Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:23
Wij zitten in de gelukkige positie dat vanuit de 1e graad famillie een jubelton klaar staat van 100k.
Daarvan kunnen wij versmeerd over 3 jaar 60k aan hypotheek aflossen.
En ±25k is volgens de belastingdienst "vrij te besteden".
Dit maakt gezamelijk 85k.

Dat betekent dat ik nog 15k overhoud die niet onder de jubelton bestemming valt.
Ik ga er van uit dat ik dan over 15k belasting moet betalen.
Hoe kan ik het beste met deze 15K omgaan? Gewoon netjes belasting betalen of zijn er nog andere wegen te bewandelen?

Andere vraag, moet je het vrij te besteden bedrag ook verantwoorden? Ik neem aan dat het andersom gaat;
Je krijg 100k. Daarvan mag je 100k - 25k = 75k binnen 3 jaar verantwoorden bij de belastingdienst.

(voor het gemak heb ik de bedragen even afgeroomd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:14

Barrycade

Through the...

Neem aan dat je het uitsmeert wegens je max extra aflossen per jaar. Maar naast die jubel ton mogen je ouders je na de jubel ton ook een ruime 5k schenken per jaar. Dus als je klem zit met die 15k kunnen je ouder jullie toch die 15k versnipperd schenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:35

Honesty

kattenneus!

Mits je dat uitsmeren van 5k per jaar niet lukken omdat je die 5k al jaarlijks krijgt kan je kijken of je boeterente misschien lager is dan de 10% schenkbelasting

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:33

Herman

FP ProMod
barry86 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:12:
Wij zitten in de gelukkige positie dat vanuit de 1e graad famillie een jubelton klaar staat van 100k.
En ±25k is volgens de belastingdienst "vrij te besteden".
Dit maakt gezamelijk 85k.

(...)
Als ik de site van de Belastingdienst goed lees, dan is het òf, òf. Of vrij besteedbare verhoogde vrijstelling òf jubelton.

- https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Er zit ook nieuwe wetgeving aan te komen. Gelet op de omvang van de bedragen, is het m.i. verstandig om even een fiscalist in de arm te nemen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
...
Waarom in drie jaar uitsmeren, en niet hup in één keer? Dit daar boeterente ook gewoon aftrekbaar is, en wellicht gunstiger dan nog drie jaar rente betalen die waarschijnlijk niet eens meer aftrekbaar is omdat je dan wellicht niet boven de woz-drempel uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Herman schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:17:
[...]

Als ik de site van de Belastingdienst goed lees, dan is het òf, òf. Of vrij besteedbare verhoogde vrijstelling òf jubelton.

- https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Er zit ook nieuwe wetgeving aan te komen. Gelet op de omvang van de bedragen, is het m.i. verstandig om even een fiscalist in de arm te nemen :)
Je mag het wel combineren: 107k waarvan 27k niet voor de woning en 80k wel voor de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maar kun je een deel van de schenking wel op je rekening laten staan en pas een jaar later gebruiken om af te lossen?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ja, het mag worden uitgesmeerd over 3 jaar. Daar heb ik mijn overzicht van 60k aflossen al rekening mee gehouden (elk jaar 20k).
Er kan 85k in een keer uitgekeerd worden.
Maar ik zit in over de resterende 15k. Zijn daar nog wegen in te bedenken ivm belastingen.

Hypotheekrenteaftrek speelt bij mij niet. Ik woon en werk in DL. Maar ik ben niet vrijgesteld van de NL belastingconstructie. Vandaar mijn vragen!

[ Voor 200% gewijzigd door barry86 op 28-04-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86

[ Voor 79% gewijzigd door barry86 op 28-04-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Er zijn twee makkelijke routes:
1. Het resterende bedrag uitsmeren over enkele jaren m.b.v. de jaarlijkse vrijstelling van ca. 6k
2. Belasting betalen over het deel dat boven de eenmalig verhoogde vrijstelling van ca. 27k uitkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:37
Waarom overweeg je niet gewoon schenkbelasting te betalen? Zoveel is het niet, het is een hele begrijpelijke regeling en je hoeft geen financiële goocheltrucs uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Is absoluut een optie! Maar ik ken de financiële wereld niet en vaak zijn er nog wel tips en trucs. In dit geval had ik nog niet gedacht aan de jaarlijkse vrijstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52

EiT

Kijk even bij je hypotheek verstrekker, bij Rabobank kan ik officieel maar 20% vrij aflossen. Nu kan ik het hele bedrag vrij aflossen. Waarschijnlijk omdat de rente enorm is gestegen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 23:08
Die 15k dien je uit te geven aan de “hardware” van je huis. Dus verbouwing/nieuwe keuken of badkamer/zonnepanelen/laadpaal enzovoort.
Inrichting telt dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47
Vanwaar die limiet van 60k in 3 jaar? Als je het ineens doet, betaal je mogelijk wat boeterente. Dat kan nog steeds voordeliger zijn dan nog 2 jaar de reguliere hypotheekrente betalen (en mogelijk VRH).

Check wel even of je er wel 3 jaar over mag doen. Ik weet dat er termijnen aan gekoppeld zijn, maar heb ze niet scherp.

Je kunt er overigens méér mee dan alleen aflossen, zolang je het maar besteedt aan de eigen woning. Nieuwe kozijnen, dakkapel, uitbouw, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Dat klopt over het in mogelijk 1keer aflossen maar ik woon in Duitsland en daar zijn de hypotheken anders opgebouwd, zo ook de boetes bij extra vervroegd aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Ah een woning in het buitenland, dan kan het lastiger zijn. Ook het 2e deel van het antwoord is eventueel van toepassing

https://www.belastingbela..._woning_in_het_buitenland

Ik zou even met een fiscalist gaan praten

[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 02-05-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Bedankt voor de tip, in dit geval is NL-DL een verdragsland, dat zit goed. Ook het 2e deel is over nagedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28
shadowlyse schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:13:
Die 15k dien je uit te geven aan de “hardware” van je huis. Dus verbouwing/nieuwe keuken of badkamer/zonnepanelen/laadpaal enzovoort.
Inrichting telt dan weer niet.
Dat is dus niet wat in de link van @Herman van de belastingdienst staat:
Huis gekocht of verbouwing afgerond en heeft uw kind geld over?
Geen probleem. Uw kind mag van uw schenking altijd € 27.231 vrij besteden. Bijvoorbeeld aan nieuwe meubels.

Verdeelt u de schenking over 2 of 3 jaar? Dan mag uw kind alleen in het 1e jaar € 27.231 aan iets anders besteden dan de eigen woning.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Tot nu toe begrijp ik de regels wel, maar nog niet hoe dit gecontroleerd gaat worden.

Verdeelt u de schenking over 2 of 3 jaar? Dan mag uw kind alleen in het 1e jaar € 27.231 aan iets anders besteden dan de eigen woning.

Dat kan alleen gecontroleerd worden doordat het vrij bestede geld moet worden verantwoord dmv facturen?
"vrij te besteden" kan toch ook zijn dat je het niet uitgeeft maar op de spaarrekening laat staan.

[ Voor 12% gewijzigd door barry86 op 04-05-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
barry86 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:34:
Tot nu toe begrijp ik de regels wel, maar nog niet hoe dit gecontroleerd gaat worden.

Dat kan alleen gecontroleerd worden doordat het vrij bestede geld moet worden verantwoord dmv facturen?
"vrij te besteden" kan toch ook zijn dat je het niet uitgeeft maar op de spaarrekening laat staan.
Andersom, je moet kunnen aantonen dat in ieder geval de rest van het geld naar het huis is gegaan. Waar die 27K heen is gegaan maakt niet uit, en hoef je dus ook niks over aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 23:08

De fiscus controleert af en toe (steeksproefsgewijs) en dan moet je inderdaad kunnen aantonen d.m.v. facturen dat je het meerdere boven de vrij te besteden grens aan de "hardware" van je huis hebt uitgegeven.
Kun je dat niet bewijzen en/of heb je je niet aan de regels gehouden? Dan kan er een navorderingsaanslag worden opgelegd en in sommigegevallen een boete. Die boete heeft een max van 300% van de te vorderen belasting... Dus beter hou je je aan de regels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Weet niet waar je die tekst vandaan hebt gehaald, maar deze tekst is vanuit de schenker geschreven lijkt het. Dus dat je ouders het geld in 2-3 jaar overmaken en niet in 1x.
Maar kan door het gebrek aan context zijn, dat het zo overkomt. Dus zou daar even onderzoek naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

De belastingvrije schenking komt in plaats van alle andere vrijstellingen
Dat betekent dat u in hetzelfde jaar niet ook nog € 5.677 (€ 6.604 in 2021) belastingvrij mag ontvangen van uw ouders. Of € 2.274 (€ 3.244 in 2021) als u de schenking van iemand anders kreeg.

Het is wel mogelijk om een deel van een schenking te gebruiken voor iets anders dan uw eigen woning:

Krijgt u de schenking van uw ouders? Dan mag u van de € 106.671 (€ 105.302 in 2021) een bedrag van maximaal € 27.231 (€ 26.881 in 2021) besteden aan iets anders dan uw eigen woning.

dus:
- 27k vrij te besteden
- 60k in het huis middels aflossing hypotheek (ik neem aan vanwege mogelijke boetes dat je niet hoger kunt)
- dan heb je 13k over, maar als je dat óók in het huis stopt, bijv. met een (waardeverhogende) verbouwing, dan val je gewoon binnen de limiet en is er geen belasting verschuldigd.

13k aan zonnepanelen lijkt me een mooie in deze tijd. of (een combinatie met) andere geldbesparende maatregelen, isolatie, warmtepomp, etc.

edit:
persoonlijk zou ik die laatste 2 zelfs omdraaien, eerst kijken wat je huis evt. kan gebruiken, en dan pas de rest gebruiken om hypotheek af te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 04-05-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Laatst online: 23-05 11:15

TwoR

Gekleurde stippen

Louislouislouis schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:36:
Waarom overweeg je niet gewoon schenkbelasting te betalen? Zoveel is het niet, het is een hele begrijpelijke regeling en je hoeft geen financiële goocheltrucs uit te halen.
Omdat dat 10% weggegooid geld is, ik zou er inderdaad ook alles aan doen om dat niet te hoeven betalen.

Overweeg om zonnepanelen of een andere verduurzaming uit te voeren, dan hoef je geen schenkbelasting te betalen en je hebt ook nog rendement in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Paar opties:
- steek het in je huis. Doe wat groter onderhoud (isoleer je huis, koop een nieuwe keuken, zonnepanelen of een warmtepomp). Aangezien je het over 3 jaar mag uitsmeren is dat 5k per jaar.
- betaal de boeterente (gezien de stijgende rentes zijn die doorgaans minder hoog, hoewel ik de situatie in Dld niet goed ken)
- betaal belasting over het surplus. Je betaalt 10%, dus 1500 euro.

Andere smaken zijn er niet. Aan jou om een keuze te maken. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Thanks allen! Het is mij duidelijk! De jubelton gaat 100% goed verdeeld worden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 23:51
barry86 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:50:
Thanks allen! Het is mij duidelijk! De jubelton gaat 100% goed verdeeld worden! :)
Ik ben benieuwd of jullie afspraken gemaakt hebben, ik zit in dezelfde situatie. In het verleden heb ik een keer een schenking ontvangen wat men nu een jubelton noemt. Zeer binnenkort krijg ik een nog groter bedrag.
Het schijnt voor het eerste bedrag zo te zijn dat het zo geregeld is dat dat altijd van mij blijft. Daarvoor moet in de omschrijving van de storting een verwijzing staan naar een document dat dit beschrijft.
Het document van de eerste schenking moet nog even een keer opgezocht worden tussen alle papieren van mijn ouders.
Bij de komende schenking binnenkort wordt weer een dergelijk document opgesteld. Een groot deel zal ik gaan gebruiken om af te lossen op ons huis, maar omdat dat deel altijd van mij blijft, moet je van tevoren afspreken wat er moet gebeuren als je uit elkaar zou gaan. Je kan dan afspreken of je je inleg terug gaat krijgen, of dat deze adhv prijsstijging/daling weer aan jou toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

fisherman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:35:
[...]

Ik ben benieuwd of jullie afspraken gemaakt hebben, ik zit in dezelfde situatie. In het verleden heb ik een keer een schenking ontvangen wat men nu een jubelton noemt. Zeer binnenkort krijg ik een nog groter bedrag.
Het schijnt voor het eerste bedrag zo te zijn dat het zo geregeld is dat dat altijd van mij blijft. Daarvoor moet in de omschrijving van de storting een verwijzing staan naar een document dat dit beschrijft.
Het document van de eerste schenking moet nog even een keer opgezocht worden tussen alle papieren van mijn ouders.
Bij de komende schenking binnenkort wordt weer een dergelijk document opgesteld. Een groot deel zal ik gaan gebruiken om af te lossen op ons huis, maar omdat dat deel altijd van mij blijft, moet je van tevoren afspreken wat er moet gebeuren als je uit elkaar zou gaan. Je kan dan afspreken of je je inleg terug gaat krijgen, of dat deze adhv prijsstijging/daling weer aan jou toekomt.
Dat zal je in je samenlevingsovereenkomst /huwelijkse voorwaarden moeten vastleggen.
Dat onderwerp was niet echt onderdeel van de vraag van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Klopt maar mag hier rustig worden toegevoegd als vraag/discussie stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 23:51
Barrycade schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:34:
[...]

Dat zal je in je samenlevingsovereenkomst /huwelijkse voorwaarden moeten vastleggen.
Dat onderwerp was niet echt onderdeel van de vraag van TS.
Nee hoor, dat hoef je niet vast te leggen in huwelijkse voorwaarden. Je kan bij overboeking aangeven in de opmerking dat deze bedoeld is om buiten de gemeenschappelijke goederen te houden. Daarin kan je verwijzen naar een apart document.

In dat document kan je trouwens ook vastleggen wat er met het geld moet gebeuren in geval van overlijden.
Mocht je overlijden, dan kan je het zo regelen dat er niets naar je partner gaat, maar naar je kinderen of terug naar andere familieleden. Maar als je dan een deel in het huist steekt, zal je partner in geval van jouw overlijden je kinderen hypotheek moeten gaan betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door fisherman op 09-05-2022 19:55 ]

Pagina: 1