Subwoofer in kratradio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap Kappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Hallo mensen,

Ik heb een tijdje geleden zelf een kratradio gemaakt (gewoon simpel een autoradio en 2 speakers in een bierkrat gemaakt met een houten deksel). En na hem een tijdje met vrienden te hebben gebruikt te hebben kwam het idee omhoog om er een subwoofer aan toe te voegen.

Deze radio wordt voornamelijk buiten in de open lucht gebruikt, kan ik deze subwoofer gewoon bij in het krat monteren? En zo ja op welke plek kan ik hem dan het beste monteren ivm het geluid en de verspreiding hiervan?

Alvast dank voor jullie hulp,
Groetjes Jaap

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]

Voor de beste prestaties komt er iets meer bij kijken dan alleen een subwoofer in het krat monteren, hij moet namelijk zijn eigen luchtdichte behuizing krijgen. 10 mm dik multiplex is daar bijvoorbeeld geschikt voor. De behuizing moet dichtgelijmd worden en mag geen los deksel bevatten.

Welk volume is er beschikbaar voor de subwoofer? Op basis hiervan kan je een subwoofer uitzoeken.
Een basreflexkast is een goed compromis tussen hoe hard het gaat en de moeilijkheidsgraad.
De positie in het krat maakt niet uit, boven, onder, links, rechts etc.
Met WinISD kan je simuleren of de woofer goed presteert in het gegeven kastvolume en op welke frequentie je de poort moet afstemmen + welke maten die dan krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 27-04-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-09 11:03
De makkelijkste oplossing is een underseat subwoofer erin knallen. Dat is zo simpel als hem ergens monteren in het krat en aansluiten op de 12v en de subwooferuitgang op je radio. Het liefste onderaan ivm gewichtsverdeling en balans maar kan overal. Die lage tonen dreunen toch wel door dat krat heen.

Als je dat doet dan heb je 0 na te denken over kastberekeningen enzo en toch een goed resultaat. Underseat subwoofers zijn immers ontworpen om optimaal te presteren in een kleine ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 18:10

Jag

Die worden electronisch gecorrigeerd. Anders komt er alleen maar bonk uit. Ik zou de suggestie van @TBTL volgen. Als waterdichthheid nog gewenst is, dan kan je een 4e orde bandpass nog overwegen, dan zit de woofer binnen in de behuizing. Dit hebben wij ook in onze kratradio gemaakt. Maar gewoon een bass reflex behuizing is nog wat makkelijker.