Het grote BMW iX topic

Pagina: 1
Acties:

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:47
Mede-auteur:
  • HaikoW
  • Registratie: Februari 2013

HaikoW

Klik hier om naar het einde van de OP te springen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1Zm3FIcGedjIHfPt0DMEEuLk2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaDpUHFxRee2dgzix3VVH76q.jpg?f=fotoalbum_large

Inleiding

De BMW iX is een “sports activity vehicle" (SAV) met ongeveer dezelfde afmetingen als de BMW X5.
In november 2020 werden de eerste BMW iX modellen gepresenteerd als directe afgeleide van de Vision iNext studie welke in 2018 op de Autosalon van Parijs getoond werd.

Sinds juli 2021 wordt de iX in de fabriek in Dingolfing geproduceerd. Het accupakket wordt in Leipzig gefabriceerd. De iX wordt uitsluitend geproduceerd met hernieuwbare energie. Er worden geen zeldzame aardmetalen gebruikt voor de elektromotoren, in het interieur worden FSC-gecertificeerd hout en met natuurlijke middelen behandeld leer gebruikt en er wordt een groter aandeel gerecyclede kunststoffen gebruikt.

De iX staat op een eigen platform welke compatibel is met het BMW HEAT (Highly-integrated Electric Drive Train) platform. Met een lengte van 4,95 meter is de iX ongeveer even lang als de BMW X5, maar heeft hij een iets langere wielbasis van 3 meter. Voor de carrosserie worden aluminium profielen en koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP) gebruikt. De ramen in de deuren zijn frameloos. Tegen meerprijs kan een elektrochromisch panoramisch glazen dak worden ingebouwd, de lichtdoorlaatbaarheid hiervan kan middels een schakelaar aangepast worden.
De iX heeft een double wishbone as voor en een five-link as achter. De elektrische stuurbekrachtiging heeft een variabele overbrengingsverhouding. Vierwielbesturing ("Integral Active Steering") en een sportremsysteem zijn als optie verkrijgbaar (beide standaard op M60).

Wegens wetgeving (nog) niet in Nederland beschikbaar is het autonoom rijden op niveau 3: De sensortechnologie en rekenmodules van de iX zijn krachtiger dan bijvoorbeeld de i4 en compatibel met de 5G-standaard. Veel van de hiervoor benodigde sensortechnologie bevindt zich achter de BMW-nier.
De iX kan via CCS met gelijkstroom (DC) opgeladen worden met maximaal 150 kW (xDrive40) of met maximaal 195 kW (xDrive50 en M60). Via wisselstroom (AC) laadt de iX standaard op met 11kW of tegen meerprijs met 22kW (22kW is standaard op M60).

De focus van dit topic ligt voornamelijk op het delen van ervaringen en het discusseren over de BMW iX

BMW iX

Configuratie modeljaar 2024 (vanaf juli 2023) voor Nederland

BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive50

BMW iX M60

AandrijvingAWDAWDAWD
Netto Accu74,4kWh109,4kWh107,7kWh
Bereik WLTP372/425km 590/630km501/564km
Peekaas326523540/619
Koppel (Nm)6307651015/1100
0 - 100 (sec)6.14.63.8
Maximaal DC laadvermogen kW150195195
Leeggewicht2440kg2585kg2659kg
Vanaf prijzenNL: xDrive40 €84.997,80
BE: xDrive40 €82.800,00

NL: xDrive50 €105.097,40
BE: xDrive50 €107.000,00
NL: M60 €137.041,40
BE: M60 €140.600,00

Links

Review-video's
ANWB
AutoWeek
RBR
Carwow
Autogefuhl

Vergelijking-video's
Carwow: Drag race
Autoweek: Audi Q8 e-tron en BMW iX
Autogefuhl: BMW X5 en BMW iX
Autoweek: Mercedes EQS en BMW iX

Bjorn Nyland iX videos
xDrive50 range test
xDrive40 - 1000km challenge
xDrive50 - 1000km challenge
xDrive40 - charging
xDrive40 charging compared to iX3, xDrive50 and etron
xDrive50 charging compared to iX3, i4, Mercedes EQS

Software

Huidige software versies
Onderstaande updates worden als over the air (OTA) beschikbaar gesteld via een gefaseerde uitrol

Softwareversie auto’s met OS 8.0: 03/2023.53
Softwareversie auto’s met OS 8.5: 03/2023.53
Kaartversie: EUROPE Joy 2023-3

De EV checklist

Dit is een overzicht van handige items voor jou als EV-rijder.
Checklist:
  • USB-Stick 64GB (Neem een snelle, betrouwbaren stick. Dit is namelijk voor updates)
  • Een 2-in-1 of 3-in-1 USB-C kabel die geschikt is voor zowel Android Auto als Apple Carplay.
  • Microvezeldoekje
  • Milieusticker als kenteken bekend is Duitsland & Frankrijk
  • Plastic wegwerp handschoen (voor het laden, laadstekkers zijn smerig)
  • Gele parkeerschijf speciaal voor elektro auto's. Klik hier
  • Zaklamp.
  • Wegwerp regenjas.
  • Laadkabels USB-C en Iphone voor passagiers
  • Poetsdoek om de laadkabel schoon te maken bij nat weer een vuile stoep
  • Gele veiligheid hesjes voor iedereen in de auto.

[ Voor 94% gewijzigd door r2504 op 11-08-2023 23:52 ]

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:40
Is het niet een beter idee om een algemeen BMW-i topic te maken waarin zowel de i3, i4 als iX geïntegreerd besproken worden? Anders krijg je zo'n versplintering van diverse topics? :)
Want we hebben ook nog het algemene BMW topic namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 27-04-2022 14:18 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De voorkant is volgens mijn ervaring wel erg lelijk. Je zou bijna twee topics willen een met echte BMW's zoals de 3, de 5, de oude 7 en alles wat te hoog en te lelijk is in een ander topic zoals de nieuwe 7.

[ Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 27-04-2022 15:02 ]

• r2504
Het lijkt me nochtans handiger dit apart te houden... anders moet ik tientalle pagina's lezen over model X terwijl ik interese heb in model Y (en dan heb ik het niet over Tesla modellen).

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-08 01:18
iX3 heeft ook idrive 7, de i4 en iX weer idrive 8, zefde voor de bevertanden, alleen op de i4 en iX :D

• HaikoW

HaikoW

International man of mystery

Topicstarter
Terug van vakantie en heb inmiddels 1800 kilometer met de iX erop zitten. Wat een heerlijke reisauto!

Het veercomfort in combinatie met de 22" velgen is indrukwekkend, niet verwacht dat dit mogelijk was.
Geluidsdemping is erg goed. De auto heeft het glazen dak en het geluid wat hier vanaf komt valt me reuze mee. Wat wel opviel is dat de zijruiten van enkel glas zijn maar dit is me tot nu toe niet gaan storen.
De stoelen zijn erg comfortabel en bieden voor een niet sportieve rijstijl voldoende zijdelingse steun. De achterbank loopt breed door en onze lange zoon vindt het lekker om te "hangen" over de breedte van de bank.

OS8 vind ik tot nu toe prima mee te leven (ik kom van OS7). Hier was ik van te voren nog niet helemaal van overtuigd. Ik merk dat ik toch vooral de iDrive controller en de knopjes op de middenconsole gebruik. Overigens wordt volgende week vrijdag door de dealer een software update geinstaleerd waar ook OS8.5 bij geïnstalleerd wordt, we gaan het zien.

De assistentie systemen zijn weer wat beter geworden t.o.v. mijn vorige auto. De auto wordt beter tussen de lijntjes gehouden en in standje "D" wordt ook automatisch de regeneratie gebruikt om aanrijsnelheid bij bijvoorbeeld een rotonde te regelen. De HUD is ook groter geworden maar de grootste verbetering vind ik wel de AR view. Vooral op plekken waar je nog niet eerder bent geweest een uitkomst, je wordt echt aan de hand genomen waar je er af moet.

Verbruik, voornamelijk snelweg (100/130km) en hier en daar een file is 21kWh
Met het snelladen beperkt ervaring opgedaan maar tot nu toe was het een goede ervaring:
- 21% --> 81% in 34 minuten (68kWh)
- 3% --> 81% in 39 minuten (88kWh)
- 17% --> 67% in 24 minuten (57kWh)

Binnenkort maar eens gaan kijken naar een setje winterwielen :)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

bouwfraude schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:59:
De voorkant is volgens mijn ervaring wel erg lelijk. Je zou bijna twee topics willen een met echte BMW's zoals de 3, de 5, de oude 7 en alles wat te hoog en te lelijk is in een ander topic zoals de nieuwe 7.
Wat een dooddoener zeg. Over smaak valt niet te twisten enzo. En welke modellen heb je al in het echt gereden? Ik vond de nieuwe 7 op de foto vrij matig, in het echt prachtig.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Rivanov Goed punt, @r2504 voordat een dergelijk "Het grote BMW iX" topic wordt gestart is het aan te raden om eerst in Mobiliteit feedback af te stemmen. Daarnaast verdient een dergelijk topic een waardige topicstart, dit is té mager.

Ik zie zelf wel de "BMW ICE" en "BMW EV / iX" topics naast elkaar bestaan omdat de auto's natuurlijk wel substantieel verschillen.

@r2504 Wat is je doel, de topicstart verder uitbreiden?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• r2504
Taro schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:40:
@r2504 Wat is je doel, de topicstart verder uitbreiden?
Het feit dat ik aan het rondkijken was voor een nieuwe wagen (en de BMW iX een mogelijke optie was) maakt dat ik op zoek was naar andere eigenaars of mensen die nieuwsgierig waren naar deze wagen. Per slot van rekening heb je diverse topics over veel andere wagens ook.

Om met deze vragen de topics van een BMW iX3 of BMW i4 niet te vervuilen leek het me dus aangewezen hiervoor een nieuw topic aan te maken.

PS. Ondertussen heb ik een BMW iX3 in bestelling (de iX zat net buiten budget) dus wat mij betreft is dit topic minder belangrijk geworden al lees ik nog steeds met veel plezier over de wagen en zijn er vermoedelijk ook nog andere Tweakers die de info wel kunnen apprecieren.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@r2504 Helder, bedankt.

@HaikoW Heeft zich in de tussentijd gemeld en wil de topicstart wel uitbreiden, ik heb hem als mede topicstarter toegevoegd.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
@r2504 Ik heb de topicstart uitgebreid maar stel je hulp op prijs: krijg een aantal links niet werkend en ik snap niet waarom sommigen wel en anderen niet werken. Zou jij hier naar willen kijken zodat de links goed werken?
@Wesco Vind jouw setup van de Kia EV6 topicstart erg goed en heb deze hierom ook voor de iX thread gebruikt. Bedankt voor het maken van de overzichtelijke topicstart _/-\o_

• r2504
HaikoW schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:42:
@r2504 Ik heb de topicstart uitgebreid maar stel je hulp op prijs: krijg een aantal links niet werkend en ik snap niet waarom sommigen wel en anderen niet werken. Zou jij hier naar willen kijken zodat de links goed werken?
Links zijn aangepast (je gebruikte de verkeerde "nice" quotes).

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-08 15:47
Mijn broer heeft net de overstap gemaakt naar elektrisch rijden (kwam vanaf een getunede Audi S6 Avant) met een BMW iX xDrive50 en die is op de ochtend van onze D day road trip met mijn puberzoons erbij geleverd. De kleur uit de topic start ook, zilver met een soort vleugje goud.

Wat een bak! Range is echt fors (zeker ivm mijn oude Tesla Model s 75d van 2018) , stuurt goed, mega ruim (ken met 193 cm riant achter broer van 211cm zitten) en alles klopt gewoon aan die auto. Neus is inderdaad ff wennen, maar IRL valt dat best mee. zijkant en achterkant vind ik gewoon zeer geslaagd.

Zo weinig tweakers die deze wagen rijden? Denk dat de iX3 groot zat is voor de meesten? Ze lijken ook heel erg op elkaar.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:39
@_Anvil_ Er is hier inderdaad heel weinig gepost... Ik rijd nu de iX3, pre-LCI. Gezien de bijtelling en hoge leasebedragen neig ik inmiddels naar een privé aanschaf van een auto. ga toevallig binnenkort proefrijden in een BMW iX. Qua aantallen zijn er natuurlijk ook niet heel veel van gekocht, dus logisch dat hier wat minder gepost wordt.

Hebben mensen nog tips waar ik op moet letten? Heb nu sowieso de volgende aandachtspunten
  • Zijn alle rerugroepacties gedaan
  • Staat van onderhoud van banden
  • SoH score
  • Snellaad snelheden, worden deze gehaald?
Onderhoud en wegenbelasting zal ook wel wat prijziger zijn dan een iX3, dus kan mij indenken dat daarom ook niet zoveel tweakers deze wagen rijden... any tips zijn welkom :+

• _Anvil_
jeeedeee schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:41:
@_Anvil_ Er is hier inderdaad heel weinig gepost... Ik rijd nu de iX3, pre-LCI. Gezien de bijtelling en hoge leasebedragen neig ik inmiddels naar een privé aanschaf van een auto. ga toevallig binnenkort proefrijden in een BMW iX. Qua aantallen zijn er natuurlijk ook niet heel veel van gekocht, dus logisch dat hier wat minder gepost wordt.

Hebben mensen nog tips waar ik op moet letten? Heb nu sowieso de volgende aandachtspunten
  • SoH score
Onderhoud en wegenbelasting zal ook wel wat prijziger zijn dan een iX3, dus kan mij indenken dat daarom ook niet zoveel tweakers deze wagen rijden... any tips zijn welkom :+
Die van mn broer is van 2023 met 80d km, SoH lijkt nog een dikke prima, zo goed als 100% lijkt het. Banden lust ie wel denken wij. Die van mn broer had geen glazen dak of luchtvering, maar misten het niet. BMW lijkt het (adaptieve) onderstel goed voor elkaar te hebben. Tip: check even of de 22kw lader optie er op zit, soms toch verdomde handig. Mijn oude model S heeft het wel, dus ik vebaasde mij erover dat zoveel nieuwe auto's maar op 11kW Ac kunnen laden.

• jeeedeee
Is een 2022 model, dus helaas geen 22 kW laden. Zou dat wel graag hebben, maar je kan niet alles hebben.. ruim 100k km wel achterwielsturing wat mij handig lijkt

• _Anvil_
jeeedeee schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:04:
Is een 2022 model, dus helaas geen 22 kW laden. Zou dat wel graag hebben, maar je kan niet alles hebben.. ruim 100k km wel achterwielsturing wat mij handig lijkt
Dat laaste ja! Draaicirkel is veeeel kleiner dan die van mijn model S van ook 5 bij 2 meter zonder spiegels. Bizar wendbaar voor zo'n vrachtwagen :)

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:21
@jeeedeee Rijd nu bijna twee jaar in een iX40. Een premium selection wellicht? Is verder de ideale auto voor roadtrips. Banden slijtage valt mee; na ruim 22K nog steeds dezelfde set banden eronder, incl. dagelijkse korte ritjes. Draaicirkel is wel een ding; idem voor Italiaanse smalle bergweggetjes, incl. bijbehorende hairpins. }>

Snelladen haalt hij ook continu. ix50 heeft een grotere batterij en snelladen tot 195 kW, tegenover 150 kW. Persoonlijk vind ik de M Sport uitvoering een must, idem voor Harman Kardon. Nepleer is top, kristal + houten snijplank ziet er net wat 'exclusiever' uit. Wat ik persoonlijk mis, is de trekhaak.

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
jeeedeee schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:41:

• SoH score
Na 3-jaar met de iX gereden hebben zou vooral letten dat je een model van na maart 2023 neemt. Deze heeft de ge-upgrade boordcomputer en draait ook BMW OS 8.5 en vanaf die tijd was bijvoorbeeld ook massage op beide voorstoelen standaard (ipv alleen de bestuurder)
Waar ik zelf veel plezier van heb gehad is de 22kW boordlader, dat heeft me veel bezoekjes aan een snellader gescheeld.
Ik vond de kwaliteit van het Amido interieur geweldig, heerlijk zacht en kwalitatief hoogstaand.

Qua onderhoud kan je ook kijken of je een model kan vinden met resterende Service Inclusive. Daar zit geen kilometer beperking op,
Waar je bij kosten zeker ook aan moet denken is dat je een klasse 5 alarm + abo nodig hebt. Dat is over 3-jaar ongeveer 2k en als je een 50 of 60 neemt is een setje winterbanden ook geen overbodige luxe, de auto heeft zoveel koppel en dat moet in de winter ook goed op de weg komen.

Ik denk dat je aan het profiel van de banden wel een redelijke indicatie hebt hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan. ;)

• jeeedeee
Vandaag dan de proefrit gedaan... en wat een bak, nog nooit eerder in gereden maar dit rijd toch een heel stuk aangenamer dan de huidige iX3, nieuwe iX3, en alle andere auto's die ik heb proefgereden. Echt enorm stil, en ook de driving assistant pro werkt erg fijn, zelfs het rijbaan wisselen is iets wat ik denk ik zeker wel ga gebruiken. En wat een vermogen, dat is echt meer dan je nodig hebt zou ik denken... Draaien op een smalle weg ging prima door de achteras sturing. Parkeren in een smal vak dan weer niet, maar dat was te verwachten...

Wat me wel tegenviel was dat carplay echt vrij traag was(Spotify ging offline, slechte ontvangst op de draadloze oplader). Dit is in mijn huidige iX3 pre-LCI beter, en ik had spontaan aan het eind van de proefrit een foutmelding "Klep van de laadaansluting open" tijdens het rijden terwijl de laadklep dicht was... wat dan natuurlijk voor levering wel wordt opgelost volgens de verkoper, en anders onder de 24 maanden garantie valt. Deze xDrive 50 heeft namelijk nog premium selection is en dus nog 24 maanden garantie. Vind ik zelf wel een vrij prettig idee.

@HaikoW dank voor de tips van 22 kW laden en een 2023 model, vrees alleen dat ik dan wel met het budget dan richting 50k+ ga en dat is wat te zot... Even verdiept in de kosten van klasse 5 alarm, en dat is goed om te weten, had ik mij nog niet gerealiseerd. Profiel was nog redelijk (gok iets van 5 mm).

Hier nog een foto van de auto, in Sophistic Grau, weer eens wat anders dan CarbonSchwarz
van mijn huidige iX3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/320srvorkIHTyr_hBk0mrfaKUaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNixac2rBvJHSYt08H2azIZt.jpg?f=fotoalbum_large

En de huidige optielijst... nog even over nadenken, heb tot morgenochtend om een definitieve go/no go te geven... En uiteraard moet de vrouw het er ook nog mee eens zijn :+

01LD BMW LM-velg Aerodynamik 1020
0230 Extra pakket EU-specifiek
02PA Wielbout met slot
02VB Bandenspanningsweergave
02VC Bandenreparatieset
02VH Integrale actieve besturing
02VR Niveauregeling voor twee assen
0322 Comforttoegang
0323 Deuren Soft-Close-Automatic
032X Vervallen contactl. Bediening achterkl.
0330 Sportpakket
0358 Clima comfort voorruit
03AC Aanhangwagenkoppeling
0407 Glazen panoramadak Sky Lounge
0413 Bagagenet
0420 Verduisterde ruiten
0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
042A Interieurtoepassingen Clear&Bold
04AA Dakhemel antraciet
04HC Warmtecomfortpakket
04NB Autom.airconditioning met 4-zoneregeling
04U9 Akoestische voetgangersbescherming
04V1 BMW ICONICSOUNDS ELECTRIC
0548 Kilometersnelheidsmeter
05AC Grootlichtassistent
05AQ Active Guard Plus
05AU Driving Assistant Professional
05AV Active Guard
05AZ BMW Laserlicht
05DN Parkeerhulpsysteem Plus
0654 DAB-Tuner (voorbereid voor DAB+)
0688 Harman/Kardon Surround Sound systeem
06AE Teleservices
06AF Wettelijke noodoproep
06AK Connected Drive Services
06C4 Connected Package Professional
06NX Storage tray wireless Charging
06PA Personal eSIM
06U3 BMW Live Cockpit Professional
06U7 BMW Natural Interaction
0868 Taal Nederlands
0886 Boorddocumentatie Nederlands
08R9 Koelmiddel R1234yf
08S2 Codering alarmsignaal
08TF Actieve voetgangersbescherming
08Y5 Speciale besturing KBB
09AA Bescherming buitenzijde
09PC Speciaal pakket-3
09T8 SPECIFIEKE EXTRA UITRUSTING SPORTPAK
A060 AGM-accu 60 Ah

• MBossie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-08 11:16
Ik rijd sinds maart in een IX50 uit 2002. Mijn vorige auto was een Audi e-tron 55.

De BMW bevalt in ongeveer alle opzichten beter dan de Audi. De Audi had een frunk, de BMW helaas niet. We gebruikten dat met vakanties.

Onze bevindingen:
  • doe toch gewoon een rond of afgeplat stuur, dit blijft vreemd en voegt niet veel toe. Het stuur is wel lekker zacht en de stuurverwarming is heerlijk
  • Stel je van de massagestoel niets voor. De passagiersstoel zit prettiger. Probeer het niet te kopen, het is irritant en maakt en verpest het comfort van de stoel. Ook als het uit staat.
  • Stoelventilatie is zeker prettig. De auto leert en schakelt het vanzelf in op basis van jouw gewoontes
  • De BMW app is prettig (die van auti was ook gewoon bagger). Veel informatie en je kunt veel regelen. Ik stel het laadvermogen terug en gebruik nu veel meer stroom van de zonnepanelen. 22KW laden heb ik geen seconde gemist.
  • Snelladen gaat inderdaad snel op 195, maar de curve plat natuurlijk af. De Audi deed dit met 150kw tot 80% SOC erg goed maar de BMW doet het vergelijkbaar. Het is een grote accu dus je hebt behoorlijke laadtijden, als je naar SOC percentages kijkt.
  • De auto heeft teveel vermogen. Als je naar het stroompedaal kijkt dan knalt hij direct vooruit. Ik zou betalen voor een motorstand/Mode met veel minder vermogen (zodra ik niet zelf in de bestuurdersstoel zit :-) )
  • Luchtvering: prima
  • 4-wiel sturing: voelt als onmisbaar. Ik denk dat ik anders op het werk de parkeergarage (zo'n "kurkentrekker") niet in zou kunnen.
  • Harman Kardon: prima, niet spectaculair B&W schijnt dat wel te zijn
  • Driving assistent is prettig als het rustig is op de weg. Niet op een drukke A2 vanwege de ruimte die het voor je laat.
  • Ik heb 4 jaar BMW Premium Selection garantie. Auto geïmporteerd uit uit België, daar is dat 2 maal per jaar beschikbaar in aanbiedingen (is me door de dealer verteld)
  • bij aflevering nieuw onderhoud gehad, ik kan in de app 4 jaar aanvullend onderhoud afkopen voor 1225 euro (regulier onderhoud, excl. remmen en banden etc). Voor zo'n bakbeest is dat niet slecht, ook al is het een EV.
  • Ik heb geen klasse 5 alarm nodig voor de verzekering. Ik zag laatst dat hij in een zeer lage risicoklasse zit.
Vanwege dat onhandige stuur en de niet zo geweldige stoel, heb ik overwogen hem er al weer uit te gooien en te vervangen door een X5. Het heeft negatieve invloed op de rij-ervaring, als het je niet aanstaat.

Na de vakantierit heb ik besloten dat niet te doen. Maar de gedachte een interieurbekleder iets aan de stoel te laten doen, is niet verdwenen. Misschien kunnen ze de rug opnieuw vullen en/of de lentesteun/massage balgen uitschakelen oid. Soms is het okay maar door het automatisch aanpassen van de stoel op andere bestuurders en profielen, gaat het toch regelmatig fout en dan is de stoel echt heel oncomfortabel.

Veel succes!!
Pagina: 1