Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 08:57
Situatie:

Huidige woning ongeveer 2 jaar geleden aangekocht voor 270K met een resthypotheek van 250K. Huidige waarde (schatting 285-315K). We pakken gemakshalve even 30K ''overwaarde''.

Nieuwbouwwoning: 299K + ruwbouwopties waaronder aanbouw, panelen en schuifpui komt op 340K.

Huidige hypotheekvorm is annuiteit die we gelukkig mee kunnen nemen op 1,3% afgesloten op 20 jaar vast.

Huidige hypotheek kost 900 bruto op een inkomen van 3.9K. 60 euro HRA.

Nieuwe hypotheek kost ??? op een inkomen van 5.6K.

Klopt het dat onze nieuwe hypotheek zo rond de 1.2 1.3K bruto per maand zal zijn? En is dat ook zo als ik die 30K in ga zetten voor die nieuwe hypotheek?

Ik vind op internet weinig tools die mij in staat stellen om dit uit te rekenen op basis van een nieuwe woning die je gaat betrekken vrij op naam.

Redenen van verhuizen is onder andere dat deze woning energieneutraal is, dus de hogere hypotheekkosten pakken wij weer terug met gas, water en licht etc. En procentueel gezien gaan we juist minder betalen, mede door een hoger inkomen. Nu lenen wij tegen een goede 30-35% van het inkomen en straks dus 25%.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-05 08:28
Als de overwaarde niet word gebruikt voor de woning, verlies je over dat bedrag de rente aftrek. Is niet veel met het lage rente percentage, maar toch handig om te weten.
Sluit je naast de bestaande hypotheek een extra hypotheek af, of hoe bekostig je de extra kosten?
Maandlasten hangen natuurlijk af van hoe hoog de hypotheek is, de soort hypotheek en van de bijbehorende rente.

En je hebt al 2 jaar rente aftrek gebruikt, dus de eventuele bestaande leningdelen hebben een maximale looptijd van 28 jaar. Omdat je maximaal 30 jaar recht hebt op renteaftrek.

[ Voor 2% gewijzigd door BadEendTerror op 30-04-2022 17:54 . Reden: Stukje over de renteaftrek stond er verkeerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Het bruto-maandbedrag is vrij eenvoudig te berekenen: https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
BadEendTerror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:09:
Als de overwaarde niet word gebruikt voor de woning, verlies je over dat bedrag de rente aftrek. Is niet veel met het lage rente percentage, maar toch handig om te weten.
Sluit je naast de bestaande hypotheek een extra hypotheek af, of hoe bekostig je de extra kosten?
Maandlasten hangen natuurlijk af van hoe hoog de hypotheek is en van de bijbehorende rente.
En je hebt al 2 jaar rente aftrek gebruikt, dus de eventuele nieuwe leningdelen hebben een maximale looptijd van 28 jaar. Omdat je maximaal 30 jaar recht hebt op renteaftrek.
Hoogstwaarschijnlijk komt er een overbruggingshypotheek aan te pas. Daarbuiten geen extra kosten verwacht ik.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:52
Ik zou wel even het verhaal rond nhg checken
Ik denk dat je oude woning, en rente, nhg was? Als je daar met de nieuwe woning boven zit zou dat invloed kunnen hebben

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
laurens0619 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:36:
Ik zou wel even het verhaal rond nhg checken
Ik denk dat je oude woning, en rente, nhg was? Als je daar met de nieuwe woning boven zit zou dat invloed kunnen hebben
Zit eronder :)

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:16
CryptoNL schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:48:
Situatie:

Huidige woning ongeveer 2 jaar geleden aangekocht voor 270K met een resthypotheek van 250K. Huidige waarde (schatting 285-315K). We pakken gemakshalve even 30K ''overwaarde''.

Nieuwbouwwoning: 299K + ruwbouwopties waaronder aanbouw, panelen en schuifpui komt op 340K.

Huidige hypotheekvorm is annuiteit die we gelukkig mee kunnen nemen op 1,3% afgesloten op 20 jaar vast.

Klopt het dat onze nieuwe hypotheek zo rond de 1.2 1.3K bruto per maand zal zijn? En is dat ook zo als ik die 30K in ga zetten voor die nieuwe hypotheek?

Ik vind op internet weinig tools die mij in staat stellen om dit uit te rekenen op basis van een nieuwe woning die je gaat betrekken vrij op naam.

Redenen van verhuizen is onder andere dat deze woning energieneutraal is, dus de hogere hypotheekkosten pakken wij weer terug met gas, water en licht etc. En procentueel gezien gaan we juist minder betalen, mede door een hoger inkomen. Nu lenen wij tegen een goede 30-35% van het inkomen en straks dus 25%.
Je overwaarde zal vast en meer dan 30k zijn als je 2 jaar geleden een huis hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hypotheekkwesties horen in PFSL. Topic gaat dus daarheen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Nieuwe maandlast zal mede afhankelijk zijn voor het 2e deel van je hypotheek die je moet afsluiten om het "extra" bedrag te beschikbaar te krijgen.

Benodigde hypotheek: 340k
Huidige hypotheek: 250k
Overwaarde: 30k (dan ga je dus uit van een verkoop van 280k)
Nog te financieren: 340k - 250k - 30k = 60k

Voor 60k dien je dus een 2e hypotheek af te sluiten. Afhankelijk van het rentepercentage weet je wat dit gaat kosten. Daar tel je de huidige hypotheeklasten (900 euro bruto) bij op en je weet wat je totaal gaat betalen. Nog even los van alle andere extra kosten (verkoop, notariskosten, etc. etc.) die er boven op komen.

Wil je het helemaal uitgekauwd hebben, ga in gesprek met een hypotheek adviseur. Die kan van alles voor je uitrekenen en inzicht geven bij wat er nog allemaal bij komt kijken.

Want wat ik nu nog mis: je koopt een nieuwbouw, is dit incl of excl een keuken, badkamer, toilet, etc. Daarnaast zal je ook nog "aankleding" moeten doen, denk aan je muren (stucwerk, verf, renovlies), je vloer (laminaat, tegelvloer, etc.), trap (verven of bekleden), wellicht wat nieuwe meubels/decoratie, etc.
Dit gaat al gauw wat extra eurootjes kosten, die je nu nog niet hebt meegenomen. Zeker als de keuken en badkamer er niet bij zitten, dan kan er al gauw enkele (tien)duizenden euro's bij komen. Ook zal je nog met verkoopkosten van je huidige woning te maken krijgen, kosten voor het kopen van de nieuwe woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BadEendTerror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:09:
En je hebt al 2 jaar rente aftrek gebruikt, dus de eventuele nieuwe leningdelen hebben een maximale looptijd van 28 jaar. Omdat je maximaal 30 jaar recht hebt op renteaftrek.
Dat klopt toch niet? Extra leningdelen of hypotheken gelden gewoon weer voor 30 jaar.

Voor het bedrag uit het originele leningdeel geldt uiteraard dat er nog "slechts" 28 jaar renteaftrek mogelijk is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Zelf gebruik ik nog wel eens www.ikbenfrits.nl/verhuizen/. Uiteraard blijft het een online tool, dus niet op de euro nauwkeurig maar je krijg wel een goed beeld, ook m.b.t. je overbrugging. Ook von is in te voeren (nieuwbouw).

[ Voor 44% gewijzigd door Cheesy op 29-04-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
BastaRhymez schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:53:
Nieuwe maandlast zal mede afhankelijk zijn voor het 2e deel van je hypotheek die je moet afsluiten om het "extra" bedrag te beschikbaar te krijgen.

Benodigde hypotheek: 340k
Huidige hypotheek: 250k
Overwaarde: 30k (dan ga je dus uit van een verkoop van 280k)
Nog te financieren: 340k - 250k - 30k = 60k

Voor 60k dien je dus een 2e hypotheek af te sluiten. Afhankelijk van het rentepercentage weet je wat dit gaat kosten. Daar tel je de huidige hypotheeklasten (900 euro bruto) bij op en je weet wat je totaal gaat betalen. Nog even los van alle andere extra kosten (verkoop, notariskosten, etc. etc.) die er boven op komen.

Wil je het helemaal uitgekauwd hebben, ga in gesprek met een hypotheek adviseur. Die kan van alles voor je uitrekenen en inzicht geven bij wat er nog allemaal bij komt kijken.

Want wat ik nu nog mis: je koopt een nieuwbouw, is dit incl of excl een keuken, badkamer, toilet, etc. Daarnaast zal je ook nog "aankleding" moeten doen, denk aan je muren (stucwerk, verf, renovlies), je vloer (laminaat, tegelvloer, etc.), trap (verven of bekleden), wellicht wat nieuwe meubels/decoratie, etc.
Dit gaat al gauw wat extra eurootjes kosten, die je nu nog niet hebt meegenomen. Zeker als de keuken en badkamer er niet bij zitten, dan kan er al gauw enkele (tien)duizenden euro's bij komen. Ook zal je nog met verkoopkosten van je huidige woning te maken krijgen, kosten voor het kopen van de nieuwe woning.
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik wil graag weten wat de maandlasten straks worden voor het nieuwe huis. Ik weet dat de overbruggingshypotheek ongeveer 200-300 euro zal zijn. Is de nieuwe hypotheek dan gewoon 900+300?

Dit nieuwbouwproject is all-in dus inclusief keuken, badkamer etc. Eventueel andere keuken gaan we wel doen. Krijgen ongeveer 5k terug voor de keuken die men er standaard inzet etc. Idem voor badkamer tegels die er al inzitten. Meubels etc 0 kosten, die hebben we vorig jaar toevallig nieuw gekocht, idem voor verf etc

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-05 08:28
@Question Mark
Je hebt gelijk, ik zei het verkeerd! Heb het inmiddels aangepast.

[ Voor 20% gewijzigd door BadEendTerror op 30-04-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

CryptoNL schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:40:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie. Ik wil graag weten wat de maandlasten straks worden voor het nieuwe huis. Ik weet dat de overbruggingshypotheek ongeveer 200-300 euro zal zijn. Is de nieuwe hypotheek dan gewoon 900+300?

Dit nieuwbouwproject is all-in dus inclusief keuken, badkamer etc. Eventueel andere keuken gaan we wel doen. Krijgen ongeveer 5k terug voor de keuken die men er standaard inzet etc. Idem voor badkamer tegels die er al inzitten. Meubels etc 0 kosten, die hebben we vorig jaar toevallig nieuw gekocht, idem voor verf etc
Dit hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Wat gebeurt er na de overbrugging? Ga je het gat vullen met een hypotheek of met eigen geld? (Als er een gat is want grote kans dat het wel zal meevallen door hoge overwaarde en heb je met die 299k echt een mooie deal)

Als je een hypotheek nodig hebt om de extra kosten af te dekken heb je als het goed is al een hypotheekofferte aangevraagd, want je weet ook al je kosten van de overbrugging.

Vul je het gat met eigen geld zijn de kosten hetzelfde als je nu betaald. Als je een hypotheek nodig hebt moet je die extra kosten er bovenop nemen.

Stukken makkelijker dan Crypto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:04
CryptoNL schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:40:
[...]

Dit nieuwbouwproject is all-in dus inclusief keuken, badkamer etc. Eventueel andere keuken gaan we wel doen. Krijgen ongeveer 5k terug voor de keuken die men er standaard inzet etc.
Lees over het geld terugkrijgen even goed alle voorwaarden na.

Toen ik mijn nieuwbouw kocht werkt het als volgt:

Keuken was 4500 euro waard als ik bij dezelfde keukenboer een andere keuken uitzocht.

Wanneer ik helemaal naar een andere toko ging kreeg ik maar 2700 euro terug.

Daarnaast omdat je de keuken aanpast krijg je ook nieuwe technische tekening en verplaatsingen van stopcontacten voor je keuken, dit kost allemaal geld.

Ook als je stopcontacten wil laten verplaatsen kost dat geld.
Bij mij was het iets van 120 euro per stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Barrycade schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Dit hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Wat gebeurt er na de overbrugging? Ga je het gat vullen met een hypotheek of met eigen geld? (Als er een gat is want grote kans dat het wel zal meevallen door hoge overwaarde en heb je met die 299k echt een mooie deal)

Als je een hypotheek nodig hebt om de extra kosten af te dekken heb je als het goed is al een hypotheekofferte aangevraagd, want je weet ook al je kosten van de overbrugging.

Vul je het gat met eigen geld zijn de kosten hetzelfde als je nu betaald. Als je een hypotheek nodig hebt moet je die extra kosten er bovenop nemen.

Stukken makkelijker dan Crypto ;)
Waar ik nu vooral mee zit is het volgende:

Verkoop huis 300K (schatting, kan ook hoger zijn). Openstaande hypotheek 250K. Overwaarde 50K.

Nieuw huis kost 300K + 40K meerwerk = 340K

Wij willen geen aankoopkosten (die zijn er wel, maar miniem) uit eigen zak betalen. Ik schat in dat dat maximaal 5K zal zijn? Dus dan blijft er 45K overwaarde over. Daarvan wil ik 20K op de rekening hebben en 25K eventueel pompen in het huis OF 5K daarvan gebruiken ter uitbreiding van zonnepanelen.

Wat zouden dan mijn maandlasten worden met een annuiteitenhypotheek van 1,3% 20 jaar vast?

Huidige hypotheek zit op 840 euro NETTO bij een aanschaf van 270K (huidige woning dus).

* Adviseur is even op vakantie, dus vandaar mijn vragen hier.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou gewoon even een andere adviseur om een verkennend gesprek vragen.
Je overbrugging is vaak 90% van waarde - hypotheeksom, dus je eigen geld zul je toch mee moeten nemen voor de aankoopkosten, omdat je overwaarde pas vrij komt als je je huis verkocht hebt.

Er zijn ook hypotheekvertrekkers die 100% van de geschatte waarde voor overbrugging geven, maar dat limiteert je weer in keuzes.

Voor je nieuwe hypotheekdeel kun je 30 jaar aangaan, of dat matchen met je huidige hypotheek en dat ongeveer 28 jaar maken (of hoe lang je de hypotheek ook al hebt.) Soms kiezen mensen dat om eerder van de hypotheek af te zijn maar ik zou het met de huidige rente niet doen. Je kunt altijd nog zelf aflossen als je dat zou willen.

Alle overwaarde die je niet in je nieuwe huis stopt is een mindering van HRA, hoewel dat niet veel zal zijn. De berekening is net even wat uitgebreider dan wat ik nu even op een kladblokje doe, dus als je huidige adviseur weg is: gewoon een andere adviseur vragen voor een orienterend gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Hann1BaL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:06:
Ik zou gewoon even een andere adviseur om een verkennend gesprek vragen.
Je overbrugging is vaak 90% van waarde - hypotheeksom, dus je eigen geld zul je toch mee moeten nemen voor de aankoopkosten, omdat je overwaarde pas vrij komt als je je huis verkocht hebt.

Er zijn ook hypotheekvertrekkers die 100% van de geschatte waarde voor overbrugging geven, maar dat limiteert je weer in keuzes.

Voor je nieuwe hypotheekdeel kun je 30 jaar aangaan, of dat matchen met je huidige hypotheek en dat ongeveer 28 jaar maken (of hoe lang je de hypotheek ook al hebt.) Soms kiezen mensen dat om eerder van de hypotheek af te zijn maar ik zou het met de huidige rente niet doen. Je kunt altijd nog zelf aflossen als je dat zou willen.

Alle overwaarde die je niet in je nieuwe huis stopt is een mindering van HRA, hoewel dat niet veel zal zijn. De berekening is net even wat uitgebreider dan wat ik nu even op een kladblokje doe, dus als je huidige adviseur weg is: gewoon een andere adviseur vragen voor een orienterend gesprek.
Wij kunnen - gelukkig - de huidige hypotheek meenemen en kunnen tot max 550K gaan in ons budget, maar ik zou die overwaarde voor een klein deel willen gebruiken voor de aankoopkosten. Dat zou toch moeten kunnen, eventueel de adviseur pas laten factureren bij oplevering nieuwe woning (2024 pas), maar de overbrugging gaat al lopen vanaf Augustus 2022 begreep ik.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

CryptoNL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Wij kunnen - gelukkig - de huidige hypotheek meenemen en kunnen tot max 550K gaan in ons budget, maar ik zou die overwaarde voor een klein deel willen gebruiken voor de aankoopkosten. Dat zou toch moeten kunnen, eventueel de adviseur pas laten factureren bij oplevering nieuwe woning (2024 pas), maar de overbrugging gaat al lopen vanaf Augustus 2022 begreep ik.
Dit los je gewoon op door een iets hogere hypotheek te nemen en daaruit wat kosten te betalen en als de overwaarde binnenkomt bij verkoop dit weer af te lossen op je leningdeel. Dat is voor zo ver ik weet (bijna) altijd toegestaan bij de aanbieders. Dan hoef je niet zo te goochelen met rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Hann1BaL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Dit los je gewoon op door een iets hogere hypotheek te nemen en daaruit wat kosten te betalen en als de overwaarde binnenkomt bij verkoop dit weer af te lossen op je leningdeel. Dat is voor zo ver ik weet (bijna) altijd toegestaan bij de aanbieders. Dan hoef je niet zo te goochelen met rekeningen.
Hoe bedoel je hogere hypotheek nemen? Stel je neemt 350K, dan krijg je toch geen 10K gestort? 350K - 340K of juist wel?

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

CryptoNL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Hoe bedoel je hogere hypotheek nemen? Stel je neemt 350K, dan krijg je toch geen 10K gestort? 350K - 340K of juist wel?
Ik neem aan dat je toch wel iets aan eigen geld gaat inbrengen? Of is dat nu net je uitdaging?
(meestal moet je bij nieuwbouw toch nog genoeg doen aan het huis waar je niet altijd je bouwdepot voor mag gebruiken)

Je krijgt nooit het geld gestort nee :)

Als jij voor je nieuwe huis 340k nodig hebt, is dat ook precies wat je gaat lenen?
Hoeveel eigen geld willen jullie gaan inbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Hann1BaL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Ik neem aan dat je toch wel iets aan eigen geld gaat inbrengen? Of is dat nu net je uitdaging?
(meestal moet je bij nieuwbouw toch nog genoeg doen aan het huis waar je niet altijd je bouwdepot voor mag gebruiken)

Je krijgt nooit het geld gestort nee :)

Als jij voor je nieuwe huis 340k nodig hebt, is dat ook precies wat je gaat lenen?
Hoeveel eigen geld willen jullie gaan inbrengen?
We gaan 0 inbrengen. Ik besef mij nu dat dat geen probleem hoeft te zijn, want de oplevering van dit huis kunnen we net voor de oplevering van dat nieuwe huis zetten, zodat we direct die overwaarde kunnen gebruiken.

We hebben zelf verf, meubels etc over (pas aangeschaft namelijk) en het huis word all-in opgeleverd dus inclusief betegeling, keuken, badkamer etc. Er hoeft niets aan het huis te gebeuren in ieder geval.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ok, dus ook vloeren hoeven niet? (Ja tegelvloer en verlijmd PVC mag van het bouwdepot, maar laminaat bijvooorbeeld niet.) Wat vast zit mag in de prijs, wat los zit niet. (Om het even te eenvoudig samen te vatten.)

De rentewijzigingen zijn op dit moment erg onvoorstelbaar, dus berekenen wat de extra kosten zijn ,is lastig, want die zullen niet voor die 1.3% gaan. Je houdt straks een hypotheekdeel van 250k voor 1.3% met de resterende termijn en een aanvullend deel van 90%

Waar je nu gelimiteerd gaat worden in de opties is door het gebrek aan eigen geld, zul je een hypotheekverstrekker moeten kiezen die 100% van de geschatte waarde als overbrugging wilt verschaffen.

Dan krijg je een overbrugging van, even wat getallen noemend:
290k

Nodig: 340k
Additioneel hypotheekdeel vereist tegen huidige rente: 50k
Deze is weer voor 30 jaar vast te stellen.

Dan ga je dus betalen:
Huidige hypotheek
plus
Overbrugging
plus
Nieuw hypotheekdeel lasten, dit zal niet zo veel zijn, want laag bedrag.

Minus wat je op je bouwdepot hebt staan en houdt. Tijdens de bouw ga je dus een groot deel nog niet betalen.

Je kunt overwegen dat nieuwe deel aflossingsvrij te nemen. Mocht je huis voor meer verkopen dan meegenomen in de overbrugging, los je dat weer af op het aflossingsvrije deelm et kortere rentevaste periode. Je houdt je maandlasten lager en als je zelfdiscipline hebt, kun je daarmee dat deel ook zelf aflossen. Of gewoon laten staan.

Je vraag: wat zijn de maandlasten?
Is een vraag die niet te beantwoorden is met de huidige informatie.
Hoe lang moet de hypotheek blijven staan? (30 jaar voor de HRA? of misschien wel net zo lang als het huidige deel?)
Welke rente? Welke rentevaste periode?
Annuitair/Lineair/Aflossingsvrij? En indien gecombineerd, welke combi?

Het is bijna een schuifje die je van links naar rechts kan bewegen. Je kunt alle kanten op: Wil je sneller aflossen? Of wil je nu wat lagere lasten om buffers op te kunnen bouwen?

Kortom: Bel een andere adviseur en ga eens met de beste persoon aan de schuifjes zitten zodat je een idee krijgt. Hier ga je geen eenduidig antwoord vinden, omdat die niet te geven is.

[ Voor 19% gewijzigd door Hann1BaL op 02-05-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Hann1BaL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:59:
Ok, dus ook vloeren hoeven niet? (Ja tegelvloer en verlijmd PVC mag van het bouwdepot, maar laminaat bijvooorbeeld niet.) Wat vast zit mag in de prijs, wat los zit niet. (Om het even te eenvoudig samen te vatten.)

De rentewijzigingen zijn op dit moment erg onvoorstelbaar, dus berekenen wat de extra kosten zijn ,is lastig, want die zullen niet voor die 1.3% gaan. Je houdt straks een hypotheekdeel van 250k voor 1.3% met de resterende termijn en een aanvullend deel van 90%

Waar je nu gelimiteerd gaat worden in de opties is door het gebrek aan eigen geld, zul je een hypotheekverstrekker moeten kiezen die 100% van de geschatte waarde als overbrugging wilt verschaffen.

Dan krijg je een overbrugging van, even wat getallen noemend:
290k

Nodig: 340k
Additioneel hypotheekdeel vereist tegen huidige rente: 50k
Deze is weer voor 30 jaar vast te stellen.

Dan ga je dus betalen:
Huidige hypotheek
plus
Overbrugging
plus
Nieuw hypotheekdeel lasten, dit zal niet zo veel zijn, want laag bedrag.

Minus wat je op je bouwdepot hebt staan en houdt. Tijdens de bouw ga je dus een groot deel nog niet betalen.

Je kunt overwegen dat nieuwe deel aflossingsvrij te nemen. Mocht je huis voor meer verkopen dan meegenomen in de overbrugging, los je dat weer af op het aflossingsvrije deelm et kortere rentevaste periode. Je houdt je maandlasten lager en als je zelfdiscipline hebt, kun je daarmee dat deel ook zelf aflossen. Of gewoon laten staan.

Je vraag: wat zijn de maandlasten?
Is een vraag die niet te beantwoorden is met de huidige informatie.
Hoe lang moet de hypotheek blijven staan? (30 jaar voor de HRA? of misschien wel net zo lang als het huidige deel?)
Welke rente? Welke rentevaste periode?
Annuitair/Lineair/Aflossingsvrij? En indien gecombineerd, welke combi?

Het is bijna een schuifje die je van links naar rechts kan bewegen. Je kunt alle kanten op: Wil je sneller aflossen? Of wil je nu wat lagere lasten om buffers op te kunnen bouwen?

Kortom: Bel een andere adviseur en ga eens met de beste persoon aan de schuifjes zitten zodat je een idee krijgt. Hier ga je geen eenduidig antwoord vinden, omdat die niet te geven is.
Vloeren ook niet nee. Huis komt inclusief vloerverwarming en eventueel kunnen we een andere kleur etc kiezen, maar daar is wel wat geld voor uiteraard. Dank voor je heldere uitleg

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Vergeet je dubbele lasten niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wellicht sta ik op verkeerde voet door je nickname maar lijkt alsof je er niet zo veel kaas van gegeten hebt.

Dus adviseur is geen gek idee.

Maar realiseer je je dat de bouw van een nieuwbouw huis meestal minimaal een jaar duurt en dat je dan al ongeveer 1/3e (de grond) meteen gaat betalen? En langzaam aan naar de max van de aanschafwaarde. Dit doe je vanuit een bouwdepot.

Dus je zal dus gedurende minimaal een jaar bijna dubbele hypotheekkosten hebben.

Door je posts lijkt het er op dat je weinig buffer hebt (wederom in tegenspraak met je nickname) dan is het mooi als er voor 299k een turn key nieuwbouw 0 op de meter huis met zelfs vloerbedekking en wandbekleding voor je klaar komt staan, waar in hemelsnaam is dat heden ten dage mogelijk in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Barrycade schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:35:
Wellicht sta ik op verkeerde voet door je nickname maar lijkt alsof je er niet zo veel kaas van gegeten hebt.

Dus adviseur is geen gek idee.

Maar realiseer je je dat de bouw van een nieuwbouw huis meestal minimaal een jaar duurt en dat je dan al ongeveer 1/3e (de grond) meteen gaat betalen? En langzaam aan naar de max van de aanschafwaarde. Dit doe je vanuit een bouwdepot.

Dus je zal dus gedurende minimaal een jaar bijna dubbele hypotheekkosten hebben.

Door je posts lijkt het er op dat je weinig buffer hebt (wederom in tegenspraak met je nickname) dan is het mooi als er voor 299k een turn key nieuwbouw 0 op de meter huis met zelfs vloerbedekking en wandbekleding voor je klaar komt staan, waar in hemelsnaam is dat heden ten dage mogelijk in Nederland?
Het zijn geen dubbele lasten als in x 2 natuurlijk. Wat ik begreep komt er 300€ p maand bij tot de bouw af is. Dat redden wij prima (6k salaris). Dit is in het zuiden van Nederland en we moeten niet doen alsof 299k goedkoop is. Nog steeds schandalig duur. We moeten de huidige markt niet normaliseren ;) Het is trouwens 340k inclusief meerwerk.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 09:25
Waar het huis staat en of de prijs reëel is lijkt me niet relevant. Of TS eigen geld heeft ook niet, voor deze rekensom. Maar je weet wat je nu betaalt voor 250k tegen 1.3%. je hebt straks 90k (of minder, als je overwaarde gebruikt) extra nodig voor aanschaf nieuwe woning tegen X% rente.

Als je al in gesprek bent met een hypotheekverstrekker weet je vast wat de huidige rentes zijn voor 20 jaar vast (ik niet). Dan is het toch simpel, 90k hypotheek tegen X rente. Of 50k hypotheek tegen X rente als je toch 40k overwaarde gaat gebruiken om af te lossen.

Overwaarde op je rekening houden klinkt leuk, kan je het in crypto pompen ;-), maar kost je wel hypotheekrenteaftrek voor dat bedrag.
Zie onderstaande quote, uitgebreide toelichting op site eigenhuis.
"Blijft er na de aflossing nog overwaarde over? Dan doe je er goed aan met dit bedrag de hypotheek op je nieuwe woning te verlagen. Anders heb je voor dat gedeelte geen recht op renteaftrek."

Op die site van eigenhuis staat overigens dat geldverstrekkers verlangen dat je met je overwaarde eerst het overbruggingskrediet aflost. Zou dus daar vooral bij je contactpersoon vragen of het überhaupt mogelijk is je overwaarde, of een bepaald gedeelte daarvan, op je rekening te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door rvrrr op 03-05-2022 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@CryptoNL Ik zou je echt willen aanraden om met een hypotheekadviseur (desnoods een andere) in gesprek te gaan. Je casus is redelijk specifiek en je komt gedurende de tijd met steeds meer en nieuwe informatie (initiële vraag: wat worden ongeveer de nieuwe hypotheeklasten met uitgangspunt x, y en z. Later wil je de aankoopkosten niet uit eigen zak betalen en afsluitend wil je helemaal geen eigen geld inleggen).

Als je geen eigen geld wilt inleggen en alle kosten uit je overwaarde wilt gaan halen, dan verlies je sowieso een stuk hypotheekrente aftrek. Alle bijkomende kosten (verkoop huidige woning, advies- en afsluitkosten nieuwe woning, taxatie- en notariskosten, verhuizing, etc.) kunnen geen onderdeel zijn van de hypotheek. Als je die dus uit je overwaarde haalt, verlies je over dat gedeelte de hypotheekrente aftrek.

Ook zal je op zoek moeten naar een aanbieder die 100% overbrugging aan jou wilt geven. Want kennelijk wil / heb je 100% van je overwaarde nodig. Houdt er wel rekening mee, dat een overbruggingshypotheek niks anders is dan een "tijdelijke hypotheek" ter hoogte van je overwaarde.
Vergeet ook niet dat je straks (tot 2024) dubbele maandlasten voor je kiezen krijgt. Je huidige hypotheek zal door blijven lopen tot het moment van de passeerdatum van de verkoop. Tegelijkertijd zal je de hypotheek op de nieuwe woning zich gaan opbouwen. Het zal "laag" beginnen, maar uiteindelijk eindigen in een hypotheek van 100%. Daarnaast ga ik er niet van uit dat je op één dag gaat gokken qua overdracht (van beide woningen). Je zal dus vermoedelijk minimaal een maand overlap hebben met twee woningen (of ga je er op gokken dat je nieuw te bouwen woning geen vertraging oploopt? Zo ja, wat is je back up plan als er toch wel vertraging ontstaat en je de huidige woning noodgedwongen uit moet?). Dat is wel iets meer dan 300 euro (bruto) per maand waar jij van uit gaat.

Dat je 6k salaris krijgt, doet er niks aan af. Twee hypotheken tikt lekker aan. Je ene hypotheek is al 900 euro, je nieuwe hypotheek zal nog wat duurder worden (ik vermoed 1.200 euro aangezien je denkt dat het 300 euro meer gaat kosten). Je betaalt straks dus 2.100 (900 + 1.200) euro aan hypotheeklasten. Ook met 6k salaris hakt dat er redelijk in, zeker als het salaris bruto is.

Overigens vind ik het ook redelijk naïef om te denken dat je helemaal geen extra kosten gaat hebben aan een nieuwbouwwoning. Ja, je kan dan wel wat potten verf hebben (vergeet niet: je gaat pas 2024 over, dus die verf die je NU hebt is straks al weer 2 jaar oud), maar is het ook genoeg verf? Wat als je straks net wat vierkante metertjes te kort komt? Kan je dezelfde (2+ jaar oude verf) nog verkrijgen?
En heb je bij een TurnKey oplevering ook de gewenste raamdecoratie, een ingerichte tuin, etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

FreakNL

Well do ya punk?

Hij wil niks zelf inbrengen. En heeft een overwaarde van 30k.

Dan is het toch heul erg simpel? Die 30k overwaarde laat je uitbetalen bij verkoop huis en gebruik je voor de kosten.

Berekening:

340k totaal nodig

250k loopt al, 900 bruto
90k bijlenen, 2 hypotheekdelen , 1 van 30k zonder recht op HRA en 1 van 60k met recht HRA

30k overwaarde steek je in je zak en betaal je dingen van.

90k bijlenen kost je 356 bruto bij 2.5% rente.

Dus je totale bruto lasten worden 900+356.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
BastaRhymez schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:19:
@CryptoNL Ik zou je echt willen aanraden om met een hypotheekadviseur (desnoods een andere) in gesprek te gaan. Je casus is redelijk specifiek en je komt gedurende de tijd met steeds meer en nieuwe informatie (initiële vraag: wat worden ongeveer de nieuwe hypotheeklasten met uitgangspunt x, y en z. Later wil je de aankoopkosten niet uit eigen zak betalen en afsluitend wil je helemaal geen eigen geld inleggen).

Als je geen eigen geld wilt inleggen en alle kosten uit je overwaarde wilt gaan halen, dan verlies je sowieso een stuk hypotheekrente aftrek. Alle bijkomende kosten (verkoop huidige woning, advies- en afsluitkosten nieuwe woning, taxatie- en notariskosten, verhuizing, etc.) kunnen geen onderdeel zijn van de hypotheek. Als je die dus uit je overwaarde haalt, verlies je over dat gedeelte de hypotheekrente aftrek.

Ook zal je op zoek moeten naar een aanbieder die 100% overbrugging aan jou wilt geven. Want kennelijk wil / heb je 100% van je overwaarde nodig. Houdt er wel rekening mee, dat een overbruggingshypotheek niks anders is dan een "tijdelijke hypotheek" ter hoogte van je overwaarde.
Vergeet ook niet dat je straks (tot 2024) dubbele maandlasten voor je kiezen krijgt. Je huidige hypotheek zal door blijven lopen tot het moment van de passeerdatum van de verkoop. Tegelijkertijd zal je de hypotheek op de nieuwe woning zich gaan opbouwen. Het zal "laag" beginnen, maar uiteindelijk eindigen in een hypotheek van 100%. Daarnaast ga ik er niet van uit dat je op één dag gaat gokken qua overdracht (van beide woningen). Je zal dus vermoedelijk minimaal een maand overlap hebben met twee woningen (of ga je er op gokken dat je nieuw te bouwen woning geen vertraging oploopt? Zo ja, wat is je back up plan als er toch wel vertraging ontstaat en je de huidige woning noodgedwongen uit moet?). Dat is wel iets meer dan 300 euro (bruto) per maand waar jij van uit gaat.

Dat je 6k salaris krijgt, doet er niks aan af. Twee hypotheken tikt lekker aan. Je ene hypotheek is al 900 euro, je nieuwe hypotheek zal nog wat duurder worden (ik vermoed 1.200 euro aangezien je denkt dat het 300 euro meer gaat kosten). Je betaalt straks dus 2.100 (900 + 1.200) euro aan hypotheeklasten. Ook met 6k salaris hakt dat er redelijk in, zeker als het salaris bruto is.

Overigens vind ik het ook redelijk naïef om te denken dat je helemaal geen extra kosten gaat hebben aan een nieuwbouwwoning. Ja, je kan dan wel wat potten verf hebben (vergeet niet: je gaat pas 2024 over, dus die verf die je NU hebt is straks al weer 2 jaar oud), maar is het ook genoeg verf? Wat als je straks net wat vierkante metertjes te kort komt? Kan je dezelfde (2+ jaar oude verf) nog verkrijgen?
En heb je bij een TurnKey oplevering ook de gewenste raamdecoratie, een ingerichte tuin, etc.?
Dank voor je uitgebreide reactie. Hoe kom je erbij dat je 2 hypotheken gaat hebben? Tot aan de oplevering betaal je 1/3de van de hypotheek. Dat is namelijk voor de grond waarop het huis gebouwd zal gaan worden. Dat zou ongeveer 300 euro zijn uit mijn hoofd. Dus dan is het 900 + 300, correct me if im wrong ;)

Salaris is netto btw. Ons verzamelinkomen zo gezegd.

@FreakNL Thanks voor je berekening. De overwaarde zal een stuk meer zijn. 50-75K is de verwachting. 300k is de minimale verkoopprijs met een hypotheek van 250k op dit moment.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:55:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. Hoe kom je erbij dat je 2 hypotheken gaat hebben? Tot aan de oplevering betaal je 1/3de van de hypotheek. Dat is namelijk voor de grond waarop het huis gebouwd zal gaan worden. Dat zou ongeveer 300 euro zijn uit mijn hoofd. Dus dan is het 900 + 300, correct me if im wrong ;)

@FreakNL Thanks voor je berekening. De overwaarde zal een stuk meer zijn. 50-75K is de verwachting. 300k is de minimale verkoopprijs met een hypotheek van 250k op dit moment.
Ik moet de eerste bouwer nog tegenkomen die maar 1/3 van de prijs wil hebben tot voor de oplevering.
Bij nieuwbouwprojecten betaal je bij overdracht de grond en daarna vastgestelde termijnen voor en percentage van het huis, vaak in 8-10 delen. Dus bijv ruwbouw beneden verdieping klaar als fase etc. Net voor de oplevering heb je dus waarschijnlijk al bijna 90% betaald van het huis + de grond. Totaal meer dan 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

van Vereniging Eigen Huis:
Hypotheekrente tijdens de bouw
Bij nieuwbouw werken geldverstrekkers met een bouwdepot, een soort rekening waarop een deel van de hypotheek wordt gestort. Hieruit betaal je de bouwer in termijnen. Over de hypotheek betaal je rente, over het saldo van het bouwdepot krijg je rente. Meestal ontvang je dezelfde rente als de rente die je betaald. In het begin vallen de betaalde en ontvangen rente grotendeels tegen elkaar weg. omdat je uit het bouwdepot de facturen van de bouwer betaalt, raakt het depot steeds leger en krijg je steeds minder rente; je maandlasten stijgen dus naarmate de bouw vordert.

Je bent wel opportunistisch aan het kijken naar de mogelijke kosten (2e hypotheek mogelijk te laag inschatten, overwaarde mogelijk te hoog), ga er gewoon eens voor zitten en kijk (beter: laat je adviseren) wat het écht kost, dat kan echt een boel ellende verderop in het traject schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 18:13

Rmg

Question Mark schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:27:
[...]

Dat klopt toch niet? Extra leningdelen of hypotheken gelden gewoon weer voor 30 jaar.
Is een keuze, wij hebben 2 leningdelen, 1 waarop ik al 7 jaar hra had gehad en een nieuw deel van mn vrouw. "Haar" deel loopt 30 jaar, mijn deel loopt 23 jaar. Scheelde een klein beetje rentje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Hann1BaL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:01:
[...]

Ik moet de eerste bouwer nog tegenkomen die maar 1/3 van de prijs wil hebben tot voor de oplevering.
Bij nieuwbouwprojecten betaal je bij overdracht de grond en daarna vastgestelde termijnen voor en percentage van het huis, vaak in 8-10 delen. Dus bijv ruwbouw beneden verdieping klaar als fase etc. Net voor de oplevering heb je dus waarschijnlijk al bijna 90% betaald van het huis + de grond. Totaal meer dan 90%.
Aha op die fiets, maar het hele huis betalen in amper 2 jaar dat lijkt mij redelijk sterk. Ook met dubbele lasten haal je dat bij lange na niet. Bedoel je niet wat anders?

@dyrc Thanks helder. Ben wel benieuwd wanneer je dan overgaat van het betalen van de bouwgrond naar de volledige hypotheek. Ik weet dat je gaat betalen vanaf Augustus DIT jaar.

Overwaarde schatten we te laag in volgens makelaar (die ik sprak voor zijn vakantie). Er staat hier al maanden niets te koop, gewilde wijk etc.

[ Voor 7% gewijzigd door CryptoNL op 03-05-2022 09:06 ]

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Aha op die fiets, maar het hele huis betalen in amper 2 jaar dat lijkt mij redelijk sterk. Ook met dubbele lasten haal je dat bij lange na niet. Bedoel je niet wat anders?

@dyrc Thanks helder. Ben wel benieuwd wanneer je dan overgaat van het betalen van de bouwgrond naar de volledige hypotheek. Ik weet dat je gaat betalen vanaf Augustus DIT jaar.

Overwaarde schatten we te laag in volgens makelaar (die ik sprak voor zijn vakantie). Er staat hier al maanden niets te koop, gewilde wijk etc.
Wat hij zegt klopt in 99% van de gevallen. Stel een nieuwbouwwoning kost 400k. Ongeveer de helft daarvan zijn bijvoorbeeld de grondkosten, dat is al 200k die betaald wordt vanuit de hypotheek. Die 200k alleen al is dus na (dacht ik) ondertekening van de hypotheek bij de notaris betaald door de hypotheekverstrekker.
Vervolgens heb je het bouwdepot, stel 200k in dit geval. Voor elke fase van de bouw van het huis, gaat de aannemer jou facturen sturen, zoals contractueel is overeengekomen. Bijvoorbeeld ruwe eerste vloer, dat kan 10% zijn. Gedurende de bouwperiode, voor het gemak even 2 jaar, krijg je een aantal van die facturen. Net voor oplevering van het gebouw heeft de aannemer minimaal 75% van de 200k voor de bouw van het gebouw geïncasseerd. Zeker niet 1/3, kan me niet voorstellen dat een bouwcombinatie daarmee akkoord gaat, dat ze zoveel gaan voorfinancieren. Al helemaal niet in deze tijden met enorm stijgende kosten in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Overbrugging etc heb ik geen verstand van..

Maar uiteindelijke situatie is vrij simpel te berekenen. Uitgaande van een overwaarde van 75k waar je 35k van in eigen zak wilt steken;

340k totaal nodig. Na inbrengen 40k (75-35k) nog 300k nodig.

Hypotheek1; 250k 900 bruto
Hypotheek2: 35k, geen recht op HRA
Hypotheek3: 15k, wel recht op HRA

50k (35+15) bijlenen tegen 2.5% kost 198 per maand bruto

Totale lasten = 900 + 198 = 1098 bruto.

Dit is allemaal vrij makkelijk te berekenen op:
https://www.berekenhet.nl...-maandlasten.html#calctop

Je kunt hypotheek 2 en 3 natuurlijk ook gewoon samenvoegen tot 1 hypotheek, maar als jij een deel van de overwaarde in eigen zak steekt is het wellicht handig om voor precies dat bedrag (wat je in eigen zakt steeks) een aparte hypotheek af te sluiten. Dat kost meestal niks extra's en dat is handig en helder bij belastingaangifte (HRA)...

Disclaimer:
Let op, ik ga er nu vanuit dat je die 35k overwaarde (die je in je eigen zakt steekt) niet besteed aan woningverbetering dus geen recht op HRA. Als je daar echter (bijvoorbeeld) zonnepanelen van koopt mag je weer wel aftrekken.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Laatst online: 20:56
Trishul schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Wat hij zegt klopt in 99% van de gevallen. Stel een nieuwbouwwoning kost 400k. Ongeveer de helft daarvan zijn bijvoorbeeld de grondkosten, dat is al 200k die betaald wordt vanuit de hypotheek. Die 200k alleen al is dus na (dacht ik) ondertekening van de hypotheek bij de notaris betaald door de hypotheekverstrekker.
Vervolgens heb je het bouwdepot, stel 200k in dit geval. Voor elke fase van de bouw van het huis, gaat de aannemer jou facturen sturen, zoals contractueel is overeengekomen. Bijvoorbeeld ruwe eerste vloer, dat kan 10% zijn. Gedurende de bouwperiode, voor het gemak even 2 jaar, krijg je een aantal van die facturen. Net voor oplevering van het gebouw heeft de aannemer minimaal 75% van de 200k voor de bouw van het gebouw geïncasseerd. Zeker niet 1/3, kan me niet voorstellen dat een bouwcombinatie daarmee akkoord gaat, dat ze zoveel gaan voorfinancieren. Al helemaal niet in deze tijden met enorm stijgende kosten in de bouw.
Daarbij wil ik nog vermelden dat je nogsteeds 2x een hypotheek hebt (de oude en die nieuwe waarvan de oude pas wordt afgelost bij verkoop woning). je zal iedere maand de VOLLEDIGE aflossing van de maand moeten betalen ookal staat dit op een bouwdepot. (want bij aangaan hypotheek moet je die in 30jaar afgesloten hebben.) aan het einde van de maand krijg je geld terug van de rente die je niet hebt uitgegeven. bron: ik zit in hetzelfde schuitje. Dus reken er maar op: iedere maand 2x betalen en dan een deel terug krijgen. Klinkt als hetzelfde maar als het eraf geschreven wordt kan het toch wel auw doen. :+, ik krijg over een paar maanden de sleutel terwijl ik toch al 1,5jaar de extra hypotheek volledig betaal. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
epicfailguy23 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Daarbij wil ik nog vermelden dat je nogsteeds 2x een hypotheek hebt (de oude en die nieuwe waarvan de oude pas wordt afgelost bij verkoop woning). je zal iedere maand de VOLLEDIGE aflossing van de maand moeten betalen ookal staat dit op een bouwdepot. (want bij aangaan hypotheek moet je die in 30jaar afgesloten hebben.) aan het einde van de maand krijg je geld terug van de rente die je niet hebt uitgegeven. bron: ik zit in hetzelfde schuitje. Dus reken er maar op: iedere maand 2x betalen en dan een deel terug krijgen. Klinkt als hetzelfde maar als het eraf geschreven wordt kan het toch wel auw doen. :+, ik krijg over een paar maanden de sleutel terwijl ik toch al 1,5jaar de extra hypotheek volledig betaal. :X
Hoeveel krijg je dan terug procentueel gezien?

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Oh grappig, dan he bik nog een toevoeging ;) Toen ik (in 2015) nog een bouwdepot had (bij BLG) werd dit wel verrekend in 1 afschrijving.
Dus rente, aflossing en depotrente resulteerde in 1 afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:17:
[...]

De depotrente is vaak net zo hoog als (of een fractie lager dan) je hypotheekrente. Effectief betaal je dus alleen hypotheekrente over het bedrag dat aan de bouwer is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Je krijgt de rente terug over het deel wat je nog niet hebt opgenomen. Dus hoeveel hangt volledig af van de termijnen die de bouwer factureerd, snelheid van bouw etc.

Onze bouw duurde een jaar en we zaten al binnen paar maanden op 70% van totale kosten betaald, vanaf dag 1 betaal je volledige aflossing + de rente van wat je reeds van je bouwdepot hebt opgenomen.

Reken er dus maar op dat je vanaf dag 1 1,5 hypotheek hebt en al vrij snel richting de 2 zal gaan.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Osxy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Je krijgt de rente terug over het deel wat je nog niet hebt opgenomen. Dus hoeveel hangt volledig af van de termijnen die de bouwer factureerd, snelheid van bouw etc.

Onze bouw duurde een jaar en we zaten al binnen paar maanden op 70% van totale kosten betaald, vanaf dag 1 betaal je volledige aflossing + de rente van wat je reeds van je bouwdepot hebt opgenomen.

Reken er dus maar op dat je vanaf dag 1 1,5 hypotheek hebt en al vrij snel richting de 2 zal gaan.
Ik kan mijn huidige hypotheek meenemen a 1,3%, maar zou je die ook kunnen uitbreiden naar 340K tegen 1,3%? Dat zou natuurlijk de ideale oplossing zijn :D

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Ik kan mijn huidige hypotheek meenemen a 1,3%, maar zou je die ook kunnen uitbreiden naar 340K tegen 1,3%? Dat zou natuurlijk de ideale oplossing zijn :D
Voor zover ik weet niet, je kan het alleen meenemen met de hoogte van oude hypotheek. Of dit ook lukt in dit scenario met nieuwbouw, bouwdepot etc kan je echt beste aan een adviseur vragen, je verhaal is echt vrij specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
[...]

Wij kregen terug naar de hoeveelheid nog niet betaald was.

Maar voor de +- bedragen:
40% bij aankoop grond: dus 40% meteen rente betalen.
daarna hadden wij over de overige 60% dus voor het huis 10 termijnen.
15% na fundering
10% na eerste verdieping ect. ect.

Dus wij kregen de rente terug van het deel van het bouwdepot dat we nog niet gebruikte.
1,5jaar geleden.
Voorbeeld: hypotheek +-5,5ton hypotheek +- 1700e
in het begin op 3ton bouwdepot 450e terug iedere maand.
nu nog met 1ton 150e iederemaand. maar nogsteeds: hoe mee je betaald hoe mee je aflost.
maar nogsteeds altijd de normale aflossing.
Dus houdt er zeker rekening mee met dubbele lasten.

Daarnaast houdt zeker een hoop rekening met extra kosten: stucadoor + sauzen 5-10k.. upgrade badkamer (want standaard is ruk, zeker als het nieuw is dan toch maar...+10k). Keuken met wat apparaten kan ook zomaar 10-15k kosten. Dan is een waardebon van 5k ineens niet zoveel. Beetje vloer gaat naar 40-60e de meter, incl egaliseren + leggen, ligt er uberhaubt een tuin in? of ga je tegen een zandvlakte kijken? iets met oprit zodat je niet alles steeds naar binnenloopt...
als tip: maar een overzicht met alles wat je kant bedenken, google een middagje naar zoals je het wilt zonder consessies :o , ga dan eens tellen wat je nodig hebt. en dan nog eens 10% op het meerwerk omdat je altijd wat vergeet ;) >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
epicfailguy23 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Wij kregen terug naar de hoeveelheid nog niet betaald was.

Maar voor de +- bedragen:
40% bij aankoop grond: dus 40% meteen rente betalen.
daarna hadden wij over de overige 60% dus voor het huis 10 termijnen.
15% na fundering
10% na eerste verdieping ect. ect.

Dus wij kregen de rente terug van het deel van het bouwdepot dat we nog niet gebruikte.
1,5jaar geleden.
Voorbeeld: hypotheek +-5,5ton hypotheek +- 1700e
in het begin op 3ton bouwdepot 450e terug iedere maand.
nu nog met 1ton 150e iederemaand. maar nogsteeds: hoe mee je betaald hoe mee je aflost.
maar nogsteeds altijd de normale aflossing.
Dus houdt er zeker rekening mee met dubbele lasten.

Daarnaast houdt zeker een hoop rekening met extra kosten: stucadoor + sauzen 5-10k.. upgrade badkamer (want standaard is ruk, zeker als het nieuw is dan toch maar...+10k). Keuken met wat apparaten kan ook zomaar 10-15k kosten. Dan is een waardebon van 5k ineens niet zoveel. Beetje vloer gaat naar 40-60e de meter, incl egaliseren + leggen, ligt er uberhaubt een tuin in? of ga je tegen een zandvlakte kijken? iets met oprit zodat je niet alles steeds naar binnenloopt...
als tip: maar een overzicht met alles wat je kant bedenken, google een middagje naar zoals je het wilt zonder consessies :o , ga dan eens tellen wat je nodig hebt. en dan nog eens 10% op het meerwerk omdat je altijd wat vergeet ;) >:) .
Meerwerk = 40K zie startpost. Stuccen etc hoeft allemaal niet. Dit project wordt all-in opgeleverd oftewel alles inclusief. De meeste nieuwbouwprojecten worden inderdaad kaal opgeleverd, maar dit project dus niet. Tuin etc ligt er ook al. Keuken gaan we aanpassen naar eigen smaak, maar dat valt relatief mee. Badkamer enkel andere tegeltjes. Mochten we de badkamer echt anders willen dan kan dat later ook nog wel.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Situatie:

volgens je eigen berekening zul je een extra hypotheek voor 60K moeten afsluiten (250 is de nu resterende hypotheek die je zegt te kunnen 'meenemen' (al raad ik sterk aan de voorwaarden voor zulk een meeneemregeling goed door te lezen, als dit bv een NHG hypotheek was zal dat waarschijnlijk _niet_ mogelijk zijn ook al kent je hypotheek wel een meeneemregeling, deze geld nl. niet als je risicoklasse verandert) en 30K overwaarde zeg je nu in de nieuwbouwwoning te kunnen steken).

60K lenen zal onder huidige voorwaarden vermoedelijk netto ergens tusen de 230 en 250 euro gaan kosten, die dan bovenop de 900 euro van je bestaande hypotheek komt.

Ik zou wel aanraden dat goed vooraf te laten voorrekenen door een adviseur, ik vermoed dat je sowieso een tussenhypotheek nodig zal hebben voor de kosten van de nieuwbouwwoning zolang de oude woning nog niet verkocht is.
en pas ook op met die meeneemrekening, die zijn vanuit banken eigenlijk vooral bedoeld als verkoopargument dat erop gericht is dat de klanten er geen gebruik van maken, als je bv dat wel wil én de rente is stevig gestegen kan een bank al snel moeilijk gaan doen over bv risicoklassen e.d. (en een NHG-hypotheek meenemen is al sowieso een nono)

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 03-05-2022 11:15 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
RM-rf schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:13:
[...]

volgens je eigen berekening zul je een extra hypotheek voor 60K moeten afsluiten (250 is de nu resterende hypotheek die je zegt te kunnen 'meenemen' (al raad ik sterk aan de voorwaarden voor zulk een meeneemregeling goed door te lezen, als dit bv een NHG hypotheek was zal dat waarschijnlijk _niet_ mogelijk zijn ook al kent je hypotheek wel een meeneemregeling, deze geld nl. niet als je risicoklasse verandert) en 30K overwaarde zeg je nu in de nieuwbouwwoning te kunnen steken).

60K lenen zal onder huidige voorwaarden vermoedelijk netto ergens tusen de 230 en 250 euro gaan kosten, die dan bovenop de 900 euro van je bestaande hypotheek komt.

Ik zou wel aanraden dat goed vooraf te laten voorrekenen door een adviseur, ik vermoed dat je sowieso een tussenhypotheek nodig zal hebben voor de kosten van de nieuwbouwwoning zolang de oude woning nog niet verkocht is.
en pas ook op met die meeneemrekening, die zijn vanuit banken eigenlijk vooral bedoeld als verkoopargument dat erop gericht is dat de klanten er geen gebruik van maken, als je bv dat wel wil én de rente is stevig gestegen kan een bank al snel moeilijk gaan doen over bv risicoklassen e.d. (en een NHG-hypotheek meenemen is al sowieso een nono)
NHG is de huidige hypotheek en die kan ik meenemen (HypoTrust Vrij Leven), maar wel onder bepaalde voorwaarden zoals verkopen binnen x-termijn etc etc. We gaan het zien. Ik ga even een gesprek met de adviseur inplannen in ieder geval.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
[...]

Waarom ik denk dat je twee hypotheken gaat hebben? Je hebt straks (tijdelijk) twee huizen...
Huis 1 (huidige woning) heb je al, daar weet je de lasten van (om en nabij 900 euro)
Huis 2 (nieuwe woning) heb je nog niet. De bouwer gaat die niet "gratis" voor je bouwen, die wilt ook zijn centjes zien. Ik ging hierbij van projectbouw uit, waarbij je een X% voor grond betaald en vervolgens nog voor andere posten/voortgang die wordt gemaakt. Uiteindelijk is ook daar de hypotheek 100%. Nu weet ik niet of je projectbouw hebt of zelfbouw, want bij die laatste zie je inderdaad nog wel eens dat betaling pas -na oplevering- plaats vindt. In dat geval heb je inderdaad geen dubbele lasten (dan zit de bouwrente overigens gewoon in de prijs verwerkt, linksom of rechtsom betaal je er wel voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
BastaRhymez schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Waarom ik denk dat je twee hypotheken gaat hebben? Je hebt straks (tijdelijk) twee huizen...
Huis 1 (huidige woning) heb je al, daar weet je de lasten van (om en nabij 900 euro)
Huis 2 (nieuwe woning) heb je nog niet. De bouwer gaat die niet "gratis" voor je bouwen, die wilt ook zijn centjes zien. Ik ging hierbij van projectbouw uit, waarbij je een X% voor grond betaald en vervolgens nog voor andere posten/voortgang die wordt gemaakt. Uiteindelijk is ook daar de hypotheek 100%. Nu weet ik niet of je projectbouw hebt of zelfbouw, want bij die laatste zie je inderdaad nog wel eens dat betaling pas -na oplevering- plaats vindt. In dat geval heb je inderdaad geen dubbele lasten (dan zit de bouwrente overigens gewoon in de prijs verwerkt, linksom of rechtsom betaal je er wel voor).
Projectbouw in dit geval. Wat ik begreep is dat wij vanaf Augustus dan voor de grond gaan betalen (300 euro ongeveer per maand), maar dan is de vraag nog hoe lang je dat blijft betalen, want ze worden in 2023 al gebouwd. Moet ik het dan zo zien dat je dus tot December bijv 300 euro gaat betalen en vanaf Januari 2023 wat meer?

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Projectbouw in dit geval. Wat ik begreep is dat wij vanaf Augustus dan voor de grond gaan betalen (300 euro ongeveer per maand), maar dan is de vraag nog hoe lang je dat blijft betalen, want ze worden in 2023 al gebouwd. Moet ik het dan zo zien dat je dus tot December bijv 300 euro gaat betalen en vanaf Januari 2023 wat meer?
Weet niet zeker waar die 300 op gebaseerd is maar vrijwel alle projectbouw heeft bouw termijnen. Bij behalen van milestones betaal je x% van de aanneemsom. Dus ja je maand bedrag zal stijgen zodra ze milestones behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:27:
[...]

NHG is de huidige hypotheek en die kan ik meenemen (HypoTrust Vrij Leven), maar wel onder bepaalde voorwaarden zoals verkopen binnen x-termijn etc etc. We gaan het zien. Ik ga even een gesprek met de adviseur inplannen in ieder geval.
van wat ik bij de voorwaarden lees bereken en ze de rente opnieuw, dus krijg je gewoon voor de resterende looptijd een nieuw renteaanbod.
ze geven zelfs aan dat ze alle voorwaarden kunnen wijzigen

https://www.hypotrust.nl/...-Vrij-Leven-Hypotheek.pdf
5. Je wil t de hypotheek meenemen naar een nieuwe woning?
5.1. Hoe werkt de meeneemregeling?
Verkoop je de woning? En wil je een andere woning kopen? Dan kan je de rente en de einddatum van je rentevastperiode
die je op dat moment hebt, meenemen naar je nieuwe woning. Dit heet de ‘meeneemregeling’. Zo werkt het:
 Wil je de hypotheek meenemen naar je nieuwe woning? Stuur ons dan een bericht. Doe dit minimaal 30 dagen voordat
je de oude hypotheek terugbetaalt. Dan heb je daarna 6 maanden de tijd om de hypotheekakte van de hypotheek voor
de nieuwe woning te tekenen. Daarna kan je geen gebruik meer maken van de meeneemregeling.
 Je kan de hypotheek alleen meenemen naar de nieuwe woning als je voldoet aan de voorwaarden die dan gelden. Op
het moment dat je de hypotheek wilt meenemen naar de nieuwe woning, mogen wij de voorwaarden van de hypotheek
veranderen.

(...)

Maak je gebruik van de meeneemregeling? En verandert de risicoklasse? Dan kan de rente ook veranderen. Of dit zo is,
lees je in het hypotheekaanbod
het sterk de vraag welke zin in dit geval een meeneemregeling heeft, de kans is groot dat het zelfs praktischer is een geheel nieuwe hypotheek af te sluiten..
jammer van die 20 jaar rentevast die je voorheen koos (misschien met het idee dat je een meeneemregeling had, dat is de belangrijkste reden waarom aanbieders die graag promoten, echt veel zin heeft het toch meestal niet, maar het zorgt ervoor dat mensen sneller voor een lange rentevaste periode kiezen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Dat staat toch allemaal in je koopovereenkomst? Heb je überhaupt de papieren wel gelezen?
Dus de geschatte bouwaaanvang en bouwtijd de termijnen, de percentages zal er allemaal in staan.

In veel gevallen zeker als ze met modulebouw werken betaal je na grond en vloer bijna meteen bijna de volle klap omdat 1e verdieping en de rest als een soort puzzel in 2 dagen elkaar gezet wordt. Maar dan is de oplevering nog enige maanden verder want de afwerking duurt het langst.

Als je pech hebt krijgen we een koude winter voordat je huis wind en waterdicht is en krijg je vorstverlet.

[ Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 03-05-2022 13:17 . Reden: Autocorrect met een eigen leven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
RM-rf schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:12:
[...]

van wat ik bij de voorwaarden lees bereken en ze de rente opnieuw, dus krijg je gewoon voor de resterende looptijd een nieuw renteaanbod.
ze geven zelfs aan dat ze alle voorwaarden kunnen wijzigen

https://www.hypotrust.nl/...-Vrij-Leven-Hypotheek.pdf

[...]

het sterk de vraag welke zin in dit geval een meeneemregeling heeft, de kans is groot dat het zelfs praktischer is een geheel nieuwe hypotheek af te sluiten..
jammer van die 20 jaar rentevast die je voorheen koos (misschien met het idee dat je een meeneemregeling had, dat is de belangrijkste reden waarom aanbieders die graag promoten, echt veel zin heeft het toch meestal niet, maar het zorgt ervoor dat mensen sneller voor een lange rentevaste periode kiezen)
Ik heb reeds contact met ze gehad en het kan, aldus HypoTrust zelf. Als ik het bovenste stuk van dat citaat lees staat dat er ook letterlijk.

@Barrycade Die hebben we nog niet. Die komt pas in Juni/Juli.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Ik heb reeds contact met ze gehad en het kan, aldus HypoTrust zelf. Als ik het bovenste stuk van dat citaat lees staat dat er ook letterlijk.
lees je ook dat ze de rente gewoon dan kunnen aanpassen/veranderen?

dan neem je de hypotheek zelf wel mee, maar de meerwaarde is niet zo goed als ze de rente én voorwaarden gewoon tusentijds kunnen aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
RM-rf schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:23:
[...]

dan neem je de hypotheek zelf wel mee, maar de meerwaarde is niet zo goed als ze de rente én voorwaarden gewoon tusentijds kunnen aanpassen
Dat zie ik ja. Ze ''kunnen'' dat doen, dat wil niet zeggen dat ze dat gaan doen natuurlijk. Daarom ga ik even in gesprek met de adviseur.

SiberischeHusky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
Het is niet zo dat je vanaf agustus maar 300 euro gaat betalen voor alleen de grond en de rest bij overdracht ineens kunt betalen.

Aangezien je wettelijk verplicht bent je hypotheek in 30 jaar af te lossen, zul je vanaf minuut 1 de volledige aflossing betalen. dus stel je hebt een bruto hypotheeklast van 1200 euro, laten we dan (om het simpel te houden) zeggen dat van die 1200 euro, 900 euro aflossing is en 300 euro rente.

Dit is straks je totale hypotheeklast.

Als je akkoord hebt gegeven bij de notaris (handtekening gezet, huis en grond gekocht, hypotheekakte getekend) dan ga je vanaf dat momen de VOLLEDIGE aflossing betalen + het gedeelte van de rente dat bij de aankoop van de grond hoort, laat zeggen 100 van de 300 euro.

Je zou dan dus vanaf het moment dat je bij de notaris geweest bent 1000 euro per maand gaan betalen aan je 2de hypotheek.

Nu is het zo dat je de bouwer in 99% van de gevallen inderdaad in termijnen moet betalen, dus bijvoorbeeld, 20.000 euro factuur zodra de begane vloer ligt, daarna krijg je bijvoorbeeld weer een factuur van 20k zodra de eerste verdiepingsvloer ligt etc.

Iedere factuur die je betaald hebt komt het rente bedrag van het geld dat je uit je bouwdepot gehaald hebt bij je aflossing van de 2de hypotheek.

Dus hier een voorbeeld van je 2de hypotheek (getallen zijn fictief, gaat om het idee):

- 1 augustus: Notaris tekenen voor huis en hypotheek (gefeliciteerd, je hebt je huis gekocht). vanaf nu betaal je 1000 euro per maand.

- 1 september: Boorpalen geplaatst en fundering ligt, factuur van 25k betalen -> vanaf nu betaal je ongeveer 1020 euro per maand

- 1 oktober: Eerste verdiepingsvloer is geplaatst, factuur van 20k betalen -> vanaf nu betaal je ongeveer 1035 euro per maand.

- 1 januari: Huis is waterdicht, factuur van 30k betalen -> vanaf nu betaal je ongeveer 1060 euro per maand.

Dit blijft oplopen tot 100% van je total bruto hypotheeklast (de 1200 euro van hierboven dus).

Ook blijf je hiernaast de hypotheek van je huidige huis betalen, tot het moment dat je bij de notaris dat huis verkocht hebt waarna je met het geld van de kopers, je huidige hypotheek kunt aflossen. waardoor je vanaf dat moment effectief alleen nog maar je nieuwe hypotheek (van 1200 euro bruto) af gaat lossen.

EDIT: Hiermee zie je dus gelijk waarom mensen een overbrugginshypotheek nodig hebben. al het meerwerk vanuit de bouw moet betaald worden voordat je je huidige huis verkocht hebt. die centjes heb je dan dus nog niet. hiervoor kun je een overbruggingshypotheek afsluiten ter waarde van de kosten van je meewerk. waarna bij de verkoop van je huis die hypotheek direct in 1 keer afgelost gaat worden.

Hier kleven een aantal nadelen aan: er is meestal sprake van een hogere rente en op het moment dat je huidige huis minder opbrengt dan verwacht, zul je toch direct die overbrugginshypotheek moeten aflossen.

[ Voor 12% gewijzigd door m-designz op 03-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
m-designz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:36:
Het is niet zo dat je vanaf agustus maar 300 euro gaat betalen voor alleen de grond en de rest bij overdracht ineens kunt betalen.

Aangezien je wettelijk verplicht bent je hypotheek in 30 jaar af te lossen, zul je vanaf minuut 1 de volledige aflossing betalen. dus stel je hebt een bruto hypotheeklast van 1200 euro, laten we dan (om het simpel te houden) zeggen dat van die 1200 euro, 900 euro aflossing is en 300 euro rente.

Dit is straks je totale hypotheeklast.

Als je akkoord hebt gegeven bij de notaris (handtekening gezet, huis en grond gekocht, hypotheekakte getekend) dan ga je vanaf dat momen de VOLLEDIGE aflossing betalen + het gedeelte van de rente dat bij de aankoop van de grond hoort, laat zeggen 100 van de 300 euro.

Je zou dan dus vanaf het moment dat je bij de notaris geweest bent 1000 euro per maand gaan betalen aan je 2de hypotheek.

Nu is het zo dat je de bouwer in 99% van de gevallen inderdaad in termijnen moet betalen, dus bijvoorbeeld, 20.000 euro factuur zodra de begane vloer ligt, daarna krijg je bijvoorbeeld weer een factuur van 20k zodra de eerste verdiepingsvloer ligt etc.

Iedere factuur die je betaald hebt komt het rente bedrag van het geld dat je uit je bouwdepot gehaald hebt bij je aflossing van de 2de hypotheek.

Dus hier een voorbeeld van je 2de hypotheek (getallen zijn fictief, gaat om het idee):

- 1 augustus: Notaris tekenen voor huis en hypotheek (gefeliciteerd, je hebt je huis gekocht). vanaf nu betaal je 1000 euro per maand.

- 1 september: Boorpalen geplaatst en fundering ligt, factuur van 25k betalen -> vanaf nu betaal je ongeveer 1020 euro per maand

- 1 oktober: Eerste verdiepingsvloer is geplaatst, factuur van 20k betalen -> vanaf nu betaal je ongeveer 1035 euro per maand.

- 1 januari: Huis is waterdicht, factuur van 30k betalen -> vanaf nu betaal je ongeveer 1060 euro per maand.

Dit blijft oplopen tot 100% van je total bruto hypotheeklast (de 1200 euro van hierboven dus).

Ook blijf je hiernaast de hypotheek van je huidige huis betalen, tot het moment dat je bij de notaris dat huis verkocht hebt waarna je met het geld van de kopers, je huidige hypotheek kunt aflossen. waardoor je vanaf dat moment effectief alleen nog maar je nieuwe hypotheek (van 1200 euro bruto) af gaat lossen.

EDIT: Hiermee zie je dus gelijk waarom mensen een overbrugginshypotheek nodig hebben. al het meerwerk vanuit de bouw moet betaald worden voordat je je huidige huis verkocht hebt. die centjes heb je dan dus nog niet. hiervoor kun je een overbruggingshypotheek afsluiten ter waarde van de kosten van je meewerk. waarna bij de verkoop van je huis die hypotheek direct in 1 keer afgelost gaat worden.

Hier kleven een aantal nadelen aan: er is meestal sprake van een hogere rente en op het moment dat je huidige huis minder opbrengt dan verwacht, zul je toch direct die overbrugginshypotheek moeten aflossen.
Check thanks. De verkopende makelaar vertelde mij een soortgelijk verhaal, maar hij zei dat je in Augustus eerst de grond gaat betalen tot 2023 en dan pas de volle mep. Kan dat kloppen? Misschien ander soort constructie?

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08

VW-Arjan

★★★★★

Wat je volgens mij niet helemaal helder hebt of ziet, of zelf wilt zien.

Je hebt nu een huis met 250k hypotheek.
Je koopt er een tweede huis bij met 340k hypotheek, deze 340k wordt in een bouwdepot gestopt.
Zie dit voor het gemak als 590k hypotheek bij elkaar.

De hypotheek van huis 1 kan je pas inzetten/verhuizen net hoe je het wilt noemen als huis 1 is verkocht.
De 900 euro hypotheek van huis 1 betaal je dus tot moment van sleuteloverdracht bij de notaris.
Op dat moment vervalt er 250k hypotheek voor huis 1 en stop je die in de hypotheek van huis 2 (340k).

Vanaf dat je tekent voor huis 2 ga je betalen. Eerst voor de grond, bijv 140k. Die 140k tik je direct af vanuit je bouwdepot. Over die 140k ga je dan rente betalen. Je maandbedrag wordt dan dus 900 euro voor hypotheek 1 en het bedrag wat uit 140k hypotheek van huis 2 komt.

Vervolgens ga je dit in stapjes steeds verder op zien hogen. De zogenaamde bouwfases.
Bijvoorbeeld 1e verdieping, 2e verdieping, dak dicht etc.

Als de bouw dus bijna klaar is betaal je 900 euro hypotheek voor huis 1 en circa 90% hypotheek van huis 2.
Net zolang totdat jij huis 1 verkoopt. Pas dan wordt die 250k hypotheek in hypotheek 2 gestopt.

De eerder genoemde 2100 euro lijkt me niet onrealistisch. Maar dat is pas tegen het einde van de bouw.
Als je weet wat de grondprijs is, kun je redelijk eenvoudig berekenen wat je dat vanaf dan per maand gaat kosten. Gemiddeld duurt de bouw van een huis 1 jaar.

edit : ongeveer zelfde reactie als mijn voorganger. Maar dat dus.

[ Voor 15% gewijzigd door VW-Arjan op 03-05-2022 13:53 . Reden: laatste alinea toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
VW-Arjan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:50:

Je koopt er een tweede huis bij met 340k hypotheek, deze 340k wordt in een bouwdepot gestopt.

De hypotheek van huis 1 kan je pas inzetten/verhuizen net hoe je het wilt noemen als huis 1 is verkocht.
De 900 euro hypotheek van huis 1 betaal je dus tot moment van sleuteloverdracht bij de notaris.
Op dat moment vervalt er 250k hypotheek voor huis 1 en stop je die in de hypotheek van huis 2 (340k).

Vanaf dat je tekent voor huis 2 ga je betalen. Eerst voor de grond, bijv 140k. Die 140k tik je direct af vanuit je bouwdepot. Over die 140k ga je dan rente betalen. Je maandbedrag wordt dan dus 900 euro voor hypotheek 1 en het bedrag wat uit 140k hypotheek van huis 2 komt.

Vervolgens ga je dit in stapjes steeds verder op zien hogen. De zogenaamde bouwfases.

Als de bouw dus bijna klaar is betaal je 900 euro hypotheek voor huis 1 en circa 90% hypotheek van huis 2.
Net zolang totdat jij huis 1 verkoopt. Pas dan wordt die 250k hypotheek in hypotheek 2 gestopt.

De eerder genoemde 2100 euro lijkt me niet onrealistisch. Maar dat is pas tegen het einde van de bouw.
Als je weet wat de grondprijs is, kun je redelijk eenvoudig berekenen wat je dat vanaf dan per maand gaat kosten. Gemiddeld duurt de bouw van een huis 1 jaar.
Dikgedrukt dat bedoelde ik inderdaad. Het is helder thanks :) Ons huis is zo verkocht dat is wel fijn :) 2100 is prima op te vangen overigens.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Dat je huis verkocht is zegt niks in deze discussie he.
Dat geld krijg je pas als je de sleuteloverdracht hebt.

Al zou je het voor 10 miljoen verkopen.

En nee, je mag geen caravan op het bouwterrein plaatsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
VW-Arjan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:54:
Dat je huis verkocht is zegt niks in deze discussie he.
Dat geld krijg je pas als je de sleuteloverdracht hebt.

Al zou je het voor 10 miljoen verkopen.

En nee, je mag geen caravan op het bouwterrein plaatsen ;-)
Ook dat is op te lossen door het huis niet direct te laten passeren, maar pas over een jaar etc.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Check thanks. De verkopende makelaar vertelde mij een soortgelijk verhaal, maar hij zei dat je in Augustus eerst de grond gaat betalen tot 2023 en dan pas de volle mep. Kan dat kloppen? Misschien ander soort constructie?
Als dat zo zou zijn zou dat de eerste keer zijn dat ik van zo'n constructie hoor. dat wil dan namelijk zeggen dat de bouwende partij het volledige risico op zich neemt, immers zij bouwen een heel huis over een periode van ongeveer een jaar, zonder daar ook maar 1 cent voor te krijgen, totdat het af is en jij dan dus het huis ineens betaald.

Leg jij over 3 kwart jaar het loodje, dan hebben ze helemaal niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
m-designz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Als dat zo zou zijn zou dat de eerste keer zijn dat ik van zo'n constructie hoor. dat wil dan namelijk zeggen dat de bouwende partij het volledige risico op zich neemt, immers zij bouwen een heel huis over een periode van ongeveer een jaar, zonder daar ook maar 1 cent voor te krijgen, totdat het af is en jij dan dus het huis ineens betaald.

Leg jij over 3 kwart jaar het loodje, dan hebben ze helemaal niets...
Ze gaan pas volgend jaar bouwen ;) Augustus 2022 is betalen voor de grond.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:34
RM-rf schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:23:
[...]
Dat staat er helemaal niet. Er staat dat de rente anders kan uitvallen wanneer de risicoklasse verandert. Verder staan er een aantal voorbehouden in, die komen er op neer dat je wel de rente meeneemt, maar niet de hypotheek met zijn voorwaarden. Je sluit feitelijk gewoon een nieuw hypotheek af met mogelijk andere voorwaarden, en een nieuwe toets of je aan die voorwaarden voldoet.
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:02:
[...]
Dat maakt voor het principe weinig uit. Bouwbedrijven factureren tussentijds wanneer fases zijn afgerond.

[ Voor 21% gewijzigd door T-MOB op 03-05-2022 14:33 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Dan denk ik dat je dus vanaf augustus 2022 je volledige aflossing betaald + alleen rente over het gedeelte dat je opgenomen hebt om de grond te kopen.

In augustus 2022 de grond kopen en in 2023 pas beginnen met bouwen is voor jou als koper dus nadelig gezien je dan veel langer met 2 hypotheken opgescheept zit..

[ Voor 6% gewijzigd door m-designz op 03-05-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
m-designz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Dan denk ik dat je dus vanaf augustus 2022 je volledige aflossing betaald + alleen rente over het gedeelte dat je opgenomen hebt om de grond te kopen.

In augustus 2022 de grond kopen en in 2023 pas beginnen met bouwen is voor jou als koper dus nadelig gezien je dan veel langer met 2 hypotheken opgescheept zit..
Ik snap je, maar de verkopende partij zegt dus dat we vanaf Augustus enkel de grond betalen a 300 euro en in 2023 pas de volledige som. Dan zou ik toch korter 2 hypotheken hebben? Immers gaat die 2de pas volgend jaar in zo gezegd.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23

Precies zoals ik zij, Echter het mooie is nog dat je altijd 2 hypotheken blijft houden zover ik weet. Je hebt op 1 hypotheek deel (nu dus 250k) die moet binnen de 30jaar zijn afgelost. dus als je nu al 5jaar betaald voor deze hypotheek heb je nu nog 25j over. Over het nieuwe deel dus: 90k mag je weer 30jaar doen. dit totaal heeft ook invloed op hoeveel je kunt lenen totaal, iets met maandlasten ect.

Echter dit kan een hypotheek verstrekker straks allemaal goed uitleggen. Maar mocht je nu al krap zitten met lenen dan kan dit nog wel eens spannend worden. Wat betreft de overbruggings hypotheek. Het is niet verplicht maar het kan ook wel eens handig zijn om een jaar te sparen ipv alleen maar hypotheek te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
epicfailguy23 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Precies zoals ik zij, Echter het mooie is nog dat je altijd 2 hypotheken blijft houden zover ik weet. Je hebt op 1 hypotheek deel (nu dus 250k) die moet binnen de 30jaar zijn afgelost. dus als je nu al 5jaar betaald voor deze hypotheek heb je nu nog 25j over. Over het nieuwe deel dus: 90k mag je weer 30jaar doen. dit totaal heeft ook invloed op hoeveel je kunt lenen totaal, iets met maandlasten ect.

Echter dit kan een hypotheek verstrekker straks allemaal goed uitleggen. Maar mocht je nu al krap zitten met lenen dan kan dit nog wel eens spannend worden. Wat betreft de overbruggings hypotheek. Het is niet verplicht maar het kan ook wel eens handig zijn om een jaar te sparen ipv alleen maar hypotheek te betalen.
Nee we zitten totaal niet krap. Zou zelfs 3 hypotheken kunnen dragen zonder problemen, maar wel interessant leesvoer, thanks daarvoor.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-designz
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Ik snap je, maar de verkopende partij zegt dus dat we vanaf Augustus enkel de grond betalen a 300 euro en in 2023 pas de volledige som. Dan zou ik toch korter 2 hypotheken hebben? Immers gaat die 2de pas volgend jaar in zo gezegd.
Waar ga je dit jaar dan de grond van betalen?

Die 2de hypotheek gaat dit jaar in, je gebruikt hem alleen nog niet helemaal. je betaald de grond direct, de rest gaat in een bouwdepot.

Wat tot gevolg heeft dat je dus vanaf dit jaar volledig moet aflossen in 30 jaar == vanaf het begin de volle aflossing betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
m-designz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Waar ga je dit jaar dan de grond van betalen?

Die 2de hypotheek gaat dit jaar in, je gebruikt hem alleen nog niet helemaal. je betaald de grond direct, de rest gaat in een bouwdepot.

Wat tot gevolg heeft dat je dus vanaf dit jaar volledig moet aflossen in 30 jaar == vanaf het begin de volle aflossing betalen.
Die 300 per maand? Die kan ik gewoon zo betalen of bedoel je dat niet? Denk dat die makelaar het dan gewoonweg verkeerd heeft overgebracht, want ik begrijp wat je wilt zeggen. Die grond ''betaal'' je niet als in - je maakt even 140K over - je dokt 300 euro per maand daarvoor, begrijp ik het zo goed?

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:11
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:23:
[...]

Die 300 per maand? Die kan ik gewoon zo betalen of bedoel je dat niet? Denk dat die makelaar het dan gewoonweg verkeerd heeft overgebracht, want ik begrijp wat je wilt zeggen. Die grond ''betaal'' je niet als in - je maakt even 140K over - je dokt 300 euro per maand daarvoor, begrijp ik het zo goed?
Koop je de grond of pacht je de grond?

Bij koop zal bij zo'n maandelijkse betaling het inderdaad om een hypotheek gaan... De bank tikt dan voor je het volle grondbedrag af en jij betaalt ze daarvoor de maandelijkse aflossing + rente.

Als je pacht, sja, dan blijf je leuk elke maand huur betalen voor je grond, ook wanneer je huis uiteindelijk afbetaald is. Dus dan inderdaad geen hypotheek, maar of je daar nou blij mee moet zijn (vooral omdat de kosten ook tussentijds stijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
CryptoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:23:
[...]

Dat staat als het goed is in de papieren, maar ik neem aan dat je de grond koopt en niet leased of pacht. Als je de grond koopt lijkt het mij logisch dat je het bedrag in 1 keer overmaakt aan de project ontwikkelaar. Ik neem aan die er weinig voor voelt om de komende 30jaar van jouw 300e/maand te krijgen. :+

Dat de kosten van de grond wellicht 300e/maand zijn wil niet zeggen dat je de kosten van het bouwdepot niet hoeft te betalen ect, ik kan me voorstellen dat de verkopende makelaar niet van de hoed en de rand weet van jouw huidge situatie mbt huis/finaciën . Dus ik zou dit nog even gaan navragen bij de makelaar, ik heb het gevoel dat er een miscommunicatie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-designz
Nee, je begrijpt het zo dus precies verkeerd om :D.

Je betaald dus in 1 keer 140k en je gaat daar volgens die makelaar dan dus 300 euro per maand aan betalen aan aflossing van je hypotheek.

In het kort:

1. je sluit een hypotheek af van het totale bedrag van het huis + grond (zeg: 340k)
2. je koopt de grond (deze betaal je uit je hypotheek. je hebt nu dus een hypotheek van 340k waarvan je al 140k hebt uitgegeven en waar je dus nog 200k over hebt.
3. je gaat direct bij het afsluiten van die hypotheek de volledige aflossing betalen + de rente over het opgenomen deel (140k).
4. je betaalt in termijnen de overige 200k, waarbij je dus iedere keer als je geld opneemt, meer rente gaat betalen per maand.

gezien je direct begint met aflossen vanwege het feit dat je in 30 jaar volledig afgelost moet hebben, denk ik niet dat het mogelijk is dat je maar 300 euro per maand gaat betalen in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
m-designz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:34:
Nee, je begrijpt het zo dus precies verkeerd om :D.

Je betaald dus in 1 keer 140k en je gaat daar volgens die makelaar dan dus 300 euro per maand aan betalen aan aflossing van je hypotheek.

In het kort:

1. je sluit een hypotheek af van het totale bedrag van het huis + grond (zeg: 340k)
2. je koopt de grond (deze betaal je uit je hypotheek. je hebt nu dus een hypotheek van 340k waarvan je al 140k hebt uitgegeven en waar je dus nog 200k over hebt.
3. je gaat direct bij het afsluiten van die hypotheek de volledige aflossing betalen + de rente over het opgenomen deel (140k).

4. je betaalt in termijnen de overige 200k, waarbij je dus iedere keer als je geld opneemt, meer rente gaat betalen per maand.

gezien je direct begint met aflossen vanwege het feit dat je in 30 jaar volledig afgelost moet hebben, denk ik niet dat het mogelijk is dat je maar 300 euro per maand gaat betalen in het begin.
Dit klopt. Punt 2 is dus die 300 euro zeg maar, maar omdat ze pas LATER gaan bouwen (volgend jaar) gaat punt 3 dan pas in. Dat is althans wat ze mij vertelde, maar ik vraag het nogmaals na ter bevestiging, want verwarring etc. Dank in ieder geval voor de uitleg.

@epicfailguy23 Wij kopen de grond inderdaad.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-designz
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord, want het kan nooit zo zijn dat jij dan magisch ergens 140k krijgt, die zal toch uit e hypotheek moeten komen die je afsluit en een hypotheek moet je direct bij afsluiten mee beginnen af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
m-designz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:38:
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord, want het kan nooit zo zijn dat jij dan magisch ergens 140k krijgt, die zal toch uit e hypotheek moeten komen die je afsluit en een hypotheek moet je direct bij afsluiten mee beginnen af te lossen.
Dat klopt ook. Je lost af op die 140K, maar nog niet op de rest, althans dat is wat mij is gemeld. Dat volgt pas zodra er 1 paal in de grond gaat, oftewel over 10 maanden pas ofzo.

SiberischeHusky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-designz
wettelijk gezien mag dat dus niet.

je lost volledig af

je betaald alleen rente over het opgenomen deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
m-designz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:42:

je lost volledig af

Aha goed om te weten. Ik ga ermee aan de slag _/-\o_

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Je begint met de aflossing van de volledige hypotheek.
Echter is het zo dat indien een annuitaire hypotheekvorm wordt gekozen de aflossing in het begin nog relatief laag is en de rente relatief hoog. Als je zorgt dat een een hypotheeknemer kiest die dezelfde rende als vergoeding op het bouwdepot geeft, is de betaling in het begin niet zo hoog.

Als pas volgend jaar wordt begonnen wordt het nog interessant met offertes qua rente, want dat is nu koffiedik kijken. Pas bij de initiele overdracht passeert de hypotheek en moet je wel een offerte hebben die dan nog geldig is.

En hoewel je zegt dat je bouwer volgend jaar de grond factureert en in 2023 de gehele som, zegt dat niet dat de bouwer in de tussentijd niet factureert, maar alleen dat je pas in 2023 de volledige som betaald zult hebben. Alleen zoals nu al vaak genoeg gezegd betaal je tussen het starten van volgend jaar en de oplevering gewoon elke keer rond de 10% van de bouwkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

je lost volledig af

Dit geldt dus NIET voor alle hypotheeknemers. Daar moet je op letten, maar daar zal elke adviseur je ook op wijzen. Er zijn hypotheekverstrekkers die een lagere vergoeding op het depot geven dan de rente die je moet betalen, waardoor je effectief alsnog een beetje rente over het depot betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:48

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

*knip* dat mag in een TR, niet in het topic zelf aub :)

[ Voor 70% gewijzigd door ZieMaar! op 03-05-2022 16:43 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 20:40

Dit dus inderdaad.
Je komt in de situatie vanaf tekenen bij notaris:

250k huidige hypotheek
90k extra hypotheek = totaal kosten nieuwe huis.
250k overbruggingshypotheek. Zolang woning 1 niet verkocht is.

250k overbrugging vervalt bij verkoop+overdracht van huidige woning

Die 90k extra kan je na verkoop verlagen met overwaarde uit 1e woning.
Zeg bijvoorbeeld een 40k.
Doe je dat niet kan je over die 40k geen renteaftrek gebruiken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Cyriel85 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Dit dus inderdaad.
Je komt in de situatie vanaf tekenen bij notaris:

250k huidige hypotheek
90k extra hypotheek = totaal kosten nieuwe huis.
250k overbruggingshypotheek. Zolang woning 1 niet verkocht is.

250k overbrugging vervalt bij verkoop+overdracht van huidige woning

Die 90k extra kan je na verkoop verlagen met overwaarde uit 1e woning.
Zeg bijvoorbeeld een 40k.
Doe je dat niet kan je over die 40k geen renteaftrek gebruiken.
Begrijp me allemaal niet verkeerd hoor.
Maar waarom gaat @CryptoNL zo’n financiële verplichting aan. Pfff.
Omdat de hypotheekverstrekker zegt dat het wel kan.
Die strijkt zn provisie op, maar TS snapt bij god niet hoe het allemaal zit.

@CryptoNL doe jezelf aub een plezier en vraag een 2e hypotheekverstrekker, of nog beter een financieel adviseur om je uit te leggen hoe het zit.

Je huidige huis is namelijk ook nog eens je onderpand voor je 250k hypotheek.
Ook al lijkt het of je je hypotheek mee neemt, totdat je je huidige huis verkoopt heb je 250k schuld voor huis 1 plus wat je op dat moment in je bouwdepot hebt voor huis 2. Dat wordt pas gladgestreken na passeren huis 1.

In theorie dus 250+340 =590k. Dat is immers de initiële waarde van beide objecten cq dat is wat beide partijen (bank en bouwer) van jou willen hebben.

Gebeurd er ergens tijdens de bouw iets met huis 1, of je raakt arbeidsongeschikt kan dat erg vervelende gevolgen hebben.

Door hoe je antwoord en daar op vervolgvragen stelt lijkt het of je niet helemaal weet wat je aan verplichtingen aangaat.

Laat je dus uitgebreid informeren. De makelaar en de hypotheekverstrekker zijn nu je beste vriend, maar willen uiteindelijk maar 1 ding… geld van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit ligt echt helemaal aan de hypotheek/voorwaarden. In principe betaal je wel rente over het hele deel. Bij veel hypotheken wordt het deel wat niet is opgenomen verrekend. Echter hoe dat gebeurd verschilt. Soms krijg je de rente minus 1% terug. Vaak krijg je de hypotheekrente als verrekening, echter hoeft het niet verrekend te worden. Echter is deze rente vaak lager dan die van de overbruggingshypotheek. Soms wordt het niet verrekend maar wordt het gezien als een aflossing.

Dit alles is trouwens prima te vinden door bijvoorbeeld bij Independer te kijken naar de voorwaarden En hierbij Independer natuurlijk niet blind vertrouwen qua samenvatting van de voorwaarden. Verder lijkt me het niet handig om puur af te gaan op iemand die je iets wilt verkopen, zeker omdat een makelaar niet verantwoordelijk is voor je hypotheek. Ik vraag me ook ernstig af of de makelaar dat echt zo gezegd heeft, gok dat er wat er een verschil zit tussen wat gezegd is en wat de andere persoon hoorde.

Verder wordt de basis van deze dingen behoorlijk in detail uitgelegd op verschillende sites. Met een dagje aan onderzoek weet je veel beter hoe alles in elkaar zit. Tenslotte gaat het wel over enkele tonnen aan geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 21:29

Herman

FP ProMod
@CryptoNL

Om heel eerlijk te zijn, worden in dit topic vooral dingen gezegd die je bij een adviesgesprek van een hypotheekverstrekker / hypotheekbemiddelaar uitgelegd moet krijgen. Wellicht is het goed om met je huidige adviseur nog eens uitgebreid om de tafel te gaan zitten en niet eerder weg te gaan totdat het je helemaal helder is. Ik zie ook dat je adviseur nogal wat negatieve reviews heeft ontvangen. Geen idee of dit terecht is. Mocht je niet het idee hebben dat je huidige adviseur je niet toereikend adviseert, zou ik naar de volgende gaan. Er zijn er genoeg ;)

Tot slot: Drie jaar geleden ben ik ook een traject in gegaan met nieuwbouw. Ik had vrij ruim begroot en toch kostte het allemaal meer dan ik had verwacht. "Tegeltje X is toch beter dan tegeltje Y maar heeft wel een meerprijs", de tuin die je ook niet te lang braak wil laten staan etc. In de huidige tijd van prijsstijgingen zal dit ongetwijfeld nog meer spelen. Kortom: Begroot royaal. Maak een Excelletje waarin je de kosten realistisch onder elkaar zet en neem daarin ook wat bufferruimte op. Het kost vaak allemaal meer dan dat je verwacht :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Inmiddels denk ik dat TS alle personen hier in dit topic wat geld mag geven vanwege de adviezen ;-)

Maar conclusie is duidelijk: TS moet naar een hypotheekadviseur want heeft er kennelijk zelf geen kaas van gegeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ik voorzie dat er twee opties zijn:
Optie 1: De woning (excl. grond) hoeft pas bij oplevering betaald te worden. Bij projectbouw is dit best uitzonderlijk, aangezien het risico volledig bij de bouwer ligt. Echter, bij catalogusbouw (zelfbouw) is dat bij een aantal partijen de standaard. Bij bijv. Groothuisbouw is het standaard dat je pas betaald bij oplevering van de woning. Groothuisbouw weet het leuk te verkopen, door te zeggen dat je geen bouwrente betaald en daarmee dus veel geld bespaart. Dit zit gewoon gedisconteerd in de prijs. In plaats van het dus per termijn te betalen, weet een Groothuisbouw precies hoe lang hun bouwtraject duurt en rekenen ze gewoon bij de eindprijs uit wat je "traditioneel" betaald zou hebben aan bouwrente en tellen dit vervolgens bij hun eindbedrag op.
Als consument heb je het idee dat je geen bouwrente hebt betaald (want je betaald niet voor voortgang).

Optie 2: Er is gewoon een traditioneel projectbouw contract, waarbij de eerste termijn (grond) direct betaald moet worden zodra @CryptoNL zijn krabbel heeft gezet onder het contract.
De hypotheekadviseur heeft waarschijnlijk een snelle berekening gemaakt en aangegeven dat de 300 euro per maand gaat kosten. De opvolgende termijnen zijn buiten beschouwing gelaten.
Hierbij wel de kanttekening @CryptoNL dat je voor die tijd al een volledige hypotheek (ter waarde van de nieuwe woning) moet hebben. De grond wordt betaald van "een deel" van de nieuwe hypotheek. Vervolgens zal per voortgang een bepaald percentage betaald moeten worden. De veelvoorkomende mijlpalen zijn dan:
• Het gereedkomen van de ruwe vloer van de begane grond;
• Het gereedkomen van de (eerste) verdiepingsvloer(en);
• Het gereedkomen van de binnenspouwbladen en de buitengevel van alle verdiepingen;
• Het waterdicht zijn van het dak;
• Het gereedkomen van het stuc-, spuit- en tegelwerk;
• De oplevering.
Afhankelijk van de snelheid waarmee de bouwer kan werken, worden de percentages vastgesteld. Dit staat straks allemaal in de koop-/aanneemovereenkomst.

Overigens blijf ik het ambitieus van je vinden dat je blijft volharden dat je weinig/geen extra kosten wilt/gaat maken en dat je er geen eigen geld in wilt steken. Ook al wordt alles turn-key opgeleverd en kan je er zo in huizen, verwacht ik dat je toch nog wel enkele kostenposten gaat krijgen. Welke dat zijn, zal grotendeels afhankelijk zijn van wat er in je contract staat.
En ook de prijs vind ik bijzonder. 340k incl. meerwerk zoals een aanbouw, panelen en een schuifpui en dan ook nog eens turn-key opgeleverd krijgen. Zou je mij een PB willen sturen met het project? Ik ben wel benieuwd wat je voor dit bedrag kan kopen.
Pagina: 1