Zijn deze warmtepomp installaties goed voor mijn huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 15:53
Hoi,

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een warmtepomp installatie.
We hebben:
- een vrijstaand huis uit 1971 gekocht in 2018
- Vloer geïsoleerd en vloerverwarming aangebracht (2018)
- tussenvloeren geïsoleerd (2018)
- dak geïsoleerd (2018)
- spouwmuren geïsoleerd (2019)
- triple glas wordt binnenkort overal geïnstalleerd
- zonnepanelen zijn besteld

Beneden hebben we 55m2 vloerverwarming, dat is onze gehele beneden verdieping.
Boven en op zolder hebben we ouderwetse radiatoren. Op dit moment staan ze weinig aan, maar als de kinderen ouder worden zal dat wel veranderen, ze zijn nu 3 en 6.

De badkamer willen we electrisch gaan verwarmen. Hier hebben we een bad en een douche.

Op dit moment is onze gasverbruik ongeveer 1100m3 per jaar (op 19 graden thermometer ingesteld en vvw op 40 graden) en we verbruiken zo'n 4000kwh (incl verwarmen van studeerkamer met electrische verwarming voor thuiswerken)

We hebben nu 2 offertes gekregen, met 2 verschillende installaties.
- Mitsubishi PUHZ-SHW80YA/EHSC-VM2D (17,5k)
- Alpha Innotec 91-1/3 + 185 L (20k+)

Zijn deze installaties inderdaad geschikt voor mijn huis of zou ik ook met een lichtere installatie afkunnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 07:36
Yeetje dit is niet goedkoop. Die dingen hebben ook onderhoud nodig en hoeveel garantie zit er op een 20k installatie?

Ik neem aan dat 20k voor subsidie is of erna? Ik vraag me echt af hoe slim het is om dit soort investeringen te doen. TCO is waarschijnlijk een ramp. Leuk je COP van 4 tov een paar electrische kachels met een COP 1 van de blokker maar ik kan mijn hele huis verwarmen met 100 euro aan Blokker kacheltjes dus dan kan ik 19900 euro verbranden aan COP 1 vs 4. Die Blokker kachel heeft geen onderhoud nodig en gaat niet stuk en zo wel dan heb ik over een paar uur een nieuwe. Een reserve onderdeel uit jouw 20K installatie kost al meer dan 20 jaar aan Blokker kacheltjes.

Als ik de prijzen op Google zie kost die Alpha ongeveer 8K, is die andere 10 dan montage etc? Of is "185l" de bijhorende WPB?

Heb je ook gekeken naar lucht/lucht wp (airco)? Er zitten wel nadelen aan (luchtstroming) maar je bent goedkoper klaar en deze dingen kunnen ook (beter) koelen dan L/W.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
@traders een matige offerte is geen reden om maar cop1 te gaan adviseren... echt klinkklare onzin.

19900 euro aan cop1 is er in 2 à 3 jaar doorheen met huidige prijzen: de woning gebruikt ruim 9000kWh aan gas.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 30-04-2022 07:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
johntyrrell schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:51:
Hoi,

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een warmtepomp installatie.
We hebben:
- een vrijstaand huis uit 1971 gekocht in 2018
- Vloer geïsoleerd en vloerverwarming aangebracht (2018)
- tussenvloeren geïsoleerd (2018)
- dak geïsoleerd (2018)
- spouwmuren geïsoleerd (2019)
- triple glas wordt binnenkort overal geïnstalleerd
- zonnepanelen zijn besteld

Beneden hebben we 55m2 vloerverwarming, dat is onze gehele beneden verdieping.
Boven en op zolder hebben we ouderwetse radiatoren. Op dit moment staan ze weinig aan, maar als de kinderen ouder worden zal dat wel veranderen, ze zijn nu 3 en 6.

De badkamer willen we electrisch gaan verwarmen. Hier hebben we een bad en een douche.

Op dit moment is onze gasverbruik ongeveer 1100m3 per jaar (op 19 graden thermometer ingesteld en vvw op 40 graden) en we verbruiken zo'n 4000kwh (incl verwarmen van studeerkamer met electrische verwarming voor thuiswerken)

We hebben nu 2 offertes gekregen, met 2 verschillende installaties.
- Mitsubishi PUHZ-SHW80YA/EHSC-VM2D (17,5k)
- Alpha Innotec 91-1/3 + 185 L (20k+)

Zijn deze installaties inderdaad geschikt voor mijn huis of zou ik ook met een lichtere installatie afkunnen?
Het beoordelen van jou offertes post je het beste hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
traders schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 05:32:
Yeetje dit is niet goedkoop. Die dingen hebben ook onderhoud nodig en hoeveel garantie zit er op een 20k installatie?

Ik neem aan dat 20k voor subsidie is of erna? Ik vraag me echt af hoe slim het is om dit soort investeringen te doen. TCO is waarschijnlijk een ramp. Leuk je COP van 4 tov een paar electrische kachels met een COP 1 van de blokker maar ik kan mijn hele huis verwarmen met 100 euro aan Blokker kacheltjes dus dan kan ik 19900 euro verbranden aan COP 1 vs 4. Die Blokker kachel heeft geen onderhoud nodig en gaat niet stuk en zo wel dan heb ik over een paar uur een nieuwe. Een reserve onderdeel uit jouw 20K installatie kost al meer dan 20 jaar aan Blokker kacheltjes.

Als ik de prijzen op Google zie kost die Alpha ongeveer 8K, is die andere 10 dan montage etc? Of is "185l" de bijhorende WPB?

Heb je ook gekeken naar lucht/lucht wp (airco)? Er zitten wel nadelen aan (luchtstroming) maar je bent goedkoper klaar en deze dingen kunnen ook (beter) koelen dan L/W.
Dit is dan wel voor subsidie, maar dan blijf ik het nog veel vinden. Blokker kacheltjes is niet echt een alternatief idd.

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of deze installaties echt nodig zijn of dat ik niet sf kan met een lichtere model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
Ronald schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:15:
@traders een matige offerte is geen reden om maar cop1 te gaan adviseren... echt klinkklare onzin.

19900 euro aan cop1 is er in 2 à 3 jaar doorheen met huidige prijzen: de woning gebruikt ruim 9000kWh aan gas.
Hoe kom je aan de 9000kWh? Is dat de 1100m3 x 8 doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Yep, beetje ruw... Matige CV installatie komt niet veel verder, een hele, hele goede misschien boven de 9.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Forum lid koevlaas2 heeft blijkbaar de eer naamgever te zijn van de koevlaas formule: gasverbruik in m³ * 8.5 / 1650 ~= minimum vermogen warmtepomp.

Dat is op basis van gemiddelde prestatie CV en gemiddelde te verwachten draai uren. Dan kom je dus op 6kW.

Maar individuele situaties kunnen verschillen en veel modellen warmtepomp hebben bij verschillende opgegeven vermogens een gelijk minimum wat ook van belang is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@johntyrrell kan je in de documentatie bij de fabrikant de maximale vermogens van die buitenunits opzoeken, bij een luchttemperatuur van -10°C? Dan zie je hoe ver je over de 6 kW gaat :)

Qua boiler kan je al veel input vinden in de gepinde posts in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic in het bijzonder Andrehj in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
Maikie18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:44:
5,5kW zou ik niet aan durven. Stookt nu maar 19 graden en heeft nog een Ta van 40
Die 19 graden is wel een dingetje idd, maar die Ta van 40 is vast niet de gemiddelde Ta over de hele dag. Die kan bij gebruik van een WP makkelijk nog een stuk naar beneden. Die Ta 40 heeft ie hooguit nodig bij een gemiddelde dagtemperatuur van -10.

En er komt nog drievoudig glas, wat een erg grote besparing gaat opleveren.

Maar de SUZ 80 kan ook nog (maar dan wel met hoger minimum vermogen, dus hogere minimum watertemperatuur, dus lager rendement in voor- en naseizoen).
In ieder geval is een 10 kW warmtepomp hier zwaar overdreven en veel te groot. Hoe een installateur zoiets kan aanbevelen bij iemand die slechts 55 m² vloerverwarming heeft is mij een raadsel. Weer typisch een "installateur" die er duidelijk niets van heeft begrepen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:40:
Forum lid koevlaas2 heeft blijkbaar de eer naamgever te zijn van de koevlaas formule: gasverbruik in m³ * 8.5 / 1650 ~= minimum vermogen warmtepomp.
Dat is op basis van gemiddelde prestatie CV en gemiddelde te verwachten draai uren. Dan kom je dus op 6kW.
Nee. De formule van @koevlaas2 is gasverbruik in m³ maal 8 / 1650. Dan kom je op 5.3 kW. Vandaar mijn suggestie van de Mitsubishi SUZ-SWM40VA, die bij -10 nog 5.4 kW levert.
Bovendien wordt de woning met drievoudig glas nog flink zuiniger dan hij nu al is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:55:
[...]

Bovendien wordt de woning met drievoudig glas nog flink zuiniger dan hij nu al is.
Is dat zo? Wat zit er nu in voor glas zou ik dan willen weten.
Is dat enkel of dubbel? Thermopane? Of recenter?
En wat is dan het verschil tussen enkel en dubbel hr++ of drievoudig?
En hoeveel m2 gaat het om?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:50
Het beste advies dat ik je kan geven is dat wat ik hier ook gehad heb; wacht. Wacht en vergaar data. Kijk wat je nieuwe verbruik wordt, niet wat het mogelijk kan zijn. Als je 1-2 jaar hebt bekeken weet je wat je huis nodig heeft na alle aanpassingen. Een warmtepomp te groot plaatsen is dom en vooral erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Tot 1400m3 kan je opvangen met een 5 kW warmtepomp is de ervaring. Wel ook 5 kW bij -7°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
Ronald.42 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:01:
[...]

Is dat zo? Wat zit er nu in voor glas zou ik dan willen weten.
Is dat enkel of dubbel? Thermopane? Of recenter?
En wat is dan het verschil tussen enkel en dubbel hr++ of drievoudig?
En hoeveel m2 gaat het om?
Er zit nu dubbelglas in uit de jaren 90. Ongeveer 30m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
Andrehj schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:51:
[...]

Die 19 graden is wel een dingetje idd, maar die Ta van 40 is vast niet de gemiddelde Ta over de hele dag. Die kan bij gebruik van een WP makkelijk nog een stuk naar beneden. Die Ta 40 heeft ie hooguit nodig bij een gemiddelde dagtemperatuur van -10.

En er komt nog drievoudig glas, wat een erg grote besparing gaat opleveren.

Maar de SUZ 80 kan ook nog (maar dan wel met hoger minimum vermogen, dus hogere minimum watertemperatuur, dus lager rendement in voor- en naseizoen).
In ieder geval is een 10 kW warmtepomp hier zwaar overdreven en veel te groot. Hoe een installateur zoiets kan aanbevelen bij iemand die slechts 55 m² vloerverwarming heeft is mij een raadsel. Weer typisch een "installateur" die er duidelijk niets van heeft begrepen.
Ok, dat klinkt niet goed.
Ik hoor van anderen dat het mogelijk is om via vereniging eigen huis een onafhankelijk adviseur langs te laten komen.
Misschien dat dat een idee is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Wat voor verdeler zit er op de vloerverwarming? Een die deels bij mengt? Waarschijnlijk wel. Hierdoor is de 40 graden aanvoer noodzakelijk om de vloer op een acceptabele temperatuur te krijgen. Met een verdeler zonder bij mengen kun je behoorlijk naar beneden. Ook is de gevraagde temperatuur van de warmtepomp vooral relevant voor de cop en niet het vermogen. Een delta t van 3 graden bij 25 en bij 40 is hetzelfde thermische vermogen, alleen moet er meer electrisch vermogen in door de lagere cop.

Mijn inziens kun je prima de stap zetten. Zou een warmtepomp nemen die aan de koevlaas formule voldoet. Let ook goed op het minimum vermogen aangezien dit waarschijnlijk het grootste probleem wordt ipv het maximum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
WillemSuper schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:34:
Wat voor verdeler zit er op de vloerverwarming? Een die deels bij mengt? Waarschijnlijk wel. Hierdoor is de 40 graden aanvoer noodzakelijk om de vloer op een acceptabele temperatuur te krijgen. Met een verdeler zonder bij mengen kun je behoorlijk naar beneden. Ook is de gevraagde temperatuur van de warmtepomp vooral relevant voor de cop en niet het vermogen. Een delta t van 3 graden bij 25 en bij 40 is hetzelfde thermische vermogen, alleen moet er meer electrisch vermogen in door de lagere cop.

Mijn inziens kun je prima de stap zetten. Zou een warmtepomp nemen die aan de koevlaas formule voldoet. Let ook goed op het minimum vermogen aangezien dit waarschijnlijk het grootste probleem wordt ipv het maximum vermogen.
Bedankt voor je antwoord.
Er zit een verdeler op van het merk Robot. Dit is hij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuND-rDsl2eLBsPNqf6MHAw6g0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtHTKjBnso6txA1d8Vqklzoa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
johntyrrell schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:48:
[Afbeelding]
Die zul je bij de overgang naar een WP moeten vervangen (door een gesloten variant) of ombouwen (naar een gesloten versie), maar ik weet niet of dat laatste bij deze Robot verdelers makkelijk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
johntyrrell schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:48:
[...]

[Afbeelding]
Op de temperatuur meters kun je zien wat de in en uitgaande temperaturen zijn. Dit is alleen met dit weer lastig aangezien je niet voor langere tijd draait. Staan nu ruim onder de 30.
Pagina: 1