Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 09:40
Het eerste aanbod heb ik binnen en het betreft een Biodom 9kW, 11K excl subsidie.

Weinig te vinden over het merk los van hun eigen site uiteraard.

https://www.biodombenelux.com/warmtepompen/

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over warmtepompen van Biodom?

Alle reacties

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik zou zeggen, zoek op het forum eens naar het merk en je weet genoeg :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Jirure1984
CurlyMo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:44:
Ik zou zeggen, zoek op het forum eens naar het merk en je weet genoeg :)
Start niet voor niks dit topic om hopelijk meer mensen te bereiken.

Zoeken op het forum uiteraard gedaan. Maar er wordt niks zinnigs gezegd over het merk.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Jirure1984 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:49:
[...]
Zoeken op het forum uiteraard gedaan. Maar er wordt niks zinnigs gezegd over het merk.
Dat was precies mijn punt ;)

Als je er niks over vind dan is dat meestal niet voor niks. Er zijn gewoon beproefde merken. Biodom is daar (vooralsnog) niet een van.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Jirure1984
CurlyMo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:59:
[...]

Dat was precies mijn punt ;)

Als je er niks over vind dan is dat meestal niet voor niks. Er zijn gewoon beproefde merken. Biodom is daar (vooralsnog) niet een van.
point taken. 8)7

Hoop toch een paar ervaringsdeskundigen te treffen hier.

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-11 22:37
Ik heb een Biodom 9KW Warmtepomp.

Ik woon hier nu sinds April en de installatie is in November geplaatst.
Mijn ervaring is niet slecht met het merk, de installatie door de installateur daar heb ik wel vraagtekens bij.

Ik heb de warmtepomp in combinatie met heatpipes, aangesloten op een buffervat.(hygiëneboiler) van 1.000 liter. Hiermee verwarm.ik 3 vloerverwarmingverdelers (2x 90 m2, 1x 30m2).

Aangezien de werkzaamheden in de winter nog plaatsvonden, het glas pas eind december geplaatst is en er in de wintermaanden ook nog volop gestuced werd heb ik nog niet een goed beeld van hoe het werkt.

Ik durf in ieder geval af te raden om de warmtepomp op 50 graden in te stellen, dit verbruikt vrij veel en geeft vrij regelmatig een storing.
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een naverwarmer/doorstroomboiler.
Hiermee wil ik de warmtepomp op 30-35 graden instellen en vervolgens het voorverwarmde water uit de hygiëneboiler verder opwarmen tot een comfortabele temperatuur.

Andere dingen die goed zijn om te weten:
- Je kunt ook rechtstreeks contact krijgen met de importeur (Biodom Benelux).
- Ik vind het systeem extreem stil, op vol vermogen hoor ik amper iets.
- De beloofde monitoring op afstand lijkt niet meer te zijn dan een Teamviewer applicatie zodat ze mee kunnen kijken
- Er zijn geen apps of iets dergelijks, wel wordt de database opgeslagen in een onbeveiligde sqlite database, helaas is het mij nog niet gelukt om dit via Home Assistant uit te lezen.
- Weergestuurde lage temperatuurverwarming had ik graag gehad, helaas heeft mijn installateur dat nooit als optie genoemd.
- De heatpipes worden gemonitord en aangestuurd vanuit het binnendeel

Recent is bij mij (pro-actief vanuit de importeur) het 'moederbord' vervangen.
Blijkbaar had de pomp van de zonneboiler er iets te veel van gevraagd.

Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het graag.

• stefeend
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:22
wiebeww schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:20:

Mijn ervaring is niet slecht met het merk, de installatie door de installateur daar heb ik wel vraagtekens bij.

Ik heb de warmtepomp in combinatie met heatpipes, aangesloten op een buffervat.(hygiëneboiler) van 1.000 liter. Hiermee verwarm.ik 3 vloerverwarmingverdelers (2x 90 m2, 1x 30m2).

Aangezien de werkzaamheden in de winter nog plaatsvonden, het glas pas eind december geplaatst is en er in de wintermaanden ook nog volop gestuced werd heb ik nog niet een goed beeld van hoe het werkt.

Ik durf in ieder geval af te raden om de warmtepomp op 50 graden in te stellen, dit verbruikt vrij veel en geeft vrij regelmatig een storing.
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een naverwarmer/doorstroomboiler.
Hiermee wil ik de warmtepomp op 30-35 graden instellen en vervolgens het voorverwarmde water uit de hygiëneboiler verder opwarmen tot een comfortabele temperatuur.

Andere dingen die goed zijn om te weten:
- Je kunt ook rechtstreeks contact krijgen met de importeur (Biodom Benelux).
- Ik vind het systeem extreem stil, op vol vermogen hoor ik amper iets.
- De beloofde monitoring op afstand lijkt niet meer te zijn dan een Teamviewer applicatie zodat ze mee kunnen kijken
- Er zijn geen apps of iets dergelijks, wel wordt de database opgeslagen in een onbeveiligde sqlite database, helaas is het mij nog niet gelukt om dit via Home Assistant uit te lezen.
- Weergestuurde lage temperatuurverwarming had ik graag gehad, helaas heeft mijn installateur dat nooit als optie genoemd.
- De heatpipes worden gemonitord en aangestuurd vanuit het binnendeel

Recent is bij mij (pro-actief vanuit de importeur) het 'moederbord' vervangen.
Blijkbaar had de pomp van de zonneboiler er iets te veel van gevraagd.

Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het graag.
Hoi wiebeww,

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Biodom warmtepomp. Wij hebben hier zelf een Biodom pellet CV ketel en zijn daar erg tevreden mee. Het apparaat doet dienst als onze hoofdverwarming.
Voor zover ik kan zien is het degelijke techniek (het apparaat zit goed in elkaar, degelijk materiaal, degelijke draaiende onderdelen)
Er hebben zich geen storingen voorgedaan (die niet aan mijzelf lagen dan :P ) en het onderhoud is goed zelt uit te voeren.

Mijn situatie:
- Biodom pelletketel (Biodom LX 23kw)
- 1000l buffervat (tussen 35C en 55C)
- vloerverwarming (35C)
- 20 zonnepanelen op het zuiden
- Ik heb een platenwisselaar hangen voor warm water maar die gebruik ik nu niet (ik gebruik een warmtepomp boiler)

Voorstel van Biodom:
- Biodom 15M warmtepomp
- Biodom controller IQ2
- we houden de pelletkachel (als de warmtepomp het niet redt in de koude dagen of als we besluiten warmtepomp alleen op zonne-energie te laten draaien
- we houden het buffervat (zodat warmtepomp als de zon schijnt op zonne-energie vat kan verwarmen en snachts huis warm kan houden)
- buffervat naar 55C en warmwater via platenwisselaar

Ik ben vooral benieuwd naar:
- Geluidsproductie van de warmtepomp
- Is het gelukt om data in home assistant te krijgen?
- Bestaat er een mogelijkheid om het apparaat/systeem/controller aan te sturen? Het lijkt mij tof om in onze situatie op basis van weerbericht, # zonnestroom, stroomprijs en pelletprijs de warmtebron te bepalen (pelletketel vs warmtepomp). Deze vraag heb ik neergelegd bij de leverancier, maar die beantwoordde de vraag met de verwijzing naar de remote teamviewer optie.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

stefeend schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:24:
[...]
Dat is een beproefde manier om een slecht rendement te halen.
Je afgifte zal die temperatuur meestal niet nodig hebben en 35 graden is dan ongeveer 30-40% zuiniger.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wiebeww
stefeend schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Hoi wiebeww,

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Biodom warmtepomp. Wij hebben hier zelf een Biodom pellet CV ketel en zijn daar erg tevreden mee. Het apparaat doet dienst als onze hoofdverwarming.
Voor zover ik kan zien is het degelijke techniek (het apparaat zit goed in elkaar, degelijk materiaal, degelijke draaiende onderdelen)
Er hebben zich geen storingen voorgedaan (die niet aan mijzelf lagen dan :P ) en het onderhoud is goed zelt uit te voeren.

Mijn situatie:
- Biodom pelletketel (Biodom LX 23kw)
- 1000l buffervat (tussen 35C en 55C)
- vloerverwarming (35C)
- 20 zonnepanelen op het zuiden
- Ik heb een platenwisselaar hangen voor warm water maar die gebruik ik nu niet (ik gebruik een warmtepomp boiler)

Voorstel van Biodom:
- Biodom 15M warmtepomp
- Biodom controller IQ2
- we houden de pelletkachel (als de warmtepomp het niet redt in de koude dagen of als we besluiten warmtepomp alleen op zonne-energie te laten draaien
- we houden het buffervat (zodat warmtepomp als de zon schijnt op zonne-energie vat kan verwarmen en snachts huis warm kan houden)

Ik ben vooral benieuwd naar:
- Geluidsproductie van de warmtepomp
- Is het gelukt om data in home assistant te krijgen?
- Bestaat er een mogelijkheid om het apparaat/systeem/controller aan te sturen? Het lijkt mij tof om in onze situatie op basis van weerbericht, # zonnestroom, stroomprijs en pelletprijs de warmtebron te bepalen (pelletketel vs warmtepomp). Deze vraag heb ik neergelegd bij de leverancier, maar die beantwoordde de vraag met de verwijzing naar de remote teamviewer optie.
Ik ben zelf niet laaiend enthousiast over de Biodom Warmtepomp en de support.
Ik heb recent een paar keer gehad dat de Warmtepomp een dag of langer continue draait maar het temperatuur verschil tussen Warmtepomp in en uit slechts 1,5 graad is.
Vanuit Teamviewer is er meegekeken en er worden wat instellingen aangepast maar beide keren vrijwel geen terugkoppeling gehad.
De laatste keer werkte het spontaan om 2 uur 's nachts weer normaal en was er weer een verschil van ongeveer 4-6 graden. Ik heb hier niets meer van gehoord van mij installateur.

Ook heb ik een issue gehad waarbij de temperatuur opliep terwijl ik 42 graden ingesteld had. De warmtepomp ging in ieder geval tot 53 graden. Nadat ik van de installateur begreep dat Biodom niets vreemds zag heb ik de warmte pomp uitgeschakeld en de stroom onderbroken, daarna was het weer prima.

Ik gebruik geen platenwisselaar maar een hygiëneboiler met daarachter nog een doorstroomverwarmer.
In de zomer kan ik makkelijk zonder de doorstroomverwarmer, de spiraal van de hygiëneboiler vind ik erg goed werken.

Het buffervat op 55 graden houden lijkt mij wellicht een goed idee met je pelletketel, met de warmtepomp wil je (voor zover ik weet) de temperatuur zo laag mogelijk houden zodat de warmtepomp zo efficiënt mogelijk is.

De warmtepomp is geruisloos. Het enige wat ik hoor is de trilling door het houten dak heen.
Hier wil ik nog wat aan gaan doen, ik vermoed dat het wel op te lossen is.

Ik heb via Esphome een bordje gemaakt met daaraan 3 sensoren die ik weer in mijn buffervat heb gestopt.
Deze lees ik nu uit via Home Assistant.
Hierbij heb ik een ondergrens temperatuur ingesteld, zodra het buffervat daaronder komt schakel ik mijn thermostaten uit zodat ik niet met 20 graden mijn vloer probeer op te warmen.
Daarnaast krijg ik een melding als het buffervat eenhalf uur onder de minimaal gewenste temperatuur is.
Ik had dit via Tweakblogs:
https://web.archive.org/web/20230112040834/https://s0epkip.tweakblogs.net/blog/19860/esp8266-cv-temperatuur-sensor

Het systeem heeft wel een weersafhankelijke regeling, maar dat is bij mij niet zo geinstalleerd.
Maar op basis van stroomprijs kan ik niets regelen, anders dan via Teamviewer.
Wellicht dat je nog iets kunt met de 'nachtstand' . Volgens mij kun je een soort schema instellen maar ik weet niet hoe dat werkt. Wellicht kun je op het tijdstip dat de stroom meestal goedkoper is de temperatuur verhogen.

Het verbaast mij wel dat jij de15M aangeboden krijgt.
Ik heb de 9M staan.
Ons huis is redelijk geïsoleerd en we hebben drie vloerverwarmingen van 90, 90 en 20 m2.
De slaapkamers worden niet met warmtepomp verwarmd maar met een airco.
Het is een vrij groot huis en de warmtepomp kan het net aan.

Heb je hier iets aan?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een bizar systeem. je stookkosten zullen waarshcijnlijk ook niet erom liegen.... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• stefeend
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:22
wiebeww schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:53:
[...]

Ik ben zelf niet laaiend enthousiast over de Biodom Warmtepomp en de support.
Ik heb recent een paar keer gehad dat de Warmtepomp een dag of langer continue draait maar het temperatuur verschil tussen Warmtepomp in en uit slechts 1,5 graad is.
Vanuit Teamviewer is er meegekeken en er worden wat instellingen aangepast maar beide keren vrijwel geen terugkoppeling gehad.
De laatste keer werkte het spontaan om 2 uur 's nachts weer normaal en was er weer een verschil van ongeveer 4-6 graden. Ik heb hier niets meer van gehoord van mij installateur.

Ook heb ik een issue gehad waarbij de temperatuur opliep terwijl ik 42 graden ingesteld had. De warmtepomp ging in ieder geval tot 53 graden. Nadat ik van de installateur begreep dat Biodom niets vreemds zag heb ik de warmte pomp uitgeschakeld en de stroom onderbroken, daarna was het weer prima.

Ik gebruik geen platenwisselaar maar een hygiëneboiler met daarachter nog een doorstroomverwarmer.
In de zomer kan ik makkelijk zonder de doorstroomverwarmer, de spiraal van de hygiëneboiler vind ik erg goed werken.

Het buffervat op 55 graden houden lijkt mij wellicht een goed idee met je pelletketel, met de warmtepomp wil je (voor zover ik weet) de temperatuur zo laag mogelijk houden zodat de warmtepomp zo efficiënt mogelijk is.

De warmtepomp is geruisloos. Het enige wat ik hoor is de trilling door het houten dak heen.
Hier wil ik nog wat aan gaan doen, ik vermoed dat het wel op te lossen is.

Ik heb via Esphome een bordje gemaakt met daaraan 3 sensoren die ik weer in mijn buffervat heb gestopt.
Deze lees ik nu uit via Home Assistant.
Hierbij heb ik een ondergrens temperatuur ingesteld, zodra het buffervat daaronder komt schakel ik mijn thermostaten uit zodat ik niet met 20 graden mijn vloer probeer op te warmen.
Daarnaast krijg ik een melding als het buffervat eenhalf uur onder de minimaal gewenste temperatuur is.
Ik had dit via Tweakblogs:
https://web.archive.org/web/20230112040834/https://s0epkip.tweakblogs.net/blog/19860/esp8266-cv-temperatuur-sensor

Het systeem heeft wel een weersafhankelijke regeling, maar dat is bij mij niet zo geinstalleerd.
Maar op basis van stroomprijs kan ik niets regelen, anders dan via Teamviewer.
Wellicht dat je nog iets kunt met de 'nachtstand' . Volgens mij kun je een soort schema instellen maar ik weet niet hoe dat werkt. Wellicht kun je op het tijdstip dat de stroom meestal goedkoper is de temperatuur verhogen.

Ik heb de 9M staan.
Ons huis is redelijk geïsoleerd en we hebben drie vloerverwarmingen van 90, 90 en 20 m2.

Heb je hier iets aan?
Ja, hier heb ik heel veel aan! Bedankt!
Op basis van jouw terugkoppeling is mijn besluit genomen: voor nu geen implementatie van een Biodom warmtepomp.

Met name de gebrekkige service incombinatie met de 'onbenaderbaarheid' van settings/configuraties maakt dat het voor mij niet interressant is:
- als het niet goed werkt: kan ik niet zelf aan de bak, maar heb ik ook geen goede service
- als het wel goed werkt: moet ik gaan rotzooien met een of ander windows tooltje (waar ik misschien wel helemaal niet bij kan) om mijn wensen in te regelen en het systeem te monitoren.

Wel fijn dat ie lekker stil is.
Ik heb de 9M staan.
ik denk:
- ik heb gevraagd om een pomp die tijdens de zonneuren het vat kan verwarmen (dus minder tijd om die 1000l op temperatuur te brengen.
- veel wind (landelijk) en vrijstaand
- 1000l capaciteitsbuffer waardoor eventuele warmtepomp overcapaciteit geen probleem is. Pomp kan ingesteld kan worden om op meest effieciente/duurzame vermogen buffervat te verwarmen zonder het gevaar te lopen dat hij gaat 'pendelen'

• Tom W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-11 21:21

Heb hier beschreven hoe je hem zou kunnen uitlezen, misschien heb je er wat aan.

https://github.com/T0mWz/biodom-iq2

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Ik heb zelf een Toros Vision (tegenwoordig Remeha) 5KW. (huis 700 m3)
Ik ben erg enthosiast er over geen problemen tot heden.

Wegens een ander nieuwbouwhuis komt er een 9 KW ecoforest. (huis 1.200 m3)
Warmte verlies berekening 7.6 KW

Helaas heeft (ondank dat het pas over een jaar speelt) eerdere leverancier geen tijd voor het plaatsen van een bodemwarmte installatie.

Ik lees btw 9-11KW
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar voor nieuwbouw is dat een zwaar vermogen.

• wiebeww
Tom W schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:59:
[...]

Heb hier beschreven hoe je hem zou kunnen uitlezen, misschien heb je er wat aan.

https://github.com/T0mWz/biodom-iq2
Hi Tom,

Ik heb nu pas door dat jij dit zelf hebt beschreven, dank daarvoor.
Ik kom er niet helemaal uit maar ik heb dat ook als issue aangegeven in de github (geen idee of het daar thuis hoort of dat het anders had gemoeten, dan hoor ik het graag).

Heb je zelf ook een Biodom warmtepomp? En bevalt deze goed?
Pagina: 1