Wifi netwerk upgrade - coverage boven snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het orienteren op een netwerk-upgrade, met enkele obstakels.

Om de basis-specs even op te sommen:
-4G verbinding met zo'n 120mbit down en 30mbit up
-Huawei B525-65s Modem - elke keer dat ik een ander modem gebruik, heb ik consistent lagere snelheden. (verschillende nieuwere Huawei en ZTE varianten geprobeert)
-GEEN UTP infrastructuur in huis :( en zeer lastig aan te leggen (2000+ euro aan verbouwingen en wand-brekingen nodig)
-Powerline slechte prestaties (20mbit)

Wat ik dus eigenlijk wil, is een zo degelijk mogelijk WIFI netwerk, zonder dat daar kabels aan te pas komen. Snelheid hoeft daarbij absoluut niet boven de 120mbit die de internetverbinding biedt te komen. Bereik is veel belangrijker.

Het huis is zo'n 177m2, en binnenshuis is de wifi verbinding in de meeste gevallen prima. In de hoek waar dat niet zo is, ligt een WRE6505 V2 van Zyxel die de 2,4Ghz repeat. Dit heeft een duidelijke impact op de snelheid.(note: de Zyxel ligt uiteraard daar waar de verbinding en snelheid nog WEL prima zijn. Hij geeft ook aan goed bereik te hebben, toch is er duidelijk vertraging merkbaar)

Is er een degelijke, draadloze, mogelijkeid om de wifi binnenhuis in de dode hoeken te versterken, en daarbij mogelijk ook buiten een extra accesspoint aan te leggen? Naar de buitengevel is evt wel een UTP kabel mogelijk - er ligt daar toevallig een kabelgoot voor een tv-antennte.

Het is prima als het hele netwerk op 2,4Ghz draait. De snelheidswinst van 5 (of tegenwoordig 6Ghz) is voor mij compleet overbodig, en ik geloof dat door EU regels de zendkracht zowiezo overal vrij gelijk is?

Mocht er evt met een custom rom, nog een modem zijn waarmee je de 2,4Ghz zoveel kracht bij kan zetten dat het bereik met een grote marge verbeterd wordt, is dat ook een prima oplossing (ik kon daar op Google niets op vinden)

Ik zie aardig wat oplossingen van TP-Link, Linksys etc voor Mesh netwerken, en vraag me vooral af of de handover daarop draadloos ook goed werkt? Dit is momenteel een aardige valkuil met de Zyxel oplossing

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2022 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
- Niet 2.4 gebruiken dat geeft max 50-80 en veel verstoring
- niet je zyxel wifi versterken
- niet een hard zendende 2.4 kopen, werkt niet
- als je coax hebt moca gebruiken
Anders:
- mesh setje kopen (liefst tri band maar wifi 6 dual band kan ook) waarvan je de eerste node bekabeld aansluit

Hoeveel verdiepingen heb je? Heb je plattegrond?
Meestal red je het wel met 1 node per verdieping plus nog eentje buiten. Kun ne hem wel droog buiten zetten?

X90 is tri band wifi6 maar erg duur
Met een x60 red je het denk ik wel
pricewatch: TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Leed anders ook even deze post voor wat meer info
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 29-04-2022 22:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:54:
- Niet 2.4 gebruiken dat geeft max 50-80 en veel verstoring
- niet je zyxel wifi versterken
- niet een hard zendende 2.4 kopen, werkt niet
- als je coax hebt moca gebruiken
Anders:
- mesh setje kopen (liefst tri band maar wifi 6 dual band kan ook) waarvan je de eerste node bekabeld aansluit

Hoeveel verdiepingen heb je? Heb je plattegrond?
Meestal red je het wel met 1 node per verdieping plus nog eentje buiten. Kun ne hem wel droog buiten zetten?

X90 is tri band wifi6 maar erg duur
Met een x60 red je het denk ik wel
pricewatch: TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Leed anders ook even deze post voor wat meer info
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"
Thanks! Je gelinkte post geeft een hoop nuttige info. Een goede deal op een tri-band scoren lijkt al snel een goed idee.

Wat is overigens de verstoring op 2,4Ghz? Technisch gezien zou daarbij het bereik veruit het beste moeten zijn, of zijn de bij de komst van 5Ghz direct opgehouden nieuwe technieken op 2,4Ghz te implementeren?

Ik heb geen buren en dus ook geen andere netwerken die in de weg zitten. Wel een zooitje IP camera's die verbinden met het 2,4ghz netwerk (en geen 5ghz optie bieden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
@Verwijderd je moet de 2.4 ook beschikbaar laten voor bv ip cameras. Verstoring kan van alles zijn van babyfoons tot deurbellen, magnetrons etc etc

Technisch gezien he je gelijk, hoe lager de frequentie hoe beter de dekking. Dat was vroeger al zo met kpn die op dr 900mhz zat en dutchtone op de 1800. Kpn had veel minder masten nodig voor dezelfde dekking

Lagere frequentie is ook alleen minder bandbreedte wat ook weer te fixen is. Er zit vooral veel non wifi apparatuur op de 2.4 die voor veel verstoring zorgt

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 30-04-2022 07:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij: in 2.4GHz heb je in totale band 80MHz en max 20MHz zinnig per kanaal. In 5GHz heb je 380MHz totaal en max 80MHz zinnig in kanaal. Dus los van interferentie heb je 4x de bandbreedte. Komt bij the laws of physics - je kunt per MHz meer data kwijt op hogere frequenties dan lagere.

Bovendien is er in de 2.4GHz tussen WiFi-n (2009) en WiFi-ax (2021) inderdaad niets doorontwikkeld in 2.4GHz. Dus tenzij je cliënt en AP beide WiFi-6 ondersteunen zit je terug in 2009.

Maar daar is goede reden voor: juist door de eigenschappen van 2.4GHz heeft het weinig zin. Je hebt relatief lange bereik, maar die krijg je niet gratis: de lengte krijg je door hoogte (stabiliteit/performance) in te leveren.

Sowieso is 'bereik' binnenhuis vaak misbegrepen. Over open veld komt 2 4GHz 50% verder dan 5GHz, maar je woont niet in een open veld. Muren en vloeren blokkeren signaal vaak vrijwel volledig, waardoor je dekking alleen door deuropeningen verspreidt. Bij scherpe hoeken wil 5GHz soms zelfs beter dekken dan 2.4GHz, meestal gaat het met 2.4GHz iets beter, maar zeker geen 50% beter, en dat tegen veel lagere performance en stabiliteit. Eigenlijk is het simpel: als je een goede ervaring wilt, zorg voor overal in huis goede (>=-70dBm RSSI) 5GHz dekking.

Exact wat je daarvoor nodig hebt verschilt per woning. In een doorsnee NL eengezinswoning betekent het doorgaans één AP per verdieping, maar aangezien je het over 4G hebt zit je ws in buitenland of verre buitengebied, dus kan het flink anders zijn. Puur aantal m^2 zegt zeer weinig, bouwvorm en -materialen veel meer. Hou er sowieso rekening mee dat als je wireless backhaul ('mesh') wilt, je 50% meer APs nodig hebt voor zelde dekking. Dat kan een dure grap worden, zeker als je stroomkosten meerekent. Ga uit van EUR 50 per AP per jaar tegen huidige (NL) stroomprijzen. Dat keer 5 jaar betekent EUR 250 per apparaat bovenop aanschafprijs. Vijf ipv drie APs kost je dus al gauw EUR 500 extra aan stroom als het beetje fatsoenlijke tri-band apparaten zijn ook nog EUR 125 aanschaf, dus EUR 750 meer dan bedraad over 5 jaar. Reken dat mee in je keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:40:
... In de hoek waar dat niet zo is, ligt een WRE6505 V2 van Zyxel die de 2,4Ghz repeat...
Dat is dus de verkeerde benadering. Je moet zo'n repeater niet plaatsen op het punt waar de wifi ontvangst al slecht is. Je moet een repeater plaatsen op een punt waar de wifi ontvangst goed is en dan zorgen dat het repeater signaal goed op het punt komt waar het originele wifi signaal slecht is. Als je een repeater plaatst op een punt waar de wifi ontvangst slecht is, verplaats je alleen maar het probleem van je client naar de repeater

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:10:
[...]

Dat is dus de verkeerde benadering. Je moet zo'n repeater niet plaatsen op het punt waar de wifi ontvangst al slecht is. Je moet een repeater plaatsen op een punt waar de wifi ontvangst goed is en dan zorgen dat het repeater signaal goed op het punt komt waar het originele wifi signaal slecht is. Als je een repeater plaatst op een punt waar de wifi ontvangst slecht is, verplaats je alleen maar het probleem van je client naar de repeater
Tja, als je maar een deel van mijn zin quote en dan precies commentaar levert dat het deel van de zin die je weggehaald hebt beschrijft, dan weet ik niet wat je precies wilt.
In de hoek waar dat niet zo is, ligt een WRE6505 V2 van Zyxel die de 2,4Ghz repeat. Dit heeft een duidelijke impact op de snelheid.(note: de Zyxel ligt uiteraard daar waar de verbinding en snelheid nog WEL prima zijn. Hij geeft ook aan goed bereik te hebben, toch is er duidelijk vertraging merkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:31:
Komt bij: in 2.4GHz heb je in totale band 80MHz en max 20MHz zinnig per kanaal. In 5GHz heb je 380MHz totaal en max 80MHz zinnig in kanaal. Dus los van interferentie heb je 4x de bandbreedte. Komt bij the laws of physics - je kunt per MHz meer data kwijt op hogere frequenties dan lagere.

Bovendien is er in de 2.4GHz tussen WiFi-n (2009) en WiFi-ax (2021) inderdaad niets doorontwikkeld in 2.4GHz. Dus tenzij je cliënt en AP beide WiFi-6 ondersteunen zit je terug in 2009.

Maar daar is goede reden voor: juist door de eigenschappen van 2.4GHz heeft het weinig zin. Je hebt relatief lange bereik, maar die krijg je niet gratis: de lengte krijg je door hoogte (stabiliteit/performance) in te leveren.

Sowieso is 'bereik' binnenhuis vaak misbegrepen. Over open veld komt 2 4GHz 50% verder dan 5GHz, maar je woont niet in een open veld. Muren en vloeren blokkeren signaal vaak vrijwel volledig, waardoor je dekking alleen door deuropeningen verspreidt. Bij scherpe hoeken wil 5GHz soms zelfs beter dekken dan 2.4GHz, meestal gaat het met 2.4GHz iets beter, maar zeker geen 50% beter, en dat tegen veel lagere performance en stabiliteit. Eigenlijk is het simpel: als je een goede ervaring wilt, zorg voor overal in huis goede (>=-70dBm RSSI) 5GHz dekking.

Exact wat je daarvoor nodig hebt verschilt per woning. In een doorsnee NL eengezinswoning betekent het doorgaans één AP per verdieping, maar aangezien je het over 4G hebt zit je ws in buitenland of verre buitengebied, dus kan het flink anders zijn. Puur aantal m^2 zegt zeer weinig, bouwvorm en -materialen veel meer. Hou er sowieso rekening mee dat als je wireless backhaul ('mesh') wilt, je 50% meer APs nodig hebt voor zelde dekking. Dat kan een dure grap worden, zeker als je stroomkosten meerekent. Ga uit van EUR 50 per AP per jaar tegen huidige (NL) stroomprijzen. Dat keer 5 jaar betekent EUR 250 per apparaat bovenop aanschafprijs. Vijf ipv drie APs kost je dus al gauw EUR 500 extra aan stroom als het beetje fatsoenlijke tri-band apparaten zijn ook nog EUR 125 aanschaf, dus EUR 750 meer dan bedraad over 5 jaar. Reken dat mee in je keuze.
Thanks! Dit icm de info van @laurens0619 heeft me in ieder geval wel overtuigd van de noodzaak van een tri band wifi 6 netwerk.

Ik heb reviews gelezen en de Netgear Orbi's lijken draadloos mesh niet zo leuk te vinden. Google's en TP-Link Deco mesh oplossingen hebben wel goede reviews, ook in draadloos mesh.

Ik ga eens met de telefoon & wifi coverage app de signaalsterkte's meten en identificeren waar de mesh apparaten idealiter moeten komen. En dan voor de tuin toch een kabel naar de gevel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:43:
[...] dan weet ik niet wat je precies wilt...
Dacht ook dat dit topic ging over wat jij wilt en niet over wat ik wil.
Maar als je daar over wilt chagerijnen: :w

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:17:
[...]

Dacht ook dat dit topic ging over wat jij wilt en niet over wat ik wil.
Maar als je daar over wilt chagerijnen: :w
En nog een klein deel doelloze quote. Kan je niet gewoon wegblijven uit dit topic?

Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om nog even een einde te breien aan dit topic, ik heb uitendelijk een Asus Lyra mesh setje gehaald, tri band en 3 devices. Die haalt nu overal in huis (177m2) en in de schuur (140m2) de maximale snelheid die er te behalen is via de 4G connectie.

Daarnaast gaat 'ie ook nog een heel eind de tuin in en beslaat in totaal zo'n 2000m2, verbazingwekkend goed en stabiel (so far)
Pagina: 1