Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen: Wisselende verhalen per installatiebedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 00:34
Beste Tweakers,

Ik heb ondertussen meerdere bedrijven benaderd en offertes ontvangen voor de installatie van 15 zonnepanelen.

Het dak van het huis heeft een oost/west oriëntatie:
Onderstaand een voorbeeld van een van de geoffreerde legplannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4DE7MqLM2Bd5I88ybFYVa8TBkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mMzYi3qGYtrGMCC7AMdfaO6r.png?f=user_large

Huidig jaarverbruik:
~2500kwh

Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase

Budget / doel
budget ~6k max. doel: zoveel mogelijk over op elektrisch verwarmen / koelen in huis. Eerste stap is een warmtepomp boiler voor tap / douchewater.

Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur een installateur

Bijhouden van data
Graag; zag al een hass implementatie voor growatt

Offertes:
Offerte 1:
15 Trina Solar Vertex S TSM-DE09.05 390WP all black 1
Growatt MOD 5000TL3-X (AFCI)
Aangesloten in twee strings; 6 panelen op oost en 9 op west (zie bovenstaande foto's)
€5.499,76 excl btw.
Opbrengst prognose ~4800kwh / jaar

Offerte 2:
Tigo optimiser 4x
Goodwe GW5K-DT 3-fase omvormer
Trina Vertex TSM-DE09.05 390Wp panelen
15 panelen op west (1 string)
€5.326,41 excl btw.
Opbrengst prognose ~4800kwh / jaar

Nu heb ik het bedrijf van offerte nr.2 gebeld en gevraagd waarom alles op het westen is gelegd en of ze ook een verdeling konden maken tussen oost/west vergelijkbaar met bijgevoegde foto's; (het gros van ons verbruik vind zich n.m.l. overdag plaats). Daarbij heb ik voorgelegd wat ik geoffreerd heb gekregen van bedrijf nr.1 en er werd mij verteld dat dit absoluut niet ging werken en dat ik 15 optimizers nodig had. Volgens de verkoper was de opstartdrempel van een 3 fase omvormer veel te hoog voor 6 panelen op het oosten.

Nu ben ik een redelijke leek op het gebied van panelen maar is dit zo? We hebben geen schaduwvorming op het dak op de ingetekende plek op de foto.

Regio
Nijmegen

[mbr]Voor een volledig advies graag aanvullen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen[/mbr]

[ Voor 17% gewijzigd door Nickster! op 28-04-2022 12:17 ]

Alle reacties

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:44
(jarig!)
Volgens de verkoper was de opstartdrempel van een 3 fase omvormer veel te hoog voor 6 panelen op het oosten.
Dank denk ik dat deze verkoper niet weet waar ie het over heeft.

M.b.t. offerte 1: De Growatt MOD 5000TL3-X heeft een opstartspanning van 200 V

M.b.t. offerte 2: De Goodwe GW5K-DT heeft een opstartspanning van 160 V

De zonnepanelen van beide offertes zijn bijna gelijk, ze geven vergelijkbare spanningen af dus daar zit het verschil niet in.

Dus als 6 panelen op Oost werkt met de Growatt (Offerte 1) dan gaat dat zeker ook werken met de Goodwe (Offerte 2) omdat de Goodwe "beter" is met een lagere opstartspanning.

Maar "3-fase" lijkt mij overkill. Offerte 1 kan het met 1-fase af. Met een 3-fase systeem zijn er meer draden nodig naar de meterkast.

Ik heb zelf 16 panelen op 1-fase, de verbinding naar de meterkast is met 4mm^2 (voor tot 25 A) kabel uitgevoerd (standaard is 2.5 mm^2, goed voor 16 A).

Als verkoper 2 er gewoon niet aan wil (de 6 panalen op Oost) dan zou ik niet met verkoper 2 in zee gaan, dan maar iets meer betalen voor een voorstel wat wel is wat jij wilt.

En 15 optimizers is inderdaad lariekoek. Geen schaduw betekent dat je geen optimizers nodig hebt.
Beide omvormers kunnen 2 strings aan (2 MPP trackers) dus Oost + West zoals jij wilt kan prima.

• Nickster!
@peterpv Thanks voor je reactie!

Met andere woorden; het voorstel in offerte 1. is prima? Ik begon even te twijfelen of dat 6 panelen over het grootste gedeelte van de dag genoeg spanning leveren voor de Growatt MOD 5000TL3-X. M.b.t. omvormers; enig idee waarom ze mij de drie fase omvormer geoffreerd hebben? Ik heb wel aangegeven dat ik de toekomst e.v.t nog wat extra panelen wil leggen. Overigens is het trekken van extra kabels geen probleem. Genoeg ruimte hier.

Het verhaal van de verkoper van offerte 2 klonk mij nogal vreemd. Dus thanks voor de bevestiging.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:11
Het plaatje is verschrikkelijk klein, maar op oost lijken er helemaal geen 6 op een rij te passen. Je gaat zowel over de nok als onder de dakrand door...

Overigens denk ik dat verkoper2 denkt/bedoelt dat je met 6 panelen op oost je opstartspanning gewoon te laat haalt en dat dit zonde is.

Waarom zou je je dak overigens niet volgooien? Zeker als je al van plan bent om over te gaan op zoveel mogelijk elektrisch? Later uitbreiden is altijd in verhouding duurder.

• Nickster!
@Smobbo Volgens de installateur van offerte nr.1. die op locatie is geweest gaat dit wel passen maar lijkt het niet te passen op basis van de satellietfoto.

"Overigens denk ik dat verkoper2 denkt/bedoelt dat je met 6 panelen op oost je opstartspanning gewoon te laat haalt en dat dit zonde is"

Dit is inderdaad wat hij aangaf aan de telefoon; maar is dit zo? We hebben geen schaduwvorming op de oostzijde van het dak.

Het niet volgooien is momenteel een budget ding en het is ook gewoon niet nodig voor de plannen die we momenteel hebben.

• peterpv
(jarig!)
Als je nog (later) wilt uitbreiden kan 3-fase inderdaad wel een verstandige optie zijn.

Bedenk wel dat je binnen één string wel hetzelfde type panelen wilt gebruiken, als je nu 6 panelen in een string aansluit en je wilt over 2 jaar er nog 6 bij hebben, het kan zijn dat dat type niet meer verkrijgbaar is.

Indien financieel mogelijk is het dak helemaal vol leggen wel de meest verstandige optie.

Als je toch liever pas later wilt uitbreiden zou ik kiezen om nu slechts één string te leggen, b.v. op het westen. En dan later een tweede string op het oosten te maken. Als het type paneel dan anders is maakt dan niet uit omdat de twee strings onafhankelijk van elkaar zijn.

• peterpv
(jarig!)
Dit is inderdaad wat hij aangaf aan de telefoon; maar is dit zo?
Wat de verkoper bedoelt is dat je niet alle energie uit de panelen kunt halen omdat met een string van 6 de spanning te laag kan zijn als de zon heel laag staat en/of bewolking de zon verzwakt. Dan mis je een deel van de opbrengst ik gok dat je dan zo'n 10 % van je opbrengst mist. Dat is niet heel veel. Met 8 panelen zit je dan wat veiliger omdat de opstart spanning eerder bereikt wordt.

Ik zou dan kiezen (even ervan uitgaande dat dat op het dak past) 8 panelen op west en 8 panelen op oost.

Het heeft niets met schaduwvorming (want: geen schaduw) of optimizers (alleen nodig als één of meer panelen binnen één string soms schaduw hebben).

• Nickster!
@peterpv Ah op die fiets...

bijv. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmQZKnDo_d-aaweHkhnOQKHNzk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3rYwz2AXMEfchEKPLDBysX3m.png?f=user_large ?

[ Voor 20% gewijzigd door Nickster! op 28-04-2022 12:30 ]

Pagina: 1