2022 16:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
@dion_b

Wat voor set-up zou jij adviseren in mijn situatie: Ubee in bridge en deco als router, of Ubee als router en deco als AP? Of beiden als router?

[ Voor 82% gewijzigd door Dekkertje op 03-05-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekkertje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:08:
@dion_b

Wat voor set-up zou jij adviseren in mijn situatie: Ubee in bridge en deco als router, of Ubee als router en deco als AP? Of beiden als router?
Denk eerlijk gezegd dat het erg weinig uitmaakt.

Afweging:
- UBC heeft meer routerfuncties dan Deco, maar niet veel meer, en jij lijkt ze toch niet te gebruiken.
- Deco heeft paar extra toeters en bellen dan UBC (guest network, parental control), maar die lijk je ook niet te gebruiken.
- Als je de UBC als router gebruikt heb je de overige LAN-poorten erop beschikbaar, terwij je die niet kunt gebruiken als je de Deco als router gebruikt. Maar ook daar: als je die niet nodig hebt, maakt het ook niets uit.

Kortom, als het nu al werkt, gewoon laten zoals het is. Heb je nog niets aangesloten, en maken de bovengenoemde zaken niets uit, dan zou ik zelf de UBC laten routeren en de Deco als AP instellen, puur voor geval je ooit die poortjes nodig hebt. Maar dat is een bijzonder lichte voorkeur, ik zie geen enkel doorslaggevende punt hier eigenlijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
dion_b schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:32:
[...]

Kortom, als het nu al werkt, gewoon laten zoals het is. Heb je nog niets aangesloten, en maken de bovengenoemde zaken niets uit, dan zou ik zelf de UBC laten routeren en de Deco als AP instellen, puur voor geval je ooit die poortjes nodig hebt. Maar dat is een bijzonder lichte voorkeur, ik zie geen enkel doorslaggevende punt hier eigenlijk.
Is dat niet simpelweg in mijn huidige router-router set-up in de deco app het schuifje naar ap mode zetten?

Kun je met de deco’s in ap mode nog wel een guest network instellen via de deco app?

[ Voor 9% gewijzigd door Dekkertje op 04-05-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dekkertje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Is dat niet simpelweg in mijn huidige router-router set-up in de deco app het schuifje naar ap mode zetten?

Kun je met de deco’s in ap mode nog wel een guest network instellen via de deco app?
Ja
En
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekkertje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Ja.
Nee, of beter gezegd, het werkt dan niet helemaal hetzelfde meer. Dit is uitgerekend feature waar het wel bij uitmaakt.

In beide modussen kunnen guests draadloos niet bij apparaten op je draadloze netwerk, maar in AP mode heeft Deco niets te zeggen over wat er vervolgens op je bedrade netwerk gebeurt, dus kunnen guests daar wel bij dingen (zoals je router). In router mode heeft Deco controle over gehele LAN en kunnen ze nergens bij behalve internet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@dion_b misschien begrijp ik je niet maar in ap mode met guest wifi kan ik bv niet meer bij mn nas/sonos etc. (Die bedraad zijn verbonden)

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
dion_b schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:57:

In beide modussen kunnen guests draadloos niet bij apparaten op je draadloze netwerk, maar in AP mode heeft Deco niets te zeggen over wat er vervolgens op je bedrade netwerk gebeurt, dus kunnen guests daar wel bij dingen (zoals je router). In router mode heeft Deco controle over gehele LAN en kunnen ze nergens bij behalve internet.
Begrijp dit niet helemaal. Hoe kan je via het wifi guest netwerk dan precies bij mijn router komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dekkertje op 05-05-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekkertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Begrijp dit niet helemaal. Hoe kan je via het wifi guest netwerk dan precies bij mijn router komen?
Op het draadloze stuk heb je AP isolation, waardoor je niet bij andere draadloze apparaten kan, maar bedraad zit je gewoon in zelfde LAN als de rest als de AP niet tegelijk ook router is. Kan zijn dat TP-Link nog een firewall ertussen gooit, maar ik zou het niet vertrouwen als ik de gasten sowieso niet al vertrouw.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
Bedankt iedereen voor de reacties zo ver.

Zit nog met het volgende… Ik moet mijn Philips smart tv vaak opnieuw handmatig verbinden aan de deco wifi, omdat deze na het aanzetten niet automatisch verbindt met het netwerk (blijft offline). Dat deed die bij mijn vorige wifi router wel.

Ik heb eens een opmerking gelezen dat het dan wellicht kan helpen om fast roaming uit te zetten in de app, maar is dat nu juist niet een onderscheidende functie bij de deco?

Iemand een goede oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekkertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Ik heb eens een opmerking gelezen dat het dan wellicht kan helpen om fast roaming uit te zetten in de app, maar is dat nu juist niet een onderscheidende functie bij de deco?

Iemand een goede oplossing?
Als een client device anno 2022 niet overweg kan met 802.11r (fast roaming), dan zou ik persoonlijk de client uitzetten/vervangen.

Dat gezegd, 802.11r zorgt ervoor dat je sneller/naadlozer overschakelt als je client device al zelf gekozen heeft om over te schakelen als je bijv van boven naar beneden loopt. Het doet niets aan de keuze zelf. Met 802.11r gebeurt dat in minsschien 100ms, zonder kan het een seconde duren. Enige toepassing waarbij je dat verschil gaat merken is bellen over WiFi - kans op even een hikje. Meer niet. Je kunt het dus uitzetten zonder dramatisch impact.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1