Welke solutie voor een houten ondervloer renoveren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05 22:27
Hoi,

Eerst, ik ben aan het Nederlands leren sinds een paar manden. Het kan een beetje bij benadering zijn.

Mijn vrouw en ik hebben een hoekhuis in Amstelveen gekocht. Het is van 1954. Begane grond (48m2) is houten ondervloer + parket. Het is niet heel stabiele (de grond trilt), en niet geïsoleerd. De eerste idee was Tonzon, ik denk het kost is 2000 euros) + vloerverwarming (ik heb en offerte met 5200 euros) + nieuwe parket. DerRapportage bouwtechnisch onderzoek niet slecht:
- er is geen schimmel zichtbaar aanwezig maar de ventilatie is onvoldoende.
- "De onderslagbalk in de kruipruimte of kelder welke dient als ondersteuning voor de vloer, balken of
constructie verkeert in voldoende en goede conditie, hieraan zijn geen gebreken opgemerkt, het geheel kan
als bedoeld functioneren."
- "Op meerdere plaatsen is de vloer niet vlak en/of waterpas"
- "Op meerdere plaatsen is de vloer niet stabiel."
- "De geïnspecteerde vloerbalken, rondom het (inspectie)luik, verkeren in een voldoende conditie."

Het problem is dat "Alle visuele beoordelingen welke betrekking hebben op de kruipruimte en vloeren gelden uiteraard alleen voor het zichtbare gedeelte vanaf luik of opening." Omdat wij willen geen problem in de komande jaaren hebben, ik denk erover om de hele verdieping te renoveren. Ik zag twee oplossingen:
- sandwitch vloer
- schuimbeton

Ik weet niet welke ik moet kiezen, en het is moeilijk voor mij om informatie te vinden. Ik heb en offerte voor schuimbeton, ongeveer 10.000 euros (vloerverwarming inbegrepen) maar ik moet mezelf de bestaande houten balkenvloer verwijderen en egaliseren + schuren de anhydrietvloer voor het parket. Ik weet niet hoeveel het zou kosten. Over het algemeen is de vloer misschien in orde en hoef ik niet zoveel geld te investeren...

Wat denken jullie ? Bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:22
Ik zelf zit in dezelfde situatie. 's-Winters is de vloer altijd koud, ondanks de isolatie aan de onderzijde van de houten vloer. Als je de kosten kwijt kunt, zou ik zeker voor de schuimbeton optie + vloerisolatie gaan.
Weet niet hoe je vloer klinkt, maar hier klinkt hij zo hol, dat je goed hoort dat je op een houtenvloer + kruipruimte loopt. Zelfs de glazen in de kast rinkelen als je hier over de vloer loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58
Wil je je kruipruimte behouden? Dan ventilatie fixen + broodjesvloer of de bestaande vloer versterken (mogelijk vervangen planken voor underlayment prima oplossing)

Kruipruimte mag weg > schuimbeton

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
Dat ik weet het niet. Wat is het belang van de kruipruimte? I had vaandag andere offerte voor schuimbeton: 9000 euros (6400 voor het schuimbeton + cementdekvloer, en 2540 voor vloerverwarming). Het is niet te duur. Maar ik moet mezelf vloerdelen en balklaag verwijderen. Vloerdelen er is geen problem, maar hoe zit het met de balken? Kan ik het zelf doen of is het gevaarlijk?
Makkelijk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:56:
Dan ventilatie fixen + broodjesvloer of de bestaande vloer versterken (mogelijk vervangen planken voor underlayment prima oplossing)
Ik moet deze oplossing bestuderen. Misschien doet het hetzelfde werk voor veel goedkoper. Zouden dat houten planken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:31
benito schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:04:
[...]

Vloerdelen er is geen problem, maar hoe zit het met de balken? Kan ik het zelf doen of is het gevaarlijk?

[...]
Huur een dagje een reciprozaag, zaag de balken af bij de muren en sleep ze naar buiten.
Amstelveen is net te ver anders had ik ze er wel uit komen halen als ik ze dan mee mocht nemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
No Hands schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:40:
[...]

Huur een dagje een reciprozaag, zaag de balken af bij de muren en sleep ze naar buiten.
Amstelveen is net te ver anders had ik ze er wel uit komen halen als ik ze dan mee mocht nemen.
Goed om te weten. Bedankt! In ieder geval maak ik de ondervloer open om de liggers te controleren of te laten keuren. Schuimbeton kost slechts 2000 meer dan Tonzon + vloer verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58

breinonline

Are you afraid to be known?

benito schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:04:
[...]

Ik moet deze oplossing bestuderen. Misschien doet het hetzelfde werk voor veel goedkoper. Zouden dat houten planken zijn?
Underlayment zijn houten platen met mes/groef verbinding zodat je vloer na het leggen één geheel vormt. Dat veert minder dan losse planken die je nu vermoedelijk hebt liggen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb gekozen voor schuimbeton+vloerverwarming+anhydriet dekvloer voor mijn woning uit de jaren '50. Het verwijderen van de (onder)vloer+balken was nog niet eens het meeste werk, dat heb ik voor zo'n 90% alleen gedaan (alleen het naar buiten sjouwen met zijn tweeën). De leidingen aanpassen (moet mantelbuis omheen) en deels vervangen/opnieuw leggen kostte erg veel tijd, maar dit was ook onze eerste keer dus wellicht dat het makkelijker is met meer ervaring.

Ben er erg blij mee tot nu toe. Nu nog wachten tot het droog genoeg is om een leefvloer te laten plaatsen.

Zie mijn topic voor ervaring en welk gereedschap er is gebruikt etc: Voorbereidingen schuimbeton woonkamer/keuken - tips?

NB: zorg voor een grote afvalcontainer voor de vloer. Hier moest de tegelvloer (keuken) en laminaat plus gehele ondervloer met board en balken eruit. Balken, radiatoren en leidingen zijn door oudijzerboer meegenomen, de rest paste nét in 6m3. En de vloer was iets van 35m2 in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-05 16:06
benito schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:18:
[...]

Goed om te weten. Bedankt! In ieder geval maak ik de ondervloer open om de liggers te controleren of te laten keuren. Schuimbeton kost slechts 2000 meer dan Tonzon + vloer verwarming.
Als het kan altijd voor de schuimbeton optie gaan, die houten vloer heb je er zo uit met een reciprozaag van een paar tientjes.
Ik ken 2 mensen die tonzon hebben en beiden hebben niet echt het gevoel dat ze er veel op vooruit zijn gegaan.
Zelf heb ik voor schuimbeton met VV gekozen en nog geen minuut spijt van gehad. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
Ik denk dat ik voor het schuimbeton ga. Ik zal zelf de vloer en de balken verwijderen. Ik zal het u laten weten.
Ik zal ook een loodgieter moeten vinden om het riool te vervangen, de leidingen te repareren (en misschien is er een gasleiding).
Bedankt voor je gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Ik zou als het kan altijd een kruipruimte (met toegang) behouden. Met schuimbeton kun je nooit meer bij je leidingen komen die onder de vloer liggen. Bij een broodjesvloer met kruipruimte nog wel. En dat heeft voor mij grote waarde om twee redenen:
- Niets gaat eeuwig mee, dus ook de leidingen onder je vloer niet
- Je kan nu een prachtig plan maken voor de hele renovatie van het huis. Maar als je over een paar jaar toch nog ergens iets wilt veranderen, moet je daarvoor misschien ook water, riolering of elektra aanpassen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
@Ivow85 Je hebt in je huis alles in opbouw geplaatst (waterleiding, electriciteit, riolering loopt los over de muren en langs het plafond)?
Ja, ik begrijp dat dat een voordeeltje is van een kruipkelder, maar het lijkt me echt geen showstopper (met buis-in-buis, gebruikelijk voor electriciteit en waterleidingen, kan je zo de binnenleiding vervangen als dat nodig zou zijn; een rioolbuis die loskomt in de kruipkelder door de vochtigheid netjes beschermd is door schuimbeton maar plots toch lekslaat kan je met een sok fixen, ...).

[ Voor 37% gewijzigd door naftebakje op 04-05-2022 15:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
naftebakje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:02:
@Ivow85 Je hebt in je huis alles in opbouw geplaatst (waterleiding, electriciteit, riolering loopt los over de muren en langs het plafond)?
Ja, ik begrijp dat dat een voordeeltje is van een kruipkelder, maar het lijkt me echt geen showstopper (met buis-in-buis, gebruikelijk voor electriciteit en waterleidingen, kan je zo de binnenleiding vervangen als dat nodig zou zijn; een rioolbuis die loskomt in de kruipkelder door de vochtigheid netjes beschermd is door schuimbeton maar plots toch lekslaat kan je met een sok fixen, ...).
Nee, ik heb niet alles opbouw. Maar wel zo veel mogelijk min of meer bereikbaar.

Leidingen tussen verdiepingen via een centrale koof. Via die koof + kruipruimte en/of knieschotten op zolder kan ik zonder problemen de installaties in huis verbeteren, bereiken, renoveren, uitbreiden met toekomstige wensen.

De werkzaamheden zullen slechts tot een klein stukje opbouw leidingwerk leiden.
Maar met een schuimbeton vloer + vloerverwarming kun je nooit meer je keuken voorzien van kookeiland/spoel eiland als je daar niet bij het aanleggen van je schuimbeton voor kiest.
Ook bijvoorbeeld het aanleggen van extra leidingen (krachtgroepje voor de warmtepomp naar buiten toe. En voor de laadpaal. En een groepje voor de airco en de zonnepanelen naar zolder toe via de leiding koof bij de trap die zich niet direct naast de meterkast bevindt, wordt allemaal erg ingewikkeld en/of niet zo fraai als je geen kruipruimte hebt.

Althans: ik ga er vanuit dat het schuimbeton + vloerverwarming minimaal enkele decennia mee moet gaan. En dan is de kans vrijwel 100% dat er hier en daar nog een kabeltje of leiding anders moet dan op dit moment is te voorzien.

En ja, je kunt loze leidingen leggen. Voor 'toekomstige zaken' die nu al bestaan en waarvan we verwachten dat het komende jaren gemeengoed gaat worden, zoals de warmtepomp en laadlaal die ik hier eerder noemde, is het leggen van loze leidingen een prima optie. Omdat je al weet hoe en waar je ze dan moet leggen. Maar ik heb geen glazen bol die me vertelt wat voor nieuwe ontwikkelingen er over 20 jaar zijn en waar ik de loze leidingen voor die ontwikkelingen moet leggen.

Dan heb ik dus liefst 'loze ruimtes' in huis, zodat ik nieuwe leidingen later verborgen achter knieschotten of in de kruipruimte kan toevoegen en kan laten uitkomen in de leefruimtes op de plek waar het aansluitpunt gewenst is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Onze leidingen gaan buitenom of door het plafond. Afvoeren buiten langs het huis. Over 20 jaar woon ik hier vast niet meer, dan is het voor de volgende hoe die dat hier wil oplossen.
Ik vind kruipruimtes niet heel veel waarde toevoegen, tuurlijk is het handig als ze er zijn maar als ze er niet zijn zijn er altijd oplossingen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benito
Hi,

Big update on the topic! Sorry, I'm too tired to type it in Dutch.

I got the keys on Monday. I have had a lot of fun since. I started to remove the stuff, especially the old wooden underfloor with my father (thanks to him!) that we did today. For now, only the beams remain. This is kind of stressful. The foam concrete company comes next Tuesday for the foil, and next Wednesday for the concrete. Some beams for sure do not hold anything, some do hold a wall and I'm not sure how to deal with them.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpn5cBAvirwZl94H3LYvW7jr8n0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5AQdiziVUdyBGggwR0bybOVq.gif?f=fotoalbum_large

I think I can remove 1, 2, 3 and 4. 5a may cary some part of the wall, so I think I only should make it shorter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2r_VXZ_39oxZPAs7rwRVSrMhko=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6n9pUi8m1b0J1id1shS94Vhp.gif?f=fotoalbum_large

Maybe I can remove 5b, it does not seem that it's carrying the chimney. 5C does (see other picture below). 7 does not hold anything (maybe some part of the wall close to the door?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty9uJp0rGwXq4oqaNLITTa0pdws=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XMDdj5zq9qX4cW9U9u1YDwMv.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udcT3xMagj94io0Dhn3t6rOJhG4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0b4cv5jtxmmxTpV6Lowakj04.gif?f=fotoalbum_large

10, 11, 12 and 13 can be removed I think.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REc8Wg_iaDpKFlmb_ZelxpWrQjA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/otVXk3NltF5TZFyYeGjn4LfA.gif?f=fotoalbum_large

7, 8 and 9 carry the wall close to the door. I can probably make it shorter until B.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Cbl5hsafFYgiiNHNI5CTPvyIms=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kJobMqnoa0MLWKeC6GiZ7Gov.gif?f=fotoalbum_large

5C, as mentioned earlier; seems to hold the chimney. It also seems that this is the beam from the neighbor! It's a hook huis, other houses were built at the same time and as the same building. Some beams that do not seem to carry something from my side may hold something for the neighbor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vUXWrPUpi9nGFAa_q2os1bgoJE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ZFg8IzYI0PCSCdFI5PdQjWZO.gif?f=fotoalbum_large

8 and 9 carry some wall. So I could make it shorter to B.

For now, I cannot remove A or B since it's holding some other supporting beams....

[ Voor 5% gewijzigd door benito op 17-08-2022 23:35 ]

• No Hands
Voor zover mijn kennis reikt kan er geen enkele houten balk blijven zitten als er schuimbeton wordt gestort.
Er zal dus een stukje fundering onder de schoorsteen moeten worden gemaakt, er van uitgaande dat de schoorsteen moet blijven bestaan(maar waarom zou je dat willen). Hetzelfde geldt voor de muur van de hal, die moet op de bodem van de kruipruimte worden ondersteund zodat de balken weg kunnen. Ik neem aan dat het geen dragende muur is en dus de oplossing vrij eenvoudig kan zijn, een stapel tegels op de bodem van de kruipruimte.
Dat jij en de buren samen gebruik maken van dezelfde balken is een vreemde constructie.
Heb je een bouwtekening waarin te zien is welke muren dragend zijn?

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou inderdaad een bouwtekening bij de gemeente opvragen indien je die niet hebt en vraag dan om alle bouwtekeningen van het huis, voor het geval er door de jaren heen verbouwingen en daarmee nieuwe tekeningen zijn geweest. Ik heb dit tijdens corona gedaan dus kreeg gewoon digitale versies gemaild en moest daarvoor 'administratiekosten' betalen.

Bij mij zijn destijds alle balken (en balkenkoppen) verwijderd voor het schuimbeton maar een gemetseld muurtje (voor ondersteuning draagbalk) kon gewoon blijven staan. Ik had het geluk dat de gang op de kelder stond en de schoorsteen doorgemetseld was.

Als ik jou was zou ik het bedrijf vandaag even bellen om te vragen naar die balken, want bij mij was ook heel duidelijk aangegeven dat er geen houten balken (of koppen) achter mochten blijven. Volgens mij in verband met uitzetten en vochtafgifte van het schuimbeton...

Denk dat je de dakpannen op de één na laatste foto ook moet vervangen met stenen.

En houd er rekening mee dat je alle balkenkoppen uit de muur moet verwijderen. Dit viel ons nog vies tegen, sommige zaten echt muurvast. Dus zou zeker wel vandaag alle mogelijke balken verwijderen en starten met de balkenkoppen uit de muur te halen. En de vloer van de kruipruimte moet zo vlak/egaal mogelijk zijn, dus al het puin moet je nog opruimen en vloer aanvegen etc.

Ik zie ook nog leidingen. Je weet dat je die moet isoleren met een mantelbuis als er vloeistof doorheen gaat? Tenzij ze het flexibele leidingen met isolatie zijn natuurlijk. Dan kunnen ze onder het folie, net als de elektrakabels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• benito
Sorry voor het late antwoord. We hebben een oplossing gevonden en het was over het algemeen heel hard werken. Veel meer dan verwacht. Ik dacht dat het 2 dagen zou zijn, het duurde 8.

Voor de muren hebben we stalen palen gekocht. Dit is waarschijnlijk de gemakkelijkste manier. Het kost ongeveer 25 euro per paal. Elk kan 800 kg dragen. Ze worden met schroeven zowel op de grond als op het hout direct onder de muur bevestigd. Met zet ze op de balken en zaag wat niets meer ondersteunde. We gebruikten een trekhaak om ze vast te zetten: als je hem niet meer kunt draaien, dan is het veilig.

Alle stalen of koperen leidingen moesten worden vervangen. Een loodgieter kwam een ​​unileiding voor gas en water plaatsen. Dat was een extra 1400 euro die ik niet had verwacht. Voor elektrische kabel, zolang er geen verbinding is, zijn ze prima. Wel moeten ze om de 30 cm in de grond worden vastgezet, anders gaan ze drijven. Er moest een elektricien komen om wat kabels te leggen voor de zonnepanelen die ik op het dak en op de garage ga plaatsen.

Dit alles kost veel moeite en tijd. Maar ik denk dat het de moeite waard is. Ik heb de folie en het piquet laten plaatsen door het betonbedrijf.

Ik hoop dat dit andere mensen zal helpen. Heel erg bedankt voor je berichten en steun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SINS62a_TRorRZyKyxwVKfVnsWs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Q1hWiTXnVK0Fa3sNxMlF4YVD.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLia2qgWlKOXoclqHrP4TR4-Bs4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SJhLCUinAvZsIad9l3ml6Fy2.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR_RByfOvCpugFruChW30H0oFaw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PPBxPKDvMYp8wbVoSiFyCHNc.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3BXnr3x7FvX_iEcoatHSllD4qU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/DMaW4aZcx05p6eJcij6We4Kb.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door benito op 24-08-2022 21:28 ]

• benito
Elke dag komt met een nieuw probleem. Ik had verwacht dat het schuimbeton vlakker zou zijn. Ik heb hoogteverschillen (hoewel ik niet kan zeggen hoeveel) en ik denk niet dat ik Fermacell direct op de vloer kan leggen zoals het is. Ik dacht aan egaline. Sommige worden door het parketbedrijf op de Fermacell gezet, voordat ze het parket verlijmen. Wat denk je?

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Nu toch vloerverwarming en dan +- 7cm cement dekvloer?

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-05 16:06
@benito
Sen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:31:
Nu toch vloerverwarming en dan +- 7cm cement dekvloer?
Dat dus, noppenplaat met vloerverwarming met cement dekvloer of anhydriet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:10
@benito
Zat de vloerverwarming niet inbegrepen bij de schuimbeton vloer? Dat leek zo in je openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
Er werd mij een andere oplossing voorgesteld, hoewel ik moet toegeven dat de cementdekvloer van het betonbedrijf veel gemakkelijker was... Ik had niet genoeg tijd om het te laten drogen. Mij werd voorgesteld om Fermacell-platen te plaatsen die door het vloerverwarmingsbedrijf zullen worden gefreesd. Nadat ze de pijpen hebben geplaatst, worden de sleuven afgedicht. Vervolgens zal het parketbedrijf egaline plaatsen en het parket lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Tja waarom dan niet gewoon isolatie in de kruipruimte en die platen op de houten vloer.

Dit is echt een oplossing die energie technische nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
De vloer was niet echt stabiel en op sommige plaatsen lager. Deze oplossing werd voorgesteld door het parketbedrijf. De Fermacell is slechts 25 mm. Ander voordeel: het hoeft niet te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Egalisatie korrels is je antwoord. Maar een hele rare oplossing.

Je had ook met egalisatie korrels over de houten vloer gekund en daar de fermacell plaat op.

Ik denk dat je 70% minder werk had kunnen doen om exact het zelfde resultaat te krijgen.

De methode die je hebt gedaan is beter als je gewoon een zand cement vloer had gedaan maar nu betwijfel ik dat. Weg massa en buffer.

[ Voor 71% gewijzigd door Sen op 26-08-2022 09:53 ]

Pagina: 1