Eerste woning: bouwmarkt Sikkens of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-04 21:05

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi allemaal,

Onlangs hoorden we dat we het beste bod hadden uitgebract op een tussenwoning. Onze eerste woning uit 2009. En, nu het huis leeg staat, kunnen we ook snel aan de klus. We gaan de woonkamer laten spuiten en er komt een nieuwe vloer in. De gang, overloop, slaapkamers e.d. gaan we zelf verven om kosten te besparen. We moeten ook nog wat te doen hebben :+.

Nu heb ik een vraag over de verf:
Ik weet nu dat goede verf essentieel is. Makkelijker gezegd dan gedaan. Om te voorkomen dat het zo'n 'weer zo'n verfvraag topic' wordt weet ik zelf al wel wat ik wil. Het moet een schrobare verf zijn die ik niet hoef aan te mengen. Sikkens heeft vele soorten muurverf. Bijvoorbeeld:Zit er een groot verschil tussen beiden? Of is de Sikkens van Gamma vergelijkbaar met een Histor of Flexa (qua segment)? Verfwebwinkel geeft aan dat de Sikkens Alphatex van professionele kwaliteit is. Goed, schrobaar of niet schrobaar. Ik ben geen professional maar het moet wel kwalitatief prima verf zijn.

Wie kan dit wellicht verduidelijken?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26
Ik heb gedoe gehad met verf (van de bouwmarkt) die niet goed dekte. Uiteindelijk naar een goede verfwinkel gegaan waar professionele schilders ook komen. Dat is inderdaad 2 tot 3 keer zo duur, maar je hoeft het niet meer 3 keer te verven voordat het dekt en je krijgt ook meteen goed advies.
Mijn buurman had ook een paar potten bij de verfwinkel gekocht en kreeg netjes nieuwe verf omdat het niet naar verwachting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jongetje schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:13:
Ik heb gedoe gehad met verf (van de bouwmarkt) die niet goed dekte. Uiteindelijk naar een goede verfwinkel gegaan waar professionele schilders ook komen. Dat is inderdaad 2 tot 3 keer zo duur, maar je hoeft het niet meer 3 keer te verven voordat het dekt en je krijgt ook meteen goed advies.
Mijn buurman had ook een paar potten bij de verfwinkel gekocht en kreeg netjes nieuwe verf omdat het niet naar verwachting was.
Verf van de bouwmarkt is anders dan de Sikkens-verf die ze in de bouwmarkt verkomen imo, dat is ook vooral de vraag: doet de Sikkens-verf in de bouwmarkt het (ongeveer) net zo goed als de Alphatex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:54
Kijk ff naar sikkens online. Ze hebben winkels van hun zelf.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:55
Welk merk verf heeft jullie voorkeur?
Wellicht heb je hier ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-04 08:41
ViezeVis schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:14:
[...]

Verf van de bouwmarkt is anders dan de Sikkens-verf die ze in de bouwmarkt verkomen imo, dat is ook vooral de vraag: doet de Sikkens-verf in de bouwmarkt het (ongeveer) net zo goed als de Alphatex.
Geen ervaring met de bouwmarkt versie. Wel met de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF (met een beetje zoeken voor bijna hetzelfde geld te vinden als de Alphatex). Na verbouwen (stucen) de muren en plagonds 1x geïmpregneerd met Sikkens Alpha Muurfix en daarna was 1 laag Sikkens Alphacryl Pure Mat SF voldoende om te laten dekken d:)b . Voor mij dus geen ander meer.

De leverancier (webwinkel) vertelde mij dat het verschil zit in de hoeveelheid pigment welke in de verf zit. Bouwmarkt schijnt meer water te bevatten en minder pigment waardoor je al snel vaker ergens overheen moet en sneller strepen hebt.

Om achter het antwoord op je vraag te komen zul je of moeten weten welke versie Sikkens in de bouwmarktversie gebruikt of iemand moeten hebben welke beide naast elkaar gebruikt heeft. Die laatste lijkt met lastig te vinden gezien je vaak voor 1 versie kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:24
Het blijft altijd lastig om exact te weten wat in welke versie gaat.
In de regel gaat het van de bouwmarkt van budget naar bouwmarkt premium. Maar is daar premium hetzelfde als midrange bij de proffesionele kwaliteiten? Het verschil in kwaliteit kan in van alles zitten, van pigmenten tot bindmiddelen tot schrobklasse of verschil in droogtijd. Dat laatste kan ook een rol van betekenis spelen wanneer je snel klaar moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
raze88 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:27:
[...]
Die laatste lijkt met lastig te vinden gezien je vaak voor 1 versie kiest.
Dat is natuurlijk ook wel een argument om te kijken naar vb. een Sikkens Alphatex of Pure Mat SF. Die zijn overal wel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:51
Ik zou zelf altijd voor Sikkens gaan. Heb in het verleden voor kleinere zaken ook wel eens andere muurverf genomen (b.v. Flexa Expert want ja, goedkoper), maar er meestal direct daarna spijt van gekregen;
- Met Sikkens is 1 goede laag meestal genoeg, anderen moet het minimaal 2 keer
- 2 keer verven kost je dus dubbel zoveel tijd en moeite
- 2 keer verven kost je dus 2 keer zoveel per m2; ipv 1 emmer heb je er dan 2 nodig a 50 euro, dus al 100 euro kwijt.
Dit alles nog los van hoe makkelijk het uitrolt, hoeveel het druppelt van de roller (beide zaken vond ik bij Flexa Expert ook veel slechter).

Ik weet niet waar je woont, maar wij hebben hier in de buurt een zaak van "De voordeelmarkt" (zie hier voor vestigingen). Wanneer je het afhaalt in de winkel, kost 10L Sikkens Alphatex SF je daar 122 euro.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:11
vinpower schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:33:
Het blijft altijd lastig om exact te weten wat in welke versie gaat.
In de regel gaat het van de bouwmarkt van budget naar bouwmarkt premium. Maar is daar premium hetzelfde als midrange bij de proffesionele kwaliteiten? Het verschil in kwaliteit kan in van alles zitten, van pigmenten tot bindmiddelen tot schrobklasse of verschil in droogtijd. Dat laatste kan ook een rol van betekenis spelen wanneer je snel klaar moet zijn.
Als je snel klaar moet zijn, dan heb je verkeerd gepland ;)

Het probleem met veel bouwmarkt-muurverven is dat ze veel te snel drogen, zeker als je ondergrond ook flink zuigt. Er is dan niet tegen te werken, het droogt al terwijl je bezig bent en je gaat iedere aanzet en ieder verschil in verfdikte terugzien in het eindresultaat.

Kortom: sterk zuigende muren/plafonds eerst behandelen met een voorstrijk, en bij bouwmarkt-verven (zoals bijv. Meister Polar van Hornbach) een droogtijdvertrager (Floetrol) toevoegen. Alle ramen dicht en in één keer zonder pauzeren de hele kamer afwerken en pas daarna weer een raampje open om te ventileren. Op die manier heb je ook met bouwmarktverf een netjes en dekkend resultaat.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Voor mij is het duidelijk dat ik voor de niet-bouwmarkt Sikkens ga maar voor een Alphacryl Pure Mat SF of Sikkens Alphatex SF (deze is 5 eu goedkoper). Zal eens kijken of ik daar de verschillen van kan ontdekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-03 12:00
Zelf zou ik ook voor de professionele muurverven gaan. Sigma, Sikkens, SPS. Niet goedkoop, Maar je wil mooi resultaat.
Die muurverven van de Hornbach schijnt een goede tweede plaats te hebben (en een stuk goedkoper).
Voor kleine ruimtes, zoals WC klein kamertje maakt het niet veel uit. Maar voor een huiskamer is het een ander verhaal.
Consumentengids heeft niet heel lang geleden muurverven getest. (even speuren).

Of anders airless spuiten. Zo'n apparaat kan je huren en werkt goed en snel, alleen kost het alles afplakken veel tijd. Kijk op YT voor de voorbeelden. (Wagner).

[ Voor 74% gewijzigd door Dixie op 25-04-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:11
Wat zit er nu op de muren en hoe kritisch ben je? En wat zijn je plannen voor het huis (hoe lang wil je er blijven, mogelijke kinderen?)

Ik heb tot twee keer toe met €25 latex van de Gamma over vergeeld behang geschilderd en dat dekte ook prima in 1 keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

paQ

Ik was altijd aangenaam verrast over de sikkens lakken bij Praxis en die bouwmarkt die daarin opgegaan is.
Scheelde een bult geld met niet-bouwmarkt Sikkens maar echt verschil merkte ik persoonlijk niet.

Misschien gaat de buitenlak een jaartje langer mee oid, maar prima lak!

Overigens voor muren ben ik ook tevreden over wijzonol en Alaska + (van de verfzaak bijv)

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 25-04-2022 17:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-04 08:41
paQ schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:34:
Ik was altijd aangenaam verrast over de sikkens lakken bij Praxis en die bouwmarkt die daarin opgegaan is.
Scheelde een bult geld met niet-bouwmarkt Sikkens maar echt verschil merkte ik persoonlijk niet.

Overigens voor muren ben ik ook tevreden over wijzonol en Alaska + (van de verfzaak bijv)
Heb je de inhoud van de potten ook meegerekend? Die is in de bouwmarkt namelijk 750ml ipv 1l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Is de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF nog wel eens in de aanbieding of valt dat de laatste tijd flink tegen nu met die tekorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
ViezeVis schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:29:
Is de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF nog wel eens in de aanbieding of valt dat de laatste tijd flink tegen nu met die tekorten?
Heb binnenkort flink wat hiervan nodig. Betaalde je 2 maanden terug nog 150-160 euro voor 10L,wat al duur was, nu zit je al tegen de 200 bij sommige winkels... had ik het maar meteen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
BlauwPet schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Heb binnenkort flink wat hiervan nodig. Betaalde je 2 maanden terug nog 150-160 euro voor 10L,wat al duur was, nu zit je al tegen de 200 bij sommige winkels... had ik het maar meteen gekocht.
https://www.bol.com/nl/nl...Yw.2_14.15.ProductPageUrl

Hier heb ik m laatst vandaan gehaald :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-04 20:53
Neem het zekere voor het onzekere, sowieso voorstrijken. Of je nu met bouwmarkt of profi kwaliteit gaat sausen; je staat er van te kijken hoeveel zo'n zuigende muur op kan nemen.. vooral als die nog niet vaak gesaust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@ViezeVis nog verschil kunnen ontdekken tussen de bouwmarkt Sikkens en 'echte' Sikkens?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 21:00
BlauwPet schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Ik heb iets meer dan een jaar terug hier mijn RAL9010 verf vandaan gehaald, dit was destijds de goedkoopste aanbieder die ik wist te vinden (heb geen aandelen in deze tent ;) ). Ze zijn wel iets duurder geworden zie ik dan een jaar terug, maar volgens mij nog steeds erg concurrerend vergeleken met andere aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
paQ schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:34:

De binnenverven van de Praxis zijn ook prima. Jaar geleden m'n hele huis geverfd en het ziet er nog top uit. Blij dat ik niet het dubbele heb besteed aan de dure merken!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
SmurfLink schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:48:
[...]

De binnenverven van de Praxis zijn ook prima. Jaar geleden m'n hele huis geverfd en het ziet er nog top uit. Blij dat ik niet het dubbele heb besteed aan de dure merken!
Bekijk dat eens over een paar jaren, zelfs verf van de Action ziet er naar een jaar nog goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
True schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:22:
@ViezeVis nog verschil kunnen ontdekken tussen de bouwmarkt Sikkens en 'echte' Sikkens?
Ik ben uiteindelijk voor de Pure Mat SF gegaan. Goeie ervaringen over gelezen en in één keer dekkend zoals beloofd wordt. Zeer tevreden over. Kan dus nog niks zeggen over Sikkens bouwmarkt verf, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Cruijff14 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

Ik heb iets meer dan een jaar terug hier mijn RAL9010 verf vandaan gehaald, dit was destijds de goedkoopste aanbieder die ik wist te vinden (heb geen aandelen in deze tent ;) ). Ze zijn wel iets duurder geworden zie ik dan een jaar terug, maar volgens mij nog steeds erg concurrerend vergeleken met andere aanbieders.
Inderdaad nog steeds de goedkoopste, maar ik heb ze 2x een vraag gesteld via contactformulier, ze reageren totaal niet op vragen, dan ben ik een beetje terughoudend om meteen voor 1000 euro verf te bestellen... ook hebben ze zo te zien de Alphacryl Primer SF niet, en die wil ik er wel bij hebben. Maar op die vraag reageren ze dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Als je op kleur wilt, dus RAL9010 bijv. zijn ze ook meteen 168 euro... dus 'normale' prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
Gebruik zelf Sikkens buitenlak (donkergroen) voor m'n tuindeuren en daarnaast Flexa strak in de lak voor de witte delen van m'n kozijnen.

Beiden zijn uitstekend, de Sikkens buitenlak zit inmiddels een jaar 3 of op een buitendeur aan de zuidkant en dus vol in de zon. Ziet er nog steeds nieuw uit.

Beide verven dekken voor mij voldoende en iig de Sikkens houdt zich goed.

Als je graag duurdere verf wilt dan koop je die toch?

[ Voor 40% gewijzigd door Nopheros op 31-08-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

raze88 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:27:
[...]
De leverancier (webwinkel) vertelde mij dat het verschil zit in de hoeveelheid pigment welke in de verf zit. Bouwmarkt schijnt meer water te bevatten en minder pigment waardoor je al snel vaker ergens overheen moet en sneller strepen hebt.
Dit heb ik ook vernomen van 2 mensen die voor Sikkens werken.

Flexa strak in de lak is bv ook Sikkens met minder pigment dan de Rubbol lakken. Spectrum van de Action, idem maar dan nóg minder pigment.

Kan wel bevestigen dat die Alphatex erg fijne verf is !

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 21:00
BlauwPet schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Inderdaad nog steeds de goedkoopste, maar ik heb ze 2x een vraag gesteld via contactformulier, ze reageren totaal niet op vragen, dan ben ik een beetje terughoudend om meteen voor 1000 euro verf te bestellen... ook hebben ze zo te zien de Alphacryl Primer SF niet, en die wil ik er wel bij hebben. Maar op die vraag reageren ze dus niet.
Ze hebben ook een telefoonnummer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een klein potje halen en eerst proberen. Ik was altijd groot fan van Sikkens verf. Ik heb m'n kozijnen met Rubbol geverfd. Nog nooit zulke troep gebruikt. Spuug lelijk geworden. Gelukkig wat van geleerd. Volgende keer eerst een klein potje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Cruijff14 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Ze hebben ook een telefoonnummer ;)
Oh ja vast wel, maar ik vind het altijd wel een goede maatstaf voor communicatie hoe snel ze op een email of eigen formulier reageren. Als ik een web-bedrijf niet ken doe ik dat altijd even als test om te zien of ze uberhaupt wel bestaan, of wel op de website kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Seth_Chaos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:08:
Een klein potje halen en eerst proberen. Ik was altijd groot fan van Sikkens verf. Ik heb m'n kozijnen met Rubbol geverfd. Nog nooit zulke troep gebruikt. Spuug lelijk geworden. Gelukkig wat van geleerd. Volgende keer eerst een klein potje proberen.
Met een klein potje ga je niet merken of je binnenverf na 4 jaar van je muren af bladert.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
Ik ben zelf gegaan voor de relieus cleancoat 5.
Deze heb ik op de achterwand van mij keuken. Heel tevreden over! Goed dekkend en goed afneembaar. Qua prijs iets voordeliger

Voor andere wanden heb ik tijdens de verbouwing de relieus R1 gebruikt. Als ik op nieuw mocht beginnen met sauzen van mij woningen zal ik alles met de R1 doen.
Echt 10x beter dan bouwmarkt verf en voordeliger dan sikkens.

[ Voor 39% gewijzigd door Tito129 op 31-08-2022 22:20 ]

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
True schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Met een klein potje ga je niet merken of je binnenverf na 4 jaar van je muren af bladert.
Nee, maar daar heb je de garanties voor. Het voorkomt wel dat je voor honderden zo niet duizenden euro's aan verf koopt die je of niet gaat gebruiken of het aanzicht van je huis verziekt.
Pagina: 1