Voorbereidingen schuimbeton woonkamer/keuken - tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Onlangs een jaren '50 woning gekocht met slechte (lees: vrijwel geen) isolatie en de woonkamer en keuken hebben een houten ondervloer (rest is beton), dus gekozen om de kruipruimte van deze ruimtes te laten vullen met schuimbeton en daar vloerverwarming en dekvloer (anhydriet) op.

De werkzaamheden worden vooralsnog over zo'n twee maanden uitgevoerd en alle voorbereidingen moeten we zelf doen. Ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en/of tips op basis van de dingen die gedaan moeten worden?

Voorbereidingen:
- Vloer eruit (laminaat/tegels)
- Ondervloer eruit (hout)
- Balken eruit (hout)
- Balkkoppen uit de muur en gaten opvullen (metselen of pur)
- Leidingwerk vastzetten (om drijven te voorkomen)
- Mantelbuis om leidingen waar vloeistof doorheen gaat
- Radiatoren verwijderen en afvoeren
- Riool eventueel vervangen (hopelijk niet nodig)
- Keukenblok ondersteunen*
- Eventuele beschadigingen aan muur vullen/herstellen
- Bodem redelijk gelijkmatig verdelen voor gelijke hoogte schuimbeton

*Voorbeelden van ondersteunen keukenblok:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Plattegrond begane grond (open keuken):
Members only:

De verdeler voor de vloerverwarming komt in de bijkeuken, onder het raampje in de tussenmuur met keuken. En de dekvloer komt op gelijke hoogte met de vloer van de hal (zit een kelder onder), zodat er later een gietvloer (als leefvloer) over de begane grond kan worden geplaatst.

In bovenstaande plattegrond de leidingen zoals bekend aangegeven. Heb inmiddels ook een inspectiecamera om verder onder de vloer te kijken maar moet nog wat handigheid ermee krijgen. Het is nog niet bekend tot waar het riool in de bijkeuken loopt (er zit een afvoerputje en afvoer voor wasmachine, droger en vaatwasser). En uiteraard lopen er leidingen door naar boven, maar die voor het gemak niet getekend.

Het plan is om de cv leidingen in de woonkamer (gaan naar boven langs de muur) ook direct te verwijderen en het systeem om te leggen. De vorige eigenaren hebben het nogal bijzonder gelegd op de zolder, waardoor een deel van de radiatoren boven niet goed/snel warm worden en er veel warmte verloren gaat. Nog geen idee hoe het onder de vloer in de woonkamer eruit ziet, maar waarschijnlijk even bijzonder want in de kleine ruimte zitten 4 radiatoren en alle buizen gaan de vloer in.

Er zit in de keuken een gasleiding voor het fornuis, deze loopt sowieso naar de cv ketel in de bijkeuken en via de kelder naar de meterkast in de hal. Er komt later een nieuwe keuken met een inductiekookplaat maar dat is nu nog aan de orde, dus die gasleiding moeten we (onder de keuken) opnieuw leggen zodat er een mantelbuis omheen kan. Heb ook gelezen dat er deelbare mantelbuizen zijn die je om bestaande leidingen kan leggen, maar nog geen tijd gehad om te achterhalen of die geschikt zijn voor in beton en nu nog onbekend of er ook koppelingen onder de vloer zitten (want dan sowieso vervangen).

Tussen de grond en het schuimbeton wordt folie geplaatst en het is mogelijk om daaronder (loze) leidingen te leggen. De wateraanvoer van bijkeuken naar kelder willen we vervangen met flexibele leiding. Daarnaast lijkt het me handig om een loze leiding van hal naar tegenoverliggende keuken/woonkamer muur te leggen, want op het open stuk tussen woonkamer en keuken komt later een schiereiland met inductiekookplaat. Dus lijkt me handig voor een (perilex) aansluiting?. En nog een loze leiding van hal naar bijkeuken, want na de bijkeuken is nog een aanbouw waar later een badkamer in komt en daarvoor moeten t.z.t de elektragroepen worden aangepast/uitgebreid. Wat voor diameter buizen is hierbij handig?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Interessant!

Geen ervaring hiermee.

Voor loze leidingen kunnen je eventueel 40mm rioleringsbuis gebruiken. Dat is in pricipe ook groot genoeg om een elektra kabel door te trekken als je niet (meerdere) scherpe bochten hebt. Voor netwerkbekabeling kun je 3/4 elektrabuis gebruiken.

Check ook nog even het afschot van de riolering. Nu kun je deze nog perfectioneren, later niet meer.

Kan dat schuimbeton zo op de grond of wordt dat (nog) verankerd met de zijgevels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
Leg een dubbele utp naar de plek waar je je tv wilt hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 11:27

Asteroid9

General Failure

Ik heb afgelopen jaar ongeveer hetzelfde gedaan tijdens de complete renovatie van mijn jaren '30 woning. Hier is over de hele benedenverdieping schuimbeton met anhydriet en vloerverwarming gegaan.

Een paar tips en ervaringen:
Het verwijderen van de oude vloer is niet moeilijk, maar vooral veel sjouwen.
Het afdekken met folie hoeft niet 100% perfect, wij waren vrij neurotisch maar als je ziet hoe ze storten mag het wat minder nauwkeurig.
Egaliseren van de bodem zou ik alleen doen met flinke hoogteverschillen, anders is het niet of nauwelijks merkbaar.
Let op mogelijke koudebruggen, haal stenen muurtjes of stukjes fundering tot zeker 30cm onder het peil weg.
Denk goed na of je het riool wil laten zitten, als het nog gres is moet het sowieso vervangen worden, maar oud PVC laten zitten is zeker een risico. Materiaalkosten zijn minimaal, het is een rottig werkje maar je kan er nu goed bij.
Die gasleiding is maar tijdelijk begrijp ik dus ik zou kritisch op de kosten zijn, maar het kostenverschil tussen geheel of gedeeltelijk vervangen is mogelijk minimaal. Als de hele vloer open ligt is het uitrollen van een paar meter leiding meer nauwelijks extra werk.
Leidingen vastzetten tegen omhoog drijven is makkelijk genoeg, gewoon vastbinden aan de piketpaaltjes.
Loze leidingen en mantelbuizen: zoveel mensen, zoveel meningen. Uiteindelijk heb ik niks aangebracht, wel overal meer dan genoeg WCD's maar geen voorzieningen voor extra UTP of speakers. Ik geloof veel meer in een draadloze toekomst, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ;) Elke loze mantelbuis zul je ergens boven de vloer netjes af moeten werken, dus bedenk of en hoe je dat wil.
Is het peil al uitgemeten? Als er veel hoogteverschil is tussen voor, achter of zijgevel moet je wellicht gaan rekenen hoe je het beste uitkomt qua vloeren en deuren.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

Het afdichten is inderdaad minder spannend dat je zou verwachten.
Ook had ik zelf wat stress over de opgeplakte plastics, omdat je verwacht dat het beton uiteindelijk in de hoekjes van de kamers probeer te komen en zo meer ruimte nodig heeft, dat tot gevolg heeft dat je plastic van de muur getrokken wordt. Uiteindelijk maakt dat weinig uit, het beton trekt het plastic van de muur, maar duwt van onder de omgevallen flap weer mee omhoog. (tenzij je op die omgevallen plasticlaag beton giet natuurlijk :p )

Let er wel op dat je hele huis echt zeik en zeik nat wordt de eerst 2 dagen na storting. En een heerlijke 40 tot 50 graden omdat het uithardingsproces exothermisch is.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Wat voor gasleiding heb je nu? Als dat niet uit één geheel bestaat maar onderweg koppelingen heeft dan zou ik dat (laten) vervangen door flexibele meerlagenbuis uit één stuk. Je wil geen gaslek krijgen op een plek waar je nooit meer bij kan.

Verder zou ik zeker wel een aantal loze leidingen trekken. Bijv. van meterkast naar keuken, zodat je bijv. nog eens een Quooker/boiler o.i.d. een eigen groep kunt geven. Leiding laat je uitkomen achter je keukenblok ofzo. Pak 19mm met nette bochtjes zodat je later makkelijk kabel kunt trekken.

Ook zou ik naar een aantal strategische plekken loze leidingen trekken zodat je daar bijv. nog eens een accespoint/stopcontact/luidspreker kan plaatsen. Strak in de hoeken van de kamer bijv. Je zou dan na het storten de buis gelijk met de dekvloer kunnen afzagen en dan de vloer eroverheen leggen. Dan zit het niet in het zicht, maar is het wel beschikbaar als je het wel een keer zou willen gebruiken.

En een mantelbuis van 40-50mm van meterkast naar achtergevel, waar je dan bijv. een tyleenbuis voor buitenkraan, of netwerkkabel (accespoint buiten) doorheen kunt trekken. Misschien ook een dergelijke mantelbuis richting je oprit (indien aanwezig), waar stroom + netwerk doorheen kan als je ooit een elektrische auto gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geen ervaring mee maar als ik het zou moeten doen dan zou ik nu alle buizen/leidingen vervangen waar ik later niet meer aan kan. Zo'n kans krijg je niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:33:
Interessant!

Geen ervaring hiermee.

Voor loze leidingen kunnen je eventueel 40mm rioleringsbuis gebruiken. Dat is in pricipe ook groot genoeg om een elektra kabel door te trekken als je niet (meerdere) scherpe bochten hebt. Voor netwerkbekabeling kun je 3/4 elektrabuis gebruiken.

Check ook nog even het afschot van de riolering. Nu kun je deze nog perfectioneren, later niet meer.

Kan dat schuimbeton zo op de grond of wordt dat (nog) verankerd met de zijgevels?
Dank voor de tips! Er komt een folie op de grond (tegen de muren) en daarin wordt het schuimbeton gestort, verder is er geen verankering nodig.
Asteroid9 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:59:
Ik heb afgelopen jaar ongeveer hetzelfde gedaan tijdens de complete renovatie van mijn jaren '30 woning. Hier is over de hele benedenverdieping schuimbeton met anhydriet en vloerverwarming gegaan.

Een paar tips en ervaringen:
Het verwijderen van de oude vloer is niet moeilijk, maar vooral veel sjouwen.
Het afdekken met folie hoeft niet 100% perfect, wij waren vrij neurotisch maar als je ziet hoe ze storten mag het wat minder nauwkeurig.
Egaliseren van de bodem zou ik alleen doen met flinke hoogteverschillen, anders is het niet of nauwelijks merkbaar.
Let op mogelijke koudebruggen, haal stenen muurtjes of stukjes fundering tot zeker 30cm onder het peil weg.
Denk goed na of je het riool wil laten zitten, als het nog gres is moet het sowieso vervangen worden, maar oud PVC laten zitten is zeker een risico. Materiaalkosten zijn minimaal, het is een rottig werkje maar je kan er nu goed bij.
Die gasleiding is maar tijdelijk begrijp ik dus ik zou kritisch op de kosten zijn, maar het kostenverschil tussen geheel of gedeeltelijk vervangen is mogelijk minimaal. Als de hele vloer open ligt is het uitrollen van een paar meter leiding meer nauwelijks extra werk.
Leidingen vastzetten tegen omhoog drijven is makkelijk genoeg, gewoon vastbinden aan de piketpaaltjes.
Loze leidingen en mantelbuizen: zoveel mensen, zoveel meningen. Uiteindelijk heb ik niks aangebracht, wel overal meer dan genoeg WCD's maar geen voorzieningen voor extra UTP of speakers. Ik geloof veel meer in een draadloze toekomst, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ;) Elke loze mantelbuis zul je ergens boven de vloer netjes af moeten werken, dus bedenk of en hoe je dat wil.
Is het peil al uitgemeten? Als er veel hoogteverschil is tussen voor, achter of zijgevel moet je wellicht gaan rekenen hoe je het beste uitkomt qua vloeren en deuren.
Ah, goed om een ervaring te horen! Wij zijn met 3 man en 1 vrouw voor het verwijderen van de vloeren/balken, dus hoop dat het goed te doen is.

Voor het aanbrengen van folie en maatvoering is gekozen om dit door de uitvoerders te laten doen, scheelt een paar honderd euro maar dat is iets minder stress (en tijd).

Zover ik weet is er alleen een klein stenen muurtje tussen de woonkamer en keuken, daar is namelijk de draagmuur uitgebroken en de stalen balken staan op dat muurtje. Dat muurtje kan dus niet weg. Zou dat een merkbare koudebrug opleveren? Op ongeveer de helft (lengte) komt later een keukenschiereiland, dus misschien valt het mee.

Foto muurtje
Members only:

Materiaal van riolering is onduidelijk, maar het leek op pvc toen ik vorige week de inspectiecamera gebruikte, maar zoals gezegd moet ik er wat meer handigheid in krijgen qua manoeuvreren en beeldherkenning. De vorige eigenaar die er zo'n 15 jaar heeft gewoond wist in elk geval niet of het ooit was vervangen, dus het is sowieso ouder dan 15 jr. Heb jij het zelf vervangen? Ik zat al te denken dat het lastig zou zijn om een professional te regelen op zo'n korte termijn en zit er eerlijk gezegd ook niet op te wachten om de keukenvloer er nu uit te halen en dan nog enige tijd moeten wachten op het schuimbeton als het al mogelijk was.

Voordeel is dat er (inmiddels) slechts twee deuren zijn om rekening mee te houden, namelijk de hal/keuken en keuken/bijkeuken. De vloer moet op zelfde hoogte als hal uitkomen, omdat hier de kelder onder zit. De bijkeukenvloer is al iets lager dan de keuken en wordt op termijn ook vervangen, dus kan dan op zelfde hoogte uitkomen.
killercow schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:06:
Het afdichten is inderdaad minder spannend dat je zou verwachten.
Ook had ik zelf wat stress over de opgeplakte plastics, omdat je verwacht dat het beton uiteindelijk in de hoekjes van de kamers probeer te komen en zo meer ruimte nodig heeft, dat tot gevolg heeft dat je plastic van de muur getrokken wordt. Uiteindelijk maakt dat weinig uit, het beton trekt het plastic van de muur, maar duwt van onder de omgevallen flap weer mee omhoog. (tenzij je op die omgevallen plasticlaag beton giet natuurlijk :p )

Let er wel op dat je hele huis echt zeik en zeik nat wordt de eerst 2 dagen na storting. En een heerlijke 40 tot 50 graden omdat het uithardingsproces exothermisch is.
Het folie laten we doen door de uitvoerders, want ik zou er ook stress van krijgen. Achteraf misschien zonde van het extra geld, maar krijg al genoeg stress van werk en klussen :|

De adviseur had gewaarschuwd dat het inderdaad erg vochtig zou worden en alle deuren en ramen beneden open moesten na het schuimbeton. Nu zijn er slechts twee kleine raampjes in de woonkamer (zijgevel) die open kunnen en daarnaast wil ik de voordeur en achterdeur openzetten. De aanbouw (achter de bijkeuken) heeft een eigen deur en twee kleine ramen die open kunnen maar die wil ik eigenlijk dichtlaten omdat daar het meeste meubilair van woonkamer wordt geplaatst.

Dat van die warmte was er niet bij verteld! En we maakten ons nog wel zorgen om eventuele kou als er toch nog laat wat winterweer zou komen...

Nu is de oppervlakte van de woonkamer en keuken gezamenlijk iets van 35m2 (volgens hun meting) dus hopelijk valt het mee...

Was die warmte trouwens alleen van het schuimbeton of ook na anhydriet?
ThinkPad schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:12:
Wat voor gasleiding heb je nu? Als dat niet uit één geheel bestaat maar onderweg koppelingen heeft dan zou ik dat (laten) vervangen door flexibele meerlagenbuis uit één stuk. Je wil geen gaslek krijgen op een plek waar je nooit meer bij kan.

Verder zou ik zeker wel een aantal loze leidingen trekken. Bijv. van meterkast naar keuken, zodat je bijv. nog eens een Quooker/boiler o.i.d. een eigen groep kunt geven. Leiding laat je uitkomen achter je keukenblok ofzo. Pak 19mm met nette bochtjes zodat je later makkelijk kabel kunt trekken.

Ook zou ik naar een aantal strategische plekken loze leidingen trekken zodat je daar bijv. nog eens een accespoint/stopcontact/luidspreker kan plaatsen. Strak in de hoeken van de kamer bijv. Je zou dan na het storten de buis gelijk met de dekvloer kunnen afzagen en dan de vloer eroverheen leggen. Dan zit het niet in het zicht, maar is het wel beschikbaar als je het wel een keer zou willen gebruiken.

En een mantelbuis van 40-50mm van meterkast naar achtergevel, waar je dan bijv. een tyleenbuis voor buitenkraan, of netwerkkabel (accespoint buiten) doorheen kunt trekken. Misschien ook een dergelijke mantelbuis richting je oprit (indien aanwezig), waar stroom + netwerk doorheen kan als je ooit een elektrische auto gaat rijden.
Het is een koperen gasleiding maar het is onduidelijk wanneer en door wie deze is gelegd. De vorige eigenaren hebben veel (zichtbaar) zelf gedaan dus kan zijn dat er onder de keuken (hebben zij geplaatst) nog koppelingen zijn. Er is sowieso één koppeling van onder de vloer naar de muur, maar misschien dus meer. Een flexibele meerlagenbuis is een goed idee! Niet eens aan gedacht terwijl we dat wel voor het CV systeem willen gaan gebruiken.

De meterkast zit in de hal en daaronder de kelder waar alle leidingen lopen, vanuit de keldermuur kun je ook bij de keuken komen. De toekomstige quooker komt bij die wand dus dat zou geen probleem moeten zijn, maar een inductieplaat dus wel (die komt in een schiereiland op het tussenstuk van keuken en woonkamer).

Loze leidingen gelijk met de dekvloer was inderdaad het plan voor de keuken/bijkeuken, maar aan de woonkamer niet gedacht. Inderdaad wel een goede optie voor twee hoeken.

Oprit zit zeg maar langs de zijde van de woonkamer met kleine ramen en daar hebben we ook al elektra buiten aangelegd, dus mocht er in de verre toekomst een elektrische auto komen dan is dat geen probleem.
Admiral Freebee schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:16:
Geen ervaring mee maar als ik het zou moeten doen dan zou ik nu alle buizen/leidingen vervangen waar ik later niet meer aan kan. Zo'n kans krijg je niet meer.
Dat is zeker waar! Maar ik zit ook met het tijdsbestek, geen zin om een week extra zonder vloer te wonen, zeg maar. Sowieso omdat het onhandig is, maar er zijn ook viervoeters aanwezig. En zal ook wel koud zijn. Dus wil eigenlijk alleen het nodige doen en misschien een beetje extra indien er tijd voor is. Ben deels ook afhankelijk van anderen die komen helpen met ontruimen en uitbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

Over deuren en ramen open. Schuimbeton is *lichter* dan water. Als er dus een dier in loopt / valt, dan zinkt dat direct, en kan het er met geen mogelijkheid in zwemmen. Kortom, je zult een manier moeten bedenken om de buurtkat,loslopende kinderen ondanks de ventilatie uit je huis te houden.
Denk bij oude buizen erom dat er mogelijk asbest in zou kunnen zitten. Opzich niet heel spannend, en als je het er van verdenkt goed inpakken in dubbel plastic. en dichttapen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
killercow schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:38:
Over deuren en ramen open. Schuimbeton is *lichter* dan water. Als er dus een dier in loopt / valt, dan zinkt dat direct, en kan het er met geen mogelijkheid in zwemmen. Kortom, je zult een manier moeten bedenken om de buurtkat,loslopende kinderen ondanks de ventilatie uit je huis te houden.
Denk bij oude buizen erom dat er mogelijk asbest in zou kunnen zitten. Opzich niet heel spannend, en als je het er van verdenkt goed inpakken in dubbel plastic. en dichttapen.
Oh, buurtkatten had ik nog niet aan gedacht... er lopen best veel door de achtertuin. De eigen viervoeters gaan of in de aanbouw of op de eerste verdieping. Misschien een hor voor de deuren ofzo.

Net ff gegoogled op asbest-houdende buizen en het zou kunnen dat de afvoer van de badkamer boven eentje is, maar die loopt door de meterkast naar de kelder naar het riool dus komen we niet bij in de buurt. En de rioleringsbuis van de (bij)keuken is aangesloten op een andere rioleringsbuis in de kelder dus zit er ook niet aan vast (die komen volgens mij samen in de erfscheidingsput ergens onder/rond de voordeur).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Misschien nog interessant voor anderen die schuimbeton overwegen: afgelopen week is het schuimbeton geplaatst, komende week wordt de vloerverwarming en anhydriet dekvloer geplaatst.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
best zielig als je bedenkt hoeveel katten er vereeuwigd zitten in een laag schuimbeton

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Ik had eerlijk gezegd ook wel verwacht dat de temperatuur en geur (stinkt enorm, geur hangt er nu nog in mindere mate) ze wel zou afschrikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:47
Leuk om dit te lezen! Ik heb zelf een huis uit 1890 gekocht, woon er nu een paar weken. Het is totaal ongeïsoleerd. Ook ik heb de keuze voor schuimbeton gemaakt.

Het lastigste vind ik om te bepalen hoe ik de leidingen moet gaan leggen en of ik eventueel loze leidingen moet plaatsen. Waarvoor en waar heb jij uiteindelijk loze leidingen geplaatst?

Het is een lang verhaal (morgen nog maar eens doorlezen), maar hoe lang heeft het uitharden uiteindelijk geduurd? Hoe doe je dat met de deuren open houden als je in een stad woont? Het lijkt mij oncomfortabel de voor- en achterdeur open te houden de gehele dag en nacht.

Plus het feit dat er katten in kunnen verzuipen en dat ook nog eens regelmatig gebeurd. Ik moet er niet aan denken dat een van mijn twee beroepsslapers komen te verzuipen in schuimbeton :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
@GrazendeKoe
Goede keuze, denk ik!

Leidingen: het scheelde bij mij dat de meeste leidingen (gas naar CV en fornuis, water naar keuken en CV, CV naar radiatoren toilet/hal) vanuit de kelder naar de bijkeuken konden, dus alleen over de keukengrond hoefden te lopen. Eén stel (flexibele) leidingen is via woonkamer de kelder in gegaan voor de radiatoren in de hal en toilet, omdat de aansluitingen daar toch al zaten. Deze waren al voldoende geïsoleerd dus hoefde geen mantelbuis om en kon onder het folie voor het schuimbeton. De andere leidingen hebben we wel in mantelbuizen gedaan, ter bescherming en zaten met muurbeugels vast zodat ze niet gaan drijven in het schuimbeton. De rioleringsafvoer van keuken bleek van pvc en alleen naar de bijkeuken te gaan (en via daar buitenom naar riool) dus dat was een meevaller en omdat die stevig vastzat tussen bijkeuken en zwanenhals hoefde deze ook niet vast te worden gezet.

Loze leidingen van modem naar hoek woonkamer, van hal naar waar het toekomstige schiereiland van de keuken komt (voor inductie en extra stopcontact) en van hal naar bijkeuken voor eventuele elektra uitbreiding in de toekomst. We hadden nog mantelbuizen over dus die hebben we gebruikt i.p.v. pvc en die konden we gewoon aan de betonplaat (van kruipruimte) plakken met duct tape, hoefden niet apart vastgemaakt te worden. Voor zekerheid hadden we spijkerband gekocht voor vastzetten aan vloer/muur maar was dus niet nodig.

Uitharden: effectief heeft het zo'n 40 uur geduurd, gok ik. Ik was de eerste klant op dinsdagochtend en op donderdagochtend durfde ik het aan om eroverheen te lopen. Op dinsdagavond was het niet droog, want toen ontdekte ik tegen tien uur de kattenpootafdrukken en een van de twee was best diep. Woensdag einde middag leek het nog een beetje te veren en 's avonds knisperde het als je er met je gewicht op stond. De werkvoorbereider had wel gezegd dat het mogelijk zou knisperen als je er voor het eerst overheen ging lopen maar wist niet zeker of dat nu goed of slecht was en kon nog wel een nachtje wachten. Er was overigens woensdagavond/nacht nog een kat via het buitenraam (via container ernaast, oeps) naar binnen gekomen en daar zag je alleen vochtige pootafdrukken van, geen ingezakte.

Ventileren: Het is wel van belang om te weten dat ik slechts 2 kleine zijraampjes in de woonkamer heb met zo'n opvouwbare uitzetter dus die konden niet wijd open. En 's nachts voor zekerheid wat minder ver open gezet i.v.m. katten (niet geholpen). In de keuken helemaal geen raampjes die open kunnen. Verder alleen de voordeur en buitendeur (en tussendeuren) wagenwijd open gehad overdag. En was best vochtig en koud buiten, dat hielp ook niet. In de nacht van dinsdag op woensdag alleen de achterdeur op tochtstand gehad en voordeur dicht, volgende ochtend een sauna. In nacht van woensdag op donderdag de achterdeur zo'n 30cm opengezet. Voor de deuropening die we niet gebruikten om binnen te komen hadden we tot een meter ofzo plastic geplakt i.v.m. buurtkatten (bij voordeur dus niet, omdat ze daar nooit komen dacht ik). Was eigenlijk van plan tijdelijk hordeuren te plaatsen maar die werden niet op tijd geleverd dus werkvoorbereider suggereerde plasticfolie.

Een van de mannen vertelde ook nog dat er in de Randstad onlangs een inbreker bij een van hun klanten naar binnen was gegaan omdat de deur 's nachts openstond en de beste man zakte dus tot zijn knieën in het schuimbeton. Dan moet je echt binnen een half uur ofzo afspoelen i.v.m. tweedegraads brandwonden.

Mijn twee katten zijn overigens de hele tijd op mijn slaapkamer gebleven. Ook al tijdens de voorbereidingen, dus in totaal bijna een week. Tijdens voorbereidingen mochten ze dan op bepaalde momenten wel naar beneden tot en met de hal zodra de vloer grotendeels open was (eerst tijdelijk afgedekt met deuren/bureaublad), maar tijdens drogen/ventileren dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Vloerverwarming (wo) en dekvloer (vanochtend) liggen er inmiddels in, nu wachten tot het droog is... zaterdagochtend pas betreden. En een week lang geen meubels i.v.m. puntbelasting werd er aangeraden, dat was van tevoren niet gecommuniceerd.

Ook nog een dingetje met de vloerverwarming...
Members only:

Dekvloer
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
@feddez Thanks voor all info, leuk om te lezen! Het is zondagochtend, je mag op je vloer lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Ja, sinds gister (einde ochtend) al! Het behang op twee muren moest er sowieso af na het verwijderen van de radiatoren daar, dus uiteindelijk gistermiddag bijna al het behang maar verwijderd. Ging heel gemakkelijk vanwege de vochtigheid, maar op sommige plekken was het beduidend vochtiger (bijna kletsnat) dan anderen. En vonden ook nog wat schimmelplekken dus maar goed dat we het hebben gedaan. Alleen wel weer een extra klus erbij... ;)

De dekvloer is duidelijk niet een afwerkvloer, veel oneffenheden en op veel plekken lijkt het bijna wel alsof je de noppenlaag er een beetje doorheen kan zien ofzo. Je ziet in elk geval langs de noppen oneffenheden die ook wat donkerder zijn (noppenlaag is zwart). En bij één hoek lijkt er teveel ruimte tussen vloer en muur, kan bijna de kruipruimte in kijken. Dus zal vandaag het bedrijf even mailen, ook voor de aansluiting van vloerverwarming.

Members only:

Dat laat toch wel een beetje een nare bijsmaak achter, na een positieve start.

Foto's

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Hoe gaat het nu @feddez?

Je geeft aan een dekvloer over het schuimbeton heen gedaan te hebben. Wat voor dekvloer? En welke afwerkvloer gaat er overheen? Zit de vloerverwarming er al in?

Waar ben je woonachtig en door wie heb je de klus laten doen? Ik ga volgende week eens rondbellen welk bedrijf voor mij na de bouwvak schuimbeton kan storten en vloerwarming kan laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Geen veranderingen ten opzichte van laatste post, @GrazendeKoe. Heb ze die avond gemaild met mijn vragen en foto's en woensdag contact gehad; komende dinsdag (i.v.m. feestdagen) komt er iemand langs om te kijken. De oneffenheden zijn inmiddels wel minder zichtbaar lijkt het, maar dat komt mogelijk ook omdat er veel over de dekvloer is gelopen en er in eerste instantie aardig wat stof bij vrij komt.

Members only:

EDIT:
Inmiddels is er iemand langs geweest...
Members only:

EDIT:
Vloerverwarming is inmiddels aangesloten en ben gestart met het opstookprotocol. Eerste twee dagen merk je er niets van (was ook van tevoren gezegd) maar inmiddels al heel fijn. Komende week weer afbouwen qua temperatuur en daarna mag het geloof ik op normale temperatuur.

Eén aandachtspunt waar ik niets over had gelezen/gehoord is dat de dekvloer nog steeds wat 'stuift'. Wellicht komt dit vanwege 2 weken vertraging met vloerverwarming en valt het over 2 weken mee, maar nu nog veel stof aan voeten/broekspijpen en dankzij de viervoeters overal witte voetafdrukken op stoelen, bank en tafel. 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door feddez op 30-04-2022 14:03 . Reden: aanvulling 19/4 + 30/4 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
Hoi @feddez ,

hoe is het uiteindelijk allemaal afgelopen? En ben je tevreden met eindresultaat?

Wij gaan in januari ook schuimbetonvloer leggen in een vergelijkbare situatie. Alleen ik moet in onze uitbouw en gang wat beton laten weghakken zodat de laastste laag met vloerverwarmming doorgelegd kan worden.

Is de gasleiding vanaf MK opnieuw aangelegd of is het uiteindelijk gelukt om hier gedeeltelijk een mantel om heen te leggen?

groet T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Ben zeker tevreden met het eindresultaat. Nog geen dekvloer er op, ben nog aan het uitzoeken wat ik precies wil en door wie. Maar is vooralsnog prima zonder, denk dat het pas echt na twee maanden ofzo niet meer leidde tot witte verstuiving/voetafdrukken.

Het grootste deel van de gasleiding gaat van mk door de kelder voor het in de keuken kwam, dus vanaf kelder tot fornuis mantelbuis er omheen gedaan en na opnieuw aansluiten laten controleren door monteur die gelukkig op korte termijn (zelfde week) kon komen.

Voor de waterleidingen hetzelfde gedaan met mantelbuis vanaf kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:11
Hallo @feddez ,
nog even een vraagje over jouw schuimbetonvloer, hopelijk heb je tijd voor een antwoord.
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, alleen mijn huis is iets ouder: bouwjaar 1921 met hoge plafonds, oppervlak ongeveer 40 m2. Ongeïsoleerde houten vloer boven zand, lage kruipruimte.
Isolatie zo goed als niets, bezig met isolatie zolderdak en spouw die helaas maar 6 cm is.
Wel dubbel glas, gedeeltelijk HR++.

Nou zie ik zo'n schuimbetonvloer ook wel zitten, maar vraag me af of ik de begane grond nog wel warm krijg met de lage temperatuur van de vloerverwarming. Nu heeft de woonkamer een grote radiator van een meter of 4 die toch wel 70 graden nodig heeft om de lucht te verwarmen.

Wat zijn jouw ervaringen met alleen vloerverwarming op de bg in een relatief oud huis? Krijg je de ruimte op temperatuur of moet je bijverwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Hi @gerritjan ,

Het schuimbeton is echt top qua isolatie, ben echt heel tevreden. Ik heb de thermostaat nog niet eens boven de 19 graden gehad afgelopen winter en het was gewoon lekker warm - warmer dan voor het schuimbeton. Het was wel even puzzelen met de juiste temperatuurinstelling van de CV-ketel en vloerverwarmingsunit, volgens mij is de ketel nu 50 (wegens andere verbouwing staat er nu tijdelijk iets voor dus kan het schermpje niet lezen) en de vv staat op 33 ofzo.

Ook hier in de woonkamer/keuken alleen dubbelglas (en dan van de jaren 90 ofzo) en één raampje enkel glas, en de woonkamer is een doorzonkamer - in de winter zonder de schuimbeton merkte je door die grote ramen echt kou ondanks de 4 radiatoren en sowieso een algemeen temperatuurverschil in de woonkamer/keuken. Nu helemaal niets.

En ik moet ook zeggen dat de temperatuur binnenshuis op een zonnige lentedag ook snel stijgt omdat de warmte goed binnen blijft. Vanmiddag was het al bijna 20 graden na een paar uurtjes zon. Afgelopen zomer was het iets teveel van het goede op de hete dagen dus inmiddels ook zonwering (screens) en dat zorgt voor een goede balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
gerritjan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:35:
Hallo @feddez ,
...Nou zie ik zo'n schuimbetonvloer ook wel zitten, maar vraag me af of ik de begane grond nog wel warm krijg met de lage temperatuur van de vloerverwarming. Nu heeft de woonkamer een grote radiator van een meter of 4 die toch wel 70 graden nodig heeft om de lucht te verwarmen....
Ik ben ook in een oud huis van radiatoren naar vloerverwarming gegaan.
Een radiator heeft het vooral van warme lucht (met de bijhorende luchtstroming die stof aantrekt en het wat kouder doet voelen), en minste beetje tocht voelt meteen kouder aan.
Vloerverwarming is heel je vloer die warmte uitstraalt (wat warmer aanvoelt, dus met koudere temperatuur confortabel), het is een groot oppervlak dus veel vermogen (mits goed aangelegd uiteraard) en blijft meer op temperatuur (even doorluchten in de winter, zodra ramen weer dicht zijn is het weer confortabel, was met radiatoren wel anders). Veel fijnere warmte, met radiator voel je het als je aan het verwarmen bent; terwijl het met voerverwarming gewoon confortabel is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
naftebakje schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:08:
[...]
Ik ben ook in een oud huis van radiatoren naar vloerverwarming gegaan.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb er weer wat meer vertrouwen in. Nu nog een bedrijf vinden dat de klus wil uitvoeren in 053.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:53

YJB

@feddez Wij staan ook aan het begin van dit traject (Ook met Faber). Keuken, werkkamer en Woonkamer in totaal zo'n 40m2

Waar ik nog niet helemaal uit ben is het ondersteunen van het keukenblok. Hoe heb jij dat gedaan?
Ik zat eerst te denken aan paaltjes in de grond en daarbovenop een balk, maar dan blijf je die paaltjes natuurlijk houden (daar loopt het beton omheen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:49
gerritjan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:35:
Hallo @feddez ,
nog even een vraagje over jouw schuimbetonvloer, hopelijk heb je tijd voor een antwoord.
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, alleen mijn huis is iets ouder: bouwjaar 1921 met hoge plafonds, oppervlak ongeveer 40 m2. Ongeïsoleerde houten vloer boven zand, lage kruipruimte.
Isolatie zo goed als niets, bezig met isolatie zolderdak en spouw die helaas maar 6 cm is.
Wel dubbel glas, gedeeltelijk HR++.

Nou zie ik zo'n schuimbetonvloer ook wel zitten, maar vraag me af of ik de begane grond nog wel warm krijg met de lage temperatuur van de vloerverwarming. Nu heeft de woonkamer een grote radiator van een meter of 4 die toch wel 70 graden nodig heeft om de lucht te verwarmen.

Wat zijn jouw ervaringen met alleen vloerverwarming op de bg in een relatief oud huis? Krijg je de ruimte op temperatuur of moet je bijverwarmen?
Hier een jaren 30 huis met 6 cm spouw isolatie en oud dubbel glas.
Heb hier beton op eps gestort, dus geen schuimbeton. Maar de vloerverwarming houd het echt perfect warm. Zou me daar echt niet druk om maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
YJB schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 03:57:
@feddez Wij staan ook aan het begin van dit traject (Ook met Faber). Keuken, werkkamer en Woonkamer in totaal zo'n 40m2

Waar ik nog niet helemaal uit ben is het ondersteunen van het keukenblok. Hoe heb jij dat gedaan?
Ik zat eerst te denken aan paaltjes in de grond en daarbovenop een balk, maar dan blijf je die paaltjes natuurlijk houden (daar loopt het beton omheen).
Ja, wij hadden ook een constructie bedacht met houten balken/palen... maar die zijn de nacht voordat Faber kwam omgevallen of konden het gewicht niet meer houden ofzo, waardoor de keukenkastjes helemaal verzakt waren! Ze zat nog een beetje vast aan het aanrechtblad en leunden op die constructie, dus die kastjes hebben we er alsnog onder vandaan gehaald en alleen het aanrechtblad laten hangen (dat zat vast aan de muur). Nu moet ik er wel bij zeggen dat de keuken toch zou worden vervangen (inmiddels ook gebeurd) dus ik kon me daar al niet meer druk om maken. Ik had mijn adviseur trouwens gevraagd hoe andere klanten dat deden en hij had me een aantal foto's gestuurd ter inspiratie. Wellicht is dat nog een optie.

Overigens zou het waarschijnlijk ook wel met een stapel grote stenen kunnen denk ik. Tussen de woonkamer en (open) keuken zat bij mij een klein gemetseld muurtje en die moest blijven omdat er stalen balken op rusten, maar dat was geen enkel probleem. Ze hebben gewoon om en over het muurtje schuimbeton gestort. Bij houten paaltjes kan ik me nog voorstellen dat het schuimbeton mogelijk op het hout gaat werken. Maar daar kan je adviseur meer over zeggen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyH2024
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-05-2024
Dank aan iedereen voor de zeer bruikbare tips. Vraagje: Heeft iemand ervaring met mogelijke klachten van de buren. Wij gaan schuimbeton storten in onze woonkamer en de buren vrezen dat het grondwaterpeil bij hen zal stijgen (soort van communicerende vaten...). Situatie: jaren 30 huis, buren hebben wel eens last van lekkage in de kelder door hoog grondwaterpeil, wij nooit. Iemand tips? vr gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Geen ervaring. maar wat ik van Faber begrijp (net vorige week schuimbeton gestort) is dat schuimbeton lichter is dan water. Kortom er zijn twee scenario's mogelijk: je kruipruimte is geheel droog en dan maakt het voor de buren niets uit. Of er staat grondwater in je kruipruimte en dat gaat het schuimbeton omhoog duwen en daar ga je vooral zelf last van hebben. Je buren hoeven zich dus het minste zorgen te maken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 22:43
HandyH2024 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:08:
Dank aan iedereen voor de zeer bruikbare tips. Vraagje: Heeft iemand ervaring met mogelijke klachten van de buren. Wij gaan schuimbeton storten in onze woonkamer en de buren vrezen dat het grondwaterpeil bij hen zal stijgen (soort van communicerende vaten...). Situatie: jaren 30 huis, buren hebben wel eens last van lekkage in de kelder door hoog grondwaterpeil, wij nooit. Iemand tips? vr gr Harry
Ik denk dat dit verwaarloosbaar is, het grondwaterpeil verander je niet zomaar even als jij je vloer stort met schuimbeton.

Anders een leuke vraag om bij de leverancier van het schuimbeton te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
HandyH2024 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:08:
Nee, met wat schuimbeton ga je het grondwaterpeil niet veranderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:12
Altijd fijn om zo'n ervaring te lezen, daar steek je veel van op. Komende weken zelfde situatie in het huis van mijn dochter. 30 er jaren waar de benedenvloeren helemaal verwijderd worden en dan schuimbeton. Een stuk of zes wandcontactdozen zitten laag op de muren en komen met elektrapijp (wel kunststof) onder vloer vandaan. Ik verwacht dus elektraleidingen die onder de vloer die onder de balken bevestigd zijn. Dus die leidingen komen op het niets te hangen als we de balken weghalen.
Ik begrijp dat je mantelbuizen om die leidingen moet trekken. Waarschijnlijk haal ik alles weg en leg nieuwe mantelbuizen met daarin de draden aan.

Maar wat ik niet snap, is waar maak ik die leidingen aan vast?
Leg je ze in het zand onder de folie, of sla je paaltjes en bevestig je ze daaraan, Maar het leggen van de folie wordt wel erg lastig als je overal paaltjes hebt staan.
Ik verwacht ook elektradozen onder die vloer te vinden, wat doe ik daarmee?

Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
ger356 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:56:
Altijd fijn om zo'n ervaring te lezen, daar steek je veel van op. Komende weken zelfde situatie in het huis van mijn dochter. 30 er jaren waar de benedenvloeren helemaal verwijderd worden en dan schuimbeton. Een stuk of zes wandcontactdozen zitten laag op de muren en komen met elektrapijp (wel kunststof) onder vloer vandaan. Ik verwacht dus elektraleidingen die onder de vloer die onder de balken bevestigd zijn. Dus die leidingen komen op het niets te hangen als we de balken weghalen.
Ik begrijp dat je mantelbuizen om die leidingen moet trekken. Waarschijnlijk haal ik alles weg en leg nieuwe mantelbuizen met daarin de draden aan.

Maar wat ik niet snap, is waar maak ik die leidingen aan vast?
Leg je ze in het zand onder de folie, of sla je paaltjes en bevestig je ze daaraan, Maar het leggen van de folie wordt wel erg lastig als je overal paaltjes hebt staan.
Ik verwacht ook elektradozen onder die vloer te vinden, wat doe ik daarmee?

Iemand ideeen?
Losse kabels en zelfs hele dunne flexibele leidingen kunnen onder het folie worden geplaatst. Harde buizen, mantelbuizen met redelijke diameter en leidingen moeten ergens aan vast worden gemaakt omdat die niet over de grond lopen en/of het folie kunnen beschadigen als het gewicht van het schuimbeton er op komt. Paaltjes in de grond is een mogelijkheid, ik heb bij twee 'hoeken' waar de mantelbuis weer omhoog moest komen montageband gebruikt om het onder de plint vast te maken. Als je het niet vastmaakt, gaat het drijven in het schuimbeton. In werkelijkheid vond ik dit heel erg meevallen, de installateurs hebben zelfs nog wat ductape gebruikt om het op een paar plekken extra vast te maken voor ze begonnen met het schuimbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Je kunt ook een stoeptegel/baksteen op het folie leggen en dan met ijzerdraad oid de leidingen op hun plaats houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

mjl

Ugh

YJB schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:51:
Je kunt ook een stoeptegel/baksteen op het folie leggen en dan met ijzerdraad oid de leidingen op hun plaats houden.
Dat inderdaad, ik had nog wat betonnen blokken liggen en wat stukken stoeprand. De leidingen die voorzien waren van isolatie (alles dus :) ) daarmee ‘vast’ gelegd. Een stuk beton in je schuimbeton is geen probleem …

Ik heb ook stroomkabels gelegd voor extra stopcontacten etc, maar dan gewoon buiten kabel gebruikt. Voor ethernet en glasvezel kabels er verwarmingsbuis isolatie omheen gedaan, is een stuk makkelijker om er wat bij te stoppen en een dag voor het storten met duct tape allemaal dichtgeplakt. Verder rioolbuizen strategisch onder de vloer liggen om later nog extra kabels of leidingen te kunnen aanleggen. Alle leidingen van de radiatoren heb ik afgedopt en in de gipsmuren verstopt (just in case het afdoppen gaat lekken of je toch nog iets wilt aansluiten).

In totaal is er een 400m aan kabels onder de vloer verdwenen, maar ik heb dan ook een (ethernet) kabel fetish voor minimaal 4 kabels (2 naar meterkast indien ADSL, 2 naar de studeerkamer naar de ‘core’ switch) per lokatie (en 6 aansluit plekken in de woonkamer).

Het voorbereiden was meer werk dan het storten…

Oja, en een Spiro buis onder de vloer door naar een bestaand ventilatierooster voor de zuurstof aanvoer naar de openhaard aangelegd, die lag vast op de grond, was geen punt.

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 21-07-2024 18:13 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Dank voor de adviezen. Het wordt een mix van onder en boven de folie. De leidingen naar de wandcontactdozen frees ik in de muur (16 mm) tot onder het nivo van de folie, dus die liggen straks in het zand onder de vloer. De oude leidingen kwamen, zoals ik al verwachtte als een spinnenweb bij elkaar in een paar dozen die op de balken waren geschroefd. Dat heb ik allemaal weggehaald en ik ga nu vanuit het voedingspunt onder de folie door naar 1 wandcontactdoos en van daaruit horizontaal in de muur (dat hoort natuurlijk niet, maar je moet wat als je de plafonds niet open wil maken) naar de andere wandcontactdozen.

Een paar andere (loze) mantelbuizen komen boven de folie want die mantelbuis is 40 mm en ik ga niet zo diep in de muur frezen. Die bevestig ik deels aan de rioolbuis en deels aan wat verzwaringsstenen.

Wat ik echt niet snap hoe ze die riollbuis op gaan lossen, want die ligt 2 cm van de muur en zit bij het toilet boven het nivo van de folie en bij de voordeur onder dat nivo. Hoe ze daar die folie onder door gaan vogelen is mij een raadsel, maar we gaan het zien volgende week maandag.

We hebben nog wel een ander zorgenpuntje, want de gasleiding komt via de voorgevel het huis binnen naar de gasmeter naast de voordeur en die leiding komt zeker in het beton te zitten. De leiding op zich moet daar wel tegen kunnen maar of het energiebedrijf blij is dat we die leiding onbereikbaar maken weet ik niet. Hopelijk geeft de warmte van het drogen ook geen probleem op die gasleiding. Zal de betonboer bellen, want dit moeten ze veel vaker tegenkomen.

Nogmaals dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
ger356 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:17:

Nogmaals dank voor de reacties.
Succes!
Hint:
We kicken hier wel op foto's, vooral before- and after pics.Maar alles daar tussenin is ook welkom 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
gerritjan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Succes!
Hint:
We kicken hier wel op foto's, vooral before- and after pics.Maar alles daar tussenin is ook welkom 8)
OK, waar ik wel trots op ben: de oplossing voor de trap die in het niets kwam te hangen. Toen we de beton (en granito) vloer uit de gang weg gingen halen, verloor de trap zijn basis. Eerst heb ik een tegel neergelegd en daar mijn garagekrik opgezet. Daarmee kon ik de pilaar ondersteunen en gelijk de treden wat zetten, want de pilaar was door de loop der tijd een stukje gezakt. Vervolgens heb ik een groot oog in een balk van het plafond geschroefd (het plafond moest heel blijven) en een spanband op de pilaar geschroefd. Toen op spanning gezet, de krik weggehaald en het zand weggehaald. Nu heb ik er tijdelijk een balk onder gezet en als het schuimbeton komt haal ik die weg zodat de vloer er onderdoor gestort kan worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo6FXYxh44sohSHXx-Sn7Zo7MQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cguyEEViKPl76AMPbEgB4vmz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36ltwmA2bMynAmMqnbY7EioE4Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GTCBYhOqOk1EgP2wGaZhPO6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:04
Nu er toch nog wat leven in dit topic zit, waarom kiezen jullie voor schuimbeton?
bij mij thuis had ik de optie tussen 30cm, schuimbeton of 15 cm regulier beton en 15cm PIR.
qua isolatie waarde krijg ik bij PIR meer dan een dubbele Rc waarde.
Ik heb het financieel niet echt vergeleken, maar is dit een kosten kwestie?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
ger356 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:03:
[...]

OK, waar ik wel trots op ben: de oplossing voor de trap die in het niets kwam te hangen.
Bedankt voor de foto's, inderdaad creatief opgelost met die hangende trap!
Was het verwijderen van het beton in de gang makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Zal ook even wat foto's delen.

Zoals je ziet zijn de hoogte paaltjes gewoon door het plastic geslagen en daar kun je prima een leiding aan vastzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-usT3e85uaUUjr05H5BuarVfC6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX2meNVfB7qjmeV2ccRfvlhx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JLXOXqzVCEnwQ8Dfr8VIOWR1a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7CqPqrzKLGmqjvKykUozjmH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEDbnI36Apw8dvyTRsrhMjtE-Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaCwbPibdVrxbsu1jPKlNIME.jpg?f=fotoalbum_largeposten:

[ Voor 18% gewijzigd door YJB op 22-07-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehApDaMRMjBN-aBnVwnSK4dxQLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kDenx8ZY1ajr0NKfxy8G2L2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZar9363GjkFT3tse_f3qmA2a24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KARfmXIobA4GSpaio2Un61y1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
s0ulmaster schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:20:
Nu er toch nog wat leven in dit topic zit, waarom kiezen jullie voor schuimbeton?
bij mij thuis had ik de optie tussen 30cm, schuimbeton of 15 cm regulier beton en 15cm PIR.
qua isolatie waarde krijg ik bij PIR meer dan een dubbele Rc waarde.
Ik heb het financieel niet echt vergeleken, maar is dit een kosten kwestie?
Ik ben een leek, maar mijn boerenverstand zegt dat je bij 15 cm gewoon beton toch zal moeten wapenen en de vloer in de muren zal moeten verankeren, anders gaat het scheuren en/of scheefzakken. Dat schuimbeton heet wel beton, maar is veel lichter (lichter dan water) en hoef je niet te wapenen en is waarschijnlijk flexibeler (weet ik niet). Maar 30 cm schuimbeton is inderdaad weinig, minimum is geloof ik 45 cm. Je schrijft: ik had de optie, dus je hebt een beslissing genomen en het is al uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:04
ger356 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Ik ben een leek, maar mijn boerenverstand zegt dat je bij 15 cm gewoon beton toch zal moeten wapenen en de vloer in de muren zal moeten verankeren, anders gaat het scheuren en/of scheefzakken. Dat schuimbeton heet wel beton, maar is veel lichter (lichter dan water) en hoef je niet te wapenen en is waarschijnlijk flexibeler (weet ik niet). Maar 30 cm schuimbeton is inderdaad weinig, minimum is geloof ik 45 cm. Je schrijft: ik had de optie, dus je hebt een beslissing genomen en het is al uitgevoerd?
Ik heb inderdaad beton op zand, gewapend.
ik had in de woonkamer een betonnen bekisting met houten balken constructie. Die heb ik opgevuld met zand en in de overige ruimtes heb ik het bestaande beton op zand eruitgehaald en het zand afgegraven (en naar de woonkamer gedaan). Vervolgens 15cm beton gestort 15cm PIR erin, netten emt vloerverwarming en zandcement dekvloer erover.

even wat fotos erbij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P07ofZlWLWrNPGgp486m2R9fTV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bj5oT37KzvmLbZe10KuQ75bB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_ZU1GuIQXUuzfbMpNirXjDl_VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQtXyqxswChG9Uf3nyuT2BBA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7e27JAGVVzmEnPEy0n-gI2wBFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLtndxCesSDL4RF2f1v1isea.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtUxkFOFoNJMw03t9H_GkWSq1Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0baqjrg4Gf5V8T3r9XYaBgVs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azSUsOa_0HfXt4nckxO1qrCrIUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfgjPZe03Sd9fuaz2wgs9V3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NjU59zsc_mtEvpQVIaaBQtrq6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lswaZN2gYg8mKHprIVxylw5m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcocWbVmJOaa9qEekZ3nQgONV_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFglBYyEaz5AVbjxJgIc46R6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IifI0VlHy1c2zQ2Wt_Ew_-kpCdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxzdRU79RYcOQKpNLJZxRHg0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbEQ8D4yE0t5hZsSF_o6IjM10RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFPwaoLPekikoTnrBjUba2dx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door s0ulmaster op 23-07-2024 09:56 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelden
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 09:55
Dag,

Nieuw hier. Super veel info, fijn. Wij hebben een (vrijstaande) jaren 50 woning gekocht die we gaan opknappen. Langzaam aan de stukjes info bij elkaar een het sprokkelen.
Ik heb dezelfde vraag als in de post hierboven: Waarom kiezen voor schuimbeton ipv PIR + betondekvloer? Dikte is mogelijk wat anders (meer dikte bij schuimbeton), maar verder: prijs verschil?

En dan de vloerverwarming: je kunt deze vastmaken aan de betonwapening, of zo'n mooi systeem aanschaffen waarin je de leidingen in het patroon kunt vastdrukken voordat je er cement over stort. Dat laatste is warschijnlijk duurder. Wat zijn de voordelen?

Dank alvast.

Maurice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Gelden schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:21:
Dag,

Nieuw hier. Super veel info, fijn. Wij hebben een (vrijstaande) jaren 50 woning gekocht die we gaan opknappen. Langzaam aan de stukjes info bij elkaar een het sprokkelen.
Ik heb dezelfde vraag als in de post hierboven: Waarom kiezen voor schuimbeton ipv PIR + betondekvloer? Dikte is mogelijk wat anders (meer dikte bij schuimbeton), maar verder: prijs verschil?
Schuimbeton is eenvoudiger, kost minder arbeidsuren en behoeft minder voorbereiding dan PIR+beton.
Ga je het zelf doen met gelimiteerde diepte, dan zou ik PIR of EPS met beton doen.
En dan de vloerverwarming: je kunt deze vastmaken aan de betonwapening, of zo'n mooi systeem aanschaffen waarin je de leidingen in het patroon kunt vastdrukken voordat je er cement over stort. Dat laatste is warschijnlijk duurder. Wat zijn de voordelen?

Dank alvast.

Maurice.
Als je ze in de bewapening legt dan liggen de leidingen dieper en wordt je systeem trager want een compleet blok beton moet worden opgewarmd. Stort je eerst beton en frees je daarna de leidingen dan liggen ze aan het oppervlakte. Dan gaat de verwarming sneller. Gebruik je zo'n mooi noppenfolie systeem bovenop je beton, dan isoleer je het beton als het ware en gaat opwarming nog sneller.

Wat je uiteindelijk gaat gebruiken is een keuze tussen budget en gedrag van stoken.

Ik heb zelf direct de leidingen aan de bewapening gemaakt en het duurt hier een aantal uur voordat de warmte door het beton naar boven komt. Maar dan zit er zoveel energie in, dat het uren wordt vastgehouden en de cv ketel met twee vingers in de neus op een laag pitje blijft doorpruttelen. Dat kán een voordeel zijn, maar ook een nadeel als de temperatuur buiten door de zon flink fluctueert.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2024 12:30 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Pagina: 1