Fluctuerend verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Nu de verwarming weer uit staat, heb ik elke dag een verbruik fluctuerend rond 0,05GJ. Ik kan dat niet relateren aan gebruik (warm water, douche). Is dat herkenbaar? Is dat omdat het apparaat zelf regelmatig doorstroomt? (Hoge flow met een of twee graden temperatuurverschil.)

Niet wereldschokkend, maar het maakte me nieuwsgierig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
erwn schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:45:
Nu de verwarming weer uit staat, heb ik elke dag een verbruik fluctuerend rond 0,05GJ. Ik kan dat niet relateren aan gebruik (warm water, douche). Is dat herkenbaar? Is dat omdat het apparaat zelf regelmatig doorstroomt? (Hoge flow met een of twee graden temperatuurverschil.)

Even in de veronderstelling dat je echt niets verbruikt qua warmte vind ik 0,05GJ wel schokkend. Dat is op maandbasis 1,5GJ. Bij ons staat de verwarming ook al een tijdje uit en het verbruik qua warmte (warm water, douche etc..) is 1GJ per maand voor 3 volwassenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

erwn schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:45:

Ons gebruik is met de verwarming uit de afgelopen 2 weken gemiddeld 0,035 Gj per dag. dat is dus voor 4 personen 5 min per dag douchen. en mijn vrouw douched 10 min 1x per week als ze haar haar moet wassen. per week dus 0,25 Gj. Per maand dus ca. 1,1 Gj

En dat gaat omlaag naarmate de aanvoertemperatuur van het leiding water omhoog gaat. Ik douche koud af voor 2 minuten en ik merk dat het water als veel "warmer" is. In de winter zitten we op 0,05 Gj per dag voor dus totaal 20 min douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQT4NSnUyiiivP5Lh46LN3HB7PI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p0qZE22r4QInH8CYhwPFWxUN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCN6Ck5VeVkQLynQOQQY1Q39puc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5hyXKEq6IA9m6chuNwIF6qg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Zuluman op 25-04-2022 22:19 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Dank beiden, dan is het van mij te hoog. Ik ga Vattenfall maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
@Zuluman hoe kom je aan zulke grafieken? Ziet er interessant uit..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:18:
@Zuluman hoe kom je aan zulke grafieken? Ziet er interessant uit..
Dat is https://mindergas.nl . Kun je ook invullen met GJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

erwn schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:45:
Dank beiden, dan is het van mij te hoog. Ik ga Vattenfall maar eens bellen.
Je zit iets hoger maar hoeveel personen en hoe Lang douchen jullie is de vraag. En hoeveel warmwater gebruik je in de keuken en bij de wasbak?. Daarnaast kan het zijn dat je warmtewisselaar iets minder efficient is, water kouder is en er heter gedouched wordt.

Hier 3 mannen en 1 vrouw. Mannen douchen een stuk kouder. We hebben een quooker en minimaliseren warm water gebruik in de keuken en aan de wastafel

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

GioStyle schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:48:
[...]

Even in de veronderstelling dat je echt niets verbruikt qua warmte vind ik 0,05GJ wel schokkend. Dat is op maandbasis 1,5GJ. Bij ons staat de verwarming ook al een tijdje uit en het verbruik qua warmte (warm water, douche etc..) is 1GJ per maand voor 3 volwassenen.
Sommige mensen douchen een paar minuten, anderen staan elke dag twintig minuten onder de douche. Een factor anderhalf is niet echt heel schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Zuluman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:00:
[...]

Je zit iets hoger maar hoeveel personen en hoe Lang douchen jullie is de vraag. En hoeveel warmwater gebruik je in de keuken en bij de wasbak?. Daarnaast kan het zijn dat je warmtewisselaar iets minder efficient is, water kouder is en er heter gedouched wordt.

Hier 3 mannen en 1 vrouw. Mannen douchen een stuk kouder. We hebben een quooker en minimaliseren warm water gebruik in de keuken en aan de wastafel
Het gaat mij juist om het verbruik excl. douche / warm water. In de keuken minimaliseer ik ook het warmwaterverbruik, dus dat is er de meeste dagen überhaupt niet. Douche / bad (1 ouder, 2 kinderen) is niet elke dag en dan kort of met 10 à 15 cm water (bad), maar ik zie dus geen duidelijk verschil tussen dagen dat we wel of niet douchen / badderen.

Vanochtend heb ik zelf 0.02 GJ gebruikt met douchen (meterstand voor / na genoteerd). Vanavond maar kijken wat dan de stand is zonder verder gebruik. Dan zou er toch ook een nihil verbruik moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

erwn schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:28:
[...]

Het gaat mij juist om het verbruik excl. douche / warm water. In de keuken minimaliseer ik ook het warmwaterverbruik, dus dat is er de meeste dagen überhaupt niet. Douche / bad (1 ouder, 2 kinderen) is niet elke dag en dan kort of met 10 à 15 cm water (bad), maar ik zie dus geen duidelijk verschil tussen dagen dat we wel of niet douchen / badderen.

Vanochtend heb ik zelf 0.02 GJ gebruikt met douchen (meterstand voor / na genoteerd). Vanavond maar kijken wat dan de stand is zonder verder gebruik. Dan zou er toch ook een nihil verbruik moeten zijn lijkt me.
Ok. Ik was in veronderstelling dat die 0.05Gj voor SWW was. Staat de verwarming echt uit? Als je vandaag weer sluipverbruik hebt zou je de stadsverwarmingskranen dicht moeten draaien en kijken of je nog steeds verbruik hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:24
Bij ons wil de klep vanaf de warmte-unit ook niet meer helemaal dicht. Dat voelen we doordat de leidingen in de vloer nog een klein beetje warm zijn als alles utistaat.
Inderdaad te testen door de warmwater aanvoer in zijn geheel af te sluiten.
erwn schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:28:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Naast wat hier boven wordt gezegd - Misschien lekt de warmtewisselaar zelf veel warmte:

Bij mijn warmtemeter kan je live het verbruik zien in liter/minuut.
Wat je kan doen is deze 5 minuten lang bekijken om te zien of er soms/continu water stroomt.
Dit moet je wel doen als je een aantal uren geen warmwater hebt getapt! Zodat het in evenwicht is.

Wat ik heb gedaan is de kap van de warmtewisselaar tijdelijk verwijderd. Daarna de thermostaatkraan van maximaal naar de helft gedraaid.
Maximaal is iets van 65°, minimaal 45°?
Voor douchen is dit meer dan voldoende, en tapwater kan je maar nét je handen aan branden.

En ik heb de leidingen (ook onder de kap) waar mogelijk geïsoleerd.

Voorheen stroomde er 1/3e? van de tijd 10-15 liter/minuut water, met hele lage delta T.
Nu stroomt er maar af en toe water, met een groot temperatuur verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door Morked op 26-04-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik heb sinds vanochtend weer 0.01 GJ gebruikt en nu de warmte toe- en afvoer naar de woning afgesloten. (Nummer vijf en zes in het plaatje van https://www.vattenfall.nl...armte-meterkastboekje.pdf ) Die leidingen voelden lauw. Zouden koud moeten zijn of niet?

De (geïsoleerde) box zelf is vaak vrij warm en net was hij ook weer met een paar graden verschil aan het doorstromen. Ik wilde Vatenfall nog even bellen, maar dat kan blijkbaar maar dagelijks tot 15:00.

Terwijl ik dit typ, hoor ik hem weer doorstromen. Met volume 188 l/h en temperatuurverschil minder dan 1K. Normaal is dat temperatuurverschil groter; meer rond 2K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Update: weer 0.02GJ erbij met toe-/afvoer dicht sinds vorige bericht. Morgen maar bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn