Het grote BMW iX topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:13
Mede-auteur:
  • HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 10:40

HaikoW

Klik hier om naar het einde van de OP te springen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1Zm3FIcGedjIHfPt0DMEEuLk2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaDpUHFxRee2dgzix3VVH76q.jpg?f=fotoalbum_large

Inleiding

De BMW iX is een “sports activity vehicle" (SAV) met ongeveer dezelfde afmetingen als de BMW X5.
In november 2020 werden de eerste BMW iX modellen gepresenteerd als directe afgeleide van de Vision iNext studie welke in 2018 op de Autosalon van Parijs getoond werd.

Sinds juli 2021 wordt de iX in de fabriek in Dingolfing geproduceerd. Het accupakket wordt in Leipzig gefabriceerd. De iX wordt uitsluitend geproduceerd met hernieuwbare energie. Er worden geen zeldzame aardmetalen gebruikt voor de elektromotoren, in het interieur worden FSC-gecertificeerd hout en met natuurlijke middelen behandeld leer gebruikt en er wordt een groter aandeel gerecyclede kunststoffen gebruikt.

De iX staat op een eigen platform welke compatibel is met het BMW HEAT (Highly-integrated Electric Drive Train) platform. Met een lengte van 4,95 meter is de iX ongeveer even lang als de BMW X5, maar heeft hij een iets langere wielbasis van 3 meter. Voor de carrosserie worden aluminium profielen en koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP) gebruikt. De ramen in de deuren zijn frameloos. Tegen meerprijs kan een elektrochromisch panoramisch glazen dak worden ingebouwd, de lichtdoorlaatbaarheid hiervan kan middels een schakelaar aangepast worden.
De iX heeft een double wishbone as voor en een five-link as achter. De elektrische stuurbekrachtiging heeft een variabele overbrengingsverhouding. Vierwielbesturing ("Integral Active Steering") en een sportremsysteem zijn als optie verkrijgbaar (beide standaard op M60).

Wegens wetgeving (nog) niet in Nederland beschikbaar is het autonoom rijden op niveau 3: De sensortechnologie en rekenmodules van de iX zijn krachtiger dan bijvoorbeeld de i4 en compatibel met de 5G-standaard. Veel van de hiervoor benodigde sensortechnologie bevindt zich achter de BMW-nier.
De iX kan via CCS met gelijkstroom (DC) opgeladen worden met maximaal 150 kW (xDrive40) of met maximaal 195 kW (xDrive50 en M60). Via wisselstroom (AC) laadt de iX standaard op met 11kW of tegen meerprijs met 22kW (22kW is standaard op M60).

De focus van dit topic ligt voornamelijk op het delen van ervaringen en het discusseren over de BMW iX

BMW iX

Configuratie modeljaar 2024 (vanaf juli 2023) voor Nederland

BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive50

BMW iX M60

AandrijvingAWDAWDAWD
Netto Accu74,4kWh109,4kWh107,7kWh
Bereik WLTP372/425km 590/630km501/564km
Peekaas326523540/619
Koppel (Nm)6307651015/1100
0 - 100 (sec)6.14.63.8
Maximaal DC laadvermogen kW150195195
Leeggewicht2440kg2585kg2659kg
Vanaf prijzenNL: xDrive40 €84.997,80
BE: xDrive40 €82.800,00

NL: xDrive50 €105.097,40
BE: xDrive50 €107.000,00
NL: M60 €137.041,40
BE: M60 €140.600,00

Links

Review-video's
ANWB
AutoWeek
RBR
Carwow
Autogefuhl

Vergelijking-video's
Carwow: Drag race
Autoweek: Audi Q8 e-tron en BMW iX
Autogefuhl: BMW X5 en BMW iX
Autoweek: Mercedes EQS en BMW iX

Bjorn Nyland iX videos
xDrive50 range test
xDrive40 - 1000km challenge
xDrive50 - 1000km challenge
xDrive40 - charging
xDrive40 charging compared to iX3, xDrive50 and etron
xDrive50 charging compared to iX3, i4, Mercedes EQS

Software

Huidige software versies
Onderstaande updates worden als over the air (OTA) beschikbaar gesteld via een gefaseerde uitrol

Softwareversie auto’s met OS 8.0: 03/2023.53
Softwareversie auto’s met OS 8.5: 03/2023.53
Kaartversie: EUROPE Joy 2023-3

De EV checklist

Dit is een overzicht van handige items voor jou als EV-rijder.
Checklist:
  • USB-Stick 64GB (Neem een snelle, betrouwbaren stick. Dit is namelijk voor updates)
  • Een 2-in-1 of 3-in-1 USB-C kabel die geschikt is voor zowel Android Auto als Apple Carplay.
  • Microvezeldoekje
  • Milieusticker als kenteken bekend is Duitsland & Frankrijk
  • Plastic wegwerp handschoen (voor het laden, laadstekkers zijn smerig)
  • Gele parkeerschijf speciaal voor elektro auto's. Klik hier
  • Zaklamp.
  • Wegwerp regenjas.
  • Laadkabels USB-C en Iphone voor passagiers
  • Poetsdoek om de laadkabel schoon te maken bij nat weer een vuile stoep
  • Gele veiligheid hesjes voor iedereen in de auto.

[ Voor 94% gewijzigd door r2504 op 11-08-2023 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51
Is het niet een beter idee om een algemeen BMW-i topic te maken waarin zowel de i3, i4 als iX geïntegreerd besproken worden? Anders krijg je zo'n versplintering van diverse topics? :)
Want we hebben ook nog het algemene BMW topic namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 27-04-2022 14:18 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De voorkant is volgens mijn ervaring wel erg lelijk. Je zou bijna twee topics willen een met echte BMW's zoals de 3, de 5, de oude 7 en alles wat te hoog en te lelijk is in een ander topic zoals de nieuwe 7.

[ Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 27-04-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Het lijkt me nochtans handiger dit apart te houden... anders moet ik tientalle pagina's lezen over model X terwijl ik interese heb in model Y (en dan heb ik het niet over Tesla modellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:52
iX3 heeft ook idrive 7, de i4 en iX weer idrive 8, zefde voor de bevertanden, alleen op de i4 en iX :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

International man of mystery

Topicstarter
Terug van vakantie en heb inmiddels 1800 kilometer met de iX erop zitten. Wat een heerlijke reisauto!

Het veercomfort in combinatie met de 22" velgen is indrukwekkend, niet verwacht dat dit mogelijk was.
Geluidsdemping is erg goed. De auto heeft het glazen dak en het geluid wat hier vanaf komt valt me reuze mee. Wat wel opviel is dat de zijruiten van enkel glas zijn maar dit is me tot nu toe niet gaan storen.
De stoelen zijn erg comfortabel en bieden voor een niet sportieve rijstijl voldoende zijdelingse steun. De achterbank loopt breed door en onze lange zoon vindt het lekker om te "hangen" over de breedte van de bank.

OS8 vind ik tot nu toe prima mee te leven (ik kom van OS7). Hier was ik van te voren nog niet helemaal van overtuigd. Ik merk dat ik toch vooral de iDrive controller en de knopjes op de middenconsole gebruik. Overigens wordt volgende week vrijdag door de dealer een software update geinstaleerd waar ook OS8.5 bij geïnstalleerd wordt, we gaan het zien.

De assistentie systemen zijn weer wat beter geworden t.o.v. mijn vorige auto. De auto wordt beter tussen de lijntjes gehouden en in standje "D" wordt ook automatisch de regeneratie gebruikt om aanrijsnelheid bij bijvoorbeeld een rotonde te regelen. De HUD is ook groter geworden maar de grootste verbetering vind ik wel de AR view. Vooral op plekken waar je nog niet eerder bent geweest een uitkomst, je wordt echt aan de hand genomen waar je er af moet.

Verbruik, voornamelijk snelweg (100/130km) en hier en daar een file is 21kWh
Met het snelladen beperkt ervaring opgedaan maar tot nu toe was het een goede ervaring:
- 21% --> 81% in 34 minuten (68kWh)
- 3% --> 81% in 39 minuten (88kWh)
- 17% --> 67% in 24 minuten (57kWh)

Binnenkort maar eens gaan kijken naar een setje winterwielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

bouwfraude schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:59:
De voorkant is volgens mijn ervaring wel erg lelijk. Je zou bijna twee topics willen een met echte BMW's zoals de 3, de 5, de oude 7 en alles wat te hoog en te lelijk is in een ander topic zoals de nieuwe 7.
Wat een dooddoener zeg. Over smaak valt niet te twisten enzo. En welke modellen heb je al in het echt gereden? Ik vond de nieuwe 7 op de foto vrij matig, in het echt prachtig.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Rivanov Goed punt, @r2504 voordat een dergelijk "Het grote BMW iX" topic wordt gestart is het aan te raden om eerst in Mobiliteit feedback af te stemmen. Daarnaast verdient een dergelijk topic een waardige topicstart, dit is té mager.

Ik zie zelf wel de "BMW ICE" en "BMW EV / iX" topics naast elkaar bestaan omdat de auto's natuurlijk wel substantieel verschillen.

@r2504 Wat is je doel, de topicstart verder uitbreiden?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Taro schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:40:
@r2504 Wat is je doel, de topicstart verder uitbreiden?
Het feit dat ik aan het rondkijken was voor een nieuwe wagen (en de BMW iX een mogelijke optie was) maakt dat ik op zoek was naar andere eigenaars of mensen die nieuwsgierig waren naar deze wagen. Per slot van rekening heb je diverse topics over veel andere wagens ook.

Om met deze vragen de topics van een BMW iX3 of BMW i4 niet te vervuilen leek het me dus aangewezen hiervoor een nieuw topic aan te maken.

PS. Ondertussen heb ik een BMW iX3 in bestelling (de iX zat net buiten budget) dus wat mij betreft is dit topic minder belangrijk geworden al lees ik nog steeds met veel plezier over de wagen en zijn er vermoedelijk ook nog andere Tweakers die de info wel kunnen apprecieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@r2504 Helder, bedankt.

@HaikoW Heeft zich in de tussentijd gemeld en wil de topicstart wel uitbreiden, ik heb hem als mede topicstarter toegevoegd.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

International man of mystery

Topicstarter
@r2504 Ik heb de topicstart uitgebreid maar stel je hulp op prijs: krijg een aantal links niet werkend en ik snap niet waarom sommigen wel en anderen niet werken. Zou jij hier naar willen kijken zodat de links goed werken?
@Wesco Vind jouw setup van de Kia EV6 topicstart erg goed en heb deze hierom ook voor de iX thread gebruikt. Bedankt voor het maken van de overzichtelijke topicstart _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
HaikoW schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:42:
@r2504 Ik heb de topicstart uitgebreid maar stel je hulp op prijs: krijg een aantal links niet werkend en ik snap niet waarom sommigen wel en anderen niet werken. Zou jij hier naar willen kijken zodat de links goed werken?
Links zijn aangepast (je gebruikte de verkeerde "nice" quotes).
Pagina: 1