Ervaringen met douchen met 13 kW doorstromer/instant heater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 19:46
Hi,

Zoals zovelen moet ik een oplossing voor gas vinden. Het grootste probleem wordt tapwater.

Zijn er hier mensen met ervaring met douchen met 13 kWh doorstromer zoals van Clage of anderen (al dan niet combinatie met douche WTW)?

13 kWh is namelijk het maximale dat je op 3x25A kunt aansluiten. Een probleem is dat er geclaimd wordt dat dit 6 liter water per minuut kan leveren. Echter het gaat hier om een delta van 25 graden dus dit gaat niet zeg 38 graden zijn in de winter. Een voordeel is wel dat ik al een douche WTW heb.

Een Warmtepomp boiler daar heb ik geen plaats voor (gezin van 5). Deze kan ik niet onder het schuine dak kwijt.

Wat wel kan is een kleine boiler bv 80/100 liter en deze voor de doorstromer plaatsen. Veel doorstromers kunnen aanvoer water aan van max 70 graden.

Het liefst wil ik beginnen met een doorstromer. Ik de kosten/ruimteverlies/stilstand kosten kan ik altijd later nog nemen.

Wat denken jullie?

Beste antwoord (via traders op 28-04-2022 18:17)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
Hier goede ervaring met een Clage CFX-U. Het hele jaar door temperatuur ingesteld op 43 graden. Vanwege alle spookverhalen had ik hem gecombineerd met een Amphiro A1 douchewatermeter. Nooit problemen mee gehad, altijd lekker kunnen douchen; Gewoon alleen de warm water kraan open draaien werkt prima. Ook geen buitensporige energierekeningen gehad ofzo...

Geen idee overigens hoeveel l/m hij doet op 43 graden, maar ik gok toch wel gewoon 5 l/m ofzo. Genoeg voor mij om te douchen, ook in de winter. Als je een regendouche gewend bent is het vast wel wat armzalig maar ach...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:03

Gerco-M

mijn tornado res.

Je bedoeld een 13 kw doorstromer. Als deze 13 kw vermogen gebruikt gedurende een uur heb je 13 kwh aan stroom verbruikt.

Een doorstromer zoals deze kan in combinatie met een WTW best goed werken, maar het moet eigenlijk wel de laatste optie die mogelijk is zijn.
Kan je warmtepomp boiler niet misschien in de garage kwijt, of een bijkeuken of iets anders? Of een iets kleiner of minder hoog formaat?

Een kleine (E) boiler plaatsen voor de doorstromer is inderdaad een net iets betere oplossing zodat je minder piekvermogen nodig hebt, en meer stroom snelheid hebt voor je SWW, als dat nodig is tenminste. Ook kan je als je PV hebt je water laten opwarmen met stroom van de zonnepanelen overdag zodat je altijd op zonne energie kan douchen.

Wel natuurlijk is een doorstromer en E boiler niet goedkoop in gebruik, en afhankelijk van wat je betaald voor je gas en je stroom kan je denk ik niet rekenen op een kosten verlaging. Met een gezin van 5 kan het stroomverbruik flink aantikken. Dus eigenlijk het beste in combinatie met zonnepanelen, anders wordt er nog steeds gas verstookt in de elektriciteits centrales voor jouw warme water.

Vandaar dat het mooi zou zijn als je toch ergens een WPB kan plaatsen, dat scheeld op de lange termijn een heleboel stroom en is dus ook iets duurzamer.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
Vraag 1: geen bad aanwezig dus? Want dan kun je lang wachten tot 'ie vol zit.

Tip 1: zoek ook eens op horizontaal boilervat. Deze bestaan gewoon en passen mogelijk onder een knieschot (vast aanwezig gezien schuin dak?)

Is iets minder ideaal vanwege gelaagdheid in verticale boiler, maar soit. Random voorbeeld (geen aanbeveling voor de shop o.i.d.): https://2-improve.com/win...iler-een-warmtewisselaar/

Zou te combineren zijn met L/W warmtepomp (maar idd niet met WPB, daar ken ik geen platte varianten van met enige inhoud).

WTW is wel een goed uitgangspunt voor deze optie. En je hebt geen stilstandsverliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:18
Titelfix: kWh > kW ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 27-04-2022 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
@traders Hoe is je douche wtw aangesloten? Op de aanvoer van je (toekomstige) doorstromer, dan zie ik het wel werken met (mits een behoorlijk zuinige douchekop). Mocht hij aangesloten zijn op de koudwateraansluiting van je douche dan wordt het een ander verhaal ben ik bang. Door de relatief lage aanvoertemperatuur zal er geen tot weinig koud water worden bijgemengt, je loopt dan het risico dat je douche wtw niks doet en dan gaat de doorstromer het niet trekken schat ik.

Mocht je er een boiler voorzetten, dan moet je wel kijken of dat elektrisch past. Als je boilerelement aanspringt en je doorstromer is vol gas (of juist zonder gas) aan het werken, dan wordt het wel krap op je hoofdzekering.

Een warmtepompboiler is zoals al eerder genoemd wel zuiniger, kun je er eventueel 2 kleinere wel kwijt?

[ Voor 17% gewijzigd door lithoijen op 27-04-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb er nu tijdelijk eentje in gebruik tot de WP in de nieuwbouw volledig is aangesloten, een Clage 11kW.

Flowrestrictie er wel meteen uitslopen.

Douchen gaat goed, maar het debiet is inderdaad niet je van het.
Bad hebben we ook, gaat niet snel maarja.... De kinderen vinden het stromend water ook leuk.
DoucheWTW helpt ook (merk dat de max temp hoger word als 'ie is opgewarmd), het lage debiet is echter ook weer niet ideaal voor de WTW.

Nadeel vind ik wel de flowswitch, als ik heet water nodig heb, zou ik dus wel kunnen leven met een erg laag debiet, maar onder een bepaald debiet schakelt de doorstromer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-05 22:44
hier een 11,5 kW variant. Op het vat van de verwarming ging dat altijd goed, maar daar was het water altijd minimaal 20 graden. Ik heb dat op een gegeven moment veranderd ivm een ev (wilde piek beperken) en vervolgens wp bovenste gedeelte laten verwarmen. Dat gaat iets beter, maakt hier niet heel veel uit, beperking zit zowiezo op het debiet van het waterbedrijf, dat is erg laag (ze roepen al een tijdje dat ze er iets aan gaan doen na mijn klagen).

Qua stroomverbruik scheelt het per saldo op jaarbasis weinig. In de zomer gebruik de zonnecollectoren en doet hij niks. Gaat thermisch uit boven de 75 graden, eerste keer dacht ik dat hij stuk was, maar toen de boiler temperatuur daalde kwam hij weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:58
Voor een 1 of maximaal 2 persoonshuishouden zou het nog een optie kunnen zijn.
Maar aangezien jullie met zijn 5'en zijn vrees ik dat je je scheel gaat betalen aan stroomkosten.

Een horizontaal boiler vat of desnoods 2 kleine horizontale lijkt mij een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
D-dark schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:22:
Een horizontaal boiler vat of desnoods 2 kleine horizontale lijkt mij een betere oplossing.
Waarom is een boiler goedkoper in gebruik dan een doorstromer? Dit geldt alleen als je iets hebt waarmee je 'gratis' rendement kunt maken zoals zonneboiler of WPB?

Als je dat niet hebt is een doorstromer al snel goedkoper want je hebt geen warmteverlies.

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

traders schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:40:
[...]

Waarom is een boiler goedkoper in gebruik dan een doorstromer? Dit geldt alleen als je iets hebt waarmee je 'gratis' rendement kunt maken zoals zonneboiler of WPB?

Als je dat niet hebt is een doorstromer al snel goedkoper want je hebt geen warmteverlies.

Of mis ik iets?
Klopt wel
Alleen is een doorstroomverwarmer denk ik duurder omdat je weer oneindig warm water hebt, met tieners kan dat meer kosten. :)
Dat warmte verlies is peanuts, 5 min lang met de doorstomer en je bent het ruimschoots voorbij die dag.

Boilers hebben volle druk en kunnen op zonnestroom draaien, 13kW wek je niet snel op met pv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:13
Een niet leeg boilervat weer op temperatuur brengen met een WP boiler of een Hewalex kost een paar uur draaien op 700W. Dat is al gauw minder dan een uur op 13kW.

[ Voor 11% gewijzigd door Gieliovd520 op 28-04-2022 06:50 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10
Een boiler verwarmen met een warmtepomp wordt gedaan met een COP van 3 of hoger (afhankelijk van de temperatuur en warmtepomp). Een doorstromer heeft een COP van 1.

Maar even een andere vraag, moet de badkamer nog gelegd worden? Er is ook een douche systeem die het water helemaal hergebruikt waardoor de warmte nog efficiënter wordt hergebruikt tov een douche WTW.

https://www.upfallshower.com

Misschien is dat nog een werkbaar alternatief. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar las het toevallig een keer hier op Tweakers dat iemand anders het als advies kreeg omdat die een regendouche wilde maar weinig warm water had.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 13:00
Kijk ook naar de gewenste temperatuur. Onze warmtepomp boiler is standaard een graad of 43 (met eens per week een legionella cyclus). Daar is prima mee te douchen of badderen. Met dat gegeven zou je deltaT wel eens wat kleiner kunnen zijn. In de keuken hebben we een quooker die ook gewoon warm water geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gieliovd520 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:44:
Een niet leeg boilervat weer op temperatuur brengen met een WP boiler of een Hewalex kost een paar uur draaien op 700W. Dat is al gauw minder dan een uur op 13kW.
Maar ook lagere temperatuur dus grotere voorraad en legionella runs maken, met e-boiler en doorstromer heb je daar geen last van. Ook geluid kan een ding zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
Rol-Co schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:14:
[...]
Ook geluid kan een ding zijn.
Hoe realistisch is een WPB op een slaapverdieping? Ik lees qua geluid >40 dB. Ik heb het dan over units zonder buitenunit.

Dit is een groot probleem want veel bestaande CV's zijn weggewerkt bv op zolder waar ook slaapkamers gemaakt zijn of bv vlak bij de badkamer waar vaak ook slaapkamers zijn.

Je kunt dit hok (of een hok omheen maken) waar de WPB staat wel geluidsisoleren maar veel van deze units halen warmte uit de omgevingslucht en dat gaat niet werken als ik dat hok potdicht maak. Ook moet je dan al gauw werken met bv tocht strippen en massieve houten duren om het geluid binnen te houden?

Verder in hoeverre kloppen de rendementcijfers als de WPB de omgevingslucht gebruikt? In de winter koelt dit namelijk de lucht dus heb je ergens anders weer extra energie nodig om binnenlucht te verwarmen? Dus rendementswinst hier is in bepaalde mate verlies ergens anders.

Een ander probleem is dat een WPB extra moet oversizen qua inhoud omdat het opwarmen langer duurt. Dit is dus extra bulky en neemt nog meer plaatst in beslag.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
traders schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:16:
[...]

Hoe realistisch is een WPB op een slaapverdieping? Ik lees qua geluid >40 dB. Ik heb het dan over units zonder buitenunit.

Dit is een groot probleem want veel bestaande CV's zijn weggewerkt bv op zolder waar ook slaapkamers gemaakt zijn of bv vlak bij de badkamer waar vaak ook slaapkamers zijn.

Je kunt dit hok (of een hok omheen maken) waar de WPB staat wel geluidsisoleren maar veel van deze units halen warmte uit de omgevingslucht en dat gaat niet werken als ik dat hok potdicht maak. Ook moet je dan al gauw werken met bv tocht strippen en massieve houten duren om het geluid binnen te houden?

Verder in hoeverre kloppen de rendementcijfers als de WPB de omgevingslucht gebruikt? In de winter koelt dit namelijk de lucht dus heb je ergens anders weer extra energie nodig om binnenlucht te verwarmen? Dus rendementswinst hier is in bepaalde mate verlies ergens anders.

Een ander probleem is dat een WPB extra moet oversizen qua inhoud omdat het opwarmen langer duurt. Dit is dus extra bulky en neemt nog meer plaatst in beslag.

Wat denken jullie?
De gemiddelde CV-ketel (ik heb even ter referentie een Remeha Calenta gepakt) doet ook 43dB+, dus wat dat betreft maakt een boiler niet veel meer of minder herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Wat denken jullie?
Ja, een wpb maakt geluid. Maar je kan hem ook alleen overdag laten draaien op je slaapverdieping. Daarnaast kan je de aan- en afvoer ook op de buitenlucht laten lopen zodat je binnenklimaat er niet door wordt beinvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
pagani schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:26:
[...]

De gemiddelde CV-ketel (ik heb even ter referentie een Remeha Calenta gepakt) doet ook 43dB+, dus wat dat betreft maakt een boiler niet veel meer of minder herrie.
Dit is een drogreden. Ja dit zal ongetwijfeld zo zijn maar een CV maakt (voor tapwater) alleen geluid met tappen.

Een WPB maakt uren geluid als ie leeg is en op temp moet komen.

Dus dit is niet helemaal te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
traders schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:34:
[...]

Dit is een drogreden. Ja dit zal ongetwijfeld zo zijn maar een CV maakt (voor tapwater) alleen geluid met tappen.

Een WPB maakt uren geluid als ie leeg is en op temp moet komen.

Dus dit is niet helemaal te vergelijken.
Jouw drogreden is dan dat een WPB geluid zou maken als je op de kamer bent, dat kun je prima timen (bijvoorbeeld door in de nacht niet of slechts beperkt te draaien). Als je verwarming aanslaat in de nacht doet je WPB niets, je CV maakt vrolijk 43dB+ geluid.

(Noot: Ik heb het dus niet over de warmtepomp zelf, afhankelijk van wat voor warmtepomp je kiest verschilt dat nogal qua geluid, voor mij nooit meer een lucht-water bijvoorbeeld)

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 28-04-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Aangezien sommigen hier ervaringen met een boiler ipv doorstromer delen. Mijn ervaring met timen van een boiler en warmtepomp in mijn vorige huis zijn maar zozo, je kunt niet alles timen als je niet een heel groot vat hebt. Hier in mijn volgende huis ga ik ook een doorstromer aansluiten met aco douchegoot wtw, kijken wat er gebeurt.
Ik denk wel dat ik de wtw aansluit op doorstromer en thermostaatkraan voor het beste rendement. Let op dat als je een wtw ook aansluit op koud water van de thermostaatkraan je dus niet koud kunt afdouchen!

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
joezzt schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:02:
huis ga ik ook een doorstromer aansluiten met aco douchegoot wtw, kijken wat er gebeurt.
Woon jij in België? Als je in NL woont en geen enorm vastrecht wilt betalen zit ie vast aan 13 kWh. Dit levert dan 6 liter water/min met een delta van 25 graden. Dit wordt geen probleem in de winter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
Hallo, wat een appel met peren vergelijking. Een doorstromer doet alleen wat als je hem gebruikt. Met een vat van 300 liter op een warmtepomp kun je geen uur douchen en heb je ook stilstandsverlies.

Het verschil in kWh zal niet zo heel groot zijn en anders leg je 1 PV paneel extra.... dat wordt wel vaker gezegd.

Het probleem bij een doorstromer is in mijn ervaring op 11,5 kW vermogen(en ik heb een DWTW, 800 liter hygiene boiler met 10m2 en een w/w wp aangesloten op het vat):
1. Piekvermogen van de doorstromer
2. Debiet is zonder aanvoer van warmer water wat beperkter
3. Ik heb hem op 50 graden staan, niet alle thermostaat kranen gaan daar geweldig mee om
4. Je hebt een 3 fase groep nodig op de plek van de doorstromer

Allemaal zaken die goed te overzien zijn.

De voordelen zijn evident:
Oneindig warm water (ik vul mijn bad van 250 liter er mee en kan daarna gewoon douchen)
Stil
Simpel
Goedkoop (qua aanschaf, maar ook qua gebruik)
Geen geneuzel met legionella, immers weinig stilstaand water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
jerh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:12:
[...]

@jerh bedankt voor je antwoord maar jouw setup is niet bepaald standaard met je 800 liter boiler.

De vraag is in hoeverre je de CV eruit kunt doen en dan kunt douchen op een 13 kWh doorstromer. Je hebt dan geen ruimte en beperkingen van de boiler.

Als je rationeel kijkt is dit gewoon de gemakkelijkste gas transitie. Een WPB is leuk maar kost minimaal 1 m2 dus dat kost al gauw 4000 euro aan woonoppervlakte.

Ik duw namelijk geen WPB in een keukenkastje en met een kleine combi is dit vaak gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat een gedoe allemaal. Ik zou gewoon voor de makkelijkste en beste oplossing gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dukMtSI8TLPEXjg7daeDe53dDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BR34tf0behvYAcHl6lzYjqXp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hou er wel rekening mee dat de huidige netwerktarieven gebaseerd op een capaciteitstarief waarschijnlijk vanaf 2025 vervangen gaan worden door een bandbreedtemodel waarbij je betaalt voor een bepaalde bandbreedte in vermogen dat je mag afnemen of terugleveren. Een grotere bandbreedte of incidenteel buiten je bandbreedte gaan levert extra kosten op. De bandbreedte die je nodig hebt voor een 13 kW doorstroomverwarmer zal mogelijk rond de 400 euro per jaar extra kosten ten opzichte van de voorgestelde standaard bandbreedte van 4 tot 5 kW. Er is nog niets definitief maar dit is wel waar de netbeheerders naartoe willen. Capaciteit gaat sowieso duurder worden omdat lomp gebruik van een 3x 25A aansluiting door o.a. EV's en grote PV-installaties niet kostendekkend is voor de netbeheerders.

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 28-04-2022 11:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
Hier goede ervaring met een Clage CFX-U. Het hele jaar door temperatuur ingesteld op 43 graden. Vanwege alle spookverhalen had ik hem gecombineerd met een Amphiro A1 douchewatermeter. Nooit problemen mee gehad, altijd lekker kunnen douchen; Gewoon alleen de warm water kraan open draaien werkt prima. Ook geen buitensporige energierekeningen gehad ofzo...

Geen idee overigens hoeveel l/m hij doet op 43 graden, maar ik gok toch wel gewoon 5 l/m ofzo. Genoeg voor mij om te douchen, ook in de winter. Als je een regendouche gewend bent is het vast wel wat armzalig maar ach...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Femme schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:07:
Hou er wel rekening mee dat de huidige netwerktarieven gebaseerd op een capaciteitstarief waarschijnlijk vanaf 2025 vervangen gaan worden door een bandbreedtemodel
Wat een ellende. Hoe kunnen we ons hier nu weer tegen beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Femme schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:07:
Hou er wel rekening mee dat de huidige netwerktarieven gebaseerd op een capaciteitstarief waarschijnlijk vanaf 2025 vervangen gaan worden door een bandbreedtemodel waarbij je betaalt voor een bepaalde bandbreedte in vermogen dat je mag afnemen of terugleveren. Een grotere bandbreedte of incidenteel buiten je bandbreedte gaan levert extra kosten op. De bandbreedte die je nodig hebt voor een 13 kW doorstroomverwarmer zal mogelijk rond de 400 euro per jaar extra kosten ten opzichte van de voorgestelde standaard bandbreedte van 4 tot 5 kW. Er is nog niets definitief maar dit is wel waar de netbeheerders naartoe willen. Capaciteit gaat sowieso duurder worden omdat lomp gebruik van een 3x 25A aansluiting door o.a. EV's en grote PV-installaties niet kostendekkend is voor de netbeheerders.
Net als België dus - heb je misschien wat linkjes waarin de plannen besproken worden? Ik weet dat het speculeren is allemaal, zelfs salderen is nog niet afgeschaft vooralsnog.

Dan kunnen trouwens ook accu's financieel interessanter worden, omdat je daarmee die pieken er af zou kunnen schaven. Echter, niet de pieken van een doorstroomverwarmer of EV-lader natuurlijk, die zijn te groot en langdurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
traders schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:15:
Wat een ellende. Hoe kunnen we ons hier nu weer tegen beschermen?
In elk geval door waar mogelijk voor oplossingen te kiezen die geen grote pieken veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
Wilke schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:17:
Net als België dus - heb je misschien wat linkjes waarin de plannen besproken worden?
Hier worden problemen en oplossingen voor het huidige tarief bediscussieerd https://www.netbeheernede...en_in_nettarieven_127.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door traders op 28-04-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
[...]
Bij mij staat die op zolder van een jaren '30 huis. Ik heb zelf de zolder verbouwd zodat er twee kantoren / slaapkamers zijn ontstaan. Nu met thuiswerken zit ik daar dagelijks. De opbouw van de ruimtes is:
- Vloer / plafond: Grenen / 5mm ondervloer / vuren / balken 7cm + veel lucht / riet / stucwerk
- Wanden: Fermacell 1cm / 4cm steenwol / fermacell 1cm

Conclusie. Ik hoor helemaal niks van mijn boiler. Niet een verdieping later, niet vanuit aansluitende kamers.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wilke schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:17:
[...]

Net als België dus - heb je misschien wat linkjes waarin de plannen besproken worden? Ik weet dat het speculeren is allemaal, zelfs salderen is nog niet afgeschaft vooralsnog.
Er was dinsdag een presentatie van iemand van Enexis in een webinar van TKI Urban Energy. Daarin werden ook concrete tarieven genoemd. Dit is waar de netbeheerders naartoe willen als onderdeel van de nieuwe energiewet. Hierbij een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UXkJyukgp_bkUZFrfIMmEro3jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIMlokkXZhDpqe5LL4ZmZLYb.png?f=fotoalbum_large

Over de achtergrond van het bandbreedtemodel kun je hier meer lezen:
https://brandcentral.dnv....m=email&utm_source=Eloqua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
CurlyMo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:28:
[...]

Bij mij staat die op zolder van een jaren '30 huis.
@CurlyMo Welk merk/uitvoering als ik vragen mag?

Is dit met buiten unit of zonder buiten unit?

Haalt deze lucht van binnen of buiten?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
traders schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:26:
[...]

@jerh bedankt voor je antwoord maar jouw setup is niet bepaald standaard met je 800 liter boiler.

De vraag is in hoeverre je de CV eruit kunt doen en dan kunt douchen op een 13 kWh doorstromer. Je hebt dan geen ruimte en beperkingen van de boiler.

Als je rationeel kijkt is dit gewoon de gemakkelijkste gas transitie. Een WPB is leuk maar kost minimaal 1 m2 dus dat kost al gauw 4000 euro aan woonoppervlakte.

Ik duw namelijk geen WPB in een keukenkastje en met een kleine combi is dit vaak gebeurd.
Dat klopt. Het is echter een hygieneboiler, dus een doodwater vat. Dat is wat anders dan een normale boiler. Er gaat water het vat uit, op dit moment draait zelfs de w/w wp er niet op.

Ik denk dat het in jouw situatie wel kan, je aanvoerende watertemperatuur moet niet te laag worden in de water. Dat is de grootste uitdaging. Een kleine e-boiler erbij lijkt me dan een praktische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
traders schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:39:
[...]

@CurlyMo Welk merk/uitvoering als ik vragen mag?
Atlantic Explorer V4
Is dit met buiten unit of zonder buiten unit?
Zonder buitenunit
Haalt deze lucht van binnen of buiten?
Binnen / binnen

Voor meer ervaringen zie: Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
traders schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:11:
[...]

Woon jij in België? Als je in NL woont en geen enorm vastrecht wilt betalen zit ie vast aan 13 kWh. Dit levert dan 6 liter water/min met een delta van 25 graden. Dit wordt geen probleem in de winter?
Bijna, nog 2 km. Het koud water hier was 10 graden in de winter, wel in de stad. Die delta van 25 graden is wel wat conservatief , ik zie hier meer in de richting van 28 K bij 6.9 L per minuut en 13 kW.
En de koud water leidingen zullen bij start 1ste douche wel warmer zijn dan die 10 graden door opwarming in huis. Is ongeveer 1 liter per 10 meter 12 mm leiding. Daarna zal de WTW nog wel een tijdje warm blijven voor de volgende douche.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
Niet als je een 1500L of 2 Kuubs (hygiene)boiler neemt. Q-Tonnetje doen-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:13
jerh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:12:
[...]

Hallo, wat een appel met peren vergelijking. Een doorstromer doet alleen wat als je hem gebruikt. Met een vat van 300 liter op een warmtepomp kun je geen uur douchen en heb je ook stilstandsverlies.

Het verschil in kWh zal niet zo heel groot zijn en anders leg je 1 PV paneel extra.... dat wordt wel vaker gezegd.

Het probleem bij een doorstromer is in mijn ervaring op 11,5 kW vermogen(en ik heb een DWTW, 800 liter hygiene boiler met 10m2 en een w/w wp aangesloten op het vat):
1. Piekvermogen van de doorstromer
2. Debiet is zonder aanvoer van warmer water wat beperkter
3. Ik heb hem op 50 graden staan, niet alle thermostaat kranen gaan daar geweldig mee om
4. Je hebt een 3 fase groep nodig op de plek van de doorstromer

Oneindig warm water (ik vul mijn bad van 250 liter er mee en kan daarna gewoon douchen)
Stil
Simpel
Goedkoop (qua aanschaf, maar ook qua gebruik)
Geen geneuzel met legionella, immers weinig stilstaand water
Begrijp me niet verkeerd hè. Ik ben echt voor doorstroom maar is in Nederland maar beperkt haalbaar. Een uur douchen is best aardig mogelijk met 300l overigens als je 5 liter als uitgangspunt hanteert.

300 liter uit een warme boiler wordt effectief 400-450 douchen?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:33
Mijn installatie is vergelijkbaar met die van jehr. Ik heb een doorstroomverwarmer (Wijas Multi POW 11-15 kW) sinds 2017. Altijd goed verwarmt, maar sinds een paar dagen wisselt hij warm met koud af. Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Heb de vraag ook gesteld bij de Poolse maker, maar nog geen reactie terug.
Heb alvast ook maar een nieuwe besteld voor 260 euro in Duitsland.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-05 05:52
Ik wil, heel decadent, een buitendouche maken. Ik ga hem incidenteel op warme dagen gebruiken en ben aan het nadenken over een doorstromer. Ik heb 3x16 AMP tot mijn beschikking maar in theorie zou 11 kw (en 13 kw al helemaal) net teveel zijn voor 3x16 ampere. Immers 3 x 3600 wat is net geen 11kw. Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een doorstromer op 16 Ampere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bouwertje
De Wijas zit hier ook gewoon op een 3-fase ABB aardlekautomaat 16A hoor.
11000/690 = 15,9 A, in het begin, maar vaak doet die minder (regelt op aanvoertemperatuur en ik heb douchewtw en hygienebuffer ervoor staan)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-05 05:52
Oké, dat lijkt dan dus te passen, dat is fijn. Gebruik jij dat de doorstromer op de warmwater aansluiting en meng je dan met een mengkraan koud bij? Of is dit al rechtstreeks je volledige douchewater? Is de hoeveelheid water acceptabel? Het hoeft geen regendouche te zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
In de zomer verbruikt mijn doorstromer maar zo’n 5000 Watt, wel met douche wtw, maar de koudwaterleiding temperatuur is nu ook al rond de 20 graden.
Bij mij is de dwtw op de koudwaterleiding van de thermostaatkraan en op de doorstroomverwarmer aanvoer aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m2-I0eqpeIYGkC1qJjkH0kLYuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EVkPS58hNNCg4lzFzmXaznL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zojuist de CV ketel de deur uit gedaan om de aansluitkosten voor gas uit te gaan sparen. Gebruikte enkel nog gas voor naverwarming zonneboiler, met de aansluitkosten meegerekend wordt de prijs per m3 dan wel erg hoog... Na de zonneboiler heb ik een Clage CEX-U 11kW geplaatst.

De zonneboiler bevat overigens ook een elektrisch element en de hout-cv kachel kan hem ook verwarmen. Genoeg backup dus ;)

Zojuist de zonneboiler even leeg-gedouched om te kijken hoe het gaat op de doorstromer alleen. Met 23 graden koudwater-aanvoer is er in ieder geval geen verschil te merken met douchen. Douche doet totaal 11l/min (warm+koud gecombineerd).

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-05 20:12
Bouwertje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:08:
Ik wil, heel decadent, een buitendouche maken. Ik ga hem incidenteel op warme dagen gebruiken en ben aan het nadenken over een doorstromer. Ik heb 3x16 AMP tot mijn beschikking maar in theorie zou 11 kw (en 13 kw al helemaal) net teveel zijn voor 3x16 ampere. Immers 3 x 3600 wat is net geen 11kw. Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een doorstromer op 16 Ampere?
11000/(400√3)=15,9A zou dus gewoon moeten kunnen op 3x16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:51
Is het nog interessant om de gasmeter te vervangen door een 2e electra aansluiting van 3x25a? Dan heb je 6x25a. Goedkoper en zwaarder dan 3x35a en dubbel voordeel in prijsplafond/verlaging energiebelasting (voor zolang dit duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bbn_ldp schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:22:
Mijn installatie is vergelijkbaar met die van jehr. Ik heb een doorstroomverwarmer (Wijas Multi POW 11-15 kW) sinds 2017. Altijd goed verwarmt, maar sinds een paar dagen wisselt hij warm met koud af. Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Heb de vraag ook gesteld bij de Poolse maker, maar nog geen reactie terug.
Heb alvast ook maar een nieuwe besteld voor 260 euro in Duitsland.
was een nieuwe de oplossing? Ik heb dat sinds gisteren ook lijkt, hij lijkt niet meer constant aan te gaan

En waar heb jij hem gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
jerh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

was een nieuwe de oplossing? Ik heb dat sinds gisteren ook lijkt, hij lijkt niet meer constant aan te gaan

En waar heb jij hem gekocht?
Was idd de oplossing. Het lijkt mij wel te repareren, maar heb nog niet echt gezocht naar het schakelonderdeel.
Heb hem in 2023 hier gekocht https://warmwasser-shop.d...-multi-11/13-5/15-kw?c=11

http://wijas.com.pl/pow-lcd-multi-2-400v-de/?lang=de

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8Tirk8mZy6J_nd69gIh8OCP0sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sK3oswkfqjf59vjc33r5sdOe.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bbn_ldp schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Was idd de oplossing. Het lijkt mij wel te repareren, maar heb nog niet echt gezocht naar het schakelonderdeel.
Heb hem in 2023 hier gekocht https://warmwasser-shop.d...-multi-11/13-5/15-kw?c=11

http://wijas.com.pl/pow-lcd-multi-2-400v-de/?lang=de

[Afbeelding]
die verdenk ik hier ook. Als ik op de + - druk krijg bij flow 0 zo te zien, dus dan gebeurt er niks. Heb hem een tijdje van de stroom gehad en toen werkte hij heel even weer. Kon er in Duitsland niet zo snel een vinden, dus nu maar in Nederland eentje besteld. De mijne was van 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
jerh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

die verdenk ik hier ook. Als ik op de + - druk krijg bij flow 0 zo te zien, dus dan gebeurt er niks. Heb hem een tijdje van de stroom gehad en toen werkte hij heel even weer. Kon er in Duitsland niet zo snel een vinden, dus nu maar in Nederland eentje besteld. De mijne was van 2015
Die van jou heeft het langer uitgehouden dan mijn oude. Op Duitse fora zeggen ze wel dat dit een b merl ik vergeleken bij de apparaten die 600+ kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Terzijde, ik ben er laatst achter gekomen dat mijn clage dcx13 next van de 3 fasen er voornamelijk maar 2 gebruikt. Ik heb DWTW, het verbruik is zo’n 5 tot 7 kW, maar de regeling is dus niet over alle 3 de fasen, maar gebruikt 2 fasen tot die tot 16 A belast worden en schakelt dan de 3de in. Ik had hem op 13 kW gezet dacht ik ( 20 A) maar is niet nodig hier.
Is wel iets om rekening mee te houden en eventueel de verdeling over de 3 fasen aan te passen.
Als je een P1 meter zoals de youless hebt kun je controleren welke fasen voornamelijk gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bbn_ldp schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

Die van jou heeft het langer uitgehouden dan mijn oude. Op Duitse fora zeggen ze wel dat dit een b merl ik vergeleken bij de apparaten die 600+ kosten.
Vandaag vervangen. En het is zover ik kan zien de flowmeter. Hij doet het nu weer en als ik nu de + en - indruk zie ik keurig flowgegevens, op de kapotte unit stond die op 0. En dan gebeurt er niet zoveel.

Wellicht handig voor jou nu alles het doet even te kijken welke waardes je ziet, voor als er ooit weer iets is.

Je hebt idd nog wel meer merken, clage is een bekende unit en siebeltron en vailliant hebben ook units. Die hebben echter een bovenaansluiting. Nu was het een kwestie van losschroeven, vervangen, vastschroeven en niet vergeten om eerst water doorheen te laten gaan. En dan hoop ik dat deze het weer 10 jaar doet en ga ik kijken of ik een nieuwe flowmeter kan krijgen, dan kan de stukke als back-up dienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
jerh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Vandaag vervangen. En het is zover ik kan zien de flowmeter. Hij doet het nu weer en als ik nu de + en - indruk zie ik keurig flowgegevens, op de kapotte unit stond die op 0. En dan gebeurt er niet zoveel.

Wellicht handig voor jou nu alles het doet even te kijken welke waardes je ziet, voor als er ooit weer iets is.

Je hebt idd nog wel meer merken, clage is een bekende unit en siebeltron en vailliant hebben ook units. Die hebben echter een bovenaansluiting. Nu was het een kwestie van losschroeven, vervangen, vastschroeven en niet vergeten om eerst water doorheen te laten gaan. En dan hoop ik dat deze het weer 10 jaar doet en ga ik kijken of ik een nieuwe flowmeter kan krijgen, dan kan de stukke als back-up dienen
Hoe bekijk ik die waardes en mocht je een losse flowmeter vinden houd ik mij aanbevolen. Heb de oude nog liggen, maar ik he geen losse flowmeter kunnen vinden op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
bbn_ldp schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Hoe bekijk ik die waardes en mocht je een losse flowmeter vinden houd ik mij aanbevolen. Heb de oude nog liggen, maar ik he geen losse flowmeter kunnen vinden op internet.
door tegelijkertijd op de + en - te drukken en dit even vast te houden, waarmee je de temperatuur op de wijas instelt. Dan geeft hij de flowwaardes, de inlet en outlet temperatuur en hoeveel kW is ingesteld.

Kun je op huidige werkende unit zo doen, warm water kraan aanzetten op max en op de knoppen drukken. Mocht er dan weer iets niet werken, weet je in ieder geval welke waardes je zou moeten krijgen

Staat ook in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
Bouwertje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:08:
Snap niet dat je dan denkt aan een doorstromer.
Waarom geen 15L boilertje. Deze aanschakelen alleen de weken dat die gebruikt wordt.
Geen overbelasting bh net
Pagina: 1