Begin 2020 dacht ik dat het tijd is om een nieuwe gaming rig te gaan kopen. Maart 2020 lockdown, oh ok, niet zo erg dacht ik, ik heb nauwelijks tijd om te gaan gamen, nu wel want overheid zegt om thuis te gaan blijven.
Van de nieuwe RTX 3080 gehoord/gelezen, alright, dit is hem. Nog even wachten dat de prijzen beetje gaan dalen.
En.. here we are
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gaming, simracing en single player FPS (Battlefield 1, Starcraft 2, Project cars, Asseto Corsa). Weinig werk (software ontwikkeling), maar geen photo/video bewerking. Straks misschien een VR headset voor simracing proberen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt niet uit als ik maar een strak systeem heb.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gaming muis, toetsenbord, speakers heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet echt. Ik ben meer bekend met Intel en Nvidia (confirmation bias). Als inspiratie heb ik de https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116832 gebruikt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootste zorg is airflow+geluidsniveau. Deze systeem gaat staan in een redelijk klein ruimte (4m2), denken jullie dat er te warm or te behuizing wordt? Als ik aan het gamen ben is geluid geen issue, airflow wel. Als ik aan het werk ben, misschien wordt geluid wel een probleem.
Ga je overklokken?
Over 1-2 jaar misschien toch voor overclocken gaan, als de games meer gaan eissen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Aangezien ik afgelopen jaren niet meer op de hoogte van alles ben en dat ik nu voor een serieus systeem ga, ik ben benieuwd als ik iets over mijn hoofd zie. Het zou zonde zijn om alle dozen open te krijgen en daarna zien dat iets niet compatibel is
Alvast bedankt iedereen
Edit: Behuizing is nu de be quiet! Pure Base 500DX Zwart geworden
Van de nieuwe RTX 3080 gehoord/gelezen, alright, dit is hem. Nog even wachten dat de prijzen beetje gaan dalen.
En.. here we are
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) | € 252,90 | € 252,90 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G | € 1.149,- | € 1.149,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Monitoren | LG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart | € 782,72 | € 782,72 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 79,89 | € 79,89 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 139,- | € 139,- |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink) | € 305,25 | € 305,25 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.247,56 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gaming, simracing en single player FPS (Battlefield 1, Starcraft 2, Project cars, Asseto Corsa). Weinig werk (software ontwikkeling), maar geen photo/video bewerking. Straks misschien een VR headset voor simracing proberen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt niet uit als ik maar een strak systeem heb.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gaming muis, toetsenbord, speakers heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Intel i5 12600K of KF? Heb ik de geïntegreerde graphics van K nodig is KF de slimmere keuze?
- Heb ik waterkoeling nodig, aangezien een extra 50E niet veel is? Misschien straks ivm overclocking wel handig?
- Moet ik extra fans gaan bestellen of zijn 3 goed genoeg?
- Moet ik een videokaart steun bij moeten bestellen? Volgens reviews is deze videokaart redelijk zwaar, maar de mount in mijn build is op verticale positie. Better safe than sorry?
- 4K gaming monitor ja/nee? Aan de ene kant, de RTX 3080 kan prima 4K spelen, maar voor hoelang? Als ik over 1 jaar de nieuwe titels niet goed op 4K kan spelen, dat is een 4K display overkill. (Ook heb ik ergens gelezen dat de RTX 3080 OC 12GB "werkt" beter in 4K dan 2K, klopt dat?)
Niet echt. Ik ben meer bekend met Intel en Nvidia (confirmation bias). Als inspiratie heb ik de https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116832 gebruikt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootste zorg is airflow+geluidsniveau. Deze systeem gaat staan in een redelijk klein ruimte (4m2), denken jullie dat er te warm or te behuizing wordt? Als ik aan het gamen ben is geluid geen issue, airflow wel. Als ik aan het werk ben, misschien wordt geluid wel een probleem.
Ga je overklokken?
Over 1-2 jaar misschien toch voor overclocken gaan, als de games meer gaan eissen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Aangezien ik afgelopen jaren niet meer op de hoogte van alles ben en dat ik nu voor een serieus systeem ga, ik ben benieuwd als ik iets over mijn hoofd zie. Het zou zonde zijn om alle dozen open te krijgen en daarna zien dat iets niet compatibel is
Alvast bedankt iedereen
Edit: Behuizing is nu de be quiet! Pure Base 500DX Zwart geworden